FOSTEX FE203En-S Special Limited Edition GT Fastback Bells & Whistles

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    HEL skrev:
    Men det med brokobling. Hva var ulempene/begrensningene der?

Jeg tenker på F4 blokkene mine på 2x25 watt klasse A push pull. De kan brokobles til 100 watt pr stk og det låter flott på H6ne. Jeg skjønner at 100 watt pr kanal i klasse a på vanlig måte ville blitt stort, tungt, varmt og dyrt. Er ikke 100 brokoblede watt "ekte watt"?

::)
    Nei! Du har blitt lurt! ;D ;D Men det er jo ikke noe å bekymre seg om, det låter jo bra sier du...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er utsatt for kronisk mobbing her inne :p ;D

Idee. Jeg legger av den ydmyke stilen hvor jeg nysgjerrig stiller spm og ber om råd. Så uttaler jeg meg heller bastant om hvilke anlegg som er "best", om kabler eller ei og sist men ikke minst, hva som er dårlig musikk :eek:

Da blir jeg populær tenker jeg.......

Men hva er forskjell på brokoblede og vanlige watt? Er det ikke slik at EC Nemo bare er en dobbel 180 watter?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Aner ikke, har aldri satt mine ben i en forsterker av det fabrikatet. Men det er et faktum at mange Kl. AB forsterkere som sådan ALLEREDE er brokloblet i sin opprinnelige form, og da kan du ikke brokoble den en gang til, for å si det litt enkelt. Dersom forsterkeren er egnet for brokobling, står dette som regel oppgitt i spec. Regner med at det er i orden på deine forsterkere, har ikke studert manualen inngående. Men det er et faktum at ved brokobling så kan du oppleve en forringing av lydkvaliteteen. Du endrer bla. dempningsfaktor etc. og litt avhengig av hva slags last du har så kan dette slå ut i endret karakter på lyden. Som vanlig, ingen fasit før du prøver.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Manualen til F4 sier følgende om forskjellene ved bruk som hhv vanlig stereoforsterker, parallelkoblet monoblokk og til slutt brokoblet monoblokk:

As a stereo amplifier with single-ended inputs and outputs, it will deliver up to 25 watts into 8 ohms with a damping factor of 40. It will do 50 watts into 4 ohms, and as a mono-block amplifier with parallel inputs and outputs, it will do about 100 watts into 2 ohms. As a mono-block amplifier with balanced inputs and outputs the power output rating is 100 watts into 8 ohms at 1%.

Dempefaktoren er i utgangspunktet veldig lav (og halvparten brokoblet). Men det er ikke noe problem. Har hatt masse utstyr innom med høy dempefaktor og det er definitivt ikke løsningen på alt.

Og Nemo.....den er fabrikkbrokoblet: http://www.electrocompaniet.no/files/reviews/aw180_nemo_2.pdf

Den som leter finner. Det går akkurat en tråd om temaet i disse dager: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=61787.0

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan ser power supplyet ut på forsterkerne dine, HEL? Er de store og solid dimensjonerte? Hvis ikke, er det lettere å komme i trøbbel dersom du brokobler de. Sjekk i hvertfall lasten hva den utgjør som minimum. Får du problemer vil du merke det gjerne som støy, overoppheting som slår av ev. sikringskretsløp osv. - også avhengig av hvor hardt du belaster forsterkeren. I en kl.A forsterker så er du heldig dersom du får it halvparten av den effekten forsterkeren skal ha totalt sett, eller sagt på en annen måte, skal du ha ut 100W (som er den TEORETISK oppnåelige makseffekt dersom du brokobler en perfekt 2 x 25W forsterker) så trekker forsterkeren MER enn 200 W.. Så spørs det om PS er beregnet på dette.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Du er fanken ikke lite frekk, HEL, som påstår du blir mobbet her - jeg er jo som den faren som prøver å lære poden å hvordan skaffe seg kunnskap selv, i steden for å få alt ferdigtygd!!!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    He he. Du har helt rett. Gir du en mann en fisk har han mat resten av dagen, lærer du ham å fiske..............

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Ryddig og fint, men den trafoen der er ikke størst, for å si det slik, og den skal da kunne levere godt over 200W kontinuerlig for å gi optimal drift. Høres ikke mye ut, men.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    HEL skrev:
    He he. Du har helt rett. Gir du en mann en fisk har han mat resten av dagen, lærer du ham å fiske..............
    Lærer du Sluket å fiske blir det ingen ting igjen til deg! Gammelt jungelordtak.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    HEL skrev:
    Men det med brokobling. Hva var ulempene/begrensningene der?

Jeg tenker på F4 blokkene mine på 2x25 watt klasse A push pull. De kan brokobles til 100 watt pr stk og det låter flott på H6ne. Jeg skjønner at 100 watt pr kanal i klasse a på vanlig måte ville blitt stort, tungt, varmt og dyrt. Er ikke 100 brokoblede watt "ekte watt"?

::)
    En ren klasse A forsterker har en teoretisk virkningsgrad på 25%, hvilket betyr at ved dine 25W så brennes 75W av i varme. I praksis er forholdet (mye) værre... sånn virkningsgradsmessig (tipper rundt 15-20%). Når du brokobler, så dobles spenningen og du får teoretisk 4 ganger så høy effekt (U^2/R). Det er heller ikke helt sant i praksis. Det skjer noe med utgangsimpedansen... og de oppgitte 100W nekter jeg derfor å tro er oppgitt under eksakt samme betingelser som ved de 25W.
    Effektomsetningen er altså ca 4 ganger høyere ved brokobling og da sier det seg at strømforsyningsreservene skrumper inn (du har tilgjengelig begge trafohalvdelene for å drive en kanal, mens dette dekker kun opp for halvparten av behovet). Rippelen i strømforsyningsbanken er også avhengig av strømtrekket (raskere utladning pr. syklus ved høyere strømtrekk) - så her blir du også straffet.
    En annen bivirkning er at strømmen gjennom utgangstrinnet også teoretisk dobles. Dette har negativ påvirkning på utgangstransistorene i form av at gate/base kapasitansen øker (miller effekten) og dermed reduseres stigetiden/båndbredden. Produsentene angir sjelden slew rate eller båndbredde ved full fittings og definitivt ikke i brokoblingsmodus... og da kan vi fort snakke båndbreddebegrensning til under 20kHz.

Er det fortsatt klasse A? Ja det er det.
    Høres ille ut, men har produsenten gjort jobben så går det jo veldig godt og sikkert uten at det er hørbart :) OG - det er kun din egen hørsel som sier om dette er greit eller ikke for deg.
    Når det gjelder forsterkere som leveres ferdig brokoblet som monotrinn så har produsenten definitivt tatt grep for at de skal drives nettop slik.

Edit: sorry - såg ikke at det var en egen tråd om emnet :-[

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Takk for input. Jeg er litt klokere nå. Uansett så vil 2 brokoblede F4 gi mere headroom enn en. Og jeg trenger ikke enormt mye mer med lettdrevne høytalere. Ikke sikkert det blir konfigurasjonen heller. Kanskje biamp? 25 watt til diskanter og fulltoner hver for seg. Jeg har alle muligheter ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Det kom en pall i dag... 8) 8) Så bred at den gikk ikke gjennom lagerdøra.. :eek: :eek: Så høy at jeg ikke så toppen.. ::) ::) Så dyp som en filosof.. ;) ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Hu sa så, brura....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Bare polert det gamle, i anledning jul!

Edit; Når jeg tenker meg om så er det også noe Nextel inne i bildet...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Da er den på plass:

Hva gjør jeg med diskanten? Den mangler ca 5 db følsomhet i forhold til Fostexenes 99db. Jeg har ikke lyst til å strupe dem med L-Pad......eller gjør ikke det noe?

Hva finnes av alternativer jeg kan montere i baffelen der hvor Tang Band bånddiskantene står?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    HEL skrev:
    Da er den på plass:

Hva gjør jeg med diskanten? Den mangler ca 5 db følsomhet i forhold til Fostexenes 99db. Jeg har ikke lyst til å strupe dem med L-Pad......eller gjør ikke det noe?

Hva finnes av alternativer jeg kan montere i baffelen der hvor Tang Band bånddiskantene står?
    Ny diskant og ny baffel.
    Diskant som er like følsom som Fostex.

Håvard

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skal ikke bygge ny baffel med det første. Har tre alternativer:

1) ta ut Fostexene og montere tilbake Tang Band
    2) dempe Fostexene med fast L-Pad
    3) montere en ny diskant med minst 99db følsomhet

En ny diskant må i såfall være rund og maks 11 cm i diameter. Ikke så lett å finne ::)

(har diskutert litt med H.R om å stappe gull-Fostexer inn etter en omgang med hullsag :eek: )

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.961
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    JBL 2405 105db følsomhet
    6K5-21K5
    79mm Ø for hulltagning ;D
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Duverden. Den kom kjapt. Har du ikke lagt deg forresten?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    JBL 2405 105db følsomhet
    6K5-21K5
    mvh
    Leif
    Etter en kjapp surf så ser jeg jo at det er akkurat sånne du har. Hvor kjøper man dem hen?

J

J.J

Gjest
    Hva er dem soniske forskjellene på T900A og T500A ??

Jeg ser dem andre forskjellene og mulighetene ... men lurer da på lyden ..... ??

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    JBL 2405 105db følsomhet
    6K5-21K5
    mvh
    Leif

Her fant jeg noen. Leif, har du kontakter i USA?

http://www.ebay.com/itm/JBL-2405H-S...aultDomain_0&hash=item4ab1aa86cb#ht_500wt_922

BHO skrev:
    Før eller siden bare MÅ du ryke på ett sett Fostex T500AmkII......hvorfor vasse rundt grøten og tro at du sparer noe på det.
    Bare å handle inn med en gang. ;D
    Kanskje det. AN dacen min har ligget på brukten en stund etter at en luring et par poster over var innom meg ;D De gulldiskantene koster vel omtrent det samme jeg får for dacen. Men.....er ikke de diskantene utsolgt hele tiden (akkurat som andre typer dacer). Et godt tegn faktisk. Alltid utsolgt og aldri tilsalgs brukt. Da må det være bra 8)

J.J skrev:
    Et relevant spm for meg også ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Ups. Så ikke ebay linken din BHO. Jeg får moderere min oppfatning av kjapp surfing på egenhånd ;D

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    J.J skrev:

Jeg ser dem andre forskjellene og mulighetene ... men lurer da på lyden ..... ??
    Er vel ikke alnico magneter i T900.
    Say no more. 8)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    BHO skrev:
    J.J skrev:

Say no more. 8)
    Sant nok BHO, men det sies at 900 er rimelig close to 500.
    Noen matematikere opererer med 95% av lyden.
    ;)
    Men 500 er satans god ja

Håvard

J

J.J

Gjest
    BHO skrev:
    J.J skrev:

Say no more. 8)
    Ok - har du sammenlignet dem BHO ? Sett at mange mener at det klinger bedre med Alnico.
    Men det er ensbetydene at det er T500A man skal ha ... bare lurer.....

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    HEL skrev:
    Ups. Så ikke ebay linken din BHO. Jeg får moderere min oppfatning av kjapp surfing på egenhånd ;D
    De jbl sakene er jo billigere. Er det ikke bare å dra dem hjem? Koster jo ikke no, og LMC kjenner dem. Om ikke er det bare å gå for gull vettu. Det å fjerne 203 burde iaf ikke være et alternativ

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke prøvd T900 her nei.
    Men det var detta med å valse rundt grøten da. ::)

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Alle diskantene dere har nevnt her nå, er jo gode og anvendlige uansett.
    Sånne produkter blir jo gjerne med fra prosjekt til prosjekt.
    ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    All den tid dere vimer rundt og lurer på alle kjipe varianter - dere kunne måkt snø for nabokjerringa i den samme tida og tjent nok til å kjøpe skikkelige varer.

Nei, T900 er ikke T500 A mkII. Mye kleinere, ikke den magien lydmessig. Det er kun en Fostex som NÆRMER seg lydsignaturen i T500AmkII og det er T90A EX.

I min lille tweeter shoot-out var det ikke vanskelig å høre hvor landet lå.

Eneste som matcher T500AmkII er TAD ET-703. deretter er det tiganger'n i pris.

T500AmkII spiller i tillegg helt ubesværet opp i mot 120-125 dB.

Grow up and grow a pair!

J

J.J

Gjest
    pengesluk skrev:
    All den tid dere vimer rundt og lurer på alle kjipe varianter - dere kunne måkt snø for nabokjerringa i den samme tida og tjent nok til å kjøpe skikkelige varer.

Nei, T900 er ikke T500 A mkII. Mye kleinere, ikke den magien lydmessig. Det er kun en Fostex som NÆRMER seg lydsignaturen i T500AmkII og det er T90A EX.

I min lille tweeter shoot-out var det ikke vanskelig å høre hvor landet lå.

Eneste som matcher T500AmkII er TAD ET-703. deretter er det tiganger'n i pris.

T500AmkII spiller i tillegg helt ubesværet opp i mot 120-125 dB.

Grow up and grow a pair!
    Bra svar ;D
    Greit å få feedback i fra en som har testet ihvertfall.
    Og hvorfor.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    H.R skrev:
    HEL skrev:
    De jbl sakene er jo billigere. Er det ikke bare å dra dem hjem? Koster jo ikke no, og LMC kjenner dem. Om ikke er det bare å gå for gull vettu. Det å fjerne 203 burde iaf ikke være et alternativ
    De JBLne selges ikke internasjonalt står det i annonsen? Finnes det måter å omgå det på?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn