Politikk, religion og samfunn Finanskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.786
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Du skjønner ingenting, markedet gjør at når de driver på slik så går de konkurs! Det er jo nettopp det som har skjedd her; grådigheten tok overhånd og markedet straffet dem for det, de gikk konkurs. Dette er jo et tegn på at markedet virker! Og da skal man flørte med planøkonomi ved å gå inn med statlige midler, attpåtil skattebetalernes midler, for å redde disse folkene og forhindre markedet fra å virke som det skal...::)
    Jeg vil vel heller si at det er du som ikke skjønner, selv om vi nok aldri blir enige. I teorien har du rett. I praksis er det andre hensyn enn hensynet til de enkelte bankene og lederne deres som veier høyest. Vil du akseptere at vi ikke har et forsvar her i Norge fordi forsvaret har gått konkurs (de har jo drevet med underskudd)? Vil du akseptere at vi slår veivesenet konkurs (i tilfelle de går med underskudd) og slutter å bygge veier? Vil du aksepetere at du ikke får hentet inn et vareparti fra USA fordi banken din ikke kan skaffe dollar, eller fordi det ikke finnes amerikanske motparter banken tør å trade med?

Poenget er at visse tjenester er samfunnsfunksjoner (og dermed i din tankegang sosialistiske (uff og uff)) og derfor må virke uvhengig av overskudd, underskudd, griske ledere og konkurser. Et finanssystem har visse samfunnskritiske funksjoner og kan derfor ikke, noe nettopp situasjonen i USA beviser, fritt overlates til private interesser og kortsiktig profittmaksimering. Jeg er IKKE tilhenger av statseide banker, men situasjonen i USA skyldes et svakt reguleringsregime som nettopp ikke hensyntar finanssystemets samfunnsfunksjoner.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.335
    Slubbert skrev:
    Du skjønner ingenting, markedet gjør at når de driver på slik så går de konkurs! Det er jo nettopp det som har skjedd her; grådigheten tok overhånd og markedet straffet dem for det, de gikk konkurs. Dette er jo et tegn på at markedet virker! Og da skal man flørte med planøkonomi ved å gå inn med statlige midler, attpåtil skattebetalernes midler, for å redde disse folkene og forhindre markedet fra å virke som det skal...::)
    Vi har jo i Kina fått en klar demonstrasjon på hvordan markedet fungerer i år 2008. At voksne mennesker i gigantiske næringsmiddelselskaper helt bevisst tilsetter kjemikalier i melk beregnet på små barn, kun med hensikt å generere mere penger på bunnlinja, er råttent. Kynisme av verste sort. Mange barn med varige helseskader syns nok dette er en høy pris å betale for å se at markedet fungerer.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Hva med denne innfallsvinkelen?

The Clinton administration has turned the Community Reinvestment Act, a once-obscure and lightly enforced banking regulation law, into one of the most powerful mandates shaping American cities—and, as Senate Banking Committee chairman Phil Gramm memorably put it, a vast extortion scheme against the nation's banks. Under its provisions, U.S. banks have committed nearly $1 trillion for inner-city and low-income mortgages and real estate development projects.."
    Så bankene ble tvunget til å låne ut en trillion dollar (1 000 000 000 000 dollar) til dårlige betalere på grunn av Community Reinvestment Act.

Nor has the race discrimination argument for CRA held up. A September 1999 study by Freddie Mac, for instance, confirmed what previous Federal Reserve and Federal Deposit Insurance Corporation studies had found: that African-Americans have disproportionate levels of credit problems, which explains why they have a harder time qualifying for mortgage money. As Freddie Mac found, blacks with incomes of $65,000 to $75,000 a year have on average worse credit records than whites making under $25,000."

Hele saken er vanvittig. Man har lånt ut en trillion dollar med avdragsfrihet og ekstremt lav rente til dårlige betalere, og senere hevet rentenivået og levekostnadene.

http://www.city-journal.org/html/10_1_the_trillion_dollar.html

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    1 trilliard dollar=3.300$ pr. amerikaner, eller ca 18.500 nok.

Lett å gå seg bort i nuller med slike fantasillioner...

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    BT skrev:

Nå kan du se (sammenligne) hvor mye skatt og avgifter betaler vi her i Norge per/pers. Sosialisam er noe helt jævlig. ::)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    BT skrev:

I europa sier vi vel billion mens amerikanerne sier trillion. My bad.

Når jeg først er i gang,
    Et tall med 60 nuller kalles novemdecillion i USA og decillion i Europa. Men det er fortsatt et stykke opp dit. ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    zed skrev:
    BT skrev:

Nå kan du se (sammenligne) hvor mye skatt og avgifter betaler vi her i Norge per/pers. Sosialisam er noe helt jævlig. ::)
    Vi betaler lite i forhold til Danmark

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.786
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er primært hva man får igjen for det man betaler og hva slags sosialt sikkerhetsnett vi skal ha i landet. Vil man ha lav skatt, dårlig lønn (med mindre man tilhører eliten) og lav sosial trygghet kan man bare flytte til Uniten. Det sier noe når store deler av vanlige amerikanere kun kan skaffe seg egen bolig ved å inngå låneavtaler man ikke har råd til, innpakket som lån man har råd til i tilfellet lotteriet slår inn. Dette er jo også kjernen i finanskrisen.

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Anonym skrev:
    zed skrev:
    BT skrev:

Vi betaler lite i forhold til Danmark
    Uten avgifter,......men det er altid "godt" sammenligne med de verste i klassen.

P

Parelius

Gjest
    Hva skal en si? Det eneste jeg har lært så langt, det er at de såkalte fagfolkene på finans/børs må være komplette idioter (såfremt de påberoper seg fagkompetanse), eller like troverdige som et nyfødt barn. For hva leser man ikke - etter at ingen av dem syntes å kunne forutse det som kom - i dagens avis for spekulasjoner:

Fra bunnløs sorg til lutter glede

Børskommentar: Oslo Børs med fantastisk comeback dagen etter en av tidenes største fall. - Bunnen kan være nådd, tror analytikere.

Hva skal en med alle disse godt betalte sauene. Hadde jeg i mine faglige uttalelser vært på et slikt nivå, så hadde jeg blitt sagt opp sporenstreks, og det som statsansatt. Sier litt!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Parelius skrev:
    Hva skal en si? Det eneste jeg har lært så langt, det er at de såkalte fagfolkene på finans/børs må være komplette idioter (såfremt de påberoper seg fagkompetanse), eller like troverdige som et nyfødt barn. For hva leser man ikke - etter at ingen av dem syntes å kunne forutse det som kom - i dagens avis for spekulasjoner:

Børskommentar: Oslo Børs med fantastisk comeback dagen etter en av tidenes største fall. - Bunnen kan være nådd, tror analytikere.

Hva skal en med alle disse godt betalte sauene. Hadde jeg i mine faglige uttalelser vært på et slikt nivå, så hadde jeg blitt sagt opp sporenstreks, og det som statsansatt. Sier litt!
    Hva mener du med dette? Forventer du at fagfolk skal være profeter?

P

Parelius

Gjest
    BT skrev:
    Parelius skrev:

Er det så vanskelig å forstå da? Den enkle lesning er bare: Uttal deg om det du som fagmann har greie påog ikke uttal deg som profet. Men de uttaler seg i kraft av sin fagkompetanse vil jeg anta? Hvis ikke bør de vel holde munn?

Den litt verre lesningen kan jo baseres på en nobelprisvinners innsikter; "beviset" for at økonomien er en vitenskap er at den gjør det mulig for oss å komme med prognoser.

Take your pick.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Parelius skrev:
    BT skrev:
    Parelius skrev:

Er det så vanskelig å forstå da? Den enkle lesning er bare: Uttal deg om det du som fagmann har greie påog ikke uttal deg som profet. Men de uttaler seg i kraft av sin fagkompetanse vil jeg anta? Hvis ikke bør de vel holde munn?

Den litt verre lesningen kan jo baseres på en nobelprisvinners innsikter; "beviset" for at økonomien er en vitenskap er at den gjør det mulig for oss å komme med prognoser.

Take your pick.
    En profet ville ikke sagt at han tror bunnen er nådd.
    Så lenge børsen er styrt av overskvetne investorer og politisk vilje eller mangel på sådan handler dette bare i liten grad om finansfag.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    ...

Take your pick.
    Journalister er journalister ... faglighet eller ei. Tilsvarende er svært mange børskommentatorer også journalister. De har tilfelles at de er markedsaktører (selv om de fleste står på sidelinjen), og kapitalmarkedet styres til en viss grad av profetier (nærsagt uavhengig av troverdighet). Som i alle andre «profetiske» bransjer så er noen mer «klarsynte» enn andre, og de som er mest «klarsynte» holder kjeft og tjener penger enten det går opp eller ned.

mvh
    KJ

K

KindOfBlue

Gjest
    BT skrev:
    Nå må vi visstnopk forberede oss på økt arbeidsledighet her i landet. Betyr det at alt pratet om mangel på arbeidskraft bare var en bløff?

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1501614.ece?jgo=c1_re_left_2
    Det forutsatte vel at økonomien kokte videre, og at etterspørselen var i topp. Snakk med butikkeiere og restaurantinnehavere nå.
    At oljeprisen faller er et mål på lavere økonomisk aktivitet internasjonalt - lavere etterspørsel, lavere produksjon, osv
    Følgelig vil også arbeidsløsheten øke.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:

Det er noe med at når bukken passer havresekken... -partiske analytikere er kanskje litt som eiendomsmeglere kanskje?

Nye krav fra bankene? http://www.na24.no/article2262806.ece

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.786
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:

Stort sett rett.

Gjestemedlem skrev:
    Stort sett feil. Sammenbrudd i finanssystemet vil ramme mannen i gata sterkest gjennom rente, arbeidsløshet og stans i bedriftene samt ytterligere fall i boligpriser. Om de foreslåtte redningspakker er den beste måten å gjøre det på, er jeg derimot i tvil om, er mer tilhenger av den europeiske modellen med midlertidig nasjonalisering av banker.

PS: Tror dere skrekkrentene er satt for å være slemme i en sterkt konkurranseutsatt næring? Nei de er satt fordi sammenbruddet i systemet har gitt så høy risiko at ingen tør å låne ut penger lenger. Heller ikke til bankene med mindre de betaler dyrt for pengene de låner inn for å låne videre. Statsinngrep gjøres ikke for å redde grådige kapitalister, men for å få tilliten inn i systemet igjen. Vinnerne på dagens situasjon er de som har penger og verdier, ikke mannen i gata med boliglån, Moore er VIRKELIG helt på jordet!

P

Parelius

Gjest
    erato skrev:
    http://www.nytimes.com/2008/10/01/business/economy/01leonhardt.html?hp

De som fortsatt tror at krisepakken dreier seg om å redde kapitalistene, bør lese den korte artikkelen på denne linke!
    Det er vel to leire (minst) i kritikken av av krisepakken, om jeg har fått med meg det vesentlige:

1) De som er imot enhver form for krisepakke ut fra en tanke om at må de rydde opp selv, og hold for guds skyld staten utenfor - altså de ekstreme frimarkedsliberalistene

2) De som mener at det er nødvendig med en krisepakke, men den må lages på en slik måte at den ikke samtidig blir sosialhjelp for de grådige.

Eller tar jeg feil her?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg tror også det er en del i kategori 3: "Now, wait a little. I won't wote for this until I fully understandt what's going on here, and that may take some while. Now, there's a whole lot of dollars we are talking about here!"

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Kanskje er det sågar noen i kategori 4: "Now, Bill is a jerk, I better don't do what he tells me to."

P

Parelius

Gjest
    Akk ja, min blunder. Helt enig her, BT, vedr. 3.

4 kan sikkert forekomme, men vil neppe tåle offentlighetens lys, og om den ble offentliggjort, så ville den vel bare avstedkomme forakt, vil jeg tro. Men en skal ikke se bort fra at noen er stupide nok til å holde en slik posisjon.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Politikere er enkle sjeler med store ambisjoner men uten nok omløp til å gjøre det bra i næringslivet.

Glemmer aldri da en ung dame, fersk i bystyret her i Trondheim gikk hardt inn for å få utsatt Nordre Avlastningsvei for noen år tilbake. Desverre fikk hun overbevist nok strotinger til at den faktisk ble utsatt. Etterpå spurte hun -Hva har jeg gjort nå? Skulle ønske jeg kunne vært der og fortalt henne at hun nettop hadde stjålet en halvtime av min og noen tusen andres fritid fem dager i uken i to år. Da kunne jeg hatt 2 1/2 time sammen med barna i stedet for 2. Ennå er ikke veien ferdig, og det er mange år siden vi finansierte den med bomring rundt byen, hvor 2/3 av bompengene gikk med på å finansiere bommene.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Om du skylder banken en million har du et problem,
    Om du skylder banken 100 millioner har banken et problem
    Om banken mangler 100 milliarder så har staten et problem....og har staten et problem så har du et problem

Finanskrisen skyldes regelrett gangstervirksomhet og svindel, og toppene stikker av med milliarder i lomma..

DN hadde en interessant kronikk forleden. Prof.Ulltveit-Moe belyste hvordan avregulering av finansmarkedet gjorde det mulig å selge og kjøpe søppellån som god vare og innføre risikable verdipapirer, og forlate alt godt bankhåndtverk. Offentlige myndigheter advarte men finansgutta v milliardærklubben til sjefgangsteren Bush fikk sin vilje.

Er rimelig fornøyd med at huslånet ble nedbetalt i fjor og at pengebingen forrenter seg godt for tiden..
    I motsetning til ¨de fleste lot jeg ikke lave renter resultere i økt forbruk og ny bil, men heller en gyllen anledning til beinhard nedbetaling av lån.. På tross av alle eksperters råd. HA HA HAA..
    Drit i verden, leve Toten
    Sleiven.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.786
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dear Esteemed Nigerian friend,

I am temporary Ministry of the Treasury of the Republic of America, from a regular position at the money changing House of Goldman Sachs. My country has had crisis that caused the need for large transfer of funds of 700 billion dollars US. This is a minimum amount. It may be larger, depending on other factors you do not need to know how they arise. I need to ask you to support an urgent secret business relationship with a transfer of funds of great magnitude. If you would assist me in this transfer, it would be most profitable to you, to your esteemed nation, and even to the great African continental.

I am working with Mr. Phil Gram, who was a member of the United States Senate from the State of Texas until he arose to a senior lobbyist for the United Bank of Switzerland in Europe. Mr. Gram, who I have put forward to be my replacement as Ministry of the Treasury in January, is known by you as the leader of the American banking deregulation movement in the 1990s. Right now, he advises about finances the next President of American, the famous Navy admiral J. Sidney McCain III. Therefore, you can be assured that this transaction is 100% safe and not to worry, please.

This is a matter of great urgency. We need only your personal check drawn on reputable source, containing only your true signature. We need the funds as quickly as possible. We cannot directly transfer these funds in the names of Americans because we are constantly under threat and surveillance. My family lawyer advised me that I should look across the oceans for a reliable and trustworthy person who will act as a next of kin so the funds can be transferred.

Please reply and include all of your bank account, IRA and college fund account numbers and passwords and those of your children and grandchildren to:

wallstreetbailout@treasury.gov <mailto:wallstreetbailout@treasury.gov

Then we may transfer your commission for this transaction. After I receive that information, I will respond with detailed information about safeguards that will be used to protect the funds.

Yours Faithfully,

Minister of Treasury, Hank Paulson

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.786
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sleiven skrev:
    DN hadde en interessant kronikk forleden. Prof.Ulltveit-Moe belyste hvordan avregulering av finansmarkedet gjorde det mulig å selge og kjøpe søppellån som god vare og innføre risikable verdipapirer, og forlate alt godt bankhåndtverk.
    Jeg trodde det var opplest og vedtatt at all statlig innbladning var fordi de j... inkompetente kommunistjævlene skulle gjøre seg rike på vegne av det hardt arbeidende folk? Også var det motsatt denne gangen? Nå er jeg jamen forvirret.

P

Parelius

Gjest
    erato skrev:
    Sleiven skrev:
    DN hadde en interessant kronikk forleden. Prof.Ulltveit-Moe belyste hvordan avregulering av finansmarkedet gjorde det mulig å selge og kjøpe søppellån som god vare og innføre risikable verdipapirer, og forlate alt godt bankhåndtverk.
    Jeg trodde det var opplest og vedtatt at all stalig innbladning var fordi de j... inkompetente kommunistjævlene skulle gjøre seg rike på vegne av det hardt arbeidende folk? Også var det motsatt denne gangen? Nå er jeg jamen forvirret.
    ;D ;D ;D

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Parelius skrev:
    erato skrev:
    Sleiven skrev:
    Jeg trodde det var opplest og vedtatt at all stalig innbladning var fordi de j... inkompetente kommunistjævlene skulle gjøre seg rike på vegne av det hardt arbeidende folk? Også var det motsatt denne gangen? Nå er jeg jamen forvirret.
    ;D ;D ;D
    Hva vet jeg?, jeg er bare en ganske alminnelig pyroman.
    Sleiven

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Litt rart at ingen stiller seg spørsmålet: Hvordan kunne det gå til at så mange åpenbart ikke kredittverdige mennesker fikk store lån?

Hint: Vi bør gå så langt tilbake som til Carter.

Anyone?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.786
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er at de var kredittverdige. Men forutsetningene til kredittverdigheten sviktet. Og det er knyttet til at USA som nasjon er drevet som underskuddsforetak i mange år og som stat har vært avhengig av lånefinansiering. Og det ligger tilbake før Bush, selv om det ble mye verre under ham. Og det henger også sammen med hvordan finansmarkedet i USA har fungert, og hvordan det har blitt regulert (eller ikke). Og den storyen er også eldre enn Bush, selv om Bushadministrasjonens mani mot å gripe inn i noe som helst med reguleringer, enten det er Kyoto, FN eller noe annet, knapt har bidratt til å redusere problemet (ironi).

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg gjør så godt jeg kan vet du, men er stadig i sjokk etter Horten. ;D

Jeg iler likevel til med denne:
    the Community Reinvestment Act
    og lover å aldri mer ta det i min munn. ;)

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Parelius skrev:

Fasinerende fag økonomi. Noen BI studenter leverte for noen få år siden en masteroppgave der de hadde systematisert analytikernes spådommer og sammenlignet med en tilfeldig datagenerator. Konklusjonen var dødt løp mellom forståsegpåerne og maskinen.... ;D Måligen var utført i "gode tider", men allikevel....

Jeg forstår godt at man ikke kan spå eksakte bevegelser innen børs og finans, men det er merkelig at ingen forsto feks for 5 mnd siden at finansmarkedene plutselig ville mangel 5000 milliarder? Eller at oljeprisen skulle gå fra 10 USD til 150? Eller at boligprisen skulle gå som den har gjort?

Det er uansett et fagfelt der det er lett å være etterpåklok...;)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Greven skrev:
    ? Eller at boligprisen skulle gå som den har gjort?

Jeg har da predikert de siste to åra at boligprisen snart skal ned. Etter min mening skal prisen på leiligheter halveres i enkelte områder.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn