Snickers-is
Bransjeaktør
Måtte vel i såfall hatt bilen din da
Faen, nå begynner også jeg å bli nysgjerrig på denne bilen!Snickers-is skrev:Måtte vel i såfall hatt bilen din da
Foreløpig blir den ikke løftet frem i lyset.RoDa skrev:Faen, nå begynner også jeg å bli nysgjerrig på denne bilen!Snickers-is skrev:Måtte vel i såfall hatt bilen din da
Mvh
Rolf
Det var vel egentlig ikke "bil for den nøkterne" som slo meg aller først da jeg så den, den tanken slo meg liksom ikke før senere ;DKarma skrev:Foreløpig blir den ikke løftet frem i lyset.RoDa skrev:Faen, nå begynner også jeg å bli nysgjerrig på denne bilen!Snickers-is skrev:Måtte vel i såfall hatt bilen din da
Mvh
Rolf
Den er nemlig kun ment som min .....forlenger, i tilfelle Gaia svikter i den henseende.. ;D
(Den bilen jeg valgte å vise deg, var vår Fiesta 97 mod. som sto i carporten. Dette da for å vise at selv om noen har høyttalere på 2,04 m, trenger de ikke være stormannsgale. 8))
Takk for sist! (du var en konstruktiv lytter!)General8 skrev:Tror du har rett i det du skriver Karme. Dette med hifi besøk og tilbakemeldinger på HFS har skjedd meg og. Jeg vil ikke at folk skal pisse meg opp etter ryggen, men heller komme med konstruktiv kritikk. På den måten kan jeg lære litt og kanskje gjøre endringer jeg selv vil like. Nå er det jo ikke sånn at det MÅ gjøres på HFS, men jeg tror mange trenger litt tid til å fordøye lytteinntrykk.
Takk for sist forresten.
Vet ikke helt med disse 2 kategoriene jeg Snickers, kanskje er vi som lyttere litt mer forskjellige enn det.Snickers-is skrev:Det jeg personlig (ikke som bransjemann) har observert, og som jeg finner meget interessant er at de som har lyttet har fordelt seg i 2 kategorier
Takker for det.RoDa skrev:Er nok dessverre mye sant i det der, vredensgang.
Men jeg håper og tror det er flere av oss som i større grad har våre egne meninger, og musikken, som drivere.
Ville vært trist om alle bygger anlegg for annerkjennelse fra andre og ikke sin egen nytelse (ihht egne preferanser).
Mvh
Rolf
Det er jo et "kanonbra" eksempel på hva nytelse, velbehag, skjønnhet osv egentlig er.vredensgnag skrev:på skytterfora finner man mange kommentarer av typen "I thought it was an ugly gun, until I shot with it."
Har eieren blitt innspillt nu da, så man kan komme frem til en lydsignatur å bedømme etter, om jeg har skjønt dette riktig 8) ....orso skrev:Det var få ord som beskrev lyden og skribenten avsluttet også med en slags kapitulasjon om at han ser fram til at andre skribenter kan sette flere ord på lytteintrykkene.
Ny mark når det gjelder høyttalerkonstruksjon, ja det er vi nok enige i.orso skrev:Dette er på mange måter ny mark og man trenger å gi folk litt tid. Få har hørt oppsett med aktiv deling, romkorreksjon og ICE. Så lenge ikke man har gjort selv noe særlig erfaringer med det, så holder man seg til det som man tildigere har best opplevelser med.
Noe merkelig utsagn synes jeg. Et hifianlegg skal da i størst mulig grad låte likt virkeligheten, ikke sant?orso skrev:I tillegg tror jeg det trengs litt tilvenning for en del. Spesielt for de som har holdt på med hifi i mange år og gjort opp sine meninger om "hvordan det skal låte". Unge er mer åpne og lar seg nok lettere overbevise.
Det er ikke spesielt vanlig med kombinasjonen aktiv deling, lydkorreksjon og ICE forsterkeri. Det er relativt nytt og få har hørt det.RoDa skrev:Ny mark når det gjelder høyttalerkonstruksjon, ja det er vi nok enige i.
Tilsvarende har vel neppe vært forsøkt tidligere.
På hvilke måter mener du videre dette er ny mark?
ICE og aktiv deling er da ikke det spesielle med Gaia?
Ja, det også.RoDa skrev:8 stk 15tommere i hybrid dipol, 4 stk 8tommere og 4 stk 4 tommere + 2 diskanter i kjempesvære waveguides er vel mer spektakulært?
Det går litt på både erfaringer og fordommer. Noen har delvis gjort opp sin mening om hvordan de synes det skal låte. Blir man vant til det, krever det etter min mening tilvenning å høre noe med en helt annen klangbalanse. Jeg merket nå i alle fall det for mitt vedkommende og tror det enda mer gjelder de som har vært i gamet en stund. I tillegg kommer forutinntatte tanker inn som går på at man ikke tror det kan låte bra fordi det ikke er rør, billige kabler osv. Jo, og så handler det sikkert om preferanser også.RoDa skrev:Noe merkelig utsagn synes jeg. Et hifianlegg skal da i størst mulig grad låte likt virkeligheten, ikke sant?
Hvorfor skulle det da behøve tilvenning?
Jeg leser deg dithen at de gamle tullingene som har drevet med hifi og opparbeidet seg en bred erfaring som gjør at de kan fortelle noe om hvordan det skal låte (ikke "hvordan det skal låte"), egentlig ikke har peiling og derfor må tilvenne seg dette merkelige nye....
Jo, det kan de.RoDa skrev:De unge som er mer åpne, kan det ikke hende de er uerfarne og dermed lar seg beruse av trøkket og lydnivået?
Jeg er ikke helt enig. Det bør selvfølgelig ikke være en unnskyldning for at folk ikke liker Gaia, men jeg synes det er greit å ha noen tanker i bakhodet når andre vurderer anlegget. Det krever f.eks tilvenning å høre på et anlegg med lite refleksjoner. Synes ikke det er overraskende at folk som besøkte Tangen ikke var så begeistret. Er man vant til noe totalt annerledes, så må man bruke tid på det nye. Jeg tror det er en fare vil alle gjør. Vi bedømmer et anlegg utifra hva vi selv er vant med. Tror det spesielt gjelder lite rombidrag vs. mye, men også forsåvidt klangbalanse.RoDa skrev:Slike kommentarer som du kommer med her, orso, er med på å bygge oppunder Gaia som noe merkelig og sært. Det stemmer ikke mener jeg.
For eksempel brukte jeg lengre tid på å stille meg inn på lyden fra Mbare sine MG enn på Gaia.
Det blir feil (synes jeg) å likestille det at folk ikke faller for lyden fra Gaia med at de ikke er vant til denne lyden og dermed ikke forstår hvor bra det er.
Såpass mange forskjellige anlegg finnes at dette ikke vil være verdens beste for alle uansett.
Tangen AV design sitt oppsett var verdens beste helt til flere hørte det, da kommer det med tydelighet frem at preferanser er forskjellige og dermed også definisjonen på verdens beste.
Det unike med Gaia er ikke minst justeringsmulighetene.
Mvh
Rolf
Om man et øyeblikk forsøker å forlate feil/riktig-tankegangen heller bringer inn noen andre aspekter:RoDa skrev:Noe merkelig utsagn synes jeg. Et hifianlegg skal da i størst mulig grad låte likt virkeligheten, ikke sant?orso skrev:I tillegg tror jeg det trengs litt tilvenning for en del. Spesielt for de som har holdt på med hifi i mange år og gjort opp sine meninger om "hvordan det skal låte". Unge er mer åpne og lar seg nok lettere overbevise.
Hvorfor skulle det da behøve tilvenning?
Jeg leser deg dithen at de gamle tullingene som har drevet med hifi og opparbeidet seg en bred erfaring som gjør at de kan fortelle noe om hvordan det skal låte (ikke "hvordan det skal låte"), egentlig ikke har peiling og derfor må tilvenne seg dette merkelige nye....
sant sant.Snickers-is skrev:Man kan ikke gi et absolutt svar på hva som er korrekt lyd for en gitt innspilling, men fenomener som korreksjon, akustikktuning, spredningskontroll osv bidrar til å få innspillinger til å låte mer forskjellig samtidig som det bidrar til at flere innspillinger blir spennende å lytte til. Ideelt sett burde man derfor ikke pløye gjennom de faste testsporene, men også ha med en god håndfull innspillinger man for lengst har avskrevet som lydmessig uinteressante.
Tja. Når det gjelder hifi snakker vi om reproduksjonen av dette bandet. Jeg mener da at å addere mer klang til den som allerede finnes på opptaket blir "feil".Snickers-is skrev:Om det stod et band i stua til Karma, eller i stua di for den saks skyld, da ville bandet spilt perfekt realistisk, og det MED refleksjoner og alle tenkelige romproblemer og alt annet som skjer i et rom. På samme måte vil et stereoanlegg uten noen form for korreksjoner eller liknende trigge de samme fenomenene. Dette kan være så realistisk som bare det.
Enig. Så fremst ikke rommets bidrag er frekvensnøytralt og uten stygge resonanser, da trenger det ikke bli så ensfarget og ødeleggende.Men om Twisted Sisters, Bugge Wesseltoft, Luciano Pavarotti, The Real Group, SRV, London philarmonic... osv skal gjengis over samme oppsett så vil disse "realistiske fenomenene" som rommet gir være de samme hver eneste gang. Dette fører til minst to ting, nemlig at innspillinger låter mer likt enn hva som er tilfellet for den musikkinformasjonen som ligger lagret på platene. Det vil også føre til at enkelte innspillinger treffer disse fenomenene på en heldigere måte enn andre, og disse "andre" blir ikke da alltid like hyggelige å høre på.
Joda, men da må man forutsette at folk flest lytter til "betydelige romartifakter" i større grad. Selv mener jeg de som har drevet med dette en stund også forsøker å tilpasse rommet til høyttalerne og motsatt. Men det er helt klart noen som ønsker rombidrag i større grad enn andre. Hvor mange er det for eksempel som lytter på roomgain mer enn bass....?Det er svært forståelig at dette krever tilvenning. Tar man et eksisterende oppsett og fjerner betydelige romartifakter for så å la eieren sette seg ned og høre på noen av sine favorittspor er det langt fra gitt at han trives med resultatet. Dette kan ha med vane/smak å gjøre, det kan ha med å gjøre at enkelte refleksjonsmønstre faktisk bidrar positivt til enkelte innspillinger, og det kan ha med å gjøre at enkelte romfenomener fremhever ting som kan fascinere på enkelte innspillinger.
Det bør alltid være en regel, slike pisskjedelige plongplater kan få være hjemme.Man kan ikke gi et absolutt svar på hva som er korrekt lyd for en gitt innspilling, men fenomener som korreksjon, akustikktuning, spredningskontroll osv bidrar til å få innspillinger til å låte mer forskjellig samtidig som det bidrar til at flere innspillinger blir spennende å lytte til. Ideelt sett burde man derfor ikke pløye gjennom de faste testsporene, men også ha med en god håndfull innspillinger man for lengst har avskrevet som lydmessig uinteressante.
Jo kanskje. Jeg opplever det egentlig temmelig likt egne preferanser og kanskje spesielt likt anlegget i det gamle lillerommet. Selvfølgelig fratrukket noen klart bedre egenskaper på Gaia, men sånn totalt sett mange likheter.Jeg synes derfor "tilvenning" er en høyst aktuell tolkning som utvilsomt vil være aktuell også for de med en viss erfaring.
Sånn er det vel alltid. Jeg forholder meg rolig med tanke på tilbakemeldinger til jeg har hørt mer. Gleder meg til det!Litt interessant er det også at til tross for visse personkarakteristikker og mange velmente tilbakemeldinger så vet jeg rimelig godt hvor svakhetene i dette systemet ligger. Imidlertid har ingen lyktes med å påpeke dem så langt. Lengst ute på viddene er typisk nok de som roper høyest.
Det synes jeg det står respekt av. Regner med å få fikset på dette i slutten på uken.RoDa skrev:Jeg forholder meg rolig med tanke på tilbakemeldinger til jeg har hørt mer. Gleder meg til det!
Mvh
Rolf
Spørsmålet blir da: I slutten av HVILKEN uke..?? : ;DSnickers-is skrev:Regner med å få fikset på dette i slutten på uken.
Dette var ikke så lett likevel.Ludo skrev:Godt at det ikke er verre enn det da! Er det lett å legge inn config på nytt? Kan man laste opp en configfil til DEQX og få alt til å være på plass ved hjelp av noen få tastetrykk?
Du får kose deg med musikken
Uffda, sånt no er ikke no artig. Men feil som følge av uheldige produksjonssvakheter kan man dessverre ikke gardere seg mot. Heldigvis er du vel innenfor garantiperioden og da får du vel sikkert et nytt eksemplar Skjønner godt at du ikke vil vise frem ett oppsett som ikke yter slik det bør, så du får si fra når du og alteret er rede for besøkKarma skrev:Dette var ikke så lett likevel.Ludo skrev:Godt at det ikke er verre enn det da! Er det lett å legge inn config på nytt? Kan man laste opp en configfil til DEQX og få alt til å være på plass ved hjelp av noen få tastetrykk?
Du får kose deg med musikken
Har en mistanke om at det er en mer lavorlig feil på min DEQX. Har nemlig mistet 2 presets igjen, etter at vi fikk alt på plass. Når den kobles opp til pc-en, er alt ok. Når den kobles fra, ser det ut til at den mister EQ. Dette er i tilfelle en reklamasjon, som det bør være en enkel sak å¨få korrigert. Jeg har lyst til å få dette i orden, før flere lyttebesøk er aktuelt.
I mellomtiden koser jeg meg så godt jeg kan! ;D
Det må bli etter at DEQX er stabil igjen.orso skrev:Når er planen at Lasse Svendsen skal komme?