Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.556
    @snickers,

All den tid en ufiltrert frekvensrespons favner alt av direktelyd og refleksjoner kunne det være interessant med en konkretisering av hva du egentlig måler og korrigerer for. Gjerne med noen charts og noen presiseringer.

Snickers-is skrev:
    Frekvensresponsen i sweetspot avviker på følgende punkter fra en flat kurve:
    - Naturlig energiutbredelse fører til at man typisk bør ha noe mer energi ved 100Hz enn ved 1kHz i sweetspot. Enkelte andre parametre kan/bør også tas med i beregningen.
    - Visse avvik har man simpelt hen ikke kapasitet nok til å kunne fintune.
    - Rommets ufravikelige overføringsfunksjon er bevisst ikke fullkorrigert.
    - Energien ved lave frekvenser er tunet til et snitt av fysisk energi over større deler av lytterens kropp, ikke med ensidig fokus på ørehøyde.

R

RoDa

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Frekvensresponsen i sweetspot avviker på følgende punkter fra en flat kurve:
    - Naturlig energiutbredelse fører til at man typisk bør ha noe mer energi ved 100Hz enn ved 1kHz i sweetspot. Enkelte andre parametre kan/bør også tas med i beregningen.
    Takk for svar.
    Vil dette si at det er en viss stigning i responsen fra ett sted mellom 1kHz og 100Hz og økende i nivå nedover?
    Noe ala det asbjo gjør i sitt eget rom?

Forklar gjerne. Hvis jeg leser Valentino rett, så er hans system fra Tangen korrigert så til de grader paddeflatt og det gjennom hele frekvensområdet?

- Rommets ufravikelige overføringsfunksjon er bevisst ikke fullkorrigert.
    Forklar gjerne 'rommets overføringsfunksjon' for ufaglærte.

- Energien ved lave frekvenser er tunet til et snitt av fysisk energi over større deler av lytterens kropp, ikke med ensidig fokus på ørehøyde.
    Høres tøft ut, men hva betyr det og hvordan gjøres dette?

Mvh
    Rolf

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tror der er mer i "rørlyd" enn harmonisk forvrenging.Det er mulig at harmonisk forvrenging er med på å bidra til en illusjon av mer klangrikdom,dette burde i såfall vere lett å simulere digitalt for de som vil teste det,men legger jeg til harmonisk forvrenging på mitt ekte Hammondorgel så låter det alt annet enn behagelig og klangrikt ivertfall ,det låter som forvrenging.
    Et av hovedpoengene slik jeg ser det er at en lineer triode kan kjøres uten feedback(kompressor ;D ) . http://www.audionote.co.uk/articles/art_negative_feedback.shtml
    Alle transistore må også meg bekjent ha en viss spenning inn(signalet inn) for at de i det hele tatt åpner,og det er dette jeg tror i hovedsak tar livet av lavt nivå informasjon,samtidig som de virker mer av/på lydmessig.Rør virker mer naturlig i sine overganger i mikro og makrodynamikk.
    Just some of my cents ;)

B

Back_Door

Gjest
    RoDa skrev:
    Forklar gjerne. Hvis jeg leser Valentino rett, så er hans system fra Tangen korrigert så til de grader paddeflatt og det gjennom hele frekvensområdet?

Mvh
    Rolf
    Valentino sitt systen er designet med tanke på nærfeltslytting. Det bygger på en helt annen filosofi og dermed krav enn et anlegg som har som målsetting å spille på lag med rommet i en mer "normal" lytteposisjon. Dette kan selvsagt Valentino si mer om.

R

RoDa

Gjest
    Karma skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    Rolf
    Valentino sitt systen er designet med tanke på nærfeltslytting. Det bygger på en helt annen filosofi og dermed krav enn et anlegg som har som målsetting å spille på lag med rommet i en mer "normal" lytteposisjon. Dette kan selvsagt Valentino si mer om.
    Ok

Forstår det slik at et av kompromissene med å spille slik som Gaia er en noe mer ujavn frekvensgang?
    Hmm... Kanskje derfor mitt er såpass lineært, at jeg sitter nært høyttalerne.

Mvh
    Rolf, på Bastøferga akkurat nå, steike teknologi er fine saker :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Anlegget mitt låter tonalt helt greit når man beveger seg rundt omkring i rommet. Men så setter man seg i stolen (utsikt over åkrene, rådyrene, Mjøsa og blånene & alt det der) og greiene får fokus. Slik sett et egoistanlegg. Midgard Gaia låter bedre i sofaen til Karma enn Tangen AV Design System gjør i min sofa. Men i Lyttestolen* foretrekker jeg mine greier.

*Gaiainntrykkene mine er nesten et år gamle. Ting har skjedd med Gaia siden da.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Bx skrev:
    @snickers,

All den tid en ufiltrert frekvensrespons favner alt av direktelyd og refleksjoner kunne det være interessant med en konkretisering av hva du egentlig måler og korrigerer for. Gjerne med noen charts og noen presiseringer.
    Selvsagt, jeg må holde meg til ord tror jeg, men la meg si det sånn:

Først besørger jeg i størst mulig grad en nærfeltsrespons som er så fri for artifakter som mulig. Så sørger jeg for en grov generell klangbalanse. Deretter begynner jeg å analysere rommet med målinger fra sweetspot, og det er vel disse du er interessert i. Det er rent visuelt 2 gode måter å gjøre dette på hvorav begge tar utgangspunkt i en frekvensgang og en tidsdomenefremstilling. Den ene er ved å vurdere frekvensresponsen og gjøre en tilleggsvurdering av hver artifakt ved å kikke på et vannfallsdiagram. Dette fungerer bra uten gating. Den andre måten er å betrakte frekvensgangen på en gatet måling, så flytte gatingen frem og tilbake og se hva som skjer med frekvensgangen.

Selve korreksjonen gjør jeg som oftest ved å teste den psykoakustiske effekten av å korrigere, delkorrigere og ikke korrigere de enkelte artifaktene. Det er sjelden fullkorrigering fungerer, og det er sjelden det fungerer å ikke korrigere, så noe midt i mellom viser seg stort sett alltid å være fasiten, om man kan snakke om fasit rundt et tema som dette.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    RoDa skrev:
    Takk for svar.
    Vil dette si at det er en viss stigning i responsen fra ett sted mellom 1kHz og 100Hz og økende i nivå nedover?
    Noe ala det asbjo gjør i sitt eget rom?
    Jeg synes ofte det fungerer bra med en stigning på omkring 1,5-2dB nedover. 1kHz blir da liggende på ca 0dB og 100Hz på omkring +1,5-2dB. Under 100 kan det gjerne være ganske flatt "in room". Det må gjerne stige litt i diskanten, men ikke før man har passert 4kHz, og ikke på alle høyttalere.

Hva Asbjo gjør vet jeg sannelig ikke.

RoDa skrev:
    For det første er jo dette et spørsmål om måleoppløsning og gating osv. Kjører man dønn ekkofritt, korrigerer med FIR-filter og bruker målesystemet til å mate korreksjonsenheten (etter bukken og havresekkenprinsippet) så kan man selvsagt få en pen fremstilling, men det er jo lyden som er interessant. Forøvrig benytter Tangen, i følge eget utsagn, absolutt ikke flate kurver.

Tuning med PEQ gir ikke uendelig oppløsning, sånn er det bare. Imidlertid gir det geniale muligheter for å styre ting manuelt. Det er pr i dag vanskelig å finne gode postprosesseringsprogrammer for målinger så det føyer seg inn i rekken av valgets kvaler.

RoDa skrev:
    Forklar gjerne 'rommets overføringsfunksjon' for ufaglærte.
    En overføringsfunksjon beskriver alltid hva som skjer med et signal. For eksempel, om vi bruker en linjeforsterker som eksempel kan man sende ett signal inn, måle det som kommer ut, trekke ut forskjellene på disse og man får vite hva denne komponenten gjør helt eksakt, altså komponentens overføringsfunksjon. Ved hjelp av overføringsfunksjonen kan man beregne hva som kommer ut på andre siden om man tar utgangspunkt i et hypotetisk signal.

RoDa skrev:
    Høres tøft ut, men hva betyr det og hvordan gjøres dette?
    Siden du ble født har du hørt lyder i alle sammenhenger. Et lite fåtall av disse lydene har du hørt med hodetelefoner, mens så godt som alt annet har du hørt med hele kroppen. En del mannsstemmer og noen få kvinnestemmer kan kjennes på kroppen når de prater. En tuba, de fleste perkusjonsinstrumenter, store strengeinstrumenter, el-gitarer osv, alle kan lett kjennes på kroppen. Siden din hørsel er erfaringsbestemt ut fra alle opplevelser i hele livet ditt er også din virkelighetsgjenkjennelse basert på at energifordelingen fra instrumenter og andre ting ikke nødvendig vis skal være lineart i ørehøyde, magehøyde eller liknende alene, men summen av disse pleier å være bortimot konstant i rom med bra akustikk. Opplevelsen av realistisk bass avhenger derfor i stor grad av at summen av energi over hele kroppen ved alle frekvenser som i betydelig grad defineres av fysisk opplevelse er tilnærmet konstant. Å tune bare ørehøyde til en flat kurve gir som regel veldig store avvik på andre deler av kroppen, noe som i sin tur medfører at opplevelsen av realisme forringes.

Dette gjøres for eksempel ved at man måler frekvensresponsen i ulike høyder i sweetspot og summerer kurvene uten hensyn til faseforskjeller. På den måten får man en kurve som viser generelt underskudd og generelt overskudd av energi. Legger man dette til grunn for korrigering ved lave frekvenser får man en større opplevelse av ro og tørrhet i bassen.

Siden kroppens følsomhet for ulike frekvenser varierer fra sted til sted på kroppen kan man strekke dette enda et skritt videre og benytte et vekttallssystem for å avgjøre hvilket målepunkt som skal få bety mest for en gitt frekvens. Dette er i høyeste grad psykoakustikk på grunnforskningsnivå.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Valentino skrev:
    Anlegget mitt låter tonalt helt greit når man beveger seg rundt omkring i rommet. Men så setter man seg i stolen (utsikt over åkrene, rådyrene, Mjøsa og blånene & alt det der) og greiene får fokus. Slik sett et egoistanlegg. Midgard Gaia låter bedre i sofaen til Karma enn Tangen AV Design System gjør i min sofa. Men i Lyttestolen* foretrekker jeg mine greier.

Når jeg skal være ærlig, og det skal man jo, så synes jeg faktisk at vi, etter de justeringene som ble gjort mens du, Stig og PKS var der, havnet lenger ut på feil jorde enn noen sinne.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Dette samsvarer også med mitt inntrykk.
    Jeg var på besøk hos Karma en stund etter hedmarksmafiaen, og fikk høre begge presets.
    For min smak var den nyeste preseten for basstung, dog brukte vi ikke mye tid på sammenligning.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Den er nok en del mer vektløs den siste enn den du hørte da. Det ligger også et alternativ inne med noe mindre bass.

B

Back_Door

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Valentino skrev:

Når jeg skal være ærlig, og det skal man jo, så synes jeg faktisk at vi, etter de justeringene som ble gjort mens du, Stig og PKS var der, havnet lenger ut på feil jorde enn noen sinne.
    For meg er dette et eksempel som minner meg om min egen lærekurve i tiden med dette anlegg.
    Jeg mente den gangen at lyden ble bedre etter de nevnte innspill. Justeringen i høst på grunnlag av Clio, viste meg at det likevel så absolutt kunne bli enda bedre.
    Jeg har opplevd at den enorme basskapasitet i anlegget lett kan føre til at man lar seg friste og "lure" til å la bassen dominere for mye. Har også opplevd at man kan vurdere et område som overfokusert, men at den egentlige grunnen til opplevelsen er at noe annet er underfokusert.
    Det har vært en lærerik tid og samtidig uvant med slike muligheter for tilpasning i lydbildet.
    Jeg har også lært at vurdering av forandring krever mye tid med ulik musikk før man er i stand til å ta en riktig konkusjon.
    Uansett bør jeg nok vokte meg for ikke å bli for stor i kjeften etter justeringer. Noen ganger oppfattes faktisk også noe som bra bare fordi man ikke har fått sjansen til å vurdere noe som er enda bedre.. ;D
    Når det gjelder lyttebesøk, betyr det nyttig input og inspirasjon på veien. Poenget er bare at man ikke må miste sin egen stedsans..

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Basstuningsdiskusjonene er etter min mening en parentes.
    Hvordan er mellomtonen i dag sammenliknet med i januar? Den ble jeg ikke fortrolig med.

B

Back_Door

Gjest
    Det har jo skjedd flere endringer underveis. Men etter det jeg mener å erindre, vil jeg hevde at dagens lydbilde er mer åpent og homogent. Hva dette egentlig innebærer spesifikt for mellomtonen siden dere var på besøk, kan kanskje SnickersIs like gjerne prøve å skrive noe om. Jeg er uansett ikke i tvil om at jeg nå har en helt annen scene med større bredde, dybde og nøyaktighet.
    (jeg har lært en del om å vurdere lyd. Mangler dog ennå en del på å beskrive.. ;D)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Jeg tror profil 1 før sist fredag stammet fra rett før Valentino og co.

Imidlertid kan jeg vanskelig forestille meg det oppsettet som får den type musikk til å låte fornuftig på så sinnssykt nivå.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skal her fyres fra skyttergravene, Snickers? Det gidder jeg ikke.

B

Back_Door

Gjest
    SnickersIs
    Det er nok riktig at profil 1 var den setting vi hadde når vi fikk besøk den gangen. Siden har vi altså forkastet både den og den nye profilen vi lagde rett etter besøket.(ref. mine kommentarer rundt den prosessen og bevisstgjøring..)
    Den siste setningen din rundt det aktuelle nivå er nok ganske så kryptisk for de fleste lesere, men kanskje mer forståelig for Valentino? Er dog enig med Valentino om å unngå skyttergravskrig om dette. Hvordan Valentino ønsker kormusikk på høyt volum presentert, kan man lettest få bekreftet ved et besøk?
    Det vil være meningsløst med et uvennskap mellom dere to. (Jeg nevnte problemet med kommunikasjon i en annen tråd..)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Well, Snickers. Du omtaler indirekte mitt valg av volum som sinnsykt. Var det en vits?

Hvis det er Brahmsopptaket du sikter til lar jeg det peake på 99dBA. Det har, som de fleste Gardinerinnspillinger, mye energi der øret er mest følsomt, kanskje for mye i forhold til virkeligheten. Koropptak fra Harmonia Mundi låter vanligvis ikke slik f.eks.

Jeg skal stikke en tur og høre et godt lite kor i Slottskapellet en gang. Det er ikke sikkert at virkeligheten der er så forskjellig.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Jeg må si jeg reagerte på det. Følte jeg satt litt på nåler, og det var vel en oppfatning jeg delte med 3 andre tilstedeværende.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.315
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Det vil være meningsløst med et uvennskap mellom dere to. (Jeg nevnte problemet med kommunikasjon i en annen tråd..)
    Ja det er fort gjort å være "lett på tråden" her inne.

Karma, er det frekt av meg å spørre om jeg kunne fått hørt på Gaia'n en gang når jeg er "hjemme"?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.556
    Karma skrev:
    Jeg er uansett ikke i tvil om at jeg nå har en helt annen scene med større bredde, dybde og nøyaktighet.
    (jeg har lært en del om å vurdere lyd. Mangler dog ennå en del på å beskrive.. ;D)
    Det er selvfølgelig delte meninger om hvordan man skal optimalisere lyden, men for egen har jeg bortimot 100% fokus på at ting gjengis tonalt riktig. Erfaringsmessig får man da også et stereopersektiv som varierer i dybde og bredde og pinpointing, slik det gjør på ulike opptak. Men man får ikke maksimal dybde og bredde. Dernest så er det min erfaring at om man optimaliserer anlegget for dybde og bredde så ender man ofte opp med at enkelte stemmer, enkelte instrumenter låter helt feil i bestemte frekvensområder.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Faktisk har ikke dybde og bredde vært vurdert i tuningprosessen. Men, som du helt sikkert har erfart selv, det kommer mer og mer jo ryddigere alt annet blir.

B

Back_Door

Gjest
    HoJ skrev:
    Karma skrev:

Karma, er det frekt av meg å spørre om jeg kunne fått hørt på Gaia'n en gang når jeg er "hjemme"?
    Frekt? Tror du jeg er sååå sær? ;D
    Bor ikke du i Stavanger? Vel, om du er i nærheten av Halden, er det bare å ta kontakt! ;)

B

Back_Door

Gjest
    Bx skrev:
    Karma skrev:
    Jeg er uansett ikke i tvil om at jeg nå har en helt annen scene med større bredde, dybde og nøyaktighet.
    Det er selvfølgelig delte meninger om hvordan man skal optimalisere lyden, men for egen har jeg bortimot 100% fokus på at ting gjengis tonalt riktig. Erfaringsmessig får man da også et stereopersektiv som varierer i dybde og bredde og pinpointing, slik det gjør på ulike opptak. Men man får ikke maksimal dybde og bredde. Dernest så er det min erfaring at om man optimaliserer anlegget for dybde og bredde så ender man ofte opp med at enkelte stemmer, enkelte instrumenter låter helt feil i bestemte frekvensområder.
    Må bare få slå fast at jeg ikke har opplevd en forbedring av scene på bekostning av det tonale.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.315
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    HoJ skrev:
    Karma skrev:

Frekt? Tror du jeg er sååå sær? ;D
    Bor ikke du i Stavanger? Vel, om du er i nærheten av Halden, er det bare å ta kontakt! ;)
    Jo jeg bor i Stavanger, men jeg er særping (indianer).. Har faktisk jobbet i Halden også... Er "hjemmom" noen ganger i året.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.324
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det som slår meg etter å ha fulgt denne tråden er at mulighetene med romkorreksjon er mangfoldige, men når det gjelder innstilling / tuning så kan det ikke være noe for "hvermannsen".

Når jeg tenker på hvor mange ganger jeg har krabbet rundt på gulvet med målebånd mellom lytteøktene for å fintune høyttaleplassering, så er jeg redd jeg kunne ha tunet meg sprø med et slikt oppsett.

Skal et slikt system ha større kommersiell interresse, så burde det kanskje utvikles mere brukervennlige målemetoder selvom man beholder mulighet til å tune inn etter personlige preferanser. Men så fort man tuner lyden i en eller annen retning utover "det nøytrale" så vil det fungere bra på noen innspillinger, mens andre kommer dårligere ut.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Du berører mye viktig her.

Et autooppsett som virkelig klarer å håndtere et skikkelig avansert oppsett må være tilgjengelig om man skal kunne levere slike systemer i prisklasser under 100k. Skal man levere forsterkere, prosessor, høyttalere, kabler osv komplett til under 100k er det vanskelig å forsvare å sette seg på flyet/toget/i bilen, reise langt og bruke noen dager på kalibrering.

Smaksmessig tilpasning bør gjøres med intuitive innstillinger. Videre bør de kunne lagres i ulike presets, det bør være mulig å sette opp ulik klangtilpasning for ulike kilder, og har man streamer-avspiller bør man kunne knytte ulike lydinnstillinger opp mot bestemte låter slik at disse hentes inn igjen når man spiller av samme låt.

B

Back_Door

Gjest
    soundscape skrev:
    Det som slår meg etter å ha fulgt denne tråden er at mulighetene med romkorreksjon er mangfoldige, men når det gjelder innstilling / tuning så kan det ikke være noe for "hvermannsen".

Når jeg tenker på hvor mange ganger jeg har krabbet rundt på gulvet med målebånd mellom lytteøktene for å fintune høyttaleplassering, så er jeg redd jeg kunne ha tunet meg sprø med et slikt oppsett.

Skal et slikt system ha større kommersiell interresse, så burde det kanskje utvikles mere brukervennlige målemetoder selvom man beholder mulighet til å tune inn etter personlige preferanser. Men så fort man tuner lyden i en eller annen retning utover "det nøytrale" så vil det fungere bra på noen innspillinger, mens andre kommer dårligere ut.
    Justeringsmuligheter gjør ikke sakene nødvendigvis enklere nei!

Det er f.eks. et faktum at uansett hvilken klangbalanse jeg hadde valgt, ville det blitt ulike og sprikende tilbakemeldinger fra lyttebesøk. Samtidig blir det ikke enklere om man selv er usikker på sine prioriteringer..
    Hva er riktig lyd? Det finnes gode måleparametre, men det er ikke alene nok.

Å foreta en kvalitativ vurdering av et anlegg som dette er ikke enkelt. Man må faktisk prøve å vurdere selve kapasiteten i større grad enn de valg som eieren har lagt inn.

R

RoDa

Gjest
    - Er det mulig å beskrive forskjellene mellom Tangen- og Snickers-lyd utover nivå? Spennende med beskrivelse av de forskjellene.

- Det snakkes om personlig smak kontra "det riktige for alle" (eller noe sånt). Hva med det riktige punktum? Alle disse avanserte målemetodene og justeringene må da kunne komme til de innstillingen som gjør anlegget fullstendig (ja i alle fall så langt som mulig) gjennomsiktig for lyden fra opptaket? En slik innstilling for demo av anleggets egenskaper med superinnspillinger og en for Karmas egne preferanser? Folk kan sikkert si at de ikke liker denne gjennomsiktige innstillingen, men å diskutere om det er rett eller galt bortfaller på et vis. Dette igjen kunne i forskningsøyemed fortelle noe om hva folket foretrekker når det gjelder lyd fra anlegget?

Mvh
    Rolf

B

Back_Door

Gjest
    RoDa:

Om jeg forstår deg rett, foreslår du egentlig en preset for det som målemessig er mest korrekt, og en annen som er mer basert på personlig preferanse( i den grad det avviker) God idè.

Når det gjelder forskjeller i lyd mellom to anlegg, er den opplevde forskjell en ting, å beskrive den forståelig en ganske annen..

Dette med å sette punktum, støtter jeg. Å komme dit, er også avhengig av en modningsprosess hos eieren. ;) Det viser seg dog å ikke være så enkelt. Selv etter et år med anlegget, blir jeg stadig forbauset og imponert over potensiale som jeg tidligere ikke har sett fullt ut.Å vite hva jeg selv vil og ønsker, er jo basert på det kunnskapsgrunnlaget man til en hver tid har..

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Karma skrev:
    Om jeg forstår deg rett, foreslår du egentlig en preset for det som målemessig er mest korrekt, og en annen som er mer basert på personlig preferanse( i den grad det avviker) God idè.
    Idéen er flott på papiret. Det er dessverre også slik at det er mange ulike måter å måle på, så det er ikke entydig hva som er målemessig mest korrekt.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Det er også svært vanskelig, om ikke umulig, å beslutte hva som er teoretisk korrekt.

B

Back_Door

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Det er også svært vanskelig, om ikke umulig, å beslutte hva som er teoretisk korrekt.
    Da tar vi bare en avstemning her på forumet! ;D

R

RoDa

Gjest
    roffe skrev:
    Karma skrev:
    Idéen er flott på papiret. Det er dessverre også slik at det er mange ulike måter å måle på, så det er ikke entydig hva som er målemessig mest korrekt.
    Joa, men leverandør/konstruktør er vel enig med seg selv?
    Midgard burde kunne fikse en preset som forteller noe om det nærmeste man kommer virkeligheten presentert av Gaia?

At man kan justere slik man liker det er en av anleggets fordeler, helt klart.
    Men det er samtidig et statement for hva Midgard er i stand til, og da burde det imho finnes en preset som Midgard helhjertet mener at slik skal det låte!

R

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    RoDa skrev:
    Midgard burde kunne fikse en preset som forteller noe om det nærmeste man kommer virkeligheten presentert av Gaia?
    Poenget er vel at noen alltid vil være uenig med Midgard i dette. Hvilket kildemateriale skal representere virkeligheten? Det er jo ingen tvil om at det er store variasjoner mellom hvordan lydteknikerne har presentert nevnte virkelighet på sine innspillinger.

Jeg er vel enig i at i et gitt rom etter mye tuning, så burde Midgard Audio-representanten som tuner dette kunne sette opp en preset som han/hun mener er "best". Likevel vil et slikt "best"-oppsett ikke være det beste på alle innspillinger, men kanskje en god allround-preset for den typen musikk som Midgard Audio bruker for sin lydevaluering. Og fortsatt vil dette være farget av subjektivitet på samme måte som hifi-entusiaster kombinerer ulike komponenter for å skape sin visjon av det "beste" lydbildet.

B

Back_Door

Gjest
    roffe skrev:
    RoDa skrev:
    Poenget er vel at noen alltid vil være uenig med Midgard i dette.
    Dersom konstruktøren fra Midgard fikk almenn aksept for å ha definert virkeligheten, ville han nok hatt et stort potensiale til å få internasjonal oppmerksomhet og anerkjennelse om Gaia samtidig maktet å gjenskape denne definerte virkeligheten. ;D
    Vi berører vel her kjernen i den problematikk som enhver konstruktør sliter med..
    Personlig har jeg ingen illusjoner om enighet på dette området.Spesielt ikke så lenge mange mener at virkelighet ikke er målbar på noen som helst måte.. ::)
    Men at man setter opp en preset som er mest mulig korrekt i forhold til de målemetoder som er brukt, det synes jeg vil være en interessant og nyttig referanse i den grad den måtte avvike fra det preset man personlig velger som det beste.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    En konstruktørs jobb er vel å fjerne feil og legge forholdene til rette fremfor å fortelle folk hva slags smak de skal ha. Min preferanse tror jeg neppe er gyldig for alle, men et større problem er jo at plater låter forskjellig, rom låter forskjellig, folk ønsker ulik lytteavstand osv. Når disse parametrene taes med i betraktning skal simpelt hen anlegget spille ulikt fra situasjon til situasjon.

Burde ikke du ha mer enn nok erfaring til å vite dette Danielsen?

R

RoDa

Gjest
    Snickers-is skrev:
    En konstruktørs jobb er vel å fjerne feil og legge forholdene til rette fremfor å fortelle folk hva slags smak de skal ha. Min preferanse tror jeg neppe er gyldig for alle, men et større problem er jo at plater låter forskjellig, rom låter forskjellig, folk ønsker ulik lytteavstand osv. Når disse parametrene taes med i betraktning skal simpelt hen anlegget spille ulikt fra situasjon til situasjon.

Burde ikke du ha mer enn nok erfaring til å vite dette Danielsen?
    Det er ikke snakk om å fortelle folk hvilken smak de skal ha.
    Jeg mener at du som konstruktør har ditt syn på hvordan et anlegg skal låte?
    Hifi handler om reproduksjon og jeg regner med at ditt mål er å reprodusere det som finnes på kildematerialet mest mulig korrekt?
    Abrahamsen har sitt syn på hvordan tingene skal låte, det samme har Hegel. Disse to skiller seg fra hverandre.
    Det som jeg synes er interessant er hvordan Midgard mener Gaia skal låte optimalt sett.

Jeg regner med at de oppsett som er demonstrert på messer er justert inn ihht konstruktøren, og dermed burde det finnes en slik preset på Gaia satt opp hjemme hos kunder også. Man kan være enig eller uenig, men i alle fall er det et statement for hva Midgard står for og har som "hus-lyd".
    Jeg har likt klangen og måten de siste oppsettene jeg har hørt til Midgard har spilt på messer, dersom de få kundene som eier Gaia ratter lyden "i grøfta" så vil dette kunne være ødeleggende for folks inntrykk av oppsettet. (Dette med tanke på at Gaia nå i tillegg til å være levert til Karma også var ment å bruke i demo-øyemed istuen til Karma? Beklager om jeg har misoppfattet.)
    NB!! Jeg sier ikke at Karma har rattet i grøfta, men mer prinsippielt om det skulle finnes en kunde som liker masse bass eller enda mer diskant justerer i henhold til dette og dermed forkludrer potensialet til systemet.

Det som jeg har uthevet er ikke en nødvendig kommentar.
    Jeg setter også pris på om du, Kviserud, holder deg til nick når vi kommuniserer her inne. :)

Mvh
    Rolf

B

Back_Door

Gjest
    RoDa:

Jeg forstår din mening her, og er ikke spesielt uenig.

Likevel er det et viktig skille mellom "normale" anlegg og anlegg som Gaia. Gaia må først og fremst ha den nødvendige kapasitet. Deretter er jo noe av den største fordelen at kunden kan få mer eller mindre den lyd han selv ønsker.

I et "normalt" anlegg er det et faktum, som man ikke kan gjøre så mye med, at man kjøper konstruktørens smak. Dermed blir det også så viktig å låne med seg hjem og prøve og feile før man velger. Man må kort og godt finne ut om man deler smak og preferanser med produsenten. I et anlegg som Gaia blir dette mer frikoblet.
    Likevel er jeg altså enig i at en preset godt kan representere det som konstruktør selv mener er mest korrekt, som en nyttig referanse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn