Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.115
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, jeg greier ikke å holde meg lenger. :)

Her er daglige sluttkurser på Oslo Børs (hovedindeksen) tilbake til 1983. Litt lengre horisont, altså. Trendlinjen er litt over 10% vekst i året i gjennomsnitt over hele perioden. Med indeksen rundt 200 har den likevel doblet seg siden 2003. Det er fortsatt 11-12 % i året, det, siden den forrige bunnen.

Jeg har også markert ett og to standardavvik over og under trend. Den vannrette streken nederst er rød hvis sluttkursen er mer enn ett standardavvik over trend, grønn hvis den er mer enn ett standardavvik under. Skal vi tippe at indeksen holder seg der nede et år eller to fremover, med en del opp- og nedturer, for så å gå tilbake til trend og blåse seg videre opp til en ny boble om 6-7 år? I mellomtiden kan vi få en periode med lave renter og høy inflasjon, som vil gjøre at gjeld til en viss grad vil sanere seg selv. (Det er en av de få måtene alle disse "redningspakkene" kan nedbetales på.) Kan godt hende at denne nedturen blir både lang og dyp, men den kommer ikke til å vare evig, neppe engang i så mye som fem år.

Nå går solide selskaper med 20-30% rabatt på bokført verdi. Det betyr at markedet ikke bare priser all fremtidig inntjening til null (!), men at det i tillegg priser inn heftige rabatter på selskapenes eiendeler. Det er ren konkursprising - og dommedag varsles oftere enn den inntreffer. Nå er en slik periode hvor man kan få godt betalt for å ta moderat risiko. Det har bare vært et par slike perioder tidligere etter 1983. Kort sagt: Pust rolig. Ha penger. Kjøp solide selskaper. Sitt helt stille i noen få år. Se hva det blir til.

(For ordens skyld: Jeg vil ikke si noe om hva eller hvor mye jeg kjøper. Men "I put my money where my mouth is", for å si det slik. Så får vi se hvor dumdristig det viser seg å være.)

Vedlegg

M

Morpheus

Gjest
    Meget god analyse der, og jeg tror du har helt rett asbjbo.

Aksjemarkedet er i meget stor grad utsatt for manipulasjoner, både den ene og den andre veien.

Veldig få trodde krisen skulle bli så dyp (og den blir dypere) i og med at soliditeten i mange selskap som idag "selges" med store rabatter egentlig er rimelig god. Det er noen aktører som ikke ser seg tjent med en linær utvikling på aksjekursen da det er mye mer å hente på at aksjemarkedet svinger voldsomt (selge på "nesten" topp, kjøpe på bunn...) Vi kan være enige om at en stor del av finanskrisen skyldes frykt og psykologisk krigføring! Hvilke andre fundamentale faktorer har endret seg siden 2006 når alt pekte inn i himmelen? Det er ikke slik at bensin, strøm og mobiltelefoner er gått ut på dato..

De som ville se det visste at vi levde på en gedigen boble som var et resultat av mange harsardiøse "nye" smarte måter å manipulere aksjemarkedet på (ref: shorting, Credit Default Swap, andre "smarte" derivater, hedgefond og finansielle pakker ala "kommunepakkene fra f.eks Citygroup/Terra). Videre har praksisen der finansinstutisjoner har delt ut lån til betalingsudyktige grupper, men mekanismer som CDS har maskert tapene og istedet blåst opp regnskapet som igjen har gitt grunnlag for vannvittige utbytter til aksjoneærer og ledere de senere årene vært en sterk indikator på at noe fundamentalt har vært galt. La meg ikke komme inn på manipuleringen av boligmarkedet.....

På hele 2000 tallet har statistisk sentralbyrå sagt at de har vært bekymret for utlånsveksten, og at folk aldri har spart så lite som nå. De har bedt finansinstutisjonene om å moderere utlånene, men til døve ører... Klart inflasjonen øker når pengemengden øker, og det er mange tiår siden vi har hatt like sterk inflasjon som nå. Bare dette burde fått folk til å innse at vi gikk mer og mer inn i en bobbleøkonomi. Luksusfellen på TV3 har på mange måter avdekket subprime krisen vi har i Norge. Lurer på hvordan episodene av den serien vil bli når opptakene nå skal gjøres under finanskrisen....

Den virkelige smellen fremmover blir selfølgelig når arbeidsløsheten stiger så mye at "den norske" del av befolkningen blir rammet, og vil konsumerer mindre. Per nå er det mest psykologi som gjør at vi har strammet inn på forbruket, for mange har enda gode jobber og mye penger mellom hendene.

Men tilbake til analysen til asbjbo så er det helt klart at man kan gjøre meget gode kjøp idag i aksjemarkedet om man har en langsiktig strategi, og man velger de rette selskapene i de rette bransjene med god soliditet..!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    OMF skrev:
    Har som tidligere nevnt selv bundet renten for 10 år på 5,9%. Jeg synes det var en god ide da jeg gjorde det i Februar, og det synes jeg vel fremdeles.
    Fremdels like overbevist om at det var et riktig valg?

http://e24.no/makro-og-politikk/article2816237.ece
    Ja - nå forholder jeg meg til norske renter da. Og det er flere forhold som spiller inn på en slik beslutning - jeg er ung og i etableringsfasen og har realtivt høy gjeld - derfor ønsker jeg å sikre meg mot store rentesvingninger.

Det er jo alltid lett å komme med etterpåklokskap. Det er klart at situasjonen vil endre seg - at vi har fått den verste finanskrisen på nærmere 100 år etter at jeg tegnet lånet har jo selvsagt endret renteforventningene.
    Da jeg tegnet lånet var oljeprisen på rundt 140 dollar, børsen var vel rundt all time high - og alle pilene pekte oppover.

Likefullt har jeg i inneværende år hatt 1-2% lavere rente enn flytende. Og det er vel først i disse dager at den flytende renten begynner å falle under fastrenten. Bindingen er på 10 år - og med de renteforventingene/påslagene som ligger til grunn så tviler jeg på at jeg har gjort et veldig dumt valg. Jeg har sovet godt om natten hele våren/sommer med renteoppganger, og jeg sover like godt nå.

Jeg kan like godt irritere meg over at jeg ikke kjøpte masse bear opsjoner på Oslo Børs....

Tilbake til nøtten vi diskuterte tidligere - så kunne man jo spørre "Ville du bundet renten for 10 år gitt at verden i løpet av det neste året vil gå inn den verste finanskrisen på 80 år?".

Spørsmålet du stiller - er om jeg er overbevist om at det var et riktig valg - "JA", basert på min økonomi og tilstanden i norsk/vedrens økonomien da. Å trekke frem igjen kommentarene nå etter at verden har gått til h..... (Noe som forøvrig ingen ante) blir jo bare et billig retorisk poeng - eller et snev av skadefryd.

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Spørsmålet du stiller - er om jeg er overbevist om at det var et riktig valg - "JA", basert på min økonomi og tilstanden i norsk/vedrens økonomien da. Å trekke frem igjen kommentarene nå etter at verden har gått til h..... (Noe som forøvrig ingen ante) blir jo bare et billig retorisk poeng - eller et snev av skadefryd.
    Oppfatt det på ingen måte som skadefryd, det eneste jeg fryder meg over er utsiktene til lav rente igjen. Men jeg synest bare det er litt interessant å gå tilbake til denne saken, da diskusjonen nettopp handlet om det var lurt å binde før man så hvor dette ville ende, eller om det var bedre å vente å se hvor lang tid det tok før rentene igjen sank, og ha litt is i magen for å bruke en floskel. For deg har jo egentlig ingentig forandret seg, du betaler det du ble forespeilet og avtalte, og at andre nå kan få bedre betingelser er vel ikke så relevant for din situasjon egentlig.

Det er kanskje enda mer interessant å diskutere hva man bør gjøre i dag, og når det er best å binde renten. Vil vi få oppleve å kunne binde renten langsiktig på 3-tallet hvis vi venter?

"It seemed like a good idea at the time" kan vel brukes til å forsvare enhver avgjørelse uansett hvor tvilsom den viser seg å være i ettertid.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Det er kanskje enda mer interessant å diskutere hva man bør gjøre i dag, og når det er best å binde renten. Vil vi få oppleve å kunne binde renten langsiktig på 3-tallet hvis vi venter?
    Hvis du med langsiktig tenker i størrelsesorden + 10 år så kommer ikke det til å skje.
    Ser at Nordea har nedjuster sin 10 års rente med 0,35% i løpet av det siste 11 månedene.

Gjestemedlem skrev:
    "It seemed like a good idea at the time" kan vel brukes til å forsvare enhver avgjørelse uansett hvor tvilsom den viser seg å være i ettertid.
    Litt usikker på hvor du vil…..
    Regner med at du forstår at en avgjørelse som er tatt i fortiden baserer seg på den informasjonene man har da. Informasjon som avdekkes i ettertid påvirker jo ikke grunnlaget beslutningen ble tatt p充Eller mener du at enhver beslutning hvor det er risiko involvert kan kritiserer i ettertid i alle tilfeller hvor valgte beslutning ikke var optimal…?

Men for all del – det er nok av verdensmestere som benytter anledningen til å poppe frem i media for å fortelle at de viste at krakket kom – bare merkelig at mange av dem ikke har tatt en slik posisjon i markedet….

Mvh
    OMF

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Pen graf Asbjbo. ;) Har også satt en del penger på børsen i det siste, men synes markedet er svært uforutsigbart og vanskelig å forstå. Hvorfor i alle dager skal alle børsene opp mangfoldige prosent på at amerikanske myndigheter må redde den råtne bilindustrien? Er det ingen som forstår at folk ikke vil ha produktene deres og at en slik "redning" kun vil utsette problemet?

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Hadde noen gode dager da volatiliteten var på det verste. Nå er jeg veldig skeptisk da det ser ut til at både Dow og Oslo har brutt viktige støttenivåer samtidig med at tilstandene i realøkonomien begynner å gå opp for oss. Elendig Q4, eskalerende arbeidsløshet, stadig flere banker med enorme problemer og selvfølgelig en boligpris i fritt fall.

På den annen side blir det jo sjelden så ille som det ser ut når alt er som mørkest. Om alle dystre spådommer slår til vil jo hele verdensøkonomien kollapse og det tror jeg jo heller ikke på. Selv handler jeg kortsiktig fremover, men tror det kan være tid for å gå inn langsiktig til sommeren/høsten.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Hva er de beste verktøyene softwaremessig p.t. for å begynne å følge med daglig? Tenker på selskapskurser osv., gjerne et program/webløsning med mulighet for kjøp/salg kanskje.

Litt tidlig enda, men ønsker å være forberedt. Hva bruker dere?

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    3
    LydMekk skrev:
    Hva er de beste verktøyene softwaremessig p.t. for å begynne å følge med daglig? Tenker på selskapskurser osv., gjerne et program/webløsning med mulighet for kjøp/salg kanskje.

Litt tidlig enda, men ønsker å være forberedt. Hva bruker dere?
    Selv bruker jeg gratisløsningene til Nordnet og Skandiabanken men jeg kjenner flere mere aktive tradere som som bruker The Online Trader: http://www.theonlinetrader.com/nor/index.html knyttet opp mot DnB NOR Markets (sikkert flere meglerhus som tilbyr dette også)

mvh,
    OS

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.359
    Greven skrev:
    Hadde noen gode dager da volatiliteten var på det verste. Nå er jeg veldig skeptisk da det ser ut til at både Dow og Oslo har brutt viktige støttenivåer samtidig med at tilstandene i realøkonomien begynner å gå opp for oss. Elendig Q4, eskalerende arbeidsløshet, stadig flere banker med enorme problemer og selvfølgelig en boligpris i fritt fall.
    Det realøkonomiske fallet vi nå ser vil innlede den neste finanskrisen. USA kommer til å merke store følger av misligholdelse av "teaser-lånene" gitt til husholdninger. Dette er i utgangspunktet halvsikre og sikre lån gitt år tilbake i tid med rente og avdragsfrihet i 3-7 år. Men da skal desto mer betales tilbake...
    Det er ventet at teaser-lånene vil gi et tap for finansieringsinstitusjonene tilsvarende 0.75 - 1.5 ganger så mye som for sub-prime lånene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.115
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, det ser ille ut, og det har blitt betydelig verre enn jeg selv trodde så sent som i fjor sommer. Linken din viser de verste ledighetstallene siden oktober 1983, og det kan godt hende at det blir enda mye verre før det begynner å bli bedre. Men, har noen lagt merke til at grafen jeg la ut litt lenger oppe i tråden også starter i januar 1983? ;)

Jeg synes Dow ser litt overpriset ut fortsatt, men Warren Buffet ser ut til å mene noe annet: http://money.cnn.com/2009/02/04/magazines/fortune/buffett_metric.fortune/index.htm?postversion=2009020409 Jeg synes derimot at Oslo Børs ser riktig hyggelig ut nå. Det må skje noe aldeles ufyselig før kjøp av solide selskaper nå blir en tapsforretning på tre til fem års sikt. Men det hindrer ikke at OBX kan være ned 5 % i morgen. Eller opp 5 %. Hvem vet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.359
    asbjbo skrev:
    Jepp, det ser ille ut, og det har blitt betydelig verre enn jeg selv trodde så sent som i fjor sommer. Linken din viser de verste ledighetstallene siden oktober 1983, og det kan godt hende at det blir enda mye verre før det begynner å bli bedre. Men, har noen lagt merke til at grafen jeg la ut litt lenger oppe i tråden også starter i januar 1983? ;)

Jeg synes Dow ser litt overpriset ut fortsatt, men Warren Buffet ser ut til å mene noe annet: http://money.cnn.com/2009/02/04/magazines/fortune/buffett_metric.fortune/index.htm?postversion=2009020409 Jeg synes derimot at Oslo Børs ser riktig hyggelig ut nå. Det må skje noe aldeles ufyselig før kjøp av solide selskaper nå blir en tapsforretning på tre til fem års sikt. Men det hindrer ikke at OBX kan være ned 5 % i morgen. Eller opp 5 %. Hvem vet.
    Syns du den vekstbaserte økonomiske modellen er en god modell for fremtiden?

Personlig tror jeg vi står ved et veiskille nå. Det må fundamentale dyptgripende foandringer til hvis velstandssamunnet skal bestå. Måten vi definerer verdiskapning på må endres. Disse endringene vil tvinge seg frem enten vi vil eller ikke. Spørsmålet er bare om hvor mye ubehageligheter som må erfares, før at skuta snus.

Man skal være klar over at det som skjer nå ikke skjer som en konsekvens av mange uheldige omstendigheter som dessvere slo til samtidig. Alt som skjer har en årsak. Spørsmålet er om du og jeg skal fortsette med å surre rundt i en tilstand av ubevisshet, fremfor å være bevisst. Et samfunn som er forbi barnehagestadiet vil sannsynligvis definere hva som er ønskelig for fellesskapet og utifra det lage systemer og spilleregler som gir det ønskede resultat, hver dag. Dessuten kan det være greit å lage noen spilleregler som ikke lar det være økonomisk lønnsomt for bedrifter å systematisk ødelegge livsgrunnlaget vårt. Dette er nemlig ikke særlig intelligent. Endringene er i vi i gang med, spørsmålet er om vi er raske nok.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.115
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gode spørsmål, Espen. Jeg vokste opp under ganske enkle forhold og lever fortsatt forholdsvis enkelt. Jeg mener selv at jeg har et bevisst forhold til hvilke ressurser jeg bruker og hvorvidt det er riktig prioritert. Eksempelvis kjører jeg fortsatt i en snart 10 år gammel bil og kommer til å holde den i drift inntil det er mulig å kjøpe en oppladbar hybrid med mer enn 40 km rekkevidde på batteridrift. Bevares, jeg kunne byttet bilen i en ny som bruker mindre drivstoff nå, men har kommet til at det totalt sett er bedre å vente med å forbruke den energien som skal til for å produsere en ny bil. Eller, gamle aviser samles opp, rulles sammen i melkekartonger og blir til vedkubber for kakkelovnen. Den ovnen har en virkningsgrad på 80-90 %, så totalt sett er det bedre ressursbruk enn å resirkulere avisene og melkekartongene. Alternativet hadde jo vært enten tilkjørt ved eller å bruke mer strøm på varmepumpen. Når jeg velger å sende familien på Sydentur, er det etter å ha vurdert om nytten for familien er større enn ulempen ved den ressursbruken. Vi drikker eplejuice presset fra egne trær og spiser mest mulig grønt fra egen hage om sommeren. Og om alt annet skulle gå til skogen, skal jeg alltids få til å sette poteter der det er plen nå.

Jeg jobber i et konsern hvor nøysomhet er en godt innprentet verdi. En tidligere konsernsjef var beryktet for å bruke teposen to ganger, gå i lappede strikkejakker, og parkere 2CV'n sin lett synlig hvis det var "dyre mennesker" på besøk. (Nei, det er ingen premie for å gjette hvem dette er.) Jobben min går ut på å jakte opp ineffektiv ressursbruk og gjøre noe med det. Jeg blir vanskelig å ha med å gjøre når jeg opplever flagrant sløsing med ressurser. Den totale sløsingen med energi, råvarer og arbeidstid rundt om i økonomien er ikke til å tro, og nesten ikke til å holde ut. En tredjedel av all innhøstet mat blir kastet på grunn av ineffektiviteter i verdikjeden. Ettersom du sikkert har gjettet hvor jeg jobber, er det heller ingen stor overraskelse at en god del av investeringene mine er i solenergi. Skal vi få gjort noe seriøst med overforbruket av fossile brennstoffer, må vi finne andre måter å skaffe energi på. Noen kvadratkilometer med solcellepaneler i Sahara kan avløse ganske mange pumpetårn i Gulfen.

Det er vanskelig å lage spilleregler som sikrer at alt går som det skal, hver dag. Det lukter litt femårsplan, planøkonomi og direktorat for meg. Vi vet at det ikke fungerte, hverken økonomisk, økologisk eller sosialt. Det som skaper verdi og vekst i et samfunn over tid er å kunne utnytte begrensede ressurser mer effektivt. Vi har helt enkelt ikke råd til å fortsette å bruke ressurser så ineffektivt som vi gjør i dag. Derimot er vi sikkert enige om at det er mange tegn på at myndigheter som burde stoppet en del av de verste eksessene for flere år siden har sovet i timen, og at det på en del punkter trengs betydelig strammere tøyler. Det er en god start at USA nå ledes av intelligente mennesker heller enn av oljecowboyer fra West Texas.

Jo, jeg tror verden vil vokse videre og at mennesker som nå lever i fattigdom etterhvert vil få en bedre levestandard. Det er det som er økonomisk vekst. Historisk sett har den reelle veksten vært 2-3 % i året, og jeg ser ingen grunn til at den skal stoppe opp nå. Jeg ser heller ingen motsetning mellom bærekraftig vekst og en fornuftig avkastning på sparepengene. Finansbobler og jappetider er noe annet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Espen R skrev:
    Syns du den vekstbaserte økonomiske modellen er en god modell for fremtiden?

Personlig tror jeg vi står ved et veiskille nå. Det må fundamentale dyptgripende foandringer til hvis velstandssamunnet skal bestå. Måten vi definerer verdiskapning på må endres. Disse endringene vil tvinge seg frem enten vi vil eller ikke. Spørsmålet er bare om hvor mye ubehageligheter som må erfares, før at skuta snus.

Man skal være klar over at det som skjer nå ikke skjer som en konsekvens av mange uheldige omstendigheter som dessvere slo til samtidig. Alt som skjer har en årsak. Spørsmålet er om du og jeg skal fortsette med å surre rundt i en tilstand av ubevisshet, fremfor å være bevisst. Et samfunn som er forbi barnehagestadiet vil sannsynligvis definere hva som er ønskelig for fellesskapet og utifra det lage systemer og spilleregler som gir det ønskede resultat, hver dag. Dessuten kan det være greit å lage noen spilleregler som ikke lar det være økonomisk lønnsomt for bedrifter å systematisk ødelegge livsgrunnlaget vårt. Dette er nemlig ikke særlig intelligent. Endringene er i vi i gang med, spørsmålet er om vi er raske nok.
    Jeg hører mange preke om at man må endre fokus.

Hvis man sammenligner bilproduksjon for 100 år siden med dagens produksjon av biler, datamaskiner eller lommekalkulatorer - og man faktisk kan produsere en kulepenn med laserpeker for 15 kroner, et lite dataspill med display og knapper for 10 kroner - og dette tjener man penger på selv etter at frakt og norsk moms er batalt...da er jeg ikke så pessimist.

Da tror jeg faktisk at hvis man ser ytterligere 100 år frem i tid - så kan man (det vil helt sikkert ikke bli gjort slik i praksis) tømme søppla si i et hull i veggen - den blir automatisk hentet og levert til et stort anlegg - hvor alle gjenvinnbare materialer og stoffer blir trukket ut og det resterende blir brent eller behandlet på en annen måte og energien blir bevart. Ingen skadelige stoffer slipper ut i naturen og alle råvarene sendes 100% rene ut til nye fabrikker som produserer det folk trenger - alt helautomatisk, med kun noen arbeidre til å overvåke prosessene. etter at man fikk produsert solcellepaneler i et slikt omfang at energiprisen falt drastisk, og at man utviklet intelligent robotteknikk som gjorde produksjon mye lettere - fikk man et dramatisk fall i produksjonskostandene som gav en dramatisk økt utbredelse av tekniske hjelpemidler. Den samme utviklingen gjorde også at Co2 høstere (dette er selvagt tull - da man på den tiden selvsagt vet at denne Co2 baserte klimateorien bare er tull - men vi spiller med...), metan høstere og andre helautomatiske soldrevne maskiner fikk så stor utbredelse at menneske kunne kontrollere miljøæet på jorden. Ny membranteknologi ga en dramatisk økning i dyrkbare jordbruksarea som sammen med bedre arter, bedre gjødsel og og andre fremskritt avskaffet fattigdom.

Jeg er optimist på fremtiden - jeg tror alle mennesker på jorden går bedre tider i møte - og i et historisk perspektiv - så tror jeg det kommer til å gå utrolig fort. Om 100 år er både sult og krig historie for godt.

Det er teknologien som kommer til å redde verden - ikke at man går til jobb 2 dager i uken, eller bruker underbuksnee en ekstra dag før man vasker dem (for hånd med økologisk såpe).

Mvh
    OMF
    Evig optimist

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Sant nok. Allikevel gikk børsen rett opp. Veldig vanskelig å forstå rekaksjonene for tiden, men det er kanskje et tegn på at vi har bunnet ut.

Både Oslo og DJ har ligget og testet motstandsnivåene på henholdsvis 220 og 8000. Selv hadde jeg regnet med at de ville gå gjennom med et brak. Er slik sett fortsatt negativ og tror vi vil se et nytt fall. Men det er jo umulig å spå... Blir veldig spennende fremover når flere norske selskaper kommer med Q4 rapportene. Også spennende å se hvor omfattende de realøkonomiske konsekvensene blir.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.359
    Greven skrev:
    Sant nok. Allikevel gikk børsen rett opp. Veldig vanskelig å forstå rekaksjonene for tiden, men det er kanskje et tegn på at vi har bunnet ut.
    Analysene sier at man er optimistisk på at diverse krisepakker går igjennom kongressen og vil virke, derfor oppgangen.

Det ble sagt i dag at bøygen fremdeles er at bedrifter ikke får låne penger av bankene, også i Norge. Vel...jeg fikk et nytt brev fra Citibank i dag om at jeg kunne få låne 200 000 til forbruk, uten sikkerhet. Bedriftene kan godt få overta disse pengene som var tiltenkt meg og mitt private forbruk, kanskje du gjør det samme?

V

vredensgnag

Gjest
    Norge er et morsomt land.
    Nå har regjeringen sluppet nye 100 milliarder, for å få liv i lånemarkedet til bedrifter og private, men man klarer ikke kunngjøre dette uten å melde: Dette skal ikke bidra til nytt lånejippo.

Men det er nettopp det folk vil ha tilbake, økonomien vi hadde når det var lett å låne penger ...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=536482

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Ny "krisepakke" er som kjent kommet og her er Dabladets oppsummering: Lettere å få lån og bedre tider på boligmarkedet. Dette er nok litt OT, men hvorfor kan ikke media forsøke å informere på ordentlig måte? På samme måte som i sakene om alternativ medisin i det siste, kommer bare idiotiske artikkler uten særlig innsikt. Hvorfor ser man sjelden seriøse artikkler i de store avisene? Isteden kommer bare svada som er med på å "lure" folk inn i stadig hausing av feks boligmarkedet... Hva med en kritisk arikkel rundt dette? Hva med litt kritisk vinkling på kildene i ift disse prognosene: meglere med sin litt tvilsomme dobbeltrolle? Hvem er det egentlig som tjener på boligprisoppgang? Hva med en artikkel som tar for seg hva det egentlig betyr i kroner og øre for de forskjellige gruppene med "bedre tider på boligmarkedet"?

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Jo mere finanskrise des bedre for almindelige mennesker der beholder sit job. Håber den aldrig får ende.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.359
    Ser av nyhetene at børsene i USA reagerer negativt på Geithners krisepakker for finansnæringa.
    Geithner retter tiltakene mot å styrke bankenes balanser, og mot å få fart i utlån til både bedrifter og private.

Men dette syns jeg er interessant på følgende måte: Finanskrisa har jo oppstått pga at det er ubalanser i systemene, for å si det slik. Og en av ubalansene er den enorme samlede gjeld USA som nasjon har opparbeidet seg. Ikke minst den samlede gjelden til husholdningene i USA som alene er større enn landets BNP. Det har tidligere gjentatte ganger blitt sagt at USA (og europa) må forbruke mindre og spare mer.
    Men nå er det jo akkurat dette som skal være virkemidlene til Glithners pakke for å løse finanskrisa og krisa i realøkonomien; nemlig å sørge for at kredittflyten kommer tilbake og få fart i utlån til bedrifter og husholdninger.
    Men er ikke dette det samme som å pisse i buksa for å holde varmen? Det vil føles godt...for ei lita stund.

En dansk økonomiprofessor skrev i januar at USA teknisk sett er konkurs med en samlet gjeld tilsvarende 8x den samlede verdiskapning i landet (BNP) og at krisepakkene bare vil gjøre vondt verre.
    http://rikstelegrafen.wordpress.com/2009/01/19/professor-usa-er-konkurs/

Noen som har innspill her?

V

vredensgnag

Gjest
    Verdensøkonomien er skrudd, og vi er nødt til å akseptere at det hele ramler sammen, dette er i ferd med å sive inn og derfor har ikke disse krisepakkene noen videre effekt.

Krugman (Nobel i økonomi nylig), Roubini og Nassim Taleb har alle tre vært tidlig ute med å påpeke hva som var galt, og hva som måtte gjøres. Roubini ble latterliggjort av Summers, som nå er sjef for Obamas økonomiråd, da han kom med sine første varsler.

Nå nylig ble Roubini og Taleb intervjuet av Fox, fordi de hadde vært keynote speakers i Davos. I stedet for å ta det de sier alvorlig ønsker programlederne å vite hva disse to mener man bør investere i.

I følge Roubini vil eiendomsverdier i USA bli redusert med 90% ... kanskje man burde snakke om hvorfor han mener det?

http://www.cnbc.com/id/15840232?video=1027496846&play=1

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.893
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Da sier jeg opp jobben min i det private og går over i kommunal virksomhet :)

"Bedre føre var" ....

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Klart krisepakkene har effekt. Kommer det betydelige midler i omløp igjen vil økonomien begynne å fungere bedre.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    866
    BT skrev:
    Klart krisepakkene har effekt. Kommer det betydelige midler i omløp igjen vil økonomien begynne å fungere bedre.
    Det må en annen psykologi til. I dag vil ingen risikere noe og tilliten er borte. Tar tid å bygge tillit, særlig etter alt som har skjedd.

Når tilliten er på plass vil pengene sirkulere.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Forsiktige anslag har verdens derivatverdier på ca. 600 billioner (på norsk) dollar, altså 600 trillioner dollar (på engelsk). En liten bailout pakke på 780 milliarder dollar har null effekt.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det ser ut til at norske banker har klart seg brukbart gjennom finanskrisen så langt.
    DnB NOr fikk et betydelig overskudd for 2008, til tross for store tap.
    Dette tyder jo på at de har lært en del av bank-krisen for en tid tilbake.
    Det gjør at krisen ikke treffer oss så hardt som den kunne gjort.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Hvordan i all verden kan "økonomene" prediktere at krisen er over til neste år dvs om 12-13 mnd?. Det er feks bare et tidspørsmål før store bilfabrikker nedlegges...å skape nye arbeidsplasser er ikke gjort på noen måneder..

USA og resten av verden har tapt en million arbeidsplasser på 3mnd og fallet fortsetter, og hjørnestensbedrifter i Norge går over ende og nedlegges. Vi kan ikke ansette de arbeidsløse i offentlig sektor, og de nye ledige kan ikke alle bygge hus og veier.. Ja jeg forstår det med ringvirkningen og slikt, men allikevel tror jeg de økonomiske modellene ikke fanger opp realitetene i dagens krise. Modellene er tilpasset krusninger på økonomiens hav, og fanger ikke opp at havet er blitt 10 m lavere...

Norge er ikke en ensom øy i dette havet til tross for at vi er det landet i verden som har best muligheter /finanser for å håndtere krisen..

Realiteten i krisen har knapt vist seg her hos oss...hittil..

Sleiven

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.272
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regner med at det er fordi alle vil ha det som det var før, altså de siste årene frem til finanskrisen. Egentlig har man ikke lært. Jeg regner med at det blir vanskelig 5-6 år fremover. Ikke for at jeg vet det, men jeg er mentalt forberedt på at ting ikke vil være så enkelt som mange vil ha det til...

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.359
    bjornh skrev:
    Jeg regner med at det er fordi alle vil ha det som det var før, altså de siste årene frem til finanskrisen. Egentlig har man ikke lært. Jeg regner med at det blir vanskelig 5-6 år fremover. Ikke for at jeg vet det, men jeg er mentalt forberedt på at ting ikke vil være så enkelt som mange vil ha det til...
    Jeg vil ikke ha det sånn det var før finanskrisen. Og sannsynligvis blir denne krisen så dyp og langvarig at det blir vanskelig å vende tilbake til de tider hvor de som har mest fra før, skal grafse til seg ennå mer. Jeg tror jeg sier meg enig i analysene/spådommene til astrolog Per Henrik Gullfoss i det at man nå skal prøve å gjenopprette de gamle strukturer. Når det viser seg ikke å virke vil det for alvor bli tøffe tider.
    http://www.dn.no/borspause/article1573968.ece

Ser på økonominyhetene at bildelsindustrien vil ha krisepakke på linje med bilindustrien. Da regner jeg med at underleverandørene til bildelsindustrien blir de neste som vil ha krisepakke. ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det er umulig å spå når krisen er over. Men spåmenn finnes det mange av. Og når vi står med begge bena midt oppi en krise popper alle pessimistene fram, og alle "hva var det jeg sa"-menneskene.

Men ingen kriser varer evig. Heller ikke denne.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg lar meg gang på gang overraske over dommedagsprofetiene som kommer fra sentralen her.....det virker nesten som enkelte ønsker at ting skal gå til helvete....

Men det er jo nekelte ting som ligger realtivt fast (for Norge sin del....)
    Staten komemr til å ha store overskudd på statsbuydskjettet i 2009, 2010 og 2011.....
    Mao - blir det ingen kutt i tjenester. Altså så vil de nesten 3 millionene som ikke er i arbeid ha de samme inntektene osm i dag.
    Arbeidsledighet - Nå har vi vel nærmest hatt verdensrekord i sysselsetting og lav arbeidsledighet i noen år....så 100 000 flere arbeidledige bringer oss vel knapt opp til gjennomsnittet i den vestlige verden. Det er vel ignen som har spådd arbeidledighet over 5% foreløpig. Og det er for å si det mildt ikke noe å bry seg med hvis man sammenligner seg med andre land.

2009 vil for de fleste være_
    - et år der man får litt mindre lønnstillegg enn tidligere
    -et år der lånene blir mye billigere
    - et år der håndtverke, biler, kjøkken, klær, ferituren og alle andre varer og tjenester faktisk blir billigere.
    - boligprisene beveger seg omtrent flatt - noe som ikke bekymrer folk flest fordi de har opplevd god verdstigning allerede slik at verdien på huset langt overstiger den taksten som ble lagt til grunn for lånet.

Selvsagt vil noen miste jobben, noen taper på aksjer, noen boligspekulanter går på en smell, det blir vanskelige å få jobb osv...

Det er ikke bare negative sider med en slik "krise" - bedrifter, enkeltpersoner, samfunnet blir tvunget til å tenke harder enn noen gang før - det gjør at samfunnet vokser frem sterkere og bedre enn før.

Og - jeg må bare få si dette -Når krisen er på sitt absolutt dypeste i Norge (tipper sommer 2009) - så har vi det trolig mye bedre enn noen andre noensinne.....så la oss ikke grave oss helt ned...

Mvh
    OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    bjornh skrev:
    De fleste kommer ikke til å merke noe som helst. Noen flere vil gå til banken for å få fastrentelån, hvilket er slett ikke dumt, lønnstillegget blir et prosentpoeng lavere enn i fjor, men bortsett fra det? Nada.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn