Må finnes andre ting; papirmasse, syntetisk, tung cellegummi etc. etc.Er det bare steinull som er problemet? Kanskje Glava har noe tilsvarende? Du har jo ganske bra kontroll på byggebransjen? Det finnes jo ferdige akustikkprodukter for møterom o.l. Kanskje for studioer og lytterom også, som er tilpasset allergikere, etc. Noe for rentrom, kanskje? Sistnevnte flytter ofte kommaet på regningen en plass eller to mot høyre, men pytt!![]()
Rozzy, hvor er du?Gjør som 8x12 Tom har gjort. Trekk hele greia med stoff så det ikke støver. Eventuelt kjøp ferdige produkter som er trekt med stoff. RPG, Sound of science osv.
Har prøvd før, skal stoffet slippe igjennom lyden godt nok så går dessverre sporstoffene ut andre veien også.
Refleksjoner under 500hz ødelegger ikke stereobildet. Det er det hovedsakelig 1-6kHz området som gjør.
Problemet er når man benytter utstrakt demping med tynne materialer og ikke gjør noe med resten av frekvensområde. Det låter ullent og fremhever problemene nedover.
Bare for å ha nevnt det, jeg HAR pr. def. ingen problemer så langt, men ønsker å kunne ta høyde for dette slik at rommet kan planlegges med noe slikt allerede nå.
Diffusjon krever mer avstand for å fungere. Etter min erfaring er det heller ikke idielt å sitte kloss oppå en absorbent heller. Få lyttestolen så langt fra bakveggen du kan.
Takrefleksjonen er ofte lurt å ta bort, men med hørnhøyttaler bør den ikke være veldig problematisk. Jeg vil også være skeptisk til å putte inn for mange tynne absorbenter. Ville vurdert noen skikkelig store absorbenter, f.eks: | Sounds of Science og diffusjon på sidevegger/ LP-hyller.
LP hyller blir det flusst av rundt i rommet, det er glimrende som absorbent, helt klart. Men jeg vil ikke ha det bak lyttepos. grunnet adkomst. Tror jeg... Kan jo sette "Vikingarna" der, og kanskje en Dylan samling..![]()
Don't get high on your own supply er det noe som heter...er ikke kona di billedkunstner?
eller har hun blitt for dyr?![]()
Heh.... har vurdert å henge deg opp bakvendt; Helmholz of The Year.....Kona trenger vel ikke være billedkunstner selv om hun skal henge på veggen. Et par av disse pappkoppsuggene hadde vel vært effektivt
-m
Akkurat hva som henger opp rundt omkring er ikke så interessant; jeg har 40 års fartstid i byggebransjen og vet hva jeg reagerer på. Rå ubehandlet Rockwool eller plain Glava i et rom, og jeg får problemer. Litt stoff utenpå hjelper lite. De fleste dempeprodukter jeg har sett til kontorlandskap og andre yrkesbygg er stort sett basert på at de er behandlet på overflaten, gjerne komprimert og malt, og det blir litt annerledes. Sorry.Tror du virkelig at mineral-ull hadde blitt benyttet så utstrakt i kontorlandskaper, studioer og øvingslokaler om de støvet Sluket? Jeg er rimelig trygg på at om du handler en ferdig absorbent er ikke dette et problem. En skumbasert wedge utenpå igjen kan muliges bidra til å øke effektiviteten ytterligere i det øvre frekvensområdet. (Akustikkplater vi reflektere noe over 4kHz).
Det finnes jo masse abosrbenter basert på skum / gummi. Men de yter dårligere for samme dybde i forhold til mineral ull.
Dette ser ut som en alt for enkel løsning for deg. Du får lese litt her,Utfordring til romfolket;
Skal bygge om lytterommet og kunne tenke meg å ta høyde for en slags absorbent-vegg/felt bak lyttestolen. Avstand fra bakvegg til stil vil være ca. 0,5 - 0,7 m.
1. Hva er otimalt å benytte??
2. Hvor langt ut på sidene i forhold til senter lyttepos. må feltet gå?
3. Er det optimalt med gulv til tak, eller kan det begrenses oppe/nede?
4. hvilken dybde snakker vi om på et slikt tiltak?
Sluket:
Dette er det du trenger:
Bonded Logic - Manufacturer of Environmentally Friendly Insulation and Padding Products
Resirkulert dongeri. Veldig populært akustisk dempemateriale. Jeg har aldri møtt deg personlig Sluket, men har ofte sett deg avbildet i olaklær på HFS, så det burde vel passe bra!
Vis vedlegget 202618
Hei Tord,Såg ikke så dumme ut de Erik, og det at de både utseendemessig og prismessig var veldig greie er jo bare bonus! Hvor har han plassert de og hvor mange er i bruk?
Vet at det brukes en del cellulose etc. for innblåsing i spesielle sammenhenger, kunne vært fint med noen "pølser" av dette, i lydtransparent stoff, stablet som i 8x12" bilde. Det ville vært enkelt å forholde seg til. Pølsemaker, anyone??