Snickers-is
Bransjeaktør
Jeg kan ikke se at det er noen del av patentet til nuforce som ikke er prior art. Imidlertid er det ingen tvil om at den er 100% analog.
Det er jo selve idéen bak UcD også. Ikke noe nytt der, og det gjør den uansett ikke til noe annet enn en klasse D-forsterker (som UcD - Universal class D).The NuPrime amp circuit improves on the class-D amp by using a “self-oscillating circuit to generate pulse width modulation.”
Du er innom noen helt sentrale forhold som for sjeldent blir belyst i produktspesifikasjoner eller i produktomtaler - hvilke «designforutsetninger» har utstyret/testobjektet ift tilkoblet utstyr - hva er optimale arbeidsbetingelser ? Noe utsyr har større toleranse for et bredt spekter av arbeidsbetingelser enn annet utstyr som kan være nærmere «single purpose».
Spot on.Du er innom noen helt sentrale forhold som for sjeldent blir belyst i produktspesifikasjoner eller i produktomtaler - hvilke «designforutsetninger» har utstyret/testobjektet ift tilkoblet utstyr - hva er optimale arbeidsbetingelser ? Noe utsyr har større toleranse for et bredt spekter av arbeidsbetingelser enn annet utstyr som kan være nærmere «single purpose».
Alle praktiske og godt designede «passive» høyttalere er designet mht bruk i et lytterom av en viss beskaffenhet og drevet av en effektforsterker med visse egenskaper ift (reaktiv-) last og utgangsimpedans. Det er ganske åpenbart at en høyttaler designet for bruk med en fluewattforsterker med høy utgangsimpedans ikke fungerer like optimalt med en kilowattforsterker med utpreget lav utgangsimpedans. Det er kanskje spesielt tuningen av frekvensfløyene og frekvensområdene omkring delefrekvensen(e) som kan gjøre vesentlige utslag ift utgangsimpedansen og «lastevnen» til forsterkeriet
«Tilsvarende» gjelder for det meste av elektronikken mht signalnivåer og resistiv / reaktiv inn-/utgangsimpedans, jf. det klassiske (stereotype) «skillet» mellom rørutstyr og transistorutstyr.
Kompleksiteten i samspillet mellom utstyret, lytterom og lytterens preferanser (foruten forløpet i lyttingen/testingen) kan gjøre det svært krevende å ekstrapolere et resultat av en subjektiv test til noe som har utsagnskraft (relevans) utenfor rammene av den aktuelle testen.
mvh
KJ
På min side pleier jeg kalle det kunsten å få noe til å låte bra.Bra innlegg KJ. Du belyser det jeg pleier å omtalte som kunsten å få noe til å låte dritt.
Er det ikke den NAD bruker i M22? Har i så fall testet denneNC400 er en meget interessant forsterker, og fortjener å testes
Spec.Finner lite anbefalinger på gode klasse-D-forsterkere i tråden (har ikke lest alt) Hva er best? Vil gjerne teste!
Der er ingen grund til at overdriver/overdramatiserer betydningen af ind og udgangsimpedanser, der er ting der betyder laaaaangt mere, i langt de fleste tilfælde holder impedanserne sig inden for normalen , også i EAR og Ncore's tilfælde .Spot on.Du er innom noen helt sentrale forhold som for sjeldent blir belyst i produktspesifikasjoner eller i produktomtaler - hvilke «designforutsetninger» har utstyret/testobjektet ift tilkoblet utstyr - hva er optimale arbeidsbetingelser ? Noe utsyr har større toleranse for et bredt spekter av arbeidsbetingelser enn annet utstyr som kan være nærmere «single purpose».
Alle praktiske og godt designede «passive» høyttalere er designet mht bruk i et lytterom av en viss beskaffenhet og drevet av en effektforsterker med visse egenskaper ift (reaktiv-) last og utgangsimpedans. Det er ganske åpenbart at en høyttaler designet for bruk med en fluewattforsterker med høy utgangsimpedans ikke fungerer like optimalt med en kilowattforsterker med utpreget lav utgangsimpedans. Det er kanskje spesielt tuningen av frekvensfløyene og frekvensområdene omkring delefrekvensen(e) som kan gjøre vesentlige utslag ift utgangsimpedansen og «lastevnen» til forsterkeriet
«Tilsvarende» gjelder for det meste av elektronikken mht signalnivåer og resistiv / reaktiv inn-/utgangsimpedans, jf. det klassiske (stereotype) «skillet» mellom rørutstyr og transistorutstyr.
Kompleksiteten i samspillet mellom utstyret, lytterom og lytterens preferanser (foruten forløpet i lyttingen/testingen) kan gjøre det svært krevende å ekstrapolere et resultat av en subjektiv test til noe som har utsagnskraft (relevans) utenfor rammene av den aktuelle testen.
mvh
KJ
Med årene og stor mengdetrening, får man noe sikrere "magefølelse" og tolkningsevne, men absolutt presisjon på subjektive lyttetester er en umulighet.
Mvh
Håkon Rognlien
Gato er en utrolig forsterker til en latterlig pris kontra kvalitet men det er min meningFinner lite anbefalinger på gode klasse-D-forsterkere i tråden (har ikke lest alt) Hva er best? Vil gjerne teste!
Jeg forstår. På tide å få rettet opp lærebøkene.Der er ingen grund til at overdriver/overdramatiserer betydningen af ind og udgangsimpedanser, der er ting der betyder laaaaangt mere, i langt de fleste tilfælde holder impedanserne sig inden for normalen , også i EAR og Ncore's tilfælde .
Og et apparat mister ikke pludselig sin "lydsignatur/sine kendetegn" fordi den indgår i en anden sammenhæng
Theta bruker Ncore som du sikkert har fått med det. Ser ut til å være NC1200. Mer krefter enn NC400, men måler ellers svært likt. Theta kan bruke sin egen inngangsbuffer da NC1200 leveres uten det i utgangspunktet.Her er to kandidater som ihvertfall jeg er litt nysgjerrig på:
http://www.hifisentralen.no/forumet...rometheus-noe-av-det-beste-vi-har-ha-rta.html
Sigma Mono – ny effektforsterker fra Classè
Theta bruker Ncore som du sikkert har fått med det. Ser ut til å være NC1200. Mer krefter enn NC400, men måler ellers svært likt. Theta kan bruke sin egen inngangsbuffer da NC1200 leveres uten det i utgangspunktet.Her er to kandidater som ihvertfall jeg er litt nysgjerrig på:
http://www.hifisentralen.no/forumet...rometheus-noe-av-det-beste-vi-har-ha-rta.html
Det er kun utvalgte merker som får selge NC1200 og prisene er høye. En måte å skille seg ut på. Mola-Mola og Merrill Audio er to andre som selger de.
Kaluga
Merrill Audio Hypex Ncore NC1200 based VERITAS Power Amp Mono Blocks
NC500 er forøvrig lik bortsett fra den ikke leverer like mye watt i lav ohm. Ferdigbyggete NC500 forsterkere vil man kunne få ganske rimelig om ikke så lenge.
Spec.Finner lite anbefalinger på gode klasse-D-forsterkere i tråden (har ikke lest alt) Hva er best? Vil gjerne teste!
Dersom du finner disse for undermotoriserte, eller for dyre, prøv Gato.
Mvh
Håkon Rognlien
Theta bruker NC1200, ja.Theta bruker Ncore som du sikkert har fått med det. Ser ut til å være NC1200. Mer krefter enn NC400, men måler ellers svært likt. Theta kan bruke sin egen inngangsbuffer da NC1200 leveres uten det i utgangspunktet.Her er to kandidater som ihvertfall jeg er litt nysgjerrig på:
Det er kun utvalgte merker som får selge NC1200 og prisene er høye. En måte å skille seg ut på. Mola-Mola og Merrill Audio er to andre som selger de.
Kaluga
Merrill Audio Hypex Ncore NC1200 based VERITAS Power Amp Mono Blocks
NC500 er forøvrig lik bortsett fra den ikke leverer like mye watt i lav ohm. Ferdigbyggete NC500 forsterkere vil man kunne få ganske rimelig om ikke så lenge.
12.000 dollar for Merrill monoblokker! Uansett hvor bra dette er så blir det ikke prisgunstig
Vel, som sagt kom de lenger med klasse D enn klasse AB hos Philips i 1970, men Lyd og Bilde har vel aldri vært kjent for å være et fagblad.
Dersom du finner disse for undermotoriserte, eller for dyre, prøv Gato.
Mvh
Håkon Rognlien
De har i hvert fall utseende med seg, kunne ikke ha gjemt bort disse bak panelene. Men kan det være noe bedre enn DP A1B?? Jeg har vel mer utbytte av aktiv deling enn oppgradering av forsterkere, men det var dette med pris da...... 2 stk Dp til blir dyrt, om jeg kunne finne noe klasse-d som låt bra og var billig....
Det er det garantert ikke. NC400 selges kun på DIY-markedet, dvs man må bygge sjøl.Er det ikke den NAD bruker i M22? Har i så fall testet denneNC400 er en meget interessant forsterker, og fortjener å testes
Det er det garantert ikke. NC400 selges kun på DIY-markedet, dvs man må bygge sjøl.Er det ikke den NAD bruker i M22? Har i så fall testet denneNC400 er en meget interessant forsterker, og fortjener å testes
Hvilke moderne D-amper har du hørt i den prisklassen du nevner da? Eller er det litt synsing på G her nå ;?Jeg synes klasse d har kommet lenger nå enn for 5 år siden da jeg hadde rotel d for en tragisk forsterker beklager uttalesen , primare prøvde jeg på nytt igjen 5 år senere og da hørte man di hadde kommet lengere , men jeg synes fortsatt klasse a a/b låter bedre enn dagens forsterker til 25000-30000 kr klassen.
Stello/Eximus har Meget gode klasse D forsterkere. Spiller på 2 brokoblet Eximus S1 nå for tiden, til ny forsterker annkommer. Har også hatt en stello AI700 amp. som er utrulig god i forhold Pris/musikkgjenngivelse. . Det sitter to S1,er i AI700 så mer en nok kraft er det. Sammen med den nye pre ampen til Stello P700 spiller Eximus S1 helt fantastisk sammen
Vis vedlegget 354698
Vis vedlegget 354697
apropo nuforce, kredibiliteten til dette firmaet er mildt sagt tynn.
en blogger fant opptil flere klare designfeil i en hodetlf amp, hvor nuforce fulgte opp med noen hårreisende svar som ikke hang på greip.
NwAvGuy: NuForce uDAC-2 Drama
http://www.head-fi.org/t/542281/nuforce-udac-2-drama-detailed-measurements
dyre cdspillere og forsterkere fra de hadde også graverende feil. nuforce ble like overrasket hver gang og hintet til at de ikke engang hadde målt sine egne produkter (!)
NuForce CDP-8 CD player Measurements | Stereophile.com
NuForce Reference 8 amplifier, debunking the myth? - Measurements
styr unna.
Jo. NAD bruker i praksis en litt modifisert NC400 på firkantet PCB.
Den ser noe merkelig ut.Dette er en av de mest engasjerende trådene på lang tid - synes dette er både morsomt og lærerikt og det får meg til å søke litt på web. Ble litt overrasket over at det ikke er større forskjell i effektivitet mellom Class D og AB ved effekter over 150W. Trodde forholdet nesten ble større med krav til høyere effekt.
Vis vedlegget 354700