Det er tatt et valg her i trompethjemmet i påsken! Det er at det skal kjøpes inn en streamer....
Ikke noe dyrt eller fancy, men en imponerende liten dings som nok de fleste har hørt om nå. Mitt hi-fi liv har fra starten av først og fremst vært motivert av å finne ut av hvordan musikkavspilling fungerer. Parallelt med dette motiveres jeg av å finne gode kjøp som kan anbefales videre til uvitende sjeler som ønsker et billig og bra oppsett.
Og når alt det overstående er oppnådd gleder det meg å ha et anlegg som ser ut som en mus, men som tramper som en elefant.
Derfor har jeg ikke helt klart å legge fra meg tanken om hva en boks Wiim kan utrette i anlegget her. Har googlet og funnet ut av at det er en boks som heter Wiim Ultra med gode specs, volumkontroll og (kanskje det mest avgjørende for valget) HDMI arc port. Kona liker ikke Yamaha prosessoren som er en voksen preamp-boks. Nå som vi ikke lenger har flere høyttalerkanaler, hva om Wiim kan erstatte hele Yamahaen? Med HDMI arc kan Wiimen brukes som dac til AppleTV til tv, film og youtube og dermed kun ha to små bokser før ampene. Hmmmm..... fristende...
Slik jeg forstår det har Wiim full Roon funksjonalitet så jeg kan legge inn Audiolensefiltre. Det siste gjenstår å finne ut av 100%. Jeg har hatt bursdag i løpet av påsken så når jeg først hadde et konkret gaveønske som potensielt kan fjerne Yamahaen har kona mobilisert gaverulling inn til økonomisk støtte fra hele familien så jeg fikk rett og slett en Wiim Ultra til bursdag.
Så nå blir det litt strukturert testing fremover. I verste fall har jeg fått en boks jeg ikke har bruk for, i beste fall en liten boks som kan erstatte både prosessor og Mac-mini og som potensielt løfter lyden. Når jeg tester Dacer uten tonale forskjeller så tar det en stund for kvalitative forskjeller befester seg. Har nok merket at Dacene i Yamaha prosessoren ikke er helt på høyde med Lynx Aurora og at det har befestet seg en glatthet og en hulhet over tid, men tilgjengjeld har Yamhanens volumkontroll bidratt med noe positivt. Det finnes derfor muligheter for at en moderne dac kan slå seg inn der, men kanskje mindre sjanser for å erstatte volumkontrollen. Skal teste den som ren streamer, dac og preamp så får vi se. Tenkte også og teste den opp mot Eversolo som er en litt dyrere konkurrent. Eneste skåret i gleden så langt er at Wiim mangler XLR-utganger, men til den prisen er det til å regne med.
Moro blir det uannsett