Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.363
    Sted
    Østfold
    Jeg føler helt ærlig ikke at jeg kan lage et lydbilde som er en endelig referanse, spesielt ikke med tanke på variasjonen i ulike innspillinger.

R

RoDa

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Jeg føler helt ærlig ikke at jeg kan lage et lydbilde som er en endelig referanse, spesielt ikke med tanke på variasjonen i ulike innspillinger.
    Dette klarer jeg ikke å forstå.
    Det må da være mulig å lage en preset som er mest mulig tro til kildematerialet?
    Det er ikke snakk om å være lettest å like, bare mest korrekt.

Det er fristende å kalle dette for..... Nei, skal la være.

Hva med en demo-preset med tilhørende demoplate da?

R

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.455
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    En referanse må vel kunne måles frem ? - personlige preferanser blir noe annet.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Det er uprobelmatisk å lage 20 delefiltre som alle måler helt likt, men der alle låter forskjellig.
    Det er komponent valget som avgjør hvordan det enkelte delefilter vil låte. Slik vil det være med alle
    hifi produkter. Hvis ikke ville alle produkter låte helt likt, og man kunne bare slutte med å bytte ut komponenter
    som mange gjør i tweek sammenheng.

B

Back_Door

Gjest
    En fordel for produsenten av Gaia, er at han slipper å tre et bestemt lydbilde ned over hodet på kunden.
    Jeg synes likevel det er interessant med en preset som representerer konstruktørens smak. Dette som en form for referanse mot eventuelt andre presets.
    Poenget i denne diskusjonen om korrekt lyd er: Hvor mange av dere er villig til å akspetere at Snickers definerer korrekt lyd? Selv om dette baseres på målinger, er det jo mange ulike valg av målinger og mange ulike konklusjoner for hvordan målingene skal tolkes og brukes. Er det ikke dette vi i det uendelige krangler om på dette forum? En preset der konstruktøren definerer mest mulig korrekt lyd, vil uansett aldri kunne bli noe annet enn hva denne konstruktøren personlig mener er korrekt. Det finnes jo ingen almenn sannhet som vi blir enig om når det gjelder "korrekt".
    Uansett pris på anlegg, vil det alltid være delte meninger om anlegget gjengir "korrekt" lyd. Slik vil det nødvendigvis være med et hvert preset i Gaia også.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.455
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Personlig mener jeg at en mest mulig flat frekvenskurve måtte være det beste utgangspunkt. Da målt i den sonen man sitter mest og lytter.

Ville vel da være enklere å sette opp personlige kurver hvis man har en flat kurve som utgangspunkt.

Jeg vil jo tro at høyttalerplassering, riktig vinkling ect. er av stor betydning på Gaia, som i de fleste anlegg. Dette bør jo da være på plass før man tuner inn frekvensgangen.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Hvordan skal man kunne lage en preset som er perfekt..? Er ikke noe av poenget at dette forandres ift til rommet og at en slik preset derfor ikke vil være perfekt i alle rom?

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Greven skrev:
    Hvordan skal man kunne lage en preset som er perfekt..? Er ikke noe av poenget at dette forandres ift til rommet og at en slik preset derfor ikke vil være perfekt i alle rom?
    Nei, det vil være mer "korrekt" å bruke kabler til denne jobben ;D ;D ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.363
    Sted
    Østfold
    RoDa skrev:
    Dette klarer jeg ikke å forstå.
    At du ikke forstår det betyr vel ikke nødvendig vis at det er feil? ;)

RoDa skrev:
    Det må da være mulig å lage en preset som er mest mulig tro til kildematerialet?
    Er ikke kildematerialet mixet og mastret på 10000 forskjellige anlegg da?

RoDa skrev:
    Det er ikke snakk om å være lettest å like, bare mest korrekt.
    For meg er ikke noe korrekt om jeg ikke liker det.

RoDa skrev:
    Det er fristende å kalle dette for..... Nei, skal la være.
    For?

RoDa skrev:
    Hva med en demo-preset med tilhørende demoplate da?
    Det kunne la seg gjøre, men hvor nyttig er det? Musikk mastret for å låte best mulig på akkurat det anlegget... det blir som å la meg skrive testene selv... hmmm, kanskje en god ide? Hvor skal jeg sende dem hen? ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.363
    Sted
    Østfold
    Endre Askeland skrev:
    Det er uprobelmatisk å lage 20 delefiltre som alle måler helt likt, men der alle låter forskjellig.
    Jeg står nok med en nær samlet bransje i ryggen når jeg spør om du ikke kunne være så elskverdig og demonstrere det i praksis.

B

Back_Door

Gjest
    soundscape skrev:
    Personlig mener jeg at en mest mulig flat frekvenskurve måtte være det beste utgangspunkt. Da målt i den sonen man sitter mest og lytter.

Ville vel da være enklere å sette opp personlige kurver hvis man har en flat kurve som utgangspunkt.

Jeg vil jo tro at høyttalerplassering, riktig vinkling ect. er av stor betydning på Gaia, som i de fleste anlegg. Dette bør jo da være på plass før man tuner inn frekvensgangen.
    Tror den eneste løsning som vil kunne gi noe matnyttig til en interessert anmelder av et anlegg som dette, er om en preset blir kun basert på målinger og der lytteren kan få presentert på papir måleparametrene som er lagt til grunn . Man trenger da ikke kalle dette for "korrekt" eller "Midgards utvalgte preset", men heller en form for preset basert på hva som gjennomsnittlig, i forhold til et utvalg innspillinger, er målemessig mest korrekt i forhold til aktuell målemetode. Dermed kan lytteren svitsje frem og tilbake mellom denne preset og en annen kanskje mer personlig satt preset for å høre på hvilke innspillinger dette blir bra og på hvilke det blir mindre bra. Som vel de fleste har fått med seg nå, er mitt eget valg basert på en miks av måling og personlig preferanse. Har uansett merket meg hvor vanskelig det er å ta et valg av preset som skal gjelde for alle typer musikk og alle typer innspillinger. Kanskje skal man heller ikke ta et slikt valg, men satse på ulike preset? Kanskje blir dette lettere med Theseus?

ps Justering av høyttalerplassering gjøres nå via DEQX.. ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.334
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm. Hmm. Jeg har lekt litt her med en meget moderat BBC-dip. Pussig hvordan disse noe pågående Gardinerinnspillingene blir snille og medgjørlige. EQ er gøy!

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Valentino skrev:
    Hmm. Hmm. Jeg har lekt litt her med en meget moderat BBC-dip. Pussig hvordan disse noe pågående Gardinerinnspillingene blir snille og medgjørlige. EQ er gøy!
    Litt off-topic kanskje, men da jeg begynte å benytte LynxTwo så var det en del pågående innspillinger som viste seg fra sin beste side. Det som tidligere hadde hørtes ut som digital klipping, hardcoded jitter og annet svineri begynte å glitre som de mest velslepne juveler man kan tenke seg. Jeg har oppdaget etterhvert at noe av presenshardheten som jeg hører på enkelte låter - og som jeg hører på stort sett alle anlegg fra klokkeradio til 6 sifrede anlegg - nesten blir borte med digitalt delefilter og førsteklasses signalkilde. Men ja - EQ er gøy ;D

B

Back_Door

Gjest
    Bx skrev:
    Det som tidligere hadde hørtes ut som digital klipping, hardcoded jitter og annet svineri begynte å glitre som de mest velslepne juveler man kan tenke seg.
    Kunne vært fristende med en liten omskriving:

De problemer som man tidligere mente skyldtes for dårlige og billige komponenter(les forsterkere, kabler, osv) i anlegget, viste seg nå å kunne bli justert bort. ;)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Karma skrev:
    Kunne vært fristende med en liten omskriving:

De problemer som man tidligere mente skyldtes for dårlige og billige komponenter(les forsterkere, kabler, osv) i anlegget, viste seg nå å kunne bli justert bort. ;)
    Du må gjerne skrive om. Men forvrengning er fortsatt forvrengning. Den mest hørbare effekten av "småforvrengning" som vi snakker om her er at det blir for subjektivt kraftig nivå ved enkelte frekvenser. Demper man dette så høres det stort sett riktig ut. Men lyden blir enda bedre om man klarer å eliminere forvrengningen.

Da jeg i sin tid blodtrimmet Tact RCS 2.0s kunne jeg etterpå kjøre med en langt mer aggresiv diskant uten at det låt stresset og skingrende. Mao samme type effekt som jeg beskrev ovenfor.

B

Back_Door

Gjest
    Bx

Jeg generaliserte og overforenklet. ;D Det vil selvsagt alltid være vesentlig med kvalitet i alle ledd. Det jeg mente å pirke i, var noen av "de selvfølgelige sannheter" som råder i miljøet om årsak til og også løsning på problemer. Den teknologi som du selv satser på og som mitt anlegg i prinsipp også bygger på, rokker ved en del av dette.
    Men, EQ kan ikke gjøre gull av gråstein.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Nå skal det vel sies at komponentmessig er det lite gråstein i Gaia.... ;)

B

Back_Door

Gjest
    roffe skrev:
    Nå skal det vel sies at komponentmessig er det lite gråstein i Gaia.... ;)
    Det måtte kanskje være Squeezebox i denne sammenheng? ;D

(Uansett tolket jeg ikke kommentaren fra Bx som myntet på Gaia.)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Nei,

Den var til Valentino. Som fikk godlyd ved å legge inn en BBC dipp. Men jeg tror jo de fleste anlegg har litt gråstein i seg. Det er alltid en del ting som bli bedre. Har også hatt et par a-ha opplevelser de seneste årene. Det er rart når man blir kvitt forvrengning som man aldri har oppfattet som forvrengning før den er borte.

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Hvor ligger en BBC dipp? Fra, til og hvor dyp? Hva gjør den med lydbildet?

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    BBC dip ligger i området 1-4khz, vanligvis 1-3 dB. Hvordan det påvirker lyden vil nok variere fra ht til ht, og det vil være stor forskjell om man demper mest ved 1 eller 4khz.
    Jeg har testet dette med hell i mine DIY-ht, men klarer desverre ikke å utrykke lytteopplevelser særlig godt med ord. I mitt tilfelle er dette ikke gjort med eq, men ved å "strekke" delefrekvensene for mellomtone og diskant en smule fra hverandre.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.334
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Err.

Jeg skrev aldri at godlyden kom med en liten dal smakk i ørets mest følsomme område, men pytt. Hifientusiaster burde eksperimentere med Eq, så skjønner de kanskje hvorfor Valentino* mener at frekvensrespons er viktigst.
    Bx har helt rett når han viser til Eq som en måte å maskere feil på.

BBC-dip liknende tilstander ser man i ganske mange høyttalere. Man trikser med on axis-responsen for å kompensere for en ujevn off-axis respons. Gaia er en av få høyttalere som er konstruert slik at man kan unngå slike triks. Gaia har spredningskontroll i stedet for spredningskompensasjon.

*Floyd Toole mener det samme. Hvem f er Floyd Toole? :D

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Takk for gode svar. Må eksperimenteres litt med.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.669
    Valentino skrev:
    Err.

Jeg skrev aldri at godlyden kom med en liten dal smakk i ørets mest følsomme område, men pytt. Hifientusiaster burde eksperimentere med Eq, så skjønner de kanskje hvorfor Valentino* mener at frekvensrespons er viktigst.
    Bx har helt rett når han viser til Eq som en måte å maskere feil på.

BBC-dip liknende tilstander ser man i ganske mange høyttalere. Man trikser med on axis-responsen for å kompensere for en ujevn off-axis respons. Gaia er en av få høyttalere som er konstruert slik at man kan unngå slike triks. Gaia har spredningskontroll i stedet for spredningskompensasjon.

*Floyd Toole mener det samme. Hvem f er Floyd Toole? :D
    Såvidt jeg har lest og forstått Toole så gjorde han ekkofrie nærfeltmålinger - og så plasserte han høyttalerne i et rom og målte den subjektive lydkvaliteten vha lett trente lyttere. Ikke noe galt i det.

Men det vi ikke kan lese av Floyds arbeider er hvordan lyden målte der lytterne var. Fra mitt perspektiv er dette en sidde ved Tooles arbeid som gjør det nesten ubrukelig til å mene noe bestemt om sammenheng mellom hvordan en høyttaler måler og hvordan den låter i lytteposisjon.

En vanlig, ufiltrert respons vil i stor grad reflektere det totale energinivået ved alle frekvenser - uavhengig av om lyden ankommer sent eller tidlig. Så ujevn spredning som gir en ujevn power respons vil gi seg utslag i en ujevn frekvensrespons i lytteposisjonen.

Det kunne vært interessant å få presentert noen målinger av Gaia i fra lytteposisjon her i tråden. Diskusjonene rundt refleksjonskontrollen har vært knyttet til tidligrefleksjoner, men det kan skje mye rart senere i forløpet også som påvirker lyden i lytteposisjonen.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.169
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    @ Karma:
    Har prøvd å pløye meg gjennom hele tråden, men ga opp etter side 27, talt bakfra:
    1) Bruker du dacen i DEQX som dac?
    2) I så tilfelle: Har du eksperimentert med andre dacer?
    mvh

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    tkr: Ja karma bruker DAC`ene i DEQX. Tror ikke han har prøvd andre DAC`er eller ser behov for det.

B

Back_Door

Gjest
    Helt riktig.
    Har ingen grunn til å tvile på at ikke kvaliteten i den innebygde DAC i DEQX er blant det aller beste der ute.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Et ikke teknisk innlegg... Noen visuelle enderinger i oppsettet.. ?
    Siste bilder var på side 10 og 11 i tråden.. En stund siden med andre ord :)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.363
    Sted
    Østfold
    Her er det siste bildet jeg har tatt av anlegget i hvertfall:

Så vidt jeg vet er vel den eneste oppgraderingen på dette bildet jfr det forrige at jeg har oppgradert til større fotobag ;D

R

RoDa

Gjest
    Hehe, ikke ofte man ser at det er nødvendig å respektere de pålagte 30cm fra takbelysningen når det gjelder anlegget.... ;D

Et par ord til angående "The Midgard Preset":

De færreste av oss har muligheten til å kjøpe et oppsett til 600k kroner.
    Således er dette Gaia-oppsettet et statement fra Midgard Audio og kan vise folket hva Midgard står for lydmessig.
    Hvis jeg har forstått dette korrekt, så er også Karmas Gaia et utstillingsvindu for Midgard?
    Da mener jeg det er fair om konstruktøren viser verden hvordan han mener anlegget skal låte. (Uavhengig av hva Karma måtte synes spiller best ift peronlige preferanser)
    Jeg vil også tro dette er noe som skal ligne på kildesignalet, og således ikke nødvendig å endre ift innspilling?
    Eventuelt må man jo kunne sette opp et par "Shitty Recordings Preset"?

Ja, jeg mener det er en styrke at anlegget kan låte av hva som helst helt etter eierens smak.
    Men seansen med Tangen kontra Midgard viser at det kan være en fordel om Midgard forteller noe om hvordan anlegget ifølge konstruktøren skal låte.

Videre, og kanskje minst like viktig, så kan denne konstruktørpreset-en fortelle potensielle kjøpere nedover i Midgardsortimentet noe om hva "huslyden" fra Midgard er. Siden samme konstruktør ratter lyden også i merkets passive høyttalere så er det normalt å tenke seg at dennes preferanser er bygget inn i disse også. Sånn kan man kjøpe seg inn i et trygt merke med en klar filosofi og være temmelig safe også når det oppgraderes. Naim med flere har klart dette, man vet hva man får når man oppgraderer.

Les denne med julestemning i blodet, så kanskje det ikke virker så frekt. ;)

Mvh
    Rolf

B

Back_Door

Gjest
    RoDa:

Jeg leser ditt innlegg med julestemning i blodet! ;D

(En liten korrigering: Ut fra veilledende priser koster anlegget mitt over 700000kr.)

At mitt anlegg er et utstillingsvindu for Midgard, har jeg selv faktisk ønsket. Dette fordi jeg så langt har det eneste Gaia anlegg i verden, og mener at det vil være synd om det ikke skulle kunne bli presentert for presse og andre interesserte.Jeg har ingen personlig økonomisk interesse i dette, bare entusiasme.

Dette forholdet med en produsents lydsignatur kan faktisk vurderes på flere måter. I tradisjonelle anlegg har det vært et forhold som det er umulig å komme forbi. En produsent av slike anlegg, må presentere sin egen lydfilosofi enten han liker det eller ikke. Anlegg som etter hvert kommer på markedet nå, som har et "justerbart" lydbilde, vil ikke lenger ha denne tvangstrøye. Dermed blir det kanskje litt bakstreversk å fortsatt kreve at produsenten skal presentere "sin egen lyd"? Det er jo en av de største fordeler med ny teknologi at produsenten nå blir frigjort fra dette. Det blir samtidig kundens største fordel også.
    Det viktifgste for en produsent av anlegg som tar disse nye muligheter i bruk, er å lage anlegg som har kapasitet til å oppfylle mest mulig ulike krav fra kunder. Det er dermed selve kapasiteten i anlegget man bør vurdere som anmelder. En DEQX eller tilsvarende vil jo ikke kunne få frem et lydbilde som resten av anlegget ikke har evne og kapasitet til. Gaia kan gjenskape konsertopplevelse, eller spille direkte flatt og kjedelig. Når man vurderer en produsent av et anlegg som Gaia, må man m.a.o. vurdere om han har vært i stand til å oppfylle behovet for et anlegg som dekker både det målemessige og det personlige i flest mulig ulike rom og sammenhenger.

Når det gjelder min personlige preset i dette anlegg, er det så langt svært liten uenighet mellom meg og konstruktør. Dermed blir dette preset faktisk ganske presentativt for konstruktørens smak også. Dette sammenfall av preferanser var vel egentlig noe av forutsetningene for at jeg valgte å satse på Midgard i utgangspunktet.

R

RoDa

Gjest
    Tror vi er stort sett enige, Karma.
    Med tanke på at anlegget nå er justert etter dine og konstruktørens sammenfallende preferanser så er jo mine ønsker også innfridd. :)

Dette er nok et oppsett som er tøft å "teste", det vil sannsynligvis blir mer relevant med en besøksrapport.
    Ser frem til den, eller de, rapportene som kommer.

Nå er vel snart pinnekjøttet klart, ungene løper oppetter veggene her i vente på gaver.... :eek:

GOD JUL !

Mvh
    Rolf

B

Back_Door

Gjest
    God Jul til deg også RoDa!

Og til alle andre som har fulgt mine "kveruleringer" i året som har gått!

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg begynner å kjøpe FIDELITY igjen når dette anlegget og tanken bak blir utførlig presentert i bladet.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Man vil jo ikke ha testere innom så det kan du nok se langt etter.

R

Roysen

Gjest
    Hei,

Nå har jeg forsøkt å finlese denne tråden fra start til slutt og det som slår meg er at DEQX virker å gi så uendelig mange muligheter til å "tune" lyden at man har vanskelig for å bli ferdig og bare nyte musikken. Samtidig er DEQX så komplisert å "tune" at høytalerprodusenten må hankes inn for å gjøre dette.

Det kunne forøvrig vært morsomt og hørt dette oppsettet en gang som jo har tatt all den nye teknologien med aktiv deling, digital forsterkning, digital romkorreksjon og PC basert avspilling til et slags systemmessig klimaks.

Mvh
    Roysen

B

Back_Door

Gjest
    LydMekk skrev:
    Man vil jo ikke ha testere innom så det kan du nok se langt etter.
    Ikke riktig.
    Det kommer til å skje en del på den fronten fremover, etter hvert som det passer.
    Først ut er "Hjemmekino" med en reportasje i januarnummeret, som er like rundt hjørnet. Det er først og fremst en type besøksreportasje, mer enn test. Andre planlagte besøk fra presse kan gjerne få et mer preg av test, i den grad det er mulig.
    Det er 3 planlagte besøk på gang, men kan også bli flere.

B

Back_Door

Gjest
    Roysen skrev:
    Hei,

Nå har jeg forsøkt å finlese denne tråden fra start til slutt og det som slår meg er at DEQX virker å gi så uendelig mange muligheter til å "tune" lyden at man har vanskelig for å bli ferdig og bare nyte musikken. Samtidig er DEQX så komplisert å "tune" at høytalerprodusenten må hankes inn for å gjøre dette.

Det kunne forøvrig vært morsomt og hørt dette oppsettet en gang som jo har tatt all den nye teknologien med aktiv deling, digital forsterkning, digital romkorreksjon og PC basert avspilling til et slags systemmessig klimaks.

Mvh
    Roysen
    DEQX er et avgjørende verktøy for konstruktøren av anlegget for å få frem den spredningskontroll som ligger implisert i hele konstruksjonen.
    Den kommende Theseus vil være et enda bedre verktøy.. ;)

Du skal være velkommen på besøk!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn