Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

Back_Door

Gjest
    RoDa skrev:
    Snickers-is skrev:
    Måtte vel i såfall hatt bilen din da :D
    Faen, nå begynner også jeg å bli nysgjerrig på denne bilen!

Mvh
    Rolf
    Foreløpig blir den ikke løftet frem i lyset.
    Den er nemlig kun ment som min .....forlenger, i tilfelle Gaia svikter i den henseende.. ;D
    (Den bilen jeg valgte å vise deg, var vår Fiesta 97 mod. som sto i carporten. Dette da for å vise at selv om noen har høyttalere på 2,04 m, trenger de ikke være stormannsgale. 8))

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Karma skrev:
    RoDa skrev:
    Snickers-is skrev:
    Måtte vel i såfall hatt bilen din da :D
    Faen, nå begynner også jeg å bli nysgjerrig på denne bilen!

Mvh
    Rolf
    Foreløpig blir den ikke løftet frem i lyset.
    Den er nemlig kun ment som min .....forlenger, i tilfelle Gaia svikter i den henseende.. ;D
    (Den bilen jeg valgte å vise deg, var vår Fiesta 97 mod. som sto i carporten. Dette da for å vise at selv om noen har høyttalere på 2,04 m, trenger de ikke være stormannsgale. 8))
    Det var vel egentlig ikke "bil for den nøkterne" som slo meg aller først da jeg så den, den tanken slo meg liksom ikke før senere ;D

B

Back_Door

Gjest
    Nå ble det så mye bilprat her, at jeg føler at vi er i ferd med å "kjøre" tråden i grøfta..

Hva har forresten Gaia med biler å gjøre? Vel, det måtte i tilfelle være en viss relasjon til kranbiler.. ::)

B

Back_Door

Gjest
    Søndagsrefleksjoner:

Prøver å komme litt mer på sporet igjen.

Gaia har vært et spennende prosjekt å ta del i. I løpet av den tiden jeg har hatt anlegget, har det vekket mye interesse og oppsikt. Viktigst av alt er selvsagt all den musikkglede anlegget har gitt meg selv! Samtidig er det en del interessante ting jeg har merket meg.

Jeg opplever at Gaia i større grad enn vanlig må "bevise" sine kvaliteter for å få anerkjennelse i deler av miljøet. Det er selvsagt slik at dess dyrere et anlegg er, dess mer kritisk må man få lov til å være overfor lydgjengivelsen. I dette tilfelle tror jeg likevel at dette blir krevet i enda større grad enn normalt. Jeg er ganske overbevist om at det skyldes en sterk skepsis til om et lite "filleselskap fra Rakkestad" skal kunne være i stand til å spise kirsebær med de store. Dess mindre og mer ukjent selskap, og dess større ambisjoner, dess mer skepsis og tvil blant potensielle lyttere. Det SKAL liksom ikke være mulig dette her. At et slikt selskap skal kunne lage noe som er på høyde med det beste i verden. Det skal heller ikke normalt være mulig å få kremlyd ut fra et anlegg til 700 000kr som drives med elektronikk til rundt 90000kr, og der kilden er en Squeezebox. Dette fører til at lyttere vil møte anlegget med uvanlig stor skepsis, og dermed i større grad lytter etter eventuelle feil, enn det de ville gjøre overfor et mer anerkjent anlegg med et "riktig" navn, og med mer "normal" prisfordeling mellom komponentene. Dette er på samme tid til en viss grad helt forståelig. Problemet er når et anlegg som dette, faktisk må yte langt bedre enn et mer "kjent" anlegg, bare for å kunne oppnå tilsvarende anerkjennelse.
    Så vidt jeg har fått med meg, finnes det ikke et eneste anlegg i verden, uansett prisklasse, som ikke har et eller flere svakere punkt. Anlegg med de riktige merkenavn, møtes likevel med større respekt i utganspunktet, enn et anlegg fra en aktør som ikke enda er kjent i slike sammenhenger.
    Dette skrives ikke som følge av ømme tær hos meg. På ingen måte! Det er bare en interessant observasjon som kan være reell i langt flere sammenhenger enn Gaia. Tenk etter selv, om du ikke må være litt enig i dette..
    Merker meg at en del medlemmer på dette forum konsekvent ikke kommenterer dette anlegg i det hele tatt. Dette på tross av at de kommenterer omtrent alle andre anlegg. Jeg kan ikke tolke dette som noe annet enn en form for arroganse. Det kan også være noen som ikke liker tanken på at grunnlaget for Gaia skal fungere i henhold til målsetting. Frykter man sitt eget grunnlag for meninger og påstander, om man må innrømme at ideene og opplegget bak Gaia holder vann?
    Tror at f.eks. TheStig møter mye av den samme problematikk.
    Det blir vel som i klesbransjen. Samme bukse får totalt ulik status, alt etter hvilken merkelapp som sys på baklommen.

Jeg setter svært stor pris på lyttebesøk, der lytteren har både erfaring og et åpent sinn. Dette har vært til god hjelp for meg på veien til mest mulig optimal lyd. Dette innlegget skal dermed ikke linkes til konkrete besøk jeg har hatt, men mer til holdninger jeg aner i kulissene.

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Tror du har rett i det du skriver Karme. Dette med hifi besøk og tilbakemeldinger på HFS har skjedd meg og. Jeg vil ikke at folk skal pisse meg opp etter ryggen, men heller komme med konstruktiv kritikk. På den måten kan jeg lære litt og kanskje gjøre endringer jeg selv vil like. Nå er det jo ikke sånn at det MÅ gjøres på HFS, men jeg tror mange trenger litt tid til å fordøye lytteinntrykk.

Takk for sist forresten. :)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Det jeg personlig (ikke som bransjemann) har observert, og som jeg finner meget interessant er at de som har lyttet har fordelt seg i 2 kategorier:

1: De som er fast bestemt på at de ikke skal oppgradere betydelig eller ikke skal oppgradere i retning av tilsvarende teknologi.

2: De som, helt uavhengig av om dette er en aktuell oppgradering eller ikke både kostnadsmessig, plassmessig osv, allikevel vurderer seriøst om lyden indikerer retningen for fremtidige oppgraderinger.

Hvorfor deler jeg folk i disse to kategoriene? Jo, fordi jeg på forhånd har visst noe om dem som har lyttet. De jeg ikke har visst noe om holder jeg selvsagt utenfor, OG, dette gjelder selvsagt ikke bare Gaia, men for eksempel anlegget til OMF og en del andre oppsett.

Vel, her er altså mine observasjoner:
    Kategori 1:
    "Hvor bra står lydbildet mitt seg i forhold til dette? Hvilke egenskaper har lydbildet mitt som jeg ikke finner igjen her? Er dette virkelig perfekt eller har oppsettet mitt noe å komme med?"

Kategori 2:
    "Hvordan står dette seg i forhold til virkeligheten? Kan jeg identifisere feil her? Er det ting ved lydbildet det ikke er sannsynlig at kan justeres etter min smak?"

I det hele tatt er det skremmende at såpass mange ser på alternativ teknologi som en trussel mer enn som en døråpner.

B

Back_Door

Gjest
    General8 skrev:
    Tror du har rett i det du skriver Karme. Dette med hifi besøk og tilbakemeldinger på HFS har skjedd meg og. Jeg vil ikke at folk skal pisse meg opp etter ryggen, men heller komme med konstruktiv kritikk. På den måten kan jeg lære litt og kanskje gjøre endringer jeg selv vil like. Nå er det jo ikke sånn at det MÅ gjøres på HFS, men jeg tror mange trenger litt tid til å fordøye lytteinntrykk.

Takk for sist forresten. :)
    Takk for sist! (du var en konstruktiv lytter!)

Motivasjonen hos dem som kommer på lyttebesøk til oss, kan være så mangt.
    Har en følelse av at hos enkelte er motivasjonen mer tuftet på ønsket om å finne bekreftelse på kvaliteter i eget anlegg, enn for å finne kvaliteter i det anlegg man besøker..
    Til dyrere da dette anlegg man besøker er, til mer tilfredsstillende er det å få bekreftet at det rimeligere anlegg man har hjemme er like godt. Denne motivasjonsfaktoren virker også like godt om forholdet er motsatt med tanke på pris. Da blir det godt å få konstatert at man selv ikke har kastet bort pengene i sitt eget langt dyrere anlegg. Hvor mye disse bakenforliggende motiver så påvirker lytteinntrykkene, er ikke godt å si. Placèbo kan komme i så mang en form, både positiv og negativ. Jeg tror at disse faktorer også spiller en vesentlig rolle bak en del tilbakemeldinger fra messer. Legg merke til hvor tilfredsstillende det er for enkelte å slagte de dyreste anlegg på en messe.
    Jeg er selvsagt ikke selv heller immun overfor slike psykologiske fenomen. ;) Men min intensjon er å ha et litt åpnere sinn og ikke så fasttømrede holdninger til hva som er bra og hva som er dårlig.

Igjen påpeker jeg at disse tanker må leses som generelle inntrykk, og ikke relatert til spesifikke besøk hos meg.
    Jeg har hatt stor nytte og glede av de aller fleste besøk. Ikke minst av de to siste besøk, fra Atle og RoDa. Dette er personer som har lyttet til mangt og meget, og som evner å sette navn på det de hører. Når de da samtidig treffer godt i sine subjektive analyser, da blir det svært så matnyttig for meg!

R

RoDa

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Det jeg personlig (ikke som bransjemann) har observert, og som jeg finner meget interessant er at de som har lyttet har fordelt seg i 2 kategorier
    Vet ikke helt med disse 2 kategoriene jeg Snickers, kanskje er vi som lyttere litt mer forskjellige enn det.
    Sånne hjemmebesøk er for meg en måte å treffe andre med samme hobby som meg, høre på (ofte ny og spennende) musikk samt å lære litt mer om praktisk gjennomføring av hobbyen vår.

Det er også givende å prøve og finne ut av "hvem" anlegget er.
    Med det mener jeg hva som er styrker og svakheter, hvordan dette henger sammen med eierens preferanser og musikksmak og selvfølgelig linket til hvor godt det treffer egne preferanser, ønskemål og behov.

For eksempel er ikke Gaias evner til å spille høyt og flytte luft noe som jeg selv ville hatt behov for i samme mengder.
    Derfor tror jeg det ville være mulig å lage et tilsvarende system uten ekstremegenskapene på disse områdene, til en lavere pris?

Samtidig finnes det nok enkle oppsett med små høyttalere som lager mer intime lydbilder og klarer å presentere nærvær på minst like god måte.
    Men hva betyr det dersom man ønsker å bli massert av den luften som settes i bevegelse av strengene til Marcus Miller?

Preferanser er og blir en personlig greie, og ikke noe man kan sette to streker under svaret på.
    Jeg tror Gaia evner å imøtekomme preferansene til svært mange med de reservene som finnes i systemer, og de nær sagt uendelige justeringsmuligheter.
    Dersom man tenker på kun lydmessige preferanser i alle fall, jeg kan nok ramse opp en kjærring eller tre som ville tiltet om slikt noe ble plassert i stua... ;D

Det som jeg synes er en spennende tanke er hvor mye av resultatet som er DEQX-implementering og hvor mye som er "selve" Gaia til 610k? (700k - 90k elektronikk?)
    Kunne man klart seg med en vanlig (tilnærmet fullfrekvens) høyttaler og kommet nesten like langt? Men noe fratrekk for maks lydnivå uten kompresjon og maks evne til å flytte luft selvfølgelig. :)

Mvh
    Rolf

B

Back_Door

Gjest
    RoDa:

Noen kommentarer fra meg:

Jeg er enig med deg at det nok finnes mange flere kategorier av lyttere, enn de to Snickers nevner. Her var det vel mer snakk om hvilket inntrykk man har av hvem som stort sett har dominert i dette tilfellet.

Jeg tror ikke man trenger store høyttalere for å få frem den intime stemning i en del typer musikk. Sagt på en annen måte: Man trenger neppe høyttalere av Gaias dimensjoner, for å få frem den rette stemning hos Totta. ;)
    Vi kommer jo også inn på kost/nytte forholdet her. Dess høyere prisklasse, dess mindre utslag gjør gjerne en videre oppgradering. Personlig vil jeg gjerne ha i pose og sekk. Når jeg spiller f.eks. Infected Mushroom på full guffe, demonstreres anleggets evne til å flytte luft uten forvrengning og viser samtidig hvor vellykket opplegget er i forhold til å eliminere rommets negative påvirkning av lyden. Man demonstrerer kort og godt selve overskuddet i anlegget. Jeg mener et slikt overskudd kommer til nytte i svært mange musikktyper. Spiller man kun enkel visesang, trenger man selvsagt mindre av disse egenskaper. Men for mer kompleks musikk med store krav til dynamikk, vil man dra nytte av disse egenskaper i anlegget. Et godt eksempel er klassiske symfonier!
    Jeg spiller en god del trio-jazz. I det tilfellet setter jeg stor pris på en god gjengivelse av kontrabassen. Selve scenen og plassering av utøverne, betyr også mye for meg.
    Svært mange av kvalitetene i Gaia bør man kunne oppnå uten slike gigantiske høyttalere. Men det er ikke like lett å få både i pose og sekk i enhver sammenheng.
    Når det gjelder hva man kan oppnå kun ved hjelp av en boks som DEQX, må vi huske på at konseptet med spredningskontroll i Gaia også beror svært mye på selve designen av høyttalerne. Tenker da på utformingen av waveguidene, fronten på høyttalerne inkl. glasset, det spesielle systemet i bassen med hybrid-dipol samt aktiv drift. Det er denne helheten som gjør at man lykkes så godt med å plassere så store høyttalere i et normalt rom, og der man da kan spille så høyt uten problemer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.920
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hatt gleden av å lytte til Gaia (ennå), men bare eksistensen av det prosjektet har vært nyttig inspirasjon til å forstå mer og til å begynne å skissere på mitt eget høyttalerprosjekt i mindre skala. Aktiv drift, samt høyttaler- og romkorreksjon, gjør at andre parametre ved selve konstruksjonen blir viktige. "Normalt" er noenlunde rett frekvensgang on axis det viktigste designkriteriet. Med en boks som DEQX er det trivielt å rette opp frekvens- og fasegang on axis, men noen ting må fortsatt gjøres riktig i elementer og kabinett, f eks:
    - Forvrengning
    - Spredning/power response off axis
    - Følsomhet/headroom
    - Dynamisk kompresjon
    - Kabinettresonanser

Alt ingeniørarbeid dreier seg fortsatt om å finne brukbare kompromisser mellom motstridende hensyn. Det er spennende med et prosjekt som prøver å "ta'n helt ut" når det plutselig er mulig å heve seg over noen av de tradisjonelle kompromissene. Håper å få høre dem i aksjon en dag!

B

Back_Door

Gjest
    asbjbo

Jeg venter på at en travelt opptatt "konstruktør" skal få tid til å sjekke tilstanden til min DEQX. Før det er gjort, er det liten hensikt med lyttebesøk.

Etter det er gjort, skal du være særdeles velkommen her!
    Hvor i landet bor du?

V

vredensgnag

Gjest
    Uforbeholden salutt herfra, Karma, fordi du har vært villig til å satse nytt og spennende, og dermed åpne vei for å tenke utenfor tradisjonelle baner.

Skrev noe i Placebo-tråden som er relevant når det gjelder mottakelsen Gaia har fått i "seriøse" Hi-Fi kretser:

For å legge tvilen til side, når det gjelder kvaliteten på tiltakene vi har gjennomført, søker vi ofte bekreftelse, og denne får vi ved å følge råd fra toneangivende skikkelser i miljøet, ved å anvende anerkjente merker, og ved å "sikre alle ledd i kjeden" på beste vis.

Alle tiltak gir oss bekreftelse på at vi er på rett vei. For ulike av oss vil det også være ulikt behov for bekreftelse, og ulike veier til den samlede mengden som skal til for at vi skal føle ro i lyttesituasjonen.

Har vi fått det for oss at SACD er mye bedre enn CD, så vil ethvert forsøk på å skulle slå seg til ro med CD være mislykket. Bekreftelsen kommer først med SACD -- så begynner man å lete etter mer bekreftelse langsetter høyoppløsningssporet.

Bekreftelsens art er også avgjørende. Om den ligger midt i tradisjonssporet så vil det være langt enklere å få bekreftelse fra andre på at man er på rett vei - det oppstår det som kalles refleksivitet, der en betrakter og et system gir hverandre gjensidig forsterkning.
    Velger man derimot utenfor tradisjonssporet, så vil det være vanskeligere å få bekreftelse utenfra, og man er mer overgitt til seg selv, og sin tro på egne vurderinger.

Refleksivitet, som definert i interaksjonsforskning, ser man i f.eks. "Mitt anlegg" tråden, der det skjer en gjensidig utveksling av bekreftelse. Siden dette er ekstremt subjektivt, er man også ekstremt følsom når det gjelder kritikk mot de faktorer man finner bekreftelse gjennom, det går på egen dømmekraft og selvhevd løs.

Det kritiske med slik bekreftelse er at den kun fungerer om vi faktisk mener å høre forbedringer, når vi har gjennomført et tiltak. Om vi står og tviler, eller enda verre tror at det ble dårligere, så gir det ingen bekreftelse.
    Derfor er dette en dynamikk som inneholder sterke pådrivere for selvsuggesjon. Vi gjennomfører et tiltak og hører straks at nå ble det betydelig bedre.
    Årsaken til at man innen Hi-Fi så går og bytter ut komponenten som var så bra, og som ga slik god bekreftelse, er at etter en tid kommer tvilen tilbake. Har vi nå gjort nok? Kunne vi ikke gjort noe annet? Mens mitt anlegg står stille, er andres i utvikling, bør jeg ikke gjøre noe mer? Bør jeg ikke bytte til den oppgraderte versjonen?

Bekreftelsen avtar i styrke over tid, og må suppleres med ny. (Denne dynamikken er selvsagt ikke unik for Hi-Fi, men siden resultatet er usynlig, så er det også mye mer plass for selvsuggesjon. Sminke eller klær ser man i speilet; at båten er blitt tre fot lenger er det lett å måle, både med øyet og med målebånd. Men at lyden er blitt bedre, det er ikke til å ta og føle på.)

Du burde få stilt opp noen gromme tradisjonelle høyttalere, med anlegg, og kjøre parallelt i lytterommet ditt, når de som liker å stå midt i tradisjonssporet kommer på besøk.

R

RoDa

Gjest
    Er nok dessverre mye sant i det der, vredensgang.
    Men jeg håper og tror det er flere av oss som i større grad har våre egne meninger, og musikken, som drivere.
    Ville vært trist om alle bygger anlegg for annerkjennelse fra andre og ikke sin egen nytelse (ihht egne preferanser).

Mvh
    Rolf

B

Back_Door

Gjest
    vredensgnag:

Takk for et meget godt og relevant innlegg. Du berører noe viktig her.

Problematikken du er inne på, forsterkes i mitt tilfelle ganske vesentlig. Dette fordi jeg på toppen av all banning i kjerka, opererer med et merkenavn med minimal status.
    Jeg merker på mange måter at hverken jeg eller mitt anlegg blir anerkjent i "det gode selskap". Noen møter Gaia med selvgod arroganse, andre prøver å tie det hele ihjel. Svært mange er mer opptatt av å lete etter feil enn de sterke sider i dette anlegg. Se bare noen av kommentarene etter reportasjen i Hjemmekino. Enkelte har der lett med lys og lykt etter formuleringer som kunne tyde på at journalisten ikke var 100% fornøyd. Det er m.a.o. det viktigste innhold de leter etter.. Det hadde nok vært litt annerledes med et annet navn på komponentene. Har til og med fått den kommentaren at konstruktøren av dette anlegg må være blottet for gehør, men at alt ville kunne blitt bedre med noen spesielle kabler.. ::)
    Hadde jeg satset på rør og riktige kabler, hadde jeg nok fått adskillig flere venner her i Østfold..
    Derfor er det oppmuntrende og inspirerende å få slike kommentarer som det du kommer med her! ;)
    Min egen glede og nytelse av anleggets prestasjoner, har heldigvis ikke blitt ødelagt enda. Jeg har også fått gleden av lyttebesøk som har gitt meg svært nyttig input til videreutvikling av systemet.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Fanden spare, jeg tror jeg må få invitert meg selv til deg engang, Karma, å få hørt dette anlegget ditt - bor jo tross alt i Fredrikstad. Kanskje jeg kan lure med meg JanR? Ærlige tilbakemeldinger loves! :)

(Om jeg får lov å være så direkte, da...)

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa skrev:
    Er nok dessverre mye sant i det der, vredensgang.
    Men jeg håper og tror det er flere av oss som i større grad har våre egne meninger, og musikken, som drivere.
    Ville vært trist om alle bygger anlegg for annerkjennelse fra andre og ikke sin egen nytelse (ihht egne preferanser).

Mvh
    Rolf
    Takker for det.
    Nå beskriver vel mitt innlegg bekreftelse på andre måter enn kun gjennom anerkjennelse fra andre, men det er tydelig at denne er viktig. Er fascinert over det "usynlige" ved denne hobbyen, dette at resultatet ikke er til å ta på, og ikke kan ses. Sikkert derfor så mange er veldig opptatt av hvordan komponentene ser ut - som i 90% av tilfellene er irrelevant for lyden.
    Var dette et forum for lerdueskyting, ville vi lett kunne snakket om totalpoengsummer, treffbilder, avvik, trigger-delay, cast-off og cast-on, osv. Og resultatet ville vært utvetydig.
    Innen Hi-Fi er resultatet derimot usynlig og i tillegg fullstendig subjektivt - det er som om hver skytter og hver publikummer på lerduebanen kunne gjøre seg opp sin egen mening om hva som skjedde i en runde.

Et system som Gaia møtes med mistro - det utfordrer det etablerte, og setter seriøse spørsmål ved hva som er den fornuftigste tilnærmingen til hobbyen. Det å overlevere en masse penger til forhandlere og mellomledd, er muligens ikke like sofistikert som denne tilnærmingen, og kanskje er det derfor man ser tendenser til å underkjenne den, så og si på startstreken. For Gaia går viden utenom tradisjonelt selvbygg, og utfordrer den "ferdig komponent byttekarusellen" som Hi-Fi ser ut til å ha blitt for mange.

Her er haglenes Gaia. Da Browning lanserte den reagerte miljøet presis slik tradisjonell Hi-Fi har reagert på Karmas anlegg. Det handler ikke om systemenes egenskaper, men om brukernes preferanser. Side-by-side hagler tilsvarer Klasse-A, og Cynergy fra Browning er Klasse-D med digital kilde og rommåling. (Det finnes naturligvis langt mer radikale hagler enn denne ... men materialvalg, utforming, avtrekkermekanisme, rekylkontroll, osv - var alle avvik fra det aksepterte, så jeg tror sammenligningen holder, selv om Cynergy er fabrikkprodusert.)
    I motsetning til innen Hi-Fi, kunne skyttere hurtig vurdere om de traff bedre med Cynergy -- på skytterfora finner man mange kommentarer av typen "I thought it was an ugly gun, until I shot with it."

Vedlegg

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    vredensgnag skrev:
    på skytterfora finner man mange kommentarer av typen "I thought it was an ugly gun, until I shot with it."
    Det er jo et "kanonbra" eksempel på hva nytelse, velbehag, skjønnhet osv egentlig er.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man er nok inne på noe vesentlig, men tror heller ikke man bør dra det for langt. Dette er på mange måter ny mark og man trenger å gi folk litt tid. Få har hørt oppsett med aktiv deling, romkorreksjon og ICE. Så lenge ikke man har gjort selv noe særlig erfaringer med det, så holder man seg til det som man tildigere har best opplevelser med. Utfordringen for de som driver med høyttaler prosjekter alá Gaia er få det demonstrert på en god måte. I tillegg tror jeg det trengs litt tilvenning for en del. Spesielt for de som har holdt på med hifi i mange år og gjort opp sine meninger om "hvordan det skal låte". Unge er mer åpne og lar seg nok lettere overbevise.
    Dessuten så Gaia et særdeles dyrt anlegg som få har råd til. Det kan være en god grunn til noen ikke bryr seg så mye om det.

Personlig synes jeg testen i Hjemmekino ikke var spesielt god. Det var få ord som beskrev lyden og skribenten avsluttet også med en slags kapitulasjon om at han ser fram til at andre skribenter kan sette flere ord på lytteintrykkene. Det er ingen kritikk om Gaia, men om selve testen.

Jeg håper å kunne ta turen østover en gang til. Kanskje til våren. Har fryktelig lyst til å høre anlegget på nytt.

M

musicus

Gjest
    orso skrev:
    Det var få ord som beskrev lyden og skribenten avsluttet også med en slags kapitulasjon om at han ser fram til at andre skribenter kan sette flere ord på lytteintrykkene.
    Har eieren blitt innspillt nu da, så man kan komme frem til en lydsignatur å bedømme etter, om jeg har skjønt dette riktig ;) 8) ....

mvh

R

RoDa

Gjest
    orso skrev:
    Dette er på mange måter ny mark og man trenger å gi folk litt tid. Få har hørt oppsett med aktiv deling, romkorreksjon og ICE. Så lenge ikke man har gjort selv noe særlig erfaringer med det, så holder man seg til det som man tildigere har best opplevelser med.
    Ny mark når det gjelder høyttalerkonstruksjon, ja det er vi nok enige i.
    Tilsvarende har vel neppe vært forsøkt tidligere.
    På hvilke måter mener du videre dette er ny mark?
    ICE og aktiv deling er da ikke det spesielle med Gaia?
    8 stk 15tommere i hybrid dipol, 4 stk 8tommere og 4 stk 4 tommere + 2 diskanter i kjempesvære waveguides er vel mer spektakulært?

orso skrev:
    I tillegg tror jeg det trengs litt tilvenning for en del. Spesielt for de som har holdt på med hifi i mange år og gjort opp sine meninger om "hvordan det skal låte". Unge er mer åpne og lar seg nok lettere overbevise.
    Noe merkelig utsagn synes jeg. Et hifianlegg skal da i størst mulig grad låte likt virkeligheten, ikke sant?
    Hvorfor skulle det da behøve tilvenning?
    Jeg leser deg dithen at de gamle tullingene som har drevet med hifi og opparbeidet seg en bred erfaring som gjør at de kan fortelle noe om hvordan det skal låte (ikke "hvordan det skal låte"), egentlig ikke har peiling og derfor må tilvenne seg dette merkelige nye....

De unge som er mer åpne, kan det ikke hende de er uerfarne og dermed lar seg beruse av trøkket og lydnivået?

Mine kommentarer er basert på at jeg ikke hørte noe veldig annerledes (i betydningen ny type lyd) fra Gaia, det låt mer som normalt slik stereoanlegg låter. Selvfølgelig med sine forcer og sin spillestil og et par ess i ermet på noen områder. Men likevel, ikke spesielt tilvenningsberoende imho.

Slike kommentarer som du kommer med her, orso, er med på å bygge oppunder Gaia som noe merkelig og sært. Det stemmer ikke mener jeg.
    For eksempel brukte jeg lengre tid på å stille meg inn på lyden fra Mbare sine MG enn på Gaia.
    Det blir feil (synes jeg) å likestille det at folk ikke faller for lyden fra Gaia med at de ikke er vant til denne lyden og dermed ikke forstår hvor bra det er.
    Såpass mange forskjellige anlegg finnes at dette ikke vil være verdens beste for alle uansett.
    Tangen AV design sitt oppsett var verdens beste helt til flere hørte det, da kommer det med tydelighet frem at preferanser er forskjellige og dermed også definisjonen på verdens beste.

Det unike med Gaia er ikke minst justeringsmulighetene.

Mvh
    Rolf

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.580
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg blir nysgjerrig nå.
    Som eier av anlegg med både DEQX, aktiv deling og "Snickers- preferanse- voicing", kunne det vært fryktelig spennende å vite om mitt oppsett høres vesentlig annerledes ut enn Gaia.
    I så fall får jeg vel stille meg i den lange køen av gamle tullinger som ikke klarer å erkjenne god lyd om den så reiste seg opp på to og bet dem i ræven.
    mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Ny mark når det gjelder høyttalerkonstruksjon, ja det er vi nok enige i.
    Tilsvarende har vel neppe vært forsøkt tidligere.
    På hvilke måter mener du videre dette er ny mark?
    ICE og aktiv deling er da ikke det spesielle med Gaia?
    Det er ikke spesielt vanlig med kombinasjonen aktiv deling, lydkorreksjon og ICE forsterkeri. Det er relativt nytt og få har hørt det.
    RoDa skrev:
    8 stk 15tommere i hybrid dipol, 4 stk 8tommere og 4 stk 4 tommere + 2 diskanter i kjempesvære waveguides er vel mer spektakulært?
    Ja, det også.

RoDa skrev:
    Noe merkelig utsagn synes jeg. Et hifianlegg skal da i størst mulig grad låte likt virkeligheten, ikke sant?
    Jeg leser deg dithen at de gamle tullingene som har drevet med hifi og opparbeidet seg en bred erfaring som gjør at de kan fortelle noe om hvordan det skal låte (ikke "hvordan det skal låte"), egentlig ikke har peiling og derfor må tilvenne seg dette merkelige nye....
    Det går litt på både erfaringer og fordommer. Noen har delvis gjort opp sin mening om hvordan de synes det skal låte. Blir man vant til det, krever det etter min mening tilvenning å høre noe med en helt annen klangbalanse. Jeg merket nå i alle fall det for mitt vedkommende og tror det enda mer gjelder de som har vært i gamet en stund. I tillegg kommer forutinntatte tanker inn som går på at man ikke tror det kan låte bra fordi det ikke er rør, billige kabler osv. Jo, og så handler det sikkert om preferanser også.

RoDa skrev:
    De unge som er mer åpne, kan det ikke hende de er uerfarne og dermed lar seg beruse av trøkket og lydnivået?
    Jo, det kan de.

RoDa skrev:
    Slike kommentarer som du kommer med her, orso, er med på å bygge oppunder Gaia som noe merkelig og sært. Det stemmer ikke mener jeg.
    For eksempel brukte jeg lengre tid på å stille meg inn på lyden fra Mbare sine MG enn på Gaia.
    Det blir feil (synes jeg) å likestille det at folk ikke faller for lyden fra Gaia med at de ikke er vant til denne lyden og dermed ikke forstår hvor bra det er.
    Såpass mange forskjellige anlegg finnes at dette ikke vil være verdens beste for alle uansett.
    Tangen AV design sitt oppsett var verdens beste helt til flere hørte det, da kommer det med tydelighet frem at preferanser er forskjellige og dermed også definisjonen på verdens beste.

Det unike med Gaia er ikke minst justeringsmulighetene.

Mvh
    Rolf
    Jeg er ikke helt enig. Det bør selvfølgelig ikke være en unnskyldning for at folk ikke liker Gaia, men jeg synes det er greit å ha noen tanker i bakhodet når andre vurderer anlegget. Det krever f.eks tilvenning å høre på et anlegg med lite refleksjoner. Synes ikke det er overraskende at folk som besøkte Tangen ikke var så begeistret. Er man vant til noe totalt annerledes, så må man bruke tid på det nye. Jeg tror det er en fare vil alle gjør. Vi bedømmer et anlegg utifra hva vi selv er vant med. Tror det spesielt gjelder lite rombidrag vs. mye, men også forsåvidt klangbalanse.
    Videre debatt synes jeg vi bør ta i en annen tråd.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    RoDa skrev:
    orso skrev:
    I tillegg tror jeg det trengs litt tilvenning for en del. Spesielt for de som har holdt på med hifi i mange år og gjort opp sine meninger om "hvordan det skal låte". Unge er mer åpne og lar seg nok lettere overbevise.
    Om man et øyeblikk forsøker å forlate feil/riktig-tankegangen heller bringer inn noen andre aspekter:
    Om det stod et band i stua til Karma, eller i stua di for den saks skyld, da ville bandet spilt perfekt realistisk, og det MED refleksjoner og alle tenkelige romproblemer og alt annet som skjer i et rom. På samme måte vil et stereoanlegg uten noen form for korreksjoner eller liknende trigge de samme fenomenene. Dette kan være så realistisk som bare det.

Men om Twisted Sisters, Bugge Wesseltoft, Luciano Pavarotti, The Real Group, SRV, London philarmonic... osv skal gjengis over samme oppsett så vil disse "realistiske fenomenene" som rommet gir være de samme hver eneste gang. Dette fører til minst to ting, nemlig at innspillinger låter mer likt enn hva som er tilfellet for den musikkinformasjonen som ligger lagret på platene. Det vil også føre til at enkelte innspillinger treffer disse fenomenene på en heldigere måte enn andre, og disse "andre" blir ikke da alltid like hyggelige å høre på.

Det er svært forståelig at dette krever tilvenning. Tar man et eksisterende oppsett og fjerner betydelige romartifakter for så å la eieren sette seg ned og høre på noen av sine favorittspor er det langt fra gitt at han trives med resultatet. Dette kan ha med vane/smak å gjøre, det kan ha med å gjøre at enkelte refleksjonsmønstre faktisk bidrar positivt til enkelte innspillinger, og det kan ha med å gjøre at enkelte romfenomener fremhever ting som kan fascinere på enkelte innspillinger.

Man kan ikke gi et absolutt svar på hva som er korrekt lyd for en gitt innspilling, men fenomener som korreksjon, akustikktuning, spredningskontroll osv bidrar til å få innspillinger til å låte mer forskjellig samtidig som det bidrar til at flere innspillinger blir spennende å lytte til. Ideelt sett burde man derfor ikke pløye gjennom de faste testsporene, men også ha med en god håndfull innspillinger man for lengst har avskrevet som lydmessig uinteressante.

Jeg synes derfor "tilvenning" er en høyst aktuell tolkning som utvilsomt vil være aktuell også for de med en viss erfaring.

Litt interessant er det også at til tross for visse personkarakteristikker og mange velmente tilbakemeldinger så vet jeg rimelig godt hvor svakhetene i dette systemet ligger. Imidlertid har ingen lyktes med å påpeke dem så langt. Lengst ute på viddene er typisk nok de som roper høyest.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Snickers-is skrev:
    Man kan ikke gi et absolutt svar på hva som er korrekt lyd for en gitt innspilling, men fenomener som korreksjon, akustikktuning, spredningskontroll osv bidrar til å få innspillinger til å låte mer forskjellig samtidig som det bidrar til at flere innspillinger blir spennende å lytte til. Ideelt sett burde man derfor ikke pløye gjennom de faste testsporene, men også ha med en god håndfull innspillinger man for lengst har avskrevet som lydmessig uinteressante.
    sant sant.

R

RoDa

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Om det stod et band i stua til Karma, eller i stua di for den saks skyld, da ville bandet spilt perfekt realistisk, og det MED refleksjoner og alle tenkelige romproblemer og alt annet som skjer i et rom. På samme måte vil et stereoanlegg uten noen form for korreksjoner eller liknende trigge de samme fenomenene. Dette kan være så realistisk som bare det.
    Tja. Når det gjelder hifi snakker vi om reproduksjonen av dette bandet. Jeg mener da at å addere mer klang til den som allerede finnes på opptaket blir "feil".
    Selv har jeg endt opp med mindre tiltak i stua enn på mitt forrige lille lytterom, men dette er et resultat at hva som oppleves naturlig.
    Jeg er klar over at min nåværende løsning er mer additiv enn strengt tatt "korrekt", men det oppleves nærmere virkeligheten. (og jeg måtte svelge en aldri så liten kamelpukkel angående akustikkplatenes fortreffelighet...)

Dersom bandet i stua til Karma hadde blitt innpilt, så ville det ikke nødvendigvis være fordelaktig med rommets klang tilført enda en gang ved avspilling.

Men om Twisted Sisters, Bugge Wesseltoft, Luciano Pavarotti, The Real Group, SRV, London philarmonic... osv skal gjengis over samme oppsett så vil disse "realistiske fenomenene" som rommet gir være de samme hver eneste gang. Dette fører til minst to ting, nemlig at innspillinger låter mer likt enn hva som er tilfellet for den musikkinformasjonen som ligger lagret på platene. Det vil også føre til at enkelte innspillinger treffer disse fenomenene på en heldigere måte enn andre, og disse "andre" blir ikke da alltid like hyggelige å høre på.
    Enig. Så fremst ikke rommets bidrag er frekvensnøytralt og uten stygge resonanser, da trenger det ikke bli så ensfarget og ødeleggende.

Det er svært forståelig at dette krever tilvenning. Tar man et eksisterende oppsett og fjerner betydelige romartifakter for så å la eieren sette seg ned og høre på noen av sine favorittspor er det langt fra gitt at han trives med resultatet. Dette kan ha med vane/smak å gjøre, det kan ha med å gjøre at enkelte refleksjonsmønstre faktisk bidrar positivt til enkelte innspillinger, og det kan ha med å gjøre at enkelte romfenomener fremhever ting som kan fascinere på enkelte innspillinger.
    Joda, men da må man forutsette at folk flest lytter til "betydelige romartifakter" i større grad. Selv mener jeg de som har drevet med dette en stund også forsøker å tilpasse rommet til høyttalerne og motsatt. Men det er helt klart noen som ønsker rombidrag i større grad enn andre. Hvor mange er det for eksempel som lytter på roomgain mer enn bass....?

Det bør alltid være en regel, slike pisskjedelige plongplater kan få være hjemme.
    Korrekt kan vel sammenlignes med å være på ønsket sted under opptaket dersom det er liveopptak? Da er det ikke mye å diskutere om "rett eller galt".

Jeg synes derfor "tilvenning" er en høyst aktuell tolkning som utvilsomt vil være aktuell også for de med en viss erfaring.
    Jo kanskje. Jeg opplever det egentlig temmelig likt egne preferanser og kanskje spesielt likt anlegget i det gamle lillerommet. Selvfølgelig fratrukket noen klart bedre egenskaper på Gaia, men sånn totalt sett mange likheter.

Litt interessant er det også at til tross for visse personkarakteristikker og mange velmente tilbakemeldinger så vet jeg rimelig godt hvor svakhetene i dette systemet ligger. Imidlertid har ingen lyktes med å påpeke dem så langt. Lengst ute på viddene er typisk nok de som roper høyest.
    Sånn er det vel alltid. Jeg forholder meg rolig med tanke på tilbakemeldinger til jeg har hørt mer. Gleder meg til det! ;)

Mvh
    Rolf

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    RoDa skrev:
    Jeg forholder meg rolig med tanke på tilbakemeldinger til jeg har hørt mer. Gleder meg til det! ;)

Mvh
    Rolf
    Det synes jeg det står respekt av. Regner med å få fikset på dette i slutten på uken.

B

Back_Door

Gjest
    Da ble mine bange anelser bekreftet i går ettermiddag! DEQX var ikke "helt i lodd". Et eller annet hadde skjedd i programvaren. Løsningen ble å resette hele boksen, for så å få på plass de riktige presets igjen. Nesten som å formatere en pc. ;)
    Dette betyr samtidig at besøk nr 2 fra RoDa hadde vært interessant. Skal sende han en pm..

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    895
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Godt at det ikke er verre enn det da! Er det lett å legge inn config på nytt? Kan man laste opp en configfil til DEQX og få alt til å være på plass ved hjelp av noen få tastetrykk?

Du får kose deg med musikken :)

B

Back_Door

Gjest
    Ludo skrev:
    Godt at det ikke er verre enn det da! Er det lett å legge inn config på nytt? Kan man laste opp en configfil til DEQX og få alt til å være på plass ved hjelp av noen få tastetrykk?

Dette var ikke så lett likevel.
    Har en mistanke om at det er en mer lavorlig feil på min DEQX. Har nemlig mistet 2 presets igjen, etter at vi fikk alt på plass. Når den kobles opp til pc-en, er alt ok. Når den kobles fra, ser det ut til at den mister EQ. Dette er i tilfelle en reklamasjon, som det bør være en enkel sak å¨få korrigert. Jeg har lyst til å få dette i orden, før flere lyttebesøk er aktuelt.
    I mellomtiden koser jeg meg så godt jeg kan! ;D

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    895
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Ludo skrev:

Dette var ikke så lett likevel.
    Har en mistanke om at det er en mer lavorlig feil på min DEQX. Har nemlig mistet 2 presets igjen, etter at vi fikk alt på plass. Når den kobles opp til pc-en, er alt ok. Når den kobles fra, ser det ut til at den mister EQ. Dette er i tilfelle en reklamasjon, som det bør være en enkel sak å¨få korrigert. Jeg har lyst til å få dette i orden, før flere lyttebesøk er aktuelt.
    I mellomtiden koser jeg meg så godt jeg kan! ;D
    Uffda, sånt no er ikke no artig. Men feil som følge av uheldige produksjonssvakheter kan man dessverre ikke gardere seg mot. Heldigvis er du vel innenfor garantiperioden og da får du vel sikkert et nytt eksemplar :) Skjønner godt at du ikke vil vise frem ett oppsett som ikke yter slik det bør, så du får si fra når du og alteret er rede for besøk :)

God helg!

B

Back_Door

Gjest
    Ludo,

Det tar nok litt tid dette. Jeg skal på jobb over helgen og får da ikke dette på plass før neste friperiode.
    Jeg tar kontakt når "alteret" er klart igjen. ;)

God helg til deg også!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.920
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvd siste versjon av firmware? (2.58 beta)

Jeg hadde noen uforklarlige feil av typen "an error occurred while processing the measurement" til å begynne med, men det hele har vært dønn stabilt etter at jeg byttet til nyeste versjon av programvaren. På meg virker det som beta-versjonen er mer stabil enn produksjonsversjonen, men den har vært "beta" ganske lenge nå, så kanskje det er noe jeg ikke har støtt på.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn