Politikk, religion og samfunn Forbudstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Flott. Det er for dustete hvis Nike skal trekke en femtenåring for retten for å gå med en skjorte med falsk logo som ble kjøpt på sydenferie.
    Og har han kjøpt falske merkevaresko så straffer han egentlig seg selv...

N

Nifelheim

Gjest
    Slubbert skrev:
    Dette er da normal praksis. Barn og ungdom har ikke noe utenfor skoleområdet å gjøre i skoletiden.

Det var først på VGS at det var tillatt å bevege seg utenfor skoleområdet og da i langfri, og husker jeg ikke feil så gjaldt det for folk på sisteåret da folk var blitt myndige.

Butikkenes åpningstider har blitt utvidet grasalt (7-11) så elevene kan fint gå på butikken før skolen og kjøpe de de trenger.

S

Slubbert

Gjest
    Din totalitære ryggmargsrefleks er imponerende, men det tok deg nesten en time...

N

Nifelheim

Gjest
    Slubbert skrev:
    Din totalitære ryggmargsrefleks er imponerende, men det tok deg nesten en time...
    Barn og ungdom står under skolens ansvar i skoletiden. At barn og ungdom da ikke får lov til å forlate skolens område er ikke annet enn fornuftig.

Får du lov av arbeidsgiveren din til å gå på butikken når det passer deg? ikke? Din arbeidsgiver er altså en totalitær tyrann.

N

nb

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Får du lov av arbeidsgiveren din til å gå på butikken når det passer deg? ikke? Din arbeidsgiver er altså en totalitær tyrann.
    Analogien ville være om butikken nektet Slubbert å gå på butikken i arbeidstiden fordi han heller burde være på jobben sin (eller fordi han kunne finne på å kjøpe noe som ikke var bra for hans helse).

Forslaget her kommer fra LHL som er bekymret for barns helse.

S

Slubbert

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Øh, jo. Kanskje ikke midt i et møte, men sånn generelt er ikke det noe problem. Jeg ville ikke jobbet for en arbeidsgiver som stengte inne sine ansatte på arbeidsplassen.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.312
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Det att skateboard var forbudt på -80talet i Norge, pga att det var farligt!!! Men att man samtidligt som 16 åring fikk lov og
    kjøpe seg en hagelbøssa var greit ::)

med forbehold: om info av vapen kjøp stemmer

Madamen

Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Antall liker
    5
    baluba skrev:
    Flott. Det er for dustete hvis Nike skal trekke en femtenåring for retten for å gå med en skjorte med falsk logo som ble kjøpt på sydenferie.
    Og har han kjøpt falske merkevaresko så straffer han egentlig seg selv...
    Hallo... skulle bare mangle... det er da en naturrett at store konsern vil ha enerett og herredømme med lovlydige forbrukerslaver.. pfff... makan... Brenn den 15-åringen til skrekk og advarsel og sett igang tvungen chipping av alle!

G

Gjestemedlem

Gjest
    cash 63 skrev:
    Det att skateboard var forbudt på -80talet i Norge, pga att det var farligt!!! Men att man samtidligt som 16 åring fikk lov og
    kjøpe seg en hagelbøssa var greit ::)

med forbehold: om info av vapen kjøp stemmer
    Husker ikke om det var 16 eller 18 som var grensen, tror 16 kan stemme. Gikk selv inn i en butikk og kjøpte hagle og en trekasse med ammo en gang på den tiden, ingen registrering eller noe slikt. Kun leg på at man var gammel nok.

Men skating var forbudt ja. Farlige ting må vite. Akkurat den mentaliteten er svært utbredt både i Sverige og Norge fremdels. Jeg blir stadig forbauset over at svensker ikke har innført påbud om hjelm for fotgjengere ennå. De er jo et foregangsland i barnehagementalitet ellers, og vi dilter etter så godt vi kan.

N

Nifelheim

Gjest
    begrensninger og kontroll på hvem som kan ha skytevåpen er tilbakeskritt?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    begrensninger og kontroll på hvem som kan ha skytevåpen er tilbakeskritt?
    Ja, ubetinget !

Legg merke til at jeg overhodet ikke vurderer hvorvidt det i dag kan være et reelt behov for en slik kontroll og begrensninger.

Men det er faktisk et uomtvistelig faktum at det tidligere, fram til 1990, ikke utgjorde noe problem for samfunnet at ungdommer på 18 + hadde fri tilgang til haglegeværer. I mange år var det også fri omsetning av rifler og pistoler/revolverer. Dette utgjorde heller ikke noe samfunnsmessig problem, den gangen. Registrering og krav om tillatelse før anskaffelse ble innført som en direkte konsekvens av at de noe diffuse "styresmaktene" begynte å frykte revolusjon. Det hadde ikke noe med "allmenhetens" sikkerhet å gjøre. Det er også grunnen til at haglegeværer var i fri omsetning fram til 1990. Man anså ikke at haglegeværer var noen større fare i samband med "væpna revolusjon".

Om behovet for kjøpetillatelse og regsistrering av hagler er reellt eller kun et fantasifoster i hodet på en byråkrat er jeg ikke sikker på, men uansett ser jeg det som et tilbakeskritt at det nå har blitt "nødvendig" med en slik begrensning.

Mitt idealsamfunn har så få restriksjoner som mulig. Og de som "må" være der skal være tuftet på nødvendighet og kunnskap om hva man oppnår ved dem. Restriksjoner som innføres bare fordi det gjør livet bekvemt for byråkratiet eller "de styrende" er jeg sterk motstander av. Slik sett er ikke jeg og Deph så skrekkelig uenige selv om han er en ekstremist som ikke er villig til å beskytte uskyldig tredjepart med bruk av restriksjoner, ref alkoholtråden.

En paralell er påbudet om bruk av bilbelte. Tåpelig spør du meg. Du skader deg selv om du ikke bruker belte, ikke de du treffer. Har folk et ønske om å dø eller bli invalide så greit for meg. Man kunne hatt en regel som sa at hvis du ikke bruker belte må du tegne en ekstraforsikring. Har du ikke slik forsikring vil du ikke bli behandlet på sykehus, du får ingen invalidepensjon om du overlever. Alt slikt må du beltale selv med forsikringen din. Samfunnet ( vi andre ) skal ikke betale for deg når du gjør noe som "alle" vet er idioti og ekstremt risikabelt, det får du gjøre selv. Antakelig ville dette også ført til at ennå flere enn i dag ville brukt bilbelte.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Slubbert skrev:
    Nå må jeg innrømme at jeg overhodet ikke har sans for "The Noble Art of Self Defence". Hva enten det gjelder amatører eller profesjonelle. Jeg synes det er rett ut sagt usmakelig at folk står å denger løs på hverandre. Men jeg velger selv om jeg ønsker å se på, og de som deltar gjør det vel frivillig? Så hva er problemet ??? Ja så lenge jeg slipper å se det!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Slubbert skrev:
    Nå må jeg innrømme at jeg overhodet ikke har sans for "The Noble Art of Self Defence". Hva enten det gjelder amatører eller profesjonelle. Jeg synes det er rett ut sagt usmakelig at folk står å denger løs på hverandre. Men jeg velger selv om jeg ønsker å se på, og de som deltar gjør det vel frivillig? Så hva er problemet ??? Ja så lenge jeg slipper å se det!
    De kan jo slå seg. Og så er de stygge mot hverandre. Tenk på signaleffekten! Tvungen samtaleterapi og megling mellom utøverne er jo en mye mer sosialdemokratisk sport.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    De kan jo slå seg. Og så er de stygge mot hverandre. Tenk på signaleffekten! Tvungen samtaleterapi og megling mellom utøverne er jo en mye mer sosialdemokratisk sport.
    Samtaleterapi ! :p Megling ! :p Blææææ!! jeg er redd jeg snart spyr ! :-X Og det kun fordi det faktisk er en realistisk mulighet for at en eller annen "do-god-er" kan finne på å fremme et slik forslag på ramme alvor! :eek: :-[ :'(

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Slubbert skrev:
    Det er jo egentlig en arbeiderklassesport i Norge, og bokseklubbene antar jeg stammer fra arbeiderbevegelsens idrettsklubber. I noen andre land har det vel faktisk vært mer en overklassesport fra starten av, mens det etterhvert har blitt en ghetto-sport.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Slubbert skrev:
    Barn og ungdom står under skolens ansvar i skoletiden. At barn og ungdom da ikke får lov til å forlate skolens område er ikke annet enn fornuftig.

det er bullshit. jeg kunne forlate skolens område i 7 klasse muligens enda tidligere

U

Utgatt11378

Gjest
    65finger skrev:
    Nifelheim skrev:
    Slubbert skrev:

det er bullshit. jeg kunne forlate skolens område i 7 klasse muligens enda tidligere
    Dette er ikke "bullshit", skolen har totalansvaret for dine barn i skoletida (skolens regler gjelder i denne), om du fikk gjøre som du ville i syvende, viser bare at ditt opplæringssted hadde dårlige rutiner.

Vh

S

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.010
    Torget vurderinger
    16
    cathrine1 skrev:
    65finger skrev:
    Nifelheim skrev:
    Slubbert skrev:

Dette er ikke "bullshit", skolen har totalansvaret for dine barn i skoletida (skolens regler gjelder i denne), om du fikk gjøre som du ville i syvende, viser bare at ditt opplæringssted hadde dårlige rutiner.

Vh

S
    Da jeg gikk på ungdomsskolen (82-85) kunne vi gå hvor vi ville i friminuttene og det inkluderte kiosk og gatekjøkken. Så vidt meg bekjent førte dette ikke til alvorlige skader eller andre uheldige hendelser. Jeg vil karakterisere rutiner som gir den grad av frihet til elever i alderen 13-16 for gode men kanskje dagens fjortiser må sperres inne?

S

Slubbert

Gjest
    HC skrev:
    Jeg vil karakterisere rutiner som gir den grad av frihet til elever i alderen 13-16 for gode men kanskje dagens fjortiser må sperres inne?
    Det er viktig å krøkes tidlig om man som voksen skal bli en god og lydig samfunnsmaur som lystrer politikerne uten å stille spørsmål.

S

Slubbert

Gjest
    http://www.dagsavisen.no/innenriks/article521890.ece

* Forby røyking på uteservering.
    * Røykfri buffersone rundt utesteder.
    * Forby røyking på institusjoner.
    * Forbud mot salg av lekesigaretter.
    * Skole- og barnehageansatte pålegges tobakksfri arbeidstid.
    * Forby røykerom.
    * Forbud mot 10-pakninger.
    * Røykfrie helseinstitusjoner.
    * Tobakksfri arbeidstid for helsepersonell.
    * Røykfrie inngangspartier til offentlige bygg.
    * Registreringsplikt for importører av tobakk.
    * Kommunal bevillingsordning for salg av tobakk.

Når kommer røykepolitiet og sparker inn døra hjemme til folk?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Slubbert skrev:
    Man burde vel egentlig ha begynt der. Det er litt besynderlig at Staten tillater folk med småbarn å røyklegge hele huset, mens fortauene utenfor utesteder skal være røykfrie.

N

Nifelheim

Gjest
    Slubbert skrev:
    http://www.dagsavisen.no/innenriks/article521890.ece

* Forby røyking på uteservering.
    * Røykfri buffersone rundt utesteder.
    * Forby røyking på institusjoner.
    * Forbud mot salg av lekesigaretter.
    * Skole- og barnehageansatte pålegges tobakksfri arbeidstid.
    * Forby røykerom.
    * Forbud mot 10-pakninger.
    * Røykfrie helseinstitusjoner.
    * Tobakksfri arbeidstid for helsepersonell.
    * Røykfrie inngangspartier til offentlige bygg.
    * Registreringsplikt for importører av tobakk.
    * Kommunal bevillingsordning for salg av tobakk.

Fortell oss hvorfor disse tiltakene er feil?

Alle er der for å forhindre rekruttering og beskytte friheten til dem som ikke røyker.

Utestedene tyner regelmentet til det ytterste og gjerne over grensene. At det da blir innstramming slik at det blir mindre synsing i håndhevelsen av reglene og mer rettferdighet i bransjen er noe man kan regne med.

Røyking på institustjoner. Glad jeg ikke er klient eller ansatt der.

lekesigaretter - hva annet er dette enn rekrutteringsmetode? Gjør barna kjent med røyk, få dem til å ønske å røyke, deretter selg de "milde" røyk, og deretter få dem hekta for livet. Dette produktet har ikke livets rett.

Lærere er forbilder for barn og må vise seg forbildet verdig. Ikke røyk i skoletiden (og helst ikke utenom skolen også, i allefall ikke der elevene dine kan se deg). Elever tar etter forbildene sine. Dessuten burde elever og lærere ha rett på røykfrie omgivelser

Røykerom. Jeg er glad jeg ikke vasker røykerom.

10-pakninger selges i 10-pakninger for å få folk hekta. Måtte folk kjøpt 50-pakninger så hadde de aldri begynt. Det er forbud mot å selge enkeltsigaretter og å øke den til 10-pakning for å forhindre rekruttering er helt greit.

Å måtte gå gjennom en vegg av røyk for å komme seg frem til en utgangsdør er ufyselig. Mange private forstår at dette er dårlig PR og ille kundebehandling, så de har laget retningslinjer til sine ansatte. At det offentlige nå gjør det er på sin plass.

Bevilgningsordning skulle det ha vært på plass for lenge siden. Knytt den opp til alkoholbevilgningen slik at det faktiskt svir å selge til folk under aldersgrensa.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    10-pakninger selges i 10-pakninger for å få folk hekta. Måtte folk kjøpt 50-pakninger så hadde de aldri begynt. Det er forbud mot å selge enkeltsigaretter og å øke den til 10-pakning for å forhindre rekruttering er helt greit.
    Nja, 10-pakninger og særlig enkeltsigaretter (mindre aktuelt nå som det er røykeforbud innendørs) er også utmerket for de av oss som sluttet i -94 og som de siste 7-8 årene har røyket noen ganger i året og som med et par års mellomrom får det for oss at vi ikke skal bomme, men kjøpe selv.

Nifelheim skrev:

Alle er der for å forhindre rekruttering og beskytte friheten til dem som ikke røyker.
    Man mener vel at en del av disse tiltakene er feil fordi man synes det er viktig at folk i noen grad må få gjøre egne dårlige valg. Et tiltak er ikke nødvendigvis godt selv om det tjener et i og for seg godt formål. Å forby salg av en tross alt lovlig vare i 10-porsjonspakker eller å nekte folk å fortære den mindre enn X meter fra inngangen til nærmeste skjenkested kan ses som et symptom på en regulerings- og forbudsiver som mangler magemål, og har man ikke magemål er det ikke noe som hindrer en i å forgripe seg på alt som kommer til syne av muligheter. Og det er jo litt uheldig, dersom man har ambisjoner for samfunnet utover at det til en hver tid skal fremvise så lite som mulig av den atferd man finner uheldig.

Uansett, de verste røykemotstanderne kan jo bare gå rundt skjenkesteder med røykere foran, men barn med røykende foreldre er tvunget til å hive etter pusten mens astmaen river i de søte, små respirasjonssystemene. Hvorfor er det greit med røyklegging av barnerom så lenge det gjøres med røyk som kommer fra 20-pakning og barnerommet ikke ligger utenfor et skjenkested?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nifelheim skrev:
    Fordi man i Norge ikke er statens eiendom.

Hva mennesker gjør med sin egen kropp skal ikke statens totalitære håndhevere legge seg opp i. Det er fakter som hører hjemme i totalitære religiøse og kommunistiske samfunn, og representerer et dypt forkastelig menneskesyn.

S

Slubbert

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Fordi man i Norge ikke er statens eiendom.
    En sannhet med modifikasjoner dette, ser det etterhvert ut som.

Og ministalinistene vil heie på, uansett hvor langt strikken tøyes. Snart blir det hjemmebesøk fra Statens Røykepoliti og Ministerium for Sømmelig Oppførsel tre ganger om dagen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den røykeloven vi har nå har vist seg å ha endel positive effekter. Ikke for meg, men for bl.a. de som jobber i en bar. Jeg har ingen problemer med å akseptere den, fordi slik det var før så ble bruken av offentlige steder som restauranter ganske begrenset for mange, og det førte til særdeles usunne arbeidssteder for mange tusen mennesker.

Men de fleste problemene som fantes med røyking på offentlige steder løst. Jeg ser at noen røyker på busstopp, men det er uansett et meningsløs lov å håndheve. Det som ikke er håpløst å håndheve er forslagene som er nevnt i listen over. Men de er rett og slett feil.

Tipakningforbudet er noe vrøvl. Det er en lovlig vare, og det kan ikke påstås at det fremmer røyking hos unge. Hvis de ikke finnes så deler de bare en tyvepakning. De fleste som røyker tipakninger er folk som røyker lite. Sigaretter blir tørre når en pakke er åpnet, så de vil unngå det. En annen gruppe er de som har dårlig råd. De har ofte perioder hvor de ikke har råd til å røyke så mye som vanlig, og må kjøpe tipakninger. Typisk studentproblem, men også voksne med dårlig økonomi. Det at jeg har råd til den tobakken jeg røyker, og aldri må gå på slike kompromisser, er for meg en følelse av velstand. Jeg glemmer ikke de dårlige tidene i yngre år da tipakninger var en nødvendighet når studentlånet var brukt opp. Argumentet med at har du ikke råd, så er det grunnen til å stoppe holder ikke. Folk må selv få bestemme hva de ønsker å nyte av lovlige varer, og om det betyr å kjøpe mindre pakker noen ganger så har ingen noe med det å gjøre. Det får da være grenser. Vi priser ut begynnerne... puff.

Å forlange at folk går mange meter bort fra inngangen når de røyker utenfor et utested er bare dumt. Det er ikke noe problem å passere et par personer som røyker. I alle fall for veldig få. Da bør både noen og enhver spørre seg hvor langt man kan gå i å begrense folks frihet.

Det at helsepersonell kan bruke Oliver Twist istedenfor å røyke sigaretter når de er på jobb synes jeg ikke er så ille, fordi røykere må innrømme at de lukter. Spesielt på sykehus vil det virke kvalmende for mange, og det er ingen god kombinasjon. Det kan tenkes jobber der røyking i arbeidstiden ikke er forenelig med oppgavene som utføres. Men så kommer vi til pasientene. Til de kan vi ikke stille like høye krav. Det samme med de som er på institusjon. Come on, hvor ligger logikken i å gjøre livet verre for de som har det ille allerede? Kan dere tenke dere å være på en psykiatrisk institusjon for depresjon eller noe annet kjipt, og så i tillegg måtte slutte å røyke under tvang? Folk som trenger behandling ville sikkert nekte for frivillig innlegging bare på grunn av at de gruer seg det. Selv om andre kan få ubehag av at de lukter røyk, så er det ikke godt nok argument. Svært få lukter på litt avstand, så det er bare å unngå dem. Det kan du ikke med en sykepleier. Å forby røyking i fengsel er ekstra straff, direkte inhumant imo.

Nei, når alt kommer til alt har det nye forslaget gått altfor langt. Et par punkter har relevans, men ellers er det stort sett røykerne det berører. Dette  har lite med å beskytte ikke-røykere å gjøre, det handler om å straffe røykerne. Nå er det rett og slett nok!  :mad:  Nå må jeg faen meg rulle meg en sigg på grunn av irritasjonen. Se der, en ekstra sigarett røkt på grunn av tulleskapen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har ikke noen problemer med den delen av røykeloven som forhindrer at ikkerøykere blir forgiftet og forpestet på utesteder. Den er jeg glad for. Det er ingen rett å påføre andre mennesker skade og ubehag. Men restriksjoner, forbud og lover som skal forhindre frie mennesker fra å røyke sigaretter om de vil uten sjenanse for andre, eller legge mest mulig tåpelige forhindringer i veien for dem å få kjøpt disse er på grensen til vannvidd. Det er en så brutal mangel på respekt for andre menneskers frihet og valg at bare å forslå det burde kvalifisere til 125 stokkeslag, fordelt på 3-dager, og til sjøs med noe tungt rundt føttene ved gjentatte overgrep.

Dette er dyp forakt mot det norske folk, og en politisk selvforherligelse som man burde til afrikanske despotier for å finne.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn