Nifelheim skrev:
For å sette det på spissen så er ikke din sikkerhet kun ditt ansvar når samfunnet tar regningen om du skulle skade deg. Den som betaler regninga i sykemelding, sykehus og rehabilitering har litt de skal ha sagt også.
Samfunnsøkonomisk ville det vel vært fornuftig å forby kjæretøyet tung motorsykkel, men som vi alle vet kan man ikke ta beslutninger på samfunnsøkonomisk grunnlag alene. Forbud skal dessuten være siste utvei.
Så hva har skjedd? Jo, man har kommet til et kompromiss som er vanlig i samfunnet. Motorsykkel er lov (skulle bare mangle) mot at man bruker hjelm for å begrense skadeomfanget når ulykken skjer.
Ens egen sikkerhet bør være ens eget ansvar. Det er sterkt å anbefale å bruke hjelm men jeg er ingen tilhenger av et påbud. Risikoen for andre trafikanter øker ikke som følge av bruk av hjelm, kanskje til og med tvert om da man kan se for seg mer sprek kjøring når folk et pakket inn i dresser, skinne, skall og hjelmer enn om de kjører i shorts og sandaler.
Men man bør oppmuntre og oppfordre til sikker kjøring, og også til bruk av sikkerhetsutstyr. En annen mulighet er å gi en kraftig avkortning av forsikringen hvis man skader seg som følge av manglende hjelm f.eks. Velger man bort sikkerhet så får man også ta den økte risikoen dette medfører.
Så alt i alt kan jeg ikke se mye positivt i et forbud mot å kjøre motorsykkel uten hjelm. Det finnes mange tidspunkt der hjelm er helt unødvendig også. Paradekjøring, forsiktig flytting av sykkelen, gåfart på promenader.
Så er forbud er ikke en riktig og god tilnærming til disse problemene. Det er nok en ting som fratar mennesker ansvar for seg selv og gjør mennesker enda mer lydige til påbud, forbud og restriksjoner fra politikere og byråkrater som burde ha viktigere ting å tenke på.