Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Bjørn....det er mange som mener at private driver mer effektivt enn offentlig. Da kan man jo selvsagt gjøre så mange reformer man bare vil - og som Ap i stor grad har gjort - så lenge man ikke gjør den riktige refromen så kommer man jo ingen vei....Reform 94 har vel ikke noe med dette å gjøre. At norske elever er dårlige internasjonalt må vel igjen arberiderpartiet da mye av skylden for....hvorfor er elevene i Finland så mye bedre....det er jo et interessant tema...til og med SV har jo i det siste skjønt at man på skolen på ha mer fokus på å lære...

Ellers har vel høyre i stor grad samme syn på effektivisering av offentlig sektor, konkurranseutsetting og privatisering som det FRP har...

mvh
    OMF
    Hva er det private næringsliv? -jeg er del av det private næringsliv. Hva er mitt ansvar? Tjene penger til bedriften og aksjonærene, dvs. i korte ordelag maksimere størst mulig profitt som eventuelt kan reinvesteres i noe annet, og selvsagt betale utbytte til aksjonærene.

Hva skal det private tilby i offentlig sektor? Legge inn anbud på varer og tjenester selvsagt. Vil det private søke å tjene penger? Ja. Altså drive med overskudd. Altså profittere på helse, skole, vedlikehold, veier osv. Der kan man få mene hva man vil. New Zeeland gikk den veien. Problemet på mange områder der var at det ikke var mulig å drive med overskudd. Store deler av jernbanenettet står i dag ubrukt og forfaller etter at det offentlige privatiserte dette. Nå er listen lang på New Zeeland over ting som ikke gikk bra. Men det er viktig å huske på at ikke alt kan drives med overskudd. Det er en farlig fallgruve.

Så lenge det offentlige har stykkprisfinansiering så kan dette gå helt fint, f.eks. i helsekøen. Men det private tilbyr i Norge kun et tilbud der er penger å tjene. Vær observant på akkurat det. Selv om man kan kjøpe mange av disse tjenestene i det private, vil det være noen tilbud som fordyres dersom det offentlige ikke tilbyr mer penger. Det vil i mange tilfeller da være lønnsomt for det offentlige å selv besørge de oppgavene. Vi vil helt sikkert få økt sentralisering med et slikt grunnlag. Det kan være et problem for mange, tror jeg.

Det er viktig å være klar over hva det private er, og hvilke forutsetninger og verdier det private bygger på. Det offentlige, kan i større grad bygge på andre verdier enn lønnsomhet og profitt. Hvem skal ha tid til å snakke med og trøste din gamle mor, når du ikke kan ta deg av henne? -når stoppeklokka går, så er det fordi det er tilmålt tid i forhold til kostnaden. Det kan være greit å huske på.

Mvh. Bjørn

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    bjornh skrev:
    Det er viktig å være klar over hva det private er, og hvilke forutsetninger og verdier det private bygger på. Det offentlige, kan i større grad bygge på andre verdier enn lønnsomhet og profitt. Hvem skal ha tid til å snakke med og trøste din gamle mor, når du ikke kan ta deg av henne? -når stoppeklokka går, så er det fordi det er tilmålt tid i forhold til kostnaden. Det kan være greit å huske på.

Mvh. Bjørn
    Vel - det offentlige helsevesenet har ikke tid til å snakke med og trøste min gamle mor - så det er ikke noe hjelp å hente der.
    Stort sykefravær og mangel på personell gjør at offentlig hjemmehjelp ikke har rssurser til å gjøre jobben skikkelig. har man en avtale med et privat firma om at de skal gjennomføre hjemmehjelp his pasient X, med 4 besøk i uken av 30 minutter. At det skal gjennomføres en husvask og en kroppsvask i uken. Og at det maksimalt skal være 2 forskjellige mennesker som utfører denne tjenesten. Ja - så har man faktisk noe konkret å forholde seg til.

At sosialistene synes stoppeklokke er ufint har jeg liten forståelse for. Tiden man tilbringer blir verken lengre eller kortere av å bruke stoppeklokke - derimot sikrer dette et minimum av pleie - som jeg nok tror veldig mange av brukerne hadde satt pris på. Har du fått med deg erfaringene med fritt brukervalg på dette i Oslo...?

Mvh
    OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.831
    Et godt eksempel på følgene av konkurranseutsetting er det som har skjedd med veivedlikehold. Er det noen som synes det har blitt mye bedre?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
    Vel - det offentlige helsevesenet har ikke tid til å snakke med og trøste min gamle mor - så det er ikke noe hjelp å hente der.
    Stort sykefravær og mangel på personell gjør at offentlig hjemmehjelp ikke har rssurser til å gjøre jobben skikkelig. har man en avtale med et privat firma om at de skal gjennomføre hjemmehjelp his pasient X, med 4 besøk i uken av 30 minutter. At det skal gjennomføres en husvask og en kroppsvask i uken. Og at det maksimalt skal være 2 forskjellige mennesker som utfører denne tjenesten. Ja - så har man faktisk noe konkret å forholde seg til.

At sosialistene synes stoppeklokke er ufint har jeg liten forståelse for. Tiden man tilbringer blir verken lengre eller kortere av å bruke stoppeklokke - derimot sikrer dette et minimum av pleie - som jeg nok tror veldig mange av brukerne hadde satt pris på. Har du fått med deg erfaringene med fritt brukervalg på dette i Oslo...?

Mvh
    OMF
    Ja det hadde vært ganske ideelt hvis det private hadde klart det der. Nå er det slik at stoppeklokka er i bruk i de fleste kommuner i dag. Fritt brukervalg i Oslo... -tja jeg husker når man begynte å involvere det private i Oslo. Men om dette er representativt er jeg ikke så sikker på. De kjørte i alle fall ut mat. Men så er ikke Oslo Koppang da...

Når det gjelder eldreomsorgen så er det mange som er av den oppfatning av at det du ramser opp er altfor lite. F.eks. min mor, som er hjelpepleier. 1 kroppsvask i uka?

Mvh. Bjørn

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Et godt eksempel på følgene av konkurranseutsetting er det som har skjedd med veivedlikehold. Er det noen som synes det har blitt mye bedre?
    Nei. Det brøytes mye mindre og dårligere vinterstid bl.a.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Palle skrev:
    Jeg greier dessverre ikke å få med meg alt i denne "debatten", men det hadde vært artig "Gjestemedlem" å fått vite av deg om du skulle fått være f.eks. statsminister i dette landet. Ville du da på diverse talerstoler ha brukt de samme personkarakteristikkene om dine meningsmotstandere som du gjør her på forumet?
    Nei det kunne jeg nok ikke da. Hvis jeg skulle representert et politisk parti kunne jeg nok ikke sagt det jeg mener på samme måte som i dag. Da måtte jeg formulert meg mye mer diplomatisk og representert partiets syn og ikke mitt eget.
    Men du kan puste lettet ut foreløpig, for jeg har ingen ambisjoner om å bli statsminister, så både Siv Jensen og meg selv er to gode eksempler på personer som er fullstendig uegnet til styre og stell, om enn av noe forskjellige årsaker. :)

Du vet selv bl.a. hvilke nedsettende ord og vendinger du bruker om andre. Ser jo også ved dine fordommer mot bl.a. FRP's velgere, at du i tillegg mye av tiden prater om (hvis jeg forstår deg rett) at det bør bli mer likeverd mellom oss mennesker. Jeg får ikke dette helt til å rime. PS! Siden jeg stemmer på FRP er det vel kanskje ikke sikkert at jeg forstår dette.
    La meg forklare det slik da. Jeg ser ikke ned på f.eks. en person som aldri lærte å lese og skrive, men det vil ikke si at jeg synest det er bra og likegyldig om analfabetismen hadde spredd seg. Jeg ser ikke ned på en person som har amputert en arm, men jeg vil jo ikke oppfordre andre til å følge eksempelet av den grunn. Om noen av mine venner stemmer FrP så ser jeg ikke ned på dem av den grunn heller, tvert i mot ser jeg ofte på slike karakterbrister som noe av det som gjør mennesker interessante... vel i noen tilfeller i allefall.

Noen furter er jeg heller ikke kjent for å være.
    Det er da godt det da, politikk er slett ikke verdt å miste humøret av.

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Så du er i utgangspunktet i mot privatisering fordi byens grøntanlegg forfaller pga kutt i budsjettet til å vedlikeholde disse…?
    Nei. Jeg er imot denne privatiseringen fordi kommunen nå ikke er i stand til selv å gjøre oppgavene fordi deres egen avdeling har blitt nedlagt. Her hoppet man på et tilsynelatende bra anbud, høyst sannsynlig satt alt for lavt for at ikke kommunens avdelig selv kunne konkurrere, så blir de nedlagt og prisene skrus opp mens tilbudet blir dårligere og man ender opp i en situsasjon der alyernativene er å la disse bebriftene tappe offentlige middler eller at at forfaller og forslummes som nå. Det er et godt eksempel på at privatisering ikke alltid gir et bedre og billiger tilbud.

Hvis resultatet hadde blitt bedre av denne omleggingen så hadde situasjonen jo vært en helt annen. Jeg er ingen prinisppiell motstander av private løsninger der det virker. Men her forslummes og frpes byen som følge av dette, og det er trist.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Nåja, Willoch var jo sin tids høyreguru, og han fikk jo til litt av hvert. Selv om Foss kommer i posisjon så har han med seg andre politikere og partier han må forholde seg til, og da kan så mangt skje.
    Foss har da vært i posisjon. Han var fiansminister i Bondevik 2 regjeringen. Så det er jo ganske kjent hvilken politikk han står for og hvordan han vil styre pengesekken. Får vi en ny Høyre/sentrumsregjering så vil vi nok se mye av de samme linjene som ble ført under denne Bondevikregjeringen, så det vil neppe komme noen brutale overraskelser her.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et annet stort problem jeg har sett er at kommunens folk ofte er piss elendige til å lage anbudsbeskrivelser, og at de derfor tror de får mye mer enn det de betaler for når de velger anbyder, men ender ofte opp med en stor ekstraregning for alt tilleggsarbeidet som de glemte å ta med, eller formulerte så dårlig at det er vidåpent for tolkninger .. som ikke skjer i det offentliges favør.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge som det er det offentlige som er kjøper av tjenestene, så er det også det offentlige som er ansvarlige og lovpålagte å følge opp tjenestene. Om eldreomsorg: Når det gjelder fleksibiliteten når et brukerbehov endrer seg, så er den stor i det offentlige. Det offentlige tilpasser seg raskt, mens en avtale med det private må reforhandles når brukerbehov endres.

Når det gjelder brukervalg: hvem er det som har kompetansen til å velge? -det viser gjerne at det er de ressurssterke brukerne som i realiteten har valg. Du må ha evne til å sette deg inn i valgene, hvilke behov du har osv. -eller i det minste noen nære som vet dette og kan velge for seg. Dette er en problematikk som i stadig større grad problematiseres under sykepleierutdanningen i dag.

Mvh. Bjørn

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Nei. Jeg er imot denne privatiseringen fordi kommunen nå ikke er i stand til selv å gjøre oppgavene fordi deres egen avdeling har blitt nedlagt. Her hoppet man på et tilsynelatende bra anbud, høyst sannsynlig satt alt for lavt for at ikke kommunens avdelig selv kunne konkurrere, så blir de nedlagt og prisene skrus opp mens tilbudet blir dårligere og man ender opp i en situsasjon der alyernativene er å la disse bebriftene tappe offentlige middler eller at at forfaller og forslummes som nå. Det er et godt eksempel på at privatisering ikke alltid gir et bedre og billiger tilbud.

Hvis resultatet hadde blitt bedre av denne omleggingen så hadde situasjonen jo vært en helt annen. Jeg er ingen prinisppiell motstander av private løsninger der det virker. Men her forslummes og frpes byen som følge av dette, og det er trist.
    Jeg regner med at du sitter på tall som viser at kommunen har brukt like mye penger på denne budsjettposten i dag som de gjorde før....da når alt var så mye bedre....? Ellers er jo sammenligningen bare tull....

Mvh
    OMF

P

Parelius

Gjest
    OMF skrev:
    Gjestemedlem skrev:

Jeg regner med at du sitter på tall som viser at kommunen har brukt like mye penger på denne budsjettposten i dag som de gjorde før....da når alt var så mye bedre....? Ellers er jo sammenligningen bare tull....

Mvh
    OMF
    Fins det overhodet undersøkelser på dette? Eller er alt sammen bare ideologisk tomprat, om det nå går ene eller andre veien ideologisk sett?

Konsekvensanalysen vedr. lovfestet rett til behandling, den sa meg ikke mye. Derimot er de betraktninger Zomby kom med ganske vesentlige, slik jeg ser det.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    bjornh skrev:
    Når det gjelder fleksibiliteten når et brukerbehov endrer seg, så er den stor i det offentlige. Det offentlige tilpasser seg raskt, mens en avtale med det private må reforhandles når brukerbehov endres.
    Her bruker man selvsagt rammeavtaler. Staten må ikke reforhandle en avtale med et privat sykehus om det viser seg at en pasient må lobotomeres i tillegg til rektoskopien som var planlagt.

bjornh skrev:
    Når det gjelder brukervalg: hvem er det som har kompetansen til å velge? -det viser gjerne at det er de ressurssterke brukerne som i realiteten har valg. Du må ha evne til å sette deg inn i valgene, hvilke behov du har osv. -eller i det minste noen nære som vet dette og kan velge for seg. Dette er en problematikk som i stadig større grad problematiseres under sykepleierutdanningen i dag.

Mvh. Bjørn
    Her lager man problemer som ikke finnes. Kommer din gamle mor seg til legen. Som du sikkert vet så er det fritt brukervalg på denne tjenesten. Hvordan går det med strøm, telefon, mat og klær – dette er jo også ting din stakkars mor må velge fra ulike aktører….?
    At noen ikke greier å velge, behøver jo ikke å ødelegge for alle andre. Det er fremdeles mange som har telefon hos Telenor og strøm hos BKK – de betaler litt mer enn oss andre…men siden noen få ikke greier å skifte strømleverandør – skal alle andre nektes den muligheten da…?

Er det så ille at din gamle mor skal få lov til å si at hun ikke liker den pleieren som kommer og vil at noen andre skal stelle henne…?

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Parelius skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Fins det overhodet undersøkelser på dette? Eller er alt sammen bare ideologisk tomprat, om det nå går ene eller andre veien ideologisk sett?

Konsekvensanalysen vedr. lovfestet rett til behandling, den sa meg ikke mye. Derimot er de betraktninger Zomby kom med ganske vesentlige, slik jeg ser det.
    Tallene på grøntbudsjettet i Bergen finnes selvsagt - men det er neppe noen her på sentralen som har oversikt over de.

Så du og Zombie mener at det er bedre å la folk stå (og dø) i helsekø, fremfor å gi dem rettigheter til behandling - som på et senere tidspunkt kan vise seg å bli tunge oppgaver.

Da har jeg lyst til å spørre deg hvordan du stiller deg til slike ting som:
    pensjonsreformen.
    6 timers arbeidsdag
    6. ferieuke
    AFP

Da dette i aller høyeste grad er ordninger som virkelig påvirker statens evne til å overhodle sine forpliktelser. Jeg mener at de høyeste pensjonsene må reduserer, AFP må avvikles, 6 timers arbeidsdag må unngås for enhver pris, og vi må stimulere folk til å jobbe mer. På denne måten HAR vi ressurser til å behandle syke og svake - også i fremtiden.

Mvh
    OMF

P

Parelius

Gjest
    I min forestillingsverden er helse like grenseløs som privatforbruk; mehr-haben-wollen. Et annet ord er "bunnløst sluk" om en ikke prioriterer.

Joda, jeg syns det er bedre at folk står og dør! (Hva får deg til å si slikt?)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Parelius skrev:
    I min forestillingsverden er helse like grenseløs som privatforbruk; mehr-haben-wollen. Et annet ord er "bunnløst sluk" om en ikke prioriterer.

Joda, jeg syns det er bedre at folk står og dør! (Hva får deg til å si slikt?)
    Den var selvsagt satt på spissen, og var ikke ment bokstavelig.

Vi kan åpenbart bruke alt vi har på helse og mer til, men det er ikke det som er poenget med lovfestede rettigheter. Hensikten er at alle skal ha krav på den samme behandlingen uansett vhor fårlig økonomi din kommune har, eller hvor udugelig saksbehandleren din er.

Men i dag - så er det slik at behandlingskøene vokser.
    Det er også slik at noen dør - mens de venter på behandling som er fullt mulig å gjennomføre.
    Overskuddet på statsbudsjettet i år havner vel på rundt 450 000 000 000,- - bare for i år.
    Disse menneskene som står i kø - venter jo på en behandling de har krav på - ellers hadde de jo ikke vært i køen.
    Hvis man vil - så kan man kjøpe disse menneskene ut av behnadlingskøene mer eller mindre umidddelbart.
    Det vil gi disse menenskene besre livskvalitet.
    Det vil frigjøre arbeidskraft til bedriftene.
    Mange av disse menneskene vil gå tilbake til arbeid, og betale skatt, fremfor å motta sykepenger.

Så spørsmålet er ganske enkelt - hvorfor gjør vi ikke dette...?

Mvh
    OMF

P

Parelius

Gjest
    Om du spør meg, så er min meget dårlig funderte mening at vi ikke bør bruke ett øre ekstra på helse etc. Muligens er det hele et organisatorisk spørsmål. Men det at vi har overskudd på statsbudsjettet gjør ikke inntrykk på meg.

Jeg er forsåvidt enig med deg i at det ikke skal bety noe hvor du bor her i landet når det gjelder behandling av alvorlige sykdommer. Det betyr ikke at alle avkroker i dette landet skal tilby det samme. Send folk dit behandlingstilbudet er, og ikke omvendt.

Hva som skulle ha vært artig å vite noe om er faktisk om det er gjort noen undersøkelser som kan påvise hvilke (nasjonale) helsevesen som er mest effektive, hvordan de er organisert etc.

Hele diskusjonen om privat vs. offentlig er for meg bare ideologisk tørrprat, på samme måte som det politisk retoriske argumentet om at hvis vi bruker penger på noen annet (f.eks. opera) så dør folk. Det dør folk hele tiden, men neppe grunnet en opera.

Vi burde kanskje starte med å avskaffe legeveldet, og kutte ut fastlegeordningen… Aldri har jeg forstått hva det er med leger/legeutdannelsen som gjør de til slike organisatoriske genier.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    bjornh skrev:
    Når det gjelder fleksibiliteten når et brukerbehov endrer seg, så er den stor i det offentlige. Det offentlige tilpasser seg raskt, mens en avtale med det private må reforhandles når brukerbehov endres.
    Her bruker man selvsagt rammeavtaler. Staten må ikke reforhandle en avtale med et privat sykehus om det viser seg at en pasient må lobotomeres i tillegg til rektoskopien som var planlagt.

bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
    Her lager man problemer som ikke finnes. Kommer din gamle mor seg til legen. Som du sikkert vet så er det fritt brukervalg på denne tjenesten. Hvordan går det med strøm, telefon, mat og klær – dette er jo også ting din stakkars mor må velge fra ulike aktører….?
    At noen ikke greier å velge, behøver jo ikke å ødelegge for alle andre. Det er fremdeles mange som har telefon hos Telenor og strøm hos BKK – de betaler litt mer enn oss andre…men siden noen få ikke greier å skifte strømleverandør – skal alle andre nektes den muligheten da…?

Er det så ille at din gamle mor skal få lov til å si at hun ikke liker den pleieren som kommer og vil at noen andre skal stelle henne…?

Mvh
    OMF
    OMF, det er ikke akkurat som å velge mellom Netcom og Telenor, H&M og Kapp Ahl. Det som er litt merkelig synes jeg, er når man skal fortelle hvor enkelt alt sammen er, bare man slenger litt penger etter problemet. Ting koster. Det vet vi. Det gjør kompetansen bak det også. Det har maneg vanskeligere å forstå.

Men la oss nå snakke om min mor da, som er straks er 70 år, og fortsatt jobber som hjelpepleier. Hvorfor? fordi de mange nyutdannede sykepleiere og hjelpepleiere mangler en kompentanse hun har som er etterspurt. Hun er fysisk sterk, ser mer det moralske ansvar enn lønna, og etterspørres av sine ledere når hun ikke er på jobb. Hun håndterer til daglig alderspsykiatri, kroppsvask, all hjelp som påkreves til av-påkledning, mating, sosial kontakt. Hun håndterer også noe som de fleste skyr unna: Døden. Mennesker dør regelmessig der hun jobber og hun tar seg av dem i det endelige øyeblikket, de pårørende og i likstellet etterpå. Svært mange av de andre skyr unna den biten. Spesielt de unge.

Kjæresten min utdanner nye sykepleiere. Hun har mange års erfaring bak seg sykepleier ved ulike institusjoner og fagområder. Hun har et hovedfag med spesialisering innen organisering og kommunikasjon. Hun kjenner til problemstillingene rundt det å jobbe i helsevesenet. Hun kjenner også godt til konsekvensene av nedskjæringer i budsjettene. Hun kjenner til de belastninger som hun ble utsatt for og andre utsettes for i sin daglige jobb. Hun har en ødelagt rygg grunnet arbeidsbelastningen hun har hatt fysisk som sykepleier.

Hva er det egentlig jeg forteller her?? -jo, det er den daglige driften, kostnaden og belastningen som helsesystemet opplever i sin daglige drift, og den pågår 24 timer i døgnet, alle årets dager. Den forsvinner ikke selv om det private overtar ansvaret. Og så lenge som "helsebedriften" er et privat foretak, vil det være en målsetting å tjene penger på dette. Noen mener det er umoralsk, andre ikke. Jeg har jobbet som lærer. Jeg har jobbet i norsk psykiatri. Jeg har sett hvordan ting foregår, og vært med på å søke å sikre best mulig kvalitetssikring i de oppgaver man er pålagt. Mange ganger har arbeidstiden min vært utvidet i forhold til lønna.For meg er det viktigst at det arbeidet som skal til for å ivareta velferden i landet gjøres. Om det er det offentlige eller det private som gjør arbeidet er ikke det aller viktigste for meg. Det er det det hele handler om. Og jeg tror ikke privatisering over hele linja er det som løser alle problemstillinger for det offentlige.

Mvh. Bjørn

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Komponenten skrev:
    Hvordan er konsekvensanalysen i SV sitt program da?
    Stemmer Aps konsekvensanalyse med virkeligheten?

Denne og forrige regjering har hatt glimrende muligheter til å innføre effektive tiltak mot kjønnslemlestelse, de har de latt gå fra seg. Den ene ministeren som mest ivret og kjempet for effektive tiltak mot dette, Karita, ble sparket. Så langt strekker solidariteten til disse partiene seg, de klamholder seg til rapporter gjort på tynt grunnlag (ikke fysiske undersøkelser, men antagelser og intervjuer) som sier at tallene ikke er “så høye”.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/10/537793.html

At disse grusomhetene kan få pågå i Norge år etter år er ingenting annet enn en skam, Erna Solberg og Sylvia Brustad er etter mitt syn delaktig i at dette kan få pågå så godt som uhindret fremdeles. Hvem vil stemme på den slags politikere?

Jeg blir jo assosiert med mordere, kriminelle, idioter og undermålere om jeg stemmer Frp, så hvorfor blir jeg ikke assosiert med andres dårlige sider om jeg stemmer andre parti?

Jaja. Har hatt Bacon-kylling ala Honkey i kveld. Super oppskrift som selv ungene liker… Mat har du i hvert fall peiling på… ;) :-*
    Jo du; det interessante med SV's program i forhold til Frp's er nettopp dette med å bygge opp en logisk tankerekke, for så å konkludere. Der SV lager en "lærebok i samfunnsforhold" (som man kan være sterkt enig eller uenig i, selvsagt), er Frp's program en rekke (sett fra mitt subjektive ståsted) udokumenterte populistiske påstander, uten analyse eller konsekvensutredning. Kort sagt en mangel på logisk tenking. Forskjellen på disse to programmene er åpenbar ut fra et samfunnsmessig helhetsperspektiv, selv om det ikke dermed forholder seg slik at det ene er "bare rett", mens det andre er "bare feil". Men det er faktisk ganske lett å se at SV har en klar og fokusert plan (noe som skremmer vannet av enkelte!), mens Frp mener en hel masse i alle mulige retninger, tilsynelatende uten å se at det ene motvirker det andre. Et eksempel kan være ungdomsklubber, det gidder ikke Frp bruke penger på, mens de samtidig hevder å være partiet som har svaret på hvordan bremse kriminaliteten. Get my drift...?

Dette med kjønnslemlestelse hører kanskje ikke direkte hjemme i denne tråden, vi er dessuten helt enige om at det knapt finnes unnskyldninger for ikke å stoppe dette med alle midler. Omsider har vi nå den første rettssaken i denne anledning, det går rett vei, men alt for langsomt.

Jeg mener at det å assosiere seg eller andre med negative egenskaper basert i partiet man stemmer på er meningsløst; det er fordomsfullt, og egner seg kun til videre gruppetenking. Drit i hva andre måtte mene, det er hemmelig valg, gi faen i å fortelle hva du har stemt. Men stemmer du på et parti fordi en anonym diskusjonspartner sier det er et veldig dumt parti, da underbygger du hans påstander.

Honkey

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Honkey!

Hva er konsekvensen for velferdsstatens evne til å ivareta fremtidige pensjons og helse forpliktelser hvis vi gjennomfører følgende (Etter en kjapp titt i SV sitt program):

Opprettelse av nødhjelpsfond
    Makspris på barnehage 1750,-/mnd
    Gratis Skole og SFO

SV vil foreslå en sterkere alderspensjon. Dette innebærer at alle skal sikres en minstepensjon. I tillegg vil all innbetalt pensjonsavgift gi økt pensjon. Dette innebærer at all avkorting fjernes

En garantert minsteinntekt (GMI) på minstepensjonsnivå vil være et bedre alternativ til mange av dagens trygdeordninger.

Nivået på minsteytelsene i folketrygden er i dag så lavt at flere og flere som lever på trygd må ha sosialhjelp i tillegg. Alle trygdeordninger og barnetillegg må gjennomgås for å sikre at de er tilstrekkelige for å leve et verdig liv.

SV vil gi ansatte forkjøpsrett til egne arbeidsplasser i samarbeid med offentlige myndigheter når eierne vil flytte bedrifter ut av landet.

Bostøtten må utvides til å omfatte alle med lav inntekt

SV vil styrke grunnbemanningen i de kommunale pleie- og omsorgstjenestene, slik at de ansatte får tid til å gi god pleie, omsorg og trygghet. For å sikre en tilstrekkelig rekruttering av godt kvalifiserte ansatte, må også lønns- og arbeidsforholdene for disse yrkesgruppene forbedres, og det må gis muligheter til faglig kvalifisering, oppdatering og etterutdanning.

I takt med økende levealder og stadig kortere liggetid i sykehusene, har mange eldre og syke behov for omfattende behandling og pleie i kommunene. SV vil derfor arbeide for at flere plasser i kommunale institusjoner har heldøgns pleie og omsorg. Mange beboere i kommunale institusjoner får mangelfull medisinsk behandling, tilsyn og oppfølging. SV vil derfor innføre en minstenorm for legedekning ved norske sykehjem.

Mange dør eller får livet ødelagt mens de venter på behandlingsplass eller andre hjelpetilbud. Ventelistene må bort, og det må satses på varierte og lett tilgjengelige tilbud til denne gruppen.

Markedsliberalismen undergraver framtida for norsk næringsliv

SV mener oljeinvesteringene må dreies mot at man i størst mulig grad utnytter ressursene i allerede åpnede felt og områder, framfor å åpne nye og sårbare områder

For både å sikre fiskeriressursene for framtida og bidra til vekst i reiselivsnæringen langs Skagerrakkysten vil SV gå imot leiteboring og eventuell oljeutvinning i Skagerrak.

SV vil på denne bakgrunn øke de ansattes innflytelse i selskapene i første omgang med inntil 40 % av stemmene på generalforsamlinger

SV vil derfor arbeide for at de ansatte får mulighet til å bestemme over deler av overskuddet i bedriftene

SV vil bedre dagpengeordningen for deltidsansatte, reversere innstramminger i feriepenger, stillingsandel, inntektsgrense og kuttet fra 3 til 2 år i dagpengeperioden. SV vil at perioden med dagpenger skal være tre år som den var tidligere. Ferietillegget bør gjeninnføres.

En slik reform skal gjennomføres skrittvis, og målet er 6 timers arbeidsdag.

SV vil kjempe mot enhver innskrenkning i dagens sykelønnsordning som rammer sykelønnsmottakere.

For å snu denne negative trenden er det viktig med en betydelig økning i grunnbemanninga i pleie- og omsorgssektoren

Jeg synes vel den meste interessant her er kombinasjonene av en storstilt styrking av helse/sosial/pleiesektoren og innføring av 6 timers arbeidsdag (som alene krever en 25% økning i antall ansatte for å produsere det samme), på toppen av dette kommer eldrebølgen. Vi snakker vel her om noe som tilsvarer mer enn en dobling av antall årsverk i offentlig sektor. Videre skal alle støtteformer økes (minstepnsjon, sosialhjelpssatser osv. I tillegg kutter man statens formue - ved å lete etter mindre olje enn vi kan, gi mer i bistand og uhjelp.

Det er vel heller ingen ting i SV sitt program som tyder på at de ønsker å stimulere studenter til å komme raskere ut i arbeidslivet, at den enkelte arbeider skal jobbe mer mens han jobber, eller at han skal stå lengre før han pensjonerer seg....

Det er jo åpenbart at verdiskapningen som skal dekke inn dette må skje i privat sektor - og der tilbyr man høyere skatter, begrensinger på eiersiden og mange andre tiltak som begrenser veksten....Dessuten må jo arbeidstakerne til offentlig sektor hente fra det private - så det er ganske åpenbart at privat sektor ikke kan bære disse økte utgiftene.

Jeg fant ingen kosekvensanalyse av dette i SV sitt program - gjorde du...? Hva tror du er konsekvensen av å gjennomføre denne politikken..?

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    En garantert minsteinntekt (GMI) på minstepensjonsnivå vil være et bedre alternativ til mange av dagens trygdeordninger.
    Denne setningen alene gjør at man kan respekte SV som et seriøst parti som bryr seg om våre innbyggere. Selv om jeg er uenig av svært mye av det SV står for, så viser slike saker tydelig at endel av deres løsninger er førsteklasses. Nå har jo også Venstre tilsvarende tanker, de kaller det borgerlønn, så det er ikke nødvendig å gå til venstresiden for denne saken.

Den dagen Frp helhjertet går inn for dette, og slutter å behandle samfunnets mer vanskeligstilte som unødvendig dritt som bare en er utgiftspost for de velstående, så skal jeg også heller begynne å se formildende omstendigheter ved dem også og ikke bare se på dem som en slitasjessykdom.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    ^ Bare svada. Har du lest noen partiprogrammer?
    Ja, flere. Følg gjerne med på innleggene fra de du debatterer med, da det ofte fører til en mer saklig debatt.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    OMF skrev:
    Hei Honkey!

Hva er konsekvensen for velferdsstatens evne til å ivareta fremtidige pensjons og helse forpliktelser hvis vi gjennomfører følgende (Etter en kjapp titt i SV sitt program):

.......

Jeg fant ingen kosekvensanalyse av dette i SV sitt program - gjorde du...? Hva tror du er konsekvensen av å gjennomføre denne politikken..?

Mvh
    OMF

Jeg har ingen interesse av å forsvare SV's politikk, benyttet kun deres program som eksempel på motsetingen til Frp's. Årsakene til at du ikke fant noen utfyllende konsekvensanalyse her, er enkel: hele idégrunnlaget og "undervisningsdelen" ligger i deres første del av programmet, ikke i selve punktoppramsingen.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Honkey-Chateau skrev:
    Komponenten skrev:
    Hvordan er konsekvensanalysen i SV sitt program da?
    Stemmer Aps konsekvensanalyse med virkeligheten?

Denne og forrige regjering har hatt glimrende muligheter til å innføre effektive tiltak mot kjønnslemlestelse, de har de latt gå fra seg. Den ene ministeren som mest ivret og kjempet for effektive tiltak mot dette, Karita, ble sparket. Så langt strekker solidariteten til disse partiene seg, de klamholder seg til rapporter gjort på tynt grunnlag (ikke fysiske undersøkelser, men antagelser og intervjuer) som sier at tallene ikke er “så høye”.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/06/10/537793.html

At disse grusomhetene kan få pågå i Norge år etter år er ingenting annet enn en skam, Erna Solberg og Sylvia Brustad er etter mitt syn delaktig i at dette kan få pågå så godt som uhindret fremdeles. Hvem vil stemme på den slags politikere?

Jeg blir jo assosiert med mordere, kriminelle, idioter og undermålere om jeg stemmer Frp, så hvorfor blir jeg ikke assosiert med andres dårlige sider om jeg stemmer andre parti?

Jaja. Har hatt Bacon-kylling ala Honkey i kveld. Super oppskrift som selv ungene liker… Mat har du i hvert fall peiling på… ;) :-*
    Jo du; det interessante med SV's program i forhold til Frp's er nettopp dette med å bygge opp en logisk tankerekke, for så å konkludere. Der SV lager en "lærebok i samfunnsforhold" (som man kan være sterkt enig eller uenig i, selvsagt), er Frp's program en rekke (sett fra mitt subjektive ståsted) udokumenterte populistiske påstander, uten analyse eller konsekvensutredning. Kort sagt en mangel på logisk tenking. Forskjellen på disse to programmene er åpenbar ut fra et samfunnsmessig helhetsperspektiv, selv om det ikke dermed forholder seg slik at det ene er "bare rett", mens det andre er "bare feil". Men det er faktisk ganske lett å se at SV har en klar og fokusert plan (noe som skremmer vannet av enkelte!), mens Frp mener en hel masse i alle mulige retninger, tilsynelatende uten å se at det ene motvirker det andre. Et eksempel kan være ungdomsklubber, det gidder ikke Frp bruke penger på, mens de samtidig hevder å være partiet som har svaret på hvordan bremse kriminaliteten. Get my drift...?

Dette med kjønnslemlestelse hører kanskje ikke direkte hjemme i denne tråden, vi er dessuten helt enige om at det knapt finnes unnskyldninger for ikke å stoppe dette med alle midler. Omsider har vi nå den første rettssaken i denne anledning, det går rett vei, men alt for langsomt.

Jeg mener at det å assosiere seg eller andre med negative egenskaper basert i partiet man stemmer på er meningsløst; det er fordomsfullt, og egner seg kun til videre gruppetenking. Drit i hva andre måtte mene, det er hemmelig valg, gi faen i å fortelle hva du har stemt. Men stemmer du på et parti fordi en anonym diskusjonspartner sier det er et veldig dumt parti, da underbygger du hans påstander.

Honkey
    Jeg synes at kjønnslemlestelse har mye i denne tråden å gjøre, Frp er nemlig det eneste partiet som ser ut til å ta denne problematikken på alvor og er villig til å gå til de nødvendige skritt for å stoppe det.
    To regjeringer har nå vist sin udugelighet og sin ynkelighet, de vil ikke, de våger ikke å gripe inn i kulturelle vanskeligheter, selv når det er på et så alvorlig nivå som dette, for meg er det et bevis på konsekvenser mer enn noen analyse de selv utarbeider kan vise. Hva er en konsekvensanalyse verdt om den ikke viser konsekvensene, men et glansbilde av hvordan man ønsker det skal være?
    Det er HRS og Dagbladet sin fortjeneste at noen omsider er tiltalt for kjønnslemlestelse. De plukket bare ut en tilfeldig familie (fordi de hadde mange døtre) og undersøkte litt rundt dem. Flesteparten av døtrene er dumpet i hjemlandet hos en av farens flere koner, hans “norske” kone har han vært separert fra i mange år, samtidig som de har fått 3-4 unger merkelig nok (genialt dette, to leiligheter, sannsynligvis betalt av staten, hvor den ene kan videreleies siden han jo bor sammen med sin separerte kone, dobbel barnetrygd, støtte fra staten som enslig mor og så kan han jo snart hente inn flere koner mens staten betaler trygd til hans “enslige“ kone. Og de stakkars ungene hans vokser opp i et fremmed land, hos en som ikke er deres mor, mens de er lemlestet og norske borgere. Det kommer jo godt med, for når de er større kan de brukes til å få flere slektninger til Norge ved giftermål.
    Disse stakkars jentene svikter det norske samfunnet hele veien. De lemlestes, vi bryr oss ikke, de får sin oppvekst i hjemlandet med indoktrinering og de lærer hva de (ikke) er verdt, mens foreldrene nyter det gode liv i Norge, dette synes vi er helt greit. Så giftes de bort uten å ha noe de skal ha sagt. Politikere som ikke er villig til å gjøre noe med dette kan jeg ikke stemme på, og de vi har nå VIL IKKE.
    Denne familien ble plukket tilfeldig ut, de er ikke enestående, vi vet det, men hva gjøres?

Deph er ikke alene, den generelt nedlatende holdningen overfor Frp og deres velgere er utbredt og den irriterer meg grenseløst. Greit nok at man er uenig i politikken, men man stempler en stor gruppe mennesker som laverestående vesen og latterliggjør dem, mens man selv kanskje står for noe som er helt horribelt. Ingen andre partier utsettes for den samme hetsen som Frp, og siden media i stor grad er venstrevridd kan dette pågå i stor stil mens andre partier går klar til tross for udugelighet.
    Hvem vil stemme på noen som latterliggjør deg? Det er ikke på den måten man får velgere over på sin side, så lenge de andre politikerne ikke tar velgerne på alvor og nekter å forholde seg til Norges største parti så vil de se at de bare blir større og større.

Jeg vil ikke belønne nedlatende politikere ved å stemme på dem. De får lære seg folkeskikk først.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Komponenten skrev:
    Deph er ikke alene, den generelt nedlatende holdningen overfor Frp og deres velgere er utbredt og den irriterer meg grenseløst. Greit nok at man er uenig i politikken, men man stempler en stor gruppe mennesker som laverestående vesen og latterliggjør dem, mens man selv kanskje står for noe som er helt horribelt. Ingen andre partier utsettes for den samme hetsen som Frp, og siden media i stor grad er venstrevridd kan dette pågå i stor stil mens andre partier går klar til tross for udugelighet.
    Hvem vil stemme på noen som latterliggjør deg? Det er ikke på den måten man får velgere over på sin side, så lenge de andre politikerne ikke tar velgerne på alvor og nekter å forholde seg til Norges største parti så vil de se at de bare blir større og større.

Jeg vil ikke belønne nedlatende politikere ved å stemme på dem. De får lære seg folkeskikk først.
    Den generelt nedlatende holdningen overfor gruppen "innvandrere" irriterer meg grenseløst, dog uten at jeg derved velger å kalle meg selv innvandrer. Dette tåpelige utsagnet jeg nå serverte, brukes kun for å understreke hvor meningsløs argumentasjonen din mht valg av parti er, i tillegg til at du selv har godt av å oppleve hvordan kun et lite stigma kan oppleves. Du lar så å si ikke en tråd slippe unna din røde tråd, for å ordlegge meg slik, og jeg finner det tidvis nesten frastøtende.
    Jeg står ellers på at jeg ikke aksepterer "dummeliggjørelsen" av Frp's velgere, samtidig som jeg selvsagt påberoper meg en hver rett til å kritisere deres partiprogram for å være nær skamløst dårlig og fullstendig blottet for konsekvens i en hver form. For øvrig er ikke alle politikere uten folkeskikk, selv om de kritiserer de andre partienes program. Påstanden om høyere grad av folkeskikk blant Frp's politikere faller på sin egen urimelighet, noe jeg virkelig håper du ser selv. Om du ikke gjør det, er du igjen med på å underbygge Dephs påstander, noe jeg vet du ikke ønsker.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det må være en misforståelse at jeg mener man må være dum for å stemme Frp. Det er vel på tide å se litt utover denne stereotype oppfatningen når bestanden nå er så overmoden for beskattning. Det er mange grunner til at folk kan finne på å stemme Frp: kunnskapsløshet, naivitet, grådighet, religøse forestillinger, fremmedfrykt, egoisme, hevnlyst, nidkjærhet, misunnelse, mangelfult utviklede sjelsevner, frykt, sinne osv. ... denne listen er sikkert like lang som medlemslisten. Vi snakker jo om individer her.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Honkey-Chateau skrev:
    Jo du; det interessante med SV's program i forhold til Frp's er nettopp dette med å bygge opp en logisk tankerekke, for så å konkludere. Der SV lager en "lærebok i samfunnsforhold" (som man kan være sterkt enig eller uenig i, selvsagt), er Frp's program en rekke (sett fra mitt subjektive ståsted) udokumenterte populistiske påstander, uten analyse eller konsekvensutredning. Kort sagt en mangel på logisk tenking. Forskjellen på disse to programmene er åpenbar ut fra et samfunnsmessig helhetsperspektiv, selv om det ikke dermed forholder seg slik at det ene er "bare rett", mens det andre er "bare feil". Men det er faktisk ganske lett å se at SV har en klar og fokusert plan (noe som skremmer vannet av enkelte!), mens Frp mener en hel masse i alle mulige retninger, tilsynelatende uten å se at det ene motvirker det andre.

Honkey
    Honkey-Chateau skrev:
    Jeg har ingen interesse av å forsvare SV's politikk, benyttet kun deres program som eksempel på motsetingen til Frp's. Årsakene til at du ikke fant noen utfyllende konsekvensanalyse her, er enkel: hele idégrunnlaget og "undervisningsdelen" ligger i deres første del av programmet, ikke i selve punktoppramsingen.

Honkey
    Hei….
    Da har jeg skummet gjennom også det første kapittelet som er en fornøyelig lesning. Istedenfor å fokusere på muligheter og vilje til forandring, bruker man mye av plassen på å svartmale ”høyresiden”. Man skulle vel tro at partiprogrammet burde vært et sted man pratet om seg selv…?

Uansett- jeg greier på ingen måte å finne noe som sier hvordan man skal finansiere/skaffe arbeidsplasser til dette. Offentlig sektor utgjør i dag nærmere 1 million ansatte.

SV vil øke antall lærere i skolen, bedre tilbud på SFO, bedre helsetilbudet osv. I tillegg kommer den svært nødvendige økningen pga eldrebølgen og stadig økende levealder. Jeg tror ikke jeg tar feil om vi ser at summen av dette vil utgjøre 1,3 millioner årsverk om 25 år. Når man da i tillegg innfører 6 timers dagen – som gjør at en full stilling kun tilsvarer 0,8 årsverk – så trenger man 1,625 mil ansatte.

Det ser ikke ut til av SV har tenkt å hente disse ekstra årsverkene ved å ha folk stående lengre i arbeid – snarere tvert i mot.
    Det ser ikke ut til at Sv har tenkt å hente disse årsverkene ved å få ungdommen raskere gjennom utdanningssystemet – snarere tvert i mot.
    Det ser ikke ut til at SV har tenkt å hente disse ekstra årsverkene ved å stimulere folk til å jobbe fremfor å motta sosiale ytelser – snarere tvert i mot.

Så spørsmålet – og den interessante konsekvensanalysen er – hvor skal SV hente rundt disse 500 000+ arbeidstakerne til offentlig sektor fra. Og hva blir konsekvensen for verdiskapningen i Norge – hvis disse hentes fra privat sektor…

Jeg finner det ikke i SVs program…..og da spiller det liten rolle o man skriver noen ord om inkluderende arbeidsliv, miljø, fellesskap, toleranse osv....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Det må være en misforståelse at jeg mener man må være dum for å stemme Frp. Det er vel på tide å se litt utover denne stereotype oppfatningen når bestanden nå er så overmoden for beskattning. Det er mange grunner til at folk kan finne på å stemme Frp: kunnskapsløshet, naivitet, grådighet, religøse forestillinger, fremmedfrykt, egoisme, hevnlyst, nidkjærhet, misunnelse, mangelfult utviklede sjelsevner, frykt, sinne osv. ... denne listen er sikkert like lang som medlemslisten. Vi snakker jo om individer her.
    Fikk selvtilliten et lite løft nå Deph...? Hjelper det deg å komme gjennom dagene å sitte anonymt på nettet og skrive nedlatende om andre menenesker. Å fremheve deg selv som verdensvant, sivilisert og holder av sannheten....

Mvh
    OMF

Timba

Medlem
    Ble medlem
    14.10.2007
    Antall liker
    0
    Det er vel berre FRP som har sunne debattar FOR folket, resten av regjeringa driv kampanjer for norge og norges status i USA, Kina og andre store statsmaktar. Kva vi stemmer skal falla tilbake på oss, ikkje på "bøllene"

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.150
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    FrP kan ha så mange skandaler de bare vil. De kan være så folkelige som de bare vil. Jeg kommer ikke til å stemme på dem uansett.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    Når Deph eller andre sier sin saklige mening om Fr.p og deres tilhengere så er svaret at det er Deph (eller andre) som det er noe galt med, nettopp pga disse meningene.

Dette er å gå fra sak til person, og det er en øvelse som er vanligst i Fr.p av alle partier. Slik har det vært helt fra Carl Ivar begynte å snakke om latsabber og unnasluntrere i off sektor en gang på slutten av 70-tallet.

Hvorfor ikke møte saklighet med saklighet?

-eller er man en suspekt person når man har slike meninger som f.eks Deph?

Tilkall overvåkingen!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    OMF skrev:
    Hei….
    Da har jeg skummet gjennom også det første kapittelet som er en fornøyelig lesning. Istedenfor å fokusere på muligheter og vilje til forandring, bruker man mye av plassen på å svartmale ”høyresiden”. Man skulle vel tro at partiprogrammet burde vært et sted man pratet om seg selv…?

Uansett- jeg greier på ingen måte å finne noe som sier hvordan man skal finansiere/skaffe arbeidsplasser til dette. Offentlig sektor utgjør i dag nærmere 1 million ansatte.

SV vil øke antall lærere i skolen, bedre tilbud på SFO, bedre helsetilbudet osv. I tillegg kommer den svært nødvendige økningen pga eldrebølgen og stadig økende levealder. Jeg tror ikke jeg tar feil om vi ser at summen av dette vil utgjøre 1,3 millioner årsverk om 25 år. Når man da i tillegg innfører 6 timers dagen – som gjør at en full stilling kun tilsvarer 0,8 årsverk – så trenger man 1,625 mil ansatte.

Det ser ikke ut til av SV har tenkt å hente disse ekstra årsverkene ved å ha folk stående lengre i arbeid – snarere tvert i mot.
    Det ser ikke ut til at Sv har tenkt å hente disse årsverkene ved å få ungdommen raskere gjennom utdanningssystemet – snarere tvert i mot.
    Det ser ikke ut til at SV har tenkt å hente disse ekstra årsverkene ved å stimulere folk til å jobbe fremfor å motta sosiale ytelser – snarere tvert i mot.

Så spørsmålet – og den interessante konsekvensanalysen er – hvor skal SV hente rundt disse 500 000+ arbeidstakerne til offentlig sektor fra. Og hva blir konsekvensen for verdiskapningen i Norge – hvis disse hentes fra privat sektor…

Jeg finner det ikke i SVs program…..og da spiller det liten rolle o man skriver noen ord om inkluderende arbeidsliv, miljø, fellesskap, toleranse osv....

Mvh
    OMF
    Jeg gjentar at jeg ikke har interesse av SV's politikk som sådan, ei heller å forsvare dem. Mitt poeng var kun å peke på forskjellene i oppbygning av partiprogrammene. Så kan man være så uenige man bare vil i konklusjonene (eller mangel på sådanne); det er faktisk ikke poenget her. Om du ønsker å dissekere SV's politikk, be my guest, jeg tilhører ikke det partiet, og tenker altså ikke ta dem i forsvar. Det greier de utmerket selv. Lag gjerne en tråd der du "disser" dem, på linje med et hvilket som helst annet parti fortjener de det sikkert.

Honkey

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Honkey-Chateau skrev:
    Mitt poeng var kun å peke på forskjellene i oppbygning av partiprogrammene.
    Honkey
    Ja - men hva er forskjellen.....SV har ingen konsekvensanalyse slik du hevder at de har...

Mvh
    OMF

P

Parelius

Gjest
    Fins det partiprogram, eller for den saks skyld, annen politisk retorikk som har et snev av konsekvensanalyser innbakt (ut over ideologisk tørrprat)?

Ingen grunn til å diskutere hvem som har de vakreste kledningene på seg, når de alle er nakne.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Parelius skrev:
    Fins det partiprogram, eller for den saks skyld, annen politisk retorikk som har et snev av konsekvensanalyser innbakt (ut over ideologisk tørrprat)?

Ingen grunn til å diskutere hvem som har de vakreste kledningene på seg, når de alle er nakne.
    Sant nok. Det er derfor ganske poengløst å forholde seg til partiprogrammer i det hele tatt. Det er derfor mye bedre å forholde seg til hva partiene har vist gjennom sin praktiske politikk. SVs sosialistiske formuleringer kan man jo avskrive på det økonomisk plan f.eks. etter at vi har hatt en finansminister med like god disiplin som en høyre minister ville hatt f.eks. Man kan defor også trygt utelukke partier som ikke har noe som helst å vise til, som Frp, Demokratene og Naturlovspariet.

Det andre man kan se etter er hvilke personer som representerer partiene og hvilket mennskesyn de har og hvilke saker de velger å profilere seg på. Om en person er tørr og byråkratisk eller en vulgær bajas.. gir det svært forskjellig inntrykk, og sier også litt om hvem de representer i praksis.

Det er forøvrig heldigvis ikke ølsalg på valgdagen, så de mest ekstreme utslagene får vi vel ikke neste gang heller.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Når jeg ser hvem som angriper FrP, får jeg nesten lyst å stemme på fru Jensen. Hvis ikke FrP fantes, måtte noen snarest ha funnet det opp. Partiet er viktig for å få folk bort fra vanetenkningens sosialdemokrabatiske tornerosesøvn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn