Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Stoltenberg, Halvorsen og Gjedrem holder pressekonferanse nå kl 17. Sendes direkte på NRK1.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335
    Kriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiseeeeeeplaaaaaaaaaaaaaaaan! :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.788
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Av dagens pressemeldinger fra SBSB:

"I 2010 venter SSB at styringsrenten til Norges Bank skal være nede i 3,0 prosent. Pengemarkedsrenten vil ligge noe over dette, ned mot 3,5 prosent, mens utlånsrenten til folk flest vil ligge et stykke under fem prosent.

De kraftige rentekuttene kommer blant annet som følge av markert høyere arbeidsledighet."

10 års fastrente på 6.5 % behøver ikke, som antydet i en av mine tidligere poster, fremstå som veldig genialt hvis man har ressurser til å ri av den kortsiktige stormen. Men for all del, både jeg og SSB har tatt feil før, og poenget med gfaste renter er nettopp å forsikre seg mot det.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    erato skrev:
    Av dagens pressemeldinger fra SBSB:

"I 2010 venter SSB at styringsrenten til Norges Bank skal være nede i 3,0 prosent. Pengemarkedsrenten vil ligge noe over dette, ned mot 3,5 prosent, mens utlånsrenten til folk flest vil ligge et stykke under fem prosent.

De kraftige rentekuttene kommer blant annet som følge av markert høyere arbeidsledighet."

10 års fastrente på 6.5 % behøver ikke, som antydet i en av mine tidligere poster, fremstå som veldig genialt hvis man har ressurser til å ri av den kortsiktige stormen. Men for all del, både jeg og SSB har tatt feil før, og poenget med gfaste renter er nettopp å forsikre seg mot det.
    Hei!
    At renten skal ned er det ingen tvil om.
    Jeg synes nok at SSB er i overkant optimistiske (pessimistiske) hva angår renten.

Norge er jo ikke som andre land.

Selv om oljeprisen har falt dramatisk - ligger vi vel nå omtrent på estimatet for budsjettet - som gir et overskudd på +400 MRD neste år - som også er valgår, med budskjettrevidering til våren.

Vi har skrikende behov for arbeidskraft i helse/pleie/utdanning, vi har også en betydelig buffer i form av utenlandsk arbeidskraft - så jeg tror ikke nedturen blir så stor i Norge. Jeg tror også at energiprisene etterhvert vil skifte oppover. Og jeg tror at vi fremover vil se en større kostnadsøkning i Østen enn det vi har sett til i dag. Summen av dette er at jeg tror det er lite sannsynlig at vi igjen får se svært lav inflasjon. Og all den tid inflasjonen ikke er lavere enn målet - så tror jeg Gjedrem vil være forsiktig med å sette renten veldig lavt....

Har som tidligere nevnt selv bundet renten for 10 år på 5,9%. Jeg synes det var en god ide da jeg gjorde det i Februar, og det synes jeg vel fremdeles.
    Det er klart at de lange rentene endrer seg nok ganske mye nå - og det er sikkert ikke det lureste tidspunktet å binde renten på i dag...

Det er uansett spennende å følge markedet og renten nå!

Mvh
    OMF

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335
    Mens andre ateister ber til Gud som siste utvei når livet henger i en tynd tråd...

- Ber til Gud om at bunnen er nådd
    "Investor og rådgiver Svein Haga sier meglerhusene er preget av at inntektene faller dramatisk, og lønningene er under press. Han sier bonusene, representasjon og alt lider under den sviktende inntjeningen.

- Nå som vi ser en oppgang er det mange meglere som håper at vi har sett bunnen, eller ber til Gud om at vi har sett bunnen, sier Haga."

..ber meglerne til Gud når gullkalven er nær ved å synke i sanden. ;D

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1512173.ece?jgo=c1_re_left_3

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Bandt renta på 4,7 jeg. Perioden utløper april 2010.
    Godt fornøyd.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det er ille når Finansavisen slår stort opp på forsiden at DnB NOR kunne gått konkurs, når dette var langt fra sannheten. I dag bruker de to sider på å oppklare saken.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.788
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Mens andre ateister ber til Gud som siste utvei når livet henger i en tynd tråd...

- Ber til Gud om at bunnen er nådd
    "Investor og rådgiver Svein Haga sier meglerhusene er preget av at inntektene faller dramatisk, og lønningene er under press. Han sier bonusene, representasjon og alt lider under den sviktende inntjeningen.

-
    Bonusene skal jo være en belønning for godt resultat og ikke en ordinær lønnsytelse. Og representasjon er jobb, noe du gjør som en del av jobben.

At fravær av dette anses som et problem, dvs at du må klare deg med lønna di som alle andre, burde ikke være noe problem, og viser bare hvilken glassboble disse menneskene lever i. Hilsen erato som er bankansatt og ikke kjenner seg igjen i denne del av finansbransjen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Styringsrenten ned 0,5 %enheter.
    Lurer på om det blir å påvirke bankenes utlånsrente.

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Børsen reagerte negativt ihvertfall; -4,6% nå.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    Vel, den var ned i Asia først, og har hatt nedgang siden i dag tidlig, så det er vel ikke pga. det.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335
    Det er vanskelig å spå, især om framtida. Spesielt i disse dager.

Det er bare et par uker siden jeg leste at analytikere/finansfolk sa at børsen kom til falle 40, max 50% i forhold til toppnoteringa på 518 poeng, før den så skulle begynne å stige igjen. For sånn hadde det vært tidligere. Vel, i dag er børsen ned på 226 poeng.
    Så har man lært noe nytt: at historien ikke alltid gjentar seg. :)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har alltid vert litt skeptisk til børsopplegget,og synst det er merkelig når de snakker om at verdiene på børsen er blitt halvert,lurer på hvor pengene blir av jeg ? ::)
    Kjenner til mange selskaper som gjør det godt i det virkelige liv,men i spillet på børsen trenger det ikke ha noen som helst betydning på aksjekursen,den kan like gjerne gå ned.Forsåvidt på tide at man våkner opp og ser realitetene i øynene.Lever inn Lottokupong eller sats på litt nettpoker innimellom.
    Sikreste investering om dagen er kanskje :

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Rune S skrev:
    Jeg har alltid vert litt skeptisk til børsopplegget,og synst det er merkelig når de snakker om at verdiene på børsen er blitt halvert,lurer på hvor pengene blir av jeg ? ::)
    Kjenner til mange selskaper som gjør det godt i det virkelige liv,men i spillet på børsen trenger det ikke ha noen som helst betydning på aksjekursen,den kan like gjerne gå ned.Forsåvidt på tide at man våkner opp og ser realitetene i øynene.Lever inn Lottokupong eller sats på litt nettpoker innimellom.
    Er det så rart da?
    Det er jo som om du skal selge stereoen din. Du mener den er flott og spiller som en drøm og synes du skal ha 100k for det, som er langt under det du betalte for det i sin tid. Men dersom ingen er villig til å betale mer enn 50k for det så er det ikke verdt mer enn 50k.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    DnB NOR kutter renten 0,6 %-poeng.
    Jeg var redd justeringen av styringsrenten ikke skulle komme forbrukerne til gode, så dette var good news for alle som har lån.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    BT skrev:
    Er det så rart da?
    Det er jo som om du skal selge stereoen din. Du mener den er flott og spiller som en drøm og synes du skal ha 100k for det, som er langt under det du betalte for det i sin tid. Men dersom ingen er villig til å betale mer enn 50k for det så er det ikke verdt mer enn 50k.

På børsen kjøper man "papir" ,og penger kan forsvinne i løse luften,til tross for at selskapet kan gå så det suser og tjene penger.

cobra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2006
    Antall liker
    1
    Rune S skrev:
    Denne tegningen fra The Economist er vel den mest nøyaktige beskrivelsen av børsen jeg har funnet :

Vedlegg

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Rune S skrev:
    Det er ingen penger som har forsvunnet. Det fungerer slik:

La oss si at jeg og du kjøper hver våres aksje til kr. 100. Da har vi betalt totalt tohundre for dem. Hvis jeg da selger min aksje til kr. 50 er verdien av din aksje kr. 50 også.

mvh,
    OS

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.788
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hekt korrekt. Pengene er der fortsatt, men verdier har byttet eier, så noen kan ha byttet penger for noen verdier som plutselig er mindre verdt enn man ga for de, og motparten kan plutselig sitte med pengene i stedet for noen verdier som i dag ville vært lite verdt.....Verdier bytter eier, noen gjør lure kjøp, andre mindre lure, men summen av penger i systemet er den samme.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    OS skrev:

La oss si at jeg og du kjøper hver våres aksje til kr. 100. Da har vi betalt totalt tohundre for dem. Hvis jeg da selger min aksje til kr. 50 er verdien av din aksje kr. 50 også.

mvh,
    OS
    Nei,ikke viss jeg sitter å venter til dagen etter du har solgt din,og jeg får 150 for min :D
    Er med på den at der ikke forsvinner penger,men man kjøper en ganske så flyktig ting i de fleste tilfeller synst jeg.
    I utgangspunktet er det vel et selskap som driver en form for lønnsom ::) butikk,som trenger kapital,selskapet blir verdisatt og man går inn og kjøper parter av det,inntill da er jeg med ;D

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    cobra skrev:
    Denne tegningen fra The Economist er vel den mest nøyaktige beskrivelsen av børsen jeg har funnet :
    ;D ;D Den skal jeg bruke som skrivebordsbakgrunn noen dager fremover.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    BT skrev:
    Er det så rart da?
    Godt poeng,eller... man vet da meget godt at man taper penger på stereo ;D

Børsen synst jeg er en form for spill,og jeg finner det litt komisk at regjeringen er mot spillemaskiner mens børsen er finfine greier ::)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    Rune S skrev:
    ...
    Børsen synst jeg er en form for spill,og jeg finner det litt komisk at regjeringen er mot spillemaskiner mens børsen er finfine greier ::)
    Børshandel regnes vel ikke som hasard-spill, selv om det kan være ganske hasardiøst til tider. Børs er egentlig ikke noe annet enn en markedsplass, som i bunn og grunn handler om å organisere vekslingen av verdier på en rimelig transparent og effektiv måte - så å sammenlikne børs med ymse pengespill er å trekke det ganske langt. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan bli «spillegal» og det som værre er, ved å leke med egene og andres penger på børsen, men det er kanskje en annen debatt.

mvh
    KJ

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Rune S skrev:
    OS skrev:

mvh,
    OS
    Nei,ikke viss jeg sitter å venter til dagen etter du har solgt din,og jeg får 150 for min :D
    Er med på den at der ikke forsvinner penger,men man kjøper en ganske så flyktig ting i de fleste tilfeller synst jeg.
    I utgangspunktet er det vel et selskap som driver en form for lønnsom ::) butikk,som trenger kapital,selskapet blir verdisatt og man går inn og kjøper parter av det,inntill da er jeg med ;D
    Det største problmemet oppstår når vi får en spekulasjonsboble slik som vi har hatt i Norge. Kursene blir stadig høyere og høyere selv om du og jeg og mange andre har betalt hundre kroner for vår tenkte aksje. De stiger til kr. 1000, så til kr. 2000 osv. uten at jeg elller du har spyttet mere penger inn. Når alle plutselig skal selge fordi verden ser usikker ut får vi dramatiske fall i kursene.

Det er enda lettere å forstå hva som skjer hvis du tenker deg dette skjer i et lukket rom. Vi har med oss en viss sum inn i rommet og begynner å selge aksjer til hverandre. jeg selger to av mine 10 aksjer til deg for kr. 100 og du selger de videre til sidemannen for kr. 120 som igjen selger de videre til enda høyere kurs. Plutselig en dag vil alle sammen selge aksjene sine. Det er da rett og slett ikke nok penger i rommet til å løse ut alle sammen til sist omsatte kurs!

mvh,
    OS

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Rune S skrev:
    BT skrev:
    Er det så rart da?

På børsen kjøper man "papir" ,og penger kan forsvinne i løse luften,til tross for at selskapet kan gå så det suser og tjene penger.
    Mener du at en andel av en bedrift bare er papir?

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    cobra skrev:
    Rune S skrev:
    Den mest geniale beskrivelsen jeg også har sett, og illustrerer godt hva som er problemet med børsmarkedet. Nemlig at det ikke alltid er rasjonelle grunner til at kursene raser eller går til himmels. Sunne bedrifter blir ikke plutselig halvparten så mye verdt bare fordi panikken brer seg i markedet.

Panikken skapes av spekulanter som kjøper aksjer ene uken for å tjene penger på dem neste, da blir det selvsagt panikk når kursen går feil vei, og det selges før tapet blir for stort. Spekulasjonen skaper ustabilitet. Småsparerne får bare ha is i magen, og benytte anledningen til å kjøpe mens kursene er nede. :)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Man har jo ikke tapt noe før man selger. Det blir litt som med eiendomsmarkedet, man har investert det man har vært villig til å betale for et hus, så synker prisene, men man har jo huset, og hadde man tenkt å bli boende der uansett de neste 20 år er jo ikke situasjonen endret egentlig.

Jeg har investert litt i fond gjennom noen år, første gang vi kjøpte fond (AMS) raste det plutselig, og verdien gikk ned fra 30 000 til 15 000. Men vi lot pengene stå og de steg sakte men sikkert opp til 90 000 på det meste. Nå har de gått ned igjen, vet ikke helt hvor mye, det samme har resten av fondene naturlig nok, men jeg føler ikke jeg har tapt så lenge jeg ikke hadde planlagt å ta ut pengene på lenge uansett, og er rimelig sikker på at verdien vil stige igjen.

Har benyttet anledningen til å kjøpe mer i de fondene jeg har mest tro på, lurte litt på å kjøpe litt aksjer og, men skjønte ikke helt hvordan man skulle gjøre det.

Tegningen er utrolig bra, jeg så den en gang før, har faktisk tenkt på den flere ganger og angret at jeg ikke tok vare på den, skal sørge for å lagre den nå.

anekdoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    For å forholde meg til tittelen - Finanskrisen. Joda, den fanger nok hi-fi folket også - hvorfor skal vi være forskånet?

Jeg vil anta at det blir tungt å være hi-fi kremmer fremover. Kanskje vil det dukke opp ett og annet billig på bruktbørsen i den nærmeste fremtid?

Du skal ha sterk mage når du skal forsvare kabelkjøp opp i nærmere hundretusen-klassen når månedens matbudsjett i samme åndedrett skal på bordet. Tungfordøyelig kost for kjerringa det vil jeg tro - nå i disse ulvetider.

Nei, jeg tror at p-u´n skal få noen timer til på nåla, pluss at rørene skal få brenne seg så ut at det knapt er glød i dem igjen ... ;) ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.092
    Torget vurderinger
    0
    Du emotikon et lite spørsmål bare. Hun der slektningen din på Island, er hun single??
    Greit å vite liksom hvis man har tenkt å legge inn bud i forbindelse med konkursboet. ;D

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Er det den generelle opfattelse at vi nu er igennem krisen ? Visse aktier er steget 20 % på kort tid. Jeg mener vi stadig har fald på 50 % til gode inden bunden er nået.

Er jeg den fødte pessimist ???

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.092
    Torget vurderinger
    0
    Duelund, pessimister blir ikke skuffet! Og det er godt mulig du har rett, men på den annen side...... ???
    Det hele preges av frykt og hysteri for tiden, logikk og fornuft har tatt ferie så det enenste ærlige svaret noen kan gi på et slikt spørsmål er: "Vet ikke!"

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Nå vil finansfolka inn i off sektor. De mener de har mye å bidra med der.
    ;D
    Jeg tror krisa kom av at de ikke fikk nok betalt. De har jo klaget i årevis over at de må ha høyere lønn for å gjøre en god jobb. Lønna var vel ikke høy nok da....
    8)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn