Storebror skrev:
Beklager folkens, jeg klarer ikke annet enn å le av dette.
Det er tydelig, både i tråden og på pm, at dette skal gjøres til en krig mellom Karma og meg. Sikkert med Snickers innimellom.
Jeg forsøkte å påpeke at alle disse som nå bruker seg på meg, er raske til å rakke ned på andre medlemmer som ikke deler samme syn.
Her er det ikke snakk om å gi og ta med samme sinn. Jeg savner litt ydmykhet, evnen til å innse at man ikke eier og vet hele sannheten.
Kom ikke å fortell meg at tilhengerne har fortalt at dette anlegget ikke er i toppklasse, jeg kan ikke si at jeg har sporet så mye av dette med at Snickers vet alle nåværende, kommende og absolutte svakheter ved dette anlegget i tidligere innlegg?
Jeg vil også legge til at folk kan vise meg hvor jeg på trykk har rakket ned på lyd eller komponenter fra Snickers? Les messerapporter og omtale av Midgard Oberon.
Romsligheten er ikke stor når man ved å påpeke at det som en gang var toppen, nå har blitt en forbigått knaus, blir sablet ned av en flokk soldater fra Midgard? Det må da for pokker være lov å være uenig? Jeg hadde atpåtil satt på klammer for å advare om at dette ikke var et solskinnsinnlegg.
Et prosjekt i verdensklasse, et komplett sammensatt og skreddersydd anlegg til 600 tusen kroner. Levert i fjor og ennå ikke ferdig? Var dette planen? Er dette slik produktet leveres til andre kunder? Sorry, dette er DIY.
Å insinuere at jeg selv mener å ha et perfekt oppsett, er tull fra Snickers. Jeg skriver om, og eier moderat prisede saker som på ingen måte er perfekt hifi. At besøkende hos Karma i etterkant har beskrevet mitt anlegg som likt på mange måter er nok mer en bekreftelse på at forskjellene i vår hobby er små.
Er ikke takhøyden stor nok til at man kan stikke litt i siden til konstruktør og eier når det perfekte anlegg viser seg å ha mye å gå på, da skaller jeg heller gjennom taket.
R
Beklager, men jeg klarer ikke å se dette innlegget som noe annet enn et innbitt forsøk på å forsvare janteloven. Jeg synes Gaia representerer nytenkning og vilje til å satse. Men det å våge å tro "at man er bedre enn oss" (for å sitere janteloven) faller ikke i god jord hos enkelte. Jeg for min del mener at dette er ekte gründerånd. Karma har lagt penger ned i prosjektet og Snickers-is har brukt enormt med tid på utviklingen av Gaia. Begge fortjener etter min mening honnør for innsats og stayerevne i et marked der det er lett å sable ned nykommere som ikke har noen lang historie å vise til i kommersiell sammenheng.
Jeg kan gå med på at det første settet med Gaia har hatt lang utviklingstid, og at det fulle potensialet ikke er realisert over natten, men DIY er det ikke, det er ikke Karma som har bygget dette. Det er et kommersielt system, bygget etter ordre, og det er slett ikke ukjent, selv om ikke alle tar seg råd til det. Systemet har mye til felles med custom install systemer.
Klart systemet er ferdig, det har det vært en stund. Men der andre oppgraderer sine systemer med bytte av kabler, preamp, rør, fester dempematter på veggene og bygger kreative trekonstruksjoner for å bryte refleksjoner og stående bølger, så gjøres Gaia-oppgraderingene hovedsaklig gjennom å justere de mange innstillingsparameterne. Det er et komplett aktivt system med en enorm mengde justeringsmuligheter, og man trenger profesjonell bistand for å få det ytterste ut av dette. Jeg arbeider selv i software-bransjen, og hvis man ser på store ERP-systemer som f.eks. SAP, så er det ingen som ved sine fulle fem vil kalle det DIY, men likevel tilkommer det ofte flere månedsverk med tilpasninger og justeringer for å få et slikt system til å fungere optimalt i bedriften. Gaia er et lydsystem som i sin natur krever tilsvarende tilpasninger til rommet det skal spille i og eierens behov, og slikt tar tid. Selv om man i en justeringssession føler man har nådd målet, så vil det kanskje over tid oppdages nyanser og behov som man ikke oppdaget til å begynne med. Dette er vel heller ikke ukjent i hifi-verdenen generelt. Oppgraderingsspiralen er vel heller regelen enn unntaket og er drevet av stadig fremvoksende ønsker om noe bedre, selv om man etter hver oppgradering ofte er svært lykkelig over resultatet av den nye oppgraderingen. Forskjellen er at med DEQX og evt. den kommende Theseus kan mye av oppgraderingene gjøres med justeringer istedenfor utskifting av hardware.
Det kommer stadig påstander fra Storebror (tidligere RoDa) om at Snickers-is og andre systematisk rakker ned på andre. Jeg mener at man debatterer sak og argumenter. Men det er klart at den som fremsetter påstander av og til vil knytte sin person til påstandene og sin argumentasjon. Jeg mener at man da må gå i seg selv og se om argumentene er en del av personen. I så fall vil jo all motargumentasjon oppfattes som personangrep.
Dette er en tråd som omhandler et bestemt system, Gaia. Jeg synes tråden er interessant, og jeg synes systemet er imponerende. Sist jeg hørte det var det ikke perfekt. Det var på en del parametre det beste jeg hadde hørt (f.eks. på dynamisk headroom og forvrengningsfrihet på høye volum), mens det på andre områder ikke var perfekt (f.eks. på millimeterpresisjonen i lydbildet, der jeg har hørt bedre fra mer punktformede kilder, dog ikke på de lydtrykkene som Gaia mestrer). Det er ett av få systemer jeg har hørt som uanstrengt evner å formidle realistisk lydtrykk fra et symfoniorkester i fri utfoldelse.
Er det perfekt? Nei, men på mange områder definitivt i verdensklasse. "I verdensklasse" betyr ikke verdens beste, men om det hadde vært et VM i hifi for stereosystemer, så hadde Gaia vært påmeldt. Jeg har for øvrig så langt ikke hørt noen perfekte systemer noe sted, men mange systemer som gir en illusjon av tilstedeværelse i musikken. Jeg har også hørt dyre, dårlig oppsatte systemer som ikke imponerte meg. Et eksempel er Verity Audio Lohengrin, en høyttaler som uten forsterkeri koster nesten like mye som Gaia. Oppsatt i et lite rom med begrenset takhøyde i Horten låt det anstrengt og slitsomt. Dette forteller meg ihvertfall at dyrt utstyr kan låte dårlig når det ikke gis optimale betingelser og omtanke i oppsettet. Gaia-systemet har gjennom DEQX-enheten og kyndig justering av elektronisk romtilpasning en tilpasningsevne som overgår svært mye annet. Jeg tror Karma er enig med meg i at rommet Gaia står i på mange måter bryter med reglene for hvordan det perfekte lytterommet skal være bygget opp. Det er derfor imponerende i seg selv hva et riktig oppsatt Gaia-system evner, selv om det sikkert i verden finnes nøye tilpassede systemer der rommet fysisk er bygget for systemet som sikkert yter like bra eller bedre.