Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å forstå alle begrepene som brukes i hifi-verdenens ulike stammespråk jeg også.

Når jeg hører ordet utklinging tenker jeg på fenomenet Stradivarius. Hva er det med disse instrumentene som ble laget av familien Stradivari på 16-1700-tallet som det finnes ca 650 av som gjør at folk kan finne på å betale over 23 mill for? Man skulle jo tro at med dagens teknologi burde man lett kunne gruse disse på byggekvalitet? Det som kjennetegner en Stradivari er den store fyldige lyden. Jeg tenker også på rørforsterkere. Da jeg var "liten" og spilte i band husker jeg at alle gitarister ble blanke i øynene straks det ble snakk om rørforsterkere til gitaranlegget. Igjen fikk man den store fyldige lyden. Og i hifi-verdenen er det mange som sverger til rørforsterkere og vinyl, ja faktisk har jeg jo selv havnet der etter hvert. Er det fordi vi reagerer positivt på en slik lydsignatur? Tilfører dette musikken noe som har forsvunnet i studio/miksebord? Vi vil ikke ha for mye av dette, naturligvis, men en passelig dose, som Bremnes synger om på Ly, og noen vil ha mer enn andre, vi har ulike idealer. Kanskje blir resultatet av fravær av forvregning og elementer som stopper for raskt rett og slett for klinisk lyd og for lite "menneskelighet". Jeg har ikke svaret på dette, jeg bare tenker høyt.

Det jeg har lurt på når det gjelder Gaia er om leverandøren er fornøyd med resultatet, og det virker det som han er, bortsett fra at deqxen må komme i orden, og en endring av noen diskanter og kanskje noe annet, som jeg ikke helt forsto. Hvis kjøperen da ikke er fornøyd kan de vel ikke ha helt samme ideal? Eller blir Karma for opptatt av hva andre mener? De som savner utklinging og slikt.

V

vredensgnag

Gjest
    Bx skrev:
    Man hører da utklinging på konsert, vredensgnag

Diverse strengeinstrumenter som bruker anslag - piano, gitar etc her er det bare papplyd igjen uten utklinging.
    Presis - som jeg skriver:

Musikere bruker ordet om lyden som henger igjen når de slutter å motivere instrumentet, uten å ha dempet det.

Men det virker ikke som om det er slik HiFi-folk bruker det. Eller var det pappanslag de lyttet til Mbare og RoDa.

I mitt innlegg tilføyde jeg en setning om at det er utklingen som nok avgjør ett instruments karaktér fra et annet, når det ellers overholder de kriterier som er pålagt for hvordan det skal bygges. Måten et Steinway omfavner tonene som slås på det avgjør instrumentets karaktér.

Og har du noensinne hørt et Steinway som står på et mykt underlag, skjønner man hvor mye underlaget har å si for et slikt instrument, da kunne du like gjerne lyttet til et Upright.

Men det er ikke slik vi bruker utklinging i HiFi.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Utklingning i instrumenter og rom er jo ikke noe en høyttaler egentlig kan skille mellom. Når det gjelder avspillingssiden så kan man velge å skape fokus eller velge å ikke skape fokus rundt dette. Man kan også ha gjennomgående mye ringing som vil forsterke opplevelsen av utklinging og etterklang. Førstnevnte har vært forsøkt moderert mens sistnevnte har vært forsøkt unngått i akkurat denne konstruksjonen.

Dersom jeg hører noe jeg liker ved avspilling av en bestemt innspilling, for så å høre at samme oppsett bare roter til alt på en helt annen innspilling, da vil jeg forsøke å finne ut hvorfor det jeg hører ikke stemmer den andre innspillingen. Om jeg kommer frem til at "det jeg likte" på den første innspillingen er det som skaper problemer mener jeg det riktige er å først fjerne dette (back to basic) for så å søke etter metoder der man kan gjenskape dette eller deler av dette ved hjelp av andre metoder.

Til syvende og sist er det her snakk om et lydbilde der en del gjerne vil henge på mer pynt, men er det gitt at det juletreet med mest pynt er penest?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    vredensgnag skrev:
    Og la meg til slutt tilføye at jeg er dypt skeptisk til hifi lyttesessions etter at man har kjørt i bil i lange strekk. Påkjenningen på øret av veistøy, carfi, o.a. tilsier at ørets følsomhet er betydelig nedsatt en god stund.
    En gang opplevde jeg å høre en mus gå i gresset, flere meter unna der jeg satt. Det skjedde etter at jeg hadde sittet i total stillhet i flere timer.
    Enig, Jeg nyter musikk best etter å ha vært i stillhet en god stund, og helst sent på kvelden, når B-mennesket i meg har våknet til liv. ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    hmmm ... jeg har flere spørsmål, jeg.

Ble nysjerrig på hva som skaper denne illusjonen av kort utklinging eller etterklang.
    Beklager at jeg blander de to begrepene.

Kan det være noe slags støy i Gaia? Ikke så det høres direkte, men slik at det påvirker etterklangen?

Kan det være at gjestene er vant til og liker høyttalere som påvirker lytterommet mer enn Gaia gjør?
    For eksempel panelhøyttalere eller kassehøyttalere?

Eller at gjestene er vant til høyttalere som har flere resonanser og derfor ringer lystig i vei på en annen måte etter hver tone enn Gaia gjør?

Andre ting?

Kanskje Gaia har mindre kompresjon enn andre høyttalere, slik at de svake lyder og derved også utklinging
    blir svakere enn man er vandt til fra høyttalere som komprimerer mer?

Ikke vet jeg, men det er slike ting jeg lurer på når jeg leser denne tråden...

V

vredensgnag

Gjest
    For tiden står jeg overfor en "utklingingsutfordring."
    I går fikk jeg i hus 12 kassetter med Wagners Ringen, Solti-versjonen. I forseglet boks. Når jeg lytter til den første, Das Rheingold, kan jeg velge mellom å slå inn Dolby-B eller kjøre uten Dolby støyreduksjon. Med reduksjonen dempes klanginntrykket - det lyder likevel riktig, uten støyreduksjonen løftes det hele, og blir lysere (med Dolby-C dempes det klart for meget).
    En ren EQ-effekt oppstår, der jeg mener at Dolby OFF må være mest opprinnelig.
    Har nærlyttet med hodetelefon, og fått bekreftet mitt inntrykk fra å lytte i hovedanlegget - det er unødvendig å kjøre med støyreduksjon, opptaket er så rent at jeg sannsynligvis lager kopi til harddisk uten Dolby-B. Det eneste måtte være om det å kjøre uten reduksjon gjør kvinnenes stemmer for lyse. For Dolby pre-emphasis har jo løftet lyden betraktelig, og da kan det bli rart å ikke kjøre de-emphasis i avspillingen.

Men jeg syns at jeg får en riktigere musikalsk utklinging når Dolby-B er avslått. Jeg kommer til å prøvelytte til andre av operaene i serien før endelig avgjørelse, siden de ble tatt opp over et langt tidsspenn, og teknikken utviklet seg i løpet av de åtte årene.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    BT skrev:
    Jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å forstå alle begrepene som brukes i hifi-verdenens ulike stammespråk jeg også.
    Der har du min fulle forståelse. Jeg får ofte følelsen av at man utvikler et språk som kan erstatte kunnskap om det en forsøker å si. Man bruker ord som er så malende at de egentlig kun er et resultat av at noen har forsøkt å føle seg frem etter å ha lest noen av disse ordene før og forsøker å sette ord på en følelse. Det er nok derfor man kan høre samme ord brukt om to vidt forskjellige ting, og de som bruker dem klarer aldri å redegjøre for hva de mener.

BT skrev:
    Når jeg hører ordet utklinging tenker jeg på fenomenet Stradivarius. Hva er det med disse instrumentene som ble laget av familien Stradivari på 16-1700-tallet som det finnes ca 650 av som gjør at folk kan finne på å betale over 23 mill for? Man skulle jo tro at med dagens teknologi burde man lett kunne gruse disse på byggekvalitet? Det som kjennetegner en Stradivari er den store fyldige lyden.
    Stradivarius-fenomenet ble ganske grundig tilbakevist for en tid tilbake. Det var minst en tråd om det her på HFS også. Det viste seg at når man ikke hadde kunnskap om hvilket instrument man hørte så foretrakk selv ikke meget erfarne musikere Stradivarius-lyden.

BT skrev:
    Jeg tenker også på rørforsterkere. Da jeg var "liten" og spilte i band husker jeg at alle gitarister ble blanke i øynene straks det ble snakk om rørforsterkere til gitaranlegget. Igjen fikk man den store fyldige lyden.
    En gitarforsterker skal jobbe fra ca 6dB før klippegrensa og til langt over denne. Her gir rørene en type klipping som er helt forskjellig fra transistorer ved at det harmoniske overtonespekteret fordeler seg helt annerledes og siden klippeområdet er så bredt kan man fint spille ganske dynamisk selv om forsterkeren klipper for fullt. Vi snakker her om et område som begynner med sikkert 10% THD og opp til over 100%, et område jeg mener er helt uinteressant i hifisammenheng.

BT skrev:
    Og i hifi-verdenen er det mange som sverger til rørforsterkere og vinyl, ja faktisk har jeg jo selv havnet der etter hvert. Er det fordi vi reagerer positivt på en slik lydsignatur?
    Her benyttes rørenes mest lineare område, i hvertfall ideelt sett, selv om jeg har hørt hurrarop fra enkelte i det forsterkeren klipper ganske tydelig.

Et annet vesentlig aspekt er at innenfor det lineare området til rør har de ikke stort mer til felles lydmessig enn tilfeldig valgte forsterkere på tvers av teknologileirene.

BT skrev:
    Tilfører dette musikken noe som har forsvunnet i studio/miksebord? Vi vil ikke ha for mye av dette, naturligvis, men en passelig dose, som Bremnes synger om på Ly, og noen vil ha mer enn andre, vi har ulike idealer.
    Jeg mener bestemt dette handler om matching og ikke om hvilken teknologi man velger.

BT skrev:
    Kanskje blir resultatet av fravær av forvregning og elementer som stopper for raskt rett og slett for klinisk lyd og for lite "menneskelighet". Jeg har ikke svaret på dette, jeg bare tenker høyt.
    Hvor mye pynt er egentlig nok? Når blir det alt for mye?

BT skrev:
    Det jeg har lurt på når det gjelder Gaia er om leverandøren er fornøyd med resultatet, og det virker det som han er, bortsett fra at deqxen må komme i orden, og en endring av noen diskanter og kanskje noe annet, som jeg ikke helt forsto. Hvis kjøperen da ikke er fornøyd kan de vel ikke ha helt samme ideal? Eller blir Karma for opptatt av hva andre mener? De som savner utklinging og slikt.
    Du er nok inne på noe, men skrittet fra DEQX og videre til Theseus vil nok også bli stort selv om mer utklingning (les juletrepynt) ikke nødvendig vis hører med blant de prioriterte faktorene.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    slowmotion skrev:
    Ble nysjerrig på hva som skaper denne illusjonen av kort utklinging eller etterklang.
    Beklager at jeg blander de to begrepene.
    Jeg tror faktisk ikke det er så galt å blande disse til en viss grad i gjengivelsessammenheng.

slowmotion skrev:
    Kan det være noe slags støy i Gaia? Ikke så det høres direkte, men slik at det påvirker etterklangen?
    For seansen var varmepumpe/AC slått av, men terrassedøra stod åpen store deler av tiden, og ble til slutt lukket nettopp grunnet støy fra trafikk utenfor.

Jeg tror ikke støy fra elektronikken i oppsettet er et problem i denne sammenhengen.

slowmotion skrev:
    Kan det være at gjestene er vant til og liker høyttalere som påvirker lytterommet mer enn Gaia gjør?
    For eksempel panelhøyttalere eller kassehøyttalere?
    Hva de foretrekker er en sak, men det rent faktiske forhold er jo at de aller fleste har høyttalere med mer rompåvirkning.

slowmotion skrev:
    Eller at gjestene er vant til høyttalere som har flere resonanser og derfor ringer lystig i vei på en annen måte etter hver tone enn Gaia gjør?
    Her er det jo også slik at man vanskelig kan få mindre resonanser og ringing, og at det rent faktiske forhold er at de fleste naturlig har mer ringing og resonanser, simpelt hen grunnet hva som kan oppdrives på markedet.

slowmotion skrev:
    Ja, frekvensgangen, slik som Vredensgnag nevner i innlegget rett etter.

slowmotion skrev:
    Kanskje Gaia har mindre kompresjon enn andre høyttalere, slik at de svake lyder og derved også utklinging
    blir svakere enn man er vandt til fra høyttalere som komprimerer mer?
    Dette vil være en faktor som bidrar noe. Jo mindre dynamikk jo mer vil man høre av de svakere tingene i lydbildet.

R

RoDa

Gjest
    Pynt på jueltreet, ikke kjøre bil? Utklinging meg her og der!

Jeg gir meg ende over, og beklager at jeg dro til Karma på mandag.
    Mbare er en sur nissekuk av en nordlending som bare sier navnet sitt, så tenk dere hvordan han er å sitte sammen med i bil i mange timer!!
    Og nå vil dere ha meg til å GÅ sammen med han (eller kanskje sykle?) sånn at vi ikke har bilsus i ørene??

Jeg er dypt uenig i mye av det som sier her i tråden, men unnlater å kommentere mer.
    Det kan ikke føre noe godt med seg.

Repeterer mitt innspill til Karma, reis rundt for å besøke folk (alene) og gjør deg opp din egen mening om hva som er bra eller ikke bra.

Mvh
    Rolf

N

nb

Gjest
    RoDa skrev:
    Og nå vil dere ha meg til å GÅ sammen med han (eller kanskje sykle?) sånn at vi ikke har bilsus i ørene??
    Det har jo sannsynligvis mye mer å si for lytteopplevelsen enn det meste som diskuteres over ørten sider på dette forum, så hvorfor ikke?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    I går fikk jeg i hus 12 kassetter med Wagners Ringen, Solti-versjonen. I forseglet boks. Når jeg lytter til den første, Das Rheingold, kan jeg velge mellom å slå inn Dolby-B eller kjøre uten Dolby støyreduksjon. Med reduksjonen dempes klanginntrykket - det lyder likevel riktig, uten støyreduksjonen løftes det hele, og blir lysere (med Dolby-C dempes det klart for meget).
    Har nærlyttet med hodetelefon, og fått bekreftet mitt inntrykk fra å lytte i hovedanlegget - det er unødvendig å kjøre med støyreduksjon, opptaket er så rent at jeg sannsynligvis lager kopi til harddisk uten Dolby-B. Det eneste måtte være om det å kjøre uten reduksjon gjør kvinnenes stemmer for lyse. For Dolby pre-emphasis har jo løftet lyden betraktelig, og da kan det bli rart å ikke kjøre de-emphasis i avspillingen.

Men jeg syns at jeg får en riktigere musikalsk utklinging når Dolby-B er avslått. Jeg kommer til å prøvelytte til andre av operaene i serien før endelig avgjørelse, siden de ble tatt opp over et langt tidsspenn, og teknikken utviklet seg i løpet av de åtte årene.
    Ot.
    Dolby NR: A, B, C, S, SR etc. er en kompander sak - ved innspilling komprimeres dynamikken og ved avspilling ekspanderes dynamikken. De varierer først og fremst mht hvor mange frekvensbånd som brukes - Dolby A bruker 4 bånd, B bruker et «sliding band», C bygger videre på B med tillegg for ekstra kompander for bass og en «anti saturation» funksjon og frekvensmanipulering. SR er en flebåndsutgave av A med adaptiv filtrering og mer agressiv maksimering. S er hifiutgaven av SR. HX var en «oppfinnelse» fra B&O hvor Dolby forvaltet lisensieringen, og gikk ut på å modulere bias på tapen etter signale for å unngå magnetiskmetning, spesielt mht diskant med høyt nivå. Se Wikipedia

mvh
    KJ

V

vredensgnag

Gjest
    KJ skrev:
    vredensgnag skrev:

Ot.
    Dolby NR: A, B, C, S, SR etc. er en kompander sak - ved innspilling komprimeres dynamikken og ved avspilling ekspanderes dynamikken. De varierer først og fremst mht hvor mange frekvensbånd som brukes - Dolby A bruker 4 bånd, B bruker et «sliding band», C bygger videre på B med tillegg for ekstra kompander for bass og en «anti saturation» funksjon og frekvensmanipulering. SR er en flebåndsutgave av A med adaptiv filtrering og mer agressiv maksimering. S er hifiutgaven av SR. HX var en «oppfinnelse» fra B&O hvor Dolby forvaltet lisensieringen, og gikk ut på å modulere bias på tapen etter signale for å unngå magnetiskmetning, spesielt mht diskant med høyt nivå. Se Wikipedia

mvh
    KJ
    Som jeg skriver, og du siterer:

Det eneste måtte være om det å kjøre uten reduksjon gjør kvinnenes stemmer for lyse. For Dolby pre-emphasis har jo løftet lyden betraktelig, og da kan det bli rart å ikke kjøre de-emphasis i avspillingen.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:

Mbare er en sur nissekuk av en nordlending som bare sier navnet sitt, så tenk dere hvordan han er å sitte sammen med i bil i mange timer!!

Jeg er dypt uenig i mye av det som sier her i tråden, men unnlater å kommentere mer.

Repeterer mitt innspill til Karma, reis rundt for å besøke folk (alene) og gjør deg opp din egen mening om hva som er bra eller ikke bra.

Mvh
    Rolf
    Noen argumenter må man jo regne med blir laget mot seg når man tramper på tærne til de med den hele og fulle sannhet?? ;)

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    RoDa skrev:

Mvh
    Rolf
    ahahhahaaah..host..kremt.. artig innlegg RoDa... ;D
    Synes jeg ser dere går der og støer hverandre opp med bukseræva slengende,
    og Mbare med nisselua på snei ;D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.333
    Valentino skrev:
    Utklingning som hifiord er noe annet tror jeg. Jeg forstår ikke helt ordet, og det er kanskje derfor det er litt lite utklingning hos meg. ;)
    Utklinging kan enkelt beskrives på følgende måte: Slå på et triangel i et helt vanlig rom, og du hører resonansen/utklinginga på instrumentet. Eller finn frem din akustiske gitar, slå på strengene og du hører at strengene vibrerer/klinger ut.

Det er spesielt her ICE kommer til kort: ikke får du transientoppstarten på en naturlig måte og utklinginga på instrumentene er for kort.
    Referansen her er ikke anlegget til Pedal eller meg, men simpelthen hvordan instrumentet låter i et helt vanlig rom. Punktum!

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Espen R skrev:
    Valentino skrev:
    Utklingning som hifiord er noe annet tror jeg. Jeg forstår ikke helt ordet, og det er kanskje derfor det er litt lite utklingning hos meg. ;)
    Utklinging kan enkelt beskrives på følgende måte: Slå på et triangel i et helt vanlig rom, og du hører resonansen/utklinginga på instrumentet. Eller finn frem din akustiske gitar, slå på strengene og du hører at strengene vibrerer/klinger ut.

Det er spesielt her ICE kommer til kort: ikke får du transientoppstarten på en naturlig måte og utklinginga på instrumentene er for kort.
    Referansen her er ikke anlegget til Pedal eller meg, men simpelthen hvordan instrumentet låter i et helt vanlig rom. Punktum!
    Har ikke noe problem med å høre dette hjemme hos meg ihvertfall, med et helt vanlig anlegg bestående av
    scanspeak D9500 diskanter, seas excel elementer, gode delefiltere og advantage elektronikk. (Luftig plassert)
    Utklingingen er der i aller aller høyeste grad. Mulig det er rommet på 40kvm som yttligere forsterker det.
    Men fy..fa.. det er som å sitte på 1 rad når clapton drar igang gitaren sin og disse "oslo indianerne" drar igang fløytene sine.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har gått vekk fra popcorn, og tyr nå til sigarer. Det er sommer.

Espen R - de du skriver om Klasse-D er fordomsfullt sprøyt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Arkiveres under Tøyseprat.

Popcorn/sigarer/whatever. Kanskje Karma skulle låse tråden sin i varmen?

N

nb

Gjest
    Hvordan skulle en forsterkerteknologi kunne begrense utklingingen til instrumenter?? Tenker den "nei, akkurat dette var utklinging, det gidder jeg ikke forsterke"?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    Det kunne evnt åpnes en egen tråd med temaet "etterklang/utklinging"?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    Hvordan skulle en forsterkerteknologi kunne begrense utklingingen til instrumenter?? Tenker den "nei, akkurat dette var utklinging, det gidder jeg ikke forsterke"?
    Er det ikke det som er "switch-mode"?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    RoDa skrev:

;D ;D ;D

Jeg er imponert over hva du faktisk frivillig har gått igjennom bare for å få og videreformilde noen lytteinntrykk. Hvis dere kommer til Trondheim en gang håper jeg virkelig dere har tenkt å gå så dere hører utklingingen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.333
    nb skrev:
    Hvordan og hvorfor er helt uinteressant i denne sammenheng. Det bare er sånn. Jeg og "Pedal" snakket også litt om ICE når jeg var på besøk.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bilde i hodet av Mbare og RoDa på hifipilegrimsferd til Nidaros, sekkene fulle av Mariekjeks.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    Espen R skrev:
    Hvordan og hvorfor er helt uinteressant i denne sammenheng. ....

Er det ikke nettopp hvordan og hvorfor som er interessant?
    Hvis vi fant ut litt mer om hvordan og hvorfor kunne vi jo kanskje ende opp med enda litt bedre lyd?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gamle Paul W. Klipsch skal ha sagt noe sånt som

I've made up my mind. Don't confuse me with the facts.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Valentino skrev:
    Bilde i hodet av Mbare og RoDa på hifipilegrimsferd til Nidaros, sekkene fulle av Mariekjeks.
    I såfall skal vi sørge for vafler og trøndersk fiinkultur til de kommer fram.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    slowmotion skrev:
    Espen R skrev:

Hvis vi fant ut litt mer om hvordan og hvorfor kunne vi jo kanskje ende opp med enda litt bedre lyd?
    Enig

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.333
    BT skrev:
    Valentino skrev:
    I såfall skal vi sørge for vafler og trøndersk fiinkultur til de kommer fram.

Er den nye Vømmel'n CD en remastering? De tidligere CD'ene låter dårlig.

N

nb

Gjest
    Espen R skrev:
    Hvordan og hvorfor er helt uinteressant i denne sammenheng. Det bare er sånn. Jeg og "Pedal" snakket også litt om ICE når jeg var på besøk.
    Det er ekstremt lite, om noe, i den tekniske verden "som bare er sånn"

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Espen R skrev:
    Er den nye Vømmel'n CD en remastering? De tidligere CD'ene låter dårlig.
    Jeg aner ikke - jeg har dem bare på vinyl. Men det var vel noe ekstramateriell på den nye CD-n så da må jeg nok anskaffe den også. Bildet var før øvrig Vømlingen, og ikke Vømmøl'n.

Edit: beklager avsporingen... :-[

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke hørt Gaia, men overraskes ikke over at det tar tid å få noe så komplekst og uprøvd til å "sitte". Pedals anlegg (som jeg heller ikke har hørt) er, på tross av store ambisjoner og mangelen på komprisser bare "litt mer enn toveis", og han har brukt mye tid på å få det til.
    Jeg synes det er storveis at Snickers skriver om hva som er gjort og hvordan det virker (i følge ham), så kan de med forstand forholde seg til det. Det er tilsvarende skuffende at dette i hovedsak møtes med en kritikk i et så ullent språk at den ikke kan brukes til så mye i forhold til å få ut det som måtte være av potensiale i systemet (gitt eierens preferanser).
    Det er skuffende lite kred å få her for å satse høyt og hardt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.333
    slowmotion skrev:
    Espen R skrev:

Ting er som de er, uavhengig av vår forståelse av teknikken (eller manglende forståelse). At vi skal søke å forstå, det er jeg enig i. Inntil videre bruker jeg min akustiske hukommelse på hvordan instrumenter og vokaler høres ut uten elektronisk forsterkning. Og dette er mitt mål på hvordan jeg ønsker at det skal høres ut med forsterkning. Så enkelt er det.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    totte skrev:
    Jeg har ikke hørt Gaia, men overraskes ikke over at det tar tid å få noe så komplekst og uprøvd til å "sitte". Pedals anlegg (som jeg heller ikke har hørt) er, på tross av store ambisjoner og mangelen på komprisser bare "litt mer enn toveis", og han har brukt mye tid på å få det til.
    Jeg synes det er storveis at Snickers skriver om hva som er gjort og hvordan det virker (i følge ham), så kan de med forstand forholde seg til det. Det er tilsvarende skuffende at dette i hovedsak møtes med en kritikk i et så ullent språk at den ikke kan brukes til så mye i forhold til å få ut det som måtte være av potensiale i systemet (gitt eierens preferanser).
    Jeg synes det er gitt mye kredit her for å satse høyt, men naturligvis ikke bare kred.

Noen ser ut til å mene at RoDa slaktet Gaia. Jeg synes omtalen var langt mer balansert enn som så.

Han skriver om utrolig ensartet bass, at de har evnen til å spille svært høyt, med overveldende trykk og med kontroll. De fleste vil anse disse momentene som positive.

At anlegget ikke oppfattes som omsluttende kan oppfattes som kritikk, men ikke nødvendigvis.

At det ikke låter ensartet gjennom frekvensgangen er negativt, og kan som nevnt forklares med defekt DEQX. Snicker'n ser for øvrig ut til å være uenig i dette.

At RoDa vil ha et oppsett til å klinge mer ut kan ha med lydideal å gjøre. Snicker'n kaller dette juletrepynt og sier at dette er noe han ønsker å unngå, med andre ord preferansene er forskjellige. Det er ment å være sånn. Dette er et problem dersom ingen andre enn produsenten vil ha det sånn. Men dersom kundesegmentet han ønsker å nå liker det sånn er det naturligvis sånn det bør være.

Ullent språk blir det gjerne når folk skal beskrive lyd med ord. Ord som er klart definerte og vanlig brukt i et hifi-miljø kan virke ullent og uforståelig for andre.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    totte skrev:
    Jeg synes det er gitt mye kredit her for å satse høyt, men naturligvis ikke bare kred.

Noen ser ut til å mene at RoDa slaktet Gaia. Jeg synes omtalen var langt mer balansert enn som så.

Han skriver om utrolig ensartet bass, at de har evnen til å spille svært høyt, med overveldende trykk og med kontroll. De fleste vil anse disse momentene som positive.

At anlegget ikke oppfattes som omsluttende kan oppfattes som kritikk, men ikke nødvendigvis.

At det ikke låter ensartet gjennom frekvensgangen er negativt, og kan som nevnt forklares med defekt DEQX. Snicker'n ser for øvrig ut til å være uenig i dette.

At RoDa vil ha et oppsett til å klinge mer ut kan ha med lydideal å gjøre. Snicker'n kaller dette juletrepynt og sier at dette er noe han ønsker å unngå, med andre ord preferansene er forskjellige. Det er ment å være sånn.

Ullent språk blir det gjerne når folk skal beskrive lyd med ord. Ord som er klart definerte og vanlig brukt i et hifi-miljø kan virke ullent og uforståelig for andre.
    Jeg tenker ikke på RoDa eller noen andre, men påpeker at Snickers legger hodet veldig på blokka med å legge frem i detalj hva dette handler om, mens kritikken i liten grad forholder seg til dette.

OK, så er ordene som brukes her "klart definerte og vanlig brukt i et hifi-miljø", og den som måtte mene at mye av diskusjonen (her og i andre tråder) blir ullen tilhører vel da "andre", altså de utenforstående som ikke har peiling på hva dette handler om.

V

vredensgnag

Gjest
    Har også lyst til å presisere at jeg ikke fikk inntrykk av at Mbare og RoDa slaktet Karmas oppsett - selv om man nok av Karmas reaksjon kan skjønne at det ikke traff blink.

Mitt innlegg handlet noe om potensiell forvirring når det gjelder hva utklinging er, og hvordan det brukes. Det er i sannhet meget nyansert.
    Og om at man kanskje skal ha i tankene at det tar tid å komme i godt lyttemodus, spesielt med tanke på slike detaljer, om det er utklingingsnyanser man er ute etter. Spesielt siden det nok er fristende å kjøre på volum når man står overfor høyttalere som ruver slik Gaia gjør - da går øret i forsvarsmodus, og du skal være heldig om du hører fine detaljer.

Som jeg har skrevet tidligere - det ville være meget underlig om et oppsett så gjennomført som Gaia ikke skulle kunne levere utsøkt lyd, dog er jeg litt skeptisk til for mange inngrep i signalbanen, fra kilde til luftdrivere.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Espen R skrev:
    nb skrev:
    Siden du stadfester så audiofilt at det "bare er sånn", kan sikkert du sikkert komme med en teknisk forklaring på hvorfor også?

Om ikke kan vi andre komme i fare for begynne å spekulere i placebo/forventninger, feil matching, dårlige testforhold, dårlig impulsrespons, etc etc.

Det som er plukket opp av lyd (også utklinging) av mikrofonen, vil også bli forsterket av en forsterker. En forsterker har ikke følelser eller selektive egenskaper. Trodde dette var ganske grunnleggende kunnskap. Hjernen har derimot vist seg å være svært selektiv, kanskje spesielt når en har store fordommer for et produkt.

:)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Viking skrev:
    RoDa skrev:

Mvh
    Rolf
    Noen argumenter må man jo regne med blir laget mot seg når man tramper på tærne til de med den hele og fulle sannhet?? ;)
    Kom ikke dette til dels "fargerike" forslaget fra noen som aldri har hørt anlegget? De kan vel i så fall neppe ha følt seg trampet på tærne?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Espen R skrev:
    Valentino skrev:

Ah, da vet vi det.

N

nb

Gjest
    Hvor mye kortere klinger en gitarstreng om man spiller av opptaket over klasse-D-forsterket anlegg?

Påstanden "utklingenen til en akustisk gitar blir kortere om man spiller av opptaket over et opsett med klasse-D kontra annen forsterkerteknologi" burde jo være serdeles enkel å teste i praksis.

Jeg regner det dog som såpass meningsløst at det ikke er vits å bruke så mye tid på det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn