Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    bjornh skrev:
    Men angående boligprisene, så er det vel vanskelig å tvile på at de kommer til å gå ned, også her.
    Det flater jo ut, men det er ingen store forhold som tyder på at boligprisene skal falle….
    Lønnsøkningen er på +5% - det betyr at hvis boligprisene står rolig, så innebærere det en relativ prisnedgang på rundt 5%.
    Vi har befolkningsøkning – noe som gir økt etterspørsel.
    Arbeidsledigheten er lav – og det er ingen tegn på at den skal stige markant.
    Folk bruker en lav andel av disponibel inntekt til bolig – det er lite som tyder på at det skal endre seg drastisk.
    Det er dyrere å bygge nytt enn å kjøpe brukt.

bjornh skrev:
    Nå for tiden er du kredittverdig dersom du tåler 11% rente.
    Dette er jo bare tull – du kan binde renten i 10 år i dag på rundt 6,5%. Hvorfor skal du da måtte ta høyde for disse 11% dine...?

bjornh skrev:
    Antagelig går prisene ned, men renta opp. Hvor mye? -muligens prisene ned 30-40% og renta vil trolig nå opp mellom 12-14% i løpet av ett til tre år. Og da mener jeg bankene sin rente, og ikke styringsrenta! (Jeg kan ikke spå, men jeg gjetter fan så bra!)...

Mvh. Bjørn
    Nei – du gjetter ikke bra.
    Mange mener rentetoppen er nådd. Hvis man ser på markedets rentenbaner og Norges Bank sine estimater er det ingen som er i nærheten av det du foreslår – dette står du helt alene om. Jeg skal legge meg flat om du får rett – men foreløpig hevder jeg at ditt gjetning er fullstendig skivebom.

Hvis markedet i USA skulle kollapse fullstendig, så vil det utvilsomt få betydelige internasjonele konsekvenser – men konsekvensen for Norge er jo redusert etterspørsek, lavere oljepris – begge deler vil trekke i retning av lavere rente....
    Hva legger du til grunn for din 14% spådom...?

Det samme gjelder din spådom om at boligprisene skal falle 40%. Man har riktignok hatt en korreksjon i boligprisnene – de siste månende, men boligprisene ste gi forrige måned (Jeg er prinsippielt litt i mot disse sesonkorrigerete kurvene når markedet har forandret seg – altså man bruker historikken fra 15 år med oppgang til å korrigere et flatt marked.)

Mine spådommer da....så har du noe å skyte tilbake på....
    Renten flater ut – men forblir på dagens nivå for så å falle noe (0,5%) – fortsatt høy inflasjon vil hindre at renten kan settes ned betydelig.
    Boligprisene beveger seg flatt det neste året – før vi igjen får en forsiktige prisstigning (3-5%) årlig.
    Norge får en svært myk landing.

USA derimot – der blir det tøffere!

Mvh
    OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.445
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Spørsmålet er om dette er begynnelsen til slutten på den dominerende økonomiske rollen som USA har hatt siden den annen verdenskrig (jeg mener å ha lest ett eller annet sted at i 1945 var halvparten av all industriprodusjon i verden amerikansk) og begynnelsen på slutten på dollarens rolle som verdensvaluta?
    Ja. Legg merke til hvordan oljeprisen reagerer på endringer i dollarkursen. Om dollaren går ned, så går oljeprisen opp, og motsatt. I praksis ser det ut til at råvareprisene nå settes i andre valutaslag enn dollar, og så regnes om til dollar for tradisjonens skyld. Dette har vel vært under oppseiling ganske lenge, så noen begynnelse er det nok ikke.

Apropos rentesatser: Jeg tror nok mest på OMFs spådom. Overraskelser skjer, men det skal se fryktelig snodig ut om rentesatsene i Norge skal opp til 13-14 %. Hvis økonomien bremser opp, så vil prisstigningen avta, og da vil det være naturlig å sette ned renten. Husk at det i dag styres etter et inflasjonsmål, ikke et mål om å forsvare kronekursen for enhver pris. "Katastrofescenarier" for realøkonomien, som medfører prisfall på boliger og kanskje også fallende dagligvarepriser, tilsier at rentene skal ned heller enn opp.

Likevel synes jeg det er hendig å regne med 11 % rente for å anslå egen løfteevne for boligkjøp. Da blir en million i lån det samme som ti tusen i måneden, forutsatt et annuitetslån med 20 års løpetid. Bare å stryke to nuller, så har man månedlig innbetaling.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    bjornh skrev:
    Men angående boligprisene, så er det vel vanskelig å tvile på at de kommer til å gå ned, også her.
    Det flater jo ut, men det er ingen store forhold som tyder på at boligprisene skal falle….
    Lønnsøkningen er på +5% - det betyr at hvis boligprisene står rolig, så innebærere det en relativ prisnedgang på rundt 5%.
    Vi har befolkningsøkning – noe som gir økt etterspørsel.
    Arbeidsledigheten er lav – og det er ingen tegn på at den skal stige markant.
    Folk bruker en lav andel av disponibel inntekt til bolig – det er lite som tyder på at det skal endre seg drastisk.
    Det er dyrere å bygge nytt enn å kjøpe brukt.

bjornh skrev:
    Nå for tiden er du kredittverdig dersom du tåler 11% rente.
    Dette er jo bare tull – du kan binde renten i 10 år i dag på rundt 6,5%. Hvorfor skal du da måtte ta høyde for disse 11% dine...?

bjornh skrev:
    Antagelig går prisene ned, men renta opp. Hvor mye? -muligens prisene ned 30-40% og renta vil trolig nå opp mellom 12-14% i løpet av ett til tre år. Og da mener jeg bankene sin rente, og ikke styringsrenta! (Jeg kan ikke spå, men jeg gjetter fan så bra!)...

Mvh. Bjørn
    Nei – du gjetter ikke bra.
    Mange mener rentetoppen er nådd. Hvis man ser på markedets rentenbaner og Norges Bank sine estimater er det ingen som er i nærheten av det du foreslår – dette står du helt alene om. Jeg skal legge meg flat om du får rett – men foreløpig hevder jeg at ditt gjetning er fullstendig skivebom.

Hvis markedet i USA skulle kollapse fullstendig, så vil det utvilsomt få betydelige internasjonele konsekvenser – men konsekvensen for Norge er jo redusert etterspørsek, lavere oljepris – begge deler vil trekke i retning av lavere rente....
    Hva legger du til grunn for din 14% spådom...?

Det samme gjelder din spådom om at boligprisene skal falle 40%. Man har riktignok hatt en korreksjon i boligprisnene – de siste månende, men boligprisene ste gi forrige måned (Jeg er prinsippielt litt i mot disse sesonkorrigerete kurvene når markedet har forandret seg – altså man bruker historikken fra 15 år med oppgang til å korrigere et flatt marked.)

Mine spådommer da....så har du noe å skyte tilbake på....
    Renten flater ut – men forblir på dagens nivå for så å falle noe (0,5%) – fortsatt høy inflasjon vil hindre at renten kan settes ned betydelig.
    Boligprisene beveger seg flatt det neste året – før vi igjen får en forsiktige prisstigning (3-5%) årlig.
    Norge får en svært myk landing.

USA derimot – der blir det tøffere!

Mvh
    OMF
    Som sagt: gjetter jeg så tror jeg. Og jeg tror at ting kommer til å bli verre enn det de er framover. Men det er hva jeg tror, og det ser ille ut i USA og dermed tror jeg vi etter hvert kan bli ganske påvirket -men det er pessimisten i meg som taler. Jeg har en del aksjesparing, og der ser det ikke helt pent ut for tiden. Store tap. ;D -men så lenge jeg ikke realiserer noe, så er det kun papirtap.

Men hvis det blir så ille som noen mener, er det ikke urealistisk at boligprisene synker såpass. Det har de før på det norske markedet. Hvis mange ikke klarer å betjene boliglånene sine, så kan det godt hende at andre bankkunder må betale for det. For tiden betaler jeg vel rundt 8,3% på mitt lån (med garanti i hus) -noe som ikke er så ille -og jeg håper for all del at den ikke når opp i 10%. Det andre har jeg 5,1% på, men det er et studielån med fastrente binding i 5 år. Boligprisene øker nok ikke dersom arbeidsledigheten øker, prisene stiger, og folk generelt ikke har god råd. Men vi får se. De store lønnsøkningers tid er nok forbi for en stund. http://dinside.no/jobb/slik+blir+arbeidsmarkedet/art787383.html

Det med "kredittverdighet på 11%" var noe jeg plukket opp i media her om dagen, og jeg fikk det for meg at det var noe man har begynt å legge til grunn. http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/25/548101.html

Jeg driver butikk, og jeg kan si med en gang at folk holder igjen på forbruket sitt nå. Og det liker jeg ikke helt...

"Jeg kan ikke spå, men jeg gjetter fan så bra" er forresten et refreng jeg jeg tok fra en låt til DumDum Boys. Egentlig mest for moro.

Mvh. Bjørn

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Det er litt viktig (synes jeg) å faktisk forstå at Norge er i en helt annen situasjon enn resten av verden:

Vi har ingen arbeidsledighet - og det er svært lite trolig at den vil bli betydelig i overskuelig fremtid - problemet er snarere tvert i mot.
    Vi har gigantiske budskjettoverskudd og pensjonsfond - det har ikke de andre - mye av grunnen til at USA sliter veldig - er at verktøykassen (Altså penger) til myndighetene er så godt som tom
    Risikoen for svært økte råvarepriser - er positiv for Norge - det gjelder ikke de fleste andre land....

Ok vær så snill - ikke kom med dommedagsprofetier om renten.
    Hvis renten er så ille - gå til Nordea bank og bind renten din for 20 år - da får du I DAG - 6,25% nominellt. (opp ca 0,5% fra i vinter)

http://www.nordea.no/Privat/Bolig/Boliglån/Pris+og+renter/877962.html

Dette er et valg alle har - og for de som har flytende rente og begynner å kjenne presset - kan man bare gå til banken og flytte lånet til fastrente. Uttalelser om renter på 14% har ingen verdens ting med realiteten å gjøre.....

Så...ja -det kommer til å bli stygt i USA - børsen i Norge har hatt det og kommer til å få det tøft - men jeg tror at dette i liten grad kommer til å gi utslag i realøkonomien (boligpriser, arbeidsledighet, osv).

(Sett i forhold til folketall - så utgjør ikke redningspakken til ankene i USA mer enn ca 70MRD ville utgjort for den norske stat - det er ikke akkurat noe å rope om at staten ska gå konkurs for!)

Mvh
    OMF - ikke spesiellt bekymret....

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Arbeidsledighetene er på 40 000, og NAV sine prognoser tilsier en økning til 48 000, hvilket vil utgjør 1,9% av arbeidsstyrken. Egentlig ikke så mye. Det er veldig mye lavere enn det man finner i deler av EU området. Og positivt at vi ikke har stor ledighet. Det er bygg- og anleggssektoren som rammes pga. bom stopp i boligbyggingen.

Det kjekke med oljepengene er at de kan brukes til å få i gang sysselsetting mm. Initiere prosjekter som holder i gang bedrifter og andre, f.eks. ved å foreta veiutbygginger, investeringer i industri mm. Riktignok kortsiktig, men det vil få i gang drift, omsetning og sysselsetting.

Jeg håper (som sikkert alle andre) at det ikke blir verre enn det. Jeg trenger kunder med penger i lomma.

Mvh. Bjørn

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    bjornh skrev:
    ......Det er bygg- og anleggssektoren som rammes pga. bom stopp i boligbyggingen.

Mvh. Bjørn
    .......jyyyyyppppiiiii......nå skal vi alle jobbe i staten eller kommune. Yes! Dritt i produksjonsyrker, i dag er det kun idioter som driver med noe sånnt. Jeg har tenkt for meg å være antropolog,.....eller kanskje teolog, ::).....hmmmmm....kanskje prest (jo de betraktes som leger pga 6 års "hohoho" utdanning) ;).....eller kanskje noen som "samfunnforsker,...jeee,.....smfunnsforsker. Det høres bra ut! Jeg skal bli samfunnsforsker! ;D

P.S. Vet noen hva er det samfunnforsker? ::)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.305
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok ikke mange samfunnsforskere her i landet, og de fleste som tar det du oppfatter som uproduktive utdanninger jobber nok innenfor andre områder enn de er utdannet for. Og stat og kommune produserer mye de, de utdanner ungene dine (om du har noen), fjerner søpla di, sørger for at du får vann i springen osv, mulig du klarer deg uten disse sivilisasjonens goder, men jeg synes det er kjekt å ha. Hva mener du med produksjonsyrker? Pengeflyttere i privat sektor? Feks Terrameglerne?

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    erato skrev:
    Det er nok ikke mange samfunnsforskere her i landet, og de fleste som tar det du oppfatter som uproduktive utdanninger jobber nok innenfor andre områder enn de er utdannet for. Og stat og kommune produserer mye de, de utdanner ungene dine (om du har noen), fjerner søpla de, sørger for at du får vann i springen osv, mulig du klarer deg uten disse sivilisasjonens goder, men jeg synes det er kjekt å ha. Hva mener du med produksjonsyrker? Pengeflyttere i privat sektor? Feks Terrameglerne?
    Jeg tror at jeg betler godt alle de nevnte statlige og kommunale tjenester, og det er ikke de jeg snakker om ;).....du vet det sikert godt!

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Zed er desverre ikke alene om denne misforståelsen. Den politiske høyresiden har lenge fremstilt det sånn at det er i privat sektor som verdiene skapes, og at off sektor lever på den private.

Som om Norge hadde vært produktivt uten skole som gir basisforståelse av alt vi driver med, helsevesen som sørger for at folk er friske til å være produktive, tekniske tjenester som sørger for veier, vann, kloakk m.m.

Et effektivt samfunn er en viktig base for et effektivt næringsliv.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    bjornh skrev:
    Det er interresant fordi jeg har en mangeårig venn som jebber nettop som "samfunnsforsker" ved NTNU i Trdh, og hva er det han egentlig gjør?
    Han sammen med en større gruppe "samfunnsforskere" leser verdensaviser (siden han kan flere språk) og "kartleger" daglig fex: hvem er blitt minister i noen land, hvem er blitt direktør i noen bedrift (kjent eller ukjent), hvem er blitt partileder, partisekretar, politisjef, banksjef, hotelleier, ambasador, talsman, borgemester,....itd...itd.... ::) Er dette samfunnsforsking? ::)

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Gjest skrev:
    Zed er desverre ikke alene om denne misforståelsen. Den politiske høyresiden har lenge fremstilt det sånn at det er i privat sektor som verdiene skapes, og at off sektor lever på den private.

Som om Norge hadde vært produktivt uten skole som gir basisforståelse av alt vi driver med, helsevesen som sørger for at folk er friske til å være produktive, tekniske tjenester som sørger for veier, vann, kloakk m.m.

Et effektivt samfunn er en viktig base for et effektivt næringsliv.
    Jo,....det er mange "parasiter" som skjuller seg bak skjørtene til starkas hjelpepleiere......og delvis, den umetelige statlig-kommunale tekniske avdelingen!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.445
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rentenivået igjen: Før 2001 hadde Norges Bank et mandat om å holde kronekursen mest mulig stabil. "Våpenet" de hadde til å forsvare seg med var styringsrentene. Hvis kronekursen trakk nedover, f eks fordi bankene var i krise og staten måtte ut med store redningspakker, så måtte sentralbanken parere med å øke rentene slik at kronekursen ikke falt "for mye". Det ga internasjonale hedgefond gode muligheter til å spekulere i utviklingen for norske kroner. Rekorden var vel da den svenske sentralbanken forsøkte å opprettholde en fast kronekurs mot euro høsten 1992 og måtte helt opp i 500 % styringsrente et kort øyeblikk, før hele korthuset kollapset. Noen tjente sikkert mye penger på det, f eks George Soros, men dette styrte feil vei i forhold til innenlandsk økonomi. Man gasset på i unnabakke og bremset i motbakke. Dessuten fungerte det ikke.

Da Gjedrem tok over som sentralbanksjef i 1999 ignorerte han først mandatet (nesten sivil ulydighet - han ga simpelthen f i instruksen fra Stortinget), men i 2001 ble dette offisielt. http://www.dn.no/arkiv/article9930.ece?jgo=r2_l Dette er en enormt viktig endring for å kunne forstå noe som helst av hvor den norske økonomien har tenkt seg midt oppe i alt dette, og spesielt hvis man har tenkt å komme ut av hele kalaset med en pen liten fortjeneste. ;)

zed: Bevares, vi kan fint greie oss med noe færre sosionomer og assorterte byråkrater. Men tro meg, det er fortsatt mye å gå på i effektivisering av privat sektor også, selv i rene produksjonsbedrifter. Og det er mye som er privat som er aldeles uproduktivt, enten det er "finansrådgiveren" som sitter og venter på nye ofre på mitt lokale postkontor, eller det er eiendomsmegleren med bakoversleik som har installert seg der bokhandelen pleide å være. Det vil ikke være noe stort tap for samfunnet om disse blir nødt til å ta vaskejobb på sykehjemmet i stedet, selv om det er "offentlig" i stedet for "privat".

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    zed skrev:
    bjornh skrev:
    Det er interresant fordi jeg har en mangeårig venn som jebber nettop som "samfunnsforsker" ved NTNU i Trdh, og hva er det han egentlig gjør?
    Han sammen med en større gruppe "samfunnsforskere" leser verdensaviser (siden han kan flere språk) og "kartleger" daglig fex: hvem er blitt minister i noen land, hvem er blitt direktør i noen bedrift (kjent eller ukjent), hvem er blitt partileder, partisekretar, politisjef, banksjef, hotelleier, ambasador, talsman, borgemester,....itd...itd.... ::) Er dette samfunnsforsking? ::)
    Ja, han leser nok dette du nevner og faglitteratur, og må skrive og produsere åndsarbeid. Det er altså i skallen hans det hele skjer. Jeg har et hode påkostet 400k -så det er i skallen det ligger. Kompetanse på feltet krever at man har satt seg systematisk inn i tingenes tilstand, og institusjonene krever at man følger opp. Det er ingenting som heter "ferdig utlært" der i gården.

Bjørn

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.277
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tok bort de siste innleggene - det er enkelte som ønsker at debatten skal fortsette i en saklig tone.

Mvh
    Høvdingen

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Gjest skrev:
    Svært så off off-topic dette ble da. Uleselig for meg iallefall...
    ....nei, ingenting er så off-topic som du trur, fordi hvis vi i dette landet fortsetter med dagens holdninger og dagens arbeidsvaner, kommer vi til oppleve så stor krise at dette som skjer i USA blir barnemat i forhold til det som kommer til å skje til oss. Vi kommer til å ha Nord-Korea tilstander i dette feminiserte, sosialistisk-byråkratiske landet fordi "vi har mistet vane til å jobbe". Vi har så mye fravar at det er skremende. Det verste er i staten og kommune med folka som jobber på "fiktive arbeidsplasser" (les unødvendige), som har ikke noen ansvar for noe som helst. De tar fri fra jobben når de vill uten at noen merker det. I bådde privat og offentlig sektor, alle er opptate med sine rettigheter, men ikke med sine forplikterser. Tilhørighet til firma, følelse av felleskap,........har ikke noen betydning lenger. Ungdom er ikke i stand til å slå 2 spikere i en planke, en er fulstendig beskytett med loven og med sine holdninger ødelager det som er noen før dem skapt. Det som er viktig idag er få dekket av firma: fravar, reise, diet, akkord, bonus, bo, telefon, opplæring, feiepenger,++++....osv.....osv....Men firma i seg selv er ikke viktig i det helle tatt. Glem det! Det er alitid NAV og tryggd som reserve alternativ.
    Skremende utvikling fordi en dag olje og gas tar slutt, og ute i verden er Darwinisme som fugerer,....ja nettopp konkuranse.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.305
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er tøv Zed. Det er lav arbeidsledighet i Norge, høy yrkesdeltagelse og en relativt høyt utdannet arbeidsstyrke. God arbeidsmoral er det også de fleste steder. Ikke at ting ikke kunne vært bedre av og til, men det var dette med perspektivet da. Lurer på hvor du har jobbet som har slike erfaringer, dette stemmer ganske dårlig med mne erfaringer fra en rekke ulike arbeidsplasser jeg har vært i kontakt med. Og så kunne det ha vært greit å ha kommet seg ontopic igjen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gidder ikke å kommentere inlegget til Zed i detalj - regner med at folk ser at dette er tøv.

Har likevel lyst til å si litt om temaet og fremtidig utvikling.

Hvis levestandarden i Norge øker (noe den kommer til å gjøre kontinuerlig i tiden fremover) så vil det gi den enkelte enkelte større ressurser. Disse ressursene vil man bruke til å kjøpe både varer og tjenester. Siden tjenester i det store og hele må produseres i Norge (massage, frisør, eldrepleie, helsetjenster og personlig trener) - så betyr det i klartekst - hvis levestandarden i Norge skal øke - så vil en stadig større del av befolkningen jobbe i tjenesteytende næring. Det er ikke noe negativt i det....Den stadig reduserte konkurranseutsatte sektoren produserer likevel varer for større og større verdi - til tross for at de blir færre....

Det er vanskelig (umulig) å verdsette arbeidet til den enkelte i Norge. I privat sektor er salgsprisen varen en god indikator på verdien av det som produseres - og lønnen reflekterer bidraget til enkelte. I offentlig sektor er det ikke like lett - i BNP sammenheng verdsettes disse tjenestene til kostpris. Det vil være naturlig å anta at dette i betydelig grad undervurderer den faktiske verdiskapningen.

Så - i mine øyne er verdiene skapt i form av demokrati, lov, orden og trygghet, mangfold, likeverd, pleie og omsorg (altså de mer uspesifiserte verdiene man produserer i offentlig sektor) like mye verdt som olje, spiker og motorsykler.

Mvh
    OMF

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    OK,....ja vet at det er en taboo tema, så det er ingen vits å kommenter videre.
    Men det ser ut at det er en del naive som tror at vi har en standardøkning her i landet. Jo hvis man ser på antal støvsugere og kafeapparat er det, men resten er "krympet" som bare det. Se på leiligheter i Oslo,....snart blir en garasje liksom, betraktet som en "romslig enebolig", veldig snart skal vi alle sammen, kjøre sikel eller kolektivt bus for (30kr i Trdh en vei), fordi parkering er nå på fantastiske 70-80 kr/time........
    Jeg vet kun en ting, og dette er at jeg, og kona mi, vi jobber som bare det, begge i mer enn 100% stlling, og at vi har en godt over gjennomsnitt intekt og leieintekt i tillegg, men vi vett hvordan har vi det, og hvordan hadde vi det for bare 10-12 år siden. Kan bare si at generelt sett, standard øker ikke!
    Men, dette er også taboo. ;DOk da,...la det være sånn.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Zed.....tror ikke det du snakker om er tabu...., det er vel heller måten du legger det frem på....

Tja....hvis du og kona de hadde det bedre for 10-12 år siden så er jo det bra, men dette gjelder altså ikke for resten av befolkningen. Jeg synes også at du ved å trekke frem parkeingspriser og boligpriser ser på et alt for snevert del av hva vi anser som velferd.

Min påstand er at velferden er betydelig høyere i dag enn for 12 år siden - jeg nevner blant annet:
    en ekstra uke ferie
    Andel av mobil, Ipod,PDA osv
    Hvor ofte man kjøper nye klær
    Hvor ofte man spiser middag ute/Deltar på kulturarrangenment osv
    Kvalitet på bil (Altså mil med airbag, ABS, osv)
    Boligsituasjon - hvor mange som bor alene, hvor stor plass man disponerer, om man bor i et attraktivt strøk osv
    Bolikvalitet - flislagt bad, parkett, dyre møbler, PLASMA TV, stereo...

Så - min påstand - som i all hovedsak er basert på levestandardsundersøkelser er at vi har fått det dramatisk mye bedre de siste 10 årene. At enkelte ting er blitt dyrere - skyldes jo variasjon i tilbud og etterspørsel - noe som gjør at feks parkering i Oslo er dyrt.

Mvh
    OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.445
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vokste opp på bygda, og besøker av og til samme bygd igjen. Kort oppsummering: Fra utedass og matauk til boblebad og kjøpemat. Fra én bilferie på Sørlandet i løpet av hele oppveksten, til årlige sydenferier og bilturer i Europa. Fra barna som nødvendig arbeidskraft på gården, til barn som skal realisere seg selv i kulturelle aktiviteter. På 35 år, sånn ca.

Man kan imidlertid hevde at lønnsnivået i offentlig sektor har økt så mye langsommere enn i privat sektor at offentlig ansatte har sakket etter i levestandard, noe som kan være merkbart hvis man sammenligner seg med andre (og det gjør man jo). Man kan også hevde at enkelte varer, som for eksempel kollektivtransport, har økt uforholdsmessig mye i pris.

Men for Norge, i almenhet, er det sånn som OMF sier. I distriktene er forskjellen dramatisk. Likevel forventer man seg mer enn den levestandarden som kan finansieres med inntekten fra et middels gårdsbruk. Fair enough. Så man flytter inn til byen og bidrar til å presse boligprisene oppover der, samtidig som trafikken øker og parkeringsplassene blir et knappere gode. Til gjengjeld kan du sikkert få kjøpt et nedlagt småbruk ganske rimelig, zed, med god parkeringsplass og det hele.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Det er nettopp tanke som slå meg. ;D.....sparke alle, slå firma konkurs,........drikke kask og spille dum.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    I en studentrevy jeg var med på på slutten av 80-tallet hadde vi en sang med følgende refreng:

Men krisa kan'kje vara evig,veit du, kan aaaaaldri vara evig... (melodi: en skigard)

Det er vel tilfelle denne gangen også.

K

KindOfBlue

Gjest
    Zed, ting forholder seg til utviklingstrinn. Akkurat nå lever vi i en overflødighetstid, og dermed har vi tillatt oss å frikoble oss fra livets realiteter i større grad; når det strammer seg til, vil også adferd endre seg, og overlevelse vil være nærmere knyttet til primær- enn kvartiærnæringene (avislesing på kafé på uføretrygd) for å si det slik.

Adferd som virker kurant i dag vil være suspekt om det skulle skje en systemkrise. Men som OMF er inne på har vi hatt en kontinuerlig og dramatisk velferdsvekst i Norge, og med oljebonanzaen er ikke denne akkurat blitt hemmet.

Men det skjer ting. Stusser selv når jeg leser om folk som ringer etter håndverkere for å bytte lyspærer (i Oslo) ... mulig enkelte vil få problemer i en overgangsfase. ;D

===

Ellers ser jeg den islandske kronen ryker i dag. Det landet er komplett forgjeldet av sine "økonomiske mirakelmenn" - nå kommer regningen.

Skal bli interessant å se om børsen dipper under 300 når det åpner i USA.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Det beste er at Pelosi nå foreslår å sette makslønn på amerikanske leder: 500000 dollar i året, ca 2,8 mill. Minner om en debatt vi hadde her en gang.

Ser ut som at de markedstilpassede lønningene har sett sin tid, og godt er det. Direktøren for Lehmann tok ut 120 mill tre måneder før konkursen. Sinnsyk grådighet i dette miljøet!

Noen tror at disse folka er verd pengene. Noen ved navn "markedet"?

K

KindOfBlue

Gjest
    Gjest skrev:
    Det beste er at Pelosi nå foreslår å sette makslønn på amerikanske leder: 500000 dollar i året, ca 2,8 mill. Minner om en debatt vi hadde her en gang.

Ser ut som at de markedstilpassede lønningene har sett sin tid, og godt er det. Direktøren for Lehmann tok ut 120 mill tre måneder før konkursen. Sinnsyk grådighet i dette miljøet!

Noen tror at disse folka er verd pengene.
    Det morsomme er at det er nettopp "med så lav lønn så forsvinner disse lederne" som blir brukt for å forsvare høy lønn.

Hele belønningssystemet har vært sykt. Bedriftsledere og finansmeglere har fått betalt for å overdrive verdier, gjerne på fiktivt grunnlag, fremfor å skape verdier.

Pelosi sier at mottar virksomheter føderal støtte, skal man også sette tak på lederlønningene i disse virksomhetene. Noe annet ville vært politisk selvmord.

thor_egil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Zed skyter vilt i nesten alle retninger på en gang, og jeg synes det blir både vanskelig og unødvendig å plukke opp tråden. Det mest interessante ved Finanskrisen er ikke bare opphavet i USA (SUb-prime (Vi har jo lignenende prosjekter i Norge)), men også hvordan verden skal forholde seg til den økonomiske vekst som Kina/India opplever. Deres vekst er så massiv at det vil forskyve det industrielle og finansielle sentrum i verden kraftig. På sikt vil deres vekst også forskyve noe av veksten bort fra oss.

Noen av oss som bor i Norge vil kalle dette forferdelig (at vi som bor i Norge kan få redusert levestandard) - Andre vil kalle det global rettferdighet og en bevis på at kapitalismens sosialt utjevnende vesen virker...:)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Når kineserne og inderne får litt grunker mellom sine små fingre blir de sikkert like dekadente som oss andre...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Ja, noe annet kan man ikke forvente.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Mens USA ligger nede bygger Kina og India seg opp i rekordfart.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Gjest skrev:
    Mens USA ligger nede bygger Kina og India seg opp i rekordfart.
    Jo, det er det. Men det er ikke rart når USA og EU har flyttet sin industri nettopp der. Det er veldig skremmende at GB har en gjeld på fantastiske 1000 000 000 000,00,.......Pund! :eek: kan det være verre?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Med dagens avstemning i USA, kan jo uka bli riktig så interessant, og det er bare mandag ennå. :-\

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.445
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter den avstemningen er det ikke morsomt lenger. Nå er det en betydelig sjanse for at "dommedagsprofetiene" som ble brukt til å argumentere for pakken kan bli selvoppfyllende. Hmmm.

thor_egil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke vi kan forvente at kineserne skal ha øye for å være mer miljøbevisste enn vi selv var det for 40 årsiden, da vi bygget den brede velstanden inn i vår befolkning. De kommer nok til å se først og fremst etter alle godene som den materielle velstanden fører med seg...og mindre på utfordringer som arbeidsmiljø, sikkerhet og klima... akkurat som vi gjorde det.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.585
    Tror ikke noe på at det er finanskrise og lite penger i markedet..Fikk nettopp en konvolutt i posten fra "Frihetslånet", hvor det stod at jeg kunne låne 250.000 i dag, og at dem ikke spør ikke hva jeg skal bruke pengene til. Og i går kom det en konvolutt fra G.E. Money bank...

Finanskrise..bare tull! :p

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.305
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Tror ikke noe på at det er finanskrise og lite penger i markedet..Fikk nettopp en konvolutt i posten fra "Frihetslånet", hvor det stod at jeg kunne låne 250.000 i dag, og at dem ikke spør ikke hva jeg skal bruke pengene til. Og i går kom det en konvolutt fra G.E. Money bank...

Finanskrise..bare tull! :p
    Det ER lite penger i markedet (jeg jobber i en av landets største banker og snakker med folka på finansavdelingen daglig). Umulig å få tak i dollar bla. Ring og hør med disse bankene om du kan få disse pengene! Men uansett - utfordringen blir hva som skjer fremover med arbeidsløshet osv. Når det er sagt, alle forhold peker på en myk landing i Norge.

S

Slubbert

Gjest
    Gjest skrev:

Noen tror at disse folka er verd pengene. Noen ved navn "markedet"?
    Du skjønner ingenting, markedet gjør at når de driver på slik så går de konkurs! Det er jo nettopp det som har skjedd her; grådigheten tok overhånd og markedet straffet dem for det, de gikk konkurs. Dette er jo et tegn på at markedet virker! Og da skal man flørte med planøkonomi ved å gå inn med statlige midler, attpåtil skattebetalernes midler, for å redde disse folkene og forhindre markedet fra å virke som det skal...::)

Og det har neppe slått sosialisttrynene at når USA og vesten opplever en viss resesjon samtidig som Kina, India osv har uforlignelig vekst under nyinnført kapitalistisk styre, så er dette sosial utjevning i global sammenheng. At vesten går på en brems mens østen vokser gjør at forskjellene i verden blir mindre, det er den frie kapitalismens sosialt utjevnende egenskap, the invisible hand.

Når statene nå skal gå inn og ødelegge det frie markedets naturlige gang med oppkjøp og reguleringer, så er dette usosialt og det er uetisk, slik (ethvert tilløp til) planøkonomi i sin natur er usosialt og uetisk. Grunnen til at det er så store forskjeller i verden er at vesten alltid har brukt sine fortrinn for å regulere verdenshandelen til egen fordel, det motsatte av fri kapitalisme. Siden regulering alltid hemmer vekst er det ikke et spørsmål om at vi hadde vært fattigere, men de hadde vært rikere. Verdensøkonomien er ikke en zero-sum-game, regulering og sosialisme er veien til helvete.

"Markedet" har styrt mellommenneskelige transaksjoner siden steinalderen, siden man fant ut at det gikk an å bytte kjøtt mot ved, eller hva de enn byttet. En sentralt regulert økonomi, med andre ord planøkonomi, kan kun innføres gjennom massiv og totalt overveldende tvang og undertrykkelse, angiveri og knusing av selv den minste opposisjon. Først da kan man planlegge hele økonomien; når all opposisjon er knust, undertrykkelsen er total og alle gjør som makthaverne befaler.

"Redningspakken" var som én kongressfyr riktig uttalte "a slippery slope towards socialism". Bra at forslaget ble stemt ned!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn