Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Ny tilstandsrapport

Gamle komponenter (vet nesten ikke om jeg har vist Aavik racket på HFS før) tilbake på "jobb".

IMG_4529.jpeg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Morsomt å høre hvordan akustikken i rommet forandrer seg etterhvert som jeg bærer inn pappesker med bøker😊
    Ett lite innspill fra sidelinjen.
    Har du tenkt tanken å ha litt luft mellom bøkene i ymse avstander for å skape en diffusor effekt, i tillegg til demping?
    Vil muligens se merkelig ut, men hva gjør man ikke, for alle lyd tweaks skyld?

🤭 ;)

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Her er to eksempler på bokhylle-stabling, den første er et eksempel på forslaget til Bergfinn :giggle:

Vis vedlegget 1103409

Vis vedlegget 1103410
    Ett lite innspill fra sidelinjen.
    Har du tenkt tanken å ha litt luft mellom bøkene i ymse avstander for å skape en diffusor effekt, i tillegg til demping?
    Vil muligens se merkelig ut, men hva gjør man ikke, for alle lyd tweaks skyld?

🤭 ;)
    He he, herlig det første bildet Vidar!😄

Det er klart det, her blir figurer og bøker satt opp etter matematiske modeller...

Neida, jeg kommer til å sitte helt opptil bokhylla så det passer ikke med tommelfingerreglene om diffusjon, men når det kommer til å dempe, spre og bryte opp lyden og etterklangen i rommet er den veldig effektiv altså. Skal ta et bilde når den blir ferdig. Sist hadde jeg dempeplater bak hodet, men da var det med andre høyttalere. Blir spennende å høre hvordan andre høyttalere oppfører seg i rommet.

Det er den stua her jeg har hatt best tradisjonell tokanals hifi lyd og noe av æren skal nok bokhylla ha.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det lyd i det nye gamle rommet. Liker veldig godt å høre samme høyttaler i ulike rom. Rommet er ikke i nærheten av ferdig dempet enda, men har fått et inntrykk av hvordan lydbildet vil bli.

Dette rommet er asymetrisk med en åpning til en lang entre bak lytteposisjonen til høyre. Den entreen har åpning til kjøkkenet blant annet. Denne entreen bidrar blant annet med at lengderessonansene ikke får ordentlig tak. Entreen fungerer også som en slags etterklangsboks som lekker etterklang lavt i nivå og langt etter direktelyden. Dette bidrar til et romlig, bredt og gjennomsiktig lydbilde. Mer i retningen av larger than life enn kroppslig og tørt.
    Hører nye detaljer i musikken som jeg ikke har lagt merke til med Ø-ene før. Forandring fryder, så har tro på at dette stoppestedet skal bli både bra og interessant Hi-Fi messig også😊

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Ny statusoppdatering:

Leiligheten begynner å falle på plass. Har ikke begynt å jobbe med lyden enda annet enn litt for moro skyld. Byttet plass på høyttalerene i dag siden bassrefleksportene kun er på den ene siden. Fin tuningselement. Litt rar observasjon, synes bassen ikke er like tight med portene inn mot veggen, men opplever at det mellomtonen ble mer "snappy" og med mer rytmisk drive.

IMG_4562.jpeg

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Morsomt på Hi-fi messe!

Synes det er interessant å se fellestrekkene på anleggene. I år hadde jeg en større opplevelse av at pris nærmest ikke hadde betydning for lydkvaliteten satt litt på spissen.

Her hjemme spurte junior meg helt ute av luften en dag: "hvorfor har vi ikke vinylspiller? Kan jeg få det?" hvorpå jeg svarte at sånn dritt skal vi ikke ha.... 😄
    Neida, forklarte sakte at det krever veldig mye detaljfokus og penger så jeg har beskyttet meg selv og styrt unna. Men anbefalte han å kjøpe plater på vinyl for å ha de, men så kunne han høre de på streaming til han en dag har egen spiller.

Han har forresten satt opp det billigste gode anlegget jeg vet om, to av JBL LSR308 og et Focusrite lydkort som han kobler til Ipaden sin og spiller av streaming med. Det som tidligere var "Bøttekottet" i den forrige tråden har vi nå som felles øverom og han har gamingoppsettet sitt der og stereoanlegget. Han trenger en fin bakgrunn til streamingvideoer han lager så hvorfor ikke slå to fluer i et smekk og sette opp litt akustikktiltak så får han en bakgrunn som ser fin ut og gir assosiasjoner til et studio:)
    IMG_4573.jpeg
    IMG_4574.jpeg

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Har lyst til å underbygge påstanden om pris på messen litt. Jeg opplever at det handler om at det er mindre forskjell mellom streamere enn det var tidligere mellom cdspillere og at det er mer standardiserte tilkoblinger til ampene. Tidligere opplevde jeg at jeg kunne høre hvilket komponent fargingen kom fra, men det klarer jeg i mindre grad nå. Nå er det i større grad graden forvrengning i høyttalerene jeg reagerte på hvis man forsøker å holde rommet ute av regnestykket.
    Når det kommer til forvrengning i høyttalere synes jeg det var forskjeller å spore i forhold til pris. Billigere høyttalere hadde gjennomgående høyere forvrengning enn dyrere.

En liten oppdatering fra stua. Har flyttet høyttalerene tilbake igjen slik at refleksportene peker innover i rommet igjen. Denne plasseringen trigger rommet betydelig mindre. Er ikke helt i mål med møbleringen her enda. Mangler gulvteppe foran sittegruppen der lytteposisjon er så det er ikke noe poeng å fintune enda.
    Sitter med en følelse av at Ø ikke kler denne stua like godt som Responsene gjorde. Ø-ene har en tendens til å være litt distansert på stemmer og stua har den samme karakteristikken, så med både og så blir det stemmer litt for tilbaketrukkent. Håpet er at teppe og sofa skal senke etterklangstiden i rommet og at nærheten kommer mer som følge av det. En annen ting er at Respons hadde en slam som var som skapt for basstrommer og kraftige høydepunkt i symfonisk musikk. Ø-ene er litt høfligere i de store utsvingene nederst i dette rommet. Heldigvis er Ø-ene enda mer altetende oppover i frekvens og viser ingen tegn til anstrengelse.

Jeg ser ut til å ende med å ha Ø-ene rett på gulvet uten gummiknotter under denne gangen også. Det oppleves mer organisk og koblet til rommet på den måten.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.737
    Bambus er tungt og temmeligt resonans frit. Har haft det til mit anlæg i mange år. Bliver ikke udskiftet.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Bambus er tungt og temmeligt resonans frit. Har haft det til mit anlæg i mange år. Bliver ikke udskiftet.
    Så du mente faktisk racket og ikke det at det ikke var noe anlegg i racket? 😊
    Jeg har forlatt jakten på de små detaljene i lyden dessverre og har blitt en makrolytter med årene. Fordelen med det er at resonanser i rack ikke høres så godt.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.737
    Så du mente faktisk racket og ikke det at det ikke var noe anlegg i racket? 😊
    Jeg har forlatt jakten på de små detaljene i lyden dessverre og har blitt en makrolytter med årene. Fordelen med det er at resonanser i rack ikke høres så godt.
    Med alderen forsvinder vel evnen til at høre de små detaljer. Det er jo helt naturligt. Men jeg er dum stædig og opgiver ikke at forbedre anlægget selvom jeg er tæt på 70 år.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Med alderen forsvinder vel evnen til at høre de små detaljer. Det er jo helt naturligt. Men jeg er dum stædig og opgiver ikke at forbedre anlægget selvom jeg er tæt på 70 år.
    Ja, enkelte egenskapene til hørselen avtar med årene, samtidig fyller kunnskaps og erfaringsbanken til hjernen seg opp, så jeg støtter din jakt helhjertet selv om du snart er 70. Det skulle bare mangle at man sannsynligvis kan sette nye rekorder i eget anlegg og også høre det selv om man eldes😊

For egen del siktet jeg til fokusendring til makrodetaljer som en strategi for bedre lyd snarere enn at jeg har gitt opp. Når man ikke har ressurser til å få både mikro og makro i et anlegg må man velge med omhu. Det er nok litt kjedeligere, men gjør livet litt enklere😊

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Det tenkes i Trompethjemmet.....

Sånn som anlegget står nå spiller det "kun" stereo og kommer ikke til å være tilkoblet flerkanals i dette rommet. Da lurer jeg jo på den Yamaha prosessoren jeg har her.... Vet ikke om det er fordi det nå spiller stereo og underbevisstheten sakte har funnet ut av signaturen på Prosessoren, men jeg hører en liten "glatthet" i lydsignaturen der jeg helst ville hatt noe organisk signatur. Tror det har noe med at veggene her er hardere enn i det forrige huset så forskjeller i diskanten kommer tydeligere frem.

Jeg tenker, hva med å bytte ut Yamahaen til fordel for en streamer? Både Wiim og Eversolo virker å ha betydelige mye bedre spesifikasjoner enn hva jeg spiller på nå. Vil de klare å drive en Hypex Ncore som preamp mon tro?

Ellers nyter jeg at rommet gir god respons ned i dypbassen. Savner suben overraskende lite.

Det skrives mye om Mahler på forumet, så tenkte jeg at jeg i den forbindelse kunne tipse om at Bergen filharmoniske og Edvard Gardner Mahler 8 ligger på NRK.

Den symfonien er et av de største verkene som er skrevet hvis man teller medvirkende. Her er det både blandet kor, guttekor og jentekor. Fremføres svært sjelden i Norge. Vet bare om en tidligere oppsetning selv. Denne versjonen er litt preget av at det ikke blir satt opp hver sesong, men det er morsomt og ikke minst gledelig med et sånt Norsk storprosjekt som fortjener sine visninger :)

https://tv.nrk.no/serie/klassiske-opplevelser/sesong/2025/episode/MKMU54020125

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Kjenner at det klør i oppgraderingsspøkelsesfingrene😊

Helt siden anskaffelsen av Ø Icon har planen vært å oppgradere de i topp og bunn. I bunn med et basssystem. I dag ble disse som jeg tror kan passe perfekt til oppgaven lagt ut. Det blir ikke i denne husstanden og er for usikkert til at jeg gidder lagre de til evt bruk, men kanskje det er flere som vurderer noe liknende som kan være interesserte?

Kompakt hornsub av Kvålsvoll

IMG_4596.jpeg

Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Flott musikk. Dette flygelopptaket liker jeg. Hva synes dere? Kult cover også.
    Ha en fin fredag!

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Var på en fantastisk konsert i akustikken i Gamle Aker kirke i går. "Tårer og trøst, i mørket finner vi lyset"

Nordic Voices sang musikk fra Renessansen og frem til rykende fersk musikk som ble urfremført i går. Sjelsettende med a kapella sekstett i en drøy time.

I juni (tror jeg det var) skal de synge i Middelalderparken UTENDØRS i Oslo hvor de skal gjenskape akustikken fra Mariakirken med høyttalere. Tenker det kan være interessant for enkelte her så skal holde tråden oppdatert😊

IMG_4599.jpeg

Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Mangler sofa og teppe i lyttestua. Det betyr at etterklangen er litt lengre enn optimal, men det kler klassisk musikk. Fra å lyttet 30% klassisk det siste året blir det helt intuitivt 90% nå.

En av de beste tingene med streaming for meg er utvelgelsestjenesten og i dag dukket denne plutselig opp. For en nydelig musikk. Passer godt til påskestemningen vi går inn i disse dager. God påskehelg!😊🎶

Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Det er tatt et valg her i trompethjemmet i påsken! Det er at det skal kjøpes inn en streamer....

Ikke noe dyrt eller fancy, men en imponerende liten dings som nok de fleste har hørt om nå. Mitt hi-fi liv har fra starten av først og fremst vært motivert av å finne ut av hvordan musikkavspilling fungerer. Parallelt med dette motiveres jeg av å finne gode kjøp som kan anbefales videre til uvitende sjeler som ønsker et billig og bra oppsett.
    Og når alt det overstående er oppnådd gleder det meg å ha et anlegg som ser ut som en mus, men som tramper som en elefant.

Derfor har jeg ikke helt klart å legge fra meg tanken om hva en boks Wiim kan utrette i anlegget her. Har googlet og funnet ut av at det er en boks som heter Wiim Ultra med gode specs, volumkontroll og (kanskje det mest avgjørende for valget) HDMI arc port. Kona liker ikke Yamaha prosessoren som er en voksen preamp-boks. Nå som vi ikke lenger har flere høyttalerkanaler, hva om Wiim kan erstatte hele Yamahaen? Med HDMI arc kan Wiimen brukes som dac til AppleTV til tv, film og youtube og dermed kun ha to små bokser før ampene. Hmmmm..... fristende...

Slik jeg forstår det har Wiim full Roon funksjonalitet så jeg kan legge inn Audiolensefiltre. Det siste gjenstår å finne ut av 100%. Jeg har hatt bursdag i løpet av påsken så når jeg først hadde et konkret gaveønske som potensielt kan fjerne Yamahaen har kona mobilisert gaverulling inn til økonomisk støtte fra hele familien så jeg fikk rett og slett en Wiim Ultra til bursdag.

Så nå blir det litt strukturert testing fremover. I verste fall har jeg fått en boks jeg ikke har bruk for, i beste fall en liten boks som kan erstatte både prosessor og Mac-mini og som potensielt løfter lyden. Når jeg tester Dacer uten tonale forskjeller så tar det en stund for kvalitative forskjeller befester seg. Har nok merket at Dacene i Yamaha prosessoren ikke er helt på høyde med Lynx Aurora og at det har befestet seg en glatthet og en hulhet over tid, men tilgjengjeld har Yamhanens volumkontroll bidratt med noe positivt. Det finnes derfor muligheter for at en moderne dac kan slå seg inn der, men kanskje mindre sjanser for å erstatte volumkontrollen. Skal teste den som ren streamer, dac og preamp så får vi se. Tenkte også og teste den opp mot Eversolo som er en litt dyrere konkurrent. Eneste skåret i gleden så langt er at Wiim mangler XLR-utganger, men til den prisen er det til å regne med.

Moro blir det uannsett :)

IMG_4617.jpeg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt. Skal følge med på dette. Har jo Wiim Ultra som «hjerne» i anlegget, men DACen dens bruker jeg bare til å fore hodetelefonforsterkeren og HDMI ARC er ikke forenelig med utsikten fra Sweetspot.

Skal komme tilbake til Tharauds Ravel. Mulig at jeg kan få med meg en pianist.
    Forøvrig er det beste pianoopptaket jeg vet om for tiden Pollinis innspilling av Chopins preludier, på sånn audiofil rett fra mastertape til skjærehode-grammofonplateutgivelse. Mulig at den låter godt strømmet også, men det er en annen master og da…

Sist redigert:

FJELL

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Antall liker
    206
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig er det beste pianoopptaket jeg vet om for tiden Pollinis innspilling av Chopins preludier, på sånn audiofil rett fra mastertape til skjærehode-grammofonplateutgivelse. Mulig at den låter godt strømmet også, men det er en annen master og da…
    Jeg fant en innspilling fra 1974 på Qobus. Nydelig. Takk for tipset. Eversolo A10 som streamer/dac.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pollini var eksepsjonell. Alle hans 1970-tallsinnspillinger på DG er må høres. Men den Boulez-sonaten likner ikke Chopin-preludiene altså.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Kjekt. Skal følge med på dette. Har jo Wiim Ultra som «hjerne» i anlegget, men DACen dens bruker jeg bare til å fore hodetelefonforsterkeren og HDMI ARC er ikke forenelig med utsikten fra Sweetspot.

Skal komme tilbake til Tharauds Ravel. Mulig at jeg kan få med meg en pianist.
    Takk for tips! Fant plata på både Tidal og Spotify, men finner ikke ut om det er den siste utgivelsen fra 2024. God lyd og flott spill er det hvertfall :)
    Hvis du har Wiim som hjerne er det lovende.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Da har Wiim Ultra fått sine første runder

Må bare få skryte av produktet. Det er ekstremt imponerende å tilby alt det i samme pakke på dette nivået. Når prisen er under 5.000,- lapper blir det egentlig latterlig og uforskammet.

De siste årene har jeg ikke hørt så mye forskjell på ting jeg har hatt inne. Det er nok fordi de tonalt og kvalitetsmessig ganske like. Jeg fungerer sånn at jeg legger merke til de positive sidene ved lyden og så kommer svakhetene snikende etterhvert. Den første timen med Wiim var veldig moro. Lydbildet var større og mer detaljert i alle ender. Jeg var litt redd den skulle være litt puslete som preamp, men her oppførte den seg helt i den motsatte enden med masse dynamikk og dyp bass. Etter en stund kom det frem en litt "plastikk" signatur i mangel på bedre ord. Prøvde å EQ-e bort den signaturen uten hell, men fikk prøvd EQ funksjonen samtidig og den virker 100% transparent. Veldig enkel og god å bruke. Man kan også skille mellom høyre og venstre kanal.

Etter en stund kom jeg på at kablene kunne forbedres. Jeg hadde måttet bruke de medfølgende RCA kablene og koble de inn i XLR kabler som er ganske lange siden jeg har en monoblokk som står ved hver høyttaler. Da var det bare å ta en tur ned i esken med de gamle kablene. Det gjorde faktisk susen mot plastikksignaturen.

Det låter fortsatt litt "lett" i midbassen, litt som en sportsbil med elmotor i forhold til en fossilmotor. Husker fra tidligere tester av ulike Dacer som Hegel og Nad for 10+ år siden at disse også hadde en liknende signatur, men kvitterte ikke til gjengjeld med en så flott oppløsning i toppen.

Så førsteinntrykket er veldig bra. Det som det ikke er noe tvil om er at denne boksen må tas på alvor selv om den knapt koster noe. Forstår godt de med Eversolo 6 og oppover som nok låter vel så bra som Wiim.

IMG_4620.jpeg

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Ny Wiim-oppdatering

Fremdeles litt sjokkert over Wiim her. Både over at den bare fungerer og at softwaretilleggene ikke virker å gå utover lydkvaliteten.

Dette er ganske mye mer detaljert lyd enn jeg har hatt før. Og det er stort sett riktig detaljer på grunn av mangel på støy og andre forstyrrende ting.
    Jeg hadde til tider litt "tynn" lyd og litt plastikk/elektronisk lyd som var litt for frempå for min smak. Nå har jeg finjustert EQ, skrudd av skjermen og valgt et minimumfase digitalfilter. Fortsatt er det en litt "lett" signatur på lyden, men ankepunktene er borte, ellers bare en nytelse å høre og bruke. Det er for eksempel enklere enn vanlig å finne rett volum.

Jeg hører mine egne opptak med nye ører og musikk jeg har spilt ihjel som for eksempel Miles Davis/Gil Evans Summertime med nye detaljer. Tubaen som kommer mot slutten av Summertime har vært en typisk kvalitetssjekker gjennom mange år. Nå hører jeg for første gang at den blir spilt lenger bak i lokalet. Hører at 2 fløyte har en annen type klang enn leadfløyte osv osv. I skrivende stund hører jeg på nydelige Øystein Sevågs album "Visual 2".

Jeg tror ikke på julenissen, det må være en hake ett eller annet sted, men til jeg finner den koser jeg meg.

porgy-and-bess.jpg

Sist redigert:

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.396
    Sted
    Makrokosmos
    Kult at en slik liten sak kan gjøre så mye. Du er jo ihvertfall rett man til å skru på EQ @TrompeteN . Hva er det som gjør at lyden oppleves som lett tror du?

Du får også cred for at du er kjent med Oblivion i tidligere innlegg. Har ikke prøvd det selv men sett mye av det 😎.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.867
    Torget vurderinger
    0
    Kult at en slik liten sak kan gjøre så mye. Du er jo ihvertfall rett man til å skru på EQ @TrompeteN . Hva er det som gjør at lyden oppleves som lett tror du?

Du får også cred for at du er kjent med Oblivion i tidligere innlegg. Har ikke prøvd det selv men sett mye av det 😎.
    Ja, ganske fascinerende egentlig. Lurer på om kvalitetshoppet ligger i integrasjonen. Der jeg alltid har spilt fra kilde inn i dac tidligere og Mac med software er nå alt integrert🤔 Vet ikke.

He he, takk, har hvertfall prøvd det før😊

Jeg er ganske var på ulike komponenters "tyngdepunkt" som jeg kaller det. Det er som en slags ressonansfrekvens som er den dypeste frekvensen produktet klarer å levere transientene fullt ut. Jeg kan ikke underbygge det teknisk, men hvis man for eksempel går fra en stereoforsterker til to monoblokker og alt annet er likt opplever jeg at denne frekvensen senkes. Tung og god hifi har gjerne et lavt tyngdepunkt. Så når jeg opplever lyden som lett tror jeg det kommer av at Wiim-en ikke klarer å levere transientene helt ned til DC i det første mikrosekundet i anslaget.

Oblivion hadde remakeslipp på tirsdag. Det er et av få spill jeg har fordypet meg i og junior liker det godt også, så vi kjøpte remaken på tirsdag og koser oss favorittspillet i ny drakt og spillyd fra Wiim. Anbefales hvis man liker rollespill med riddere, magi og monstre😊

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn