Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Storebror

Gjest
    Karma skrev:
    Hva er grunnen til at du alltid har et behov for slike negative vinklinger rundt min person og mitt anlegg?
    Du tar det for personlig.

Det jeg tidligere har hevdet om hva som er mulig å oppnå for gjengivelse av den innspilte musikk via en cd-spiller, står jeg ved! Det er jo nettopp derfor jeg har valgt å legge mine penger i kurven for spredningskontroll i videste forstand. Jeg har hele tiden ment at det her ligger muligheter for de største gevinster og det gunstigste forhold mellom investering og resultat. Jeg har ingen tro på at en cd-spiller til 0,5 mill. ville gitt like stor forbedring som de siste justeringer.. Det betyr dog ikke at ikke alle ingredienser må stå i et riktig forhold i et anlegg. Alt er jo tidligere forklart og underbygget, og dagens resultat viser i hvert fall meg selv at filosofien var riktig. Anlegget er rimelig kompromissløst, men da på områder som ser ut til å provosere slike typer som deg..
    Det er ikke saken. Du trodde ikke at det var mulig å få bedre lyd på en kostbar cdspiller, den kunne jo ikke lage bedre lyd enn det som var mulig?

Det er for meg tydelig hvem som er provosert her. Deg og dines flammer viser meg det. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Det lille jeg forstår (og det er ikke mye) så virker det som spennende oppgraderinger dette, Karma. Lurer på om jeg hadde hørt forskjell fra sist jeg hørte Gaia ?

S

Storebror

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Rolf Inge:
    I motsetning til deg har ikke Karma et perfekt anlegg.
    Var det noen som sa weak argument, raise voice?
    Beklager at dette tas som angrep, se bort fra mine tidligere innlegg og les dette:

Dæven døtte!! :eek: ;D
    Dere er helt utrolige, Karma er verdens heldigste mann. Tenk å ha en personlig konstruktør av slik klasse!
    Et anlegg som er hyllet og annerkjent er nå dratt enda lengre! Kanonsalver som i virkeligheten? Jeg skjelver av frykt og får gåsehud bare av tanken! :eek:
    Dette viser tydelig at det finnes krefter i Norge som langt overgår alt hva som finnes av kommersielle aktører rundt om i verden.
    Dette er et fyrtårn, eller kanskje heller to fyrtårn, plassert i en norsk stue, som viser veien og lyset. Halleluja!!!

Litt bedre? :-*

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    rolfozzy: Hukommelsen vår er ofte ganske begrenset over tid når det gjelder sanseinntrykk. Det er enklere hvis man kan koble enkelte aspekter av sanseinntrykket til konkrete begreper. Innen vinsmakingens verden er dette satt skikkelig i system. Dessverre har vi ikke like gode og detaljerte begrepsapparater for egenskaper ved lydgjengivelse.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Storebror/RoDa: Det jeg ikke skjønner er hvorfor du etter lang tids fravær stormer inn i tråden med egenerklært Edder&Galle-modus? Hva ønsker du å oppnå med det?

Det siste innlegget ditt er jo dratt så langt den andre veien at det er vanskelig å unngå å se den syrlige ironien.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    roffe skrev:
    rolfozzy: Hukommelsen vår er ofte ganske begrenset over tid når det gjelder sanseinntrykk. Det er enklere hvis man kan koble enkelte aspekter av sanseinntrykket til konkrete begreper. Innen vinsmakingens verden er dette satt skikkelig i system. Dessverre har vi ikke like gode og detaljerte begrepsapparater for egenskaper ved lydgjengivelse.
    Sant nok. Men jeg husker godt hvordan Totta; Turneen låt hos Karma kontra hjemme hos meg. Er jeg ganske sikker på, tror jeg.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.363
    Sted
    Østfold
    Storebror skrev:
    Det er jo interessant at du sår noe slags tvil om min troverdighet
    Det trenger du absolutt ikke hjelp til:

Storebror skrev:
    Snickers-is skrev:
    Rolf Inge:
    I motsetning til deg har ikke Karma et perfekt anlegg.
    Var det noen som sa weak argument, raise voice?
    Beklager at dette tas som angrep, se bort fra mine tidligere innlegg og les dette:

Dæven døtte!! :eek: ;D
    Dere er helt utrolige, Karma er verdens heldigste mann. Tenk å ha en personlig konstruktør av slik klasse!
    Et anlegg som er hyllet og annerkjent er nå dratt enda lengre! Kanonsalver som i virkeligheten? Jeg skjelver av frykt og får gåsehud bare av tanken! :eek:
    Dette viser tydelig at det finnes krefter i Norge som langt overgår alt hva som finnes av kommersielle aktører rundt om i verden.
    Dette er et fyrtårn, eller kanskje heller to fyrtårn, plassert i en norsk stue, som viser veien og lyset. Halleluja!!!

Litt bedre? :-*

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.363
    Sted
    Østfold
    rolfozzy skrev:
    jeg husker godt hvordan Totta; Turneen låt hos Karma kontra hjemme hos meg. Er jeg ganske sikker på, tror jeg.
    Da håper jeg du tar deg en tur igjen. Jeg er nysgjerrig på å høre din mening. Om du har generelt god akustisk hukommelse tror jeg ikke endringene vil gå deg huset forbi.

S

Storebror

Gjest
    Klipp og lim har du kontroll på Snickers. ;)
    Jeg kan gjerne stå i uværet og få smake regnet, kraften som brukes på å vende vekk fra mine få poenger er overveldende.
    Dersom dere ikke ser at tidligere lovprisninger av anlegget og idiotforklaring av sneversynte som ikke hørte "gullet", nå har mistet trykk....... Ja, så vet jeg ikke helt. ::)

R

B

Back_Door

Gjest
    Storebror skrev:
    Det er ikke saken. Du trodde ikke at det var mulig å få bedre lyd på en kostbar cdspiller, den kunne jo ikke lage bedre lyd enn det som var mulig?

Det er for meg tydelig hvem som er provosert her. Deg og dines flammer viser meg det. ;)
    Kjenner du begrepet "med teskje"?
    Jeg er har ment og ytret at grensen for hva som er oppnåelig av lydforbedring ved f.eks. en cd-spiller kommer mye tidligere enn grensen for hva som er oppnåelig med en del andre alternativ, bl.a. spredningskontroll. Uansett hvor dyre kabler eller cd-spiller du har, kan det ikke løse kollisjonen mellom rom og høyttaler. En GOD NOK kilde har som oppgave å formidle det innspilte signal fullt og helt. Det hjelper bare så lite, om ikke en del andre parametre er på plass. Å få disse andre parametre på plass, er en langt mer utfordrende oppgave, som jeg personlig er villig til å satse på både tid og penger på.

R

Rojoh

Gjest
    Ser vel ikke helt grunn til å ta frem [eder&galle]-modusen over Gaias siste justeringer. Tvert om synes jeg det mer gir uttrykk for at vi har med komplekse ting å gjøre, samt at vi koser med det undervis (og ikke sjelden lar oss rive litt med). Helt normalt m.a.o. ;D

Mvh. Johan

B

Back_Door

Gjest
    Storebror skrev:
    Dersom dere ikke ser at tidligere lovprisninger av anlegget og idiotforklaring av sneversynte som ikke hørte "gullet", nå har mistet trykk....... Ja, så vet jeg ikke helt. ::)

R
    OPPFORDRING: Vis meg disse idiotforklaringene! Vis meg slik at jeg kan se at jeg fortjener din sarkasme og hån! Det er jo bare å lete i denne tråden fra starten av.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Vær snille nå gutter :-*

Morro at det går seg til Karma. Ting tar tid, Rom ble som kjent ikke brygget på en natt ::)

Mvh. RS

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.363
    Sted
    Østfold
    Storebror skrev:
    Karma skrev:
    din sarkasme og hån!
    Chill

Det er ikke ment som angrep på din person

R
    Du kan ikke spasere besluttsomt bort til en annen person, tuppe vedkommende målrettet i ballene og etterpå si "Det var ikke meningen å sparke deg i ballene".

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Du kan ikke spasere besluttsomt bort til en annen person, tuppe vedkommende målrettet i ballene og etterpå si "Det var ikke meningen å sparke deg i ballene".
    Kan man vel!
    Husker til stadighet slike ting forekom når vi var 3-4 år....

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Fidelityskribent, takknemlig for tilbakemeldinger

Storebror du oppfører deg som en idiot.

Mvh

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.455
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Håper ikke denne tråden sporer av, jeg synes det er svært interessant forskning som foregår hos Karma. Mye av forskningen som blir gjort her kan sikker komme mange flere tilgode. Har ikke selv hørt anlegget til Karma, men smertelig erfart hva rommet har å si for den totale ytelsen på et high-end oppsett.

Stå på folkens, og hevd dere over giftige kommentarer.

B

Back_Door

Gjest
    soundscape skrev:
    Mye av forskningen som blir gjort her kan sikker komme mange flere tilgode.
    Der treffer du spikeren på hodet!
    Hvorfor inntar ikke journalister den samme holdning? Hadde det vært enklere om vi kom fra et annet land..?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.363
    Sted
    Østfold
    Tror jeg har nevnt det før, men journalistene er blitt bedt om å vente til klarsignal. Jeg og Karma er ganske enige om at nå er vel tiden inne.

S

Storebror

Gjest
    Beklager folkens, jeg klarer ikke annet enn å le av dette.
    Det er tydelig, både i tråden og på pm, at dette skal gjøres til en krig mellom Karma og meg. Sikkert med Snickers innimellom.
    Jeg forsøkte å påpeke at alle disse som nå bruker seg på meg, er raske til å rakke ned på andre medlemmer som ikke deler samme syn.
    Her er det ikke snakk om å gi og ta med samme sinn. Jeg savner litt ydmykhet, evnen til å innse at man ikke eier og vet hele sannheten.

Kom ikke å fortell meg at tilhengerne har fortalt at dette anlegget ikke er i toppklasse, jeg kan ikke si at jeg har sporet så mye av dette med at Snickers vet alle nåværende, kommende og absolutte svakheter ved dette anlegget i tidligere innlegg?
    Jeg vil også legge til at folk kan vise meg hvor jeg på trykk har rakket ned på lyd eller komponenter fra Snickers? Les messerapporter og omtale av Midgard Oberon.

Romsligheten er ikke stor når man ved å påpeke at det som en gang var toppen, nå har blitt en forbigått knaus, blir sablet ned av en flokk soldater fra Midgard? Det må da for pokker være lov å være uenig? Jeg hadde atpåtil satt på klammer for å advare om at dette ikke var et solskinnsinnlegg.

Et prosjekt i verdensklasse, et komplett sammensatt og skreddersydd anlegg til 600 tusen kroner. Levert i fjor og ennå ikke ferdig? Var dette planen? Er dette slik produktet leveres til andre kunder? Sorry, dette er DIY.

Å insinuere at jeg selv mener å ha et perfekt oppsett, er tull fra Snickers. Jeg skriver om, og eier moderat prisede saker som på ingen måte er perfekt hifi. At besøkende hos Karma i etterkant har beskrevet mitt anlegg som likt på mange måter er nok mer en bekreftelse på at forskjellene i vår hobby er små.

Er ikke takhøyden stor nok til at man kan stikke litt i siden til konstruktør og eier når det perfekte anlegg viser seg å ha mye å gå på, da skaller jeg heller gjennom taket.

R

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.334
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er Gaia DIY er mine greier det også. Merkelig definisjon, Storebror.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Storebror skrev:
    Beklager folkens, jeg klarer ikke annet enn å le av dette.
    Det er tydelig, både i tråden og på pm, at dette skal gjøres til en krig mellom Karma og meg. Sikkert med Snickers innimellom.
    Jeg forsøkte å påpeke at alle disse som nå bruker seg på meg, er raske til å rakke ned på andre medlemmer som ikke deler samme syn.
    Her er det ikke snakk om å gi og ta med samme sinn. Jeg savner litt ydmykhet, evnen til å innse at man ikke eier og vet hele sannheten.

Kom ikke å fortell meg at tilhengerne har fortalt at dette anlegget ikke er i toppklasse, jeg kan ikke si at jeg har sporet så mye av dette med at Snickers vet alle nåværende, kommende og absolutte svakheter ved dette anlegget i tidligere innlegg?
    Jeg vil også legge til at folk kan vise meg hvor jeg på trykk har rakket ned på lyd eller komponenter fra Snickers? Les messerapporter og omtale av Midgard Oberon.

Romsligheten er ikke stor når man ved å påpeke at det som en gang var toppen, nå har blitt en forbigått knaus, blir sablet ned av en flokk soldater fra Midgard? Det må da for pokker være lov å være uenig? Jeg hadde atpåtil satt på klammer for å advare om at dette ikke var et solskinnsinnlegg.

Et prosjekt i verdensklasse, et komplett sammensatt og skreddersydd anlegg til 600 tusen kroner. Levert i fjor og ennå ikke ferdig? Var dette planen? Er dette slik produktet leveres til andre kunder? Sorry, dette er DIY.

Å insinuere at jeg selv mener å ha et perfekt oppsett, er tull fra Snickers. Jeg skriver om, og eier moderat prisede saker som på ingen måte er perfekt hifi. At besøkende hos Karma i etterkant har beskrevet mitt anlegg som likt på mange måter er nok mer en bekreftelse på at forskjellene i vår hobby er små.

Er ikke takhøyden stor nok til at man kan stikke litt i siden til konstruktør og eier når det perfekte anlegg viser seg å ha mye å gå på, da skaller jeg heller gjennom taket.

R
    Beklager, men jeg klarer ikke å se dette innlegget som noe annet enn et innbitt forsøk på å forsvare janteloven. Jeg synes Gaia representerer nytenkning og vilje til å satse. Men det å våge å tro "at man er bedre enn oss" (for å sitere janteloven) faller ikke i god jord hos enkelte. Jeg for min del mener at dette er ekte gründerånd. Karma har lagt penger ned i prosjektet og Snickers-is har brukt enormt med tid på utviklingen av Gaia. Begge fortjener etter min mening honnør for innsats og stayerevne i et marked der det er lett å sable ned nykommere som ikke har noen lang historie å vise til i kommersiell sammenheng.

Jeg kan gå med på at det første settet med Gaia har hatt lang utviklingstid, og at det fulle potensialet ikke er realisert over natten, men DIY er det ikke, det er ikke Karma som har bygget dette. Det er et kommersielt system, bygget etter ordre, og det er slett ikke ukjent, selv om ikke alle tar seg råd til det. Systemet har mye til felles med custom install systemer.

Klart systemet er ferdig, det har det vært en stund. Men der andre oppgraderer sine systemer med bytte av kabler, preamp, rør, fester dempematter på veggene og bygger kreative trekonstruksjoner for å bryte refleksjoner og stående bølger, så gjøres Gaia-oppgraderingene hovedsaklig gjennom å justere de mange innstillingsparameterne. Det er et komplett aktivt system med en enorm mengde justeringsmuligheter, og man trenger profesjonell bistand for å få det ytterste ut av dette. Jeg arbeider selv i software-bransjen, og hvis man ser på store ERP-systemer som f.eks. SAP, så er det ingen som ved sine fulle fem vil kalle det DIY, men likevel tilkommer det ofte flere månedsverk med tilpasninger og justeringer for å få et slikt system til å fungere optimalt i bedriften. Gaia er et lydsystem som i sin natur krever tilsvarende tilpasninger til rommet det skal spille i og eierens behov, og slikt tar tid. Selv om man i en justeringssession føler man har nådd målet, så vil det kanskje over tid oppdages nyanser og behov som man ikke oppdaget til å begynne med. Dette er vel heller ikke ukjent i hifi-verdenen generelt. Oppgraderingsspiralen er vel heller regelen enn unntaket og er drevet av stadig fremvoksende ønsker om noe bedre, selv om man etter hver oppgradering ofte er svært lykkelig over resultatet av den nye oppgraderingen. Forskjellen er at med DEQX og evt. den kommende Theseus kan mye av oppgraderingene gjøres med justeringer istedenfor utskifting av hardware.

Det kommer stadig påstander fra Storebror (tidligere RoDa) om at Snickers-is og andre systematisk rakker ned på andre. Jeg mener at man debatterer sak og argumenter. Men det er klart at den som fremsetter påstander av og til vil knytte sin person til påstandene og sin argumentasjon. Jeg mener at man da må gå i seg selv og se om argumentene er en del av personen. I så fall vil jo all motargumentasjon oppfattes som personangrep.

Dette er en tråd som omhandler et bestemt system, Gaia. Jeg synes tråden er interessant, og jeg synes systemet er imponerende. Sist jeg hørte det var det ikke perfekt. Det var på en del parametre det beste jeg hadde hørt (f.eks. på dynamisk headroom og forvrengningsfrihet på høye volum), mens det på andre områder ikke var perfekt (f.eks. på millimeterpresisjonen i lydbildet, der jeg har hørt bedre fra mer punktformede kilder, dog ikke på de lydtrykkene som Gaia mestrer). Det er ett av få systemer jeg har hørt som uanstrengt evner å formidle realistisk lydtrykk fra et symfoniorkester i fri utfoldelse.
    Er det perfekt? Nei, men på mange områder definitivt i verdensklasse. "I verdensklasse" betyr ikke verdens beste, men om det hadde vært et VM i hifi for stereosystemer, så hadde Gaia vært påmeldt. Jeg har for øvrig så langt ikke hørt noen perfekte systemer noe sted, men mange systemer som gir en illusjon av tilstedeværelse i musikken. Jeg har også hørt dyre, dårlig oppsatte systemer som ikke imponerte meg. Et eksempel er Verity Audio Lohengrin, en høyttaler som uten forsterkeri koster nesten like mye som Gaia. Oppsatt i et lite rom med begrenset takhøyde i Horten låt det anstrengt og slitsomt. Dette forteller meg ihvertfall at dyrt utstyr kan låte dårlig når det ikke gis optimale betingelser og omtanke i oppsettet. Gaia-systemet har gjennom DEQX-enheten og kyndig justering av elektronisk romtilpasning en tilpasningsevne som overgår svært mye annet. Jeg tror Karma er enig med meg i at rommet Gaia står i på mange måter bryter med reglene for hvordan det perfekte lytterommet skal være bygget opp. Det er derfor imponerende i seg selv hva et riktig oppsatt Gaia-system evner, selv om det sikkert i verden finnes nøye tilpassede systemer der rommet fysisk er bygget for systemet som sikkert yter like bra eller bedre.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.455
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    De fleste produsenter spiller vel med forsterkere uten topp-lokk, høyttalere med filtere lett tilgjengelig osv. i lengre tid før de lanserer et produkt.
    M.a.o. endel lodding og mekking mellom lytte/måleøktene før produktet regnes som ferdig. Etter mere mekking ender det ofte som Mk2 versjoner osv.

Det som er unikt her er at man har latt folket ta del i denne prosessen. Virker som det kanskje hadde vert best å holde kjeft inntill man satt med et lanseringsklart produkt, jeg synes uansett det er både modig å spennede å gå ut offentlig med et så ambisiøst prosjekt på et så tidlig stadium.
    All ære til både Snickers og Karma for det.

De aller fleste av oss har vel dessuten vert "i mål" den ene dagen for så allikevel fortsette oppgraderingene. Man ønsker hele tiden å legge lista litt høyere for hva som er mulig å oppnå av realisme.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Antall liker
    0
    Svært gode innlegg av Roffe og Soundscape her.
    Har ikke annet å tilføye enn at jeg er veldig lei av å lese innlegg som mer eller mindre tydelig er Jantelov-motivert. Spesielt er dette påfallende fra enkelte som i lang tid har drevet det reneste korstog mot spesielt Snickers-is sine produkter og person. På et eller annet tidspunkt er det noen personligheter her som har fått et horn i siden til ham, og som deretter kontinuerlig i de utroligste sammenhenger og tråder greier å lure inn negativiteter om digitalt forsterkeri og annet som han kan ha noe med å gjøre (og i dette tilfelle Gaia). I visse tilfeller er det overtydelig, og andre ganger noe mer fordekt og pakket inn i svadaord for å kamuflere ( i et forsøk på å virke mer troverdig). Jeg vil tro (og i alle fall håpe) at de fleste lesere her på sentralen er mentalt oppegående nok til å forstå dette spillet fra Roda (Storebror), og har sett dette over tid. For de som gidder å lete opp sitater i tråder her i forumet, er det ikke vanskelig å si sjakk matt! ;D Og nei, jeg gidder ikke å kverulere om dette og ødelegge tråden. Dette er mitt eneste bidrag her.

