Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R

RoDa

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Hva du måtte mene om hva jeg skal skrive eller ikke får du komme tilbake til når du er blitt redaktør her inne.

Så da er altså mikrodynamikk å forstå som "evne til fingradert detaljgjengivelse mot det større lydteppet" - for eksempel?
    Hehe, burde visst bedre enn å diskutere med deg. ;)

Tror ikke du er så langt unna en felles forståelse for begrepet, forresten.

R

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Så du sier at om så er tilfelle, så har vi bare vår egen referanse, les annlegg, å vurdere dette utifra...
    Og vurderingen sålangt er at man tror dette er... om ikke annet, noe man ikke finner sansynlig..

mvh

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hva du måtte mene om hva jeg skal skrive eller ikke får du komme tilbake til når du er blitt redaktør her inne.

Så da er altså mikrodynamikk å forstå som "evne til fingradert detaljgjengivelse mot det større lydteppet" - for eksempel?
    Hehe, burde visst bedre enn å diskutere med deg. ;)

Tror ikke du er så langt unna en felles forståelse for begrepet, forresten.

R
    ;)

Mikrodynamikk = evne til fingradert detaljgjengivelse mot det større lydteppet.

(Slik brukes det sjelden, men det er en fin og viktig egenskap i et anlegg, og jeg kjøper mer enn gjerne at ordet skal brukes slik.)

Se, da er vi kommet et steg videre. Jeg har stor respekt for din og Mbares kunnskap om og engasjement for lydgjengivelse, og tror vi alle vil ha glede av å samarbeide, til tross for ulike innfallsvinkler til hobbyen. Det er blitt gjort et stort nummer av en liten setning i et innlegg jeg hadde tidligere - vedr. hvorvidt man var opplagt til å lytte kritisk grunnet kjøring.
    Selv ville jeg ventet minst 1 time før jeg satte meg til å lytte, for eksempel, om jeg hadde kjørt et sted. Det er mye monotont bråk inne i en bil, og hørselssansen døyves av monotont bråk.

Leser du din egen anmeldelse vil du se at det var noen skikkelige lydpådrag som ble begått, noe jeg tror slike høyttalere innbyr til, men da kan det også være at øret går i forsvarsmodus.

Selv tror jeg - gitt elementene som er brukt i Gaia - at rominteraksjonen og DSP kan utgjøre en del av forklaringen på det du savner, og håper jeg får hørt Gaia en dag.

R

RoDa

Gjest
    Imperial skrev:
    Så du sier at om så er tilfelle, så har vi bare vår egen referanse, les annlegg, å vurdere dette utifra...
    Og vurderingen sålangt er at man tror dette er... om ikke annet, noe man ikke finner sansynlig..

mvh
    Nå forstår jeg ikke hva du mener?

R

R

RoDa

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Se, da er vi kommet et steg videre. Jeg har stor respekt for din og Mbares kunnskap om og engasjement for lydgjengivelse, og tror vi alle vil ha glede av å samarbeide, til tross for ulike innfallsvinkler til hobbyen.

Leser du din egen anmeldelse vil du se at det var noen skikkelige lydpådrag som ble begått, noe jeg tror slike høyttalere innbyr til, men da kan det også være at øret går i forsvarsmodus.

Selv tror jeg - gitt elementene som er brukt i Gaia - at rominteraksjonen og DSP kan utgjøre en del av forklaringen på det du savner, og håper jeg får hørt Gaia en dag.
    Takk for forsonende kommentarer.

Det var høyt ved et par anledninger ja, men ikke slik at ørene sier hjelp.
    Sist jeg husker det var hos olaps da Galio del Cielo ljomet sånn at jeg ble redd for hørselen.... :eek:

Vi er ikke enige, jeg mener dette prosjektet har et stykke å gå før det er ferdig.
    Min oppriktige henstilling er til Karma som bør besøke andre med gode anlegg.

R

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Virkelig?

Tråden begynner med at Kharma mekker digg annlegg, men er uerfaren med high-end.
    Så er det det en gjeng med erfarne High-end oppsett som da Kharma får høre...
    Og alle sier at Kharma bør synes at disse annlegga er korrekte...

Så kommer han hjem og hører på Gaia igjen, med disse ord i ørene...

... man sier, slik skal det låte...

Og Kharma? Hva skal han tro?

Jo, at Gaia, som er annerledes, ikke kreerer det de skal... hvem sier dette?

Jo dere!

Så hører han at sannelig, Gaia er annerledes... No shit?

Men fremdeles er det uklart hva som er... best...

Så går det år på denne tråden hvor alle forsvarer sin virkelighet...

:mad:

Jeg skjønner hvordan dette har utviklet seg...

Og nå foreslår man at Kharma kjører land og strand rundt for å høre enda mer av radikalt annerledes systemer?

::) Og hva forventer man å få ut av det Roda?

mvh

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    ... Dynamikk er dynamikk. Punktum.
    ... joda joda joda joda ... men dynamikk i lydreproduksjon er ikke bare FS/N eller endimensjonalt.

Det jeg legger i ordene: oppfatning (subjektivt) av dynamikk er knyttet til oppfatningen av variasjoner i nivå/volum/intensitet, det er hele skalaen av DNR. Mikro er da små variasjonene, mens makro er de store variasjonene. En variant av dette er hvordan de små variasjonene gjengis/oppfattes når det samtidig er store variasjoner, jf. mitt tidligere innlegg om hvordan oppfatningen av små variasjoner (utklinging) blir vanskeligere når volumet skrus opp. Virkningen for øret er egentlig kontinuerlig med volum og ikke kun avhengig av volum ift. smertegrensen, selv om ørtes begrensning av DNR skjer raskere opp mot smerte grensen. Rent spekulativt tror jeg «sweetspot» for ørets DNR er et lydnivå/-volum («RMS») på omkring 60-80 dB (SPL), med et peak-/transientnivå under 100 dB(SPL), og med en effektiv «momentan» DNR opp mot omkring 80 dB (etter peak lydnivå). I forhold til reproduksjon o.l. avhenger «sweet spot» selvfølgelgi av direkte av nivået på bakgrunnstøyen i lytteromet. Et lydvolum og/eller treansientnivåer særlig over dette reduserer ørets momentane DNR ganske raskt. Merk at ørets DNR er ulikt før (i stor grad utnyttbar opp mot smerteterskelen) og etter kraftige transienter (jf. manglende hørsel etter høylydte konserter o.l.).

mvh
    KJ

V

vredensgnag

Gjest
    KJ skrev:
    vredensgnag skrev:
    ... Dynamikk er dynamikk. Punktum.
    ... joda joda joda joda ... men dynamikk i lydreproduksjon er ikke bare FS/N eller endimensjonalt.

Det jeg legger i ordene: oppfatning (subjektivt) av dynamikk er ofte knyttet til oppfatningen av variasjoner i nivå/volum/intensitet, det er hele skalaen av DNR. Mikro er da små variasjonene, mens makro er de store variasjonene. En variant av dette er hvordan de små variasjonene gjengis/oppfattes når det samtidig er store variasjoner, jf. mitt tidligere innlegg om hvordan oppfatningen av små variasjoner (utklinging) blir vanskeligere når volumet skrus opp. Virkningen for øret er egentlig kontinuerlig med volum og ikke kun avhengig av volum ift. smertegrensen, selv om ørtes begrensning av DNR skjer raskere opp mot smerte grensen. Rent spekulativt tror jeg «sweetspot» for ørets DNR er et lydnivå/-volum («RMS») på omkring 60-80 dB (SPL), med et peak-/transientnivå under 100 dB(SPL), og med en effektiv «momentan» DNR opp mot omkring 80 dB (etter peak lydnivå). I forhold til reproduksjon o.l. avhenger «sweet spot» selvfølgeklgi av direkte av nivået på bakgrunnstøyen i lytteromet. Et lydvolum og/eller treansientnivåer særlig over dette reduserer ørets momentane DNR ganske raskt. Merk at ørets DNR er ulikt før (i stor grad utnyttbar opp mot smerteterskelen) og etter kraftige transienter (jf. manglende hørsel etter høylydte konserter o.l.).

mvh
    KJ
    Det du skriver her er meget viktig, og også av betydning når man setter volumet man lytter til. Linkwitz er fullstendig overbevist om at musikken vil ikke kunne oppleves naturlig om man ikke er i stand til å sette korrekt lydnivå, dvs spille så høyt som instrumentene faktisk lyder -- men så skal man heller ikke spille høyere, for da overskrider man ulike terskler som dem du er inne på, i tillegg til hva som skjer når overskuddsenergien forsøker å "finne plass" i lytterommet. Det kan gå ut over detaljeringsgraden, som jeg nå forstår er mikrodynamikk.

Ett bud på en definisjon:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    ...
    Det du skriver her er meget viktig, og også av betydning når man setter volumet man lytter til. Linkwitz er fullstendig overbevist om at musikken vil ikke kunne oppleves naturlig om man ikke er i stand til å sette korrekt lydnivå, dvs spille så høyt som instrumentene faktisk lyder -- men så skal man heller ikke spille høyere, for da overskrider man ulike terskler som dem du er inne på, i tillegg til hva som skjer når overskuddsenergien forsøker å "finne plass" i lytterommet. Det kan gå ut over detaljeringsgraden, som jeg nå forstår er mikrodynamikk.

Ett bud på en definisjon:
    Det vanskelige med ord er at ingen legger helt det samme i dem, og de er uansett et filter for den forvirrede «tanke» ... ;)

Jeg tror jeg kan gå med på dit forsøk på «definisjon».

Mht «riktig» volum ved reproduksjon så mener jeg det først er et spørmål om «equal loudnes contours» - ved hvilket lydnivå ble den siste hånd på EQen satt under innspilling/produksjon/mastering? (jf. en del utgivelser fra KKV hvor EQ er satt for forholdsvis lave lyttenivåer, og derav en ganske voluminøs bassrespons ved noe høyere nivåer). Dernest er det et spørsmål om «riktig» dynamisk spenn. Hjemlige utfordringer med akustisk «over load» er vanskelig å komme utenom, men ikke umulig jf. aktive akustiske tiltak.

mvh
    KJ

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Imperial skrev:
    Virkelig?

Tråden begynner med at Kharma mekker digg annlegg, men er uerfaren med high-end.
    Og alle sier at Kharma bør synes at disse annlegga er korrekte...

Så kommer han hjem og hører på Gaia igjen, med disse ord i ørene...

... man sier, slik skal det låte...

Og Kharma? Hva skal han tro?

Jo, at Gaia, som er annerledes, ikke kreerer det de skal... hvem sier dette?

Jo dere!

Så hører han at sannelig, Gaia er annerledes... No shit?

Men fremdeles er det uklart hva som er... best...

Så går det år på denne tråden hvor alle forsvarer sin virkelighet...

:mad:

Jeg skjønner hvordan dette har utviklet seg...

Og nå foreslår man at Kharma kjører land og strand rundt for å høre enda mer av radikalt annerledes systemer?

::) Og hva forventer man å få ut av det Roda?

mvh

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32181.40

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=17005.580

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg forsøkte pent å henstille i et tidligere innlegg til at vi skulle ta ballen, ikke mannen. Det var som en respons på at Snickers-is mente jeg kjedet meg. Karma kommer så med noen antydninger om at en av deltagerne var tydelig negativt innstilt allerede før musikken ble startet, men at han likevel vil ta kritikken seriøst. Jeg velger å anta at de begge to henviser til meg, da jeg, som det ble påpekt, ikke sa så mye.

Først: Jeg syns det er fryktelig unødvendig, teit og direkte atalt å trekke min person inn i denne debatten og å begynne å komme med hentydninger om hva jeg mente eller ikke før jeg kom dit, om jeg kjedet meg eller ikke og gudene vet hva. For det første klarer jeg ikke å se helt hva faen det skulle bety fra eller til hvis jeg kjedet meg (er det et argument for at mine inntrykk var negative?). For det andre lurer jeg på hvordan i hel... dere fortolket at jeg kom dit med en negativ innstilling før musikken startet og hva fa.. dere baserte det på.

Så: jeg kom til Karma med forventninger, glede og var ikke så rent lite spent. Jeg forsøkte, etter beste evne, men tydeligvis ikke godt nok, å si noe om det i den første posten jeg skreiv om mine inntrykk av dette anlegget - det er på mange måter skummelt å møte et så "beryktet" anlegg som Gaia. At jeg var negativt innstilt? Nei, ikke som jeg vet om, oppfattet eller tror - og jeg håper ydmykt at d'herrer Karma og Snickers kan gi meg lov til å være min egen referanse for hva jeg føler, kjenner på og opplever?

Når jeg kom dit og vi begynte å høre på musikk var min første reaksjon noe preget av vantro. Lyden var så annerledes enn det jeg forbinder med high-end anlegg at jeg visste ikke helt hva jeg skulle tro eller gjøre. Så jeg valgte å holde kjeft og heller vente til jeg fikk lytta på noe musikk som jeg kjente bedre enn det bl.a. RoDa spilte.

Etterhvert fikk jeg spilt en del musikk, primært valgt ut fordi det er musikk jeg kjenner og er glad i, delvis også fordi i hvert fall et par av de platene er kjent for å ha svært god lydkvalitet. Og det jeg hørte, gjorde meg primært enda mer satt ut og etterhvert trist.

Hvorfor trist? Fordi lyden av Gaia var et godt stykke fra det jeg forbinder med high-end lyd (noe som ikke trenger å være et problem i seg selv, det betyr bare at det er annerledes, ikke nødvendigvis dårlig) og ikke minst fordi lyden av Gaia også var et godt stykke fra det jeg er vant til å tenke på som den absolutte referansen: lyden av ekte instrumener, uforsterket. Og det gjorde meg trist.

Det er pløyd store mengder penger, tid, krefter, velvilje, testing, eksperimentering, tålmodighet og masse annet ned i dette prosjektet. Det er et av de mest ambisiøse prosjektene jeg har vært borti i norsk hi-fi sammenheng. Jeg er dypt imponert over Karma som våger å satse på noe sånt. Og jeg blei lei meg fordi jeg ikke syns det levde opp til forventningene. Og da visste jeg ikke helt hva jeg skulle si eller gjøre.

Det er ikke godt eller hyggelig å fortelle folk du knapt kjenner at du ikke liker det du hører eller at det du hører har store mangler, slik du oppfatter det. Det er ugreit å se at Karma, naturlig nok, er stolt av prosjektet og samtidig vite at jeg ikke klarer å dele den entusiasmen og gleden. Og jeg tenkte også mye på hvordan i all verden jeg skulle forholde meg til dette på sentralen og hva jeg skulle skrive om det.

Så, nei, Gaia levde ikke opp til mine forventninger til et high-end anlegg, verken målt opp mot det "absolutte" eller målt opp mot andre high-end anlegg jeg har hørt. Det betyr ikke Gaia er et elendig anlegg. Det betyr at jeg vurderer Gaia som det jeg trodde det var ment å være: et kompromissløst state-of-the-art anlegg som skulle være i stand til å få omtrent alt ut av de platene og den musikken vi er glad i. Og at målt opp mot det jeg trodde det skulle være, så holder det i mine ører ikke mål.

Ja, på slutten ramlet jeg virkelig av lasset og fulgte lite med på hva Snickers-is snakket om. Hvorfor? P.g.a. av det jeg skrev over (at jeg var trist, usikker på hvordan jeg skulle forholde meg til det o.l.) og fordi han snakket om teori som går meg langt, langt over hodet. Jeg har ikke noe som er i nærheten av teknisk forståelse til å henge med på hva han snakker om og i hvert fall ingen mulighet til å evaluere det. Det jeg skjønte var dette: Gaia er sjukt komplisert og går langt utover mine fattevne, rent teknisk. Derfor må mine kommentarer om det nødvendigvis bli knyttet til hva jeg hørte, hva jeg syns om det og hva jeg reagerte på, positivt og negativ. Når det gjelder hva som kan gjøres med det, så aner jeg rett og slett ikke.

Jeg valgte forøvrig å ikke skrive inngående og i detalj om hva jeg oppfattet som mangler, merkverdigheter, styker og svakheter. Jeg valgte å si noe om hva jeg oppfattet som de største styrkene og de største svakhetene. Hvis det er ønskelig, kan jeg godt detaljere mer hva jeg reagerte på.

Som en mer generell bemerkning på slutten: jeg forsøker etter beste evne å møte alle de fine folka i denne rare hobbyen vår med samme sinn og ditto for de anleggene jeg får hørt på. Jeg forsøker videre, etter beste evne, å være ærlig om hva jeg hører, hva jeg tenker at er bra og hva som er dårlig. Verden går ikke videre av at vi holder hverandre i hendene og ikke er ærlig. I perioder er det vanskelig, spesielt når jeg møter på anlegg som Karma sitt. Jeg håper at dette innlegget kan rydde noe opp i enkelte sine spekulasjoner om mine motivasjoner, tanker og følelser og intensjoner. Så får det være opp til den enkelte om dere tror på meg eller ikke.

R

RoDa

Gjest
    Imperial skrev:
    Hvilke gjenger med hi-end anlegg har Karma hørt? Spesielt hjemme hos folk da messelyd ikke rekker her?

R

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Er det oppfattningen at R Solhaug har det beste annlegget som er å oppdrive i Norge idag?
    Og at Kharma bør få lyden slik?

mvh

V

vredensgnag

Gjest
    Noen må da ha det beste, så hvorfor ikke? (I følge den nå lett utrolige Rørlyd, Transistorlyd, Klasse-D tråden på AV-forum er det en Kjell B som har landets beste anlegg.)

Mens man snakker om fingraderte detaljer mot det større lydteppet.
    Har jeg dårlig tid holder det med de ti første sekundene av Dybdahls Cecilia og sekund 36-37 av Joni Mitchell's In France they Kiss on Main Street å avgjøre om et anlegg er bra.

Forøvrig - er ikke anlegg et forferdelig ord, innen HiFi? Strabasiøst, hardt arbeid, mye strev og slit. Her skulle det vært en "Til dekket bord" tråd ... ;D

R

RoDa

Gjest
    Imperial skrev:
    Er det oppfattningen at R Solhaug har det beste annlegget som er å oppdrive i Norge idag?
    Og at Kharma bør få lyden slik?

mvh
    Nei.
    Hvor henter du det ifra?
    Jeg har ikke hørt RS sitt ennå, gleder meg STORT til det skjer!

R

8

8x12_TOM

Gjest
    Skal bare synse litt om mikrofoner, for detta har jeg ikke mye greie på.
    Tror Gaia er kalibrert med Behringer ECM 8000. Er den god nok i et så ambisiøst prosjekt.
    På sidene til Deqx anbefales Earthworks M 30 som kalibreringsmic på "high-end" høyttalere

R

Rojoh

Gjest
    De siste/senere målingene er gjort med Clio om jeg ikke husker helt feil.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Mulig at det har litt å si hvilken mic som er brukt + hvor korrekt kalibreringen er. Mener Bx nevnte noe om det i Audiolense-tråden ett-eller-annet-sted.

Mvh. Johan

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Eg fikk "kjeft" for å ha venstrehåndsmålt mine Heresy med ECM 8000. Vil tru den ikkje holder mål til å gjere jobben skikkelig når det er snakk om eit anlegg som 53 ganger meir enn mitt. Den er vel ein av dei simpleste, billigste målemikrofonene som finnes?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tviler på at kvaliteten til Behringer ECM 8000 i seg selv er en begrensning, men den er ikke kalibrert så sant man ikke får det gjort et sted. Bx og flere andre mener at det er viktig å ha en kalibrert mikrofon.

R

Rojoh

Gjest
    Hmm, neste oppgradering: Brüel&Kjær. ;D

Nei, dette begynner å ligne en opgave for Poirot. Jeg jekker en pils og logger ut av tråden for en god stund med lykkeønskninger til både Karma og Snickers - uten at jeg finner det nødvendig for egen del å mistenkeliggjøre hverken RoDa eller Mbare. God sommer til alle. :)

Mvh. Johan

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Jeg spurte Bx om jeg kunne bruke min Velodyne mic (som egentlig var/er en Behringer ECM 8000) mot Audiolense, men fikk (fritt etter hukommelsen) tilbakemelding om at den ikke kunne stoles på oppover i frekvens og egnet seg mest til det bruket den var ment for (sub).

Så en mer nøyaktig mic med medfølgende kalibreringsfil er vel definitivt å foretrekke. Er man off med flere dB i et frekvensområde kan det sikkert være meget hørbart.

På en annen side, dette burde vel Snickers av alle kjenne godt til om det er et problem i dette oppsettet.... Det er jo ikke akkurat som at det er budsjettet det har stått på her.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Mbare skrev:
    Snickers-is: det er en vesentlig forskjell på å ta mannen kontra å ta ballen. Jeg foreslår at vi forsøker å holde oss til å ta ballen og jeg lar dine tanker og opplevelser om min ringe person være med det.

Bare for å tydeliggjøre noen poenger:

1. De platene jeg selv hadde med er plater jeg kjenner godt og har hørt på mange anlegg utover mitt eget. Foretrekker jeg lyden av dem hjemme hos meg selv? Nei, jeg har hørt de platene spille vesentlig bedre på andre anlegg enn de gjør hjemme hos meg. Det er dog plater hvor musikken er uforlignelig etter min erfaring og som jeg primært tar med meg av den grunn.

2. Når jeg snakker om et savn i forhold til utklinging av instrumenter snakker jeg primært om hvordan jeg oppfatter instrumenter live, i.e. på konsert eller hva det måtte være.

3. Hvis Snickers-is fikk en sterk opplevelse av å se inn i konsertlokalet og formelig kunne lukte gulvet og vegger og hva det ikke var, så delte vi ikke den opplevelsen.
    Kan ikke det du skriver på forumet debatteres på lik linje med det andre skriver?

Siden debatten i hovedsak går på forholdet mellom de tilbakemeldingene som er gitt, inklusive dine, og den faktiske virkelighet så synes jeg innlegget mitt er både saklig og relevant uten antydning til personangrep. Deler du dine meninger på et diskusjonsforum bør du kunne forvente at det også stilles spørsmål ved dem.

Min opplevelse av innspillingene og mengden utklingning på de to klassiske innspillingene er at de faktisk klinger ut mer enn i virkeligheten. Vi snakker tross alt som en gjengivelse av et orkester på en viss avstand. Jeg følte innspillingene bar preg av en noe fokusert klang, spesielt på solistene, som tross alt normalt sett befinner seg i orkesteret. De ga inntrykk av å være nærmicet mens resten av orkesteret var micet på en måte som fikk innspillingen til å virke naturlig plassert.

Det jeg opplever ved live gjengivelse uten forsterkeranlegg, selv i ganske livlige omgivelser, er at forholdet mellom utklingning og dynamikk går i favør dynamikk, ikke i favør utklingning.

Dog bør jeg legge til at jeg synes innspillingene totalt sett var gode og at de ikke fremstod som de "overpyntede juletrærne" som mange bruker som demospor.

R

RoDa

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Mbare skrev:
    Snickers-is: det er en vesentlig forskjell på å ta mannen kontra å ta ballen. Jeg foreslår at vi forsøker å holde oss til å ta ballen og jeg lar dine tanker og opplevelser om min ringe person være med det.
    Kan ikke det du skriver på forumet debatteres på lik linje med det andre skriver?

Siden debatten i hovedsak går på forholdet mellom de tilbakemeldingene som er gitt, inklusive dine, og den faktiske virkelighet så synes jeg innlegget mitt er både saklig og relevant uten antydning til personangrep. Deler du dine meninger på et diskusjonsforum bør du kunne forvente at det også stilles spørsmål ved dem.
    Saklig og relevant uten antydning til personangrep?

"Uten at jeg skal forsøke å fremstille Mbare som en negativ person opplevde jeg en mann (som jeg tidligere har truffet som en svært hyggelig og utadvent person) som ikke sa så mye annet enn sitt eget navn, lyttet til 3 låter og ga inntrykk av å kjede seg."

"Det slår meg derfor, "hvordan i all verden går den an å kjede seg gjennom dette?"

"Med andre ord, dette er innspillinger han har hørt ganske mange ganger i sitt eget oppsett og som han antakelig også foretrekker i dette oppsettet."

Jeg har over litt tid lært å kjenne Mbare som en meget hyggelig kar. Herlig ærlig på tilbakemeldinger, og vi har gjennom å diskutere uenigheter kommet til en felles forståelse av hverandres preferanser og dermed vokst på det. Jeg har selv lært mye av det, ikke bare å høre på klassisk. 8)
    Mbare er også slik jeg opplever det så biasløs som det er mulig å forvente.
    Det du gjør her ved å på en helvetes ufin måte trekke hans lytteinntrykk i tvil framfor HFS sine medlemmer er smålig på grensen til idiotisk.

Jeg ankom Karma med et åpent sinn og håp om at Gaia skulle ha gjort noen steg fremover siden sist.
    Det er for Karma sin del trist at så ikke har skjedd. Ja, det er forbedret etter min mening. Men det er fortsatt langt unna hva jeg vil beskrive som et godt anlegg til 750000,- kroner.

Dette er en herlig hobby som gir oss "sjuke" mye større opplevelser av favorittmusikken vår og som er berikende ved å møte andre like "sjuke".
    Går det an å høre musikk gjengitt av Gaia? Ja, for pokker!
    Er det etter min mening mulig å sette sammen et tildels mye bedre anlegg for musikkgjengivelse for 750000,-? Ja, for pokker!

Beklager at jeg lar meg trekke opp av dette.
    R

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Det er tydelig for meg hva som har skjedd, og jeg tror det er det jeg har beskrevet RoDA.
    Jeg kan ha feil, selvsagt.

mvh

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    895
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Imperial skrev:
    Det er tydelig for meg hva som har skjedd, og jeg tror det er det jeg har beskrevet RoDA.
    Jeg kan ha feil, selvsagt.

mvh
    Hva er tydelig og hva har du beskrevet Hr Imperial?

R

Rojoh

Gjest
    ...at preferansedannelse ikke er bare, bare. For fanken, jeg er ikke helt sikker på hva jeg selv mener er "best" etter 20 år i gamet. (Er dog kommet dithen; at med litt god drikke innabords, er jeg som regel godt fornøyd ;D).

Husker godt euforien etter å ha fått på plass Tannoyen på EAR røreffekten. Kort tid etter hørte jeg to veldig gode anlegg som låt annerledes - huh, hva i h......e skal man mene om slikt? For å gjøre historien kort: Jeg gikk hjem og ga litt f... + at jeg egentlig var rimelig godt fornøy likevel. At øltørsten ikke har minket med tiden, det forsvarer jeg galant med at hifiutgiftenen er på status quo. M.a.o. ike det værste man kan oppleve.

Jeg diller fortsatt rundt i alle mulige retninger - nå senest med havarert røreffekt, aktivt-delefilter grublerier og fase1 og 2 "sub"wooferprosjekter. Fase2 ligger an til å blir 4x18" i bassrefleks til tross for dette j....la groupdelayet. Mulig at økt ølinntak skrinlegger fase2, eller i det minste dra det hele mot mer erdruelige proprosjoner.

Ok, nå logger jeg ut skikkelig ut med høy ølføring og greier. ;D Fortsatt god og balansert sommer til alle.
    #Mulig vi som mest spiller Bob Dylan har det litt enklere...

Mvh. Johan

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    RoDa skrev:
    Hvilke gjenger med hi-end anlegg har Karma hørt? Spesielt hjemme hos folk da messelyd ikke rekker her?
    Det henvises stadig til at messelyd er kategorisk diskvalifisert. Det forundrer meg veldig, fordi jeg har hørt så mange "superanlegg" hjemme hos folk, og min konklusjon er at på de aller fleste messer er det flere anlegg som totalt overgår de aller fleste anlegg hjemme hos folk.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    RoDa skrev:
    Mbare er også slik jeg opplever det så biasløs som det er mulig å forvente.
    Det du gjør her ved å på en helvetes ufin måte trekke hans lytteinntrykk i tvil framfor HFS sine medlemmer er smålig på grensen til idiotisk.
    Hvorfor skal ikke dine og Mbare sine lytteinntrykk diskuteres?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.555
    Mbare skrev:
    .........
    Når jeg kom dit og vi begynte å høre på musikk var min første reaksjon noe preget av vantro. Lyden var så annerledes enn det jeg forbinder med high-end anlegg at jeg visste ikke helt hva jeg skulle tro eller gjøre. Så jeg valgte å holde kjeft og heller vente til jeg fikk lytta på noe musikk som jeg kjente bedre enn det bl.a. RoDa spilte.
    ...........
    Applaus for et innlegg breddfult av integritet og ærlighet. Og empati.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Bx skrev:
    Mbare skrev:
    .........
    ...........
    Applaus for et innlegg breddfult av integritet og ærlighet. Og empati.
    *Applaus*

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.637
    Torget vurderinger
    2
    Hva i alle dager kan ha skjedd, Karma. Sist jeg snakka med deg fortalte du at nå var det blitt justert slik at det spilte veldig bra. Det var blitt en bedre mellomtone bl.a.

Jeg har vært og hørt på Gaya to ganger. Første gangen var vel ikke så lenge etter sakene var kommet i hus. Det spilte stort, høyt og ganske brutalt i forhold til hva jeg er vant til.

Andre gangen var det skjedd forbedringer, spilte roligere og på en måte en tanke mer laidback enn første gangen. Men jeg følte etter et par timers lytting at her ville jeg ha blitt lyttetrett etter ganske kort tid. Det føltes som noe slags merkelig slør over mellomtonen. Hva det var aner jeg ikke.

Men jeg har ment at det er et potensiale i dette som gjør at det vil bli veldig bra hvis det blir forløst.
    At ikke dette har skjedd etter så lang tid er litt merkelig syns jeg.

Håper det vil la seg ordne, Karma. Du fortjener det.

Når det gjelder Mbare sin tilbakemelding etter besøket så blir det veldig feil av konstruktøren og angripe han for hva han uttaler. Er det en person som er ærlig i sine meldinger så er det nettopp Mbare.

Det samme gjelder Roda.

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    7
    hei,

Rojoh skrev:
    ...med litt god drikke innabords, er jeg som regel godt fornøyd ;D).
    beste tweaket som finnes, bruker det ofte selv. man kan justere effekten av tweaket forskjellig hver gang etter dagsformen, og det passer til de fleste anlegg. relativ billig er det også.

litt seriøst:

oppfatning av lyd er forskjellig, jeg har putlet litt med anlegg og slikt siden midten av 80-tallet. og ja, jeg hører forskjell både på rør, transistorer og kabler. det er imidlertid skjelden at jeg vet hva som er best, ofte er det bare anderledes. dersom man liker kvinnelige vokalister bygger man et anlegg som passer til det, da er det skjelden at rockefoten kommer når hardrockplata blir satt på. da blir det ofte at man må kompromisse, greit nok til alt, men en preferanse mot det man hører mest på. jeg har nå to anlegg, ikke fordi at jeg har satt sammen et til kvinnelig vokalister og et til hardrock, men fordi jeg hadde to disponible rom og er som de fleste av dere mer eller mindre gal. anleggene er mer eller mindre tilfeldig satt sammen, men jeg er fornøyd med lyden i begge.

slik jeg oppfatter gaia (uten å hverken ha hørt det eller vet mer om det enn jeg har lest her) er dette er seriøst forsøk på få all type musikk til å spille bra uten å kompromisse, og det synes jeg det står respekt av. ikke noe som jeg ville ha turt å satse på selv, men kjempeflott at noen tør å våger.

synes også det ligger i kortene at arbeidet med slikt anlegg må ut til offentligheten, ellers er det jo liten vits. det er svært få som blir profet i eget land, og man må nok regne med å få dritt slengt i trynet. jantefaktoren er stor i landet og man skal ikke bare komme her å legge ut masse penger å tro at man får det beste anlegget uten at noen reagerer. vi driver med en hobby der folk diskuterer om høytalerkablene skal ligge på klosser av furu eller eik. det kan ofte bli mye synsing av slikt.

jeg har hørt på anlegg hos andre også, og synes det kan låte svært så forskjellig. jeg hører at det er bra, uten at jeg nødvendigvis vil ha slik lyd hjemme hos meg. jeg opplever også at ørene venner seg til lyden etter en stund. det viktigste tror jeg er at man ikke blir fornøyd, men stadig ønsker noe nytt, ikke nødvendigvis bedre, men anderledes. det er slikt som holder hobbyen levende. ettersom jeg mener å ha lest meg til, kan eieren av gaia trykke litt på diverse knotter og oppnå disse forandringene umiddelbart. da slipper man å slepe tunge komponenter inn og ut av huset, men har alt på plass. (hva man skal drive med etter at man har fått satt sammen det perfekte anlegget er en annen sak).

jeg har lest de fleste innleggene og motinnleggene på denne tråden, og vil derfor presiserere at dersom noen mener å kunne kjenne seg igjen i mine personlige betraktinger, er det ren tilfeldighet og ikke tilsiktet.

mvh

-morten-

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Er Gaia for brutal? Jeg mener - det er jo ingen som vil ha et rockeband med Marshall og søyler inn i stua. Det blir jo alt for voldsomme lydinntrykk. Størrelsen på Gaia og summen av elementene og den samlede forsterkerytelsen som er brukt kan jo tyde på at målet er å komme et godt stykke dit, men kanskje blir det for brutalt for en normal lytter?

Damer liker jo menn med muskler, men gi dem en som konkurrerer på øverste kroppsbygging-nivå og de får gjerne brekninger.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.803
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det. Samlet membranareal er ikke ulikt Tangens svære Gjallarhorn 418, som låter bemerkelsesverdig likt mine små ved samme lydnivå, vel å merke.

Det er selvfølgelig fort gjort å spille høyere enn man tror på rentspillende høyttalere som kan spille veldig høyt. Den gang jeg hørte Gaia syntes jeg det var vanskelig å treffe riktig med volumkontrollen. Det har selvfølgelig litt med DEQX 2.6 sin volumavlesnng å gjøre: En diode som skifter farge etterhvert som man skrur. Det er lettere med et godt gammeldags potmeterhjul eller sifferavlesning, synes jeg. Greit å ha en Radio Shack lydtrykksmåler for hånden når man gjør seg kjent med fremmede stereoanlegg, ja egentlig er det en ganske kjekk dings å ha uansett.

(Samme greia på B&O Beolab 5. Den bare blinker når man skrur opp og ned.)

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Av det jeg greier og få med meg her, så synes det for min del som om det er denna DEQX`n som er det største problemet.
    Ikke bare er den i ustand støtt, men det synes for meg som den ikke er enkel og få til å gjøre jobben som en ønsker den skal?
    Det er vel denna som er tildelt rollen som hjernen i sysemet?
    Det må da finnes bedre løsninger der ute, sett i forhold til de totale kostnadene på detta prosjektet? ::)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dersom Snickers-is og Karma er fornøyd med lyden i dag, så tror jeg det vil være fornuftig å slippe til flere lyttere ganske kjapt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn