Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jurassic skrev:
    Skal vi diskutere logiske brister er det så absolutt en logisk brist at de som har minst stemmer Fr.P

Sikkert enklere å ha en amerikansk modell med helseforsikringer osv dersom man har lite penger enn at staten ordner opp.
    Dette er jo interessant....
    De som har minst vil med FRP sin politikk få:
    lavere egenandler
    lavere skatter og avgifter
    høyere minstepensjon

Og - du er helt på jordet når du sammenligner den amerikanske helsemodellen med hva FRP ønsker. Det FRP ønsker er at man som pasient skal ha lovfestet rett til behandling, med staten som økonomisk garantist. Det vil jeg også tro at betyr mye for mange som har lite. For i Norge er det jo mange av oss som har råd til å gå på volvat, til privat fysioterapuet eller psykolog - men de fattigste har ikke det - og for de så betyr nok muligheten til likebehandling med helsevesent mye. Det er ikke alle som kan gjøre som arbeiderpartiets mor å snike seg foran alle andre i køen når du er noe som plager litt.....fattige og dårlig stilte blir satt nenderst på ventelisten...

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jurassic skrev:
    Fr.p ville jo selge oljerettighetene høystbydende når det het Anders Lange's parti.
    Tviler på at høyrekreftene hadde klart å få en ordning med hjemfallsrett dersom de hadde styrt på den tida.
    Dette er jo et gjentagende og billig poeng.
    Jeg synes at et politisk parti skal ha en prinsippiel holdning til viktige spørsmål.

Et slikt spørsmål er om staten skal drive næringsvirksomhet.
    Høyresiden mener nei. Fordi det er ikke statens oppgave, og også fordi grunnen til at staten skulle ønske å drive næringsvirksomhet ville vært at de skulle gjøre andre valg en de som hadde vært optimale for bedriften - følgelig vil man ha lavere avkastning på de pengene enn det et annet firma som ikke tok politikse hensyn ville tatt.

Dette er jo noe som også arbeiderpartiet har skjønt etterhvert når de har solgt seg ned i mange statlige selskaper - noe som igjen har gjort at verdiene er blitt synligjort.

Man kan velge mellom flere modeller for å "høste" verdiene fra naturressurser.
    Norge har valgt å benytte en modell med en ekstra skatt på 50% - altså oljeselskapene betaler 78% skatt. De har også svært gunstige avskrivningsregler. Noe som gjør at det i realiteten koster oljeselskapene svært lite å bygge ut nye felter - altså er det staten som tar risikoen. Ikke noe funn - så taper staten penger, funn så tjener de. (reglene har selvsagt vært endret flere ganger udnerveis - for å gjøre det mer eller mindre attraktivt å investere.

En annen løsning er å auksjonere bort rettighetene. Da vil oljeselskapene måtte by for rettighetene til olje i et området, og ha en mye lavere skatt på de inntektene de får der. Det er flere land som har valgt denne modellen. Hvor man har auksjoner på nye felter. Prisen på et slikt felt vil basere seg på forventet oljepris, skattesystem, størrelse og slikt. I vårt system blir feltene tildelt gratis etter et søknadssystem - hvor man beskriver hvordan man vil utnytte feltet.

Hjemfallsretten er et smart grep - da den sikrer eierrettighetene til vassdragene, men har så lang løpetid at det ikke vil påvirke investeringsbeslutningen.

Man glemmer også i disse diskusjonene å snakke om hva de alternative pengene hadde blitt brukt til. Det er ikke slik at Norge hadde flaks som hadde oljen - siden vi ikke har noe annet "felt" å hevde oss på. Det er slik at på grunn av at vi har hatt oljen - har våre ressurser blitt konsentrert i den sektoren. Hadde vi ikke hatt oljen, hadde vi trolig ikke en så betydningsfull jappetid, og vi hadde trolig bygget oss opp med andre ben å stå på. det er kun de siste 10 årene at utviklingen (sånn rent økonomisk) har gjort at vi har "dratt fra" Danmark og Sverigo - som det er naturlig å sammenligne seg med....

Mvh
    OMF

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.912
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Jurassic skrev:
    Skal vi diskutere logiske brister er det så absolutt en logisk brist at de som har minst stemmer Fr.P

Sikkert enklere å ha en amerikansk modell med helseforsikringer osv dersom man har lite penger enn at staten ordner opp.
    lavere egenandler
    høyere minstepensjon

Og - du er helt på jordet når du sammenligner den amerikanske helsemodellen med hva FRP ønsker. Det FRP ønsker er at man som pasient skal ha lovfestet rett til behandling, med staten som økonomisk garantist. Det vil jeg også tro at betyr mye for mange som har lite. For i Norge er det jo mange av oss som har råd til å gå på volvat, til privat fysioterapuet eller psykolog - men de fattigste har ikke det - og for de så betyr nok muligheten til likebehandling med helsevesent mye. Det er ikke alle som kan gjøre som arbeiderpartiets mor å snike seg foran alle andre i køen når du er noe som plager litt.....fattige og dårlig stilte blir satt nenderst på ventelisten...

Mvh
    OMF
    FrP i en evt. regjering vil som mange andre nåværende og tidligere regjeringspartier måtte lære seg å spise kamler ganske raskt. Jeg har en liten misstanke om at de også bør forberede seg på å ha meget god apetitt på kameler.

mvh
    KJ

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    For ikke å snakke om statsrådsbytter.

Ø

Øivind

Gjest
    KJ skrev:
    Jeg har en liten misstanke om at de også bør forberede seg på å ha meget god apetitt på kameler.
    Bør Høyre være redde for at et eventuelt samarbeid vil være negativt for partiet?

P

Parelius

Gjest
    OMF skrev:
    Jurassic skrev:
    Fr.p ville jo selge oljerettighetene høystbydende når det het Anders Lange's parti.
    Tviler på at høyrekreftene hadde klart å få en ordning med hjemfallsrett dersom de hadde styrt på den tida.
    Dette er jo et gjentagende og billig poeng.
    Jeg synes at et politisk parti skal ha en prinsippiel holdning til viktige spørsmål.
    Gjentagende og billig, men like godt! (Resultatet har i det minste gjort oss "godt".)

Hva som er viktige spørsmål er vel ikke akkurat hugget i stein.

Personlig så synes jeg den såkalte privatiseringen av strømmen vår var en tragedie.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.825
    Jeg kommer overhode ikke til å stemme FrP, men håper at de kommer i posisjon. Det er nå vi har råd til å la dem vise hva de står for. De som kanskje vil tjene på det er Dyreparken i Kristiansand.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.912
    Torget vurderinger
    1
    Øivind skrev:
    KJ skrev:
    Jeg har en liten misstanke om at de også bør forberede seg på å ha meget god apetitt på kameler.
    Bør Høyre være redde for at et eventuelt samarbeid vil være negativt for partiet?
    Det avhenger helt og holdent av maktbalansen i regjeringen, og den påfølgende høyredreiningen i Høyre. Den «klassiske» konservatismen i partiet er vel etterhvert i mindretall, og «nykonservatismen» tror jeg ikke har styrke nok til å demme opp for FrPs værste populistiske trekk. De som evt. håper på at den «sunde» liberalismen skal blomstre ut av et slikt samarbeid tror jeg vil bli svært skuffet. Etter min oppfatning (og politiske holdning) vil en Høyre-FrP konstellasjon, hvor FrP er større en Høyre, ha behov for en relativt tung motvekt mot sentrum for å holde balansen. En slik motvekt finnes ikke pt.

mvh
    KJ

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Parelius skrev:
    Gjentagende og billig, men like godt! (Resultatet har i det minste gjort oss "godt".)

Personlig så synes jeg den såkalte privatiseringen av strømmen vår var en tragedie.
    Joda, man kan ha delte meninger om hva som er best. Men det er veldig vanskelig for feks næringslivet å forholde seg til en regjering som skifter syn i viktige saker. Se på AP - i en lang periode har man solgt seg ned i statlige selskaper - fordi de mener at staten ikke skal drive med næring. Så kommer en rikmann fra Molde - smisker litt med Ap pampene og legger litt press på tømmerhuggeren som tilfeldigvis sitter som sjef departementet - og vips så har man kjøpt akskjer av denne milliardæren for rundt 5 000 000 000,-. Hvor er logikken....?

Og hvorfor kritiserer ikke Kolberg Røkke....det er vel liten tvil om hvem som har (hadde) den største båten, den største hytte eller driver mest stormannsgalskap...nei, det er viktg å være venner med gutta i Ap...

Mvh
    OMF

P

Parelius

Gjest
    OMF skrev:
    Parelius skrev:

Joda, man kan ha delte meninger om hva som er best. Men det er veldig vanskelig for feks næringslivet å forholde seg til en regjering som skifter syn i viktige saker. Se på AP - i en lang periode har man solgt seg ned i statlige selskaper - fordi de mener at staten ikke skal drive med næring. Så kommer en rikmann fra Molde - smisker litt med Ap pampene og legger litt press på tømmerhuggeren som tilfeldigvis sitter som sjef departementet - og vips så har man kjøpt akskjer av denne milliardæren for rundt 5 000 000 000,-. Hvor er logikken....?

Og hvorfor kritiserer ikke Kolberg Røkke....det er vel liten tvil om hvem som har (hadde) den største båten, den største hytte eller driver mest stormannsgalskap...nei, det er viktg å være venner med gutta i Ap...

Mvh
    OMF
    Her er vi på linje!

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    OMF:
    Kolberg gikk ikke ut og kritiserte Mæle, slik mange later til å tro. Det var Mæle som kom med noen friske utsagn fra sitt fødselsdagsselskap i St.Tropez, og Kolberg fikk behov for å svare på de - naturlig nok.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er åpenbart at FRP hadde hatt godt å komme seg i Regjering.

Finansdepartementet hadde rask stoppe alle ufornuftige forslag. Litt emr fokus på helheten i politikken hadde utvilsomt vært bra.
    Kritisk søkelys fra alle - ville luket ut mange idiotiske forslag. Og noen år med Regjeringserfaring ville nok gitt programmet mer tynge/seriøsitet.

Jeg tror ikke at en ren FRP regjering er det beste for landet.
    Jeg tror en Venstre/FRp hadde vært det beste (Nå ser jo det rimelig håpløst ut), men da kunne man hentet det beste fra kultur, miljø, integrering, utdanning og liberale synspunkter fra venstre, mens FRp kunne bidre med sine beste saker i helse, sosial, kriminal politikk. På områder som finans, skatt, næringspolitikk osv har de begge gode program.

Nå kommer nok ikke dette til å skje, men Høyre er et greit annenvalg som partner. KRF har ikke noe positivt å bidra med- det har ikke naivismen i SP heller.
    AP kunne faktisk vært en ålreit partner, mens en SV/FRP regjering ville gjort meg enda gladere for at jeg har fastrente på lånet mitt.

Det er rett og slett litt irriterende at Sponheim er så kritisk til et slikt borgelig sammarbeid - fordi i mine øyne er V/H/FRP en bedre kombinasjon enn H/FRP - og førstenvnte kunne virkleig vært en forfriskelse for landet!

Mvh
    OMF

P

Parelius

Gjest
    Slubbert skrev:
    Parelius skrev:
    Resultatet har i det minste gjort oss "godt".
    Ikke enig.
    Det er du det så! At jeg satte det i anførsel antyder bare at vi kanskje ikke har utnyttet de (økonomisk funderte?) muligheter som oljen gav oss godt nok.

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    lavere egenandler
    høyere minstepensjon
    Du har jo glemt det viktigste:

Dårligere lønnsutvikling
    Dårligere arbeidsforhold
    Usikkerhet omkring din arbeidssitusjon og inntekt. Hvis din arbeidsgiver vil gi deg spaken er det fritt frem.
    Dårligere tygd
    Dårligere sykelønn
    Dårligere sosiale ordninger og satser
    Flere tjenester du må betale egenandeler for eller betele selv i sin helhet
    Ingen pensjon utover minstepensjon
    ....

Mye å glede seg til her hvis man ikke har en solid økonomi eller er svært ressurssterk... :-\

Men men vi får jo iallefall mer til politi og sykehus slik at man har en beredskap når det går opp for folk hva de har stelt i stand.

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Det er åpenbart at FRP hadde hatt godt å komme seg i Regjering.
    De hadde nok sikkert trengt erfaringen, det er alle oss andre som ikke trenger den.

Finansdepartementet hadde rask stoppe alle ufornuftige forslag. Litt emr fokus på helheten i politikken hadde utvilsomt vært bra.
    Kritisk søkelys fra alle - ville luket ut mange idiotiske forslag. Og noen år med Regjeringserfaring ville nok gitt programmet mer tynge/seriøsitet.
    Yea right. Helhetlig økonomisk politkkk er jo en av FrPs aller største svakheter, hvis de kan sies å ha noen i det hele tatt.

Jeg tror ikke at en ren FRP regjering er det beste for landet.
    Understatement of the year.

Jeg tror en Venstre/FRp hadde vært det beste (Nå ser jo det rimelig håpløst ut), men da kunne man hentet det beste fra kultur, miljø, integrering, utdanning og liberale synspunkter fra venstre, mens FRp kunne bidre med sine beste saker i helse, sosial, kriminal politikk. På områder som finans, skatt, næringspolitikk osv har de begge gode program.
    På finans og næringspolitkk utfykker Høyre utmerket godt Venstre. FrPs sosialpolitikk går ut på å fjerne mest mulig av den. Hvis du er i tvil så bytt ut ordet sosiale tjenester med offentlige utfifter og les igjennom programmer og uttalelser en gang til. FrPs kriminalpolitkk går ut på å fjerne mest mulig av personvern og privatlivets fred og gi politiet friie tøyler til selv å bruke overvåking, ransakelser, husrassiaer, personkontroller, avlytting etc etc. hvis de finner på en grunn til å mistenke forlk for noe ulovlig eller for å motarbeide de store selskapenes økonomiske interesser. Helsepolitkken er ikke FrPs svakeste punkt, men her er det tilstrekkelig for en borgerlig regjering å komme til et samarbeid omkring disse sakene.. helt unødvendig å få alle nissene med på lasset av den grunn.

Nå kommer nok ikke dette til å skje, men Høyre er et greit annenvalg som partner. KRF har ikke noe positivt å bidra med- det har ikke naivismen i SP heller.
    AP kunne faktisk vært en ålreit partner, mens en SV/FRP regjering ville gjort meg enda gladere for at jeg har fastrente på lånet mitt.
    Ap, H, og V er de 3 partiene som kunne laget en god regjering. KrF er gufne, spesielt nå under Mullah Høybåten, SP er blittt sosialister og FrP er uegnet. Dog, hvis Høybråten har såpass integritet at han ikke gjør knefall for de mørkeste kreftene i partiet og har ryggrad til å stå i mot, så fortjener han likevel respekt og kanskje til og med en plass i regjering for sin innsats for å bevare Norge.

Det er rett og slett litt irriterende at Sponheim er så kritisk til et slikt borgelig sammarbeid - fordi i mine øyne er V/H/FRP en bedre kombinasjon enn H/FRP - og førstenvnte kunne virkelig vært en forfriskelse for landet!

En flaske eddik er også forfriskende.

Venstre er den sikkerhetsventilen som gjør at det er mulig å stemme borgerlig i Norge. De er nøkkelen til en anstendig borgelig regjering. Så kan man heller samarbeide med Frp fra sak til sak der det er tjenelig for landet, og mot AP der FrP er for uspiselig. Da gjør FrP nytte for seg, uten å være for skadelig.

Jeg skal vurdere å melde meg inn i Venstre når valgkampen nærmer seg for å bidra med mitt til å forsvare landet mot FrP.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    FrP vil gjøre en glimrende jobb i regjeringskontorene, vent og se. De er minst like "anstendige" som vår kjære, sentralistiske, kongelige norske venstreside med deres forkjærlighet for sentral styring, bjørnejakt og statskirke. Nå når Valla er ute, er Kollberg høyresidens beste stemmesanker. Dette går veien. Som i Danmark, som i Sverige, som i England, som i Frankrike, som i Tyskland, som i Italia.

J

Jurassic

Gjest
    Noe så enkelt som utspillet i dagens VG om at alle asylsøkere bør bo i telt er for meg en god nok grunn til å holde seg unna partiet.

Men som sagt tidligere, største skandalen er i mine øyne fortsatt at partiet har så mange tilhengere.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja - nå står det jo ting i dagens VG som kan tyde på at vi trenger nye koster også....AP har sittet så mye med makten at de mer eller mindre har bygd systemet vi har i dag. Mendet er vel på ingen måte behov for endring noe sted. Hvorfor gjør vi ikke noe med dette....?

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=509367
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=507805
    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=507676
    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=507670
    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=507666

Ellers synes jeg at det er litt kjedelig med kritikerne som "melder" seg ut av debatten ved å bare komme med tabloide utsagn uten kontakt med virkeligheten. Men hvis folk får økt selvbehag ved å sitte anonytm på nettet og lire av seg løgner om FRP ispedd noen mer eller mindre vellykkede vittigheter så må jo folk få lov til det....

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    BBking skrev:
    FrP vil gjøre en glimrende jobb i regjeringskontorene, vent og se. De er minst like "anstendige" som vår kjære, sentralistiske, kongelige norske venstreside med deres forkjærlighet for sentral styring, bjørnejakt og statskirke. Nå når Valla er ute, er Kollberg høyresidens beste stemmesanker. Dette går veien. Som i Danmark, som i Sverige, som i England, som i Frankrike, som i Tyskland, som i Italia.
    Du må være blind på et øye, minst!

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    Dagens regjering har problemer på meningsmålingene. De har lovt mer enn de har holdt. Jeg kan ikke huske noen regjering som ikke har hatt dette problemet.

Hvis vi noensinne ser Fr.p i regjering så vil dette problemet får nye og større dimensjoner, større enn Norge noensinne har sett, og større enn det som er bra for Norge.
    Men det blir lærerikt for Fr.p og deres tilhengere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Ellers synes jeg at det er litt kjedelig med kritikerne som "melder" seg ut av debatten ved å bare komme med tabloide utsagn uten kontakt med virkeligheten.
    Eh, hele FrPs poltikk er jo basert på tabloide utspill. Hvis det ikke var for tabloidavisene og de tabloide TV programmene så hadde vel ikke FrPproblemet vært større enn 7-8% eller så vil jeg tro.

Hadde det ikke vært for utspill som dette så var det ikke mange som hadde vurdert å stemme på dem:

Jørund Rytman (Frp) har sett seg lei på at alkoholen kun blir framstilt som skadelig. Nå vil han ha mer forskning på nytten ved å drikke alkohol.

- Det kunne være på tide å bruke noen millioner kroner på dette, sier Rytman til Vårt Land.

Det er forøvrig mange pussigeheter og urimeligheter som dagens røde regjering har funnet på også, men den store misforståelsen er at en FrPregjering er et bedre alternativ enn en vanlig borgerlig regjering når denne skal skiftes ut.

Høyre, KrF, og Venstre er alle gode alternativer. Ikke noe poeng å gå fullstendig av skaftet og gjøre kuren mye verre enn problemet ved å blande inn FrP.

J

Jurassic

Gjest
    OMF skrev:
    Ja - nå står det jo ting i dagens VG som kan tyde på at vi trenger nye koster også....AP har sittet så mye med makten at de mer eller mindre har bygd systemet vi har i dag. Mendet er vel på ingen måte behov for endring noe sted. Hvorfor gjør vi ikke noe med dette....?

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=509367
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=507805
    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=507676
    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=507670
    http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=507666

Ellers synes jeg at det er litt kjedelig med kritikerne som "melder" seg ut av debatten ved å bare komme med tabloide utsagn uten kontakt med virkeligheten. Men hvis folk får økt selvbehag ved å sitte anonytm på nettet og lire av seg løgner om FRP ispedd noen mer eller mindre vellykkede vittigheter så må jo folk få lov til det....

Mvh
    OMF
    Kan du vise meg et land med en helsepraksis som du skisserer (lignende amerikansk modell) som fungerer bedre for de med lite midlern enn den norske modellen.

At en FrP politiker kommer med uttalelser til VG som det igjen blir referert til kan i mine øyne neppe kalles en løgn.

Vidar heter jeg og er ikke så anonym.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BBking skrev:
    Italia har vel den mest korrupte statmister på denne siden av afrikagrensen. Danmark, Sverige og Tyskland har anstendige borgerlige regjeringer.. stort sett, Frankrike sliter med følgene av sitt valg men å få en FrP regjering i Norge er som å få LePen som statsminister i Frankrike, han hang jo med en stund han også.

Sverige og Danmark har jo akkurat den type regjering som er et solid alternativ for norge også, en sentrum/høyre allianse med liberalt fokus. Den svenske varianten av FrP, Ny demokrati, slo aldri til på samme måte som her hjemme. I Danmark består regjeringen av Venstre og Det Konservative Folkeparti. Damarks Frp, Dansk Folkeparti, er heller ikke med i det gode selskap.

Vi trenger en borgerlig regjering, men uten ekstrempartiene.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.325
    Sted
    Østfold
    Det er jo uansett gøy å se at stort sett alle FRP-motstandere lager sine egne versjoner av en hver nyhetssak som inkluderer FRP. De mangler neppe evnen til å se den røde tråden i en sak, bare viljen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Det er jo uansett gøy å se at stort sett alle FRP-motstandere lager sine egne versjoner av en hver nyhetssak som inkluderer FRP. De mangler neppe evnen til å se den røde tråden i en sak, bare viljen.
    Problemet er vel heller at når man peker den røde tråden så ser folk rødt, blir sure og ampre og oppfatter det som en personlig fornærmelse. :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.912
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Det er vel ikke spesielt unikt for «FrP-motstandere» ...

mvh
    KJ

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.325
    Sted
    Østfold
    Gjest skrev:
    Dagens regjering har problemer på meningsmålingene. De har lovt mer enn de har holdt. Jeg kan ikke huske noen regjering som ikke har hatt dette problemet.

Hvis vi noensinne ser Fr.p i regjering så vil dette problemet får nye og større dimensjoner, større enn Norge noensinne har sett, og større enn det som er bra for Norge.
    Men det blir lærerikt for Fr.p og deres tilhengere.
    Er det ikke snart på tide at et parti som har sittet i regjering 14 ganger siden krigen viser litt gangsyn i forhold til å vite litt om det å regjere et land? Hvorfor skal de alltid skylde på forrige regjering for sin manglende evne til å regjere, og hvorfor skal vi ha nedgangstider hver gang AP sitter i regjering?

Om FRP får regjeringsmakten får vi et parti som aldri før har sittet i regjering. Når hadde vi en slik situasjon sist? Vi har slitt lenge med regjeringspartier som er en direkte trussel mot demokratiet og vi trenger en forandring. Hvilket annet parti uten tidligere regjeringsmakt vil klare å oppfylle alle sine saker i sin første regjeringsperiode?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.325
    Sted
    Østfold
    Gjestemedlem skrev:
    Eh, hele FrPs poltikk er jo basert på tabloide utspill. Hvis det ikke var for tabloidavisene og de tabloide TV programmene så hadde vel ikke FrPproblemet vært større enn 7-8% eller så vil jeg tro.
    Tabloidavisene har stort sett fokus på saker som kan skade FRP, og overskriftene gjengir alltid en kraftig fordreining av kjærnesaken. Om du har misset det og fortsatt bare leser overskriftene så forstår jeg at du sliter med å se nyansene.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Tabloidavisene har stort sett fokus på saker som kan skade FRP, og overskriftene gjengir alltid en kraftig fordreining av kjærnesaken. Om du har misset det og fortsatt bare leser overskriftene så forstår jeg at du sliter med å se nyansene.
    Sagt på en annen måte er det flere hundre journalister som tar feil, og Snickers med meningsfeller som har rett?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.325
    Sted
    Østfold
    Jurassic skrev:
    Noe så enkelt som utspillet i dagens VG om at alle asylsøkere bør bo i telt er for meg en god nok grunn til å holde seg unna partiet.
    Det er den sittende regjering som har satt opp teltleir for asylsøkere.

Jurassic skrev:
    Men som sagt tidligere, største skandalen er i mine øyne fortsatt at partiet har så mange tilhengere.
    Er du motstander av demokrati?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Tabloidaviser utmerker seg neppe ved sin nyanserte dekning av noe som helst. Forøvrig regner jeg VG, Norges største tabloidavis, som et rent FrPorgan, kanskje bare overgått av Norge i Dag og Søndag Søndag (hvis den enda eksisterer).

At avisene forøvrig har fokus på saker som kan skade Frp vil jo bare si at de driver nyhetsdekning. Enhver saklig og nyansert dekning av en sak vil i utgangspunktet skade FrP.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Om FRP får regjeringsmakten får vi et parti som aldri før har sittet i regjering. Når hadde vi en slik situasjon sist?
    eh.. nå nettopp når SV kom i regjering for første gang. Slike eksperimenter frister lite til gjentagelse.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jurassic skrev:
    Kan du vise meg et land med en helsepraksis som du skisserer (lignende amerikansk modell) som fungerer bedre for de med lite midlern enn den norske modellen.

At en FrP politiker kommer med uttalelser til VG som det igjen blir referert til kan i mine øyne neppe kalles en løgn.

Vidar heter jeg og er ikke så anonym.
    Hva mener du er likheten med det amerikanske systemet er? Dete synes jeg er viktig at du svarer på!

FRP sin modell vil være 100% finansiert av staten. Den enkelte skal ikke betale noe for de rettighetene man har krav på.

En annen utbredt missoppfatning er - hvorfor må det være noen man skal sammenligne seg med...? Hvorfor kan vi ikke i Norge - som utvilsomt er verdens rikeste land - gjøre noe som er bedre enn det alle andre har gjort...? Det ser det overhodet ikke ut til at den rødgrønne regjeringen evner!

Mvh
    OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.325
    Sted
    Østfold
    Gjest skrev:
    Sagt på en annen måte er det flere hundre journalister som tar feil, og Snickers med meningsfeller som har rett?
    Sagt på en tredje måte, overskriftene viser den hele og fulle sannhet, og dersom teksten ikke taler din politiske sak så ser du bort fra den?

Utrolig billig knep Gjest, men det er neppe særlig mange som er så dumme at de biter på slikt. Selv er jeg mer interessert i sak enn overskrifter.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.325
    Sted
    Østfold
    Gjestemedlem skrev:
    Forøvrig regner jeg VG, Norges største tabloidavis, som et rent FrPorgan
    Anbefaler deg å forsøke å lese VG en gang. Det kan bli en ny og interessant opplevelse.

Gjestemedlem skrev:
    At avisene forøvrig har fokus på saker som kan skade Frp vil jo bare si at de driver nyhetsdekning. Enhver saklig og nyansert dekning av en sak vil i utgangspunktet skade FrP.
    En nyhetsdekning der overskriften klart avviker fra selve saken, er den nyansert og saklig?

Dersom overskriftene alltid peker i klart negativ retning i forhold til selve saken, hvordan kan du da forsvare et slikt utsagn?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.912
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Never ruin a good story with facts.

Det er ikke bare FrP som «lider» under tabloidavisene.

mvh
    KJ

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    880
    Snickers-is skrev:
    Gjest skrev:
    Sagt på en tredje måte, overskriftene viser den hele og fulle sannhet, og dersom teksten ikke taler din politiske sak så ser du bort fra den?

Utrolig billig knep Gjest, men det er neppe særlig mange som er så dumme at de biter på slikt. Selv er jeg mer interessert i sak enn overskrifter.
    Ja, den var billig - men likevel var det en kjerne av sannhet i det. Kanskje du kan tenke litt over det...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn