S
Ved kredit vel.... og som verdens største underskuddsbedrift er jo USA helt avhengig av et velfungerende kreditmarked...Pink_Panther skrev:Jeg har fått inntrykk av at USA mangler penger, men hvor kommer de 845 milliardene de nå har bevilget fra ? Jeg bare undres....
Syns det er spennende dette her. Staten USA og innbyggerne kan ikke fortsette med å leve på krita så veldig lenge til. Hva med krigen i Irak? Koster jo mange penger med alle de statsansatte der, mat og materiell skal de også ha. Blir USA nå relativt brått å trekke seg ut av Irak/Afghanistan? Og hva skjer da...Gjestemedlem skrev:Ved kredit vel.... og som verdens største underskuddsbedrift er jo USA helt avhengig av et velfungerende kreditmarked...Pink_Panther skrev:Jeg har fått inntrykk av at USA mangler penger, men hvor kommer de 845 milliardene de nå har bevilget fra ? Jeg bare undres....
Det er svært viktig å ha en krig eller to gående til enhvær tid av flere grunner:Espen R skrev:Kanskje det er for lite krig? Krig har jo historisk sett vært en god pådriver for å få hjula i sving.
Og Kineserne.BT skrev:Det har vært lite fokus på hvordan finanskrisen kan forrykke maktbalansen.
Samtidig som USA er i trøbbel ruster russerne kraftig opp...
Og jeg som trodde at alt annet enn ateisme var bannlyst i Kina...KindOfBlue skrev:Og Kineserne.BT skrev:Det har vært lite fokus på hvordan finanskrisen kan forrykke maktbalansen.
Samtidig som USA er i trøbbel ruster russerne kraftig opp...
Mens USA har rotet rundt i Irak, på jakt etter WMD (og olje), har kineserne engasjert seg tungt i Afrika og i Latin-Amerika.
Om man tar en rewind tilbake til rett før angrepet på Irak, til Sikkerhetsrådet, så lot den kinesiske ambassadøren falle noen interessante betraktninger. Dette var rett etter at Columbia gikk i oppløsning, i verdensrommet over Texas, mens USA søkte en ny resolusjon som skulle sanksjonere et angrep.
Ambassadøren kondolerte, men henviste så til at det noen ganger kunne være farlig å ignorere omen. I Kina ble det heftig diskutert at gudene hadde sendt et signal til USA, ved å ødelegge romskipet som var oppkalt etter Amerikas oppdager, og la det regne ned i biter over den sittende presidentens hjemstat.
Religion og Tv til folket!KindOfBlue skrev:Myndighetene har til og med erkjent at det å dyrke en religion er en viktig del av en borgers liv.
http://www.whitehouse.gov/infocus/homeownership/homeownership-policy-book-ch2.htmlEstablish a national goal of at least 5.5 million new minority homeowners before the end of the decade.
Challenge the private sector real estate and mortgage finance industries to dramatically increase their efforts to reduce the barriers to homeownership faced by minority families and to work with the nonprofit sector in a concerted effort to achieve this goal through national and local partnerships.
Convene a White House Conference on Increasing Minority Homeownership, to highlight the homeownership barriers faced by minorities and develop proposed solutions.
Som notatet fra Det Hvite Hus viser, ble det ført en meget aggresiv politikk
for at minst 5,5 millioner ikke-hvite amerikanere kunne eie sin egen bolig før 2010. De to boliglånsbankene Fannie Mae og Freddie Mac satte denne politikken ut i livet. Disse bankene er private i navnet, men i virkeligheten er de sponset av den amerikanske regjeringen. For å oppfylle politikernes ønsker ga Fannie Mae og Freddie Mac avdragsfrie lån til langt under markedsrente til personer som ikke oppfylte vanlige kredittvurderinger. Fannie Mae og Freddie Mac kunne gjøre dette fordi de ble forsynt med praktisk talt ubegrenset kreditt fra Federal Reserve. Så lenge Fannie Mae og Freddie Mac forsynte minoritetene med billige lån, kunne de være sikre på støtte fra kongressen.
Etter hvert som renten i USA steg, begynte låntagerne, først og fremst minoritetene, å misligholde sine lån. Det er disse råtne boliglånene som den amerikanske regjeringen skal kjøpe opp via den massive redningspakken.
Politikken har ikke ført til at minoritetene er blitt boligeiere. Tvert imot har politikken ført til motsatt resultat: Nemlig at millioner har mistet sine hjem.
I det gamle Romerske Imperium, så løste man mangelen på mynt, som var av sølv, gjennom å blande i andre komponenter, altså andre metaller. Det førte selvsagt til inflasjon. Det trengtes penger i økonomien og ettersom det ble færre og færre å erobre og ekspropriere verdier fra, var man tvunget til å skaffe midler gjennom skatt så man kunne opprettholde det offentlige forbruket. Samtidig hadde Imperiet enorme militærutgifter. vel, noe kollapset, mens noe opprettholdt seg selv som det Øst-Romerske rike lenge etterpå.erato skrev:På baksiden av DN i dag intervjues en del ministre om konsekvensen av krisen. Åse Kleveland sier klart de mest interessante tingene, om bla det du tar opp her.
Å løse krisa gjennom skattelette er som å pisse i buksa. Jeg ville heller økt skattene og gitt målrettede støttetiltak mot de som sliter, feks ved selektivt å nedskrive eller rentesubsidiere lån.
Noen må betale, og nå betales det gjennom å utvanne dollaren etc, etc....
o.t.Espen R skrev:...
I Iran er det forbudt med satelitte-tv siden folk da kan bli påvirket av vestlig propaganda. Men 80% av befolkninga kan nå se satelitte-tv i Iran, tallerkene dukker opp som paddehatter på hustakene. Av og til tar politiet en razzia, for syns skyld.., men myndighetene syns nok det viktigste er at folket er fornøyde, da holder de seg i ro.
..og det har tydeligvis virket. Vi har siden inntoget av parabolskjermene her i landet holdt oss i ro, blitt sløve til sinns og syns det styrende regimet gjør en ok jobb.KJ skrev:o.t.Espen R skrev:...
I Iran er det forbudt med satelitte-tv siden folk da kan bli påvirket av vestlig propaganda. Men 80% av befolkninga kan nå se satelitte-tv i Iran, tallerkene dukker opp som paddehatter på hustakene. Av og til tar politiet en razzia, for syns skyld.., men myndighetene syns nok det viktigste er at folket er fornøyde, da holder de seg i ro.
Det er da ikke så lenge siden «satelitt TV» også var forbudt i Norge ...
mvh
KJ
..for ikke å snakke om eiendomsmeglere. De "spår" en midlertidig prisnedgang i markedet., men på litt sikt, sånn litt inn i 2009 skal prisene igjen begynne å stige kraftig og vi skal igjen se 8-10% prisvekst i året på boliger. ;Dzed skrev:Det ser ut, for meg, at "finansieleeksperter" er ikke noe annet enn rene spekulanter. Noen av dem sier at renter skal opp, noen sier at renter skal ned, samtidig at aksjer er bilige men noen sier at aksjer er veldig overprisset fordi vi alle sammen er på vei i resesjon. : Noen sier "kjøp nå" men andre sier "selg alt". Er det lov o gjøre sånn i noen annen bransje, eller er det kun lov i finansele kretser. Jeg mener, hvis vi ingeniører beginer med noe lignende ville mest av oss havne i fengsel. :-\
Våger ikke en gang å tenke på leger. :
En ting er ihvertfall sikkert, og det er at enkelte ingeniører som så mange andre yrkesgrupper må finne veien til NAV etterhvert. Noen godter seg sikkert over det også.LMC skrev:nå er vel de fleste ingeniørtunge yrker relatert til en anelse mere forutsigbare og beregn-bare problemstillinger enn i økonomi ? :
Godter meg over at jeg ikke er blandt dem som sitter på en liten leilighet med 1,5mill i fellesgjeld.ErosLoveking skrev:Noen godter seg sikkert over det også.
ØivindJ skrev:Godter meg over at jeg ikke er blandt dem som sitter på en liten leilighet med 1,5mill i fellesgjeld.
I alle fall litt (må være såpass ærlig).
Det er uproblematisk for de som har råd til «eie» slike leiligheter, problemet oppstår når de skal selges i et fallende boligmarked (dvs et marked med økende rentenivå) ... På den andre siden så har kanskje noen boretslag med slike leiligheter hatt flaks nok til å binde renten på fellesgjelden til et «unormalt» lavt nivå (typisk under 5%), og disse kan bli «uforholdsmessig» god butikk ved salg.Voff skrev:ØivindJ skrev:Godter meg over at jeg ikke er blandt dem som sitter på en liten leilighet med 1,5mill i fellesgjeld.
I alle fall litt (må være såpass ærlig).
Jeg sitter ikke på en slik leilighet fordi jeg fant at det var galskap. Jeg fatter ikke at ikke alle skjønte det!
Det er mange selgere som bruker lang tid på å justere ned sine prisforventninger, utfordringen er å finne en selger som er passe «desperat» og som skal selge en «mindre» kurant leilighet.Rojoh skrev:... virker som om boligprisene har større treghet (nedover) enn realitene for låntagere...(?)
...
Kan jo forstå at selgere ikke liker å innse "tapet". Synes tilstanden nå er i overkant spennende; spesielt på arbeidsmarkedet.KJ skrev:Det er mange selgere som bruker lang tid på å justere ned sine prisforventninger, utfordringen er å finne en selger som er passe «desperat» og som skal selge en «mindre» kurant leilighet.Rojoh skrev:... virker som om boligprisene har større treghet (nedover) enn realitene for låntagere...(?)
...
mvh
KJ
Hvis jeg forstår det riktig, så er ikke problemet fellesgjelden. Man risikerer å gå på betydlig (og like stort) tap okke som hvis man er tvunget til å selge i et nedadgående marked. Hovedproblemet er nok at leiligheter med "alternativ" finansiering har fristet folk til å investere mer enn hva lommeboken/lønningsposen egentlig makter å bære. Slik tolker nå jeg dette. Har man råd til å leve med litt renteoppgang, og trives i en borettslagsleilighet, så er det jo intet problem.ErosLoveking skrev:Et annet problem er at folk flest er relativt analfabeter i boligmarkedet. Borettslagseiligheter med høye innskudd kan vel sees på som en noe risky business. Problemet er når folk flest har fått med seg den biten, og så tror videre at boformen "borettslagsleilighet" er økonomisk usikker. Det være seg null i fellesgjeld eller 1,5 millioner. :
Trykkleif!! My bad, ble jo bare tull det der. (høyt og lavt)Rojoh skrev:Hvis jeg forstår det riktig, så er ikke problemet fellesgjelden. Man risikerer å gå på betydlig (og like stort) tap okke som hvis man er tvunget til å selge i et nedadgående marked. Hovedproblemet er nok at leiligheter med "alternativ" finansiering har fristet folk til å investere mer enn hva lommeboken/lønningsposen egentlig makter å bære. Slik tolker nå jeg dette.ErosLoveking skrev:Et annet problem er at folk flest er relativt analfabeter i boligmarkedet. Borettslagseiligheter med høye innskudd kan vel sees på som en noe risky business. Problemet er når folk flest har fått med seg den biten, og så tror videre at boformen "borettslagsleilighet" er økonomisk usikker. Det være seg null i fellesgjeld eller 1,5 millioner. :
Mvh. Johan
Man risikerer å tape uansett når man selger i et fallende marked, uavhengig av finansiering, det er mer et spørsmål om hva man taper.Rojoh skrev:...
Man risikerer å gå på betydlig (og like stort) tap okke som hvis man er tvunget til å selge i et nedadgående marked.
...
Morroa starter når markedesverdien har falt mer enn innskuddet og den uheldige innehaver er nødt til å selge ... 1 stk leilighet verdt 1 mill. kr hvorav dyr fellesgjeld 1,3 mill. kr, pris ? Mange av disse borretslagene er heller ikke tilknyttet noen garantiordning «mot» det solidariske ansvaret som beboerne har for hverandres betjening av fellesgjelden ... det vert spanande framover ......
Hovedproblemet er nok at leiligheter med "alternativ" finansiering har fristet folk til å investere mer enn hva lommeboken/lønningsposen egentlig makter å bære.
...
Tror du har rett i at boligmarkedet er veldig følsomt for trender/oppfatninger som ikke alltid er like fornuftige og velbegrunnede.ErosLoveking skrev:Litt av poenget mitt er at den uroen og usikkerheten knyttet til borettslagsleiligheter er tildels unødig. Mange meglere jeg har snakket med det siste året nevner ofte at interessen rundt det som regnes som solide borettslagsleiligheter har gått mye ned, mest pg.a av den hyppige negative omtalen (fortjent vil jeg tro) av lavinnskuddsleiligheter.
Det er ikke ofte noen har måttet selge en bolig her til lands fordi markedsverdien er lavere enn innskuddet eller lånet. Så lenge en betaler avdragene er en ganske trygg. I ekstreme tilfeller kan banken kreve refinansiering.KJ skrev:Man risikerer å tape uansett når man selger i et fallende marked, uavhengig av finansiering, det er mer et spørsmål om hva man taper.Rojoh skrev:...
Man risikerer å gå på betydlig (og like stort) tap okke som hvis man er tvunget til å selge i et nedadgående marked.
...
Morroa starter når markedesverdien har falt mer enn innskuddet og den uheldige innehaver er nødt til å selge ... 1 stk leilighet verdt 1 mill. kr hvorav dyr fellesgjeld 1,3 mill. kr, pris ? Mange av disse borretslagene er heller ikke tilknyttet noen garantiordning «mot» det solidariske ansvaret som beboerne har for hverandres betjening av fellesgjelden ... det vert spanande framover ......
Hovedproblemet er nok at leiligheter med "alternativ" finansiering har fristet folk til å investere mer enn hva lommeboken/lønningsposen egentlig makter å bære.
...
mvh
KJ
Er det ikke slik at du bare kan si ifra deg boretten og slik sett komme deg ut av elendigheten? Mener at det da var 6 mnd oppsigelse, slik at du i verste fall "kun" taper innskuddet pluss 6 mnd fellesutgifter. Men du setter jo selvfølgelig de andre i borettslaget i en desto vanskeligere situasjon...KJ skrev:Man risikerer å tape uansett når man selger i et fallende marked, uavhengig av finansiering, det er mer et spørsmål om hva man taper.Rojoh skrev:...
...
...
mvh
KJ
Vel.. De første borettslagsleilighetene har allerede gått for 0. Da skal det kun 50 øre videre ned før det er en realitet...OS skrev:Det er ikke ofte noen har måttet selge en bolig her til lands fordi markedsverdien er lavere enn innskuddet eller lånet. Så lenge en betaler avdragene er en ganske trygg. I ekstreme tilfeller kan banken kreve refinansiering.
mvh,
OS