Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette var tynnt gjest....

Terje Rød Larsen puttet jo mere penger i egen lomme, enn hele den saken til sammen, som er fordelt på hele Stortingsgruppen over flere år....

Den samme med Tore Tønne - Stortingsgruppen til FRP skulle muligens betalt skatt - som ville utgjort ca 35% av beløpt. Tore Tønne svindelt til seg penger han ikke hadde krav på....

Du får lete litt til....

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    Fr.p sin stortingsgruppe skjuler sine egne handlinger, men kritiserer andre. Andre går av når de har gjort feil.

Visste ikke at Terje Rød Larsen var politiker.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Gjest skrev:
    Hvis du ikke vet det så lurer jeg veldig på hva du egentlig har fått med deg i Norsk politikk, foruten at du misliker Frp da...
    Terje Rød Larsen er jo blandt prakteksemplene på politikk og kameraderi.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Frp er vel bare litt snurt fordi de i hele sin historie ikke kan vise til ett eneste menneske som har bidratt til noe i verdenssamfunnet og som har partitilknytning til dem.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Fr.p sin stortingsgruppe skjuler sine egne handlinger, men kritiserer andre. Andre går av når de har gjort feil.

Fra wikipedia...

I oktober 1996 ble Rød-Larsen bedt av Torbjørn Jagland om å lede et nytt planleggingsdepartement i hans nye regjering. Ved siden av Anne Holt som justisminister var dette den største overraskelsen i Jagland-regjeringen. Forventningene til Rød-Larsen som en sentral aktør i byggingen av "Det norske hus" var svært høye, og han ble omtalt som "superministeren".

1. november 1996 skrev så avisa Fiskaren en artikkel med tittelen: «Planla fiasko i Finnmark», der avisa undersøkte Fideco-prosjektet som FAFO ved Gudmund Hernes og Terje Rød-Larsen hadde vært involvert i mot slutten av 1980-tallet. Dette ble begynnelsen på flere reportasjer om Terje Rød-Larsens fortid. Det kom fram at Rød-Larsen hadde tjent 600.000 kroner på å selge sine aksjer i Fideco tilbake til Bird Technology AS, som han hadde kjøpt dem fra. Det ble så reist tvil om tidspunktet for det opprinnelige aksjekjøpet, og om fortjenesten skyldtes at aksjene hadde økt i verdi eller om Rød-Larsen hadde fått kjøpe dem til underpris. Da skulle de 600.000 vært oppført i selvangivelsen og beskattet.

Terje Rød-Larsen fortsatte å være toppoppslag i alle aviser, radio og fjernsyn gjennom hele november og primo desember måned. Til slutt trakk han seg, og sa på pressekonferansen: «...Av hensyn til regjeringens videre arbeid og min egen situasjon, har jeg på denne bakgrunn innlevert søknad om å gå av som statsråd...» - Terje Rød-Larsen var minister i bare 35 dager, fra 25. oktober til 29. november 1996.

4. mars 1997, besluttet Økokrim å gi Rød-Larsen en bot på kr. 50.000,- for uriktige eller ufullstendige opplysninger i selvangivelsen sin for 1986

Også et par linker om senere ting:
    http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1824123.html
    http://www.dn.no/arkiv/article29895.ece

Relativt store summer her - eller vha synes du gjest..?

mvh
    OMF

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Gjest skrev:

Fra wikipedia...

I oktober 1996 ble Rød-Larsen bedt av Torbjørn Jagland om å lede et nytt planleggingsdepartement i hans nye regjering. Ved siden av Anne Holt som justisminister var dette den største overraskelsen i Jagland-regjeringen. Forventningene til Rød-Larsen som en sentral aktør i byggingen av "Det norske hus" var svært høye, og han ble omtalt som "superministeren".

1. november 1996 skrev så avisa Fiskaren en artikkel med tittelen: «Planla fiasko i Finnmark», der avisa undersøkte Fideco-prosjektet som FAFO ved Gudmund Hernes og Terje Rød-Larsen hadde vært involvert i mot slutten av 1980-tallet. Dette ble begynnelsen på flere reportasjer om Terje Rød-Larsens fortid. Det kom fram at Rød-Larsen hadde tjent 600.000 kroner på å selge sine aksjer i Fideco tilbake til Bird Technology AS, som han hadde kjøpt dem fra. Det ble så reist tvil om tidspunktet for det opprinnelige aksjekjøpet, og om fortjenesten skyldtes at aksjene hadde økt i verdi eller om Rød-Larsen hadde fått kjøpe dem til underpris. Da skulle de 600.000 vært oppført i selvangivelsen og beskattet.

Terje Rød-Larsen fortsatte å være toppoppslag i alle aviser, radio og fjernsyn gjennom hele november og primo desember måned. Til slutt trakk han seg, og sa på pressekonferansen: «...Av hensyn til regjeringens videre arbeid og min egen situasjon, har jeg på denne bakgrunn innlevert søknad om å gå av som statsråd...» - Terje Rød-Larsen var minister i bare 35 dager, fra 25. oktober til 29. november 1996.

4. mars 1997, besluttet Økokrim å gi Rød-Larsen en bot på kr. 50.000,- for uriktige eller ufullstendige opplysninger i selvangivelsen sin for 1986

Også et par linker om senere ting:
    http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1824123.html
    http://www.dn.no/arkiv/article29895.ece

Relativt store summer her - eller vha synes du gjest..?

mvh
    OMF
    Stemmer det der. Rød-Larsen sitt engasjement for midt-østen er sikkert oppriktig det, men i hjemlige sammenhenger så har Fideco skandalen vært en skikkelig ripe i lakken.

Bjørn

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.841
    Det er nok slik at statsråder fra FrP ikke har gjort noe slikt som Rød-Larsen eller Haga. På fylkes og kommuneplan derimot.....

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    Kan innrømme at jeg husker dette med Rød Larsen dårlig, men jeg husker det nå. Det er liksom så selvfølgelig med Fr.p-skandale. Hva kan det komme av?
    ;)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.096
    Torget vurderinger
    1
    Hadde du lagt fra deg de mørkerøde brillene din, så hadde du nok oppdaget skandaler, løgner, løftebrudd, osv.

Den ovenfra og ned holdningen venstre siden viser er til å bli kvalm av.

Og jo dårligere meningsmålingene blir, jo høyere kommer dere til å rope, men tror ikke det hjelper lenger

Taktikken er oppbrukt, hva med å bruke ”deres overlegne intellekt” til å komme opp med noe nytt, dette er bare litt patetisk.

Mvh Roald

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Pink_Panther skrev:
    Det er nok slik at statsråder fra FrP ikke har gjort noe slikt som Rød-Larsen eller Haga. På fylkes og kommuneplan derimot.....
    Ja - dette er jo tråden til å komme fakta...

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    bjornh skrev:
    Stemmer det der. Rød-Larsen sitt engasjement for midt-østen er sikkert oppriktig det, men i hjemlige sammenhenger så har Fideco skandalen vært en skikkelig ripe i lakken.

Bjørn
    Jeg synes vel Peres saken er værre....de puttet tross alt nærmere en million rett i lommen for en jobb de var betalt av staten for å gjøre...andre offentlige må oppgi om de får en kulepenn, mens denne millionene gikk rett i lomma...

mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Litt mer fra Wikipedia....
    Tønne var utdannet siviløkonom og jurist. I desember 2002 ble det kjent at Økokrim etterforsket Tønne for å ha mottatt et honorar på 1,5 million kroner fra advokatfirmaet BA-HR for rådgivningsvirksomhet han i en seks ukers periode utførte for Kjell Inge Røkke under oppkjøpet av Kværner i etterlønnsperioden etter ministerposten (Tønne-saken). Tønne hadde skriftlig forsikret at han ikke hadde lønnet arbeid, og honoraret måtte derfor kamufleres ved hjalp av en falsk faktura fra BA-HR. Saken førte til omfattende mediedekning. Økokrim tok ut tiltale mot Tønne 20. desember

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    Skriv om hvem dere vil, folkens, men helst i egne tråder. Dette er en tråd som er dedikert til Fr.p-skandaler. Den begynner å bli lang. :)

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    330
    Når du "Gjestemedlem" kommer f.eks. med et innspill som dette:

"Frp er vel bare litt snurt fordi de i hele sin historie ikke kan vise til ett eneste menneske som har bidratt til noe i verdenssamfunnet og som har partitilknytning til dem."

og du "Gjest" kommer med f.eks. dette:

"Det var mere respekt i politikken før Fr.p kom. De har tatt inn en sutre- og klagekultur som var ukjent før.
    De har senket nivået på politisk debatt med å gjøre den slagordpreget og selvsentrert. Dette "lov og ordenpartiet" har flest straffedømte av alle på tinget, og de rettferdiggjør skattekriminalitet."

Da vet jeg dessverre ikke vilket nivå dere mener vi alle skal legge oss på i denne lille debatten om politikere, og hvor seriøst jeg og andre skal ta de to overnevntes meninger?

Mvh Kjell

S

Slubbert

Gjest
    Noen som husker den her?

Den fikk en renessanse for noen år siden gjennom Donnie Darko:

Fin låt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Skriv om hvem dere vil, folkens, men helst i egne tråder. Dette er en tråd som er dedikert til Fr.p-skandaler. Den begynner å bli lang. :)
    det er jo ikke så rart da siden mesteparten av innleggene er spøsrmål om hvorfor du gjør dette, debatter om noen saker ok ikke minst en haug med AP/Sv skandaler....jeg tror ihvertfall at jeg har nevnt!

Men det er vel en rødgrønn taktikk - man tar til inntekt alt som passer seg (Ref Jens og svømmebasseng her om dagen).

Men jeg synes du kan bruke tiden din til å finne et par større økonomiske skandaler enn det Tønne og Rød saken er....tar du utfrodringen...?

Mvh
    OMF

J

Jurassic

Gjest
    Palle skrev:

"Frp er vel bare litt snurt fordi de i hele sin historie ikke kan vise til ett eneste menneske som har bidratt til noe i verdenssamfunnet og som har partitilknytning til dem."

"Det var mere respekt i politikken før Fr.p kom. De har tatt inn en sutre- og klagekultur som var ukjent før.
    De har senket nivået på politisk debatt med å gjøre den slagordpreget og selvsentrert. Dette "lov og ordenpartiet" har flest straffedømte av alle på tinget, og de rettferdiggjør skattekriminalitet."

Da vet jeg dessverre ikke vilket nivå dere mener vi alle skal legge oss på i denne lille debatten om politikere, og hvor seriøst jeg og andre skal ta de to overnevntes meninger?

Mvh Kjell
    Dette svaret her minner meg om Siv Jensen sin debatt med Frederic Hauge.

S

Slubbert

Gjest
    Mer nostalgi: Hip-Hop begynte, i hvertfall for det bredere publikum, med den klassiske "Rapper's Delight" fra Sugarhill Gang som kom ut i 1979, den første kommersielt utgitte rap-single:

Det samplede bassriffet som bærer låten er av Bernard Edwards som sammen med Nile Rodgers utgjorde kjernen i Chic. Orginalen "Good Times" fra 1979 ble for siste gang fremført med Edwards på Budokan i 1996, Edwards døde av akutt lungebetennelse senere samme kveld. Live at Budokan:

Musikkhistorie...

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    330
    Hei "Jurassic". Kan du gi meg et lite hint om hva du mener om likheten? Jeg forstår ikke?

Mvh Kjell

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Hei,
    jeg er i Frankrike for øyeblikket, nærmere bestemt Fecamp. Der ønsker de seg et norsk Fremskrittparti. Hvis dere sjekker på Google Earth ser dere i Fecamp en Kristusstatue som er reist for å beskytte fiskerne i byen mot dårlig lykke. Den er flere hundre år gammel.
    Muslimene i byen ønsker å rive denne, siden den er støtende. Folk er forbannet. En gammel seiler i havna sa til meg at folkelig oppstand er nært forekommende i hele Frankrike.
    Snart kommer hverdagen.

Seilerhilsen fra den engelske kanal.

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Hei,
    jeg er i Frankrike for øyeblikket, nærmere bestemt Fecamp. Der ønsker de seg et norsk Fremskrittparti. Hvis dere sjekker på Google Earth ser dere i Fecamp en Kristusstatue som er reist for å beskytte fiskerne i byen mot dårlig lykke. Den er flere hundre år gammel.
    Muslimene i byen ønsker å rive denne, siden den er støtende. Folk er forbannet. En gammel seiler i havna sa til meg at folkelig oppstand er nært forekommende i hele Frankrike.
    Snart kommer hverdagen.

Seilerhilsen fra den engelske kanal.
    De har allerede Fremskrittspariet der:

http://www.frontnational.com/

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Palle skrev:

Mvh Kjell

Til opplysning så er Deph den beste ververen Frp noensinne har hatt, vet ikke hvor mange han har vervet her inn, men det er nok ikke få. Hans og Gjest (og andres) stadige masing på hvor dumme alle Frpere og deres velgere er fungerer bare på den måten at man begynner å sympatisere med Frp, og har man vært på vippen så vipper man over i pur trass og stemmer Frp. Når man ser alternativene er det ikke så rart heller, det ene partiet etter det andre diskvalifiserer seg fra å være aktuelt å stemme på ved neste valg, makan til håpløs gjeng. Når et filleparti som venstre sitter og hyler om at de ikke kan være med i en regjering med Frp kan man lure på om de tror det er de som har 30 % oppslutning og ikke 4 eller hva det nå er. Hvem trenger venstre, hva tror de at de er?

Man har det så godt at man ikke vet det selv Honkey? Dette var noe av det mest naive jeg har lest på lenge, du som snakker om andres føleri, og så drar du frem dette?? :eek:

Kanskje ikke alle har det så fett, kanskje mange lider av den naive politikken som føres i dag på mange områder og vil ha en endring på dette, ikke nødvendigvis for egen, men for andres del?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Når et filleparti som venstre sitter og hyler om at de ikke kan være med i en regjering med Frp kan man lure på om de tror det er de som har 30 % oppslutning og ikke 4 eller hva det nå er. Hvem trenger venstre, hva tror de at de er?
    Politikk handler ikke bare om tall. Frp er så langt ute på den ytterste høyrefløy at det ikke finnes noen utenfor, iallefall ingen som det ikke oppfattes som en krenkelse å bli nevnt i samme setning som, de er derfor låst til kun å samarbeide mot venstre.

At 30% av nordmenn synker så dypt som dette er trist, men ikke så mye å bry seg med, kanskje en styrking av voksenopplæringstilbudet kan hjelpe på dette problemet på sikt. Så lenge det er godt over 50% som ikke i sine verste mareritt ønsker å se denne banden i regjering så kan vi sove trygt. Man kan få inntrykk av avisene at Jensen er aktuell i regjering, men hun settes fort på gangen når det blir alvor. Man kan leke med tanken, men man setter ikke Norges ve og vel på spill bare på trass.

"Når herren vil straffe deg oppfyller han ønskene dine."

Når det gjelder Venstre er det faktisk det aller beste kortet i dag hvis man ønsker seg en borgerlig regjering og er misfornøyd med de rødgrønne:

(VG Nett) Politiske kommentatorer er samstemte: Lars Sponheim (V) er høyaktuell som statsministerkandidat til neste års stortingsvalg.

Siv Jensen er en sytebitch som ikke rekker Sponhein til knærne.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Honkey-Chateau skrev:
    Litt på siden, kan hende, men dog:
    http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080627/OLEDER/922161936

Perspektivet har en lei tendens til å tryne grundig, når folk får det for fett.

Honkey
    Ja her var det jo skikkelig mye bra Regjeringen har fått til:
    (Arbeidsledigheten var liten)
    Dette skyldes jo forhold som lav rente, høy oljepris osv - dette har ikke Regjeringen noen virkning på....

(nasjonaløkonomien trygg)
    Igjen - vil vel tro at dette henger sammen med en oljepris som i skrivende stund passerer 140 dollar/fat. Igjen utenfor regjeringens handlingsrom.

(prisene på mat og klær var lave)
    Interessant - lave priser på klær skyldes økt import fra østen. Matvareprisene har vel ikke vært lave, de kunne vært lavere hvis vi hadde bygd ned en del av tollmurene. Men siden Regjeringen gis æren for lave matvarepriser - så har de vel skyld i den økende matvareprisen nå da...?

(vi hadde kontroll på rasismen og islamofobien.)
    Det har vi vel hatt hele tiden - eller mener artikkelforfatteren at vi ikke hadde kontroll over dette før. Vi hadde vel vår første Ali sak under Stoltenberg..Samme diskusjon om Ramin Osmundsen. Første rettsak om planlagt terror. har dette blitt så mye bedre med Stoltenberg...

(Vi brukte mer på helse per innbygger enn noe annet land)
    Det har vi gjort lenge, iog vi bruker mer penger hvert år. Likefullt vil vel FRp og en del andre bruke mer penger enn det Stoltenberg gjør. Ventelistene gikkned under Bondevik - de har begynt å øke igjen. Synes vel ikke akkurat at dette er noe å skryte av.

(og vi fikk et femsifret antall nye årsverk i eldreomsorgen.)
    Ja - kjempebra. Men det er jo ikke nok. At antall pleietrengende øker, gjør jo at det rengs flere årsverk. Regjerngen har jo ikke greid å skaffe nok ekstra hender - derfor vokser ventelistene.

(Det kom til viktige forlik om klima og stat/kirke.)
    Hvor viktige dette klimaforliket er vil vel vise seg etterhvert.

(Kommunenes økonomi ble styrket)
    Selvsagt fikk kommunene mere penger, men med lønnsveksten for de ansatte og økte driftskostnader så hjalp det ikke mye. Bassengene er ikke fyllt.

(vi fikk mange nye barnehager)
    Det gjorde vi - og det er bra. Med løfte ble jo ikke holdt - verken full barnehagedekning eller at Halvorsen skulle gå....

(og norsk kulturliv ble tilført enorme beløp.)
    Bra!

Alt i alt synes jeg dette er ganske tynnt.
    Aldri har en Regjeringen kommet til et mer dekket bord hva angår muligheter for å gjøre store ting.
    Historiske lav ledighet.
    Lav rente
    Lav inflasjon
    Enorme oljeinntekter

Likefullt har man ikke greid:
    Redusere ventelister - snarere tvert i mot de øker.
    Få flere inn i arbeidslivet - gruppen av de som er utenfor arbeidslivet vokser (men kan jo bli bedre når de har byttet statsråd)
    Satse på forskning og utdanning
    Redusere fattigdom
    Gi minstepensjonister en mulighet til et verdig liv

Men dette er jo noe folk har fått med seg - det ser man på meningsmålingene - med mindre alle vi andre er idioter og det bare er den tredjedelen av befolkningens som holder med Regjeringen som har vett nok til å skjønne hvor flinke dere er....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Politikk handler ikke bare om tall. Frp er så langt ute på den ytterste høyrefløy at det ikke finnes noen utenfor, iallefall ingen som det ikke oppfattes som en krenkelse å bli nevnt i samme setning som, de er derfor låst til kun å samarbeide mot venstre.
    Hva har nå dette med saken å gjøre… Du kan sikkert si det samme på venstrekanten om SV..?
    Hva legger du vekt på når du plasser partier på høyre/venstre skalaen..?
    FRP er jo for mye større lovfestede rettigheter til pleie og omsorg enn det regjeringen er…?

Gjestemedlem skrev:
    At 30% av nordmenn synker så dypt som dette er trist, men ikke så mye å bry seg med, kanskje en styrking av voksenopplæringstilbudet kan hjelpe på dette problemet på sikt
    Gir det deg en følelse av overlegenhet og slenge dritt om andre…? Hva rangerer du disse menneskene etter…utdannelse, inntekt, …eller kanskje partitilhørighet..? Hvilket parti har de mest utviklete og fullkomne menneskene..?

Gjestemedlem skrev:
    Så lenge det er godt over 50% som ikke i sine verste mareritt ønsker å se denne banden i regjering så kan vi sove trygt.
    Matte er vel neppe din sterke side….eller bruker du kanskje litt sterkere ordbruk enn nødvendig….

Gjestemedlem skrev:
    Man kan få inntrykk av avisene at Jensen er aktuell i regjering, men hun settes fort på gangen når det blir alvor. Man kan leke med tanken, men man setter ikke Norges ve og vel på spill bare på trass.
    Igjen – du liker disse dommedagsspådommene dine….du får komme med litt mer fakta, eller er det bedre å sende de samme udugelige statsrådene rundt til stadig nye departementer….?

Må være litt irriterende å se at FRP bare fortsetter å vokse…kan det være at de har skjønt noe du ikke har skjønt Deph. Kan du være litt trangsynt..? Eller er det alle disse velgerne som ikke skjønner det du har skjønt…?

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Må være litt irriterende å se at FRP bare fortsetter å vokse…kan det være at de har skjønt noe du ikke har skjønt Deph. Kan du være litt trangsynt..? Eller er det alle disse velgerne som ikke skjønner det du har skjønt…?
    Mange har nok ikke forstått rekkevidden av det de er med på, andre gir bare en god fan. At så mange nå har nådd sin politiske trassalder ser jeg på som litt begredelig, men jeg er optimist og regner med det er noe som folk vil vokse av seg.

Det mange ikke har forstått er at hvis man stemmer på Frp fordi man er uenig i dagens regjering så skaper man bare et så uspiselig alternativ at selv med alle de svakheter dagens regjering har, så er de langt å foretrekke fremfor noe som Frp er involvert i.

Hvis man vil ha en handlekrafitg borgerlig regjering så er en regjering av H, KrF og Venstre det eneste alternativet. De kan samarbeide med FrP i de sakene der det er hensiktsmessig og bra (for det finnes enkeltsaker der FrP er riktig vel bevart), men også hente støtte fra SP og AP i de sakene der FrP er totalt beyond the pale. Da får man det beste fra begge verdener. På denne måten, ved sak-til-sak samarbeid får jo det demokratiske flertallet på stortinget virke i hver eneste sak.. og ikke kun den ene gangen når regjeringskabalen skal legges.

Og som du er inne på, SVs deltagelse i regjeringen er vel det som gjør den mest uspiselig og gjør den til et uaktuelt alternativ til borgerlig samarbeid. Norge trenger en regjering basert på sentrum i politikken slik at vi ikke maler oss inne i en krok med hverken Frp eller SV/RV.

S

Slubbert

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Norge trenger en regjering basert på sentrum i politikken...
    Hvis status quo er det ønskelige, mange later til å være av en annen oppfatning. Når norsk "sentrum" er et sted midt mellom Europa forøvrig og Nord-Korea så er det høyst forståelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Norge trenger en regjering basert på sentrum i politikken...
    Hvis status quo er det ønskelige, mange later til å være av en annen oppfatning. Når norsk "sentrum" er et sted midt mellom Europa forøvrig og Nord-Korea så er det høyst forståelig.
    Hvis du mener at H, V og KrF er halvveis på vei mot Nord Korea så tror jeg jeg vil iføre meg styrthjelm før jeg våger å håndhilse på noen av dem du måtte mene skulle representere den moderate høyresiden.

S

Slubbert

Gjest
    Det er bare å se på tallenes tale det; statens størrelse, avgiftsnivå, omfang av subsidieordninger, grad av statlig eierskap i næringsliv osv. Legg til lovdekrét om at nordmenn skal straffeforfølges for ting som er lovlig der handlingen utføres, eller mer luftige forslag som da Sponheim ville begrense antallet utenlands flyreiser og kvotere hvor ofte vi slipper ut av nasjonalstatens favn, så er "midt mellom" ikke veldig urimelig å hevde.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, Slubbert, jeg fascineres stadig av din vilje til å plassere Norge inn "bak jernteppet" med statsstyrt plan- og kommandoøkonomi og ettpartisystemer med sterke innslag av diktatoriske ledere med null aksept for systemkritikk i systemet og i media. Sammenlikningene er helt ville og sannsynligvis substansløse, men like morsomme hver gang å lese.

Mvh. Bjørn

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    330
    Det er skremmende, men pussig å se:

Til motstandere av FRP: Dere møter dere selv i døra gang på gang på gang. Bl.a annet blir de som er i partiet kalt for å være rasister. Hva er mye av personkarakteristikken dere kommer med bl.a. her på forumet? Jo, ren rasisme. De som stemmer på partiet blir opp og opp igjen karakerisert som passelig annenrangs mennesker i forhold til de som har de "eneste rette" syn og holdninger, og som stemmer på alle de andre "rette partiene". Se bare på ordbruken. Jeg lurer på egentlig hva slags menneskesyn DERE har. Jeg skal ikke kritisere noen enkeltvis men her lukter det "brunt" og dobbeltmoral så jeg vil spy.

Høyresiden og spesiellt FRP har jo i alle år blitt beskyldt for å ikke ha noen respekt for andre og andres meninger.
    Hvem er det nå som ikke har respekt for andre og ikke minst enkeltmennesket?

Mvh Kjell

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    "Enkeltmennesket" som politisk begrep er villedende. Hvem er dette enkeltmennesket? Ben Borgen eller Kjell Inge Rökke?

Å være kritisk til Fr.pere er ikke rasistisk når det er på et saklig politisk grunnlag.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Palle skrev:
    Det er skremmende, men pussig å se:

Jo, ren rasisme. De som stemmer på partiet blir opp og opp igjen karakerisert som passelig annenrangs mennesker.
    Hvis du blir lei deg av at noen kritiserer gruppen du har valgt å føle tilhørihet til så har du nok valgt feil parti. Å være FrPer er vel sin egen straff i så henseende. Men fortvil ikke, det finnes jo en kur. Med litt folkeopplysning og voksenopplæring så går det som oftest over etter en tid.

Du er sikkert en hyggelig og grei person, men hvis du er ute etter å bli tatt på alvor så er neppe dette tråden for slikt. Prøv deg heller i OMFs tråd om partiet ditt der vi har brukt litt tid på å dementere de få sakene pariet har som ikke er basert på avisender. Han trenger sikkert all den hjelpen han kan få. Jeg tror ikke en gang tittelen på tråden var sarkastisk ment.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Komponenten skrev:
    Til opplysning så er Deph den beste ververen Frp noensinne har hatt, vet ikke hvor mange han har vervet her inn, men det er nok ikke få. Hans og Gjest (og andres) stadige masing på hvor dumme alle Frpere og deres velgere er fungerer bare på den måten at man begynner å sympatisere med Frp, og har man vært på vippen så vipper man over i pur trass og stemmer Frp. Når man ser alternativene er det ikke så rart heller, det ene partiet etter det andre diskvalifiserer seg fra å være aktuelt å stemme på ved neste valg, makan til håpløs gjeng. Når et filleparti som venstre sitter og hyler om at de ikke kan være med i en regjering med Frp kan man lure på om de tror det er de som har 30 % oppslutning og ikke 4 eller hva det nå er. Hvem trenger venstre, hva tror de at de er?

Man har det så godt at man ikke vet det selv Honkey? Dette var noe av det mest naive jeg har lest på lenge, du som snakker om andres føleri, og så drar du frem dette?? :eek:

Kanskje ikke alle har det så fett, kanskje mange lider av den naive politikken som føres i dag på mange områder og vil ha en endring på dette, ikke nødvendigvis for egen, men for andres del?
    Ufattelig for undertegnede at noen velger å stemme på et politisk program de sannsynligvis ikke har lest, basert på at noen i svært klare ordelag karakteriserer deres politikk. (Jo, jeg har faktisk lest programmet fa perm til perm, har skrevet det ut og bundet det inn. Ønsker du å gjøre likeens er det bare å se her: http://www.frp.no/filestore/Program_FrP.pdf ) Handlinger som de Komponenten her peker på, viser kun manglende selvstendig tankegang, og et handlingsmønster som baserer seg på trass. Så deph har så vidt jeg kan se helt rett så langt.
    Visst faen har folk gjennom alle tider bevist det som du som vestlending burde vite, (i.o.m. at dette er et vestlandsk ordtak): "da ska sterk rygg te å bera gode dagar"; blir'e for fett, vil Hvermannsen miste litt grepet og sutre om mer. "Mye vil ha mer" burde heller ikke være et ukjent begrep, går jeg ut fra? Kanskje ikke alle har det fett, nei, men som nasjon og statistikk betraktet har Ola og Kari det fetere enn han og hun noensinne har hatt det, og vi har knapt nok vært mer sutrete heller. Det ER en realitet at Noreg står i en særstilling globalt sett, på grunn av, eller på tross av AP og deres kamerater, men vi fortsetter å sutre oss mot det relativt ekstreme høyre. Jeg vet at det du oppfatter som naiv politikk er et rent kulturelt, for ikke å si en nær antropoligiskhysterisk oppfatning; noe er i veien med befolkningssammensetningen i vår lille land.
    "Fillepartiet" Venstre er for øvrig betydelig mer liberalt og demokratisk anlagt enn det "møkkapartiet" Frp noensinne vil bli.

Honkey

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Mange har nok ikke forstått rekkevidden av det de er med på, andre gir bare en god fan. At så mange nå har nådd sin politiske trassalder ser jeg på som litt begredelig, men jeg er optimist og regner med det er noe som folk vil vokse av seg.
    Kan du ikke bare si det som det er - alle som stemmer FRP har ikke skjønt det du har skjønt...?

Jeg er rett og slett imponert over dine intelektuelle emner...!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Honkey-Chateau skrev:
    Ufattelig for undertegnede at noen velger å stemme på et politisk program de sannsynligvis ikke har lest, basert på at noen i svært klare ordelag karakteriserer deres politikk. (Jo, jeg har faktisk lest programmet fa perm til perm, har skrevet det ut og bundet det inn. Ønsker du å gjøre likeens er det bare å se her: http://www.frp.no/filestore/Program_FrP.pdf ) Handlinger som de Komponenten her peker på, viser kun manglende selvstendig tankegang, og et handlingsmønster som baserer seg på trass. Så deph har så vidt jeg kan se helt rett så langt.
    Visst faen har folk gjennom alle tider bevist det som du som vestlending burde vite, (i.o.m. at dette er et vestlandsk ordtak): "da ska sterk rygg te å bera gode dagar"; blir'e for fett, vil Hvermannsen miste litt grepet og sutre om mer. "Mye vil ha mer" burde heller ikke være et ukjent begrep, går jeg ut fra? Kanskje ikke alle har det fett, nei, men som nasjon og statistikk betraktet har Ola og Kari det fetere enn han og hun noensinne har hatt det, og vi har knapt nok vært mer sutrete heller. Det ER en realitet at Noreg står i en særstilling globalt sett, på grunn av, eller på tross av AP og deres kamerater, men vi fortsetter å sutre oss mot det relativt ekstreme høyre. Jeg vet at det du oppfatter som naiv politikk er et rent kulturelt, for ikke å si en nær antropoligiskhysterisk oppfatning; noe er i veien med befolkningssammensetningen i vår lille land.
    "Fillepartiet" Venstre er for øvrig betydelig mer liberalt og demokratisk anlagt enn det "møkkapartiet" Frp noensinne vil bli.

Honkey
    Tja….litt usikker på hvor du vil hen med dette. Tror du de fleste som går til stemmeurnene har lest partiprogrammet til det partiet de stemmer på….?

Nettavisen har jo hatt en undersøkelse med jevne mellomrom – hvor man blir spurt om hva man synes i en del enkeltsaker – og der ender mange flere opp med FRP enn det meningsmålingene viser. Så det er ganske mange der ute som er enig i FRP sin politikk, men som ikke stemmer FRP av andre grunner.

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn