Politikk, religion og samfunn Forbudstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    BT skrev:
    Jeg ser i det minste forskjell på moralisme og overholdelse av menneskerettigheter.
    Nei det gjør du ikke, i likhet med jallaloven skjærer du all prostitusjon under én kam, "hor, hor!".

Naturligvis vil ikke horene innrømme at de blir utnyttet. Konsekvensene for det kan bli fatale.
    For slike undersøkelser er jo aldri anonyme. ::)

"Statistikken passer ikke det jeg har bestemt meg for på forhånd, da finner jeg på en unnskyldning for å forklare den."

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.327
    Slubbert skrev:
    Mer moralisme, du har ikke noe med hvordan andre folk får seg et nyp.

reaksjonær bibelvifter skrev:
    Og der kom "forsvarstalen" for homofili. "Den lykkelige homo?" Bah, slike argumenter kommer oftest fra mannegriser som liker å ta den i ræva.
    Sitatfusk, det tyder på at du er på tynn is. Desperat? Til din oplysning så er ikke homofili forbudt.
    Stjeling er også forbudt, men du har ingenting med hvordan andre folk skaffer seg penger.

S

Slubbert

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Sitatfusk, det tyder på at du er på tynn is. Desperat? Til din oplysning så er ikke homofili forbudt.
    Forstår du virkelig ikke poenget? Du appellerer til følelser, folks konnotasjoner til synd og hor og avsky for det unormale, det er ikke noe gyldig argument. "Sitatfusket" var ment å vise hva denne typen argumentasjon representerer og at den også er utbredt blant andre reaksjonære dyneløftere, ikke minst homohatere.

Prostitusjon er lovlig i mange land og homofili er forbudt i mange land. Hvis Norge skal være konsekvente, og om straffeforfølgingen av nordmenn som kjøper sex der dette er lovlig ikke vitner om en herrefolksmentalitet, så bør Norge være samarbeidsvillige med å utlevere homofile feks. til Iran.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Slubbert skrev:
    BT skrev:
    Jeg ser i det minste forskjell på moralisme og overholdelse av menneskerettigheter.
    Nei det gjør du ikke, i likhet med jallaloven skjærer du all prostitusjon under én kam, "hor, hor!".

Naturligvis vil ikke horene innrømme at de blir utnyttet. Konsekvensene for det kan bli fatale.

"Statistikken passer ikke det jeg har bestemt meg for på forhånd, da finner jeg på en unnskyldning for å forklare den."
    Statistikken passer jo som hånd i hanske til det jeg skrev. De er der først og fremst på grunn av fattigdom. Hvis London ligner på Oslo er mange av de prostituerte fra Nigeria, et land hvor seksualisert vold regnes som vanlig, hvor arbeidsledligheten i følge fagbevegelsen er på rundt 70 %. Da tåler de en del nedvedighet for å brøfø familien. De gjør heller dette enn å ta en dårligere betalt "vanlig jobb", men hva er en vanlig jobb i Nigeria og hva er inntekten?

De prostituerte innvandrerne følte seg sikkert kjempeanonyme da de ble intervjuet. 100 stykker ble intervjuet, da er det i det minste enkelt å regne prosent...

G

Gjestemedlem

Gjest
    For blir stort sett drevet ut i arbeid av fattigdom, eller frykten for den. Det er mye mer krenkende og nedverdigende å umyndiggjøre voksne mennesker som selv tar et valg mht til sitt yrke. DET er et hån mot deres menneskeverd å frata dem rettighetene og kontrollen av sin egen kropp og tid. Forbannet moralkonservativ religiøs doktrine som hører hjemme i Saudi Arabia og ikke i vesten. Et hån mot andre menneskers verdighet fordi de kanskje ikke er ressurssterke nok til å ha en bankjobb eller bedrive offentlig forvaltning.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    BT skrev:
    Slubbert skrev:
    BT skrev:

Statistikken passer jo som hånd i hanske til det jeg skrev. De er der først og fremst på grunn av fattigdom. Hvis London ligner på Oslo er mange av de prostituerte fra Nigeria, et land hvor seksualisert vold regnes som vanlig, hvor arbeidsledligheten i følge fagbevegelsen er på rundt 70 %. Da tåler de en del nedvedighet for å brøfø familien. De gjør heller dette enn å ta en dårligere betalt "vanlig jobb", men hva er en vanlig jobb i Nigeria og hva er inntekten?

De prostituerte innvandrerne følte seg sikkert kjempeanonyme da de ble intervjuet. 100 stykker ble intervjuet, da er det i det minste enkelt å regne prosent...
    Fattigdom er et verdensomspennende, strukturelt og enormt problem. Det er ingen tvil om at de prostituertes "valg" i all hovedsak foretas i mer eller mindre pressede situasjoner. Det er selvsagt rimelig å være bekymret og kritisk til denne åpenbare sammenhengen.
    Kortslutningen kommer i det øyeblikket man ønsker å forby fattige å gjøre det "umulige valg", samt forby de som har pengene å kjøpe den tjenesten som i det minste kan gi enkelte prostituerte visse verdige sider i et eller tragisk liv. Moralismen en del folk viser, mangler fullstendig konsekvens. Jeg synes du burde begynne med å forby fattigdom.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
    BT skrev:
    Hvisatte omatte menatte. Mange velger å selge sex heller enn å bli vaskekjerringer fordi det betaler seg mye bedre og du pisser på valget deres. Det er holdninger som dine som tvinger dem ned i undergrunnen hvor de blir utsatt for mishandling og vold, allmuens skinnhellige avsky for det som er annerledes. Vindusjentene i Nederland har jevnlige helsesjekker, voldsalarmer og interesseorganisasjoner mens prostituerte i forbudsland trekker på gata. Og så prøver du å innbille noen at skinnhelligheten er i deres interesse?

S

Slubbert

Gjest
    Heftig stråmann, denne tragiske historien hører jo mer hjemme i en tråd om Norges militære bidrag i Afganistan.

Men den er et trist eksempel på hvordan realitetene er i forbudsland hvor moralismen styrer og synden forvises fra offentligheten.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Honkey-Chateau skrev:
    BT skrev:
    Slubbert skrev:
    BT skrev:

Fattigdom er et verdensomspennende, strukturelt og enormt problem. Det er ingen tvil om at de prostituertes "valg" i all hovedsak foretas i mer eller mindre pressede situasjoner. Det er selvsagt rimelig å være bekymret og kritisk til denne åpenbare sammenhengen.
    Kortslutningen kommer i det øyeblikket man ønsker å forby fattige å gjøre det "umulige valg", samt forby de som har pengene å kjøpe den tjenesten som i det minste kan gi enkelte prostituerte visse verdige sider i et eller tragisk liv. Moralismen en del folk viser, mangler fullstendig konsekvens. Jeg synes du burde begynne med å forby fattigdom.

Honkey
    Hvis jeg er imot utnyttelse av fattige så må jeg ta skylde for at det finnes fattigdom? Ja, det høres logisk ut.

S

Slubbert

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Real love my ass.​
    Du har bestemt at sex=love og at det skal gjelde for alle, endog fastslås i lov, og allikevel ser du ikke at holdningen baseres på moralisme. ::)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Kjekt med ord som moralisme når man er tom for argumenter.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.327
    Slubbert skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Real love my ass.​
    Du har bestemt at sex=love og at det skal gjelde for alle, endog fastslås i lov, og allikevel ser du ikke at holdningen baseres på moralisme. ::)
    Klart holdningene mine baseres på moralisme, hva er galt med moral? Hele vårt samfunn er bygget på moralistiske prinsipper.

S

Slubbert

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Klart det har med moralisme å gjøre, hva er galt med moral? Hele vårt samfunn er bygget på moralistiske prinsipper.
    Det er ikke noe galt med moral, inntil du vil bruke loven og statsmakten til å tvinge i kne de som har en annen moral enn deg selv.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.327
    Slubbert skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Klart det har med moralisme å gjøre, hva er galt med moral? Hele vårt samfunn er bygget på moralistiske prinsipper.
    Det er ikke noe galt med moral, inntil du vil bruke loven og statsmakten til å tvinge i kne de som har en annen moral enn deg selv.
    Da mener du altså at f.eks. svindel ikke burde straffes? Eller hva med utuktig omgang med mindreårige familiemedlemmer?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Alle lover bygger på moralisme.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    BT skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    BT skrev:
    Slubbert skrev:
    BT skrev:

Honkey
    Hvis jeg er imot utnyttelse av fattige så må jeg ta skylde for at det finnes fattigdom? Ja, det høres logisk ut.
    Ber deg ikke ta skylda for noe som helst, ber deg bare om å være konsekvent. Det er ingen rimelighet i å forby verken kjøp eller salg av sex, bare fordi du eller jeg ikke liker at det foregår. Det ville dessuten i aller høyeste grad være symptombehandling, gitt at det faktisk (som du mener å ha belegg for) er fattigdommen som er årsaken til elendigheten.
    Men selvsagt; dersom fattigdommen er noens skyld, burde vel den rike del av verden vurdere om ikke noe av skylda ligger her.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    BT skrev:
    Dette er med respekt å melde ikke tilfellet. Derimot er de, i et moderne samfunn, stadig mer drevet av pragmatisme. Vern om enkeltpersoners rettigheter er målet. Eier du noe, har du rett til å beholde det, gjenstander, liv, tid.
    Derimot skal du ha lovmessig rett til å leie det ut, eller selge det, dersom du vil.

Honkey

S

Slubbert

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Da mener du altså at f.eks. svindel ikke burde straffes? Eller hva med utuktig omgang med mindreårige familiemedlemmer?
    Nei, jeg har aldri sagt at overgrep er greit. Kortslutningen til prostitusjonsforbudet, og tydeligvis deg, kommer når dere basert på egne moralske dogmer fastslår at et gjensidig frivillig sexkjøp pr. definisjon er et overgrep, uavhengig av de involverte og om deres moral er en annen enn din. Du er høyverdig mens horer og mannsgriser er mindreverdige.

Det er mange som puler rundt på byen i fylla uten at det har noe med "love" å gjøre, skal det straffes også?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Har jeg noe sted tatt til orde for å forby kjøp eller salg av sex?

Honkey-Chateau skrev:
    BT skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    BT skrev:
    Slubbert skrev:
    BT skrev:

Honkey
    Ber deg ikke ta skylda for noe som helst, ber deg bare om å være konsekvent. Det er ingen rimelighet i å forby verken kjøp eller salg av sex, bare fordi du eller jeg ikke liker at det foregår. Det ville dessuten i aller høyeste grad være symptombehandling, gitt at det faktisk (som du mener å ha belegg for) er fattigdommen som er årsaken til elendigheten.
    Men selvsagt; dersom fattigdommen er noens skyld, burde vel den rike del av verden vurdere om ikke noe av skylda ligger her.

Honkey

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Honkey-Chateau skrev:
    BT skrev:
    Dette er med respekt å melde ikke tilfellet. Derimot er de, i et moderne samfunn, stadig mer drevet av pragmatisme. Vern om enkeltpersoners rettigheter er målet. Eier du noe, har du rett til å beholde det, gjenstander, liv, tid.
    Derimot skal du ha lovmessig rett til å leie det ut, eller selge det, dersom du vil.

Honkey
    Jojo, men du definerer tydeligvis også moralisme annerledes enn slubberten.

S

Slubbert

Gjest
    Å straffe gjensidig frivillige handlinger er å si at din moral er bedre enn andres, at du kan sette deg til doms over andre. Alle har en moral, men det å påtvinge andre sin egen moral er moralisme. Det ligger implisitt i det at mennesker ikke er likeverdige.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Slubbert skrev:
    Å straffe gjensidig frivillige handlinger er å si at din moral er bedre enn andres, at du kan sette deg til doms over andre. Alle har en moral, men det å påtvinge andre sin egen moral er moralisme. Det ligger implisitt i det at mennesker ikke er likeverdige.
    Begrepet har ingen verdi.

Noen synes å massakrere meningsmotstandere er helt greit.
    Skal andre prakke på disse sin moral?
    Det er bare snakk om å bestemme hvor grensene skal gå.

S

Slubbert

Gjest
    Gjensidig frivillige handlinger og drap/vold/overgrep er fundamentalt forskjellige ting, det burde ikke være så vanskelig å forstå.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.327
    Slubbert skrev:
    Alle har en moral, men det å påtvinge andre sin egen moral er moralisme.
    Jaha, og du gjør ingen forsøk på å påtvinge andre dine moralbegreper? Ta ballen, ikke mannen.

S

Slubbert

Gjest
    ^ Det er ikke jeg som vil forby og straffe folk. Ballen er sexkjøpforbudet, som i stor grad bygger på den historiske og religiøse moraloppfatningen av hor som synd.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.327
    Slubbert skrev:
    ^ Det er ikke jeg som vil forby og straffe folk. Ballen er sexkjøpforbudet, som i stor grad bygger på den historiske og religiøse moraloppfatningen av hor som synd.
    Akkurat, moralen din er å ikke forby/straffe.

Slubbert skrev:
    Kortslutningen til prostitusjonsforbudet, og tydeligvis deg, kommer når dere basert på egne moralske dogmer fastslår at et gjensidig frivillig sexkjøp pr. definisjon er et overgrep, uavhengig av de involverte og om deres moral er en annen enn din. Du er høyverdig mens horer og mannsgriser er mindreverdige.
    Og dette var ballen?

S

Slubbert

Gjest
    Hvordan ligger det påtvingelse i å ikke ville straffe? Og ja, det siterte er i høyeste grad på ballen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Slubbert skrev:
    Gjensidig frivillige handlinger og drap/vold/overgrep er fundamentalt forskjellige ting, det burde ikke være så vanskelig å forstå.
    Det er ikke vanskelig å forstå.

forskjellen er at noen forstår dessuten hvor mye ufrivillighet, vold, og nedverdigelse som ligger i prostitusjon, mens andre ikke vil forstå det.

S

Slubbert

Gjest
    Ingen har benektet at prostitusjonsyrket er belemret med mye ufrivillighet og vold, og for n'te gang; moralismen er en veldig stor del av årsaken til dette.

Det går liksom ikke inn...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.327
    Slubbert skrev:
    Ingen har benektet at prostitusjonsyrket er belemret med mye ufrivillighet og vold, og for n'te gang; moralismen er en veldig stor del av årsaken til dette.
    Hmmm... så det er moralismen som gjør at unge piker blir kidnappet og tvunget til prostitusjon? Åja, selvfølgelig, hadde de ikke vært så pripne så hadde de gjort det frivillig.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Slubbert skrev:

Det går liksom ikke inn...
    Naturligvis går det ikke inn.
    Det er jo bare vås.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Noen mennesker finner det sikkert mer fornedrende og nedverdigende å gå på fattigkassen enn å kunne livnære seg selv, andre finner den sosialt aksepterte versjonen av prostitusjon, ekteskap, mer problematisk.

Besteborgerlige menneskesnobber, ottarkjerringer, indermisjonærer og islamister m.fl. bør ha minst mulig makt og innflytelse over livet til andre mennesker. De er ikke dette ansvaret verdig i et fritt og vestlig samfunn.

S

Slubbert

Gjest
    Moralismen tvinger i utgangspunktet legitim virksomhet ned i undergrunnen. I mange kulturer og i antikken hadde gledespiker høy status, det er midtøstenreligionene som har fordervet folks syn på dem.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.896
    Torget vurderinger
    16
    Pink_Panther skrev:
    Slubbert skrev:
    Hmmm... så det er moralismen som gjør at unge piker blir kidnappet og tvunget til prostitusjon? Åja, selvfølgelig, hadde de ikke vært så pripne så hadde de gjort det frivillig.
    Poenget er at det finnes lover mot kidnapping, vold, trafficing osv. Hvorfor ikke bruke de lovene der de prostituerte tvinges til prostitusjon? Hva vinnes på å forby all prostitusjon når man har lover som kan brukes ved tilfeller av tvang?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Pink_Panther skrev:
    Slubbert skrev:
    Her forenkles det fryktelig.
    Dersom vi kunne se for oss en situasjon der prostitusjon ble sett på med åpenhet og respekt, på linje med andre helsearbeidere, ville vi begrense kriminaliteten som omgir bransjen. Kriminaliteten er for en stor del knyttet opp til det faktum at mesteparten foregår i dypeste mørke, der lovløsheten allerede rår.
    En del kvinner ser ingen andre muligheter. Pr. i dag er åpenbart etterspørselen større enn tilbudet i markedet, noe som gjør kidnapping etc mer sannsynlig. Gi prostitusjonen reelle vilkår, og du vil se et mye mer gjennomsiktig og betydelig tryggere system.

Honkey

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Gjestemedlem skrev:
    Noen mennesker finner det sikkert mer fornedrende og nedverdigende å gå på fattigkassen enn å kunne livnære seg selv, andre finner den sosialt aksepterte versjonen av prostitusjon, ekteskap, mer problematisk.

Besteborgerlige menneskesnobber, ottarkjerringer, indermisjonærer og islamister m.fl. bør ha minst mulig makt og innflytelse over livet til andre mennesker. De er ikke dette ansvaret verdig i et fritt og vestlig samfunn.
    Ta med hobbyliberalistene på lista så er jeg enig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn