BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Innlegg
- 21.453
- Antall liker
- 6.873
Jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å forstå alle begrepene som brukes i hifi-verdenens ulike stammespråk jeg også.
Når jeg hører ordet utklinging tenker jeg på fenomenet Stradivarius. Hva er det med disse instrumentene som ble laget av familien Stradivari på 16-1700-tallet som det finnes ca 650 av som gjør at folk kan finne på å betale over 23 mill for? Man skulle jo tro at med dagens teknologi burde man lett kunne gruse disse på byggekvalitet? Det som kjennetegner en Stradivari er den store fyldige lyden. Jeg tenker også på rørforsterkere. Da jeg var "liten" og spilte i band husker jeg at alle gitarister ble blanke i øynene straks det ble snakk om rørforsterkere til gitaranlegget. Igjen fikk man den store fyldige lyden. Og i hifi-verdenen er det mange som sverger til rørforsterkere og vinyl, ja faktisk har jeg jo selv havnet der etter hvert. Er det fordi vi reagerer positivt på en slik lydsignatur? Tilfører dette musikken noe som har forsvunnet i studio/miksebord? Vi vil ikke ha for mye av dette, naturligvis, men en passelig dose, som Bremnes synger om på Ly, og noen vil ha mer enn andre, vi har ulike idealer. Kanskje blir resultatet av fravær av forvregning og elementer som stopper for raskt rett og slett for klinisk lyd og for lite "menneskelighet". Jeg har ikke svaret på dette, jeg bare tenker høyt.
Det jeg har lurt på når det gjelder Gaia er om leverandøren er fornøyd med resultatet, og det virker det som han er, bortsett fra at deqxen må komme i orden, og en endring av noen diskanter og kanskje noe annet, som jeg ikke helt forsto. Hvis kjøperen da ikke er fornøyd kan de vel ikke ha helt samme ideal? Eller blir Karma for opptatt av hva andre mener? De som savner utklinging og slikt.
Når jeg hører ordet utklinging tenker jeg på fenomenet Stradivarius. Hva er det med disse instrumentene som ble laget av familien Stradivari på 16-1700-tallet som det finnes ca 650 av som gjør at folk kan finne på å betale over 23 mill for? Man skulle jo tro at med dagens teknologi burde man lett kunne gruse disse på byggekvalitet? Det som kjennetegner en Stradivari er den store fyldige lyden. Jeg tenker også på rørforsterkere. Da jeg var "liten" og spilte i band husker jeg at alle gitarister ble blanke i øynene straks det ble snakk om rørforsterkere til gitaranlegget. Igjen fikk man den store fyldige lyden. Og i hifi-verdenen er det mange som sverger til rørforsterkere og vinyl, ja faktisk har jeg jo selv havnet der etter hvert. Er det fordi vi reagerer positivt på en slik lydsignatur? Tilfører dette musikken noe som har forsvunnet i studio/miksebord? Vi vil ikke ha for mye av dette, naturligvis, men en passelig dose, som Bremnes synger om på Ly, og noen vil ha mer enn andre, vi har ulike idealer. Kanskje blir resultatet av fravær av forvregning og elementer som stopper for raskt rett og slett for klinisk lyd og for lite "menneskelighet". Jeg har ikke svaret på dette, jeg bare tenker høyt.
Det jeg har lurt på når det gjelder Gaia er om leverandøren er fornøyd med resultatet, og det virker det som han er, bortsett fra at deqxen må komme i orden, og en endring av noen diskanter og kanskje noe annet, som jeg ikke helt forsto. Hvis kjøperen da ikke er fornøyd kan de vel ikke ha helt samme ideal? Eller blir Karma for opptatt av hva andre mener? De som savner utklinging og slikt.