Finn M's Hifidagbok mk.II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Høres bra ut Gismo og RoDa!
    Musikk er viktig, for hva skulle vi med anlegg dersom det ikke fantes god musikk?

    Men så over til det med hardware.....
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    rico skrev:
    Gago skrev:
    oioi, hva kommer inn nå, mon tro?
    rør?
    audio research?
    Skal vi tippe på Ref.110/210?
    Dere var ganske nær Gago og Rico.... Jeg holdt faktisk på å bytte til meg en ARC Ref.110 fra Sverige mot mine Rowland. Hadde tilogmed vekslet inn i Skr de pengene han skulle ha imellom og begynt å forberede turen da han plutselig trakk seg... ::)

    Men det er nå forlengst glemt da jeg har fått tak i noe annet som kanskje fungerer minst like godt. Og noe med rør er det selvsagt. Og til en gunstigere pris enn nevnte Ref. 110 her i Norge. Går jeg RoDa litt i næringen hvis jeg legger inn et nærbilde....?
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Finn M skrev:
    Går jeg RoDa litt i næringen hvis jeg legger inn et nærbilde....?
    Neida, men du viser jo at selv stjernefotografer som deg har dager med dårlig fokus. ;D ;D ;D
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    RoDa skrev:
    Finn M skrev:
    Går jeg RoDa litt i næringen hvis jeg legger inn et nærbilde....?
    Neida, men du viser jo at selv stjernefotografer som deg har dager med dårlig fokus. ;D ;D ;D
    Ute av fokus kan jo gjøres med vitende vilje og hensikt da RoDa - som du sikkert vet... ;)

    Jeg er så heldig å vite hva "det" er FinnM har kjøpt.. 8)
    Røper jeg det?? - ÅH NEIDA!! Da blir jo spenningen borte..
    Min munn er lukket.. Eller kanskje vi skal si at fingrene har fått forbud mot å sette sammen enkelte ord... ;D

    Lykke til med utpakkingen Finn
    Prøver å få til et besøk hos deg i nær framtid...

    mvh
    FreddB
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    RoDa skrev:
    Finn M skrev:
    Går jeg RoDa litt i næringen hvis jeg legger inn et nærbilde....?
    Neida, men du viser jo at selv stjernefotografer som deg har dager med dårlig fokus. ;D ;D ;D
    Fokus er helt ok RoDa.... Men klarte jeg å få det jeg fokuserte på i bilderammen? Å neida! ;D

    Et tips til: Nevnte Ref.110 og monoblokkene (ja, det er monoblokker) som jeg har kjøpt har to ting til felles: De er begge produsert i USA og har omtrent samme utsalgspris der borte (i hvertfall om man skal tro Stereophile). I Norge derimot er monoblokkene mye billigere pussig nok....

    Og når det gjelder deg Fredd så.... :-X ;)
     

    Nemomann

    Medlem
    Ble medlem
    07.09.2009
    Innlegg
    46
    Antall liker
    1
    Ser det skjer litt hos deg ja...fått bytte bort j.r og skaffa rør igjen no då? Kan vel stikke ut en kveld og høre litt vel?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.802
    Antall liker
    21.579
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg gir opp.
    hakke tjangs til å se hva det er.
    et nytt bilde, finn m?
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.850
    Antall liker
    5.915
    Gratulerer med dei nye monoblokkene :D
    Veit kva det er men skal :-X ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.802
    Antall liker
    21.579
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    cary v12 mono?
    vtl mb450?
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Finn M skrev:
    Et tips til: Nevnte Ref.110 og monoblokkene (ja, det er monoblokker) som jeg har kjøpt har to ting til felles: De er begge produsert i USA og har omtrent samme utsalgspris der borte (i hvertfall om man skal tro Stereophile). I Norge derimot er monoblokkene mye billigere pussig nok....
    Hah! Da tror jeg PMen min stemmer! Eller......?

    R
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    RoDa skrev:
    Finn M skrev:
    Et tips til: Nevnte Ref.110 og monoblokkene (ja, det er monoblokker) som jeg har kjøpt har to ting til felles: De er begge produsert i USA og har omtrent samme utsalgspris der borte (i hvertfall om man skal tro Stereophile). I Norge derimot er monoblokkene mye billigere pussig nok....
    Hah! Da tror jeg PMen min stemmer! Eller......?

    R
    Så mye ære og berømmelse blir det ikke RoDa, men du er opservant. Det skal du ha! ;)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    jmolnes skrev:
    Gratulerer med dei nye monoblokkene :D
    Veit kva det er men skal :-X ;)
    Den jungeltelegrafen, den jungeltelegrafen... ;)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Til dere andre to hint til, nå blir det lettere:
    Monoblokkene blir egentlig solgt enkeltvis som vanlige effekttrinn men kjøper man to kobles de om til monoblokker enkelt og greit ved hjelp av en bryter.
    Forsterkerne har også en ting til til felles med ARC Ref.110: De står begge på Stereophiles klasse A liste. Sam Tellig ble forresten så begeistret at han kjøpte testeksemplaret.

    Og så til ære for Gago, et nytt bilde.... Zoomer litt ut denne gang:
     

    Vedlegg

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Og et stemningsbilde til. Deilig med litt mer peiskos.... :)

    Begynner det å ringe noen bjeller...?
     

    Vedlegg

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.850
    Antall liker
    5.915
    Jungeltelegrafen skal ikkje undervurderast ;D

    Flotte stemningsbilete! Kven treng peis å kvile augene på med slikt i stova? Køyr på med meir!!
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    jmolnes skrev:
    Jungeltelegrafen skal ikkje undervurderast ;D

    Flotte stemningsbilete! Kven treng peis å kvile augene på med slikt i stova? Køyr på med meir!!
    Nei, DET skal den ikkje JonM. :) Det viktige er dette med "tystnaden"... :-X ;)
    Når det gjelder bilder:
    Rør i kveldsstemning er Vakkert å sjå på FinnM og eg støtter oppfordringane om fleire stemningsbilete :)

    mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    56fwb skrev:
    jmolnes skrev:
    Jungeltelegrafen skal ikkje undervurderast ;D

    Flotte stemningsbilete! Kven treng peis å kvile augene på med slikt i stova? Køyr på med meir!!
    Nei, DET skal den ikkje JonM. :) Det viktige er dette med "tystnaden"... :-X ;)
    Når det gjelder bilder:
    Rør i kveldsstemning er Vakkert å sjå på FinnM og eg støtter oppfordringane om fleire stemningsbilete :)

    mvh
    Som du sikkert husker så liker jeg meg i blåtimen, Fred...
    Fleire stemningsbilde skal bli!



     

    Vedlegg

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Dette ser jo unektelig vakkert ut Finn...
    Jeg ser fram til å få lytte til 275'ene ( og oppsettet elles selvfølgelig :D)
    for å høre om de verkeleg spiller på samme nivå som deres vakre og fotogene ytre gir inntrykk av... :D ;)

    mvh
    Fredd
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Gratulerer med flotte blokker. Det var en herlig rørglød du hadde fått frem på bildene.

    mvh Elektron
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.802
    Antall liker
    21.579
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gratulerer, finn m.
    skikkelig kraftpakke!
    jeg brukte en 275 i stereo en gang, totalt overkill på mine ag mezzo. :)
    prøvde dem også på noen småhøyttalere, og det låt skikkelig fett.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.197
    Antall liker
    34.950
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ja gratulerer så megt med flotte (stereo/mono) blokker ;)
    En stemning på bildene som få får til...
    Her får du mange flotte timer fremover med en litt annen lydsignatur enn JR blokkene?

    gismo
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Takker! :)

    Så slik ser det altså ut nå (i dagslys denne gangen...):
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.802
    Antall liker
    21.579
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nydelig.
    men, ehem, fortjener ikke ref 3 en litt mer standsmessig plassering?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Gago skrev:
    nydelig.
    men, ehem, fortjener ikke ref 3 en litt mer standsmessig plassering?
    Ehhh.... det at den står på gulvet betyr ikke at den er bånn i bøtta.... ::) ;D
    Vet at benken ikke er helt optimal, spesielt fordi jeg tenker på å kjøpe meg platespiller også og da er det mer som må stå på gulvet... :p
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Så en meget viktig ting: jeg ringte Motron v/Kvanlid og fikk bestilt meg Golden Dragon signalrør. Dette er gir et kraftig løft i lyden, sansynligvis viktigere enn det å gå fra et effekttrinn til monoblokker, i mitt anlegg ihvertfall (skal ta en nærmere test på dette etterhvert).
    Ikke så dyre heller, kr 150,- pr stk.... :) Dette skjedde for ca 14 dager siden og har nå fått stått og godgjøre seg.... 8)



    Og hvordan det nå låter? Skal komme tilbake til det etterhvert....
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flotte forsterkere, og forøvrig et herlig oppsett med topp komponenter :)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Gratuler med nye forsterkere Finn M. Litt (veldig) overrasket av at det ikke ble Audio Research, men absolutt lekre disse 275 fra McIntosh.

    De GD rørene brukte jeg forresten i min gamle VAC forforsterker. Bare positive erfaringer derfra.

    Lykke til med anlegget!

    Mvh
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Jo, det er litt overraskende for meg selv også, SOA. De fleste av oss vil vel, i hvert fall om de blir presset opp i et hjørne, innrømme at hifi-kjøp også innehar en liten dose med tilfeldighet… ;) Av og til gir dette et mindre vellykket utfall, andre ganger går det bra. Mens en sjelden gang (slik som nå) har man mer flaks enn man fortjener… :)

    Jeg har hatt mange forsterkere de siste 20 årene årene: Sony ES – Doxa – El.comp ECI-1 – Densen DM-10 – El.comp ECI-3 - Golden Tube Audio SI-50 – ARC SA-50 – ARC VT-100 mk.II – ARC VM-220 – Mc275 – BAT VK-75SE – Jeff Rowland 501….. det blir faktisk i snitt et bytte hver 8. måned… :eek:
    Jeg har altså kjøpt og solgt mye utstyr. Jeg er likevel nå den første til å innrømme at den aller største feilen jeg har gjort var å selge Mc275.

    Før Mc275 så hadde jeg komboen ARC Ref.3 + VM-220. Det å gå fra ARC komboen til å kjøre direkte med MC275 ble gjort for å spare penger og var egentlig en suksess. Jeg mistet litt av det store rommet, dynamikken og jeg-er-der-følelsen på gode innspillinger, men da må man huske på prisforskjellen også, jeg skulle jo spare penger. Og gamle innspillinger fra 70-tallet låt bedre enn noen gang med Mc275 kjørt direkte.
    Så fikk jeg det litt mer romslig økonomisk og samtidig hifi-dilla kom sigende igjen. (Jo da, det går litt i bølgedaler…)

    SÅ kom altså den store feilen: Jeg undervurderte den store innvirkningen råskinnet ARC Ref.3 hadde på totalopplevelsen. Det var jo den som hadde løftet opplevelsen til de store høyder og som gjorde at jeg nå etter å ha solgt denne opplevde gode live-innspillinger som mindre interessant. Så jaggu så solgte jeg ikke Mc275 også! Mc275 var jo så billig; jeg måtte jo ha noe dyrere skulle jeg matche lyden fra ARC-komboen. Trodde jeg... ::) Og her er også min største kritikk mot Mc275: I Norge er den alt for billig! Det kan få folk til å tro at den ikke kan konkurrere med de aller beste.
    Dermed befant jeg meg i skyggenes dal og svimet rundt med først BAT VK-75SE og deretter Rowland 501 et års tid…. I begynnelsen var jeg meget fornøyd med Rowland 501, men bytte av CD-spiller + kjøp av Ref.3 økte oppløsningen i systemet, noe som ble noe avslørende for Rowland 501 sin del.

    At MC275R er verdens beste forsterker skal jeg ikke påstå. Men: Saken er at jeg har ikke hørt maken, hverken i mitt anlegg eller andre steder når det gjelder parametre som musikkinnlevelse, nerve og spilleglede.
    For at ikke dere skal tro at jeg fullstendig har mistet all bakkekontakt så får jeg legge til følgende: Nøyaktigheten av gjengivelsen av rominformasjon har jeg hørt bedre før. Altså plasseringen av instrument og stemmer pinpoint i rommet. Har en kamerat med et millionanlegg med de på dette område utrolig nøyaktige Avalon Opus. Men så har han et bedre tilpasset rom og altså bedre høytalere enn meg også. Og det har ingenting med forsterkerne å gjøre.

    Saken er at MC275R tar rotta på både Rowland, ARC VM 220 og alle andre effekttrinn jeg har hørt. Og det lekende lett også.
    Kombinasjonen av ARC Ref.3 og MC275R må bare være et lykketreff. En skikkelig god match! Spesielt etter at jeg skiftet over til Golden Dragon signalrør. Og Transparent kablene setter nok prikken over i-en.

    Lydbeskrivelse:
    Hvis jeg skal prøve å beskrive det så må det være det at all musikk blir fremstilt fra sin beste side.
    Gode live-innspillinger når nye høyder, med en enorm realisme med dertil hørende oppløsning, romfølelse og nerve. En evne til å skape en troverdighet som griper deg og holder oppmerksomheten som i en skruestikke. Det er til å få gåsehud av. Og så er det så vakkert da mann! Man kan godt si at det låter fett, Gago….
    Dårlige innspillinger er fortsatt dårlige, men de er bedre enn noen gang før. Og det er den virkelige styrken til MC275; det jeg kaller musikalitet. Det at musikken blir fremstilt på en slik måte at man kan glede seg også over god musikk selv om ikke lyden hifi-messig er 100%.

    Jeg er altså i den syvende himmel. Jo da, jeg har vært der før, men som den perfeksjonisten jeg er så har jeg alltid falt ned igjen. ;D
    Men denne gangen er det faktisk annerledes. Jeg har aldri før i mine 20 år i dette racet hatt samme skråsikre følelsen at dette er bare riktig. Nå kan jeg lene meg tilbake og bare nyte musikk. Og det har jeg også gjort i de tre-fire ukene jeg har hatt forsterkerne. Har aldri kjøpt så mye god musikk på mange, mange år.

    SOA: Jo da, ARC Ref. 210 har lenge vært den store drømmen for meg. Kanskje går de enda lenger ned i dypbassen, kanskje graver de enda dypere i detaljer… Eller kanskje ikke…. Jeg har ikke prøvd og derfor vet jeg ikke. Men uansett: jeg er livredd for å miste den spillegleden, realismen og magien som nå hersker i mitt oppsett.
    I går fikk jeg faktisk tilbud om å kjøpe et sett pent brukte Ref.210 på PM. Dette har jeg ventet på lenge! Men nå måtte jeg takke nei. Når det gjelder forsterkere (både for- og effekt) så er jeg nemlig nå i mål. Uansett hvor mye penger jeg måtte arve eller vinne i Lotto. Disse blir stående. Basta!

    Mvh
    Finn M
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.802
    Antall liker
    21.579
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg har alltid ment at 275 er en strålende forsterker.
    med kjipe rør og dårlig matching, så kan resultatet bli litt grå og kjedelig.
    men gitt skikkelige arbeidsbetingelser, så kan 275 både rocke som ville helvete og spille glatt og fint samtidig.

    smårør fra golden dragon er litt undervurdert, imo.
    mye for pengene der.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Gago skrev:
    jeg har alltid ment at 275 er en strålende forsterker.
    med kjipe rør og dårlig matching, så kan resultatet bli litt grå og kjedelig.
    men gitt skikkelige arbeidsbetingelser, så kan 275 både rocke som ville helvete og spille glatt og fint samtidig.

    smårør fra golden dragon er litt undervurdert, imo.
    mye for pengene der.
    Tror du traff spikeren på hodet der....
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.802
    Antall liker
    21.579
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Finn M skrev:
    Gago skrev:
    nydelig.
    men, ehem, fortjener ikke ref 3 en litt mer standsmessig plassering?
    Ehhh.... det at den står på gulvet betyr ikke at den er bånn i bøtta.... ::) ;D
    Vet at benken ikke er helt optimal, spesielt fordi jeg tenker på å kjøpe meg platespiller også og da er det mer som må stå på gulvet... :p

    nytt rack, ffs.

    du kan ikke ha så mye lekker hi-fi og slenge det på gulvet, finn m!
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Gago skrev:
    Finn M skrev:
    Gago skrev:
    nydelig.
    men, ehem, fortjener ikke ref 3 en litt mer standsmessig plassering?
    Ehhh.... det at den står på gulvet betyr ikke at den er bånn i bøtta.... ::) ;D
    Vet at benken ikke er helt optimal, spesielt fordi jeg tenker på å kjøpe meg platespiller også og da er det mer som må stå på gulvet... :p

    nytt rack, ffs.

    du kan ikke ha så mye lekker hi-fi og slenge det på gulvet, finn m!
    Du har vel rett i det... Men vet ikke om jeg gidder noe mer salg nå.... ::)
    Men hvis noen vil kjøpe et pent brukt (og dyrt) rack fra Finite Elemente får de sende en PM!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med 275. Dener kanskje selve inkarnasjonen av en rørforsterker estetisk sett synes jeg, utolig vakker. Og en sann klassiker! Det neste måtte evt bli å kjøpe en til men det er neppe noe must :)


    edit...du har to du...Din heldiggris... ;D
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    HCS skrev:
    Gratulerer med 275. Dener kanskje selve inkarnasjonen av en rørforsterker estetisk sett synes jeg, utolig vakker. Og en sann klassiker! Det neste måtte evt bli å kjøpe en til men det er neppe noe must :)


    edit...du har to du...Din heldiggris... ;D
    I følge Jan Eggum så er vel tre en for mye.... eller?

    Edit: Okei... du tok en edit ja.... ;)


    Ps: Nå spiller jeg med høyttalergrillene av. Det gir mer luft og bedre romfølelse. Så er det sagt.
     
    B

    BTS

    Gjest
    Gratulerar, förstår att det låter bra, hmm, ser att du inte bor så långt undan... :)
     

    Pittar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2006
    Innlegg
    91
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er enig med deg Finn M, det er den totale musikkoplevelsen som gjør det hele komplett med Mc275 . Oppgraderte fra 1 til 2 x Mc275 for vel 2 år siden, tanken på å bytte ut disse har ikke vært tilstede i det hele tatt.
    Den småfeite lyden som de fleste forbinder med Mc275, forsvinner som dugg for solen når 2 stk blir koblet sammen !

    Pittar
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn