R
RoDa
Gjest
Vi er enige Karma 
|
Dette klarer jeg ikke å forstå.Snickers-is skrev:Jeg føler helt ærlig ikke at jeg kan lage et lydbilde som er en endelig referanse, spesielt ikke med tanke på variasjonen i ulike innspillinger.
Nei, det vil være mer "korrekt" å bruke kabler til denne jobben ;D ;D ;DGreven skrev:Hvordan skal man kunne lage en preset som er perfekt..? Er ikke noe av poenget at dette forandres ift til rommet og at en slik preset derfor ikke vil være perfekt i alle rom?
At du ikke forstår det betyr vel ikke nødvendig vis at det er feil?RoDa skrev:Dette klarer jeg ikke å forstå.
Er ikke kildematerialet mixet og mastret på 10000 forskjellige anlegg da?RoDa skrev:Det må da være mulig å lage en preset som er mest mulig tro til kildematerialet?
For meg er ikke noe korrekt om jeg ikke liker det.RoDa skrev:Det er ikke snakk om å være lettest å like, bare mest korrekt.
For?RoDa skrev:Det er fristende å kalle dette for..... Nei, skal la være.
Det kunne la seg gjøre, men hvor nyttig er det? Musikk mastret for å låte best mulig på akkurat det anlegget... det blir som å la meg skrive testene selv... hmmm, kanskje en god ide? Hvor skal jeg sende dem hen? ;DRoDa skrev:Hva med en demo-preset med tilhørende demoplate da?
Jeg står nok med en nær samlet bransje i ryggen når jeg spør om du ikke kunne være så elskverdig og demonstrere det i praksis.Endre Askeland skrev:Det er uprobelmatisk å lage 20 delefiltre som alle måler helt likt, men der alle låter forskjellig.
Tror den eneste løsning som vil kunne gi noe matnyttig til en interessert anmelder av et anlegg som dette, er om en preset blir kun basert på målinger og der lytteren kan få presentert på papir måleparametrene som er lagt til grunn . Man trenger da ikke kalle dette for "korrekt" eller "Midgards utvalgte preset", men heller en form for preset basert på hva som gjennomsnittlig, i forhold til et utvalg innspillinger, er målemessig mest korrekt i forhold til aktuell målemetode. Dermed kan lytteren svitsje frem og tilbake mellom denne preset og en annen kanskje mer personlig satt preset for å høre på hvilke innspillinger dette blir bra og på hvilke det blir mindre bra. Som vel de fleste har fått med seg nå, er mitt eget valg basert på en miks av måling og personlig preferanse. Har uansett merket meg hvor vanskelig det er å ta et valg av preset som skal gjelde for alle typer musikk og alle typer innspillinger. Kanskje skal man heller ikke ta et slikt valg, men satse på ulike preset? Kanskje blir dette lettere med Theseus?soundscape skrev:Personlig mener jeg at en mest mulig flat frekvenskurve måtte være det beste utgangspunkt. Da målt i den sonen man sitter mest og lytter.
Ville vel da være enklere å sette opp personlige kurver hvis man har en flat kurve som utgangspunkt.
Jeg vil jo tro at høyttalerplassering, riktig vinkling ect. er av stor betydning på Gaia, som i de fleste anlegg. Dette bør jo da være på plass før man tuner inn frekvensgangen.
Litt off-topic kanskje, men da jeg begynte å benytte LynxTwo så var det en del pågående innspillinger som viste seg fra sin beste side. Det som tidligere hadde hørtes ut som digital klipping, hardcoded jitter og annet svineri begynte å glitre som de mest velslepne juveler man kan tenke seg. Jeg har oppdaget etterhvert at noe av presenshardheten som jeg hører på enkelte låter - og som jeg hører på stort sett alle anlegg fra klokkeradio til 6 sifrede anlegg - nesten blir borte med digitalt delefilter og førsteklasses signalkilde. Men ja - EQ er gøy ;DValentino skrev:Hmm. Hmm. Jeg har lekt litt her med en meget moderat BBC-dip. Pussig hvordan disse noe pågående Gardinerinnspillingene blir snille og medgjørlige. EQ er gøy!
Kunne vært fristende med en liten omskriving:Bx skrev:Det som tidligere hadde hørtes ut som digital klipping, hardcoded jitter og annet svineri begynte å glitre som de mest velslepne juveler man kan tenke seg.
Du må gjerne skrive om. Men forvrengning er fortsatt forvrengning. Den mest hørbare effekten av "småforvrengning" som vi snakker om her er at det blir for subjektivt kraftig nivå ved enkelte frekvenser. Demper man dette så høres det stort sett riktig ut. Men lyden blir enda bedre om man klarer å eliminere forvrengningen.Karma skrev:Kunne vært fristende med en liten omskriving:
De problemer som man tidligere mente skyldtes for dårlige og billige komponenter(les forsterkere, kabler, osv) i anlegget, viste seg nå å kunne bli justert bort.![]()
Men noen ganger er det tett på ;DKarma skrev:Men, EQ kan ikke gjøre gull av gråstein.
Det måtte kanskje være Squeezebox i denne sammenheng? ;Droffe skrev:Nå skal det vel sies at komponentmessig er det lite gråstein i Gaia....![]()
Såvidt jeg har lest og forstått Toole så gjorde han ekkofrie nærfeltmålinger - og så plasserte han høyttalerne i et rom og målte den subjektive lydkvaliteten vha lett trente lyttere. Ikke noe galt i det.Valentino skrev:Err.
Jeg skrev aldri at godlyden kom med en liten dal smakk i ørets mest følsomme område, men pytt. Hifientusiaster burde eksperimentere med Eq, så skjønner de kanskje hvorfor Valentino* mener at frekvensrespons er viktigst.
Bx har helt rett når han viser til Eq som en måte å maskere feil på.
BBC-dip liknende tilstander ser man i ganske mange høyttalere. Man trikser med on axis-responsen for å kompensere for en ujevn off-axis respons. Gaia er en av få høyttalere som er konstruert slik at man kan unngå slike triks. Gaia har spredningskontroll i stedet for spredningskompensasjon.
*Floyd Toole mener det samme. Hvem f er Floyd Toole?![]()
Ikke riktig.LydMekk skrev:Man vil jo ikke ha testere innom så det kan du nok se langt etter.
DEQX er et avgjørende verktøy for konstruktøren av anlegget for å få frem den spredningskontroll som ligger implisert i hele konstruksjonen.Roysen skrev:Hei,
Nå har jeg forsøkt å finlese denne tråden fra start til slutt og det som slår meg er at DEQX virker å gi så uendelig mange muligheter til å "tune" lyden at man har vanskelig for å bli ferdig og bare nyte musikken. Samtidig er DEQX så komplisert å "tune" at høytalerprodusenten må hankes inn for å gjøre dette.
Det kunne forøvrig vært morsomt og hørt dette oppsettet en gang som jo har tatt all den nye teknologien med aktiv deling, digital forsterkning, digital romkorreksjon og PC basert avspilling til et slags systemmessig klimaks.
Mvh
Roysen