M
Morpheus
Gjest
Hm, jeg blir en smule indignert da ingen har funnet det bryet værdt å kommentere den siste utviklingen i vårt felles "kjære" oljefond! Jeg velger å qoute meg selv fra Juli i fjor...
- Jeg tror dessverre man prøver å skjule sannheten, og at tapene har vært enorme. Argumentasjonen rettes mot meg som person, ikke på saken. Hvorfor får jeg ikke svar på hvor mange AAA-obligasjoner det er i porteføljen, spør han, før han selv svarer:
- Dessverre så tror jeg årsaken til denne difuse holdningen er at halvparten av oljefondet reellt sett er vekk, sier investoren som har vært negativ til fondets profil siden aksjebeholdningen ble økt fra 20 prosent til 40 prosent. Så sent som i 2007 ble denne igjen økt til 60 prosent.
Jeg synes det er et lyspunkt at Spetalen har begynt å skjønne hva som egentlig skjer, og faktisk tør å ta bladet fra munnen i offentligheten!Morpheus skrev:http://www.na24.no/naeringsliv/article2069290.ece
Ingen offentlig kritikk, såvidt en notis... Oljeformuen vår går ned i en tid med historiske høye oljepriser... 62 milliarder forduftet bare i juni? Hva holder vi på med?...
På slutten av 70 tallet og begynnelsen av 80 tallet hadde kommunene faktisk råd til å ha vann i svømmebasengene. I dag har ikke kommunen jeg bor i råd til å la elevene lære seg og svømme fordi det er for dyrt å drive bassenget... Samtidig vet vi at hovedårsaken til at folk drukner er at de mangler grunnleggende svømmetrening!
Hvor mange basseng kunne vi fyllt opp for 62 milliarder?...
Hvorfor i all verden skal den norske stat drive aksjespekulasjon når tapene kan være så store? Hvorfor skal Norge gjøre det mulig "låne" ut aksjene sine slik at spekulanter kan øke omfanget av shorting? Oljeprisen kunne antakelig vært halvert om ikke mekanismene for vannvittige spekulasjoner hadde vært til stede...
Her er en kilde: http://e24.no/boers-og-finans/article2502557.ece
Det kan virke som at Norge og politikerene har null kontroll med vår nasjonalformue... Tror noen at Norge har et reelt valg å trekke pengene våre ut fra aksjemarkedet??
- Jeg tror dessverre man prøver å skjule sannheten, og at tapene har vært enorme. Argumentasjonen rettes mot meg som person, ikke på saken. Hvorfor får jeg ikke svar på hvor mange AAA-obligasjoner det er i porteføljen, spør han, før han selv svarer:
- Dessverre så tror jeg årsaken til denne difuse holdningen er at halvparten av oljefondet reellt sett er vekk, sier investoren som har vært negativ til fondets profil siden aksjebeholdningen ble økt fra 20 prosent til 40 prosent. Så sent som i 2007 ble denne igjen økt til 60 prosent.