Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan savnet dere opplevde i forhold til utklinging skyldes enten at Gaia er tunet litt mørkt? Altså litt nivå i diskant området. Eller/og lite rombidrag?
    Førstnevnte opplevde jeg da var der, men det er jo veldig enkelt å justere.

8

8x12_TOM

Gjest
    asbjbo skrev:
    Jo, jeg synes DEQX'en fungerer riktig bra hos meg. Litt småtrøbbel har det vært, men jeg kjører da også Citroën til vanlig. Med turbomotor og alle hydrauliske komplikasjoner. :)

Jeg har vanskelig for å se at noen realistiske alternativer til DEQX er vesentlig enklere i bruk. Audiolense er helt klart et alternativ, men der får man et annet sett tekniske utfordringer med lydkort, plugins osv. Kanskje det kunne vært mer aktuelt hos Karma, som i motsetning til meg allerede har en databasert signalkilde.

ADC'en i den oppgraderte HDP3 virker forresten ganske bra, den. I PDC-2.6 var den helt klart lyd-degraderende.
    Litt småtrøbbel sier du. Var det før eller etter oppgradering?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Kan savnet dere opplevde i forhold til utklinging skyldes enten at Gaia er tunet litt mørkt? Altså litt nivå i diskant området. Eller/og lite rombidrag?
    Førstnevnte opplevde jeg da var der, men det er jo veldig enkelt å justere.
    Romakustikk er antagelig en relevant størrelse i sammenhengen, selvfølgelig avhengig av «referansegrunnlaget» og innspillinger. Designmålsetningen til Gaia hadde som kjent betydelig vekt på kontrollert spredning, og jeg antar at formålet var å redusere og kontrollere rombidraget for alle (?) frekvenser. Musikk som er innspilt/mikset til gjegivelse i en setting med «rikere» romakustikk, kan låte noe «avstumpet» i mere «lydøde» omgivelser, og det mer av det samme dersom ens eget «referansegrunnlag» er i samme bane.

EDIT: dersom ovennevnte er en faktor så burde «avstumpingen» kanskje også gjenfinnes ved nærfeltslytrting og ved hodetelefoner. o.t.? Med mine Senheiser HD380 pro, som har ganske voldsomme dynamiske egenskaper ift. forvregningsfatting gjengivelse med tildels svært høy lydtrykk i kombinasjon med god transparens, mener jeg å gjenkjenne litt av det «avstumpede» mht utklinging. Dette er mest i form av at min oppfatning av nivåforskjell mellom anslag/peak og utklinging er en del «større» enn ved de fleste tradisjonell HT-oppsett. På den andre siden så har dette også noe med mitt forrige innlegg å gjøre da jeg på hodetelefonene stadig fristes til å spille en god del høyere enn det jeg ellers gjør på husalteret. Jeg mistenker også hodetelefonenes ekstreme nærfelt (i seg selv) for å trekke i samme retning mht oppfatningen ekspandert nivåforskjell mellom anslag, «sustain» og utklinging.

mvh
    KJ

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    895
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være så enkelt som at Snickers/Midgard ikke har klart å levere 'et anlegg i verdensklasse' slik det ble hevdet tidligere? No offense, men det blir pratet veldig mye rundt teori og om hvordan ting skal funke på papiret. Waveguides, spredningskontroll osv. Når jeg leser tilbakemeldingene her hvor sammenligningen bilstereo blir gjort får jeg litt vondt i magen. Dette at ting ikke 'henger sammen' som det blir pekt på kan jo ha en sammenheng med at det ikke er gjort godt nok arbeide med tanke på å sy alt sammen. Man har ting som funker perfekt hver for seg; diskant, mellomtone, bass etc, men sydd sammen i et komplett system så viser det seg desverre å ha mangler... Jeg har ikke hørt Gaia, men stoler på herrene Roda og Mbare. Det ville jo være leit om Snickers/Midgards lovnader ikke holder mål. Håper for alles skyld at det bare er en defekt DEQX som er problemet, noe annet ville jo vært en katastrofe både for produsent og for kjøper!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel utviklingstråden Karma kalte "Et prosjekt i verdensklasse" den gang?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Valentino skrev:
    Karma, jeg håper tingene er på stell til neste friperiode. En syk verdensmor kan vi ikke ha!
    Jeg begynner å bli trett av å be for min syke "verdensmor"..

Opp som en løve, ned som en skinnfell? Når et anlegg med slike dimensjoner, ambisjoner og prislapp ikke møtes med noen grad av spontan begeistring, må det normalt betegnes som en fiasko. Jeg klandrer selvsagt ingen som har gitt sin ærlige mening! Men jeg må innrømme at min selvtillit når det gjelder egne lytteevner, skranter alvorlig.
    Det ble ingen morsom og hyggelig seanse ala turen til Hedemarken dette besøket. Min nøttekake evnet ikke å oppveie den dysterhet som anlegget frembrakte. :D Takker likevel for oppriktighet og ærlighet i konstruktive tilbakemeldinger.
    Hvor veien går videre når det gjelder utvikling av Gaia, vet jeg ikke. Hva vil mer og bedre justering i Theseus kunne medføre? Justeringer av filtre osv? Det er heller ikke sikkert at det blir i min regi. Å fronte dette, blir for meg en stor belastning i lengden.
    En trøst får være at når den oppblåste Karma kom seg ned på jorda, så kan det være til stor glede og forlystelse til noen på forumet. (ser et par innlegg lenger opp som tyder på det..) Jeg har meg selv å takke som satset hundrevis av tusen på dette, for deretter å dele min begeistring på dette forum, slik jeg faktisk gjorde.
    Det rare er uansett at jeg selv har vært så fornøyd. Det kan jo dog kanskje si mer om meg enn om anlegget?

For de som helt tydelig forakter min person på dette forum: Gå tilbake og les hva jeg FAKTISK har gjort, påstått og FORSØKT bidratt til, og vurder om jeg egentlig fortjente så mye forakt at dere demonstrativt valgte å ignorere og/eller fordømme dette prosjekt.

Ludo: Du sparte deg turen. Dette anlegget er neppe verdt turen over fjorden. Jeg tror nemlig ikke at en defekt DEQX kan forklare at Gaia lyder som en bilstereo. Samtlige anlegg hos "østfoldgjengen", yter etter sigende bedre på de parametere som betyr mest.
    Jeg lover deg uansett en ting: Jeg skal aldri mer bruke formuleringer som "anlegg i verdensklasse". Til forsvar for "konstruktøren" så må jeg få understreke at bruken av den beskrivelsen var ene og alene mittt eget påfunnn.

Er jeg sur?? Nei, men skuffet over å ha misslykkes i et prosjekt av slike dimensjoner som dette. Uansett hvor uendelig smertefull en slik erkjennelse er, blir dette dommen over Gaia etter de tilbakemeldinger som totalt er kommet fra medlemmer av dette forum.

svingen68

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    "Det rare er uansett at jeg selv har vært så fornøyd. Det kan jo dog kanskje si mer om meg enn om anlegget?"

Det er jo det som teller, at du er fornøyd altså!
    Så lenge du er fornøyd synes jeg ikke det på noen måte er riktig å si at prosjektet er mislykket!
    Hva andre synes bør jo ideelt sett ikke påvirke din glede over annlegget og å spille musikk på det :)
    Ps. Jeg synes du er tøff som f som satser slik
    Mvh

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    "Er jeg sur?? Nei, men skuffet over å ha misslykkes i et prosjekt av slike dimensjoner som dette. Uansett hvor uendelig smertefull en slik erkjennelse er, blir dette dommen over Gaia etter de tilbakemeldinger som totalt er kommet fra medlemmer av dette forum."

Kanskje er rådet til Roda ikke så dumt ???
    Du har jo investert både mye penger og tid i Gaia. Reis rundt til andre entusiaster med oppsett som holder godt kvalitetsnivå, og lytt til disse anleggene. Du har jo hørt på R.Solhaug sitt oppsett. Med disse erfaringene som ballast kan du diskutere med deg selv om Gaia er mislykket eller ikke. Til syvende og sist er det jo du, og kun du som skal være fornøyd med oppsettet ditt. Hva naboen mener er totalt uinteressant.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Karma skrev:
    Valentino skrev:
    Karma, jeg håper tingene er på stell til neste friperiode. En syk verdensmor kan vi ikke ha!

Opp som en løve, ned som en skinnfell? Når et anlegg med slike dimensjoner, ambisjoner og prislapp ikke møtes med noen grad av spontan begeistring, må det normalt betegnes som en fiasko. Jeg klandrer selvsagt ingen som har gitt sin ærlige mening! Men jeg må innrømme at min selvtillit når det gjelder egne lytteevner, skranter alvorlig.
    Det ble ingen morsom og hyggelig seanse ala turen til Hedemarken dette besøket. Min nøttekake evnet ikke å oppveie den dysterhet som anlegget frembrakte. :D Takker likevel for oppriktighet og ærlighet i konstruktive tilbakemeldinger.
    Hvor veien går videre når det gjelder utvikling av Gaia, vet jeg ikke. Hva vil mer og bedre justering i Theseus kunne medføre? Justeringer av filtre osv? Det er heller ikke sikkert at det blir i min regi. Å fronte dette, blir for meg en stor belastning i lengden.
    En trøst får være at når den oppblåste Karma kom seg ned på jorda, så kan det være til stor glede og forlystelse til noen på forumet. (ser et par innlegg lenger opp som tyder på det..) Jeg har meg selv å takke som satset hundrevis av tusen på dette, for deretter å dele min begeistring på dette forum, slik jeg faktisk gjorde.
    Det rare er uansett at jeg selv har vært så fornøyd. Det kan jo dog kanskje si mer om meg enn om anlegget?

For de som helt tydelig forakter min person på dette forum: Gå tilbake og les hva jeg FAKTISK har gjort, påstått og FORSØKT bidratt til, og vurder om jeg egentlig fortjente så mye forakt at dere demonstrativt valgte å ignorere og/eller fordømme dette prosjekt.

Ludo: Du sparte deg turen. Dette anlegget er neppe verdt turen over fjorden. Jeg tror nemlig ikke at en defekt DEQX kan forklare at Gaia lyder som en bilstereo. Samtlige anlegg hos "østfoldgjengen", yter etter sigende bedre på de parametere som betyr mest.
    Jeg lover deg uansett en ting: Jeg skal aldri mer bruke formuleringer som "anlegg i verdensklasse". Til forsvar for "konstruktøren" så må jeg få understreke at bruken av den beskrivelsen var ene og alene mittt eget påfunnn.

Er jeg sur?? Nei, men skuffet over å ha misslykkes i et prosjekt av slike dimensjoner som dette. Uansett hvor uendelig smertefull en slik erkjennelse er, blir dette dommen over Gaia etter de tilbakemeldinger som totalt er kommet fra medlemmer av dette forum.

dette innlegget, denne erkjennelsen, står det stor respekt av.
    et av de ærligste, modigste, og, hold dere fast, modneste, innlegg som noengang har vært skrevet her på hfs.

men, som endre askeland er inne på: er du fornøyd selv? er du fremdeles fornøyd?
    i så fall skal du ikke bry deg et sekund om hva haifai purken og andre purker mener.

men dersom du selv alltid har hatt en nagende mistanke om at noe har vært feil, alvorlig feil, og fått det bekreftet gjennom ærlige tilbakemeldinger, så er full retrett eneste alternativ.

et anlegg må aldri få ødelegge musikkgleden, og gleden ved å drive med hi-fi som hobby.

lykke til med valgene dine fremover, karma.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.911
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    8x12_TOM skrev:
    asbjbo skrev:
    Jo, jeg synes DEQX'en fungerer riktig bra hos meg. Litt småtrøbbel har det vært, men jeg kjører da også Citroën til vanlig. Med turbomotor og alle hydrauliske komplikasjoner. :)

Jeg har vanskelig for å se at noen realistiske alternativer til DEQX er vesentlig enklere i bruk. Audiolense er helt klart et alternativ, men der får man et annet sett tekniske utfordringer med lydkort, plugins osv. Kanskje det kunne vært mer aktuelt hos Karma, som i motsetning til meg allerede har en databasert signalkilde.

ADC'en i den oppgraderte HDP3 virker forresten ganske bra, den. I PDC-2.6 var den helt klart lyd-degraderende.
    Litt småtrøbbel sier du. Var det før eller etter oppgradering?
    To forskjellige ting. Først (i PDC-2.6-skikkelse) hadde den en tendens til å henge seg opp, men det ble løst ved at jeg lastet ned og oppdaterte firmware i boksen. Ingen garanti for at det egentlig løste problemet, men det har ikke kommet tilbake siden. Etter oppgradering utviklet den en pipetone i en kanal. Det ble løst ved å lodde inn en kondensator på det trafobalanserte utgangskortet, etter instruks fra Australia om hvor den skulle sitte.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hvis det er DEQXen som er problemet, hvorfor er ikke den reparert eller skiftet ut? En slik må da utgjøre bare en liten del av budsjettet?

Hva viser målingene av Gaia? Kjenner jeg Snicker'n rett så mangler det ikke målinger?

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    7
    mine tanker om forventninger:

dersom man kjøper en bil til 10.000,- er man fornøyd om den starter å går.

dersom man kjøper en bil til 1.000.000,- er man misfornøyd om det er litt fargeforskjell på setelæret.

overført tilstereoanlegg så forventer man mer av et dyrt anlegg. et billig anlegg kan bli beskrivet som bra, men et dyrt anlegg ala gaia kan få masse kritikk. ikke fordi at det er dårlig, men fordi forventingene er helt andeledes.

man får mindre igjen pr krone desto dyrere anlegg man har. et anlegg til 100.000,- tror jeg vil spille bra nok for de aller fleste. et anlegg til 700.000,- kan ikke være 7 ganger så bra. mulig at noen forventer dette.

jeg har to anlegg hjemme som spiller veldig forskjellig, men jeg vet ikke hvem av de som spiller best. det er avhengig av musikk og dagsform. tror mye går på preferanser i stedet for å kunne påvise perfekt lyd.

hobby skal koste penger, jo mer penger den koster desto bedre er den. stå på videre.

får legge til at jeg ikke har hørt gaia, kun generelle tanker om ting.

mvh

-morten-

N

nb

Gjest
    Det mest utrolige med dette prosjektet synest jeg har vært enekeltes intense ønske om at det skal mislykkes totalt. Det skulle tatt seg ut om en eller annen norsk konstruktør kunne konkurrere med hysterisk overpriset ferdigvare med avanse i mange ledd og med fryktelig mange nuller på prislappen når det når frem til sluttbruker.

Overnevnte ser av en eller annen grunn ikke til å være et problem ved andre "DIY" - prosjekter her. Det er øyensynling ingen som betviler enkeltes evner til å sette sammen kremkomponenter på hobbyrommet hjemme.

Hvor "negative" tilbakemeldingene fra Roda og Mbare egentlig er kan også diskuteres. De skiller seg ikke nevneverdig fra hva som gjerne hevdes når noen har byttet ut tidligere fantastisk gode produkter som det ikke var måte på hvor svære de var. Eller hva som skjer når noen får et par nye dempeføtter eller en ny kabel. Eller kanskje var de bare høflige i sine beskrivelser - når det gjelder dette prosjektet er det nesten umulig å vite hva man skal tro.

Skal man vite hva noen <i>egentlig</i> synest om en HiFi-dings, så må man se hva som hevdes etter at den er solgt.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Aj aj Karma. Trist å lese det siste innlegget ditt. Håper det er snakk om pendelen som har vært helt ute i begeistringene, kilt over nullpunktet og nå står et sted ytterst i frustrasjonen. Da vil sjela snu etter hvert. For det er ikke tvil om at Gaia har vært et veldig spennende prosjekt som har testet unike prinsipper og ideer. Kanskje gikk det et lite Ikaros-syndrom i prosjektet, men det var beintøft av deg å satse. Har sikkert skrevet det før at Gaia minner meg om rennesansens ressurssterke med fremtidsvyer som gikk i kompaniskap med oppfinnere, kunstnere og musikere for å teste ut og flytte på etablerte sannheter eller grenser. Det er slikt som bringer verden videre- verken mer eller mindre!

Mvh
    Sniff

R

Rojoh

Gjest
    Litt leit å lese at man kanskje ikke føler at man har lykkes 100% med et slikt stort og komplisert prosjekt. Det er umulig å mene noe om anlegget siden man ikke har hørt det. Likevel tenker jeg vel at man her har et meget godt utgangspunkt. Mon tro om ikke det likevel har potensial til å yte riktig så bakoversveisende, men at det må kjæles litt mer med det?

Jeg ser kanskje for meg at DEQX PDC-2,6P har blitt strukket så langt det lar seg gjøre, og at man kanskje må vurdere om en oppgradering til HDP-3 vil kunne vriste frem enda mer transparens? Eller kanskje dra nytte av erfaringene som er gjort med PC-DSP hos enkelte? Vi snakker uansett om den biten i anlegget som utgjør 10% av de totale kostnader, og i så måte synes jeg ikke systemet har sagt sitt siste.

Ja, jeg tror jeg hadde satt fullt fokus på signaltransparens, og snudd et par tre stener for om mulig å lokke frem de siste små utklingningene.

Lykke til videre. :)

Mvh. Johan

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tillegg til Rojoh:
    Det meste av det man opplever av basal lydkvalitet har med frekvensgang å gjøre. Nå har jo Karma SqueezecCenter, og det kan jo være nærliggende å leke med Inguz-pluginens EQ-funksjon i konsert med DEQX? Forsøke å ratte det paddeflatt fra 200Hz og opp som et utgangspunkt? Det hadde jeg prøvd, men dere kjenner jo lusa på gangen etterhvert.

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Rojoh skrev:
    Litt leit å lese at man kanskje ikke føler at man har lykkes 100% med et slikt stort og komplisert prosjekt. Det er umulig å mene noe om anlegget siden man ikke har hørt det. Likevel tenker jeg vel at man her har et meget godt utgangspunkt. Mon tro om ikke det likevel har potensial til å yte riktig så bakoversveisende, men at det må kjæles litt mer med det?

Jeg ser kanskje for meg at DEQX PDC-2,6P har blitt strukket så langt det lar seg gjøre, og at man kanskje må vurdere om en oppgradering til HDP-3 vil kunne vriste frem enda mer transparens? Eller kanskje dra nytte av erfaringene som er gjort med PC-DSP hos enkelte? Vi snakker uansett om den biten i anlegget som utgjør 10% av de totale kostnader, og i så måte synes jeg ikke systemet har sagt sitt siste.

Ja, jeg tror jeg hadde satt fullt fokus på signaltransparens, og snudd et par tre stener for om mulig å lokke frem de siste små utklingningene.

Lykke til videre. :)

Mvh. Johan
    Ja, for å ikke snakke om systemintegrasjon og sammenheng.
    Noe som er svært så viktig i våres gale hobby :)
    Synes de høytalerne i utgangspunktet er helrå.
    Jeg har ikke fullt med på hele dette prosjektet,
    men er "kraftig" EQ osv..et absolutt must for disse høytalerne?
    Går det ikke ann å prøve å tune høytalerne med vanlige konvensjonelle passive filtere(Prøving, feiling)
    og cd-spiller, vinyl-rigg, pre, amper osv osv som i "vanlige" anlegg.
    Eller er disse høytalerne som et stealth fly å betrakte? For komplisert?
    Mulig jeg er helt på viddene her, men har som sagt ikke nilest om Gaia.
    mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Arrayet og de to 8" i høyttaleren er et passivt filtrert fireveisoppsett, FAB. Ganske så puristisk med 1.ordensfiltre mener jeg også å huske.

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Ok, uansett så er det ikke sikkert "feilen" ligger i høytalerne.
    Kanskje? Det som oppleves kommer av et aldri så lite Matching problem?
    Det høres kanskje for enkelt ut, men det er slik det er i mange tilfeller.
    De høytalerne burde i teorien ikke stå tilbake for noe som helst.
    Utklingingen fra de elementene der, burde absolutt vært tilstede i høy grad.
    Mener Karma burde prøve ut litt forskjellig elektronikk på de høytalerne før
    noen endelig dom over dem blir satt. Sykt store forskjeller er det jo til tider.
    Etter som jeg har skjønt, så har det vel ikke blitt prøvd ut så veldig mye
    av det som befinner seg før høytalerne?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tradisjonell hifi"matching" tror jeg ikke er løsningen i et slikt system. Les deg opp på hvordan det er konstruert så får du kanskje en ide om hvorfor jeg tror det.
    Jeg ser ikke bort fra at en annen frontend (DACer) enn DEQX 2.6 kan øke systemets transparens, og at f.eks en DP A1c brukt på arrayet vil gi et noe annet resultat enn nå. Men jeg ville først skaffet meg en forståelse av systemets tonale oppførsel.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En ydmyk holdning fra eieren. Der har vi alle mye og lære, men jeg synes han nesten går for langt. Det er alt for tidlig å avskrive Gaia. Mye kan skje med bedre justeringer og en Theseus.
    Synes dog synd på Kharma akkurat nå. Ikke minst må det oppleves som vanskelig at en defekt DEQX setter stopper. Inntil Theseus kommer på banen, så kunne det blitt eksperimentert med Audiolense/DRC som er blitt nevnt.

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Valentino skrev:
    Tradisjonell hifi"matching" tror jeg ikke er løsningen i et slikt system. Les deg opp på hvordan det er konstruert så får du kanskje en ide om hvorfor jeg tror det.
    Jeg ser ikke bort fra at en annen frontend (DACer) enn DEQX 2.6 kan øke systemets transparens, og at f.eks en DP A1c brukt på arrayet vil gi et noe annet resultat enn nå. Men jeg ville først skaffet meg en forståelse av systemets tonale oppførsel.
    Det kan være vært å prøve. Å tro og vite er to forskjellige ting.
    Som sagt så finnes det vel ingen beviser for noe som helst.
    Teori og praksis henger ikke alltid på greip.
    Veien til rom kan være så mangt.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Jeg for min del synes det er synd at det har vært og fortsatt er så mye problemer med DEQX. Jeg har selv hørt Gaia to ganger, en gang ved premieren i Horten og en gang hjemme hos Karma. Det er klart at alle negative tilbakemeldinger får effekt for oppfattelsen av eget anlegg, og de positive egenskapene overskygges gjerne av dette.

Jeg har lenge ønsket å få mitt tidsskjema til å passe med Karmas for å få til en ny lytteseanse, siden det visstnok skulle være gjort flere forbedringer av innstillingene siden jeg var der sist. Men så kommer altså "defekt DEQX"-spøkelset nok en gang. Jeg har tidligere sagt til Karma at jeg ønsket å komme for kosens skyld, men når jeg hører de siste tilbakemeldingene kunne det være moro å komme og forsøke litt analytisk lytting også.

Det jeg kan huske fra mine tidligere opplevelser med anlegget gjør at jeg faktisk stusser ved en av observasjonene på de siste sidene (fra Karma):
    "Jeg tror nemlig ikke at en defekt DEQX kan forklare at Gaia lyder som en bilstereo" - Er det noe jeg IKKE synes passer, så er det denne uttalelsen. Bilstereo er en ekstremt vanskelig øvelse å få til på grunn av det bittelille rommet en bil utgjør og det faktum at man aldri sitter symmetrisk i dette lille rommet og lytter. Det jeg har hørt av bilstereoer kommer ikke opp mot Gaias evner. Om dette stemmer, så har det skjedd negative ting siden jeg var og lyttet.

Jeg har tenkt litt på hvorfor folk kanskje savner dette med utklingning og hvorfor det oppleves som ting ikke henger helt sammen gjennom frekvensregisteret. Og uten at jeg vet så mye om hva som er gjort med oppsettet siden Karma fikk det i hus, så er det vel mitt inntrykk at høyttalerne står på samme sted som da de ble båret inn første gang. Jeg mener man bør vurdere om Gaia kanskje ikke spiller helt på lag med rommet, til tross for kontrollert spredning. For alle justeringsmulighetene til tross, så er det jo et bedre utgangspunkt dersom høyttalerne spiller naturlig på lag med rommet, slik at man slipper å korrigere så mye i DEQX for å imøtekomme rommets svakheter.

En annen sak jeg har tenkt litt på er om valget av elementer spiller godt på lag. Jeg tenker spesielt på de nedre mellomtonene, som er plassert temmelig langt fra hverandre, og som tross alt dekker det området der øret er mest følsomt. Jeg vet heller ikke hvordan dette elementet er delt oppover i frekvens, men mener å huske fra forklaringer at elementene i hornet er passivt delt i forhold til hverandre? (mulig jeg tar feil). Kan det være at man får kamfiltereffekter mellom disse elementene i "utklingningen" oppover i frekvens? Er eventuelle oppbrytninger i mellomtonemembranene under kontroll?

Til syvende og sist er det mye som hviler på DEQXen. Den skal være både delefilter, fasejusere elementene i forhold til hverandre og fungere som romkorreksjon. Det er mye som kan gå galt der, og det hjelper ikke at den er defekt. Og likevel er det kanskje ting i grunnkonstruksjonen ellers som kan forbedres i tillegg til plassering i rommet? Jeg tenker altså spesielt på de delene som sitter i den store waveguiden, som tross alt står for lyden i den mest følsomme delen av frekvensområdene og der det tross alt foregår en del passiv deling som gjør at det i større grad er overlapp mellom elementene og dermed mindre mulighet for DEQX å korrigere ett element om gangen. For de gangene jeg har hørt Gaia får jeg absolutt følelsen av at bassen sitter som den skal (noe som er spennende i seg selv i et ukorrigert og til dels utfordrende rom).

Skulle som sagt gjerne tatt turen igjen, men jeg ønsker å vente til DEQX nok en gang kan friskmeldes. Synes det er synd å dømme Gaia nord og ned basert på lytteinntrykk fra en sentral styringsenhet som er defekt.
    Jeg må også spørre: Finnes det noen andre produkter der ute som kan erstatte DEQX? Det må jo være frustrerende å oppleve at denne enheten gang på gang svikter når det gjelder.

Til sist vil jeg si at Gaia er enestående og uvanlig og at selv om systemet har eksistert en stund, så er grunnkonstruksjonen relativt uendret. Det forundrer meg om det ikke er uutnyttede forbedringspotensialer i løsningen fortsatt. Ingen grunn til å gi opp ennå. Jeg vet ikke hva jeg kan bidra med, men det hadde vært moro å komme sammen med konstruktør og eier og gjort noe mer lytting for å se om det er mulig å snevre inn årsaken(e) til at ting ikke låter som den lydmessige åpenbaringen som Gaia absolutt bør være.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.333
    -morten- skrev:
    mine tanker om forventninger:

dersom man kjøper en bil til 10.000,- er man fornøyd om den starter å går.

dersom man kjøper en bil til 1.000.000,- er man misfornøyd om det er litt fargeforskjell på setelæret.

overført tilstereoanlegg så forventer man mer av et dyrt anlegg. et billig anlegg kan bli beskrivet som bra, men et dyrt anlegg ala gaia kan få masse kritikk. ikke fordi at det er dårlig, men fordi forventingene er helt andeledes.

man får mindre igjen pr krone desto dyrere anlegg man har. et anlegg til 100.000,- tror jeg vil spille bra nok for de aller fleste. et anlegg til 700.000,- kan ikke være 7 ganger så bra. mulig at noen forventer dette.
    Jeg har erfart at store anlegg til 700 000 ofte spiller dårligere enn en mindre enkelt anlegg til 50.000. Dette fordi det mindre anlegget gjør mindre feil med lyden enn store anlegg. Jeg er en type som godt kan plassere en enkel liten transistorforsterker på 5-10 watt på stuebordet sammens med en 1-element høyttaler og Cd-spiller (fortsatt på stuebordet) og glede meg over hvor fundamentalt riktig det spiller, selv om dimensjonene er veldig små. Motsatt, klarer jeg ikke å overhøre de problemene store tradisjonelle systemer har m.h.t fase, frekvensgang, tidsaspektet i musikken m.m. Da reduseres musikkopplevelsen (det å trenge inn i musikkens innerste vesen) til en lydopplevelse. Og da er meninga borte for meg.

Pedals system er for meg vendepunktet om at STORT kan låte utrolig bra. Her låt det minst like homogent og sammenhengende som gode tradisjonelle 2-veis (2-elements) høyttalere, sannsynligvis bedre.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så er jo pedals system toveis helt ned til 80Hz også, uten at jeg skal argumentere for at Gaias 6-veiskonstruksjon er et problem i seg selv.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.333
    Valentino skrev:
    Så er jo pedals system toveis helt ned til 80Hz også, uten at jeg skal argumentere for at Gaias 6-veiskonstruksjon er et problem i seg selv.
    Det var derfor jeg skrev 2-elements i parantes. Da jeg ankom var jeg i tvil om at alle elementene ville spille som ett element. Men det gjorde det, inkl basskassa. :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    Hva er det som er galt med DEQX?
    Er det et softwareproblem?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    espen r er inne på noe vesentlig.
    jo større ambisjoner, dess større potensiale for feil.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Valentino skrev:
    Det var derfor jeg skrev 2-elements i parantes. Da jeg ankom var jeg i tvil om at alle elementene ville spille som ett element. Men det gjorde det, inkl basskassa. :)
    Ja, jeg var imponert jeg og, og det spiller enda bedre nå etter hva jeg forstår.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Gago skrev:
    Karma skrev:
    Valentino skrev:

dette innlegget, denne erkjennelsen, står det stor respekt av.
    et av de ærligste, modigste, og, hold dere fast, modneste, innlegg som noengang har vært skrevet her på hfs.

men, som endre askeland er inne på: er du fornøyd selv? er du fremdeles fornøyd?
    i så fall skal du ikke bry deg et sekund om hva haifai purken og andre purker mener.
    men dersom du selv alltid har hatt en nagende mistanke om at noe har vært feil, alvorlig feil, og fått det bekreftet gjennom ærlige tilbakemeldinger, så er full retrett eneste alternativ.

et anlegg må aldri få ødelegge musikkgleden, og gleden ved å drive med hi-fi som hobby.

lykke til med valgene dine fremover, karma.
    Anlegget både har, og gir fortsatt meg store musikkopplevelser. Når jeg likevel henger meg opp i hva andre mener, må det sees i et annet lys. Husk at dette var en meget stor investering for meg som familiemann. Jeg skulle få grønt lys fra min bedre halvdel til å bruke enormt mye penger på et musikkanlegg. Dermed må anlegget vurderes både ut fra den glede det kan gi oss, men også som en faktisk investering. Et "normalt" anlegg fra et anerkjent merke, vil opprettholde en viss annenhåndsverdi, uavhengig av hva enkelte måtte mene om ytelse og kvalitet. Et prosjekt som mitt blir derimot svært avhengig av anerkjennelse fra andre, for at det skal opparbeide en tilstrekkelig prestisje. Det er denne anerkjennelse og prestisje som er min garanti for at jeg ikke skal tape alt for mye, om/når anlegget en gang skal ut av huset igjen.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Jeg har fulgt med fra sidelinjen på dette spennende anlegget en stund, og for meg virker det som enkelte ser på denne type prosjekt som en personlig trussel mot den audiofile interessen. Her virker det som det brukes ressurser på å fokusere på de små (tilsynelatende negative) detaljene plukket ut av (høyst subjektive) tilbakemeldinger fra folk som har stikket innom, og det maktes å snu dette til å bli en generell svakhet med hele oppsettet (gjerne godt tildekket via syrlige kommentarer). Jeg må si det lukter mistenkelig som norsk jantelov av det hele....

At Karma åpner hjemmet sitt for kjente og ukjente for å dele dette spennende prosjektet med andre er det bare å ta av seg hatten for. Det sagt, det virker som de som har vært der har vært flinke til å komme med konstruktive tilbakemeldinger for hva de personlig foretrekker/ikke foretrekker, og etter som jeg har skjønt er også noe av dette brukt til grunn tidligere for å tune oppsettet i riktig retning. Sånn sett burde kanskje diskusjonen heller styres inn på HVA som egentlig beskrives av de som stikker innom, ikke minst HVORDAN det kan utbedres og ikke minst OM eieren i det hele tatt har ønske om å styre anlegget i den retningen! Det kunne jo blir konstruktivt, fremfor denne "Det var da trist med dette mislykkede prosjektet, jaja - bedre lykke neste gang!" holdningen fra individer som ikke en gang har hørt systemet, ei heller vet i hvilken retning EQ`en er styrt. :)

Når det gjelder diskusjonen rundt det som beskrives av enkelte som manglende utklinging; kan det ha noe med kort impulsrespons og lav utklingingstid (ekko) å gjøre? Jeg mener; det er jo ikke akkurat brukt elementer "midt på treet" i Gaia, og DEQ står vel sikkert også for en del korreksjon i tidsdomenet? I så fall bør det være mulig å tilpasse dette elektronisk. Det er jo det som er hele nøkkelen i dette systemet, at kokken kan kryddre lyden mot personlige preferanser. Kan jo ingenting om DEQX, men forstår at det er en del muligheter der. Evn. så finnes det mange andre alternativer i markedet (Thesus ventes det vel spent på) som for eks. norske Audiolense.

Min erfaring med tunge high-end oppsett som faktisk spiller på sitt aller beste (mao ganske få), er at de ofte har en veldig kontant lyd som kanskje er litt uvant i begynnelsen. Jeg har desverre ikke hørt Gaia, men minnes jeg hørte på Burmester B100 på det som kanskje best kan beskrives som semi-nærfeltslytting. Jeg fikk inntrykket at det var litt mindre utklingning enn jeg var vant til, men dette gjorde det hele svært ryddig - kanskje spesielt på litt mer krevende musikk. Jeg kom til konklusjonen om at det oppsettet faktisk var noe av det bedre jeg hadde hørt....

:)

N

nb

Gjest
    Tilbakemelding i samme gate kom vel også fra de som har besøkt Tangens store system på Hedmarken. Kanskje folk flest rett og slett ikke vet hvordan flat frekvensgang og lavt/kontrollert rombidrag låter - det er neppe mange som har det hjemme.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, utklingning er veldig mye (mest) en rom/refleksjonssak.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Kanskje litt rombidrag ikke er så dumt. Musikere hater jo å spille i rom med lite refleksjoner.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den diskusjonen er evig. Det er lite rombidrag i mitt anlegg, og jeg liker det godt. Det er mye rombidrag i vredensgnags anlegg og jeg liker det godt det også.

F.E. Toole/Harman International har forsket og funnet ut at folk liker høyttalere der det tonale forløpet er i orden. Hvorfor skulle Harmans populasjon like annerledes enn Karmas besøkende?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.575
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Den diskusjonen er evig. Det er lite rombidrag i mitt anlegg, og jeg liker det godt. Det er mye rombidrag i vredensgnags anlegg og jeg liker det godt det også.

F.E. Toole/Harman International har forsket og funnet ut at folk liker høyttalere der det tonale forløpet er i orden. Hvorfor skulle Harmans populasjon like annerledes enn Karmas besøkende?
    Jeg synes likevel at ddet er påfallende mange som sier at lyden er bedre i tkr Towers etter at jeg har fratatt DEQX oppgavene som dac/adc og satt inn en masterklokke i systemet, og bruker ambientdiskantene til OMF.
    mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, konverterkvalitetene i DEQX 2.6 får kritikk både her og der. Jeg har til og med hørt det hevdet at den ikke er stort bedre enn Behringer DCX-2496 sin.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Valentino skrev:

Hva betyr at det tonale forløpet er i orden på et språk også jeg kan forstå?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsene til Roda og Mbare. Men det kan det jo være mange årsaker til, deriblant:
    -DEQX var ikke i godlage nå
    -Det er andre justeringer siden jeg var der. Kanskje det har blitt bedre på noe, men gått utover annet?
    -Mine lytteerfaringer er for dårlig. Veldig tvilsomt ;D
    -Vi lytter til ulik musikk og "ser" etter forskjellige styrker/svakheter

Har hørt et par anlegg hvor det ikke låt sammenhengende og det bet jeg meg i merke umidelbart. Dette kan jeg ikke si jeg opplevde med Gaia. For meg var et mer at det hadde forbedringspotensiale på en del områder, men jeg synes det alikevel låt veldig bra.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tonalt forløp ok: At det måler (kontrollyttes selvsagt) rimelig flatt i lytteposisjonen.

Tangen ble nærmest kanonisert av pedal etter at han justerte noen få dB omkring 750Hz hos pedal da vi var hos ham i vår.
    Folk glemmer mellomtonen. Mellomtonen er min kjepphest. Jeg glemmer perspektiv og høyde i lydbildet og slikt noe. Det er kanskje fordi jeg har erfart at vidunderligheter der like gjerne kan komme på grunn av tonale avvik som noe annet.

Karma, det blir litt metadiskusjon fra min side dette her. Alt i beste mening!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn