FAB har et poeng, idet frekvensområdet der utklingingens komponenter ligger kan være undertrykt, enten av anleggets kalibrering, av lytterommets akustikk, støygulv, av lytterens plassering i rommet, eller tom. av lytterens form.
(Valentino - siden du venter på boken må du ikke lese dette - SPOILER):
Siden jeg sitter og leser Ring Resounding, nevnt i andre tråder. Etter gigantarbeidet med opptakene av Götterdämmerung skriver Culshaw at han og Parry begår en kronfeil. De er fullstendig utslitte, men de setter seg ned for å lytte til en gjennomgang av første "grovklipp" av resultatet.
Og de får panikk allerede i første akt. Det er elendig, hva faen har de gjort? Tenk på hva som er brukt av penger??? Når de har lyttet gjennom det hele er humøret helt i bunn, og Culshaw reiser vekk derfra i tungsinn, for dette kommer til å gå helt galt, og han aner ikke hvordan han skal fortelle Deccas ledelse om dette.
To uker etter, med friske ører og oppladede batterier, setter de seg til rette igjen - og nekter å tro hva de hører, for det er helt fantastisk.
Og når det ferdige resultatet blir spilt for musikerne i WPO, 4.5 time med musikk, er det fullstendig stille når det er over. Så reiser Roland Berger (horn) seg og sier: There is nothing to say, is there? It's unbelievable. I think we all need a drink..."
Skål!