Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.092
    Torget vurderinger
    0
    Emotikon, det var jo slett ikke din famile på Island det der bildet kom fra.

Det var jo bildet Hr.Kompo tok av fruen og den nye SUVen han kjøpte billig fra Island!

For de som ikke er klar over det så kan man gjøre "bilkupp" på Island på grunn av den særdeles svake islandske krona.

Må forøvrig få gi Kompo ros for den flotte kjolen. Fruen har god smak. ;D Kanskje litt råflott i disse nedgangstider, men klart, sitter man på den grønne gren så hvorfor ikke? ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.092
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Jeg tror krisa kom av at de ikke fikk nok betalt. De har jo klaget i årevis over at de må ha høyere lønn for å gjøre en god jobb. Lønna var vel ikke høy nok da....
    8)
    Ja og når man vet at det var du og andre sosialister som ikke unnet dem den lønna de burde ha fått for å kunne unngå denne krisa, må det jo være tillatt å spørre om hvem som har ansvaret for dagens problemer? ;D

SKAM DEG GJEST !! Gjøre slikt noe mot oss :mad:

;D ;D ;D ;D ;D ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg synes FrP har vært litt morsomme i det siste. Først mente de at finanskrisen i USA skyldtes 'sosialistisk' innblanding i det frie markedet. I dag vil de forby banksjefenes bonuser. Er dette egentlig et politisk parti? Mener de noe mer enn at det eksisterende ikke er bra nok? Er medlemmene enige med hverandre, eller seg selv for den del?

Kan velgerne noe annet enn å gjette hva de stemmer på?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg synes FrP har vært litt morsomme i det siste. Først mente de at finanskrisen i USA skyldtes 'sosialistisk' innblanding i det frie markedet. I dag vil de forby banksjefenes bonuser. Er dette egentlig et politisk parti? Mener de noe mer enn at det eksisterende ikke er bra nok? Er medlemmene enige med hverandre, eller seg selv for den del?

Kan velgerne noe annet enn å gjette hva de stemmer på?
    Tja....skal man slå politisk mynt på den finanskrisen er vel AP sin gjentatte mangel på profesjonalitet og sammenblanding av roller som er mest påfallende!

Jeg tviler på at du og jeg kjenner den fulle årsakssammenhengen til kollapsen i USA.
    Jeg har sett det hevdet flere steder at bankene ble pålagt å gi lån til folk som ikke var kredittverdig av "sosialistiske" årsaker - dette kan åpenbart ha vært medvirkende årsak til krisen....

Fra Nettavisen:
    USA, Storbritannia og Sverige stopper banktoppenes lønnfest i sine krisepakker. Men den rødgrønne regjeringen stiller ingen slike krav. Det reagerer Thor W. Andreassen, som er professor og leder for institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI på.

- Det er for meg en skjebnens ironi at samfunnet ved å dusje banksektoren med statlige midler (700 milliarder dollar i USA, 350 milliarder kroner i Norge ect) må redde det som næringen selv har skapt av problemer. Hvorfor holdes ikke sektorens aktører i større grad ansvarlig, spør Andreassen i en kronikk i Aftenposten.

Frp er enig med Andreassen.

Jeg ser ingen motsetning mellom de to standpunktene....hva mener du er motsetningen...at man generellt er imot mye statlig innblanding, men alikevel stiller krav til effektiv ressursutnyttelse når man bruker statlige midler...?
    (Nå er jeg ikke så sikker på om staten faktisk har "brukt" midler her - om dette bare er utstedelse av nye obligasjoner så løper det jo renter og slikt som vanlig...)

Jeg synes det er helt greit at det finnes et parti som har litt større ambisjoner enn å plusse på budsjettet med 3-4-5% - helt blottet for visjoner og ambisjoner som den rødgrønne regjeringen har vært.

Hvorvidt medlemmen er enig er jo ikke så relevant....igjen synes jeg vel ikke den rødgrønne regjeringen er noe stort forbilde hva gjelder intern enighet innadi partiene....eller regjeringen for den saks sk,yld....er jo av og til vanskelig å vite om statsrådene uttaler seg som statsråd, partileder eller bare synser litt som privatperson...

(Prøver igjen...er det mulig å imøtegå FRP kritikk uten å bli stemplet som Die-HArd FRPer...? - vi får se....)

Mvh
    OMF

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Du bommer på innlegget mitt OMF.

Poenget mitt er at FrP kritiserer USA for å gripe inn i markedet den ene dagen, og selv vil gripe inn den neste. Det ene eller det andre kan være et greit nok standpunkt. Begge deler nesten samtidig viser at de ikke har tenkt gjennom de mest grunnleggende ting.

Derfor mener jeg FrP-velgerne ikke kan vite hva de stemmer på.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Av en eller annen grunn forsvarer OMF Fr.p med å angripe de rødgrønne.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis du ikke ser forksjellen på å regulere et marked, og det å stille krav for å nyte godt av et offentlig redningspakke på 350MRD så kan vi vel la diksusjonene ligge. Jeg vil tro FRP velgerne greier å se denne forksjellen. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så ser jeg ikke motsetningen mellom de to sakene du refererte til.
    (Dog er jeg litt usikker på om pakken er av en slik art at det kan karakteriseres som direkte stønad - og er den ikke det, så skal man helelr ikke legge begrensninger, men at staten kan stille krav for bistand synes jeg er åpenbart)

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Av en eller annen grunn forsvarer OMF Fr.p med å angripe de rødgrønne.
    Synes du det er rart....

Jeg er også litt uenig med deg i om jeg forsvarer FRP. Jeg påpeker deg jeg mener er feil i kritikken....å forsvare politkken er jeg ikke villig til å gjøre på alle områder....

I disse dager synes jeg det er riktig mye å kritisere de rødgrønne for......
    Skal bli spennende å se om ikke også handlingsregelen ikke er så hellig lenger når de rødgrønne finner det for godt å bryte den....eller hva tror du gjest...valgår, nedgangstider og ikke en krone ekstra for å spe på med i budskjettrevideringen....trolig blir også skatteinntektene lavere slik at man må kutte i budskjettet for ikke å bryte handlingsregelen....så da får vi jo se da - om det er uansvarlig økonomisk politikk å bryte handlingsregelen...jeg er rimelig sikker på at vi har svaret før sommeren.....

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    I disse tider er vel ingenting hellig lenger. I USA er det snakk om å nasjonalisere bankene. Vår regjering har gitt 350 mrd til bankene uten å kreve noe tilbake. I Sverige har regjeringen iallefall krevd opsjonsstopp i samme sammenheng. Det er da noe...

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Gjest skrev:
    I disse tider er vel ingenting hellig lenger. I USA er det snakk om å nasjonalisere bankene. Vår regjering har gitt 350 mrd til bankene uten å kreve noe tilbake. I Sverige har regjeringen iallefall krevd opsjonsstopp i samme sammenheng. Det er da noe...
    Det er feil at regjeringen har gitt 350 mrd til bankene. Det er snakk om lån med god sikkerhet på inntil 350 mrd til bankene.

mvh,
    Ole

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    OS skrev:
    Gjest skrev:
    Det er feil at regjeringen har gitt 350 mrd til bankene. Det er snakk om lån med god sikkerhet på inntil 350 mrd til bankene.

mvh,
    Ole
    Ja, det er riktig. Likevel er det rart å tenke på hva som ble lovet i siste valgkamp - f.eks skolemat. Det er vel glemt og gjemt for lenge siden. :(

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Litt akrobatikk fra gjest på morgenkvisten:

Først denne
    Vår regjering har gitt 350 mrd til bankene uten å kreve noe tilbake
    Noen minutter senere, en korreksjon fra en oppmerksom leser:
    Det er feil at regjeringen har gitt 350 mrd til bankene. Det er snakk om lån med god sikkerhet på inntil 350 mrd til bankene
    Så gjest igjen, helt uanfektet:
    Ja, det er riktig

Og så for sikkerhets skyld:
    Likevel er det rart å tenke på hva som ble lovet i siste valgkamp - f.eks skolemat. Det er vel glemt og gjemt for lenge siden
    Jeg ble litt i villrede her gjest. hva mener du egentlig? Og hvor kommer skolematen inn?

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Gjest skrev:
    Ja, det er riktig. Likevel er det rart å tenke på hva som ble lovet i siste valgkamp - f.eks skolemat. Det er vel glemt og gjemt for lenge siden. :(
    Skjønner ikke helt hva dette har med skolemat å gjøre. Hvis du har lest finansavisene de siste dagene så skjønner du hvor alvorlig denne krisen er og at myndighetene måtte gripe inn.

OS

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335
    Skolemat og finanskrise. Leste nettopp at noen skoler nå kutter ut frukta til elevene, simpelthen fordi de vurderer skolebøker og viskelær som mere nødvendig i en presset økonomisk situasjon, lovstridig eller ikke. Det er et tankekors at dette skjer samtidig i en del av verden hvor myndighetene går inn og økonomisk gir krisestøtte til finansinstitusjoner, de samme institusjoner hvor enkeltpersoner tar ut vanvittige pengebonuser for privat berikelse.
    Dette sier litt om hvordan vi organiserer vårt samfunn.

Nå snakker jeg ikke om norge, men den vestlige verden generelt.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.711
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    gjest burde skifte nic til ....fex "dust" ::)
    imo
    mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Espen R skrev:
    Nå snakker jeg ikke om norge, men den vestlige verden generelt.
    Det er ikke tillatt å omtale det som den vestlige verden lenger.
    I relativismens navn skal det ikke gjøres forskjell mellom verdensdeler på denne nedlatende måten.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Oddgeir: Å nei, å nei! Gjest tok feil! Han skrev at det ble gitt noe som bare var et lån. Stor forskjell! Stor furore! Hvordan kunne dette skje!?

Du skal se at også Gjest er et menneske?!

Godt at vi har noen som passer på...

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    LMC skrev:
    gjest burde skifte nic til ....fex "dust" ::)
    imo
    mvh
    Fint med slike saklige komentarer. Debatten får så høyt nivå.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    OS skrev:
    Gjest skrev:
    Skjønner ikke helt hva dette har med skolemat å gjøre. Hvis du har lest finansavisene de siste dagene så skjønner du hvor alvorlig denne krisen er og at myndighetene måtte gripe inn.

OS
    Skolematen kostet smuler i sammenligning. Plutselig er det legitimt å sette av store midler uten tanke på rente og prisstigning. Men så går det jo til bankene må vite - de har jo bevilget seg mye av våre penger de siste årene - de må få mer. Blårussens fest må ikke stoppe!

I Sverige stilte regjeringen krav om null opsjoner i samme forbindelse.

Men ungene er det ikke så farlig med.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjest skrev:
    Skolematen kostet smuler i sammenligning. Plutselig er det legitimt å sette av store midler uten tanke på rente og prisstigning. Men så går det jo til bankene må vite - de har jo bevilget seg mye av våre penger de siste årene - de må få mer. Blårussens fest må ikke stoppe!
    I motsetning til gjest antar jeg at blårussen vet forskjell på tilskudd og lån.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    oddgeir skrev:
    Gjest skrev:
    I motsetning til gjest antar jeg at blårussen vet forskjell på tilskudd og lån.
    Du koser deg med det lille du kan ser jeg. Bare fortsett.

Det går faktisk an å si at noen får et lån. Vanlig språkbruk det.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Oi....

"DnB NOR har sendt ut følgende børs/pressemelding i dag:

Økokrim har tatt ut siktelse mot DnB NOR Bank ASA og to personer ansatt i verdipapirforetaket DnB NOR Markets grunnet mistanke om overtredelse av bestemmelser i verdipapirhandelloven. Det er Økokrims oppfatning at det foreligger skjellig grunn til mistanke om brudd på verdipapirhandellovens bestemmelser i forbindelse med DnB NOR Banks salg av statsobligasjoner forut for Finansdepartementets og Norges Banks tiltakspakke overfor bankene 12. oktober 2008."

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1520228.ece?jgo=c1_re_left_1

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Se der ja. Det alle har visst etter det påfallende salget av statsobligasjoner ser ut til å bli bekreftet.
    Det neste blir vel razzia på statsministerens kontor. ;)

Noen har visst snakket sammen ja.

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    958
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    george washinton oppe i 7.21

vanvittig!

herr Brussel oppe i 9.24

wow

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.788
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    er glad jeg raidet cduniverse mens dollaren var rundt 5.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.092
    Torget vurderinger
    0
    Sitter i lobbyen på Plaza i Oslo nå og her bruker man kursen 5,86 på dollar.

Jeg lurer på om de ville stusse om jeg kom med 58.600,- for å veksle i 10.000 dollar?

Det ville jo gi en gevinst på 13.500,- Nok. Ikke ille det på en torsdag ettermiddag mes man veter på at uret skal si at man bør finne flytoget. ;D

Men så var det jo det med det personlige moralske kompasset. :-[ Kan'ke gjøre slikt da! ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Stemningsrapport fra hovedstaden, 300 meter unna:

The piers are pummelled by the waves;
    In a lonely field the rain
    Lashes an abandoned train;
    Outlaws fill the mountain caves.

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    958
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    Spiralis skrev:
    Sitter i lobbyen på Plaza i Oslo nå og her bruker man kursen 5,86 på dollar.

Jeg lurer på om de ville stusse om jeg kom med 58.600,- for å veksle i 10.000 dollar?

Det ville jo gi en gevinst på 13.500,- Nok. Ikke ille det på en torsdag ettermiddag mes man veter på at uret skal si at man bør finne flytoget. ;D

Men så var det jo det med det personlige moralske kompasset. :-[ Kan'ke gjøre slikt da! ;)
    5.86..fortell mer! 8)

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Ting som er dagligdags i næringslivet blir kriminelt først når politikere i "feil" parti er involvert - i Oddgeirs verden.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Greven skrev:
    Pink_Panther skrev:
    oddgeir skrev:
    Se der ja. Det alle har visst etter det påfallende salget av statsobligasjoner ser ut til å bli bekreftet.
    Det neste blir vel razzia på statsministerens kontor. ;)

Noen har visst snakket sammen ja.
    Skuffet nå ? http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/23/551299.html
    Om det ikke er gitt innsideinformasjon, hvordan kan den da missbrukes?
    Jeg tror ikke noen blir dømt i denne saken.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Saken illustrer bare noe som foregår hver dag på Oslo børs. Det blir sak først når Siv får ferten av noe hun kan kritisere noen i regjeringen for. Hun skyter ikke på de som lever av innsidehandel på Oslo børs.

Oddgeir repeterer Siv, som vanlig...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn