Nå skal min DEQX endelig snart bli fikset. Nytt dsp-kort ble sendt for en uke siden, og bør dermed snart være klar for innstallering.
Kortet er testet hos produsenten med mitt oppsett, og erklært stabilt. Heldigvis skal dette, etter sigende, være et sjeldent problem. I mellomtiden koser jeg meg med det ene preset som hele tiden har funket.
Når dette er på plass igjen, ser jeg frem til et par interessante lyttebesøk..
Etter et eget interessant lyttebesøk hos en person med meget bra lyd, har jeg fått noen ideer. Disse ideer har jeg vurdert opp mot alle de tilbakemeldinger jeg tidligere har fått her hos meg. Vil prøve å få konstruktøren til å legge inn et alternativt preset som tar hensyn til disse ideer. Noe av min tanke er å teste ut en mer definert og tydelig mellomtone og øvre bass. Kanskje slippe til rommet litt mer igjen i dette området?
Flere tekniske sider i denne sammenheng vil bli vurdert.
Jeg har gjort meg noen tanker rundt anlegg med denne type oppbygging:
Hvordan vet en lytter egentlig hva han vurderer av bakenforliggende kvaliteter? Hva skyldes justeringsvalg via DEQX og hva skyldes de grunnleggende kvaliteter i anleggets øvrige komponenter? For lite eller for mye bass, diskant mellomtone. Vokal, piano, fiolin. Perspektiv, holografi osv osv. Hva skyldes de valg som den som sitter med pc-en og justerer på DEQX har tatt? Hva skyldes forsterkere og kilde? Hva med kablene? Vil enda tykkere solid core kunne bidratt positivt i f.eks. bassområdet? Kanskje den beste metode for å finne ut dette er å gjøre alternative presets for DEQX, og teste ut hva slags alternative lydbilder som på den måten kan skaffes?
I bassen justeres også slike ting som delay for å få riktig timing. Dette er justeringer som gjøres for hybrid-dipol systemet, slik at lyden fra fremre og bakre høyttalere treffer deg som lytter samtidig. For en lytter som er på besøk, blir dette veldig komplisert å forholde seg til. Om han ikke er fortrolig med et eller annet område i lydbildet, hvordan skal han kunne vite om det skyldes justeringer basert på alternative preferanser, eller om det skyldes svakheter i anlegget? Han kan gjerne råde meg til f.eks. andre kabler. Men det blir lite relevant om årsaken ligger i bevisst justering. Gaia har enorme dynamiske evner. Anlegget kan spille basstung og/eller komplisert musikk ekstremt høyt uten forvrengning. Kan optimalisering for best mulig gjengivelse under maks volum i aktuelt rom, føre til tap av kvaliteter man vil foretrekke under mer normale lyttevolum??
Min erfaring tilsier at anlegg, bygd opp på denne måten, både har store fordeler og kompliserte utfordringer.
Dette gjelder selvsagt for alle andre også, som etter hvert investerer i korreksjonssystemer. Slike systemer løser problemer innen områder som kan gi så stor effekt i lydbildet, at man samtidig kan miste oversikten og innsikten i begrensningene som ligger i anleggets øvrige komponenter.
Har du for stressende diskant, skal du da skifte cd-spiller, kabler eller justere det bort med DEQX? Selvsagt vil jeg personlig foreslå justering. Dette er jo det mest kosteffektive tiltak. Men innsikten i anleggets totale evner og kapasiteter blir kanskje redusert?
Gaia har ganske opplagt enorme kapasiteter og potensial. Det krever dog meget stor innsikt og innsats å få dette ut 100%.
Gaia kan drives med helt annet forsterkeri og kilde enn det jeg har valgt. Jeg står selvsagt fritt til å velge hva som helst. Nye kabler? Rørforsterkere til diskant? Fullaktiv deling? Om noen har trodd at Gaia er et "låst" system m.h.t. utstyr utenom høyttalerne, tar de feil. Jeg har dog stor tro på og tillit til de valg som er foretatt, og føler meg komfortabel med at tuning av råvarene skal bli så optimal som mulig.