Jo, det er litt overraskende for meg selv også, SOA. De fleste av oss vil vel, i hvert fall om de blir presset opp i et hjørne, innrømme at hifi-kjøp også innehar en liten dose med tilfeldighet

Av og til gir dette et mindre vellykket utfall, andre ganger går det bra. Mens en sjelden gang (slik som nå) har man mer flaks enn man fortjener
Jeg har hatt mange forsterkere de siste 20 årene årene: Sony ES Doxa El.comp ECI-1 Densen DM-10 El.comp ECI-3 - Golden Tube Audio SI-50 ARC SA-50 ARC VT-100 mk.II ARC VM-220 Mc275 BAT VK-75SE Jeff Rowland 501
.. det blir faktisk i snitt et bytte hver 8. måned
Jeg har altså kjøpt og solgt mye utstyr. Jeg er likevel nå den første til å innrømme at den aller største feilen jeg har gjort var å selge Mc275.
Før Mc275 så hadde jeg komboen ARC Ref.3 + VM-220. Det å gå fra ARC komboen til å kjøre direkte med MC275 ble gjort for å spare penger og var egentlig en suksess. Jeg mistet litt av det store rommet, dynamikken og jeg-er-der-følelsen på gode innspillinger, men da må man huske på prisforskjellen også, jeg skulle jo spare penger. Og gamle innspillinger fra 70-tallet låt bedre enn noen gang med Mc275 kjørt direkte.
Så fikk jeg det litt mer romslig økonomisk og samtidig hifi-dilla kom sigende igjen. (Jo da, det går litt i bølgedaler
)
SÅ kom altså den store feilen: Jeg undervurderte den store innvirkningen råskinnet ARC Ref.3 hadde på totalopplevelsen. Det var jo den som hadde løftet opplevelsen til de store høyder og som gjorde at jeg nå etter å ha solgt denne opplevde gode live-innspillinger som mindre interessant. Så jaggu så solgte jeg ikke Mc275 også! Mc275 var jo så billig; jeg måtte jo ha noe dyrere skulle jeg matche lyden fra ARC-komboen. Trodde jeg... :

Og her er også min største kritikk mot Mc275: I Norge er den alt for billig! Det kan få folk til å tro at den ikke kan konkurrere med de aller beste.
Dermed befant jeg meg i skyggenes dal og svimet rundt med først BAT VK-75SE og deretter Rowland 501 et års tid
. I begynnelsen var jeg meget fornøyd med Rowland 501, men bytte av CD-spiller + kjøp av Ref.3 økte oppløsningen i systemet, noe som ble noe avslørende for Rowland 501 sin del.
At MC275R er verdens beste forsterker skal jeg ikke påstå. Men: Saken er at jeg har ikke hørt maken, hverken i mitt anlegg eller andre steder når det gjelder parametre som musikkinnlevelse, nerve og spilleglede.
For at ikke dere skal tro at jeg fullstendig har mistet all bakkekontakt så får jeg legge til følgende: Nøyaktigheten av gjengivelsen av rominformasjon har jeg hørt bedre før. Altså plasseringen av instrument og stemmer pinpoint i rommet. Har en kamerat med et millionanlegg med de på dette område utrolig nøyaktige Avalon Opus. Men så har han et bedre tilpasset rom og altså bedre høytalere enn meg også. Og det har ingenting med forsterkerne å gjøre.
Saken er at MC275R tar rotta på både Rowland, ARC VM 220 og alle andre effekttrinn jeg har hørt. Og det lekende lett også.
Kombinasjonen av ARC Ref.3 og MC275R må bare være et lykketreff. En skikkelig god match! Spesielt etter at jeg skiftet over til Golden Dragon signalrør. Og Transparent kablene setter nok prikken over i-en.
Lydbeskrivelse:
Hvis jeg skal prøve å beskrive det så må det være det at all musikk blir fremstilt fra sin beste side.
Gode live-innspillinger når nye høyder, med en enorm realisme med dertil hørende oppløsning, romfølelse og nerve. En evne til å skape en troverdighet som griper deg og holder oppmerksomheten som i en skruestikke. Det er til å få gåsehud av. Og så er det så vakkert da mann! Man kan godt si at det låter fett, Gago
.
Dårlige innspillinger er fortsatt dårlige, men de er bedre enn noen gang før. Og det er den virkelige styrken til MC275; det jeg kaller musikalitet. Det at musikken blir fremstilt på en slik måte at man kan glede seg også over god musikk selv om ikke lyden hifi-messig er 100%.
Jeg er altså i den syvende himmel. Jo da, jeg har vært der før, men som den perfeksjonisten jeg er så har jeg alltid falt ned igjen. ;D
Men denne gangen er det faktisk annerledes. Jeg har aldri før i mine 20 år i dette racet hatt samme skråsikre følelsen at dette er bare riktig. Nå kan jeg lene meg tilbake og bare nyte musikk. Og det har jeg også gjort i de tre-fire ukene jeg har hatt forsterkerne. Har aldri kjøpt så mye god musikk på mange, mange år.
SOA: Jo da, ARC Ref. 210 har lenge vært den store drømmen for meg. Kanskje går de enda lenger ned i dypbassen, kanskje graver de enda dypere i detaljer
Eller kanskje ikke
. Jeg har ikke prøvd og derfor vet jeg ikke. Men uansett: jeg er livredd for å miste den spillegleden, realismen og magien som nå hersker i mitt oppsett.
I går fikk jeg faktisk tilbud om å kjøpe et sett pent brukte Ref.210 på PM. Dette har jeg ventet på lenge! Men nå måtte jeg takke nei. Når det gjelder forsterkere (både for- og effekt) så er jeg nemlig nå i mål. Uansett hvor mye penger jeg måtte arve eller vinne i Lotto. Disse blir stående. Basta!
Mvh
Finn M