Vil til sist benytte anledningen til å gratulere Karma med noen fantastisk flotte høyttalere. Hadde jeg hatt økonomi og plass til det ville jeg trolig valgt akkurat samme løsning.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.363
    Sted
    Østfold
    Selvsagt er Gaia DIY, for i motsetning til det jeg har fått kritikk for tidligere har jeg bygget dem selv.

Ganske eiendommelig at om man kjøper noe ferdig får man pepper for det, kjøper man noe halvferdig får man pepper for det, bygger man noe fra bunnen av får man pepper for det.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

For å få tråden inn på rett spor igjen, så har også jeg fått bistand av Snickers til å gjøre korrigerer av frekvensresponsen vha DEQX/CLIO.

Det er litt uklart hva CLIO er. CLIO er måleutstyr for å måle frekvensrespons, etterklangstid med mer. Det er IKKE en del av systemet. Derimot bruker man måleresultatene som grunnlag for å gjøre korrigeringer i frekvensresponsen. Så når Snickers har foretatt justeringene – så tar han med seg CLIO måleriggen hjem igjen og oppsetter er akkurat det samme!

Hvorfor kan man ikke bare benytte målingen som gjøres i DEQX….?
    Det kan man – men CLIO gir et mye bedre bilde av hva som skjer i rommet.over tid.
    I DEQX måler man resultatet med et gitt målevindu – dette er omtrent som lukkeren på et kamera – hvor lenge registrerer du responsen ved en gitt frekvens. En av svakhetene til DEQX er at den har et fast målevindu. Altså den har like langt (i tid) målevindu for bass, mellomtone og diskant).

Med CLIO får du en frekvensrespons i et vannfallsdiagram – mao man kan se hvordan hver enkel frekvens dør ut. Her vil stående bølger skille seg ut som ”åsrygger”, og bare ved å se på en slikt diagram så skjønner man raskt at å velge ut en av linjene ikke gir det hele bildet.

I tillegg har du som sagt muligheten til å ta 10 målinger omtrent på rappen – legge de inn i samme skjermbilde og da lettere se hva som kan være en målemessig artifakt, og hva som reelt sett kan være noe som bør korrigeres. Spesielt for bassen (som sanses av mer enn ørene) kan det være nyttig og ikke basere hele korreksjonen på en enkelt måling tatt der kålroten vanligvis sitter.

Så – hva er det egentlig man oppnå med en slik korreksjon. Sagt på en veldig enkel måling – man oppnår samsvar mellom korreksjonen og det man subjektivt oppfatter som en flat respons.
    (Og da snakker jeg ikke om det subjektive begrepet om nøytral gjengivelse eller flat respons som de fleste oppfatter å ha hjemme – men hva man faktisk opplever som flatt ved direkte A/B sammenligning av ulike korreksjonskruver)

Disse siste finjusteringene behøver ikke å være betydelige, +/-1-2dB i relativt smale bånd – allikevel har kan de ha veldig mye å si for lyden.
    Det man opplever er at små resonanser blir borte, samtidig som små dipper blir løftet – begge deler fører til at mer informasjon kommer frem. Og min erfaring er at dette løfter gjengivelsen ganske betydelig ved at lydbildet vokser, fremstår mer ekte og ”live”. I tillegg spiller det mer habilt – når man får fjernet resonanser – så er det mindre sjanse for at enkelte innspillinger skal ”trigge” disse resonansene.

Jeg tror nok ikke at dette er den siste oppgraderingen vi kommer til å høre fra den kanten…og mine erfaringer er at selv små forbedringer kan gi meget store utslag når man kommer på et høyt nivå lydmessig! Da tenker jeg meg gjerne at å løfte nivået fra 85-86 ut av 100 kan være et viktig bidrag, men går man fra 95 til 96, så reduserer eman feilene med 20% - og det betyr vikelig noe…

Lykke til videre!

Mvh
    OMF

M

musicus

Gjest
    Storebror skrev:
    Det må da for pokker være lov å være uenig?
    Ja og nei! det spørs bare hva men er uenig om, og noen hellige Norske hifi kuer er visst helligere enn andre.

mvh

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Siden puristene er i flertall her, hva om Karma kunne ta i bruk cable lifters eller noe som er mer sturent i tradisjonell Hifi. Sånn litt for å blidgjøre Hifigudene liksom ::)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.334
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok det som skal til. Kanskje HIfigudene blir helt fornøyde hvis det implementeres rørbuffere etter DEQXen.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjør du for å få nøyaktige målinger under 1000hz med CLIO Snickers?
    Må man ikke ha et visst tidsvindu for å få nøyaktige målinger i et "live" rom?
    Og kjører du signalet gjennom DEXQ når du måler? (digitalt inn og bypass unntatt XO?)

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Digital lyd er nok kommet for å bli :eek: ;)

Mvh. RS

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    R.Solhaug skrev:
    Digital lyd er nok kommet for å bli :eek: ;)
    Ja. Jeg vil faktisk våge meg frampå med en påstand om at disse internettgreiene er kommet for å bli, også.

S

Storebror

Gjest
    ron-hi skrev:
    Dersom folk her inne hadde trollet tråder som handler om rørforsterkere eller platespillere like mye som enkelte gjør dette med ICE -teknologi og her Gaia og romkorreksjon etc., så ville det blitt et ramaskrik uten sidestykke her inne og enkelte ville vel fått angstnevroser av dimensjoner..
    Jeg vil påstå at de uheldige utfall som i denne tråden, like mye skyldes responsen man får ved å komme med negative bemerkninger.
    Men legg nå den ballen død, så skal jeg gjøre det samme.

Er Clio det samme systemet som Tangen har kjørt med i "alle år"?

Mvh
    Rolf

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.958
    Torget vurderinger
    1
    Storebror skrev:
    Er Clio det samme systemet som Tangen har kjørt med i "alle år"?
    Ja. Han bruker en eldre versjon, riktig nok. Clio er ganske vanlig blant høyttalerkonstruktører, store som små, og er ikke SÅ dyrt. Jeg har sett det i aksjon noen ganger. Utfordringen er å lære seg å tolke målingene, og vite hvilke måleparametre som funker i de spesifike tilfeller. Det fordrer en del erfaring og kompetanse.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.334
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Midgards er nok noe nyere (jeg mener å huske at det var vindauge i brukergrensesnittet). Tangens funker kun på MS-DOS, hehe.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.958
    Torget vurderinger
    1
    ...if it ain't broke, don't fix it!

S

Storebror

Gjest
    Valentino skrev:
    Tangens funker kun på MS-DOS, hehe.
    Oppsettet er dog referert til som bærbart her ..... ;D

Selv har jeg just kontrollert mine lytteinntrykk av høyttaler som er inne til omtale med Room Analyzer fra XTZ.
    Et verktøy som nok ikke gjør mye i forhold til disse mer avanserte, men som er morsomt å leke med for en ulærd likevel.
    Lytteinntrykk korrelerte meget bra med målingene av frekvensgang, og vannfall i bassen.

R

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.334
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Storebror skrev:
    Valentino skrev:
    Tangens funker kun på MS-DOS, hehe.
    Oppsettet er dog referert til som bærbart her ..... ;D
    Sist han var innom her i embeds medfør (installasjonen av System) hadde det kommet til flatskjerm. Det er kjøkkenskuffhåndtak bakpå 286'en. ;D

/ot

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn