Fuck the earth day

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var på konsert da det skjedde, og faktisk slo de av alle lysene nøyaktig halv ni. Det var effektfullt, og sentrum av oljebyen var tydelig mørkere enn vanlig. Begge hifiene våre sto på, og de varmer godt begge to.

    Jaja, hvis noen tror så værsågod for meg. Jeg ser stadig klimamodeller med temperaturestimat både for historisk tid og geologisk tid, og bekymrer meg mer for ting jeg kan gjøre noe med.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    ;D Når du sier det....

    Ikke så vidt jeg vet, når det gjelder sangen. Jeg har bare kort møtt mannen ved et par anledninger. Du burde muligens vite mer enn jeg her. Omgås ikke du den maltede utgaven med ujevne mellomrom?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.007
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ref symbolpolitikk - og hva som faktisk monner......

    Hvis Norge virkelig ønsker å gjøre noe for miljøet kan vi det - og vi kan fortsatt nyte godt av en kontinuerlig økende velstand....

    Jeg skrev dette for en tid tilbake...og det var vel ingen av "miljøforkjemperne" her på sentralen som kommenterte da.....Og det er klart dette gjør vondt for mange i "ekstremorganisasjonene" fordi man kan i stor grad løse problemene uten at det "gjør vondt"......

    Som sagt - det som står i innlegget under kan vi gjennomføre fra neste budsjett hvis det er politisk flertall for det.....og da vil vi i 2020 kunne bruke nærmere 250 MRD årlig (Og det i dagens kroneverdi) til ulike miljøtiltak - og da blir symbolpolitikk som å kjøpe klimakvoter for flyreiser, slokke lyset og montere sparedusj relativt uinteressant....

    Hvorfor jobber ikke organisasjonene for en slik løsning fremfor å kjempe innbytt mot veiutbygging, oljeutvinning, anbefale folk å sykle, fyre med ved, og ha en snitttemperatur på 16 grader i stuen i romjula....

    Mvh
    OMF
    OMF skrev:
    Jeg synes også at ”disse debattene” har en tendens til å skylde på verktøyene fremfor brukerne. Personlig synes jeg skatter på forbruk høres fornuft ut – det har vi på CO2, elektronikk (eller den ble vel borte for noen år siden) og mer generelt igjennom momsen. Jeg er tilhenger av å bruke avgifter der den samfunnsmessige kostnaden er større enn ”produksjonskostnaden”.

    Konsekvensen av denne ”nullveksten” man snakker om…..sammen med en utjevning av ressursene….Hvis man i det hele tatt skal ta dette seriøst….så legger man vel her til grunn at den totale verdiskapningen i verden ikke skal bli større - samtidig som man skal fordele ressursene bedre…mao – hele den vestlige verden vil oppleve en dramatisk reduksjon i levestandard…(Det var kanskje dette du snakket om når du nevnte at 90% av verdiene skulle bli borte). Videre vil den eksplosive økning i folketallet gjøre at det bare går dårligere og dårligere i tiden fremover.

    Hvis man derimot gjør alvor av å bruke markedsøkonomien og kontinuerlig vekst som verktøy, men legger en klar politisk strategi for å redusere vårt fotavtrykk i verden – så kan man vrikelig gjøre noe som monner!

    Norsk BNP var i fjor ca 2000 MRD. Hvis vi legger til grunn en årlig økonomisk vekst på 2,5% - så kan man som en del av hundreårsmålene legge opp til at 1% av BNP veksten årlig skal gå til å ”redde miljøet”.
    Det første året vil avsetningen bli skarve 20 MRD. Av totalt 2050 MRD.
    Men neste år blir satt av drøye 20 MRD til –så det året bruker vi 40 MRD av totalt 2100.
    Så kommer 60 av 2150, 80 av 2200, osv...

    Og etter 10 år vil BNP ha vokst til 2560 MRD. Mens vi hvert eneste år bruker over 200 MRD til å bedre miljøet. Legg også merke til at verdiskapningen som er igjen (2560 – 200 = 2360 MRD) fremdeles er høyere enn den var i år. Altså har man i løpet av en 10 års periode hvor man har prioritert miljøet – bygget seg opp til en årlig innsats på 200 MRD, samtidig som befolkningen har opplevd en fortsatt økning i velferd.

    Dette kan man få til dersom man etterstreber økonomisk vekst og har vilje til å satse – og jeg er helt sikker på at dette er et mye bedre verktøy å ha i kassa enn en ”nullvekst” visjon!

    Mvh
    OMF
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    OMF

    20% av verdens befolkning brukte allerede for lenge siden 80 % av verdens ressurser.
    Om den rike del av verden skal øke sitt forbruk av ressurser for å finansiere ulike miljøtiltak... ???

    Det minner meg om mannen som unnskyldte sin overdrevne drikking med at kona levde av panten.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.007
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    OMF

    20% av verdens befolkning brukte allerede for lenge siden 80 % av verdens ressurser.
    Om den rike del av verden skal øke sitt forbruk av ressurser for å finansiere ulike miljøtiltak... ???

    Det minner meg om mannen som unnskyldte sin overdrevne drikking med at kona levde av panten.
    Det du skriver der er et symbolargumet - uten noen som helst form for forankring til noe som kan gjennomføres i praksis. Jeg sidestiller et slikt argumente med - "kan ikke alle bare være snille med hverandre da" som løsningen på krig og fred og sånn....

    For å løse problemet - så må da altås disse 20% (oss) redusere forbruket sitt til 1/4 av hva det er i dag.....og det vet absolutt alle at ikke er mulig/realistisk.

    Hva er det som får det til å tro at det ressurser som er problemet...?

    Det må jo være langt bedre at Norge faktisk utvikler renseteknologi til å rense CO2 - slik at vi kan rense de 600 kullkraftverkene i Kina, enn at vi begynner å sykle til jobb, slukker lyset en time før og bruke underbuksene en ekstra dag før de går i vasken.

    Nei - det der er symbolpolitikk, og kommer ikke til å føre oss 1 mm videre mot løsningen......(ikke at jeg tror at CO2 er noe problem, men det er nå en annen sak....det er plenty av andre utfordringer som krever et skippertak - løsningen er den samme!)

    Hvis vi derimot bruker økonomisk vekst som virkemiddel - så ligger løsnignen rett foran oss - og vi kommer ikke til å lide en gang...!

    Mvh
    OMF
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.525
    Antall liker
    6.221
    Sted
    Holmestrand
    Dette får jo kabeldiskusjoner til å se ut som seriøs vitenskap! Sjelden har jeg sett så mange drosjesjåfører på et brett!
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Jeg vet ikke om Ole Brum er mer troverdig enn mine påståtte symboler? At vi i den rike del av verden skal fortsette vår stadige økning i forbruk, samtidig som vi mener at den fattige del av verden skal komme opp på samme nivå som oss..
    Bare det faktum at stadig forbedring av vår materielle velstand ikke synes å føre til mer tilfredshet, burde jo kanskje få oss til å tenke.
    Jeg er samtidig ikke så naiv at jeg tror at reduksjon av levestandard i vesten er enkelt eller realistisk å få til.
    Håpet må nok ligge i utvikling av ny og ren teknologi, og at vi deler denne også med den fattige del av verden. Høyere levestandard er jo også den beste metode for å begrense befolkningstilveksten i 3. verden.
    Det jeg uansett ofte savner i de fleste debatter, er verdisetting av natur som ikke måles i penger. På samme måte som at man ikke måler verdien av sine barn i penger.
     

    Bols

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Karma skrev:
    OMF

    20% av verdens befolkning brukte allerede for lenge siden 80 % av verdens ressurser.
    Om den rike del av verden skal øke sitt forbruk av ressurser for å finansiere ulike miljøtiltak... ???

    Det minner meg om mannen som unnskyldte sin overdrevne drikking med at kona levde av panten.
    Det du skriver der er et symbolargumet - uten noen som helst form for forankring til noe som kan gjennomføres i praksis. Jeg sidestiller et slikt argumente med - "kan ikke alle bare være snille med hverandre da" som løsningen på krig og fred og sånn....

    For å løse problemet - så må da altås disse 20% (oss) redusere forbruket sitt til 1/4 av hva det er i dag.....og det vet absolutt alle at ikke er mulig/realistisk.

    Hva er det som får det til å tro at det ressurser som er problemet...?

    Det må jo være langt bedre at Norge faktisk utvikler renseteknologi til å rense CO2 - slik at vi kan rense de 600 kullkraftverkene i Kina, enn at vi begynner å sykle til jobb, slukker lyset en time før og bruke underbuksene en ekstra dag før de går i vasken.

    Nei - det der er symbolpolitikk, og kommer ikke til å føre oss 1 mm videre mot løsningen......(ikke at jeg tror at CO2 er noe problem, men det er nå en annen sak....det er plenty av andre utfordringer som krever et skippertak - løsningen er den samme!)

    Hvis vi derimot bruker økonomisk vekst som virkemiddel - så ligger løsnignen rett foran oss - og vi kommer ikke til å lide en gang...!

    Mvh
    OMF
    Jeg fikk noe av de samme tanker som Karma, men det ser ut til at du virkelig har tenkt igjennom dette. Nei...jeg klarer ikke se at det er noe annet enn en slags høyrevridd konspirasjonsteori i redselen for å måtte droppe Audi x4 på vei til hytta.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.007
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    Håpet må nok ligge i utvikling av ny og ren teknologi, og at vi deler denne også med den fattige del av verden. Høyere levestandard er jo også den beste metode for å begrense befolkningstilveksten i 3. verden.
    Og på hvilken måte mener du dette står i kontrast med det innlegget jeg skrev....? Det er jo akkurat dette løsningen jeg skisserte vil gjøre...

    mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.007
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vidar Bol skrev:
    Jeg fikk noe av de samme tanker som Karma, men det ser ut til at du virkelig har tenkt igjennom dette. Nei...jeg klarer ikke se at det er noe annet enn en slags høyrevridd konspirasjonsteori i redselen for å måtte droppe Audi x4 på vei til hytta.
    OK - fair enough det.....

    Da utfordrer jeg deg til å komme med et alternativ - altså konkrete forslag - ikke den derre "vi må bruke mindre, tenke mer på miljøet og planlegge med en bærekraftig utvikling"....få høre....hvordan mener du vi skal løse probleme....eller sitter du bare å kritiserer andre...?

    Hvorfor er det så farlig at man lever et godt liv i Norge....får andre det bedre hvis vi har det værre..?

    Mvh
    OMF
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Dere er patetiske, sitter der med hus, båt, hytte, biler og anlegg til mange hundre tusen, reiser jorda rundt med fly og klager over den hvite manns ressursbruk. Enten installerer dere 10A hovedsikring og selger alt søpla dere har for å hjelpe eller så holder dere kjeft. Lev som dere prediker. Fy faen så patetisk og falskt.

    Jeg liker å ha det bra og det akter jeg å fortsette med.
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Regner med at dere aldri handler på Clas Ohlson, Biltema, IKEA, H&M, Dressmann da dette er bedrifter som utnytter 3. verden og kaster bort verdifullt råmateriale til å lage søppel til gjerrige hvite.

    I stedet burde dere gjør dere som meg (og fremtiden i våre hender) kjøper skjorter, jakker og sko sydd for hånd som koster så det svir, ikke kjører bil mer enn 5000km i året, handle utelukkende møbler laget i Europa (sofa til minimum 60000), utelukke flyreiser lenger enn til Europa av miljøhensyn, aldri bile i timevis for å stå på ski, bo sentralt, etc etc etc etc

    Det morer meg at jeg som gir faen er mer miljøvennlig en noen av dere...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.880
    OMF skrev:
    Hvis vi derimot bruker økonomisk vekst som virkemiddel - så ligger løsnignen rett foran oss - og vi kommer ikke til å lide en gang...!

    Mvh
    OMF
    Menneskelig vekst er mye viktigere. Økonomisk vekst gir ikke nødvendigvis mye menneskelig vekst.

    Hvis vi fjernet frykt, skyldfølelse, synd og skam fra sinnene våre, da har vi lagt en grobunn for virkelig menneskelig vekst!
    Svært få av de tingene vi opplever som virkelige i vår verden, er i ytterste konsekvens ikke virkelig (de er skapt inni våre hoder), men ikke desto mindre opplever vi dem som virkelige!
    Det jeg sier at løsninga på verdens problemer er ikke først og fremst en "utvendig gjøre ting", men et skifte av innvendige opplevelser. Tenk noen nye tanker om ting, se ting på en ny måte og hele din verden vil forandre seg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.880
    Hugh skrev:
    Regner med at dere aldri handler på Clas Ohlson, Biltema, IKEA, H&M, Dressmann da dette er bedrifter som utnytter 3. verden og kaster bort verdifullt råmateriale til å lage søppel til gjerrige hvite.

    I stedet burde dere gjør dere som meg (og fremtiden i våre hender) kjøper skjorter, jakker og sko sydd for hånd som koster så det svir, ikke kjører bil mer enn 5000km i året, handle utelukkende møbler laget i Europa (sofa til minimum 60000), utelukke flyreiser lenger enn til Europa av miljøhensyn, aldri bile i timevis for å stå på ski, bo sentralt, etc etc etc etc

    Det morer meg at jeg som gir faen er mer miljøvennlig en noen av dere...
    Temmelig enig.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    OMF skrev:
    Karma skrev:
    Håpet må nok ligge i utvikling av ny og ren teknologi, og at vi deler denne også med den fattige del av verden. Høyere levestandard er jo også den beste metode for å begrense befolkningstilveksten i 3. verden.
    Og på hvilken måte mener du dette står i kontrast med det innlegget jeg skrev....? Det er jo akkurat dette løsningen jeg skisserte vil gjøre...

    mvh
    OMF
    At vi kanskje bør sette bremsene på i en del sammenhenger frem til vi har en slik teknologi? Omlegging fra fossilt brennstoff er f.eks. smertefult for Norge. Fristelsen er selvsagt stor for å prøve å opprettholde slik avhengighet lenger enn det rent teknologisk er grunnlag for. Jeg tror dermed at teknologisk utvikling beror vel så mye på politisk vilje som på vitenskapelig evne. Samme forhold ser vi f.eks. i land med enorme kullressurser. Prisen på ren teknologi styres ofte politisk på samme måte som importerte landbruksvarer i Norge. ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.007
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Espen R skrev:
    OMF skrev:
    Hvis vi derimot bruker økonomisk vekst som virkemiddel - så ligger løsnignen rett foran oss - og vi kommer ikke til å lide en gang...!

    Mvh
    OMF
    Menneskelig vekst er mye viktigere. Økonomisk vekst gir ikke nødvendigvis mye menneskelig vekst.

    Hvis vi fjernet frykt, skyldfølelse, synd og skam fra sinnene våre, da har vi lagt en grobunn for virkelig menneskelig vekst!
    Svært få av de tingene vi opplever som virkelige i vår verden, er i ytterste konsekvens ikke virkelig (de er skapt inni våre hoder), men ikke desto mindre opplever vi dem som virkelige!
    Det jeg sier at løsninga på verdens problemer er ikke først og fremst en "utvendig gjøre ting", men et skifte av innvendige opplevelser. Tenk noen nye tanker om ting, se ting på en ny måte og hele din verden vil forandre seg.
    Det er jo ikke et konkret tiltak i det du skriver.....Eller er det tvangsmisjonering det bunner ut i her...?

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.007
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    At vi kanskje bør sette bremsene på i en del sammenhenger frem til vi har en slik teknologi? Omlegging fra fossilt brennstoff er f.eks. smertefult for Norge. Fristelsen er selvsagt stor for å prøve å opprettholde slik avhengighet lenger enn det rent teknologisk er grunnlag for. Jeg tror dermed at teknologisk utvikling beror vel så mye på politisk vilje som på vitenskapelig evne. Samme forhold ser vi f.eks. i land med enorme kullressurser. Prisen på ren teknologi styres ofte politisk på samme måte som importerte landbruksvarer i Norge. ;)
    Ja....og....hvor er det du mener vi skal sette på bremsen....?
    Hvor skal vi hente ressursene til å forske på ren energi - siden vi ikke skal bruke mer ressurser enn i dag - så må en annen sak vike...økte skatter...?

    Mvh
    OMF
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Karma skrev:
    OMF skrev:
    Karma skrev:
    Håpet må nok ligge i utvikling av ny og ren teknologi, og at vi deler denne også med den fattige del av verden. Høyere levestandard er jo også den beste metode for å begrense befolkningstilveksten i 3. verden.
    Og på hvilken måte mener du dette står i kontrast med det innlegget jeg skrev....? Det er jo akkurat dette løsningen jeg skisserte vil gjøre...

    mvh
    OMF
    At vi kanskje bør sette bremsene på i en del sammenhenger frem til vi har en slik teknologi? Omlegging fra fossilt brennstoff er f.eks. smertefult for Norge. Fristelsen er selvsagt stor for å prøve å opprettholde slik avhengighet lenger enn det rent teknologisk er grunnlag for. Jeg tror dermed at teknologisk utvikling beror vel så mye på politisk vilje som på vitenskapelig evne. Samme forhold ser vi f.eks. i land med enorme kullressurser. Prisen på ren teknologi styres ofte politisk på samme måte som importerte landbruksvarer i Norge. ;)
    Du satser på Nobelprisen i år- trylleenergi. Hvis du mener dette er du vel for atomkraft regner jeg med, det eneste alternativ som fungerer. Selv i Danmark står vindkraft for under 10% av energien og vindenergi er stygg, upålitelig, ujevn og uhyre kostbar (men det bryr du deg vel ikke om). Ikke har du bil, ikke reiser du med fly og all din fritid bruker du i leger uten grenser.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.880
    OMF skrev:
    Espen R skrev:
    OMF skrev:
    Hvis vi derimot bruker økonomisk vekst som virkemiddel - så ligger løsnignen rett foran oss - og vi kommer ikke til å lide en gang...!

    Mvh
    OMF
    Menneskelig vekst er mye viktigere. Økonomisk vekst gir ikke nødvendigvis mye menneskelig vekst.

    Hvis vi fjernet frykt, skyldfølelse, synd og skam fra sinnene våre, da har vi lagt en grobunn for virkelig menneskelig vekst!
    Svært få av de tingene vi opplever som virkelige i vår verden, er i ytterste konsekvens ikke virkelig (de er skapt inni våre hoder), men ikke desto mindre opplever vi dem som virkelige!
    Det jeg sier at løsninga på verdens problemer er ikke først og fremst en "utvendig gjøre ting", men et skifte av innvendige opplevelser. Tenk noen nye tanker om ting, se ting på en ny måte og hele din verden vil forandre seg.
    Det er jo ikke et konkret tiltak i det du skriver.....Eller er det tvangsmisjonering det bunner ut i her...?

    Mvh
    OMF
    Jeg er for et minimum av tvang.
    Men vi har fritt valg i hvilke tanker vi tenker. Tanker fører til ord og gjerninger.

    Det jeg snakker om er bare en faktisk konstatering i forhold til hva du dypest sett ønsker. Hvis du vil til Firenze, men kjører mot Trondheim, da må noen korrigere deg og si at dine veivalg ikke fører deg dit du vil.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lurer på når en skal slutte å snakke om dette viss vasset.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Hugh skrev:
    Karma skrev:
    OMF skrev:
    Karma skrev:
    Håpet må nok ligge i utvikling av ny og ren teknologi, og at vi deler denne også med den fattige del av verden. Høyere levestandard er jo også den beste metode for å begrense befolkningstilveksten i 3. verden.
    Og på hvilken måte mener du dette står i kontrast med det innlegget jeg skrev....? Det er jo akkurat dette løsningen jeg skisserte vil gjøre...

    mvh
    OMF
    At vi kanskje bør sette bremsene på i en del sammenhenger frem til vi har en slik teknologi? Omlegging fra fossilt brennstoff er f.eks. smertefult for Norge. Fristelsen er selvsagt stor for å prøve å opprettholde slik avhengighet lenger enn det rent teknologisk er grunnlag for. Jeg tror dermed at teknologisk utvikling beror vel så mye på politisk vilje som på vitenskapelig evne. Samme forhold ser vi f.eks. i land med enorme kullressurser. Prisen på ren teknologi styres ofte politisk på samme måte som importerte landbruksvarer i Norge. ;)
    Du satser på Nobelprisen i år- trylleenergi. Hvis du mener dette er du vel for atomkraft regner jeg med, det eneste alternativ som fungerer. Selv i Danmark står vindkraft for under 10% av energien og vindenergi er stygg, upålitelig, ujevn og uhyre kostbar (men det bryr du deg vel ikke om). Ikke har du bil, ikke reiser du med fly og all din fritid bruker du i leger uten grenser.
    Forandring begynner gjerne med evnen og viljen til å tenke. Dessuten er jeg i godt selskap om jeg innrømmer å gjøre en del ting som jeg vet ikke er riktig eller bra.
    Atomkraft kan meget vel bli en god løsning. Da tenker jeg på den dagen man har løst problemene med å få til den form for energidannelse som skjer på sola. Jeg har uansett ingen illusjoner om å få noen Nobelpris. Der har kanskje du, med din ubegrensede tro på deg selv, større sjanse? ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.007
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Espen R skrev:
    OMF skrev:
    Espen R skrev:
    OMF skrev:
    Hvis vi derimot bruker økonomisk vekst som virkemiddel - så ligger løsnignen rett foran oss - og vi kommer ikke til å lide en gang...!

    Mvh
    OMF
    Menneskelig vekst er mye viktigere. Økonomisk vekst gir ikke nødvendigvis mye menneskelig vekst.

    Hvis vi fjernet frykt, skyldfølelse, synd og skam fra sinnene våre, da har vi lagt en grobunn for virkelig menneskelig vekst!
    Svært få av de tingene vi opplever som virkelige i vår verden, er i ytterste konsekvens ikke virkelig (de er skapt inni våre hoder), men ikke desto mindre opplever vi dem som virkelige!
    Det jeg sier at løsninga på verdens problemer er ikke først og fremst en "utvendig gjøre ting", men et skifte av innvendige opplevelser. Tenk noen nye tanker om ting, se ting på en ny måte og hele din verden vil forandre seg.
    Det er jo ikke et konkret tiltak i det du skriver.....Eller er det tvangsmisjonering det bunner ut i her...?

    Mvh
    OMF
    Jeg er for et minimum av tvang.
    Men vi har fritt valg i hvilke tanker vi tenker. Tanker fører til ord og gjerninger.

    Det jeg snakker om er bare en faktisk konstatering i forhold til hva du dypest sett ønsker. Hvis du vil til Firenze, men kjører mot Trondheim, da må noen korrigere deg og si at dine veivalg ikke fører deg dit du vil.
    Joda......

    Men siden vi i Norge har hatt en fantastisk utvikling i velstand de siste 40 årene, og pilene fortsetter å peke oppover - så kan ikke jeg skønne annet enn at fronten på skuta peker rett mot klokketårnet i Firenze.....

    Vi lever lengre
    Vi har mer fritid
    Vi reiser mer
    Vi har bedre kjøpekraft
    Og med introduksjon av DSP så har vi nå mulighet til å oppnå lydkvalitet vi aldri har hatt før.....

    Firenze er innen rekkevidde....


    mvh
    OMF
     

    Bols

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Herlig tråd, temperatur, skulle til å legge inn, men det popper opp :)
    Skulle til å svare OMF at det finnes ingen løsning (hvis vi har et problem, de høyrevridde vil jo helst benekte det og ikke vanskelig å forstå). I forhold til evolusjonslære, genenes ekstremt selvopptatte program som krever tusener av år å forandre. Hittil har arter dødd ut fordi geviret ble for stort. Nå har det kommet så langt at mange kloke hoder setter spørsmålstegn ved om hele denne jævla jorda kan overleve. Nei, jeg har ingen annen løsning enn en evolusjonsmessig forandring av "programmet", dvs det tar desverre altfor lang tid.
    Men vi..dårene som Hugh, vi karrer til oss
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.338
    Antall liker
    2.880
    OMF skrev:
    Espen R skrev:
    OMF skrev:
    Espen R skrev:
    OMF skrev:
    Hvis vi derimot bruker økonomisk vekst som virkemiddel - så ligger løsnignen rett foran oss - og vi kommer ikke til å lide en gang...!

    Mvh
    OMF
    Menneskelig vekst er mye viktigere. Økonomisk vekst gir ikke nødvendigvis mye menneskelig vekst.

    Hvis vi fjernet frykt, skyldfølelse, synd og skam fra sinnene våre, da har vi lagt en grobunn for virkelig menneskelig vekst!
    Svært få av de tingene vi opplever som virkelige i vår verden, er i ytterste konsekvens ikke virkelig (de er skapt inni våre hoder), men ikke desto mindre opplever vi dem som virkelige!
    Det jeg sier at løsninga på verdens problemer er ikke først og fremst en "utvendig gjøre ting", men et skifte av innvendige opplevelser. Tenk noen nye tanker om ting, se ting på en ny måte og hele din verden vil forandre seg.
    Det er jo ikke et konkret tiltak i det du skriver.....Eller er det tvangsmisjonering det bunner ut i her...?

    Mvh
    OMF
    Jeg er for et minimum av tvang.
    Men vi har fritt valg i hvilke tanker vi tenker. Tanker fører til ord og gjerninger.

    Det jeg snakker om er bare en faktisk konstatering i forhold til hva du dypest sett ønsker. Hvis du vil til Firenze, men kjører mot Trondheim, da må noen korrigere deg og si at dine veivalg ikke fører deg dit du vil.
    Joda......

    Men siden vi i Norge har hatt en fantastisk utvikling i velstand de siste 40 årene, og pilene fortsetter å peke oppover - så kan ikke jeg skønne annet enn at fronten på skuta peker rett mot klokketårnet i Firenze.....

    Vi lever lengre
    Vi har mer fritid
    Vi reiser mer
    Vi har bedre kjøpekraft
    Og med introduksjon av DSP så har vi nå mulighet til å oppnå lydkvalitet vi aldri har hatt før.....

    Firenze er innen rekkevidde....


    mvh
    OMF
    Skjønner... :)

    OMF, det kan kanskje virke på noen som jeg argumenterer sånn "enten/eller". Da må jeg rydde denne misforståelsen av veien. Jeg er ikke imot økonomisk vekst. Men jeg sier at økonomisk vekst i seg selv ikke er løsningen.
    Vi i Norge er i en særstilling i verden. Vi vinner førsteprmien i Lotto hver dag.
    Men om resten av verden raser sammen, da vil det ubønnhørlig påvirke oss også.

    Heh...siden du nevner DSP og hva du ser på som løsninger innen HiFi, så er min ideologi i HiFi-verden noe annerledes og et slags speilbilde av ideologien min i samfunnet: å ta tak i det innerste og dypeste i selve materien, fordi da vil resten løse seg av seg selv.
    Innen HiFi er min interesse nå hva som foregår helt ned på molekylærnivå, for å si det sånn. Ultimativ komponentkvaliet (som skal gjøre ting mindre galt i utgangspunktet) strømproblematikken, støyproblematikken (herunder Bybee) og sist men ikke minst: denne nye superklokka til Vacuumstate med ekstrem strømforsyning som gjør at 0 og 1 kommer frem til riktig "tid". Dette bare som eksempler.
    Nye, dyre og fancy apparater er i seg selv ikke i min interesse som løsning på disse utfordringer. De er ikke løsninga.

    Altså: når de grunnleggende, de dypeste tingene er på plass og fungere hensiktsmessig, da vil resten av problemene løse seg av seg selv. De vil praktisk talt smuldre opp.

    Sånn er det med alle problemene i verden i dag. Selve forutsetninga for det som skaper alle problemene vil forsvinne som dugg på bilpanser fordunster i det morgensola tar tak. Og det mest grunnleggende her er hvordan vi se på ting, hvordan vi ser på hverandre og at vi slutter å tenke seperasjon, men heller tenker enhet. At vi på en måte ansvarliggjør oss selv for alle urettferdigheter som finner sted. Men dette er sannelig ikke gjort over natta, det er sikkert.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Et artig fenomen er gjennomsnittstemperaturen sin oppgang når antall målestasjoner i sibir ble lagt ned pga sovjetunionens fall. Det såkalte "hottest decade ever(90 tallet)" er rett og slett et resultat av annet måledata. Faktisk så gikk den gjenomsnittlige temperaturen ned i perioden.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    Et artig fenomen er gjennomsnittstemperaturen sin oppgang når antall målestasjoner i sibir ble lagt ned pga sovjetunionens fall. Det såkalte "hottest decade ever(90 tallet)" er rett og slett et resultat av annet måledata. Faktisk så gikk den gjenomsnittlige temperaturen ned i perioden.
    Oppsiktsvekkende!! :eek:
    Har du ringt FN`s klimapanel?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Karma skrev:
    Skink_123 skrev:
    Et artig fenomen er gjennomsnittstemperaturen sin oppgang når antall målestasjoner i sibir ble lagt ned pga sovjetunionens fall. Det såkalte "hottest decade ever(90 tallet)" er rett og slett et resultat av annet måledata. Faktisk så gikk den gjenomsnittlige temperaturen ned i perioden.
    Oppsiktsvekkende!! :eek:
    Har du ringt FN`s klimapanel?
    De er vel ikke til å stole på i utgangspunktet : > Med tanke på hvordan de legger fram konklusjonen på en rapport først, for så å legge ut selve rapporten konklusjonen bygger på siden.

    Er moro å se hvordan den såkalte miljøbevegelsen bit for bit må vike fra sine løgner : >
     

    Bols

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Skink_123 skrev:
    Karma skrev:
    Skink_123 skrev:
    Et artig fenomen er gjennomsnittstemperaturen sin oppgang når antall målestasjoner i sibir ble lagt ned pga sovjetunionens fall. Det såkalte "hottest decade ever(90 tallet)" er rett og slett et resultat av annet måledata. Faktisk så gikk den gjenomsnittlige temperaturen ned i perioden.
    Oppsiktsvekkende!! :eek:
    Har du ringt FN`s klimapanel?
    De er vel ikke til å stole på i utgangspunktet : > Med tanke på hvordan de legger fram konklusjonen på en rapport først, for så å legge ut selve rapporten konklusjonen bygger på siden.

    Er moro å se hvordan den såkalte miljøbevegelsen bit for bit må vike fra sine løgner : >
    Hadde vært fint om du kunne legge fram en troverdig teori om at vi egentlig ikke har noe problem.
     

    Triver

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.10.2006
    Innlegg
    96
    Antall liker
    0
    Det finnes høye forbruk av energi, men det jobbes stadig med nye teknologier og forbedringer.
    Men det er ikke nok, hvorfor?
    Makt og penger kommer inn som en meget synlig årsak.


    Global warming it's a hoax - it's all about money and control


    mer om dette finnes her http://www.globalwarminghoax.com/news.php

    Ha en fortreffelig fin dag. 8)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.007
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Espen R skrev:
    OMF skrev:
    Espen R skrev:
    OMF skrev:
    Espen R skrev:
    OMF skrev:
    Hvis vi derimot bruker økonomisk vekst som virkemiddel - så ligger løsnignen rett foran oss - og vi kommer ikke til å lide en gang...!

    Mvh
    OMF
    Menneskelig vekst er mye viktigere. Økonomisk vekst gir ikke nødvendigvis mye menneskelig vekst.

    Hvis vi fjernet frykt, skyldfølelse, synd og skam fra sinnene våre, da har vi lagt en grobunn for virkelig menneskelig vekst!
    Svært få av de tingene vi opplever som virkelige i vår verden, er i ytterste konsekvens ikke virkelig (de er skapt inni våre hoder), men ikke desto mindre opplever vi dem som virkelige!
    Det jeg sier at løsninga på verdens problemer er ikke først og fremst en "utvendig gjøre ting", men et skifte av innvendige opplevelser. Tenk noen nye tanker om ting, se ting på en ny måte og hele din verden vil forandre seg.
    Det er jo ikke et konkret tiltak i det du skriver.....Eller er det tvangsmisjonering det bunner ut i her...?

    Mvh
    OMF
    Jeg er for et minimum av tvang.
    Men vi har fritt valg i hvilke tanker vi tenker. Tanker fører til ord og gjerninger.

    Det jeg snakker om er bare en faktisk konstatering i forhold til hva du dypest sett ønsker. Hvis du vil til Firenze, men kjører mot Trondheim, da må noen korrigere deg og si at dine veivalg ikke fører deg dit du vil.
    Joda......

    Men siden vi i Norge har hatt en fantastisk utvikling i velstand de siste 40 årene, og pilene fortsetter å peke oppover - så kan ikke jeg skønne annet enn at fronten på skuta peker rett mot klokketårnet i Firenze.....

    Vi lever lengre
    Vi har mer fritid
    Vi reiser mer
    Vi har bedre kjøpekraft
    Og med introduksjon av DSP så har vi nå mulighet til å oppnå lydkvalitet vi aldri har hatt før.....

    Firenze er innen rekkevidde....


    mvh
    OMF
    Skjønner... :)

    OMF, det kan kanskje virke på noen som jeg argumenterer sånn "enten/eller". Da må jeg rydde denne misforståelsen av veien. Jeg er ikke imot økonomisk vekst. Men jeg sier at økonomisk vekst i seg selv ikke er løsningen.
    Vi i Norge er i en særstilling i verden. Vi vinner førsteprmien i Lotto hver dag.
    Men om resten av verden raser sammen, da vil det ubønnhørlig påvirke oss også.

    Heh...siden du nevner DSP og hva du ser på som løsninger innen HiFi, så er min ideologi i HiFi-verden noe annerledes og et slags speilbilde av ideologien min i samfunnet: å ta tak i det innerste og dypeste i selve materien, fordi da vil resten løse seg av seg selv.
    Innen HiFi er min interesse nå hva som foregår helt ned på molekylærnivå, for å si det sånn. Ultimativ komponentkvaliet (som skal gjøre ting mindre galt i utgangspunktet) strømproblematikken, støyproblematikken (herunder Bybee) og sist men ikke minst: denne nye superklokka til Vacuumstate med ekstrem strømforsyning som gjør at 0 og 1 kommer frem til riktig "tid". Dette bare som eksempler.
    Nye, dyre og fancy apparater er i seg selv ikke i min interesse som løsning på disse utfordringer. De er ikke løsninga.

    Altså: når de grunnleggende, de dypeste tingene er på plass og fungere hensiktsmessig, da vil resten av problemene løse seg av seg selv. De vil praktisk talt smuldre opp.

    Sånn er det med alle problemene i verden i dag. Selve forutsetninga for det som skaper alle problemene vil forsvinne som dugg på bilpanser fordunster i det morgensola tar tak. Og det mest grunnleggende her er hvordan vi se på ting, hvordan vi ser på hverandre og at vi slutter å tenke seperasjon, men heller tenker enhet. At vi på en måte ansvarliggjør oss selv for alle urettferdigheter som finner sted. Men dette er sannelig ikke gjort over natta, det er sikkert.
    Jeg har nok ganske så motsatt tankegang som deg...La oss sørge for at det materielle er på plass - så kan de gode tankene vokse ut i fra det.(Samme med hifi - sørge for at anlegget er nøytralt og transparent - så kan musikken få blomstre ;D ;D).

    Uten direkte referanse til ditt innlegg så synes jeg også mange av disse ressurskritikerne bommer litt på ballen. Det gjør seg jo selvsagt i media og debatter og kritisere bilene, plasmaskjermene og hytta på fjellet - men skal vi "fryse" bruken av ressurser - så vil det nok i mye større grad ramme eldreomsorgen, helsevesenet og det man generellt omtaler som velferdsstaten...

    Og det er på ingen måte slik at andre får det bedre hvis vi får det værre. Det er ingenting som sprer seg ike raskt som teknologi og kunnskap - så la oss heller gå i front. Også er jeg enig i at man skal dele kaken....men på en måte som gavner felleskapet mest. Det er bedre at vi i Norge fortsetter som før - men kanskje med et enda større fokus på å løse felleskapsproblemer - noe jeg har skissert.

    Jeg har nesten problemer med å skjønne at ikke flere "tenner" på ideen...her har vi mulighet til å bli verdens ubestridte frontkjemper på felleskapsproblemer - med å bruke 250 MRD årlig allerede i 2020 - og trolig over 500 MRD årlig i 2030 - det i dagens kroneverdi..... Hva kunne man ikke utrettet for drøyt 4000 MRD i løpet av en 20 års periode....

    Mvh
    OMF

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.007
    Antall liker
    9.062
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vidar Bol skrev:
    Hadde vært fint om du kunne legge fram en troverdig teori om at vi egentlig ikke har noe problem.
    I filmen til Gore - så bruker han vel sikkert nærmere 20 minutter på å vise en graf som viser CO2 og temperatur på jorden.

    Disse grafene overlapper hverandre i stort sett hele perioden fra dinosaurene frem til i dag - men de siste 100 årene så forsvinner CO2 grafen til himmels, Gore har til og med fått inn en heavy duty lift til å løfte legemet sitt oppundertaket for å skremme folk med hvor høyt Co2 nivået faktisk er.....
    Al Gore har fått nobels fredspris for sitt arbeid - og det er politisk ukorrekt å kritisere dette.

    Likefullt.....
    Det er mange grunner til temperaturendringer på jorden - solaktivitet er en av de viktigste.
    I en peridoe hvor solen sender mye energi - så skulle temepraturen stige mens Co2 nivået hadde vært konstant. Det skjer ikke i grafen til Gore.....

    Av den veldig enkle årsaken at - det er økt temperatur som gir økt CO2 i atmosfæren - ikke motsatt.
    Dette er altså blank løgn og skremselspropaganda.

    Når dette så er et meget viktig poeng i filmen til nobelsprisvinner Gore - hva sier det om resten av arbeidet og miljøbevegelsen generellt...?

    Mvh
    OMF
     

    Triver

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.10.2006
    Innlegg
    96
    Antall liker
    0
    Hugh skrev:
    Barn vil fnyse av at foreldrene oppfører seg som dårer. Dette er ikke bevisstgjøring det er bevisstløshetgjøring.

    Skolelærere prediker våset (som de ikke har den ringeste forstand på selv) så fråden driver og med en tro på budskapet og den grusomme skjebne som venter alle vantro at Biskop Hallesbys helvetestale fremstår som uskyldig barnerim i forhold.
    Er enig med deg der.
    Husk det er et ordtak som ser følgende: "Fortelles en løgn mange nok ganger så blir det en sannhet."
    Det er vel nesten slik at det har blitt en relgion. Og fyyyy om du ikke er enig.

    Håper mitt tidligere innlegg her kan åpne opp øynene på noen.
    Hadde vært morsomt med en poll her også - slo du av lyset?
    Og
    Sjekket du om nabon slo av lyset?

    ::)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Vidar Bol skrev:
    Hadde vært fint om du kunne legge fram en troverdig teori om at vi egentlig ikke har noe problem.
    I filmen til Gore - så bruker han vel sikkert nærmere 20 minutter på å vise en graf som viser CO2 og temperatur på jorden.

    Disse grafene overlapper hverandre i stort sett hele perioden fra dinosaurene frem til i dag - men de siste 100 årene så forsvinner CO2 grafen til himmels, Gore har til og med fått inn en heavy duty lift til å løfte legemet sitt oppundertaket for å skremme folk med hvor høyt Co2 nivået faktisk er.....
    Al Gore har fått nobels fredspris for sitt arbeid - og det er politisk ukorrekt å kritisere dette.

    Likefullt.....
    Det er mange grunner til temperaturendringer på jorden - solaktivitet er en av de viktigste.
    I en peridoe hvor solen sender mye energi - så skulle temepraturen stige mens Co2 nivået hadde vært konstant. Det skjer ikke i grafen til Gore.....

    Av den veldig enkle årsaken at - det er økt temperatur som gir økt CO2 i atmosfæren - ikke motsatt.
    Dette er altså blank løgn og skremselspropaganda.

    Når dette så er et meget viktig poeng i filmen til nobelsprisvinner Gore - hva sier det om resten av arbeidet og miljøbevegelsen generellt...?

    Mvh
    OMF
    Al Gore har måtttet trekke mange av utsagnene i filmen sin allerede.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Utrolig hvor mange av verdens alvorlige problemer som kunne blitt løst om bare flere forskere ville lest litt mer på Hifisentralen.. ::)

    (Ellers er det litt fornøyelig å se hvor mange påstander som preges av hva og hvem man har mest lyst til å tro på. :D)
     

    Bols

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Vidar Bol skrev:
    Hadde vært fint om du kunne legge fram en troverdig teori om at vi egentlig ikke har noe problem.
    I filmen til Gore - så bruker han vel sikkert nærmere 20 minutter på å vise en graf som viser CO2 og temperatur på jorden.

    Disse grafene overlapper hverandre i stort sett hele perioden fra dinosaurene frem til i dag - men de siste 100 årene så forsvinner CO2 grafen til himmels, Gore har til og med fått inn en heavy duty lift til å løfte legemet sitt oppundertaket for å skremme folk med hvor høyt Co2 nivået faktisk er.....
    Al Gore har fått nobels fredspris for sitt arbeid - og det er politisk ukorrekt å kritisere dette.

    Likefullt.....
    Det er mange grunner til temperaturendringer på jorden - solaktivitet er en av de viktigste.
    I en peridoe hvor solen sender mye energi - så skulle temepraturen stige mens Co2 nivået hadde vært konstant. Det skjer ikke i grafen til Gore.....

    Av den veldig enkle årsaken at - det er økt temperatur som gir økt CO2 i atmosfæren - ikke motsatt.
    Dette er altså blank løgn og skremselspropaganda.

    Når dette så er et meget viktig poeng i filmen til nobelsprisvinner Gore - hva sier det om resten av arbeidet og miljøbevegelsen generellt...?

    Mvh
    OMF
    Så dette er en forklaring på at vi ikke har et menneskeskapt problem. Det er helt merkelig, av alle "problemer" i verden danner det seg synsere avhengig av politisk "farge". Det beste må være å få lagt fram de reelle uavhengige forskningene.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.655
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Karma skrev:
    Utrolig hvor mange av verdens alvorlige problemer som kunne blitt løst om bare flere forskere ville lest litt mer på Hifisentralen.. ::)

    (Ellers er det litt fornøyelig å se hvor mange påstander som preges av hva og hvem man har mest lyst til å tro på. :D)
    Du har mer rett enn du aner.

    Jeg har lest meget om tema, anbefaler flere å kutte følehorna, og heller bruke øya.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn