Hei!
Jeg synes også litt i denne tråden.
Reaksjonene her har vært delte det har jeg vel inntrykk av at de er de fleste steder. Jeg har lyst til å trekke frem noen momenter jeg tror kan forklare noe av dette:
1 Demoteknikk
Det å demonstrere et anlegg er en liten kunst i seg selv og jeg føler selv at jeg av og til ødelegger min egen demo hvis jeg gjør ting feil. Hvis jeg skal prøve å gi et best mulig inntrykk av mitt oppsett. Så vil jeg kun ha 1 person på demo, det må være mørkt og kveld så kan man begynne med en rolig låt på lavt volum for at roen skal dempe seg og konsentrasjonen økes. Så kan man etter hvert spille litt høyere, men ikke høyt. Da spiller jeg musikk med stor variasjon i innspillinger og lydbilder, også kan man eventuelt dra på litt på slutten. Etter at man har klasket til så blir alt kjedelig på lavere volum.
Gaia har såpass stor kapasitet og spiller nok såpass uforvrengt at det er fort gjort å spille for høyt. Da mister i hvert fall jeg detaljer, romfølelse, og mye av det jeg er på jakt etter. Og hvis man bare demonstrerer låter som har livetrøkk så er det jo bare det man får vist frem:
Hva er dine topp 10 demolåter..?
2 Lydbildet
Gaia er store høytalere, med mange elementer. De ser tilsynelatende ut til å være plassert i et relativt lite rom som ikke er behandlet akustisk. Selv om Gaia har en jevn spredning så sender den like fullt mye (mesteparten) av lyden i andre retninger enn rett mot lytteposisjonen. Og i et relativt lite og ubehandlet lytterom så vil jeg tro at refleksjonene utgjør en ganske stor andel av den totale lyden som treffer deg i lytteposisjon. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være ødeleggende for presisjon/holografi/ro i lydbildet.
3 Forventninger
Jeg tror nok at folk er litt mer skeptisk og lytter litt mer til feil når de kommer for å lytte på et state of the art oppsett, og at komplimentene nok sitter litt løsere med oppsett som er rimeligere.
4 Preferanser
Når man ser mangfoldet i high-end oppsett fra Gaia til Avantguard, Audio Note, MBL, Overkill, Soundlab, osv
.så er det vel åpenbart at dette spiller utrolig forskjellig. Og den viktigste forskjellen er nok klangbalansen og akustikken i lytterommet.
Jeg vil tro at de fleste lytter etter noe som låter som sitt eget, men litt bedre eller mye bedre på noen parametre når man lytter på andre sine oppsett. Og da skal det mye til for å bli imponert. Mine tøfler passert best på mine bein!
Jeg er jo selv blitt en DSP-entusiast, og vil nok si at selv om et nøytralt anlegg låter annerledes til å begynne med så høres det veldig riktig ut når man er vant med det og man hører veldig lett farging i andre oppsett som ikke har kontroll på rommet. Men så lenge vi i DSP klanen er ganske alene vil vi nok oppleve at de som hører på våre oppsett oppfatter det som uvant og blir kanskje ikke helt fortrolig med det. Spesielt hvis man mangler en eller annen god kul i bassen.
En annen ting er hva man er på jakt etter. For meg er presisjon, sort bakgrunn, holografi, være der følelsen viktig. Det vet jeg at den absolutt ikke er for andre. Jeg er forundret over folk som lytter på dyre anlegg uten en gang og sitte midt i mellom høytaleren.
For meg er det gøy å kunne dra på litt, men jeg ville aldri ofre de nevnte egenskapene for SPL eller dypbass men selvsagt ja takk begge deler.
Jeg har jo også hatt Snickers på besøk flere ganger og betviler på ingen måte hans kunnskap, selv om vi ikke er enig i alt, og vi nok har forskjellige preferanser (for å konkretisere det så tror jeg nok ikke Snickers er like opptatt som meg av mine prioriterte egenskaper).
Så
.hva nå
Jeg tar meg også friheten til å komme med noen forslag for hva jeg ville prøvd for å trekke oppsettet mer mot mine preferanser:
1 Har du større rom til oppsettet
? Store høytalere trenger stort rom på bildene ser det trangt ut.
2 - Først ville jeg dempet rommet. Taket og siderefleksjonene.
3 Trekke høytalerne bredere og vinkle de inn igjen for å redusere refleksjoner fra sidevegg.
4 Audiolense gjør en bedre jobb enn DEQX. Jeg har akkurat gjort denne oppgraderingen ingen dramatikk men bedre er det!(ikke ennå i hvert fall men har fremdeles noen ess i ermet).
5 Ja jeg tror 3 stk DP A1S er bedre enn 6stk Midgard
en smule dyrere også!
6 Det finnes nok bedre DAC EMM LABS, DAD, dCS, Weiss, Lavry, DYI Buffale osv
For de som tror dette skyldes ICE eller DSP så tror jeg personlig at det ikke på noen måte er årsaken.
Jeg synes absolutt at du bør ta deg en tur for å lytte på andre oppsett. Først og fremst for å bli sikker i dine valg det er veldig bra at du storkoser deg med oppsettet, men det kan være gunstig å vite at du har det oppsettet du liker best når du også har hørt en del andre oppsett i samme liga. Selvsagt kan du ta med deg Snickers, men han har såpass erfaring at hvis du sier litt hva du liker i et gitt oppsett så vet han nok hva du snakker om. Min dør er åpen både for deg og Snickers!
Jeg er selvsagt nysgjerrig på en lytt på dette oppsettet selv!
Ellers synes jeg du dramatiserer litt mye
- det viktigste er selvsagt at du er fornøyd. Men jeg vil vel utfordre deg på å bygge opp egen erfaringer og kunnskap slik at du selv kan fortsette utviklingen av oppsettet ditt uten konstruktør ved din side.
Jeg har vært veldig godt fornøyd hver gang Snicker har justert inn mitt oppsett men jeg registrere at det spiller bedre hos tkr nå enn da Snicker justerte det - mao tkr har tunet seg inn med øret og fått det til å funke veldig bra!
For meg er veien målet når det kommer til hifi
jeg har minst 10 ideer i hodet for hvordan ting kan bli bedre i eget oppsett
og det kommer stadig nye
..
Lykke til
.
Mvh
OMF