Lyden av Gaia
Dette oppsettet er et STORT stereoanlegg, det spiller slik at du bare
vet at det har masse reserver og ikke slipper opp for krefter.
Bassområdet er noe helt uvanlig og oppleves utrolig ensartet i rommet, hybrid dipol har noe for seg kan det høres ut som.
Anlegget kan spille så høyt, og med så stort trykk at det er overveldende. Det er nærmest bilstereotrøkk inni en stor stue.
Selvfølgelig spilte jeg da musikk som ikke nødvendigvis passer til dette store oppsettet. :-X
Fleetwood Mac, Theessink + Evans, Dire Straits, .....
Det var da Mbare spilte Kanye West og da verten spilte Infected Mushrooms at anlegget kom til sin rett.
Høyt, stort trøkk og med kontroll på sjukt lydnivå.
Gaia er et prestisjeprosjekt, med nye tidligere usette varianter på kunsten lydgjengivelse.
Det er mulig konstruktøren har benyttet noen av disse grepene tidligere, men det er såvidt jeg kan forstå ikke gjort hverken i denne skala eller sammen i en konstruksjon på denne måten.
Poenget mitt er at Gaia fortsatt virker som om det er et system under utvikling og ikke er helt "forstått".
Det er sannsynligvis enda mer å justere på, nye måter å tenke samspill mellom elementene på, og mer å hente i konstruksjonen.
For som jeg har nevnt tidligere så er det trøkk, bass og lydnivå som gjør dette oppsettet spesielt.
Det er mulig å justere det på mange forskjellige måter, og måten det låter likt på rundt om i rommet er besnærende.
Fra lytteposisjon så låter det ikke omsluttende som andre anlegg kan gjøre, muligens grunnet spredningskontrollen som ikke lager like mye refleksjoner som i andre oppsett?
Der oppsettet ikke klarer å overbevise meg er på sammenheng, det låter ikke ensartet gjennom frekvensgangen.
Om det er i overgangen mellom elementene, måten det er delt på eller de forskjellige konseptene som ikke vil smelte sammen vet jeg ikke, heller ikke om det er mulig å justere seg frem til. Det ble foretatt en liten justering mens vi var der som i og for seg var spennende, helt klart.
Jeg vil også ha oppsettet til å klinge mer ut, til å låte litt "lengre" på hver tone.
Gaia er også så "motsatt" fra mye annet jeg har hørt at det er rent overveldende.
Argumentet er da selvsagt at Gaia gjør nye ting som ikke tidligere er gjort i et oppsett, og det tror jeg på.
Jeg tror også på at det er en uhyre komplisert oppgave å få alle disse elementene og konseptene til å spille sammen!
Vi som besøker og kommer med våre kommentarer lever ikke med dette oppsettet til daglig, og jeg innrømmer glatt at jeg på mine to besøk ikke klarer å "ta" eller forstå dette anlegget.
Så det hadde vært meget interessant om Karma dro på flere lyttebesøk til andre anlegg i prisklassen og fikk høre hvordan de spiller.
Han som lever med Gaia til daglig har kanskje et annet inntrykk av oppsettet, og kan påpeke hva det er som "er Gaia"?
Karma er en meget hyggelig og musikkinteressert herremann som det er fint å være på besøk hos.
Takk for at jeg fikk komme for andre gang å høre på oppsettet, jeg hørte mange ting som var, i mine ører, forbedret fra sist gang.
Men jeg har som sagt mine ankepunkter som jeg håper blir tatt som konstruktiv kritikk.
Oppsettet, kompleksisteten og justeringsmulighetene er langt over min fatteevne, og det kan hende det er lett å justere et slikt oppsett til min smak?
Et spørsmål jeg stiller meg er også "hvorfor"?
Hvorfor dette enorme overskuddet av krefter og kapasitet?
Ville det vært mulig å senke kravet til absolutt lydnivå og ut fra det gjøre kontruksjonen mindre komplisert?
Igjen vil jeg fremme mitt lille håp om at Karma reiser rundt til andre med påkostede oppsett for å høre hva de kan eller ikke kan som Gaia kan eller ikke kan. Det er mildt sagt spennende!
Mvh
Rolf