Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    You bet!! Blir nesten redd når jeg tenker på mørkerommet hans

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Dynabel har både polyester skumgummi(virker ned til ca 700hz)og kvitt dempestoff(akusticq++)som er syntetisk og støvfritt.
    Med ei fin ramme rundt,hadde det kanskje gjort jobben?

Mvh.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Er det bare steinull som er problemet? Kanskje Glava har noe tilsvarende? Du har jo ganske bra kontroll på byggebransjen? Det finnes jo ferdige akustikkprodukter for møterom o.l. Kanskje for studioer og lytterom også, som er tilpasset allergikere, etc. Noe for rentrom, kanskje? Sistnevnte flytter ofte kommaet på regningen en plass eller to mot høyre, men pytt! ;)
    Må finnes andre ting; papirmasse, syntetisk, tung cellegummi etc. etc.

KONKURRANSE; Finn egnet materiale for Sluket's sarte legeme!

Vinneren blir tilskrevet, får en signert CD med Sluket's beste og får også immunitet i neste ukes "Sluket sabler ned på..."

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.195
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    er ikke kona di billedkunstner?
    eller har hun blitt for dyr? :cool:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.888
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Noen mulighet for at vinneren også får et eksklusivt besøk i slukoteket? Mitt bidrag fikk du litt tidligere i 3393;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.195
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du kan jo anlegge whiskers :cool:
    burde vokse som ugress med det underlaget:rolleyes:

mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Gjør som 8x12 Tom har gjort. Trekk hele greia med stoff så det ikke støver. Eventuelt kjøp ferdige produkter som er trekt med stoff. RPG, Sound of science osv.

Har prøvd før, skal stoffet slippe igjennom lyden godt nok så går dessverre sporstoffene ut andre veien også.

Refleksjoner under 500hz ødelegger ikke stereobildet. Det er det hovedsakelig 1-6kHz området som gjør.

Problemet er når man benytter utstrakt demping med tynne materialer og ikke gjør noe med resten av frekvensområde. Det låter ullent og fremhever problemene nedover.

Bare for å ha nevnt det, jeg HAR pr. def. ingen problemer så langt, men ønsker å kunne ta høyde for dette slik at rommet kan planlegges med noe slikt allerede nå.

Diffusjon krever mer avstand for å fungere. Etter min erfaring er det heller ikke idielt å sitte kloss oppå en absorbent heller. Få lyttestolen så langt fra bakveggen du kan.

Takrefleksjonen er ofte lurt å ta bort, men med hørnhøyttaler bør den ikke være veldig problematisk. Jeg vil også være skeptisk til å putte inn for mange tynne absorbenter. Ville vurdert noen skikkelig store absorbenter, f.eks: | Sounds of Science og diffusjon på sidevegger/ LP-hyller.
    LP hyller blir det flusst av rundt i rommet, det er glimrende som absorbent, helt klart. Men jeg vil ikke ha det bak lyttepos. grunnet adkomst. Tror jeg... Kan jo sette "Vikingarna" der, og kanskje en Dylan samling..:cool:
    Rozzy, hvor er du?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    er ikke kona di billedkunstner?
    eller har hun blitt for dyr? :cool:
    Don't get high on your own supply er det noe som heter...

Nei, jeg vil ha lytterommet sobert og techno-basert. Blondefri sone.

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Kona trenger vel ikke være billedkunstner selv om hun skal henge på veggen. Et par av disse pappkoppsuggene hadde vel vært effektivt :rolleyes:
    -m

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Tror du virkelig at mineral-ull hadde blitt benyttet så utstrakt i kontorlandskaper, studioer og øvingslokaler om de støvet Sluket? Jeg er rimelig trygg på at om du handler en ferdig absorbent er ikke dette et problem. En skumbasert wedge utenpå igjen kan muliges bidra til å øke effektiviteten ytterligere i det øvre frekvensområdet. (Akustikkplater vi reflektere noe over 4kHz).

Det finnes jo masse abosrbenter basert på skum / gummi. Men de yter dårligere for samme dybde i forhold til mineral ull.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Kona trenger vel ikke være billedkunstner selv om hun skal henge på veggen. Et par av disse pappkoppsuggene hadde vel vært effektivt :rolleyes:
    -m
    Heh.... har vurdert å henge deg opp bakvendt; Helmholz of The Year.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Tror du virkelig at mineral-ull hadde blitt benyttet så utstrakt i kontorlandskaper, studioer og øvingslokaler om de støvet Sluket? Jeg er rimelig trygg på at om du handler en ferdig absorbent er ikke dette et problem. En skumbasert wedge utenpå igjen kan muliges bidra til å øke effektiviteten ytterligere i det øvre frekvensområdet. (Akustikkplater vi reflektere noe over 4kHz).

Det finnes jo masse abosrbenter basert på skum / gummi. Men de yter dårligere for samme dybde i forhold til mineral ull.
    Akkurat hva som henger opp rundt omkring er ikke så interessant; jeg har 40 års fartstid i byggebransjen og vet hva jeg reagerer på. Rå ubehandlet Rockwool eller plain Glava i et rom, og jeg får problemer. Litt stoff utenpå hjelper lite. De fleste dempeprodukter jeg har sett til kontorlandskap og andre yrkesbygg er stort sett basert på at de er behandlet på overflaten, gjerne komprimert og malt, og det blir litt annerledes. Sorry.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Fair enough, men jeg mente selvsagt asorbenter som var behandlet altså ferdig til å henge opp, ikke ubehandlet glava eller rockwool.

Jeg har ikke personlig erfaring med produktene fra Sound of Science, men du kan jo lufte problemstillingen din hos dem. Ser at de bruker en form for komprimerte trefibre holdt sammen av et slags lim. Material | Sounds of Science, samt polyester. Mulig dette fungerer bedre for deg.

edit: ikke lim tydeligvis, men treets eget harpiks om jeg forstår det rett.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Vet at det brukes en del cellulose etc. for innblåsing i spesielle sammenhenger, kunne vært fint med noen "pølser" av dette, i lydtransparent stoff, stablet som i 8x12" bilde. Det ville vært enkelt å forholde seg til. Pølsemaker, anyone??

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Hva med en egen liten "Arc de Triomphe" montro?? Ganske kult designmessig, ødelegger ingen ting av andre disposisjoner og med en slik løsning så er faktisk LP'ene til å få tak i også. Rommet inne i triumfbuen kan jo kles med nuppegummi el.l., gjelder også bak LP hyller.

Sluk-Elysses

absorbsjon 4.jpg

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    K

Khanate

Gjest
    Måske noget i denne artikkelen? Cabinet-damping

Da jeg arbeidet i ventilasjonsfaget ble det benyttet et slikt syntetisk isolasjonsmateriale ala akustilux/acoustilux. Den var dog i et tykkere format. Husker dessverre ikke hvor vi fikk dette fra.

Biltema har noen produkter: Lyddemper - Biltema

Edit: Føyer til denne: http://hunton.no/index.php?p=78-62-60&url=hunton.no

og denne: http://www.ekofiber.se

Vet ikke om noen av disse funker, men de er cellolosebasert, så da skal det vel ikke klø så infernalsk.

Sist redigert av en moderator:

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.256
    Sted
    Portugal
    Utfordring til romfolket;

Skal bygge om lytterommet og kunne tenke meg å ta høyde for en slags absorbent-vegg/felt bak lyttestolen. Avstand fra bakvegg til stil vil være ca. 0,5 - 0,7 m.

1. Hva er otimalt å benytte??
    2. Hvor langt ut på sidene i forhold til senter lyttepos. må feltet gå?
    3. Er det optimalt med gulv til tak, eller kan det begrenses oppe/nede?
    4. hvilken dybde snakker vi om på et slikt tiltak?
    Dette ser ut som en alt for enkel løsning for deg. Du får lese litt her,

Practical Acoustic Treatment, Part 1

Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Rooms

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Heisann,
    Da begynner vi å snakke akustikktiltak i slukoteket.
    Spennende!

Jeg kunne tatt en tur bortom, med litt skumakustikkprodukter og hjelpe deg å teste ut litt.
    Ville absolutt gått for absorbsjon rett bak lytteposisjon og lagd noen øyer i taket for å roe ned ting litt hvis nødvendig.
    du trenger ikke å ta hensyn til hele spredningen på høyttalerne, men direkterefleksjonen rett bak hodet.

Kan også foreta noen målinger hvis ønskelig!

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.925
    Torget vurderinger
    3
    Bare en tanke. Løs saueull med stoff utenpå. Har det noe for seg tro. Sikkert noen innom her som kan svare :)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    Eller hva med å stoppe ut en sau,og en masse annet naboene har kjørt over,og henge de i strategiske posisjoner.Lydmessig tror jeg det hadde vert konge,men det hadde kanskje sett litt rart ut

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Er spent på hva du velger, skal ha noe rett bak lytteposisjon selv.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.089
    Torget vurderinger
    10
    kunne tenkt meg å prøvd Armasound. Har bare brukt det i jobben men fikk godt inntrykk.

http://www.armacell.com/www/armacell/ACwwwAttach.nsf/ansFiles/ArmaSoundRDINT.pdf/$File/ArmaSoundRDINT.pdf

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Nå var det mye. bra innspill her.... får sortere ut de forskjellige i morgen, litt slakk form i kveld. Tidlig køya i kveld.

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Sist redigert:

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Såg ikke så dumme ut de Erik, og det at de både utseendemessig og prismessig var veldig greie er jo bare bonus! Hvor har han plassert de og hvor mange er i bruk?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.195
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Hei Slukster
    Jeg har satset på ASC Tube Traps i mitt lytterom og er storveis fornøyd med det. Har 20 stykker fordelt i rommet i dag. Disse kombinerer diffusering med absorbsjon ved at du vrir tubene og det fungerer over all forventning. Det er derfor mulig å endre lyden etter egen preferanse
    Du kan jo lage en attack wall som Sluk(er) det som treffer bakvegg.
    Ta kontakt med Alan i X3MHC. Han har sikkert noen løsninger.
    Lykke til og her følges det med i kulissene med stor interesse. Stå på.

Mvh
    RBN

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Det ser ut for meg som det beste for deg hadde vært Ultimat isolasjonsmatter. Nå så jeg på nettet at fabrikken gikk konk, men det er kanskje mulig å få tak i. De er laget av revet tøy. Er veldig myke og har gode absorbsjonegenskaper.

Isolasjonsmatter - FINN Torget

Glasfoam er svinedyrt, og er såpass hardt at det ikke absorberer nevneverdig!

Mvh
    OMF

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Såg ikke så dumme ut de Erik, og det at de både utseendemessig og prismessig var veldig greie er jo bare bonus! Hvor har han plassert de og hvor mange er i bruk?
    Hei Tord,
    Han har 3 paneler.
    Vi prøvde en til tre paneler med forskjellige plasseringer.
    Den mest effektive plasseringen i han sitt tilfelle, var ett panel sentrert litt bak høytalera, vinklet i en V form.
    Som sagt så er disse panelene knallprodukter.
    Mvh
    Erik

J

J.J

Gjest
    Vet at det brukes en del cellulose etc. for innblåsing i spesielle sammenhenger, kunne vært fint med noen "pølser" av dette, i lydtransparent stoff, stablet som i 8x12" bilde. Det ville vært enkelt å forholde seg til. Pølsemaker, anyone??

Jeg hadde papir/cellulose isolasjon på loftet. Funket som fjell når det gjaldt lydisolering, frekvenser ?? aner ikke ..... All over funket det rått iht standard.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Bedre med en 15" i J enn en 12" i 2ern :cool:

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…