FOSTEX FE203En-S Special Limited Edition GT Fastback Bells & Whistles

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    BARE KØDDA!! Du har hukommelse som en bananflue, husker du ikke at jeg sa 2226 på fredag?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, må visst vurdere å finne frem stikksaga og teste litt. Mener HEL oppga 60x120 cm som idealmål for ob. Er plasseringen av elementet kritisk? Hvor skal evt saga settes for ideell plassering?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    gut_man skrev:
    Hmm, må visst vurdere å finne frem stikksaga og teste litt. Mener HEL oppga 60x120 cm som idealmål for ob. Er plasseringen av elementet kritisk? Hvor skal evt saga settes for ideell plassering?
    Ikke 15 cm fra topp og ca 8 cm fra ytterkant i allefall. Ingen energi over 14k her i heimen iallefall. Du får høre med LMC for hans ob ser ut til å fungere bedre

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    husker jeg ikke feil anbefalte sluket 120x60, elementsenteret settes 10 cm off center og 90 cm høyt i baffelen.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    pengesluk skrev:
    BARE KØDDA!! Du har hukommelse som en bananflue, husker du ikke at jeg sa 2226 på fredag?
    Bølle. Nå ble jeg nærvøs.....igjen ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har ikke anbefalt noe idealmål. Det var kun test baffelen min som var 60x122 og det skyldtes at det var det som var til overs etter h6 klonene ;)

Det eneste man må huske på at fulltonen ikke kommer for lavt, heller litt over nesa enn under. Bredden på baffelen kan gjerne være 50, 60, 70 eller mer. Jo bredere, jo bedre bass. man kan også lage folder på hver side, det vil forlenge baffelbredden.

Denne her f eks har roll off på ca 57 hz (f3) da det ser ut som effektiv bredde er ca 2 meter. Jeg gjetter på at midbassen her er lett og punchy :D

Uploaded with ImageShack.us

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    HEL skrev:
    pengesluk skrev:
    Bølle. Nå ble jeg nærvøs.....igjen ;D
    ELSKER å holde deg litt på alerten.. og så er det en kvalitetssikring i og med at du da stopper opp og tenker deg om!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Litt om deling og OB. Mine smalner på toppen og vanrett i center av fulltonen er den 32 cm tvers over. Dvs bafffelstep ved 350 hz. Nå koblet jeg fra DBXn og kjører fulltonen 100% clean fra First Watt F2J. Bassen går fortsatt via DBX og tester nå 180hz/12db. Det er absolutt ikke gæærnt. Det er her dette spranget mellom delefrekvensene i OB kommer inn. Selv om baffelstepen teoretisk er f eks 350hz i dette tilfellet så vil den pga en dipolpeak gå målbart noe lenger ned. Det samme skjer med bassen. Derfor er cluet å balansere dette slik at de møtes sånn noenlunde i en rett frekvensgang. Dette burde være kurant ved å måle etterhvert som man eksperimenterer. Utfordring nr2 er faseresponsen. Jeg vet at man med å snu + og - på fulltonene kan lytte etter om det blir en forbedring i form av mer presis bass. Men hvordan måler man det?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Trondheim
    Faserespons kan måles ved å plassere en mikrofon foran hvert element og påtrykke en sinus ved delefrekvensen eller ved den frekvensen du ønsker å måle faseforskjellen. Mikrofonene kan feks kobles til et tokanals lydkort eller et oscilloscop via mikrofonforsterkere. Jeg har brukt et softwareoscilloscop for å måle dette (PC-Osc, tror jeg det het).

For å kjøre et sveip kreves et automatisert oppsett.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Takk men jeg forstod halvparten. Anyway, jeg snudde polariteten på fulltonene i forhold til bassen akkurat nå og det låt ikke bra. Da er den saken grei ;D

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Trondheim
    Jeg skal gjøre denne øvelsen ganske snart, for å sy sammen elementresponsen mitt eget system. Vil legge ut dokumentasjon underveis.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    nå har HEL våkna på ordentlig og fått skikkelig los
    lemp ut driten og oppretthold fokus!
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    He he. Nå er Volvons bagasjerom fylt opp til randen av diverse gear. Får håpe det ikke er innbrudd i garasjen i natt :)

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Yes! Da står testkassene ferdig på loftet. Skruer og lim burde holde sideplatene på plass. det ble doble sideplater og ikke enkle.

Det eneste som gjenstår er å sage ut til elementet noe som ordnes imorgen.

Kassene blir ikke pene, men det er tross alt test kasser.

Veier ett helvete gjør de og etter å ha sandfyllt kammerne inne i høytalerne.

Dette er vel det første Nagaoka uten øl-mage på forumet for FE203En-S?

McLaren

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    En liten tilbakemelding om supertweetere. Tang Bandene jeg spiller på for tiden har ikke ulik frekvenskurve som 203. Alene spiller de knall bra. Man føler man aldri kommer til å trenge diskant.

Jeg koblet Tang Band bånddiskantene til det aktive digitale DBX filteret. Prøvde en drøss med frekvenser og nivåer. Merket ikke en fjert.

Nå som DBXn kun tar seg av high pass og EQ av bassene så kjører jeg fulltonene 100% cleant fra F2J. Det i seg selv gir svært mye bedre lyd (er bare litt redd for konutslaget). DBX er noe ordentlig møkk (akkurat som Sluket forklarte på en respektfull og forsiktig måte, helt sant) Nå har jeg spilt ca 30 timer kun på fulltoner + bass og klangen begynner å komme under huden.

I dag koblet jeg diskantene rett på fulltonene med en 0,68 uF på pluss og resultatet ble:
    - Overtoner
    - Mer utklingning
    - Det fyller på nedover
    - På vokal hører man en deilig artikulert men forsiktig lyd av leppene når de møter hverandre. Forsiktig smatting. Fin pusting. Utrolig bra.

Alle disse faktorene kommer frem, ikke ekstremt men forsiktig, som toppen av kransekaken for å si det sånn. Vadseth bruker et uttrykk om en bisverm, det passer her.

Jeg hører også litt mer knitring fra Vinylen men pytt pytt.

Nå har jeg bestilt First Watt B5 aktivt delefilter så 203ne får de beste arbeidsbetingelser når jeg har fått bygget et eller annet med dem :D

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Mens HEL prøver å få ut fingern med tanke på sine 203 så spiller McLarens som bare det i stuen til min samboers store "glede". Hvem ønsker seg vel ikke ett par kjøleskap i OSB plater i stuen?

(kan si det sånn at de er ganske store)

De trenger fler timer før de virkelig kan lyttes til, men det hele har potensiale.

McLaren

J

J.J

Gjest
    McLaren skrev:
    Mens HEL prøver å få ut fingern med tanke på sine 203 så spiller McLarens som bare det i stuen til min samboers store "glede". Hvem ønsker seg vel ikke ett par kjøleskap i OSB plater i stuen?

De trenger fler timer før de virkelig kan lyttes til, men det hele har potensiale.

McLaren

Har vi sett bilder ? ::)

/JR

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    HEL skrev:
    En liten tilbakemelding om supertweetere. Tang Bandene jeg spiller på for tiden har ikke ulik frekvenskurve som 203. Alene spiller de knall bra. Man føler man aldri kommer til å trenge diskant.

Jeg koblet Tang Band bånddiskantene til det aktive digitale DBX filteret. Prøvde en drøss med frekvenser og nivåer. Merket ikke en fjert.

Nå som DBXn kun tar seg av high pass og EQ av bassene så kjører jeg fulltonene 100% cleant fra F2J. Det i seg selv gir svært mye bedre lyd (er bare litt redd for konutslaget). DBX er noe ordentlig møkk (akkurat som Sluket forklarte på en respektfull og forsiktig måte, helt sant) Nå har jeg spilt ca 30 timer kun på fulltoner + bass og klangen begynner å komme under huden.

I dag koblet jeg diskantene rett på fulltonene med en 0,68 uF på pluss og resultatet ble:
    - Overtoner
    - Mer utklingning
    - Det fyller på nedover
    - På vokal hører man en deilig artikulert men forsiktig lyd av leppene når de møter hverandre. Forsiktig smatting. Fin pusting. Utrolig bra.
    Alle disse faktorene kommer frem, ikke ekstremt men forsiktig, som toppen av kransekaken for å si det sånn. Vadseth bruker et uttrykk om en bisverm, det passer her.

Jeg hører også litt mer knitring fra Vinylen men pytt pytt.

Nå har jeg bestilt First Watt B5 aktivt delefilter så 203ne får de beste arbeidsbetingelser når jeg har fått bygget et eller annet med dem :D
    Ikke for å mase, men det ble vel antydet et resultat i denne gata, sånn ca. omtrent...

Spilll på det en uke, fjern så diskanten og se hva du DA synes.

Ekstreme konutslag?? Kjører du FE203 helt ned? Hva er ev. delefrekvensen/steilhet? Slaskete elektronikk?

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    J.J skrev:
    McLaren skrev:

McLaren

Har vi sett bilder ? ::)

/JR
    Så langt har selveste McLaren ikke kommet;-) Prøver å få tatt noen imorgen!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg spiller møkkhøyt på mine uten deling og har ikke tendenser til konutslag engang
    mvh
    Leif

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Bortimot null utslag her. 78W kl.A har grei kontroll vil jeg mene;-)

McLaren

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.011
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm.... de passer.... må lage noen nye hull...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    @ Sluket

Jeg spiller på Tang Band 8" fulltonene fortsatt, har ikke somlet meg til å skru inn 203.

Null delefilter.

Og forsterkern, den er slapp som en 2A3: First Watt F2J, current source med lav dempefaktor:
    http://www.firstwatt.com/f2j.html

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.011
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Fostex FE203En-S live and playing! ;D

Virker MEGET lovende i Dallas II uten filter.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan spiller de nedover hos deg?

Synes de ruller av meget tidlig hos meg størrelsen av høytaleren tatt i betraktning.

McLaren

J

J.J

Gjest
    McLaren skrev:

Synes de ruller av meget tidlig hos meg størrelsen av høytaleren tatt i betraktning.

McLaren
    Hvor mange timer har dem i friluft ... spillende ??

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.011
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    McLaren skrev:

Med tanke på at dette er rett ut av eska så er dette milevis foran FE206E på alle parametre. Skal du ha bass ut av disse så må du ha stort horn. Det er sånn ca det samme nedover som jeg hadde med FE206E, men dette er igjen størrelsen på hornet som avgjør.

Mine HT står også i hvert sitt hjørne så rommet hjelper også til.

Får legge til at dette er helt rått ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Spesialutgavene (Ltd.) til Fostex må ikke sammenliknes med standardvarianter. En annen verden.

McLaren, la de få litt tid på seg til å innordne seg "New World Order" så bedrer det seg i bunn. Men dersom du er vant til standard hifi-fleskebass som rister vegger så gjør ikke denne type utstyr slike stunts...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    HEL skrev:
    @ Sluket

Jeg spiller på Tang Band 8" fulltonene fortsatt, har ikke somlet meg til å skru inn 203.

Null delefilter.

Og forsterkern, den er slapp som en 2A3: First Watt F2J, current source med lav dempefaktor:
    http://www.firstwatt.com/f2j.html
    Fanken, da misforsto jeg i farta - trodde det var FE203 du var redd for konutslaget på, derfor jeg spurte om frekvens/slakk elektronikk. Tangband forklarer saken. Du får ikke denne typen konutslag med FE203.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    J.J skrev:
    McLaren skrev:

McLaren
    Hvor mange timer har dem i friluft ... spillende ??
    Gjetter på 60 timer kanskje liggende på gulvet mens kasser ble bygget?

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    pengesluk skrev:
    Spesialutgavene (Ltd.) til Fostex må ikke sammenliknes med standardvarianter. En annen verden.

McLaren, la de få litt tid på seg til å innordne seg "New World Order" så bedrer det seg i bunn. Men dersom du er vant til standard hifi-fleskebass som rister vegger så gjør ikke denne type utstyr slike stunts...
    Er nok ikke vant til fleskebass som river ned vegger, men hadde forventet mer i bunn. Uten sub som fylle på fra 60hz minimum hittils blir det for tynt for min smak. Kontrabass tynnes ut mer enn ønskelig.

De trenger fler timer, men min tidligere erfaring sier at bassen blir gjerne mer raffinert med tiden, men det er oppover i frekvens det virkelig skjer noe etter noen hunder timer.

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    mteinum skrev:
    McLaren skrev:

Med tanke på at dette er rett ut av eska så er dette milevis foran FE206E på alle parametre. Skal du ha bass ut av disse så må du ha stort horn. Det er sånn ca det samme nedover som jeg hadde med FE206E, men dette er igjen størrelsen på hornet som avgjør.

Mine HT står også i hvert sitt hjørne så rommet hjelper også til.

Får legge til at dette er helt rått ;D
    Om du ser på tegningen som følger med elementene ser du kassen/hornet jeg har bygget. jeg har bygget det som er anbefalt fra Fostex. Mine står ikke i hjørner i rommet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har advart mot dette tidligere - den av Fostex anbefalte minimumsvarianten av horn vil ikke gi det bass-trykket som du kan få med et større horn. Det er derfor Slukaokaene låter som de gjør i bassen, lengre horn og større areal. Dette gir grovt regnet et bruttovolum som er mer enn dobbelst så stort.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    pengesluk skrev:
    Jeg har advart mot dette tidligere - den av Fostex anbefalte minimumsvarianten av horn vil ikke gi det bass-trykket som du kan få med et større horn. Det er derfor Slukaokaene låter som de gjør i bassen, lengre horn og større areal. Dette gir grovt regnet et bruttovolum som er mer enn dobbelst så stort.
    Bygger jeg større horn nå blir jeg nok kastet ut av min egen leilighet;-)

det er vel dybden som er forskjellen utvendig? hva er yttre mål på sluko-oka?

McLaren

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.042
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Ølmaga Nagaoka er åpenbart den løsningen som vil gi driveren bortimot optimale arbeidsbetingelser
    trikset er å finne noen som kan bygge de
    ellers låter de rimelig bra med basstårn også, men som "kompaktløsning" er nok N. uovertruffen
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    Ølmaga Nagaoka er åpenbart den løsningen som vil gi driveren bortimot optimale arbeidsbetingelser
    ellers låter de rimelig bra med basstårn også, men som "kompaktløsning" er nok N. uovertruffen
    mvh
    Leif
    8)

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    bygging er vel ikke trikset, trikset er å kamuflere de i stua;-)

McLaren

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn