Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    OMF skrev:
    Nettavisen har jo hatt en undersøkelse med jevne mellomrom – hvor man blir spurt om hva man synes i en del enkeltsaker – og der ender mange flere opp med FRP enn det meningsmålingene viser. Så det er ganske mange der ute som er enig i FRP sin politikk, men som ikke stemmer FRP av andre grunner.

Mvh
    OMF
    Dette har du faktisk rett i, OMF.

Men det ligger mer enn bare programmet bak en veloverveid stemme. Man må også ha tro på partiets evne til å gjennomføre. Tillit til enkeltpersoner har også betydning, med rette.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Zomby_Woof skrev:
    Dette har du faktisk rett i, OMF.

Men det ligger mer enn bare programmet bak en veloverveid stemme. Man må også ha tro på partiets evne til å gjennomføre. Tillit til enkeltpersoner har også betydning, med rette.
    Dette er jeg 100% enig i og det forklarer vel hvorfor jeg har svært liten tillitt til den gjengen som styrer i dag - som med nærmere 400 000 000 000,- i overskudd på statsbusjettet i år likefullt lar behanldingskøene vokse, minstepensjonistene være fattige, øker egenandelene, rettsgebyrene og avgiftene som rammer de fattigste, osv osv...

Tillit til regjeringen er også viktig:
    "Jeg går av hvis vi ikke har full barnehagedekning" - Kristin halvorsen.
    "Alle kommer bedre ut" - pølse Hansen om pensjonsreformen som skal skal spare staten for mange titalls milliarder.
    "Vi har ikke leid ut stabburet før 2002" - tidligere rødgrønnt statsråd.
    "Jeg har ikke snakket med hun om ansettelse av av nytt barnevern" - tidligere rødgrønnt statsråd.
    "Vi skal avskaffe fattigdom" - Soria Moria
    "Bassengene skal fylles" - soria Moria
    "dette er vår månelanding" - om CO2 fangst som andre ligger langt forna oss med (men det er klart - vi kan jo fremdles gjøre en månelanding...)
    osv osv osv osv osv

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Nettavisen har jo hatt en undersøkelse med jevne mellomrom – hvor man blir spurt om hva man synes i en del enkeltsaker – og der ender mange flere opp med FRP enn det meningsmålingene viser. Så det er ganske mange der ute som er enig i FRP sin politikk, men som ikke stemmer FRP av andre grunner.
    Det er jo ikke så rart vel. Store deler av FrPs strategi består jo i å følge med på avstemminger på nettaviser og innringingsprogrammer på TV slik at de kan hive seg på bølgen hver gang det er en fillesak som opptar allmuen. Siden de alltid undesøker hva folk mener før de selv våger å mene noe så er det jo ikke underlig at man får noen sammentreff her.

Problemet er ikke Frps enkeltsaker heller, det er mange saker det går an å samarbeide med dem i. Det store problemet kommer hvis man slipper de til med det underliggende programmet sitt som svært få har fått med seg, spesielt dem som bare ser seg blind på kakepynten og ikke har oppdaget at det er ukegammel lungemos de hoder på å sette tenna i.

FrP vil gjøre Norge til et tristere land å leve i, et land tynget av dunkle kristenkonservative krefter som vil ruinere vårt liberale samfunn, og det bør de ikke få sjansen til å gjøre. Man skusler ikke bort alt det vi har fått til i Norge bare fordi man er sure på den sittende regjering fordi de satte opp bensinavgiften med 5 øre eller noe slikt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    osv osv osv osv osv
    Mye kritikkverdig i den sittende regjeringen, og jeg håper de blir byttet ut ved neste valg. Men der er uhyre viktig at vi ikke bytter dem ut med noe som er mange ganger verre en det de vi når sliter med kan finne på å gjøre.

Ja til en liberal og anstentig borgerlig regjering uten sosialister eller høyreekstreme og kristenkonservative mørkemenn.

Å bytte dagens regjering med noe som Frp er med i er som å kurere forkjølelse med kvikksølvdråper og blyvann.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Honkey-Chateau skrev:
    Ufattelig for undertegnede at noen velger å stemme på et politisk program de sannsynligvis ikke har lest, basert på at noen i svært klare ordelag karakteriserer deres politikk. (Jo, jeg har faktisk lest programmet fa perm til perm, har skrevet det ut og bundet det inn. Ønsker du å gjøre likeens er det bare å se her: http://www.frp.no/filestore/Program_FrP.pdf ) Handlinger som de Komponenten her peker på, viser kun manglende selvstendig tankegang, og et handlingsmønster som baserer seg på trass. Så deph har så vidt jeg kan se helt rett så langt.
    Visst faen har folk gjennom alle tider bevist det som du som vestlending burde vite, (i.o.m. at dette er et vestlandsk ordtak): "da ska sterk rygg te å bera gode dagar"; blir'e for fett, vil Hvermannsen miste litt grepet og sutre om mer. "Mye vil ha mer" burde heller ikke være et ukjent begrep, går jeg ut fra? Kanskje ikke alle har det fett, nei, men som nasjon og statistikk betraktet har Ola og Kari det fetere enn han og hun noensinne har hatt det, og vi har knapt nok vært mer sutrete heller. Det ER en realitet at Noreg står i en særstilling globalt sett, på grunn av, eller på tross av AP og deres kamerater, men vi fortsetter å sutre oss mot det relativt ekstreme høyre. Jeg vet at det du oppfatter som naiv politikk er et rent kulturelt, for ikke å si en nær antropoligiskhysterisk oppfatning; noe er i veien med befolkningssammensetningen i vår lille land.
    "Fillepartiet" Venstre er for øvrig betydelig mer liberalt og demokratisk anlagt enn det "møkkapartiet" Frp noensinne vil bli.

Honkey

Hva er det med Frp sin politikk du finner mest uspiselig, du som har lest programmet kan vel komme med de viktigste punktene der vil jeg tro?
    Har du lest programmene til AP, SV og SP og. Og venstre kanskje?

Det jeg finner mest uspiselig med nåværende regjering er som nevnt en gang og to før deres manglende vilje til å ta alle menneskers rettigheter på alvor. Når de ikke vil sette i gang de nødvendige tiltak for å hindre lemlesting av jenter med annen farge enn du og jeg har, og når de ikke synes at mennesker med annen kulturell bakgrunn enn vår skal få bestemme over eget liv på samme måte som oss uten at noen i familien skal styre over dem, så er dette etter mitt syn den reneste rasisme som har forekommet her i landet siden krigen.
    De er så opptatt av å bli respektert av maktmennesker med minoritetsbakgrunn, de er så redde for å stemples som rasister at de faktisk begår rasistiske overgrep for å tekkes de ekstreme.
    DET er avskyelig og utilgivelig og skammelig og grunn god nok til å sky dem som pesten.

Jeg er blitt beskyldt for å sette alle muslimer i samme bås, kan ikke se at Dehnot sin stadige, barnslige utspill mot de som stemmer Frp er noe særlig annerledes. Hva hadde du sagt om jeg hadde stemplet alle muslimer som dumme og sagt at de trengte voksenopplæring? De forsvarer tross alt en ideologi på samme måte som en som stemmer Frp gjør det, ikke alle har lest programmet og ikke alle har lest koranen, noen er bare med fordi familie og venner er med, det er mange grunner, men ved å være muslim, kristen, SV- eller Frp- velger har man tross alt valgt det man mener er rett og hva man mener er viktigst, det er ikke noe særlig bedre å rakke ned på politiske motstandere enn det er å rakke ned på mennesker med annen tro.

Jeg har så vidt jeg vet minst like mye utdannelse som Deph, vet ikke hvilke fag han mener jeg mangler, men det inneholder vel noe med indoktrinering og hjernevasking vil jeg tro, om man skal få meg inn på rett spor.

Det er mye med Frp jeg misliker, men totalt sett er de det minste av de politiske onder vi har å velge mellom. Lavmålet til Deph og Gjest er bare med på å bekrefte at man velger rett, man ønsker da ikke å bli assosiert med den slags.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    OMF skrev:
    Det er jo ikke så rart vel. Store deler av FrPs strategi består jo i å følge med på avstemminger på nettaviser og innringingsprogrammer på TV slik at de kan hive seg på bølgen hver gang det er en fillesak som opptar allmuen. Siden de alltid undesøker hva folk mener før de selv våger å mene noe så er det jo ikke underlig at man får noen sammentreff her.

Problemet er ikke Frps enkeltsaker heller, det er mange saker det går an å samarbeide med dem i. Det store problemet kommer hvis man slipper de til med det underliggende programmet sitt som svært få har fått med seg, spesielt dem som bare ser seg blind på kakepynten og ikke har oppdaget at det er ukegammel lungemos de hoder på å sette tenna i.

FrP vil gjøre Norge til et tristere land å leve i, et land tynget av dunkle kristenkonservative krefter som vil ruinere vårt liberale samfunn, og det bør de ikke få sjansen til å gjøre. Man skusler ikke bort alt det vi har fått til i Norge bare fordi man er sure på den sittende regjering fordi de satte opp bensinavgiften med 5 øre eller noe slikt.
    Dette var vel nettopp det Rune Gerhardsen berømte FRP for, og som han mente de hadde "stjålet" fra gamle AP - det å finne frem til hva som plaget folket å lage politikk av det...demokrati......folkestyre...er det så ille å prøve å gjøre noe med som plager folk...? Eller er du mer for at eliten skal mene noe om hva folk burde mene og handle deretter...+

Fasinerende denne ulne skremselspropagandanen din...tror jeg kaster meg på bølgen her jeg..."stemmer man SV så går vi en mørkere tid i møte, da mister vi alt vi har - får håpe ingen vil slenge nasjonens ve og vel på gamblingbordet med å stemme SV".......ja det gikk jo lett, ikke var det nødvendig med noen argumenter heller - glimrende taktikk Gjestemedlem...

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Ja til en liberal og anstentig borgerlig regjering uten sosialister eller høyreekstreme og kristenkonservative mørkemenn.
    En Høyre/Venstre Regjering....ja, det virker jo realistisk...men for all del, er ikke uenig i at det er bedre enn det sittende, men vi får jo gjennom store viktige ting som:
    Økning av misntepensjon.
    Lovfestet rett til behandling
    Satsing på vei/bane
    En reduksjon av avgifter
    osv osv

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    En Høyre/Venstre Regjering....ja, det virker jo realistisk...men for all del, er ikke uenig i at det er bedre enn det sittende, men vi får jo gjennom store viktige ting som:
    Økning av misntepensjon.
    Den saken har vi diskutert opp og ned før. De fleste pensjonister kommer mye dårlige ut med FrPs pensjonskutt.

Er det flertall i Storinger får man det igjennom. Hvis ikke får man løse det på andre og bedre måter istedet for innholdsløse prinsippsaker.

Satsing på vei/bane
    De mest høylydte og bråkete mostanderne av den største intfrastrukturutbyggingen i Bergen på manns minne var vel FrP.

En reduksjon av avgifter
    Det er viktigere ting i veden en billig øl. Men hverken Høyre eller Venstre er da noen utpregede avgiftsparier, men de går ikke hodeløst løs på alle offentlige inntekter som en fullemann på glassvaremagasinet uten å se på konsekvensene.

Veldig masse 'osv osv' når det kommer til Frp, og mange ville nok fått en vond smak i munnen hvis de hadde sett hva alle 'osv osv' egentlig var og ikke bare henge seg opp i de ubetydelige reklamesakene deres.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Komponenten skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Ufattelig for undertegnede at noen velger å stemme på et politisk program de sannsynligvis ikke har lest, basert på at noen i svært klare ordelag karakteriserer deres politikk. (Jo, jeg har faktisk lest programmet fa perm til perm, har skrevet det ut og bundet det inn. Ønsker du å gjøre likeens er det bare å se her: http://www.frp.no/filestore/Program_FrP.pdf ) Handlinger som de Komponenten her peker på, viser kun manglende selvstendig tankegang, og et handlingsmønster som baserer seg på trass. Så deph har så vidt jeg kan se helt rett så langt.
    Visst faen har folk gjennom alle tider bevist det som du som vestlending burde vite, (i.o.m. at dette er et vestlandsk ordtak): "da ska sterk rygg te å bera gode dagar"; blir'e for fett, vil Hvermannsen miste litt grepet og sutre om mer. "Mye vil ha mer" burde heller ikke være et ukjent begrep, går jeg ut fra? Kanskje ikke alle har det fett, nei, men som nasjon og statistikk betraktet har Ola og Kari det fetere enn han og hun noensinne har hatt det, og vi har knapt nok vært mer sutrete heller. Det ER en realitet at Noreg står i en særstilling globalt sett, på grunn av, eller på tross av AP og deres kamerater, men vi fortsetter å sutre oss mot det relativt ekstreme høyre. Jeg vet at det du oppfatter som naiv politikk er et rent kulturelt, for ikke å si en nær antropoligiskhysterisk oppfatning; noe er i veien med befolkningssammensetningen i vår lille land.
    "Fillepartiet" Venstre er for øvrig betydelig mer liberalt og demokratisk anlagt enn det "møkkapartiet" Frp noensinne vil bli.

Honkey

Hva er det med Frp sin politikk du finner mest uspiselig, du som har lest programmet kan vel komme med de viktigste punktene der vil jeg tro?
    Har du lest programmene til AP, SV og SP og. Og venstre kanskje?

Det jeg finner mest uspiselig med nåværende regjering er som nevnt en gang og to før deres manglende vilje til å ta alle menneskers rettigheter på alvor. Når de ikke vil sette i gang de nødvendige tiltak for å hindre lemlesting av jenter med annen farge enn du og jeg har, og når de ikke synes at mennesker med annen kulturell bakgrunn enn vår skal få bestemme over eget liv på samme måte som oss uten at noen i familien skal styre over dem, så er dette etter mitt syn den reneste rasisme som har forekommet her i landet siden krigen.
    De er så opptatt av å bli respektert av maktmennesker med minoritetsbakgrunn, de er så redde for å stemples som rasister at de faktisk begår rasistiske overgrep for å tekkes de ekstreme.
    DET er avskyelig og utilgivelig og skammelig og grunn god nok til å sky dem som pesten.

Jeg er blitt beskyldt for å sette alle muslimer i samme bås, kan ikke se at Dehnot sin stadige, barnslige utspill mot de som stemmer Frp er noe særlig annerledes. Hva hadde du sagt om jeg hadde stemplet alle muslimer som dumme og sagt at de trengte voksenopplæring? De forsvarer tross alt en ideologi på samme måte som en som stemmer Frp gjør det, ikke alle har lest programmet og ikke alle har lest koranen, noen er bare med fordi familie og venner er med, det er mange grunner, men ved å være muslim, kristen, SV- eller Frp- velger har man tross alt valgt det man mener er rett og hva man mener er viktigst, det er ikke noe særlig bedre å rakke ned på politiske motstandere enn det er å rakke ned på mennesker med annen tro.

Jeg har så vidt jeg vet minst like mye utdannelse som Deph, vet ikke hvilke fag han mener jeg mangler, men det inneholder vel noe med indoktrinering og hjernevasking vil jeg tro, om man skal få meg inn på rett spor.

Det er mye med Frp jeg misliker, men totalt sett er de det minste av de politiske onder vi har å velge mellom. Lavmålet til Deph og Gjest er bare med på å bekrefte at man velger rett, man ønsker da ikke å bli assosiert med den slags.
    Mest uspiselig med Frp's partiprogram: Mangel på konsekvensanalyse.

Leste partiprogrammer: SV, ja, AP, ja. V skumlest, Sp, nei

Du blir ikke assosiert med Deph eller noen annen ved å stemme noe annet enn Frp. Ingen kjenner Deph der du stemmer, og det er hemmelig valg i Norge. Drit tåpelig årsak til valg av partitilhørighet, end of story.

Lemlesting av ungjenter: Her helliger målet så å si alle midler, vi er helt på linje her. Jeg finner i grunn ingen unnskyldinger brukbare for å IKKE innføre kontrollmuligheter. Selv om reelt antall pr år i Norge er under 100. Det er UANSETT ikke akseptabelt med EN ENESTE. Men det er ikke, så langt jeg ser det, nok til å stemme på Norges minst konsekvensanalyserende og minst liberale parti.

Honkey

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    OMF skrev:
    Økning av misntepensjon.
    Den saken har vi diskutert opp og ned før. De fleste pensjonister kommer mye dårlige ut med FrPs pensjonskutt.
    Folk kan jo få lov til å tenke selv.
    Hvis man bruker like mye penger på pensjon, og gir alle likt. Så kan jo folk tenke selv hva resultatet blir for de som har lavere pensjon enn snittet og de som har høyere.

Ellers var det vel også FRP som presset gjennom økning av minstepensjon for noen år siden.

Siden vi i dag vet hva minstepensjonen er – og FRP aldri har vært i posisjon, mens Ap har hatt 3 år med tidenes høyeste overskudd på statsbudsjettet – så vet vi jo godt at de rødgrønne synes dagens minstepensjon er tilstrekkelig.

Gjestemedlem skrev:
    OMF skrev:
    [Lovfestet rett til behandling
    Er det flertall i Storinger får man det igjennom. Hvis ikke får man løse det på andre og bedre måter istedet for innholdsløse prinsippsaker.
    Å kalle en lovfestet rett til behandling og tjenester fra det offentlige en ”innholdsløs prinsippsak” var et usedvanlig tynt argument. Det er jo åpenbart ikke flertall i Stortinget for dette.

Siden helsekøene vokser – så er det lite som tyder på at de rødgrønne har noen bedre måter å løse dette på…..

Gjestemedlem skrev:
    OMF skrev:
    Satsing på vei/bane
    De mest høylydte og bråkete mostanderne av den største intfrastrukturutbyggingen i Bergen på manns minne var vel FrP.
    Bodde ikke du i Bergen…?
    Det er forskjell på å bygge opp stamveinettet i Norge som mildt sagt er av veldig dårlig kvalitet, og å bygge bane mellom Nestun og Bergen sentrum til flere MRD. I Bergen bor det vel et par hundre tusen mennesker. Fyllingsdalen/Loddefjord og Åsane vil jo ikke kunne nyte godt av denne banen. Det samme gjelder for Sandsli, Bønes, og stort sett alle andre enn de som bor langs den ene strekningen banen skal bygges ut. Den skalvel ha en snitthastighet på rundt 20km/t – altså det tar lengre tid en buss. Men du er altså for bybaneutbyggingen i Bergen – det er jo en ærlig sak. Jeg synes det er tull. Enten for man bygge ut skikkelig – slik at det faktisk kan fungere å bruke bane, eller så får man la være. Det blir jo ikke akkurat jævlig lettvint da å kjøre bil til en parkeringsplass- gå til banen- sitte på banen i 20km/t – gå av, finne en buss som tar deg frem til dit du skal….er ikke mange som kommer til å gjøre det….

Gjestemedlem skrev:
    OMF skrev:
    En reduksjon av avgifter
    Det er viktigere ting i veden en billig øl. Men hverken Høyre eller Venstre er da noen utpregede avgiftsparier, men de går ikke hodeløst løs på alle offentlige inntekter som en fullemann på glassvaremagasinet uten å se på konsekvensene.
    Ja, det er viktigere ting en lavere avgifter på alkohol.
    Lavere egenandeler.
    Lavere rettsgebyrer
    Men generelt er det slik at lavere avgifter kommer de som er dårligst stilt til gode….er dette noe som plager deg….vil vel kanskje tro at du er enig med høyre i at vi øker egenandelene, retsgebyrene og avgioftene, men reduserer toppskatten, firmaskatten og formueskatten..+

Gjestemedlem skrev:
    OMF skrev:
    Veldig masse 'osv osv' når det kommer til Frp, og mange ville nok fått en vond smak i munnen hvis de hadde sett hva alle 'osv osv' egentlig var og ikke bare henge seg opp i de ubetydelige reklamesakene deres.
    Ordet er fritt…

Mvh
    OMF

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    330
    Som jeg har sagt før, så respekterer jeg selvfølgelig at andre har ulikt syn på saker og ting. Og jeg er heller ikke lei meg for dette. Men når enkelte i dette åpne forum går ut å trakaserer bl.a. meg hvordan jeg er som person, det godtar jeg ikke. Jeg vil ha meg frabedt å bli av noen betraktet som nærmest mindre intelligent og folkeopplyst enn andre.

Og viss dere mener at Norge skal være et meningstyrani, der noen få skal bestemme hva andre skal mene, og at demokratiske verbale spilleregler skal fjernes, da begynner vi i Norge å nærme oss land vi ikke liker å sammenligne oss med.

Mvh Kjell

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Kan ikke du komme med noen da.....!

Mvh
    OMF

P

Parelius

Gjest
    OMF skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Fra sidelinjen så skulle jeg gjerne ha sett på følgene av:
    OMF skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    OMF skrev:
    Å kalle en lovfestet rett til behandling og tjenester fra det offentlige en ”innholdsløs prinsippsak” var et usedvanlig tynt argument. Det er jo åpenbart ikke flertall i Stortinget for dette.

Siden helsekøene vokser – så er det lite som tyder på at de rødgrønne har noen bedre måter å løse dette på…..

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Honkey-Chateau skrev:

Leste partiprogrammer: SV, ja, AP, ja. V skumlest, Sp, nei

Du blir ikke assosiert med Deph eller noen annen ved å stemme noe annet enn Frp. Ingen kjenner Deph der du stemmer, og det er hemmelig valg i Norge. Drit tåpelig årsak til valg av partitilhørighet, end of story.

Lemlesting av ungjenter: Her helliger målet så å si alle midler, vi er helt på linje her. Jeg finner i grunn ingen unnskyldinger brukbare for å IKKE innføre kontrollmuligheter. Selv om reelt antall pr år i Norge er under 100. Det er UANSETT ikke akseptabelt med EN ENESTE. Men det er ikke, så langt jeg ser det, nok til å stemme på Norges minst konsekvensanalyserende og minst liberale parti.

Honkey

Hvordan er konsekvensanalysen i SV sitt program da?
    Stemmer Aps konsekvensanalyse med virkeligheten?

Denne og forrige regjering har hatt glimrende muligheter til å innføre effektive tiltak mot kjønnslemlestelse, de har de latt gå fra seg. Den ene ministeren som mest ivret og kjempet for effektive tiltak mot dette, Karita, ble sparket. Så langt strekker solidariteten til disse partiene seg, de klamholder seg til rapporter gjort på tynt grunnlag (ikke fysiske undersøkelser, men antagelser og intervjuer) som sier at tallene ikke er “så høye”.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/10/537793.html

At disse grusomhetene kan få pågå i Norge år etter år er ingenting annet enn en skam, Erna Solberg og Sylvia Brustad er etter mitt syn delaktig i at dette kan få pågå så godt som uhindret fremdeles. Hvem vil stemme på den slags politikere?

Jeg blir jo assosiert med mordere, kriminelle, idioter og undermålere om jeg stemmer Frp, så hvorfor blir jeg ikke assosiert med andres dårlige sider om jeg stemmer andre parti?

Jaja. Har hatt Bacon-kylling ala Honkey i kveld. Super oppskrift som selv ungene liker… Mat har du i hvert fall peiling på… ;) :-*

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Parelius skrev:
    OMF skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Fra sidelinjen så skulle jeg gjerne ha sett på følgene av:
    OMF skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    OMF skrev:

Hei Parelius!

Det er jo et godt eksempel!

I dag har man lovfestede rettigheter på mange områder. Alderspensjon er et slikt eksempel. Man får samme den alderspensjonen man har krav på uavhengig av hvor man bor i landet. Slik er det ikke med helsetjenester. Bor man i en ”fattig” kommune så får man ikke hjemmehjelp, hjelp til vanskeligstilte barn eller plass på aldershjemmet. Vi har vel også sett mange reportasjer på TV om familier som flytter fordi noen i familien trenger en behandling som ikke kommunene vil gi…

FRP er for en lovfestet rett til behandling, med staten som økonomisk garantist. Jeg gjentar dette - statens skal betale for dette - dette er et punkt enkelte her på sentralen har problemer med å forstå. Dette vil innebære at hvis kommunene du bor ikke gir deg en behandling du har krav på iht loven – så kan du (etter visse frister og prosedyrer) bestille tjenesten hos en privat tilbyder.

Dette vil være et system som gir like tjenester til alle her i Norge. Og fir alle muligheten til å "kjøpe4 seg ut av helsekøene". Dette burde være på plass for lenge siden.

Mvh
    OMF

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg er ikke sikker på at det vil bli resultatet, OMF.

Helsepleie er et temmelig spesielt område på mange måter. Vi blir stadig eldre, og dermed sykeligere. Stadig flere sykdommer lar seg kurere, og det er jo bra. Men samtidig oppdager vi flere behandlingsformer som er lindrende og symptomdempende, eller bare livsforlengende. Disse behandlingsformene er ofte uhyggelig kostbare, uten at de fører pasientene tilbake i produktivt arbeid.

I en sånn situasjon vil lovfestet rett til behandling gi følgende resultater (etter min spådom): Flere og flere rettighetsfestede oppgaver til helsevesenet. Høyere og høyere utgifter i forhold til inntekter. Deretter en stat som i stadig mindre grad makter å fylle sine forpliktelser. Så får vi ytterligere slitasje på folkets tillit til staten, og til slutt en fullstendig uthuling av hele statens legitimitet.

Noen her på sentralen vil sikkert kalle dette strålende fremtidsutsikter. Jeg synes det er temmelig dystert.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Palle skrev:
    Som jeg har sagt før, så respekterer jeg selvfølgelig at andre har ulikt syn på saker og ting. Og jeg er heller ikke lei meg for dette. Men når enkelte i dette åpne forum går ut å trakaserer bl.a. meg hvordan jeg er som person, det godtar jeg ikke. Jeg vil ha meg frabedt å bli av noen betraktet som nærmest mindre intelligent og folkeopplyst enn andre.
    Som jeg har nevt før aner jeg ingenting om hvordan du er som person og har ikke antydet at du er noe annet enn "sikkert en hyggelig og grei person". Men hvis du oppfatter deg selv som en personifisering av det partiet jeg kritiserer så får det stå på din egen regning. Hva du godtar og fraber deg er forøvrig mindre interessant, denne tråden handler ikke om deg, men om FrP og deres fadeser.

Ingen grunn til å gjøre dette til noe personlig.

Og viss dere mener at Norge skal være et meningstyrani, der noen få skal bestemme hva andre skal mene, og at demokratiske verbale spilleregler skal fjernes, da begynner vi i Norge å nærme oss land vi ikke liker å sammenligne oss med.
    FrP er et parti som ønsker å gjøre Norge til et mye tristere land å bo i. Jeg har ingen som helst partitilknytning, og er derfor ikke programforpliktet til å uttale meg med diplomatiske politiske eufemismer når jeg gir min karakteristikk til dette dystre prosjektet.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    DEt er i allefall trist med den regjeringa som sitter nå , renta øker jevnt og trutt , og jens vil bare ha mer og mer avgifter , som følgelig taes av bilistene her til lands.

AP kan takke for seg tror jeg..........i allefall..

FRP er vel det eneste paritet utenom rv som ikke har vært i tilknytning til regjering snart , derfor kunne det vært fint å sett om det ble noe bedre med de bak roret , for de begynner å få rimelige mange med seg har jeg registrert........og det er vel en grunn antar jeg?

politikk er noe dritt uansett , jeg stemmer på de som innfører 14%mva på hi-fi utstyr , og legger ned bomringene i hele landet ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg er ikke sikker på at det vil bli resultatet, OMF.

Helsepleie er et temmelig spesielt område på mange måter. Vi blir stadig eldre, og dermed sykeligere. Stadig flere sykdommer lar seg kurere, og det er jo bra. Men samtidig oppdager vi flere behandlingsformer som er lindrende og symptomdempende, eller bare livsforlengende. Disse behandlingsformene er ofte uhyggelig kostbare, uten at de fører pasientene tilbake i produktivt arbeid.

I en sånn situasjon vil lovfestet rett til behandling gi følgende resultater (etter min spådom): Flere og flere rettighetsfestede oppgaver til helsevesenet. Høyere og høyere utgifter i forhold til inntekter. Deretter en stat som i stadig mindre grad makter å fylle sine forpliktelser. Så får vi ytterligere slitasje på folkets tillit til staten, og til slutt en fullstendig uthuling av hele statens legitimitet.

Noen her på sentralen vil sikkert kalle dette strålende fremtidsutsikter. Jeg synes det er temmelig dystert.
    Så mens staten går med ca 400 000 000 000,- i overskudd hvert år - så synes du det er greit at trafikksakdde bor på aldershjem, at psykliske utviklingshemmede barn ikke får det behandling til å leve et verdi liv, at behandlingskøene bygger seg opp. altså - du er godt fornøyd med dagens tilstand.

Loven er ikke først og fremst ment å sikre alle behanling for alt, men for å sikre at alle får lik behandling og at feil/svikt i offentlig forvaltning ikke skal ramme de svake gruppene i landet.

Mvh
    OMF

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg synes ikke det. Det hadde vært mer trivelig å diskutere om jeg slapp antydninger i den retningen.

Problemet jeg forsøker å rette oppmerksomheten mot er at rettighetsfokuseringen innebærer fristelser og farer. Uansett hvor godt vi har det vil politikerne (tro ikke at FrP er annerledes enn andre her) vinne valg på å love bedre tider. Løfter vil nok brytes av politikere uansett. Når løftebruddene blir lovbrudd tror jeg mangel på tillit til staten blir enda større, tilbøyeligheten til å 'greie seg sjæl' også.

Lovlydighet, eller konformitet om du vil, er etter min antagelse en forutsetning for den velstanden vi har i dag. Hvis du mener at vi har det ille, bør du nok se deg rundt en gang til. De har det generelt mye verre der det ikke er noen stat.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Palle skrev:
    Som jeg har nevt før aner jeg ingenting om hvordan du er som person og har ikke antydet at du er noe annet enn "sikkert en hyggelig og grei person". Men hvis du oppfatter deg selv som en personifisering av det partiet jeg kritiserer så får det stå på din egen regning. Hva du godtar og fraber deg er forøvrig mindre interessant, denne tråden handler ikke om deg, men om FrP og deres fadeser.

Ingen grunn til å gjøre dette til noe personlig.

FrP er et parti som ønsker å gjøre Norge til et mye tristere land å bo i. Jeg har ingen som helst partitilknytning, og er derfor ikke programforpliktet til å uttale meg med diplomatiske politiske eufemismer når jeg gir min karakteristikk til dette dystre prosjektet.
    Du har vel mer enn en gang sagt hva du mener om Frpere, voksenopplæring var vel siste forslag, da snakker du jo også om han som person, det er jo ganske innlysende.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Du har vel mer enn en gang sagt hva du mener om Frpere, voksenopplæring var vel siste forslag, da snakker du jo også om han som person, det er jo ganske innlysende.
    Det er vel et kjent fenomen at støtten til partiet avtar etterhvert som folk får høyere utdannelse og at de har sin største fanbase fra de som har lav utdannelse? Man kan jo derfor slutte av dette at ved å etterutdanne folk så vil andelen av Frpere synke.

At FrPere derfor ser på slike virkemidler som uønsket er vel forståelig fra et partistrategisk sysnpunkt, men jeg har fremdels ingen forståelse for at enkeltpesoner skal gjemme seg bak dette og furte fornærmet over hentydninger til at de ikke representerer de mest velinformerte i samfunnet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg synes ikke det. Det hadde vært mer trivelig å diskutere om jeg slapp antydninger i den retningen.

Problemet jeg forsøker å rette oppmerksomheten mot er at rettighetsfokuseringen innebærer fristelser og farer. Uansett hvor godt vi har det vil politikerne (tro ikke at FrP er annerledes enn andre her) vinne valg på å love bedre tider. Løfter vil nok brytes av politikere uansett. Når løftebruddene blir lovbrudd tror jeg mangel på tillit til staten blir enda større, tilbøyeligheten til å 'greie seg sjæl' også.

Lovlydighet, eller konformitet om du vil, er etter min antagelse en forutsetning for den velstanden vi har i dag. Hvis du mener at vi har det ille, bør du nok se deg rundt en gang til. De har det generelt mye verre der det ikke er noen stat.
    Ja det hadde vel vært mye lettere å diskutere problemet hvis man ikke tok opp feilene i dagens system.....

Tja.....problemet mange opplever i møte med staten er lang saksbehandlingstid, problemer i saksbehandlingen osv osv - en rettighet vil jo avhjelpe disse problemene - staten vil finne det lønnsomt å behandle pasienter fremfor å skuffe de mellom ulike avdelinger.

Dette problemet du ser med valg, ser ikke jeg. Dersom politikerne går til valg på "gode helsegarantier" - ja så må de jo betale for det i sin periode.....dette gjør jo at politikerne faktisk må stå for sine løfter...er ikke det bra da...?

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Det er vel et kjent fenomen at støtten til partiet avtar etterhvert som folk får høyere utdannelse og at de har sin største fanbase fra de som har lav utdannelse? Man kan jo derfor slutte av dette at ved å etterutdanne folk så vil andelen av Frpere synke.
    Kan jeg foreslå at kun de med 5 års utdannelse eller høyere skal få lov til å stemme...?

(Kunne vært interessant å vite hvor stor del av Ap sine velgere som var ansatt i stat/Fylke/kommune)

Mvh
    OMF

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Gjestemedlem skrev:

At FrPere derfor ser på slike virkemidler som uønsket er vel forståelig fra et partistrategisk sysnpunkt, men jeg har fremdels ingen forståelse for at enkeltpesoner skal gjemme seg bak dette og furte fornærmet over hentydninger til at de ikke representerer de mest velinformerte i samfunnet.
    Det er så utrolig teit å komme drassende med et slikt argument. Nettopp slike elitiske holdninger fra akademikere er mye av grunnen til frp sin suksess.
    Folk er lei av å bli snakket ned til og lurt av politikere som er ute etter å mele sin egen lommebok og CV isteden for å gjøre en god jobb.
    Bare se på saken rundt ansettelse av barneombud, for en farse. Å gå over bekken etter vann har vel aldri vært mere riktig enn i dette tilfellet.
    Folk er lei politikere som bruker enorme resurser på å finne ut av ting som den vanlige borger allerede er pinelig klar over.
    Jeg tror at mest av alt så ønsker den økende massen med frp tilhengere politikere som mener det de sier og gjør noe med det.

Bare for å snu litt på argumentet ditt Deph: Det har seg kanske slik at andelen frp sympatisører er minst blandt de med høyere utdannelse. Det kunne ikke tenkes at det er fordi denne gruppen tjener langt bedre og derfor har mer penger å rutte med og derfor ikke merker kostnadene i vårt sosalistiske samfunn i så stor grad?
    Verden må jammen være enkel for dere akademikere, det eneste vi trenger er at alle tar høyere utdanning, så kan vi sette bort snekker, rørlegger, murer, sveiser, søppeltømmer, bussjåfører, serviceyrkene osv. til polakkene...
    Å ha gått mange år på skole gjør deg ikke automatisk mer intelligent...

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Gjestemedlem skrev:
    Kan du utdype litt hva du legger i dette?
    Er det fordi frp som eneste parti er skeptisk til at finkulturen hele tiden ha førsteretten på å forsyne seg av statskassa, mens festivaler som f.eks quarten må nedlegges pga. manglende støtte? i løpet av dagene på quarten så er det vel større oppmøte og det spilles mer musikk enn i løpet av et år i den nye (og akk så stygge) operaen til ørten milliarder.
    Her i fjor så ønsket Oslo kammermusikkfestival seg at det skulle være ekstra stille i området rundt konserthuset de dagene festivalen pågikk for det var så mye bråk utenfor som tok vekk fra opplevelsen, er det eksempler som dette som gjør Norge til et mindre trist land å leve i ?
    Er det virkelig av stor publikumsinteresse at nathionaltheateret setter opp Ibsen eller Shakespeare for N`te gang slik at herr og fru frogner kan kose seg på teateret?
    Hva med å slippe til nye krefter som har fått med seg at verden ikke stoppet opp når Shakespeare, Munch eller Beethoven døde?
    Da kan det jo hende at disse instutisjonene igjen faktisk går i pluss.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg forstår er krisetendensene i det offentlige. Det har krise siden 70-tallet, og økende utgifter og stadige utvidelser av ansvar og oppgaver for velferdsstaten. Det tror jeg de fleste glemmer. Staten har overtatt høgskoler, utvidet helse og sosialtilbudet, bruker mer penger på skoler mm. enn før. Det eneste jeg ser staten bruker mindre penger på, er veier. I 1970 var det fire skattebetalere pr. pensjonist. I dag er det to. På begynnelsen av 1970-tallet hadde folk over 60 år ikke prioritet i helsekøen. Det offentlige vokste kraftig på 1980-tallet uansett regjering. Mellom 1980 og 1994 ble det ansatt 200 000 nye i det offentlige, for det meste kvinner i helsesektoren. Vi har flere gamle enn noen gang, færre skattebetalere, økende utgifter og oljepenger.

Uavhengig av hvilke partier som har styrt dette landet, har de hatt de samme problemene å stri med. Forskjellen mellom den AP dominerte venstresiden og den relativt H dominerte høyresiden i politikken gjennom de siste 40 år er at venstresiden heller har ønsket å øke skatteinntektene til det offentlige for å finansiere det, mens høyresiden har ønsket å gi skattelette og bruke oljepenger til å finansiere det offentlige.

Siden vi har hatt de samme problemstillingene uansett regjering, så forstår jeg ikke den blinde troen på at Frp enkelt kommer til å løse de problemstillinger som det offentlige står ovenfor. Ett eller annet sted ligger uriasposten. Og den forestillingen tror jeg er urealistisk. Willoch 2 regjeringens uriaspost lå i at oljepengene tok slutt, og ble felt som et juletre av Frp på bensinavgiften, Brundtland 2 fikk et svare strev med lave oljeinntekter, høy rente og strammet inn skattenivået og gjorde seg upopulære. Det var den gang. Nå må gjerne Frp prøve seg, men de får en meget tøff jobb med å leve opp til forventningene og vil av den grunn vil de sette i gang mye for å vise til resultater. Kanskje for mange og kanskje ikke godt nok konsekvensutredet. Velferdsstaten er for kompleks til at den lar seg totalt reformere over en 4-års periode.

Mvh. Bjørn

G

Gjestemedlem

Gjest
    wotg skrev:
    Bare for å snu litt på argumentet ditt Deph: Det har seg kanske slik at andelen frp sympatisører er minst blandt de med høyere utdannelse. Det kunne ikke tenkes at det er fordi denne gruppen tjener langt bedre og derfor har mer penger å rutte med og derfor ikke merker kostnadene i vårt sosalistiske samfunn i så stor grad?
    Eh nei. Ideen med sosialisme er jo nettopp at de vest velstående skal ta mer av kostnadene ved å betale mer til det offentlige og finansiere driften av den. F.eks. ved høyre skatter på lønns og kapitalinntekter. Så her holder nok ikke argumentene dine. Forøvrig har vi ikke noe sosialistisk samfunn Norge, her fåder nok en begrepsforvirring.

Akademikere er jo heller ikke de som tjener gode penger i Norge. Og det er blandt de aller rikeste vi finner den konservative høyresidens viktigsete sympatisører og de som sponser valgkapnen for Høyre og Frp. Forøvrig greit illurtrert av det noe flaue utpillet fra en av våre styrtrike som etter å ha betalt 200kr i inntektsskatt siste året på ramme alvor beklager seg høylydt over det gruseomme skattetrykket han må leve med. Og Siv Jensen er ikke sen ute om å komme på banan og smiske med sine velgjørere.

Verden må jammen være enkel for dere akademikere, det eneste vi trenger er at alle tar høyere utdanning, så kan vi sette bort snekker, rørlegger, murer, sveiser, søppeltømmer, bussjåfører, serviceyrkene osv. til polakkene...
    Å ha gått mange år på skole gjør deg ikke automatisk mer intelligent...
    Det forunderlige er når disse gruppene kan vinne på å stemme på et parti som vil frata dem de fleste av deres opparbeidede rettigheter, knuse deres organisasjoner som har hjulpet dem til å få en ganske anstendig lønn. Selv jondbærplukkere fra Polen kan få tarrifflønn i dag. Her er Frp mer på lag med dem som betaler 20kr/t for sine arbeidere og lar dem sove på en madrass i kjelleren på arbeidsplassen til de er ferdig og kan skyfles hjem.

Andelen fattige og lavtlønnede vil øke dramatisk dersom vi skulle få FrP ved roret. Hvis du ikke er ressurssterk og er på et lønnsnivå der man kan begynne å beklage seg over at toppskatten setter inn, så vil man få det svært mye verre etter noen år med Frp. Jeg er ikke på noen måte imponert over hva denne regjeringen har rått til her, men bevare meg vel for em trist fremtid de fattige går i møte hvis FrP skal få makten over dem. Her har vi et parti som uten å blunke vil fjerne minstelønmnordninger, kutte i trygdene, skjære sosialsatser til beinet, fjenre offentlige tilbud til dem som ikke kan betale etc. Det eneste de kommer til å sitte igjen med er lovfeset bnehandling til psykiatrisk hjelp.. og de komme sikkert mange av dem til å tregne sårt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    wotg skrev:
    Er det fordi frp som eneste parti er skeptisk til at finkulturen hele tiden ha førsteretten på å forsyne seg av statskassa,
    En hel debatt i seg selv. Kultur er et nidord i FrP kretser, som alt annet som står i veien for skattekutt hos sposorene.

Er det rart at denne gjengen har fått status som grillpølsespisende svensktopptilhengere med campingplasstilhørighet når de til stadighet skal angripe et hvert anstendig kulturtilbud her i landet.

Kunst, kultur, teater, opera, litteratur, biblioteker, musikkskoler etc. alle en torn i øye på en ekte FrPer. Greit nok det er en ærlig sak. Men da får man heller finne seg i at man blir sett på som litt under gjennomsnitlig enkel når man velger å assossiere seg med denne gruppen og deres bajasfakter.

Jeg må også tilføye at jeg har lite til overs for den nedlatende holdning partiet har til vanlige mennesker, der de innbiller seg at overnevnte kulturuttrykk er for avanserte og går over hodene deres og er noe som skal være forbeholdt fiffen, som du kaller dem. At ikke vanlige arbeidere og lønnsmotakere og trygdede går i teater, på kunstutstillinger, i opera eller på konserthusene. Fiffen er vel dem som er minst mulig opptatt av hva slike ting koster dem, de har da penger til å betale uansett. Er det noe som opptar og kommer dem til gode er det vel heller FrPs ønske om å kutte all slik kulturstøtte slik at det er rom for skatteletter for dem og deres fiansielle krumspring.

Dette utgjør denne uforståelige alliansen mellom de mest velstående i samfunnet som FrPs politikk kommer til gode, og alt stemmekveget som stirrer på Siv Jensen som en personifisering av neste ukes lottokupong.. med noenlunde samme utfall.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    bjornh skrev:
    Uavhengig av hvilke partier som har styrt dette landet, har de hatt de samme problemene å stri med. Forskjellen mellom den AP dominerte venstresiden og den relativt H dominerte høyresiden i politikken gjennom de siste 40 år er at venstresiden heller har ønsket å øke skatteinntektene til det offentlige for å finansiere det, mens høyresiden har ønsket å gi skattelette og bruke oljepenger til å finansiere det offentlige.
    Dette er jo din variant – som i mine øyne er helt feil.
    Høyresiden ønsker å bruke pengene mer effektivt – noe som gjør at man får flere tjenester for de samme pengene. De ønsker også å stimulere til økt økonomisk vekst, slik at kaken som skal deles blir større.

Dette har jo etter hvert også de rødgrønne skjønt – slik at man ser mer og mer til bruk av markedsmekanismer – men det skjer jo en del år etter at høyresiden har lansert det.

bjornh skrev:
    Siden vi har hatt de samme problemstillingene uansett regjering, så forstår jeg ikke den blinde troen på at Frp enkelt kommer til å løse de problemstillinger som det offentlige står ovenfor. Ett eller annet sted ligger uriasposten. Og den forestillingen tror jeg er urealistisk. Willoch 2 regjeringens uriaspost lå i at oljepengene tok slutt, og ble felt som et juletre av Frp på bensinavgiften, Brundtland 2 fikk et svare strev med lave oljeinntekter, høy rente og strammet inn skattenivået og gjorde seg upopulære. Det var den gang. Nå må gjerne Frp prøve seg, men de får en meget tøff jobb med å leve opp til forventningene og vil av den grunn vil de sette i gang mye for å vise til resultater. Kanskje for mange og kanskje ikke godt nok konsekvensutredet. Velferdsstaten er for kompleks til at den lar seg totalt reformere over en 4-års periode.

Mvh. Bjørn
    Du sier altså at siden rammen er like så blir resultatet også likt??
    Selvsagt blir ikke Norge snudd på hodet i løpet av en fireårsperiode med ny regjering – jeg kan vel knapt si jeg har merket noe etter vi fikk den rødgrønne regjeringen…?

Men en mange små skritt vil kunne gi en betydelig forbedring…..

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    OMF:
    I hele etterkrigstiden har partiene som i dag kalles rødgrønne argumentert for økonomisk vekst. I samme periode har de også argumentert for en effektiv off sektor. Skillelinjen mellom høyresiden ligger ikke her. Skillet går ved spørsmålet om eierskap.

Høyresiden vil at mere skal bli privateid - ut fra en tro om at privat drift er effektivt i seg selv.
    Et problem er at når vi privatiserer goder som er lovbestemt så må det stilles krav. Politikerene må kunne kontrollere at godene leveres etter lov/rett/avtale. Til dette behøves det et kontrollapparat - eller et byråkrati.
    Dessuten er det slik at privat drift motiveres av muligheten for overskudd til eierene.

- altså to ekstra utgifter ved privat drift: overskudd og kontrollbyråkrati.

Hvis vi har off drift trenger vi ikke kontrollbyråkratiet og overskudd til eiere. Det er penger spart.

Et annet ord for effektivitet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Productivity

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Skillet går ved spørsmålet om eierskap.

Høyresiden vil at mere skal bli privateid - ut fra en tro om at privat drift er effektivt i seg selv.
    Et problem er at når vi privatiserer goder som er lovbestemt så må det stilles krav. Politikerene må kunne kontrollere at godene leveres etter lov/rett/avtale. Til dette behøves det et kontrollapparat - eller et byråkrati.
    Her er vi overraskende samstemte!

Gjest skrev:
    Dessuten er det slik at privat drift motiveres av muligheten for overskudd til eierene.

- altså to ekstra utgifter ved privat drift: overskudd og kontrollbyråkrati.

Hvis vi har off drift trenger vi ikke kontrollbyråkratiet og overskudd til eiere. Det er penger spart.

Et annet ord for effektivitet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Productivity
    Mener du med dette å si at vi ikke har kontrollbyråkrati i det offentlige helsevesenet??

Jeg mener jo at det største problemet (og største mulighet for effektivisering) er nettopp i å redusere byråkratiet i det offentlige helsevesenet!

Kravet til fortjeneste er minimalt i denne sammenheng og vil bli spist opp av effektivitetsgevinster som er langt større.

Mvh
    OMF

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært en lang debatt rundt offentlig eierskap/privatisering. Under Willoch ble alle Høgskolene overtatt av staten, merkelig nok, selv om f.eks. sykepleierskoler var eid og drevet av eksempelvis Røde Kors. Derimot har staten på 90-tallet privatisert kraftselskapene, bl.a. når AP satt med makten.

Det som jeg synes er forbitrende morsomt, er forestillingen om at ting bare kan effektiviseres enkelt og greit slik at man får mer og mer for hver skattekrone. Denne prosessen koster i seg selv penger. Og viser seg å være kostbar. Ta et eksempel skole- og utdanningsvesenet i dette landet. Hvor mange reformer har ikke vært på gang siden R-94? Det er mange. Har det blitt billigere? -eller mer effektivt? De senere år har vi sett at vi ikke har fått bedre resultater med de målinger man har tatt i bruk. Finland, har en skeptisk holdning til å endre for mye og for fort. De er ganske konservative i så måte, de ler av oss og serverer på toppen av det hele ungene varm mat i skoletiden og kan vise til bedre resultater dersom man måler elevers og studenters nivå.

Da jeg drev med med studier rundt krise- og endringsprosesser i det offentlige, skulle det vise seg at problemet ligger i at dersom man endrer en struktur, så må problemløsningen flyttes fra et sted til et annet, samtidig som flere oppgaver pålegges og regelverk utvides over tid. Det er en slags kompleksitetens spiral i dette, som man ikke "reparerer" med en serie stortingsvedtak. Det har siden 80-tallet pågått et arbeid for å fjerne/redusere gamle lover og regler som ikke er i bruk eller foreldete, men det har ikke endret så veldig mye.

Men så kommer det til syvende og sist ned til for folk flest: hvor mye penger har de i lommeboka, hvor billig er alkoholen og tobakken, billigere bensin, rentenivået, skatter og avgifter. Om jeg får 1200- kroner mer i lommeboka i året er helt ubetydelig for meg, men for de rike er det vel liten tvil om at det ligger en gevinst langt større enn min. Men at det ble større likhet kommunene i mellom hadde ikke vært så dumt, og at man heller fikk trekt ting over skatteseddelen enn i stadig økende gebyrer.

Men jeg tror som sagt at den blinde troen på Frp's evne til å løse det offentliges problemer er fullstendig urealistisk. Derimot vil sikkert noen forbruksvarer kunne bli rimeligere. Men budsjettrammene vil nok forbli de samme uansett regjering +/- noen milliarder, og der ligger også begrensningene og mulighetene. Så lenge vi har oljepenger går det nok bra. Det gjorde det for Willoch, frem til fallet i oljeprisen og økende renter innhentet dem. Løsningen var å øke avgifter, slik som bensinavgiften... -muligheten ligger da i å kutte på offentlige goder, eller øke statens inntekter... Jeg har langt større tillit til H med sin meget fornuftige Per Kristian Foss enn MG-gjengen i Frp.

Mvh. Bjørn

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    Godt innlegg fra moderator Björn. Bare ett spm: hvorfor denne tilliten til Foss? Höyres reformer er like dyre som andre reformer -iallefall i mitt fylke.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Foss er en av de aller dyktigste og mest kunnskapsrike personene på høyresiden i Norsk politikk. Forhåpentligvis Høyres neste leder når Erna må trekke seg, av personlige eller helsemessige årsaker. Får han i tillegg Monica Mæland som nestleder kan Høyre raskt gjenreises som viktig parti om noen år.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Bjørn....det er mange som mener at private driver mer effektivt enn offentlig. Da kan man jo selvsagt gjøre så mange reformer man bare vil - og som Ap i stor grad har gjort - så lenge man ikke gjør den riktige refromen så kommer man jo ingen vei....Reform 94 har vel ikke noe med dette å gjøre. At norske elever er dårlige internasjonalt må vel igjen arberiderpartiet da mye av skylden for....hvorfor er elevene i Finland så mye bedre....det er jo et interessant tema...til og med SV har jo i det siste skjønt at man på skolen på ha mer fokus på å lære...

Ellers har vel høyre i stor grad samme syn på effektivisering av offentlig sektor, konkurranseutsetting og privatisering som det FRP har...

mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Ellers har vel høyre i stor grad samme syn på effektivisering av offentlig sektor, konkurranseutsetting og privatisering som det FRP har...
    Høyre går vel inn for å privatisere der det er hensiktsmessig eller gir noen reelle fordeler. FrP går inn for å privatisere og selge ut alt som er offentlig av rent prinsippielle årsaker, selv om resultetet blir mye dårligere etterpå. Her mangler de fullstendig det pragmatiske gangsynet som man har bevart i Høyre.

Et godt eksempel på privatisering av offentlige tjenester er fra Bergen. Her hadde man i mange år en kommunal grønn avdeling, med ansatte folk som vedlikeholdte byens grøntanlegg, rabatter og parker. I dag er det meste utsatt til private, og disse nedprioriterer og gir stort sett en god fan i anleggene utover sentrumsaksen siden kommunen nå har sagt opp og omdisponert sine folk og nå ikke er i stand til å utføre arbeidet selv som følge. Vi får derfor en kostbar situasjon og en forslumming av byen som følge. Med en gang disse postene havner i samme bøtte som alt annet i budgettene blir det fort en salderingspost når man skal spare penger til noe mer prestigefylt enn å lage en ren og trivelig by. Frp kan ikke klandres alene for dette i Bergen, men de er blant de ivrigste talsmenn for å følge samme modellen på alle områder.. uasett hvilke erfaringer man høster av slike omorganiseringer. Her lukker man total øynene for at man forslummer byen så lenge man kan være tro mot paribokens prinsipper om det private eierskap og drifts ufeilbarlige fortreffelighet.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    Nåja, Willoch var jo sin tids høyreguru, og han fikk jo til litt av hvert. Selv om Foss kommer i posisjon så har han med seg andre politikere og partier han må forholde seg til, og da kan så mangt skje.

Jeg tror ikke på effektivisering av off sektor i høyres regi. De snakker om at det trengs fokus på bedre ledelse - mulig det - men realiteten er bare at det blir flere mellomledere, og så har vi det gående med høyt betalte papirflyttere og blyantspissere. Slik som i det fylket jeg bor som har hatt borgerlig styre så lenge jeg kan huske.

Paradokset er at det var færre papirflyttere før i tiden, og da var vi mere "sosialistiske" enn nå.

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    330
    Jeg greier dessverre ikke å få med meg alt i denne "debatten", men det hadde vært artig "Gjestemedlem" å fått vite av deg om du skulle fått være f.eks. statsminister i dette landet. Ville du da på diverse talerstoler ha brukt de samme personkarakteristikkene om dine meningsmotstandere som du gjør her på forumet? Du vet selv bl.a. hvilke nedsettende ord og vendinger du bruker om andre. Ser jo også ved dine fordommer mot bl.a. FRP's velgere, at du i tillegg mye av tiden prater om (hvis jeg forstår deg rett) at det bør bli mer likeverd mellom oss mennesker. Jeg får ikke dette helt til å rime. PS! Siden jeg stemmer på FRP er det vel kanskje ikke sikkert at jeg forstår dette.

Litt enig med deg i noe er jeg da også, vet du. Men da må du bruke elektronmikroskop (ha,ha).

Noen furter er jeg heller ikke kjent for å være.

Mvh Kjell

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Et godt eksempel på privatisering av offentlige tjenester er fra Bergen…….

I dag er det meste utsatt til private…………

Med en gang disse postene havner i samme bøtte som alt annet i budgettene blir det fort en salderingspost når man skal spare penger til noe mer prestigefylt enn å lage en ren og trivelig by.
    Bybanen din..?

Så du er i utgangspunktet i mot privatisering fordi byens grøntanlegg forfaller pga kutt i budsjettet til å vedlikeholde disse…?

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn