HEL skrev:
Men det med brokobling. Hva var ulempene/begrensningene der?
Jeg tenker på F4 blokkene mine på 2x25 watt klasse A push pull. De kan brokobles til 100 watt pr stk og det låter flott på H6ne. Jeg skjønner at 100 watt pr kanal i klasse a på vanlig måte ville blitt stort, tungt, varmt og dyrt. Er ikke 100 brokoblede watt "ekte watt"?
:
En ren klasse A forsterker har en teoretisk virkningsgrad på 25%, hvilket betyr at ved dine 25W så brennes 75W av i varme. I praksis er forholdet (mye) værre... sånn virkningsgradsmessig (tipper rundt 15-20%). Når du brokobler, så dobles spenningen og du får teoretisk 4 ganger så høy effekt (U^2/R). Det er heller ikke helt sant i praksis. Det skjer noe med utgangsimpedansen... og de oppgitte 100W nekter jeg derfor å tro er oppgitt under eksakt samme betingelser som ved de 25W.
Effektomsetningen er altså ca 4 ganger høyere ved brokobling og da sier det seg at strømforsyningsreservene skrumper inn (du har tilgjengelig begge trafohalvdelene for å drive en kanal, mens dette dekker kun opp for halvparten av behovet). Rippelen i strømforsyningsbanken er også avhengig av strømtrekket (raskere utladning pr. syklus ved høyere strømtrekk) - så her blir du også straffet.
En annen bivirkning er at strømmen gjennom utgangstrinnet også teoretisk dobles. Dette har negativ påvirkning på utgangstransistorene i form av at gate/base kapasitansen øker (miller effekten) og dermed reduseres stigetiden/båndbredden. Produsentene angir sjelden slew rate eller båndbredde ved full fittings og definitivt ikke i brokoblingsmodus... og da kan vi fort snakke båndbreddebegrensning til under 20kHz.
Er det fortsatt klasse A? Ja det er det.
Høres ille ut, men har produsenten gjort jobben så går det jo veldig godt og sikkert uten at det er hørbart
OG - det er kun din egen hørsel som sier om dette er greit eller ikke for deg.
Når det gjelder forsterkere som leveres ferdig brokoblet som monotrinn så har produsenten definitivt tatt grep for at de skal drives nettop slik.
Edit: sorry - såg ikke at det var en egen tråd om emnet :-[