BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.873
Altså: folk liker høyttalere som yter like mange dB for hele frekvensområdet når signalet har samme nivå?
Høres rimelig ut.
Høres rimelig ut.
Tviler på at mange har det hjemme. Derav min påstand at det muligens kan hørest uvant/annerledes/feil (stryk det som ikke passer) når man opplever det for første gang. Jeg <i>tror</i> ganske mange av oss hadde fått/har fått bakoversveis av et frekvensplott av eget anlegg.BT skrev:Altså: folk liker høyttalere som yter like mange dB for hele frekvensområdet når signalet har samme nivå?
Høres rimelig ut.
Tiltredes => opp med hodet og rak i ryggen!slowmotion skrev:Jeg synes det var og er veldig modig av Karma og i det hele tatt gi seg ut på et prosjekt som dette.
Men et slikt system som Gaia er en reise av ofte lang varighet,
og kanskje kommer man aldri helt frem til reisens ende.
Det vil være fjelltopper og dype daler som må forseres på en slik reise,
og av og til vil det føles tungt og fortsette.
Jeg håper du fatter nytt mot og fortsette reisen, Karma.
Folk liker i alle fall en jevn frekvensrespons. Like mange dB over hele frekvensregisteret vil noen ganger låte OK, andre ganger for lyst. Men så godt som aldri for mørkt. Dette er nok litt akustikkavhengig. Mere romklang = mer fall. Da snakker vi om en ufiltrert respons - med kamfiltereffekter og det hele.BT skrev:Altså: folk liker høyttalere som yter like mange dB for hele frekvensområdet når signalet har samme nivå?
Høres rimelig ut.
Jeg har gjort samme erfaring.Valentino skrev:Jeg glemmer perspektiv og høyde i lydbildet og slikt noe. Det er kanskje fordi jeg har erfart at vidunderligheter der like gjerne kan komme på grunn av tonale avvik som noe annet.
Hmmm...Valentino skrev:Jepp. Folk (altså resultatet av et utvalg folk) liker flat frekvensrespons. Det føles godt å være normal av og til. ;D
Dette må jeg få lov til å korrigere, da det slettes ikke stemmer. Måling har kun vært et nyttig verktøy. Det meste av justeringer har vært basert på ørene. Det heldige for meg, har vært rimelig god korrelasjon mellom mine og JRK sine preferanser.BT skrev:I Snickers-leiren har jeg inntrykk av at det viktige er hvordan ting måler, og ikke hva folk hører eller opplever.
Vil du tune anlegget på tvers av egne preferanser slik at den tilfeldige gjestelytter rapporterer lyden i mer udelt positive ordlag ? Det vil jeg i så fall ikke ha gjort var jeg deg, det er tross alt du som skal lytte til musikk over dette anlegget.Karma skrev:Dette må jeg få lov til å korrigere, da det slettes ikke stemmer. Måling har kun vært et nyttig verktøy. Det meste av justeringer har vært basert på ørene. Det heldige for meg, har vært rimelig god korrelasjon mellom mine og JRK sine preferanser.BT skrev:I Snickers-leiren har jeg inntrykk av at det viktige er hvordan ting måler, og ikke hva folk hører eller opplever.
Dersom negative tilbakemeldinger kun hadde kommet fra personer med felles, med dog en annen preferanse enn min, kunne jeg mye lettere ha ignorert det. Det har dog ikke vært tilfelle hos meg, og dermed blir saken noe annerledes. Samtidig er det også et faktum at noen få, men da også med bred lytteerfaring, har uttalt at dette anlegget på viktige parametere er noe av det beste de har hørt. Det gjør saken ganske komplisert.
Så lenge dog gjennomsnittet av tilbakemeldingene tilsier at prosjektets målsetting ikke er nådd, må jeg ta det på største alvor, uavhengig av min egen eventuelle tilfredshet. Jeg har i et annet innlegg prøvd å forklare hvorfor andres mening også betyr noe for meg når det gjelder dette anlegg.
Her må det fordypning, analyser og plan for tiltak på bordet. Et godt sted å begynne, er å finne ut hva og hvorfor man hører det som oppfattes som feil. En slik prosess blir også avgjørende for mitt eget videre engasjement og valg.
Jeg vil samtidig få takke for all oppmuntring, samt alle gode ideer og forslag. Det er til stor nytte og inspirasjon for meg!
Jeg vil selvsagt ikke prioritere andres preferanser på bekostning av min egen.HC skrev:Vil du tune anlegget på tvers av egne preferanser slik at den tilfeldige gjestelytter rapporterer lyden i mer udelt positive ordlag ? Det vil jeg i så fall ikke ha gjort var jeg deg, det er tross alt du som skal lytte til musikk over dette anlegget.
Det er en ting som virker å gå igjen når det gjelder Gaia og det er at det rapporteres å låte ulikt det man er vant med. Som oftest vil man da (tror jeg) foretrekke det man er vant med, i hvertfall på bakgrunn av en begrenset lytteperiode. Det er fullt mulig at man over tid når man lærer denne 'nye' klangen å kjenne vil like Gaia bedre og endog foretrekke den lydsignaturen. Jeg ville ikke la alt stå og falle med lytteintrykk over en kort kveld selvom jeg er sikker på at disse inntrykkene er oppriktige. Det er en grunn til at man tester komponenter over uker og måneder og ikke noen få timer.
Som jeg skrev er det et inntrykk jeg har, og lar meg villig korrigere på det. Snickers metoder har både tilhengere og motstandere, det er derfor jeg uttrykker det som en leir. Hvis det jeg skrev oppfattes som nekrolog blir det misforstått. Jeg har hele tiden ment at dette er et spennende prosjekt, og jeg har hele tiden håpet at det skulle bli et vellykket prosjekt, og jeg synes det er fryktelig leit om Karma og/eller Snicker'n ikke blir fornøyd med resultatet når de har lagt så mye initiativ, penger, arbeid, tålmodighet, osv. i dette prosjektet.vredensgnag skrev:Mye rart i denne tråden nå. "I Snickers-leiren har jeg inntrykk av at det viktige er hvordan ting måler, og ikke hva folk hører eller opplever."
Kanskje en og annen burde ta rev i seilene. Hva er en Snickers-leir? At noen arbeider med Klasse-D synes å få mange til å sette lyden i vrangstrupen. Er jammen glad jeg ikke går med amp-fordommer, for det blir man tydeligvis amper og døv av. Jeg lytter gladelig til hva det måtte være av anlegg, så lenge det er et klokt forhold mellom bevegd luftmasse og rom det skal lyttes i.
Spørsmålet er om Gaia ydes rettferdighet der de står. Har ikke hørt dem, men har alltid stusset når jeg har sett bildene. På den annen side har man sett bilder av Pedals anlegg, som også virker overdimensjonert i forhold til rommet, men der rapporter tilsier at lyden er upåklagelig.
Etter å ha fulgt Gaia-tråden syns jeg BTs innspill, sitert ovenfor, faller på sin egen uopplyste urimelighet. Det er da tydelig at hva ørene forteller har hatt mye å si.
Personlig mistenker jeg at man kanskje har tuklet for mye med elektronikken, på vei fra kildesignal frem til ht-element. Det er gått mote i å rote rundt med DSP nå, for å korrigere alt mulig, og jeg klarer ikke fri meg for at man da faktisk roter med signalet, frekvensgangen og det naturlige leiet musikken er satt i. Jeg har hørt DSP-korrigerte rom der lyttetretthet oppstod temmelig fort, fordi det jeg hørte ikke lød riktig.
For alt vi vet sluker Karmas rom høye frekvenser, eller også har man boostet noe hvis harmonier tar detaljene i høyere lag. Og la oss huske at Mbare og RoDa har lyttet gitt sine utgangspunkt - jeg har ingen grunn til å betvile herrenes kompetanse eller velvilje, og har lest mange av deres lytteinntrykk med stor interesse. Samtidig minnes jeg mang en messerapport, der folk dømmer anlegg nord og ned, som om de som har arbeidet med det skulle være innpå døve - det er nok en grunn til at det lyder som det lyder. Sikkert mange som ikke ville likt lyden jeg har hjemme, men meg treffer den!
At oppsettet ikke skulle kunne spille meget godt betviler jeg sterkt.
Og jeg skjems også på såkalt hifi-interessertes vegne over at man i slik utstrekning ikke har applaudert det nybrottsarbeid som Karma villig har igangsatt. Heldigvis er det flere her som etter Karmas utbrudd har kommet med gode forslag til utbedring, fremfor å hvesse penn og blyant på nekrologen.
Selvfølgelig, men vi hifi-galninger er jo ofte meget lett påvirkelige og opptatt av hva andre tenker og mener om anleggene våre. Det er vel en av grunnene til at mange av oss (meg selv inkludert) bytter utstyr i tide og utide. Jeg maner bare til litt kaldt vann i blodet og å stole på egne ører. Ellers så kan selvfølgelig alt bli bedre, det er alltid stort rom for forbedring hvis man har virkeligheten som referanse.Karma skrev:Jeg vil selvsagt ikke prioritere andres preferanser på bekostning av min egen.
Dette går mer på en litt ydmyk erkjennelse av at det jeg i dag eventuelt selv opplever som godt, kanskje kan bli bedre uansett. Egne preferanser kan vel også være et dynamisk begrep, basert på erfaring og nye inntrykk?
Come to think of it ... jf. nærmik-opptak og vredens rabuleringer om «naturlig klang», jf. min forrige rabulering om nærfelt lytting m.v. :Valentino skrev:Ja, utklingning er veldig mye (mest) en rom/refleksjonssak.
Dette er en merkelig seiglivet myte. Jeg har vært med Snickers på andre prosjekter, og regnes sikkert av den grunn som medlem av "Snickers-leiren", uten at jeg helt skjønner hva det innebærer. Er det slik at dersom man er venn med noen, så hører man til dennes "leir"? Jeg kan informere om at jeg jeg ganske ofte er uenig med mine venner.BT skrev:I Snickers-leiren har jeg inntrykk av at det viktige er hvordan ting måler, og ikke hva folk hører eller opplever.
Men hva som låter godt er jo høyst subjektivt. Jeg registrerer at du var utrolig entusiastisk over lydkvaliteten da du lyttet den 18 januar (s. 6 i tråden). Hva folk opplever som naturlig lyd er tydeligvis svært usammenfallende, jamnført med hva som er skrevet i denne tråden.roffe skrev:Dette er en merkelig seiglivet myte. Jeg har vært med Snickers på andre prosjekter, og regnes sikkert av den grunn som medlem av "Snickers-leiren", uten at jeg helt skjønner hva det innebærer. Er det slik at dersom man er venn med noen, så hører man til dennes "leir"? Jeg kan informere om at jeg jeg ganske ofte er uenig med mine venner.BT skrev:I Snickers-leiren har jeg inntrykk av at det viktige er hvordan ting måler, og ikke hva folk hører eller opplever.
Uansett, siden jeg har vært med Snickers på andre prosjekter, så kan jeg informere om at mesteparten av kvalitetssikringen gjøres med lytting til musikk. Jeg vil si at man kan dele det i to: Man bruker lytting for å finne ut om det låter som det skal. Gjør det ikke det, så bruker man målinger og korrigering i delefiltre (evt. i DEQX for aktive systemer) for å nå målet om at det skal lyde bra.
Altså er det helt klart lyttingen som er i sentrum når man skal avgjøre om det låter godt. Men målinger er helt sentralt for en høyttalerkonstruktør når han skal finne konkrete avvik som kan rettes for å bedre lytteinntrykket.
Hva er tilfredsstillende etterklang?Ludo skrev:Men burde man ikke forvente at et anlegg til 6-700.000,- burde kunne håndtere etterklang på en tilfredsstillende og realistisk måte uten at man skal skru seg ihjel på en DEQX?
Også synes jeg det er litt mer konstruktivt å forholde seg til fakta som pr dato er at Karma føler at oppsettet ikke harmonerer med pris, istedet for å bruke tid og krefter på å analysere hva Mbare mener om oppsettet. Er jo Karma som skal være fornøyd her, eller hur?
Om du ser i innlegget så står tilfredsstillende sammen med realisme. Ser du hvor jeg vil?Snickers-is skrev:Hva er tilfredsstillende etterklang?
Nå tror jeg du tillegger meg i overkant mye interesse for dine innleggSnickers-is skrev:Hvorfor ser du rødt med en gang det dukker opp innlegg fra meg?
Slapp av, gutter! Jeg har allerede latt meg korrigere på dette.Espen R skrev:Men hva som låter godt er jo høyst subjektivt. Jeg registrerer at du var utrolig entusiastisk over lydkvaliteten da du lyttet den 18 januar (s. 6 i tråden). Hva folk opplever som naturlig lyd er tydeligvis svært usammenfallende, jamnført med hva som er skrevet i denne tråden.roffe skrev:Dette er en merkelig seiglivet myte. Jeg har vært med Snickers på andre prosjekter, og regnes sikkert av den grunn som medlem av "Snickers-leiren", uten at jeg helt skjønner hva det innebærer. Er det slik at dersom man er venn med noen, så hører man til dennes "leir"? Jeg kan informere om at jeg jeg ganske ofte er uenig med mine venner.BT skrev:I Snickers-leiren har jeg inntrykk av at det viktige er hvordan ting måler, og ikke hva folk hører eller opplever.
Uansett, siden jeg har vært med Snickers på andre prosjekter, så kan jeg informere om at mesteparten av kvalitetssikringen gjøres med lytting til musikk. Jeg vil si at man kan dele det i to: Man bruker lytting for å finne ut om det låter som det skal. Gjør det ikke det, så bruker man målinger og korrigering i delefiltre (evt. i DEQX for aktive systemer) for å nå målet om at det skal lyde bra.
Altså er det helt klart lyttingen som er i sentrum når man skal avgjøre om det låter godt. Men målinger er helt sentralt for en høyttalerkonstruktør når han skal finne konkrete avvik som kan rettes for å bedre lytteinntrykket.
Etterklang er jo i aller høyeste grad romavhengig. Hvordan skal en konstruktør forutsi hva slags rom høyttalerne skal stå i? Det ultimate målet for et kompromissløst (!) oppsett må jo være at høyttaleren i seg selv har så lite etterklang som mulig, og heller la kokken få muligheten til å justere hvor mye rommet skal spille inn på lyden.Ludo skrev:Men burde man ikke forvente at et anlegg til 6-700.000,- burde kunne håndtere etterklang på en tilfredsstillende og realistisk måte uten at man skal skru seg ihjel på en DEQX?
Nå ser jeg jo at det skulle stått utklinging istedet for etterklang. Retter det i innlegget... :-[HåkonN skrev:Etterklang er jo i aller høyeste grad romavhengig. Hvordan skal en konstruktør forutsi hva slags rom høyttalerne skal stå i? Det ultimate målet for et kompromissløst (!) oppsett må jo være at høyttaleren i seg selv har så lite etterklang som mulig, og heller la kokken få muligheten til å justere hvor mye rommet skal spille inn på lyden.Ludo skrev:Men burde man ikke forvente at et anlegg til 6-700.000,- burde kunne håndtere etterklang på en tilfredsstillende og realistisk måte uten at man skal skru seg ihjel på en DEQX?