Hei!erato skrev:Av dagens pressemeldinger fra SBSB:
"I 2010 venter SSB at styringsrenten til Norges Bank skal være nede i 3,0 prosent. Pengemarkedsrenten vil ligge noe over dette, ned mot 3,5 prosent, mens utlånsrenten til folk flest vil ligge et stykke under fem prosent.
De kraftige rentekuttene kommer blant annet som følge av markert høyere arbeidsledighet."
10 års fastrente på 6.5 % behøver ikke, som antydet i en av mine tidligere poster, fremstå som veldig genialt hvis man har ressurser til å ri av den kortsiktige stormen. Men for all del, både jeg og SSB har tatt feil før, og poenget med gfaste renter er nettopp å forsikre seg mot det.
Bonusene skal jo være en belønning for godt resultat og ikke en ordinær lønnsytelse. Og representasjon er jobb, noe du gjør som en del av jobben.Espen R skrev:Mens andre ateister ber til Gud som siste utvei når livet henger i en tynd tråd...
- Ber til Gud om at bunnen er nådd
"Investor og rådgiver Svein Haga sier meglerhusene er preget av at inntektene faller dramatisk, og lønningene er under press. Han sier bonusene, representasjon og alt lider under den sviktende inntjeningen.
-
Er det så rart da?Rune S skrev:Jeg har alltid vert litt skeptisk til børsopplegget,og synst det er merkelig når de snakker om at verdiene på børsen er blitt halvert,lurer på hvor pengene blir av jeg ? :
Kjenner til mange selskaper som gjør det godt i det virkelige liv,men i spillet på børsen trenger det ikke ha noen som helst betydning på aksjekursen,den kan like gjerne gå ned.Forsåvidt på tide at man våkner opp og ser realitetene i øynene.Lever inn Lottokupong eller sats på litt nettpoker innimellom.
Sikreste investering om dagen er kanskje :
BT skrev:Er det så rart da?
Det er jo som om du skal selge stereoen din. Du mener den er flott og spiller som en drøm og synes du skal ha 100k for det, som er langt under det du betalte for det i sin tid. Men dersom ingen er villig til å betale mer enn 50k for det så er det ikke verdt mer enn 50k.
Denne tegningen fra The Economist er vel den mest nøyaktige beskrivelsen av børsen jeg har funnet :Rune S skrev:Jeg har alltid vert litt skeptisk til børsopplegget,og synst det er merkelig når de snakker om at verdiene på børsen er blitt halvert,lurer på hvor pengene blir av jeg ? :
Kjenner til mange selskaper som gjør det godt i det virkelige liv,men i spillet på børsen trenger det ikke ha noen som helst betydning på aksjekursen,den kan like gjerne gå ned.Forsåvidt på tide at man våkner opp og ser realitetene i øynene.Lever inn Lottokupong eller sats på litt nettpoker innimellom.
Det er ingen penger som har forsvunnet. Det fungerer slik:Rune S skrev:Jeg har alltid vert litt skeptisk til børsopplegget,og synst det er merkelig når de snakker om at verdiene på børsen er blitt halvert,lurer på hvor pengene blir av jeg ? :
Sikreste investering om dagen er kanskje :
Nei,ikke viss jeg sitter å venter til dagen etter du har solgt din,og jeg får 150 for minOS skrev:Det er ingen penger som har forsvunnet. Det fungerer slik:
La oss si at jeg og du kjøper hver våres aksje til kr. 100. Da har vi betalt totalt tohundre for dem. Hvis jeg da selger min aksje til kr. 50 er verdien av din aksje kr. 50 også.
mvh,
OS
;D ;D Den skal jeg bruke som skrivebordsbakgrunn noen dager fremover.cobra skrev:Denne tegningen fra The Economist er vel den mest nøyaktige beskrivelsen av børsen jeg har funnet :
Godt poeng,eller... man vet da meget godt at man taper penger på stereo ;DBT skrev:Er det så rart da?
Det er jo som om du skal selge stereoen din. Du mener den er flott og spiller som en drøm og synes du skal ha 100k for det, som er langt under det du betalte for det i sin tid. Men dersom ingen er villig til å betale mer enn 50k for det så er det ikke verdt mer enn 50k.
Børshandel regnes vel ikke som hasard-spill, selv om det kan være ganske hasardiøst til tider. Børs er egentlig ikke noe annet enn en markedsplass, som i bunn og grunn handler om å organisere vekslingen av verdier på en rimelig transparent og effektiv måte - så å sammenlikne børs med ymse pengespill er å trekke det ganske langt. Det er ikke dermed sagt at man ikke kan bli «spillegal» og det som værre er, ved å leke med egene og andres penger på børsen, men det er kanskje en annen debatt.Rune S skrev:...
Børsen synst jeg er en form for spill,og jeg finner det litt komisk at regjeringen er mot spillemaskiner mens børsen er finfine greier :
Det største problmemet oppstår når vi får en spekulasjonsboble slik som vi har hatt i Norge. Kursene blir stadig høyere og høyere selv om du og jeg og mange andre har betalt hundre kroner for vår tenkte aksje. De stiger til kr. 1000, så til kr. 2000 osv. uten at jeg elller du har spyttet mere penger inn. Når alle plutselig skal selge fordi verden ser usikker ut får vi dramatiske fall i kursene.Rune S skrev:Nei,ikke viss jeg sitter å venter til dagen etter du har solgt din,og jeg får 150 for minOS skrev:Det er ingen penger som har forsvunnet. Det fungerer slik:
La oss si at jeg og du kjøper hver våres aksje til kr. 100. Da har vi betalt totalt tohundre for dem. Hvis jeg da selger min aksje til kr. 50 er verdien av din aksje kr. 50 også.
mvh,
OS
Er med på den at der ikke forsvinner penger,men man kjøper en ganske så flyktig ting i de fleste tilfeller synst jeg.
I utgangspunktet er det vel et selskap som driver en form for lønnsom : butikk,som trenger kapital,selskapet blir verdisatt og man går inn og kjøper parter av det,inntill da er jeg med ;D
Mener du at en andel av en bedrift bare er papir?Rune S skrev:BT skrev:Er det så rart da?
På børsen kjøper man "papir" ,og penger kan forsvinne i løse luften,til tross for at selskapet kan gå så det suser og tjene penger.
Den mest geniale beskrivelsen jeg også har sett, og illustrerer godt hva som er problemet med børsmarkedet. Nemlig at det ikke alltid er rasjonelle grunner til at kursene raser eller går til himmels. Sunne bedrifter blir ikke plutselig halvparten så mye verdt bare fordi panikken brer seg i markedet.cobra skrev:Denne tegningen fra The Economist er vel den mest nøyaktige beskrivelsen av børsen jeg har funnet :Rune S skrev:Jeg har alltid vert litt skeptisk til børsopplegget,og synst det er merkelig når de snakker om at verdiene på børsen er blitt halvert,lurer på hvor pengene blir av jeg ? :
;D ;DGjestemedlem skrev: