Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Anbefaler deg å forsøke å lese VG en gang. Det kan bli en ny og interessant opplevelse.
    Leser den av og til. Det er ofte den eneste norske avisen som er å få tak i her nede. Sportssidene og tegneseriene er forøvrig ganske nøytrale. Nettversjonen blir for mye se og hør til at jeg gidder å bruke mye tid på den.

En nyhetsdekning der overskriften klart avviker fra selve saken, er den nyansert og saklig?
    Det samme kan man jo si om FrPs hjertesaker...

Dersom overskriftene alltid peker i klart negativ retning i forhold til selve saken, hvordan kan du da forsvare et slikt utsagn?
    Mye dersom og hvis, dette er dine påstander og ikke mine. Jeg deler ikke helt ditt syn her, selv om jeg registrerer at der ofte benyttes lokkemidler for å få folk til å lese an artikkel... men som sagt, bruk at useriøse lokkemidler er jo FrPs fremste taktikk på velgermarkedet også, så her reflekterer jo VG igjen akkurat den samme holdningen til publikum.

Men jeg kan jo ikke klandre dem for dette heller.. Vg er norges største avis, og Frp landets største parti, så metodene virker jo tydeligvis svært bra.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.319
    Sted
    Østfold
    Gjestemedlem skrev:
    eh.. nå nettopp når SV kom i regjering for første gang. Slike eksperimenter frister lite til gjentagelse.
    Blir det ikke litt feil å trekke inn Kristin Halvorsen i en diskusjon som handler om seriøs politikk?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.875
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    eh.. nå nettopp når SV kom i regjering for første gang. Slike eksperimenter frister lite til gjentagelse.
    Blir det ikke litt feil å trekke inn Kristin Halvorsen i en diskusjon som handler om seriøs politikk?
    Det er dagens ;D ;D ;D

Den er så klissvåt av ironi og dobbelt bunn at jeg er usikker på om du skjønner det selv.

mvh
    KJ

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.319
    Sted
    Østfold
    Gjest skrev:
    Snickers-is skrev:
    Gjest skrev:
    Sagt på en annen måte er det flere hundre journalister som tar feil, og Snickers med meningsfeller som har rett?
    Sagt på en tredje måte, overskriftene viser den hele og fulle sannhet, og dersom teksten ikke taler din politiske sak så ser du bort fra den?

Utrolig billig knep Gjest, men det er neppe særlig mange som er så dumme at de biter på slikt. Selv er jeg mer interessert i sak enn overskrifter.
    Ja, den var billig - men likevel var det en kjerne av sannhet i det. Kanskje du kan tenke litt over det...
    Du er kanskje klar over at de journalistene er ganske få sammenliknet med partiets tilhengere?

Kanskje du har reflektert over at journalistene ikke bare skriver overskriften, men også teksten som gjerne setter overskriften i et helt annet lys?

Så hvor var kjernen av sannhet?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Når begynte denne tåden å handle om seriøs politikk? Her diskuterer vi jo FrP. Greit nok at dette er Off-Topic hjørnet.. men det finnes da grenser. 8)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.319
    Sted
    Østfold
    Gjestemedlem skrev:
    bruk at useriøse lokkemidler er jo FrPs fremste taktikk på velgermarkedet også
    Det er nå i hvertfall både Solbergs og Stoltenbergs fremste taktikk å trekke fokus bort fra selve saken og over på avisoverskrifter for å fremstille FRP som useriøst og samtidig unngå å blottlegge de svakhetene i deres egen politikk som FRP har forsøkt å sette fokus på. Det som gjør meg mest positiv til FRP er at de hele tiden etterlyser mer opplysning og mer nyanser i saker der både AP og Høyre forsøker å tåkelegge bildet.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.319
    Sted
    Østfold
    Gjestemedlem skrev:
    Når begynte denne tåden å handle om seriøs politikk? Her diskuterer vi jo FrP. Greit nok at dette er Off-Topic hjørnet.. men det finnes da grenser. 8)
    Du er klar over at de er norges største parti?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.319
    Sted
    Østfold
    KJ skrev:
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det er dagens ;D ;D ;D

Den er så klissvåt av ironi og dobbelt bunn at jeg er usikker på om du skjønner det selv.

mvh
    KJ
    Ikke på den måten du skulle ønske nei ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det er nå i hvertfall både Solbergs og Stoltenbergs fremste taktikk å trekke fokus bort fra selve saken og over på avisoverskrifter for å fremstille FRP som useriøst og samtidig unngå å blottlegge de svakhetene i deres egen politikk som FRP har forsøkt å sette fokus på. Det som gjør meg mest positiv til FRP er at de hele tiden etterlyser mer opplysning og mer nyanser i saker der både AP og Høyre forsøker å tåkelegge bildet.
    Ja slik sett er de nyttig. Litt som Erling Folkvord med motsatt fortegn. Men fra å være en bråkebøtte og en sint pekefinger til å slippe til bak rattet er jo to helt forskjellige ting.

Når det kommet til FrP har jeg jo et lite håp om at de skal bli et offer for sin egen popularitet. Med andre ord at hvis de blir stor og mange nok, så vil denne nye medlemsmassen vanne ut partiet og bevege seg bort fra de mest ytterliggående fløysakene og en gang bli til et saklig parti de også. Et parti med Frps oppslutning og Venstres program ville jo være det beste fra begge verdener... og kommer man så langt så spiller det ikke så stor rolle hva de heter lenger heller.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Ja, og Ole Ivars er også et av norges mest solgte band...

Vedlegg

J

Jurassic

Gjest
    OMF skrev:
    Jurassic skrev:
    Kan du vise meg et land med en helsepraksis som du skisserer (lignende amerikansk modell) som fungerer bedre for de med lite midlern enn den norske modellen.

At en FrP politiker kommer med uttalelser til VG som det igjen blir referert til kan i mine øyne neppe kalles en løgn.

Vidar heter jeg og er ikke så anonym.
    Hva mener du er likheten med det amerikanske systemet er? Dete synes jeg er viktig at du svarer på!

FRP sin modell vil være 100% finansiert av staten. Den enkelte skal ikke betale noe for de rettighetene man har krav på.

En annen utbredt missoppfatning er - hvorfor må det være noen man skal sammenligne seg med...? Hvorfor kan vi ikke i Norge - som utvilsomt er verdens rikeste land - gjøre noe som er bedre enn det alle andre har gjort...? Det ser det overhodet ikke ut til at den rødgrønne regjeringen evner!

Mvh
    OMF
    Sakset ut fra nett, her er den amerikanske modellen:
    USA – frivillig helseforsikring med sikkerhetsnett for vanskeligstilte
    Helsesystemet i USA er basert på at den enkelte innbygger har en privat helseforsikring. Det er svært sjelden å se land som satser på privat sektor i helsevesenet, både når det gjelder tjenesteproduksjon og betaling. USA er idag hovedleverandør av medisinsk innsikt og teknologi, og behandlingsresultatene som oppnås i USA er jevnt over bedre enn i andre utviklede land. Selv om det er den føderale regjeringen i USA som er ansvarlig for den grunnleggende finansiering og lovgivning innenfor helsetjenesten, er det hver enkelt delstat som regulerer det meste av helsevesenet og minimumsinnhold i helseforsikringer. I USA er 14 prosent av befolkningen uten helseforsikring. De uforsikrede kan deles i tre grupper – de som ikke har råd, de som har så god råd at de kan betale helseutgifter fra egen lomme og de som tar en kalkulert risiko. Det siste er en viktig grunn til at de under 34 år er sterkt overrepresentert blant de uforsikrede. De uforsikrede nektes ikke adgang til helsevesenet. For akutt hjelp er det ulovlig for private sykehus å avvise pasienter, selv om du ikke kan betale. De udekkede kravene som dette skaper utgjør opp mot 0,5 prosent av BNP. Mange tror det ikke finnes et offentlig sikkerhetsnett for vanskeligstilte i USA. Dette er feil. Den offentlige finansieringen i USA foretas i hovedsak gjennom de to landsdekkende, offentlige sykeforsikringsprogrammene Medicare og Medicaid. Medicare dekker kostnader til sykehusbehandling for eldre over 65 år og funksjonshemmede, mens Medicare dekker kostnader til sykehus- og legebehandling for fattige og for lavinntektsgrupper med høye utgifter til helsetjenester. Mens Medicare finansieres av føderale myndighetene, fungerer Medicaid i samarbeid med delstatene. I tillegg finnes SCHIP som dekker helseutgifter for uforsikrede barn.

Utenom finansieringen, hva skiller denne fra Frp modellen?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.319
    Sted
    Østfold
    Gjestemedlem skrev:
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Ja slik sett er de nyttig. Litt som Erling Folkvord med motsatt fortegn. Men fra å være en bråkebøtte og en sint pekefinger til å slippe til bak rattet er jo to helt forskjellige ting.

Når det kommet til FrP har jeg jo et lite håp om at de skal bli et offer for sin egen popularitet. Med andre ord at hvis de blir stor og mange nok, så vil denne nye medlemsmassen vanne ut partiet og bevege seg bort fra de mest ytterliggående fløysakene og en gang bli til et saklig parti de også. Et parti med Frps oppslutning og Venstres program ville jo være det beste fra begge verdener... og kommer man så langt så spiller det ikke så stor rolle hva de heter lenger heller.
    Det tror jeg nok vil skje uansett, og på mange måter kan man jo si at det allerede har skjedd. Mer enn halvparten av alle saker som omtales, eller i hvertfall tidligere var omtalt i tilknytning til FRP, og med en klar overvekt av de svært negative sakene har vært lokalpolitikere med en eller annen svært lite gjennomtenkt mening. Partiet har trekt til seg veldig mye rart opp gjennom tidene, men heldig vis har de i liten grad kommet til i sentralstyret.

Jeg tror ikke FRP på sentralt hold ser på det som negativt om partiet får flere medlemmer. Det jeg er mest spent på er å se hvor selvkritiske de er. I regjeringsposisjon vil de få mange dyktige rådgivere og fagfolk rundt seg og om det kommer et FRP alene i regjeringsposisjon i korridorene der så er det ikke helt umulig annet enn at mye av politikken vil bli satt på prøve før det slippes ut i praksis.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.319
    Sted
    Østfold
    Gjestemedlem skrev:
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Innen politikken brukes ikke meningsmålinger fra krigen.

http://lista.vg.no/show_list.php?ListsOp=showWeek&listID=15

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Innen politikken brukes ikke meningsmålinger fra krigen.

http://lista.vg.no/show_list.php?ListsOp=showWeek&listID=15
    VGlista har aldri tatt med bensinstasjonsalget, og dermed aldri fanget opp f.eks. dansebandmusikken som selges her. Så Vikigarna, Sputnik og slikt kommer derfor ikke med på den musikalske menigsmålingene... men nå skal vi ikke strekke denne parallelen altfor langt heller da.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Det tror jeg nok vil skje uansett, og på mange måter kan man jo si at det allerede har skjedd. Mer enn halvparten av alle saker som omtales, eller i hvertfall tidligere var omtalt i tilknytning til FRP, og med en klar overvekt av de svært negative sakene har vært lokalpolitikere med en eller annen svært lite gjennomtenkt mening. Partiet har trekt til seg veldig mye rart opp gjennom tidene, men heldig vis har de i liten grad kommet til i sentralstyret.
    ja her har de vist den nødvendige disiplin, men de har samtidig kvittet seg med alle de unge liberale kreftene som vari partiet en gang. Bolkesjø var vel et veiskille på mange måter her bort i fra liberal høyrepolitikk og over i populærkonservativ bajasdyrkelse.

I regjeringsposisjon vil de få mange dyktige rådgivere og fagfolk rundt seg og om det kommer et FRP alene i regjeringsposisjon i korridorene der så er det ikke helt umulig annet enn at mye av politikken vil bli satt på prøve før det slippes ut i praksis.
    Ja det finnes nok mange opportunister innen partiet som sikkert er egnet til politiske stillinger. Og at udugelige statståder kan reddes av embedsverket er jo intet nytt heller... Se et par episoder av "Yes Minister" eller se på George Bush så innser man dybden av sannhet i dette.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.319
    Sted
    Østfold
    Jeg har inntrykk av at frykten for et politisk parti sin evne til å kjøre Norge i grøfta i regjeringsposisjon er sterkt overdrevet og temmelig irrasjonell så lenge rammeverket for demokratiet og styresmakten ikke endres. Selv er jeg nysgjerrig på hvordan FRP ville gjøre det i regjeringsposisjon. Jeg har ingen forventning om at det blir perfekt, men jeg tror det ville innebære en sunn dreining av fokus på en del områder i samfunnet og i politikken.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jurassic skrev:
    Sakset ut fra nett, her er den amerikanske modellen:
    USA – frivillig helseforsikring med sikkerhetsnett for vanskeligstilte
    Helsesystemet i USA er basert på at den enkelte innbygger har en privat helseforsikring. Det er svært sjelden å se land som satser på privat sektor i helsevesenet, både når det gjelder tjenesteproduksjon og betaling. USA er idag hovedleverandør av medisinsk innsikt og teknologi, og behandlingsresultatene som oppnås i USA er jevnt over bedre enn i andre utviklede land. Selv om det er den føderale regjeringen i USA som er ansvarlig for den grunnleggende finansiering og lovgivning innenfor helsetjenesten, er det hver enkelt delstat som regulerer det meste av helsevesenet og minimumsinnhold i helseforsikringer. I USA er 14 prosent av befolkningen uten helseforsikring. De uforsikrede kan deles i tre grupper – de som ikke har råd, de som har så god råd at de kan betale helseutgifter fra egen lomme og de som tar en kalkulert risiko. Det siste er en viktig grunn til at de under 34 år er sterkt overrepresentert blant de uforsikrede. De uforsikrede nektes ikke adgang til helsevesenet. For akutt hjelp er det ulovlig for private sykehus å avvise pasienter, selv om du ikke kan betale. De udekkede kravene som dette skaper utgjør opp mot 0,5 prosent av BNP. Mange tror det ikke finnes et offentlig sikkerhetsnett for vanskeligstilte i USA. Dette er feil. Den offentlige finansieringen i USA foretas i hovedsak gjennom de to landsdekkende, offentlige sykeforsikringsprogrammene Medicare og Medicaid. Medicare dekker kostnader til sykehusbehandling for eldre over 65 år og funksjonshemmede, mens Medicare dekker kostnader til sykehus- og legebehandling for fattige og for lavinntektsgrupper med høye utgifter til helsetjenester. Mens Medicare finansieres av føderale myndighetene, fungerer Medicaid i samarbeid med delstatene. I tillegg finnes SCHIP som dekker helseutgifter for uforsikrede barn.

Utenom finansieringen, hva skiller denne fra Frp modellen?
    Nå er det jo akkurat finansieringen som er den store forksjellen. Absolutt hele innlegget du siterer handler om finansieringen med unntak av denne setningen:

USA er idag hovedleverandør av medisinsk innsikt og teknologi, og behandlingsresultatene som oppnås i USA er jevnt over bedre enn i andre utviklede land

Og da skjønner du vel litt hva som er poenget med FRP sin modell.
    Staten betaler for behandlingen - akkurat slik som i Norge.
    Man får lovfestede rettigheter - som gjør at man faktisk har rettigheter når man ikke får den behandlingen man har krav på.
    Og man slipper til litt markedstankegang som gjør at man kan oppnå bedre resultater.

Kan du forklare litt hvor du mener at AP sin modell avviker mer fra den amerikanske enn FRP sin modell...?

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Jeg har inntrykk av at frykten for et politisk parti sin evne til å kjøre Norge i grøfta i regjeringsposisjon er sterkt overdrevet og temmelig irrasjonell så lenge rammeverket for demokratiet og styresmakten ikke endres. Selv er jeg nysgjerrig på hvordan FRP ville gjøre det i regjeringsposisjon. Jeg har ingen forventning om at det blir perfekt, men jeg tror det ville innebære en sunn dreining av fokus på en del områder i samfunnet og i politikken.
    Det er klart at Norge ikke går ad undas med en gang man slipper løs Frp i regjeringskorridorene. Og selv om man kanskje er litt nyskjerrig på hvordan dette ville utvikle seg i praksis så er det omtent som å sette en dunk med karsk, en motorsag og en sett med hockeymasker på bordet og invitere til åpent hus og betrakte det hele fra god avstand med et webcam. En besnærende tanke, men jeg er stiller meg litt mer skeptisk til å prøve det ut i praksis likevel.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.875
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    ...
    Jeg tror ikke FRP på sentralt hold ser på det som negativt om partiet får flere medlemmer. Det jeg er mest spent på er å se hvor selvkritiske de er. I regjeringsposisjon vil de få mange dyktige rådgivere og fagfolk rundt seg og om det kommer et FRP alene i regjeringsposisjon i korridorene der så er det ikke helt umulig annet enn at mye av politikken vil bli satt på prøve før det slippes ut i praksis.
    Akk o ve ... det blir mye overtid på «slitne» byråkrater...

Må vi vente en hel valgperiode med FrP i regjering før politikken får lov til å slippe ut i dagslys?

mvh
    KJ

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Man får lovfestede rettigheter - som gjør at man faktisk har rettigheter når man ikke får den behandlingen man har krav på.
    Og man slipper til litt markedstankegang som gjør at man kan oppnå bedre resultater.

Kan du forklare litt hvor du mener at AP sin modell avviker mer fra den amerikanske enn FRP sin modell...?

Mvh
    OMF

Så blir nok det neste steget å gjøre ordningen frivillig. Der dem som ønsker det kan melde seg ut av folketrygden. Da slipper de å betale avgiften men sier også fra seg retten til behandling hvis de skulle trenger den. Da får vi en modell basert på økonomisk frihet for den enkelte... og mange som vil gamble på at de ikke trenger slik hjelp de første 20-30 årene i av sitt arbeisliv uansett.

Å prøve å løse helseproblemet ved å innføre et nytt lag med lover og byråkrati oppå det vi allerede har, er jo ikke annet enn å omdirigere helsekroner fra helsenyttige foretak til advokater, rettstvister, saksbehandlere, erstatningsssøksmål, etterkontroll av private løsninger, søksmål mot helsefortak som bryter kontrakter etc. etc. Hvis et sykehus kan drives av private med overskudd, er det ingeting i veien for at de kan gjøre akkurat det samme enten eieren er staten eller Røkke.

Hvorfor ikke bare bruke alle de millardene dette vil koste til å forbedre sykehusene i stedet, slik at de er i stand til å yte den sevicen man kan forvente av dem?

Dette utspillet fra Frp er ikke kommet for å tjene forbrukerene og befolkningen. Det er fremlagt ene og alene for å slippe til tunge private aktører i helsevesenet og lovpålegge staten å overføre enorme summer til dem hvert år. Og det skulle ikke forundre meg mye om ikke litt drypper tilbake til Frp også i form av generøs støtte fra anonyme velgjørere og smilende aksjonærer i foretakene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Deph...blir du aldri lei den munndiareen....

Det du skriver er LØGN og vitner om mangel på saklige argumenter.

Vi bruker mest på helse pår innbygger i hele verden- men god margin. alikevel har vi ikke best tjenster. Hvorfor det Deph...? Det kan jo ikke være FRP sin skyld...?

Forøvrig utgjør vel hele det norske helsevenset i størrelsesorden omtrent det samme som en bydel i New York.
    Alikevel har vi rikelig med forvaltning:
    Sykeshuset har sin egen ledelse.
    Vi har en fylkesadministrasjon
    Helseregionene har jo også sin egen adminstrasjon
    Til slutt har vi en landsdekkende administrasjon.

Forøvrig litt fornøyelig å lese dine forsøk på å svartmale FRp sin politikk - og når du ikke har noen gode argumenter, så tyr du alltid til det samme - hvor ille det blir når FRP kommer til makten og snur rundt på alt har sagt og skrevet...er det det beste du greier...er det hetebølge i Tyrkia..?

mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Vi bruker mest på helse pår innbygger i hele verden- men god margin. alikevel har vi ikke best tjenster. Hvorfor det Deph...? Det kan jo ikke være FRP sin skyld...?
    Vi har uten tvil et av de beste helsevesener i hele verden. Der finnes nok eksempel på behandlingsformer her og der som vi ikke har innført enda, eller typer behandlig for underlige sykdommer som ikke fanges opp. Men som system har vi noe av verdens beste, spesielt for dem som ikke er spesielt rike. Og dem som er spesielt rike har all mulighet til å finansiere det de ønsker selv av ekstrabehandlig og luksusopphold på private klinikker med 5 stjernes forpleining.

Poenget er uansett at hvilket helsetilbud vi er i stand til å gi avhengier til syvende og sist av hvor mye penger vi bruker på helse. Og jo mer penger som går til helse direkte, og mindre til byråkrati jo større er den potensielle gevinsten. Så helseproblemet løses ikke best med mer byråkrati og reguleringer, men med ekstra helsemidler der det gir mest for pengene.

Forøvrig litt fornøyelig å lese dine forsøk på å svartmale FRp sin politikk - og når du ikke har noen gode argumenter, så tyr du alltid til det samme - hvor ille det blir når FRP kommer til makten og snur rundt på alt har sagt og skrevet...er det det beste du greier...er det hetebølge i Tyrkia..?
    Ikke hetebølge, men det ligger rundt 36-38 grader midt på dagen. Mine spådommer om hvordan det kan bli i et FrPvelde er jo selvsagt basert på bange anelser og en analyse der man prøver å se helheten i politkken og de bakenforliggende motivene, samt hvem partiet egentlig representerer og hva disse står for. Man er da ikke født i går heller.

Bedre føre var osv..

Men det er jo forståelig at noen blir sure når en avslører bløffen deres:

http://www.videojug.com/film/how-to-do-an-old-school-street-hustler-trick

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.319
    Sted
    Østfold
    Gjestemedlem skrev:
    Dette utspillet fra Frp er ikke kommet for å tjene forbrukerene og befolkningen.
    Det kommer jo an på hvordan du ser på det. Vi vet jo alle svært godt at det private næringslivet er bedre enn offentlig sektor på service, resultater, økonomisk effektivitet, arbeidsmiljø, struktur, internkontroll, fornyelse og overholdelse av lovverk. Hva er de negative konsekvensene?

Gjestemedlem skrev:
    Det er fremlagt ene og alene for å slippe til tunge private aktører i helsevesenet og lovpålegge staten å overføre enorme summer til dem hvert år.
    Ja, det er nå en gang slik at dersom det offentlige kjøper varer eller tjenester så plikter de å betale for det. Man bør kanskje være forsiktig med å selge noe til deg uten å få betalt på forskudd.

Gjestemedlem skrev:
    Og det skulle ikke forundre meg mye om ikke litt drypper tilbake til Frp også i form av generøs støtte fra anonyme velgjørere og smilende aksjonærer i foretakene.
    Dersom det blir et problem så vet du like godt som vi andre at det blir slått svært raskt ned på. Dette er en av de korrupsjonsformene vi gjennom lovverket er best beskyttet mot i dag.

J

Jurassic

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Dette utspillet fra Frp er ikke kommet for å tjene forbrukerene og befolkningen.
    Det kommer jo an på hvordan du ser på det. Vi vet jo alle svært godt at det private næringslivet er bedre enn offentlig sektor på service, resultater, økonomisk effektivitet, arbeidsmiljø, struktur, internkontroll, fornyelse og overholdelse av lovverk. Hva er de negative konsekvensene?
    Det er en sannhet med modifikasjoner...

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.319
    Sted
    Østfold
    Gjestemedlem skrev:
    Mine spådommer om hvordan det kan bli i et FrPvelde er jo selvsagt basert på bange anelser og en analyse der man prøver å se helheten i politkken og de bakenforliggende motivene, samt hvem partiet egentlig representerer og hva disse står for.
    Altså, de øvrige partienes meninger om FRP sin oposisjonspolitikk?

Dersom vi ser på to personer, vi vet at den ene har drept et menneske, men vi vet ikke hvem at de to som er morderen. De skylder begge på hverandre og vi har ikke noe faktagrunnlag å bygge saken på. Den ene foreslår at saken bør etterforskes, men Gjestemedlem er ikke enig, han har nemlig bestemt seg for at det er han som er morderen, du vet, bange anelser og en analyse der hans motstander forsøker å overbevise deg om de bakenforliggende motivene, samt hvem kompisene hans er og hvorvidt du liker dem...

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    Frp er bare en klistrelapp/syndebukk for hva Ap og tildels Høyre frykter:
    Akselererende transformering av Norge til en salat ala USA/Sveits/Kuwait.
    Slutten på planøkonomi fra harde 30-tall som ikke tåler sammenlikning med naboland.

Leste at Søfteland skyldte på krigen hva gjelder etterslep veiutbygging.
    Hva hadde vi før krigen ? Kjerreveier
    Hva hadde vi etter ? .... Kraftverk, veier og utbygget jernbane og havneanlegg.
    Hvis vi ser bort fra hvilken kategori gjestearbeidere vi hadde, ser man straks fordelen Sveits og Kuwait har av den frivillige gjeste-arbeidstokken.
    NAV skal nå ha kurs for 1000 utenlandske elektrikere, joda vi nærmer oss om ikke så brått.

J

Jurassic

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Jurassic skrev:
    Det er en sannhet med modifikasjoner...
    Det er forskjell på å slippe styringen og å åpne for private.
    Tidligere når jeg var ansatt i et mindre firma trudde jeg at det ville være mye mer effektivt i det private næringslivet.

Nå etter å ha jobbet for et større norskt firma samt et større utenlandskt et tviler jeg sterkt på at det er så mye mer effektivt i det private enn i det offentlige.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    879
    Ja, jeg har samme erfaring som Jurassic med dette.

Noen som har tøffe jobber i off sektor: sykepleiere og lærere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Dersom vi ser på to personer, vi vet at den ene har drept et menneske, men vi vet ikke hvem at de to som er morderen. De skylder begge på hverandre og vi har ikke noe faktagrunnlag å bygge saken på. Den ene foreslår at saken bør etterforskes, men Gjestemedlem er ikke enig, han har nemlig bestemt seg for at det er han som er morderen, du vet, bange anelser og en analyse der hans motstander forsøker å overbevise deg om de bakenforliggende motivene, samt hvem kompisene hans er og hvorvidt du liker dem...
    Ikke noe problem å være etterpåklok. Viktigere er det å være litt fremsynt for å unngå drapssaker i det hele tatt. Noen personer bør man ikke låne bort sin kniv til, og heller lytte til sine bange anelser:

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Forøvrig litt fornøyelig å lese dine forsøk på å svartmale FRp sin politikk
    Mange er jo litt nyskjerrig og stiller seg spørsmålet.. hmm.. Frp, hva er nå dette da, hva er det verste som kan skje hvis man prøver... (Litt som å feste på GHB)

Derfor er det viktig å peke på nettopp dette, slik at man ikke tar en forhastet beslutning. Det er klart at en fokusering på alle de negative aspektene kan ses på som svartmaling, og at noen av spådommene er worst case scenario. Så selv om noen av beskrivelsene virker litt overdrevne, så peker de uansett på svært alvorlige saker.

Et frpregime vil medføre at svært mange mennesker blir vanskeligstilte i Norge. Fattigdom, sosial elendighet, rusmisbruk og kriminalitet vil vokse frem i et samfunn der flere og flere vil falle utenfor. Det er dette jeg er mest redd for av alt. Et samfunn der man er en dritt og en utgiftspost med mindre man er frisk, før, arbeidende og heilnorsk.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.319
    Sted
    Østfold
    Mye vil nok gå galt med FRP ved roret, men neppe så til de grader mye som med sittende regjering. Jeg tør knapt tenke på hvordan det ville gått med en regjering enda lenger til venstre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Mye vil nok gå galt med FRP ved roret, men neppe så til de grader mye som med sittende regjering. Jeg tør knapt tenke på hvordan det ville gått med en regjering enda lenger til venstre.
    Greit at det finnes et godt alternativ til dem begge da. :)

En liberal sentrum/høyre regjering... så slipper man å bekymre seg over fløypartiene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    ]
    Et frpregime vil medføre at svært mange mennesker blir vanskeligstilte i Norge. Fattigdom, sosial elendighet, rusmisbruk og kriminalitet vil vokse frem i et samfunn der flere og flere vil falle utenfor. Det er dette jeg er mest redd for av alt. Et samfunn der man er en dritt og en utgiftspost med mindre man er frisk, før, arbeidende og heilnorsk.
    Omtrent som nå altså.....

Anbefaler deg å sette deg inn i hvordan det er å få hjelp i helse-Norge i dag hvis man har feks en dobbeltdiagnose psykisk/rus...da vil du skjønne at noen dramatisk bør gjøres med systemet! Og jeg vil tro at for de som opplevd dette - så vil din og andre forherligesle av dagens system virke svært provoserende!

Mvh
    OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.319
    Sted
    Østfold
    Gjestemedlem skrev:

En liberal sentrum/høyre regjering... så slipper man å bekymre seg over fløypartiene.
    Du ønsker nok en handlingslammet mindretallsregjering?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.875
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    ...
    Så det er bedre med en handlingsdyktig bajasregjering?

mvh
    KJ

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.434
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF skrev:
    [Nå er det jo akkurat finansieringen som er den store forksjellen. Absolutt hele innlegget du siterer handler om finansieringen med unntak av denne setningen:

USA er idag hovedleverandør av medisinsk innsikt og teknologi, og behandlingsresultatene som oppnås i USA er jevnt over bedre enn i andre utviklede land

Mvh
    OMF
    Venter på svar Jurassic...?

mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Gjestemedlem skrev:

En mindretallsregjering er alt annet enn handlingslammet. Den kan samarbeide med Frp i saker der dette er hensiksmessig og den kan samarbeide med AP/SV/SP i saker der dette gir det beste resultatet. Dette er den absolutt mest fleskible løsningen i dagens politikk. Hvorfor låse seg til en av sidene og måtte ta hele pakken, både de søte og de råtne eplene når man heller kan velge det beste fra sak til sak.

Så ja, jeg ønsker meg en mindretallsregjering.

En ren FrP regjering vil være handlingslammet fordi den ikke har denne muligheten. Den dagen det ikke finnes noen til høyre for dem som de kan få flertall for sakene sine sammen med, så vil de enten gå på smell etter smell i stortinget eller måtte føre en politkk som ikke har noe med Frp å gjøre i det hele tatt... så hva er poenget med det?

Jeg ønsker meg vel egentlig en flertallregjering bestående av Venstre og Høyre, men det er nok vel optimistisk i dagens politiske klima.. ;)

Så en handligskraftig, fleksibel sentrum/høyre regjering er det beste alternativ til den rød/røde regjeringen vi har nå.

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Anbefaler deg å sette deg inn i hvordan det er å få hjelp i helse-Norge i dag hvis man har feks en dobbeltdiagnose psykisk/rus...da vil du skjønne at noen dramatisk bør gjøres med systemet! Og jeg vil tro at for de som opplevd dette - så vil din og andre forherligesle av dagens system virke svært provoserende!
    Jeg har ikke på noen måte forherliget dagens system, og ja, jeg kjenner godt til slike saker. Det er også en av grunnene til at man bør se alvorlig på hvilke forhold og situasjoner som fremmer slike tilfeller i utgangspunktet.

FrP vil gjøre det økonomisk mye vanskeligere for dem som har det aller vanskeligst i Norge i dag. De vil frata rettigheter for de trygdede, de uføre, de som trenger sosialhjelp, de arbeidsledige, rusmisbrukere osv. Hvor mange slike tilfeller av psykiske- og rusproblemer tror du ikke vil vil få som resultat av en slik hjerterå og kynisk politikk som Frp vil føre på dette feltet? Det eneste de har å tilby disse mennskene er politi, fengsel, tvang og fornedrelse...

Men like forbannet så stemmer akkurat disse menneskene på dem.. forstå det den som kan. :-\

Det hjelper lite å påpeke svakheter i dagens system når det som foreslås er så mye mye verre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn