Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    C

Cyber

Gjest
    Føler denne tråden begynner å ta seg opp! ;)

Og det er jo riktig som står over. Stusser ofte over de som har nakne harde rom, men bruker tusener på vinkorker til å holde kablene oppe fra gulvet med og miniatyr-sakkosekker formet som sorte rotter på toppen av forsterkeren for å få god lyd. Da har det søren meg tippa for lenge siden. (Etter min mening.)

8

8x12_TOM

Gjest
    pengesluk skrev:
    Mer pjatt en handling - den er faen meg RÅ, Løvis! Og helt riktig! Det krangles og kjeftes i øst og vest, kabel ditt, kabel datt, mens man ikke en gang harde grunnleggende forutsettingene for god lyd på plass - nemlig anstendig plass og høyttalere av en viss proporsjon i forhold til rommet!!
    Hififolket onanerer med detaljer, mens surrefolket ser helheten.
    Denne tråden tar seg definitiv opp, og dette sitatet burde alle high-end'ere lest hver eneste morgen

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    8x12_TOM skrev:
    pengesluk skrev:
    Mer pjatt en handling - den er faen meg RÅ, Løvis! Og helt riktig! Det krangles og kjeftes i øst og vest, kabel ditt, kabel datt, mens man ikke en gang harde grunnleggende forutsettingene for god lyd på plass - nemlig anstendig plass og høyttalere av en viss proporsjon i forhold til rommet!!
    Hififolket onanerer med detaljer, mens surrefolket ser helheten.
    Denne tråden tar seg definitiv opp, og dette sitatet burde alle high-end'ere lest hver eneste morgen
    Det er nok en sannhet uten modifikasjoner det.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det lønner seg å begynne med svarte rotter, kabelkorker og diffusorer store som en hockeypuck til en halv million her inne...da tror jeg Jesus svinger pisken ;D
    Er det noen tanker vedrørende akustiske remedier i casa Sluket?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.860
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Pengesluk?
    utifra volum og kubikk meter argumentet ifht rom ...er vi på feil forum? ::)
    mvh
    Leif

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Jævli mye svada her nå.
    Hvor er pisken sluket? eller er du seriøs på at vi skal bo i lyd-døde rom uten hensyn til naturlig klang?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ingen grunn til akustiske tiltak hos sluket etter mine ører

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    pengesluk skrev:
    Du har faen meg helt rett!!! Det er mer drag i surregutta enn i hififolket! Gad vite hvorfor? Se på alle de feite anleggene til AV-Forum medlemmene, med skikkelige påkostede lokaler og det hele, mye råere enn lydfolket. OK, hjemmekino er kanskje en noe mer involverende hobby for HELE familien, men allikevel.

Når jeg en sjelden gang tenker meg om, så identifiserer jeg meg faktisk mer med surregutta m.h.t. OPPLEVELSEN; mørkt rom, dedikert til det man skal drive med og ikke noe annet, minimum av eksterne forstyrrelser etc. etc. Det er slik jeg lytter når det går "seriøst" for seg..
    Tiltredes! Og det er akkurat hva min filosofi har vært. Filter for alle eksterne distraksjoner (unger i hopetall f.eks) og mulighet for å dyrke sin hobby i fred og ro i en familiær symbiose. Et stort og godt bilde er ikke ueffent det heller, velegnet til å ledsage en rendyrket 2 kanals lydgjengivelse.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Nettopp hva jeg tenkte, men ble noe i tvil ift akkustikk litt foran i tråden her når det ble snakk om surrerundt. :p

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Konserter på stooor vegg funker drit bra hos Gutty med 2-kanals lyd! 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    @ SannaX

I mine øyne starter akustiske remedier med et godt designet rom - derav trådtittelen. Betongvegger og gulv er en god start. Men en god start er som kjent halve nederlaget, og det kan det fort bli her og hvis det ikke gjøres åtgjerder. Riktig isolering og materialvalg er av avgjørende betydning for sluttresultatet. Treverk egner seg suverent til rom hvor en ønsker god kontroll på akustikk generelt, og gjengitt lyd spesielt. Det er ikke farlig med avvikende materialer enkeltesteder, bare de ikke blir dominerende. Panel med fallende (varierende) bredde er bra saker. Det handler om å bryte opp uønskede refleksjoner og mønstre som forkludrer frekvensgangen. Taket er selvsagt også viktig, særlig ved lave høyder. Jeg har god erfaring med profesjonelle himlingsprodukter, perforerte treplater osv. kan gjøre glimrende arbeid dersom det er behov.

Jeg bruker aldri noen former for dedikerte akustikkprodukter før en del kriterier generelt er oppfylt:

- hvor stort er rommet? Kan anlegget plasseres slik at tidlige refleksjoner plutselig ikke er noe tema??

Sagt litt flåsete, det er bedre å bruke 100.000,- på flere kvadratmetre enn akustikk-komponenter....

- Matcher rom/høyttalere? Relative størrelsesforhold går begge veier. Skoesker i 40 m2 godt dempet rom blir dumt,
    store bass-sterke konstruksjoner som kanskje også krever lang lytteavstand blir like håpløst på 20 m2 som samtidig
    kanskje skal fylle andre funksjoner også.

- Er rommets viktige del (mellom lytteren og til bakvegg høyttalere) symmetrisk? Etter det jeg kan se så er kanskje 80%
    eller mer IKKE spesielt symmetrisk. Justert noe for høyttalerprinsipp så kan dette bety mye.

- Er alt på plass som skal være i rommet? CD/LP hyller har en forbausende stor effekt på akustikk, andre store gjenstander
    likeså. Stoler og sofa kan endre et rom totalt, særlig avhengig av trekk/stoff/skinn osv. Gardiner kan utgjøre et hav av forskjell.

- Er de foretatt noen målinger som påviser eventuelle problemområder, og i såfall, er det forsøkt flyttet rundt på høytt.?

Først når alle ovenstående kriterier er oppfylt ville jeg vurdere akustikkomponenter som sådann, hvis det fortsatt var problemer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    BHO skrev:
    65finger skrev:
    Nettopp hva jeg tenkte, men ble noe i tvil ift akkustikk litt foran i tråden her når det ble snakk om surrerundt. :p
    Det stemmer ganske bra, og grunnen til det er at de grunnleggende prinsipper om hvordan et sådant rom skal være er ivaretatt!

Når du var hos meg og lyttet i 6 timer, Fingers, så så du selv at det ikke var noe triks ute og gikk??

Knapt nok justert avstander og toe-inn eller noe som helst, alt var kaos, kabler fra Biltema (vel, nesten da). Alikevel, ingen plagsomme dips and peaks, resonanser, refleksjoner eller rariteter. FORDI GRUNNPRINNSIPPENE ER FULGT.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    En fornuftig oppsummering! Heldig er den som kan planlegge fra første spadetak :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Alt for mange lever i villfarelsen av at man kan klappe noen elementer i en tilfeldig høyttalerkasse, under hvilke som helst akustiske betingelser og at man kan berges av romkorreksjon, elektronisk deling og akustiske tiltak. Var vitne til en patetisk demo på årets Horten messe der man forsøkte å overbevise tilhørerne om at 20-30k brukt på en romkorreksjonsboks koblet til noen skoeskehøyttalere knyttet til elektronikken med høyttalerkabler til like mange kroner, ville berge musikken fra katastrofen :p Jeg klarte ikke holde kjeft, kjettere!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    Alt for mange lever i villfarelsen av at man kan klappe noen elementer i en tilfeldig høyttalerkasse, under hvilke som helst akustiske betingelser og at man kan berges av romkorreksjon, elektronisk deling og akustiske tiltak. Var vitne til en patetisk demo på årets Horten messe der man forsøkte å overbevise tilhørerne om at 20-30k brukt på en romkorreksjonsboks koblet til noen skoeskehøyttalere knyttet til elektronikken med høyttalerkabler til like mange kroner, ville berge musikken fra katastrofen :p Jeg klarte ikke holde kjeft, kjettere!
    Dynaudio Confidence - McIntosh rommet til Soundgarden?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp, Guts. Sånn er det, fordi BRANSJEN lever av å selge på oss mer og mer dingsbomser, remedier og gadgets. Og vi er umettelige, og de har selvsagt ingen interesse av å skolere nye melkekuer i grunnleggende kunnskaper om forutsettinger for å få god lyd. Det er en råtten verden.

Og en stakkars kvisefrosk av en attenåring, som står der og veiver med oppspilte øyne og en anseelig bunke penger, blir lett bytte for den pusheren som har fått kloa i'n. Da blir det den selgerens kjepphest som blir ridd, og den kjepphesten heter garantert ikke "hvordan forstå et anleggs oppbygging og komponentenes relative viktighet innbyrdes sett opp mot lytterommets forutsettinger"

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    Anonym skrev:
    gut_man skrev:
    Gult kort, Anonym! I min tråd skal ingen produsent, aktør eller enkeltperson henges ut med unntak av meg selv eventuelt. Jeg tåler det og kan forsvare meg. Be pent om unskyldning!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    pengesluk skrev:
    Anonym skrev:
    gut_man skrev:
    Gult kort, Anonym! I min tråd skal ingen produsent, aktør eller enkeltperson henges ut med unntak av meg selv eventuelt. Jeg tåler det og kan forsvare meg. Be pent om unskyldning!
    Gult kort er akseptert og jeg fortsetter å spille med senket hode.

Men med tanke på alle besøkende på Horten messa var strengt tatt anlegget hengt ut i innlegget jeg siterte.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    Godt mulig, men dog. Unnskyldning akseptert!! Jeg vet jo det ikke var vondt ment :-* :-* Hev hodet igjen!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg blir jæ##ig usikker av å lese de siste sidene i denne tråden. Ironifilteret mitt er nedslepet. Det er mange gode ord om basal kunnskap her, men klarer ikke helt frigi meg om at alle godordene (i mine ører) er ironi. Si HØYT at jeg tar feil. Si det HØYT på en ikke-ironisk måte. :) Slik sett er denne tråden mer verdifull enn mange andre pjattetråder. :eek:

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Ikke nødvendig og sparke nedover nei.....vi søker andre veien. ;)
    Ikke for det, fugle og fiskekasser er vel framleis bannlyst håper jeg?
    ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    BHO skrev:
    ;D
    Så jeg som solgte mine fiskekasser ifjor og konverterte til fuglekasser bør egentlig bli dobbelt bannlyst fra tråden.... ;D

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor det?
    Så lenge du ikke nevner elendigheta her, så kan du vel si og mene hva du vil? ;D
    Men her ruler Massa Sluket. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    Loevhagen skrev:
    Jeg blir jæ##ig usikker av å lese de siste sidene i denne tråden. Ironifilteret mitt er nedslepet. Det er mange gode ord om basal kunnskap her, men klarer ikke helt frigi meg om at alle godordene (i mine ører) er ironi. Si HØYT at jeg tar feil. Si det HØYT på en ikke-ironisk måte. :) Slik sett er denne tråden mer verdifull enn mange andre pjattetråder. :eek:
    Gi meg et par eksempler på hva du tenker på da??

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Trengs ikke. Bare si "Nei, Løvis, du er ikke paranoid"- :)

Jeg er egentlig litt ødelagt etter alle de der jæ##la (huff, nå bannet jeg igjen ... beklager) Pedal-trådene. Hvem tor han egentlig han er? Av de 4 personene, mener jeg...1st person eller 3dje person?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    Anonym skrev:
    BHO skrev:
    ;D
    Så jeg som solgte mine fiskekasser ifjor og konverterte til fuglekasser bør egentlig bli dobbelt bannlyst fra tråden.... ;D
    Neida. Ta det helt med ro. Det skal godt gjørs å bli bannlyst i denne tråden - her er takhøyden helt opp til himmels. Jeg har ingen ting i mot fiskekasser, fuglekasser og/eller deres eiere og forsvarere. Jeg er bare ute etter gode opplevelser. Ikke interessert i å påtvinge andre mine meninger og innstillinger. Fair and square. Alt til sitt bruk, som hu sa, brura, og tredde "@!!?# over kosteskaftet!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    Loevhagen skrev:
    Trengs ikke. Bare si "Nei, Løvis, du er ikke paranoid"- :)

Jeg er egentlig litt ødelagt etter alle de der jæ##la (huff, nå bannet jeg igjen ... beklager) Pedal-trådene....
    Da sier jeg høyt og tydelig NEI! I'm a no-shit standup guy. Jeg sier det slik jeg ser det, røft og upolert, livet er sannelig kort nok om en ikke skal pakke inn alt også. Det jeg skriver står jeg for. Er du en kødd så får du deg straks en på nebbet. I motsatt fall er det ingen grenser for hvor fint vi kan ha det sammen. Ingen skjulte agendaer her.

Det finnes mange som har merkelige tråder hvor en må gjennom minefeltog psykoanalyser annenhver gang. Dette er ikke en slik tråd.
    Rett på sak, åpent og ærlig. Ironi er fint, men vanskelig og må benyttes med kløkt. Og det må ihvertfall tydelig fremgå at det så er!!

Herved bekrefter trådeier Sluket at Loevhagen ikke er paranoid. Alle godord her er ærlig og oppriktig godt ment. Denne tråden er ment å være en trygg og god havn, hvor en kan hvile ut etter strabasene, sette seg godt tilrette i sofaen, trekke beina oppunder seg og varme skrotten på en god porsjon suppe brygget på kunnskap, erfaring, empati og den gode tone.

Satt'n, Løvis?? Eller skal jeg ringe gutta i hvite frakker?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Vi er venner og de Blendavaskede frakkene med totalt feilsydde ermer (makan!) kan henges tilbake. Puh . :)

Hvem er egentlig han der løvetann / sykkeltrøa kisen egentlig? Disclaimer: Jeg vet sannelig ikke. Av (selvforskyldt?) skade blir man klok. Eller, var det spørsmål?

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Flott tråd , når kommer det bilde av oppstillte , blankpolerte Mårten høyttalere ? ;D ;D ;D

Jeg hørte lyd hos deg ved juletider , transistor og horn , det var rett og slett helt nydelig , og flytende , med snappy-god dynamikk...... i slike stunder merner man at noen får det til , mans andre sliter....

Å spille på disswe fantastiske nagaokahorn var en opplevelse , særlig med trio vsa innplastet.... ;D

Men de er rett og slett fantastiske Jan , ikkesant ?....og det med eldre type drivere....

man skjønner litt av poenget når man hører slikt , frigitt lyd med super dynamikk OG oppløsning , uten fleskebass....

Jeg sier ikke at Marten-kassene ikke låter bra , men jeg blir forundret om de kan varte opp med noe i nærheten av nagaoka , selv med ditt gode forsterkersett som vi brukte da.

jeg minnes kvelden enda , jeg lengter etter ny mulighet , når det blir en luke i galskapen her.

Mvh Espen

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.860
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg er også spent på de Nagaoka - kassene
    men nå er jeg tidlig opp for å ordne litt på S/Y Ballerina og BALLA(guttas navn på jolla) , slik at det blir Koster-tur med MADMAN & co. i påsken
    kanskje exa ene kommer til uken...men det spørs om jeg rekker noe
    stikker innom i ettermiddag
    ha en oppbyggelig lørdag så lenge
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    ssm skrev:
    Flott tråd , når kommer det bilde av oppstillte , blankpolerte Mårten høyttalere ? ;D ;D ;D

Jeg hørte lyd hos deg ved juletider , transistor og horn , det var rett og slett helt nydelig , og flytende , med snappy-god dynamikk...... i slike stunder merner man at noen får det til , mans andre sliter....

Å spille på disswe fantastiske nagaokahorn var en opplevelse , særlig med trio vsa innplastet.... ;D

Men de er rett og slett fantastiske Jan , ikkesant ?....og det med eldre type drivere....

man skjønner litt av poenget når man hører slikt , frigitt lyd med super dynamikk OG oppløsning , uten fleskebass....

Jeg sier ikke at Marten-kassene ikke låter bra , men jeg blir forundret om de kan varte opp med noe i nærheten av nagaoka , selv med ditt gode forsterkersett som vi brukte da.

jeg minnes kvelden enda , jeg lengter etter ny mulighet , når det blir en luke i galskapen her.

Mvh Espen
    Espen, du kommer nok sterkt tilbake etter å ha avviklet alt ståket du står oppe i nå! Sånn ærebare... Ja, Nagaoka kunne sine saker, da han designet hornkasser for Fostex. Mange som har prøvd alternativer men de ender stort sett opp med den konstruksjonen han tegnet spesifikt for hvert element. Må ikke mobbe Morten, Espen! Sikkert bra greier det også.

Nå blir det å kaste rundt på en del ting her i sommer, slik at værstingvarianten er klar til høstens sesong.. 8) 8) 8)

Gleder meg som en nymfoman før flåtebesøk!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    jeg er også spent på de Nagaoka - kassene
    men nå er jeg tidlig opp for å ordne litt på S/Y Ballerina og BALLA(guttas navn på jolla) , slik at det blir Koster-tur med MADMAN & co. i påsken
    kanskje exa ene kommer til uken...men det spørs om jeg rekker noe
    stikker innom i ettermiddag
    ha en oppbyggelig lørdag så lenge
    mvh
    Leif
    Takk takk! Her skal det bygges også, hovedsakelig kroppen, gjester til middag og Sluket kvesser knivene i kulinarisk forberedelse.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.860
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    he.he det var den dagen
    nå sitter jeg og hører på Bags meets WES
    knall plate fra gullalderen
    jomen fikk jeg meg ikke en Carlsberg også!
    MVH
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    Bags meet Wes er en klassike. Carlsberg likeså.

Jeg spite denne i går, nokså uvanlig, Bean Bags...

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    Haldens - og dermed også Øssfolls store omreisende musikalske orakel og reporter RolfOzzy

har publisert et vakkert stykke poesi i tråden sin - gjengis her:

Og Sluket satt på en grein og sang

Sau og rødbet omkring ham sprang

Sau og rødbet kan ikke forstå

Livets gang over bøljan blå​

Takk, Rolf! Meget dypsindig! Fortjener Noballs' Litteraturpris for den!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.860
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Når gjøken galer i furutopp
    og jenta ligger med F¤#""/ opp
    DA er det vår i Norge

god natt!
    mvh
    Leif

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hei søndag morgen sitter på akterdekket og ser utover nyasfaltert hav vindstille herlig blir poetisk selv :

På klippens grunn seg ei bedage
    Mot nogens makt foruten skall
    Og du dens glans seg overdrage
    På tind og brått sangthals

-m

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.317
    Torget vurderinger
    23
    :eek: :eek: :eek: I jøssenavn, harru GÅTT PÅ og slått hjernen, Morten?? :eek: :eek:

Det var da voldsomt til kulturelle utskeielser tidlig en søndag morgen!
    Sitter i hagen og høre på fuglene skvæker og har seg, i rastløs forventning om nær foestående parringssesong. Har ikke sett noe til arkitektfuglen enda, han som bruker ukevis på å konstruere og bygge et vanvitig flott reir, for deretter å lokke til seg kvinnfolk, få set et nummer og så bli kastet ut og må starte på nytt igjen! Nært beslektet med DEN NORSKE MANN av i dag, dustus norvegicus.

Nå piper det i ovnen - muffinsene er ferdige!

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Jeg tror ikke det jeg ser...!!! :eek:
    Det har vert stille på tråden i nesten ett døgn ???
    Har det blitt for mye KULTURELLE aktiviteter som diktskriving oa.

Her er eit norrønt ordtøkje..
    Opt er gott þat er gamlir kveða.

berre for eventuelt å hive meir eldvatn på bålet...
    for;
    Ekki er manninum vísare en dauðinn, ok ekki úvísara en dauðans tími. ;D ;D ;D

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn