soundscape skrev:
De fleste seriøse konstruksjoner bruker vel lengre tid fra "tegnebrettet" til ferdig produkt. Man tester ut / luker ut svakheter / bytter rundt på elementer i lengre tid før det presenteres som ferdig produkt. Så vidt jeg vet har Gaia blitt skapt slik systemet er , og publikum har i større grad vært en del av utviklingsprosessen.
Om jeg husker rett sa Snickers-is i en eller annen tråd på et eller annet forum noe om at både elementer og prototyper på waveguides ble testet ganske grundig før man landet på det Gaia består av i dag. Det spesielle med Gaia er slik jeg ser det at man har basert veldig mye på DEQX-styringsenheten, som både er delefilter, preamp, DAC og romkorreksjon i ett. Og justeringene av denne gir såpass mange frihetsgrader at man må spørre seg om man kan snakke om samme utgave av Gaia etter hver ny tuning av systemet, eller om tuningen av DEQX gir såpass store forskjeller at man kan snakke om nye revisjoner av systemet på samme måte som enkelte andre firmaer gir ut reviderte versjoner der f.eks. delefilterne er oppgradert.
På mange måter er Gaia en ny form for helhetstenkning i Hifi, idet systemet nærmest er totalintegrert fra det digitale signalet inn til DEQX-enheten og fram til lytteren. Det er klart at man kan leke seg med å bytte ut f.eks. effekttrinn, men igjen vil jo tuningen av DEQX ta styringen over eventuelle avvik her, med mindre vi snakker om tilført forvrengning som vanskelig kan korrigeres.
Regner med at Snickers-is kan korrigere meg her dersom jeg sier noe galt.