Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.799
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den magiske røyken må være inni elektronikken. Slippes den ut virker ikke elektronikken lenger.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    tkr skrev:
    Lyngen skrev:
    Karma skrev:
    Det er ellers riktig at DEQX ikke var i orden under det nevnte besøket.
    Pussig at det ikke ble oppdaget av eier da.
    Tro meg, det kan være vanskeligere enn man forestiller seg. Særlig hvis det dreier seg om små forandringer i klangbalansen og skjer litt over tid.Det er mye greiere at en komponent helt slutter å virke.

mvh
    Jeg skal ikke nå påstå, mer enn jeg har påstått det tidligere, at det var en feil med lyden under besøket fra RoDa og Mbare.
    Jeg kan bare konstatere at det i ettertid viste seg å være en feil i minnefunksjonen, uten at jeg kan påstå at det under dette besøket ga grunnlag for feil i lydbildet.
    Du har likevel et viktig poeng, som også andre har vist til personlige erfaringer om. Man tilvenner seg over tid feil i komponenter, og tror at alt er i orden.. Først den dagen man får ordnet feilen, hører man at jo det kunne da saktens bli bedre!
    Dersom dette er beskrivende for situasjonen hjemme hos meg under besøket, kan det være forklaringen på at de to besøkende herrer hørte det som jeg selv ikke hørte. Men hvorfor hørte da ikke konstruktøren det? Vel, det kan kanskje skyldes at han var mer fordypet i sin pc og sine tekniske forklaringer for gjestene, enn han var med personlig finlytting.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.555
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Man tilvenner seg over tid feil i komponenter, og tror at alt er i orden.. Først den dagen man får ordnet feilen, hører man at jo det kunne da saktens bli bedre!
    Kunne ikke sagt det bedre selv. Da jeg leverte min dac inn til reparasjon, mått vi prøvelytte opp mot en annen dac for å være sikker på at det var noe feil.

Trasige greier. Hadde masse folk på besøk som syntes det hørtes litt "lukket" ut.

Hadde veldig liten lyst til å drive og kople om, men drakk mot til meg sammen med en hifikompis en kveld. Da dro vi hele dacen ut av systemet og koplet inn en annen.

Det er sikkert ikke noen bombe at det var store forskjeller.

mvh

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.004
    Torget vurderinger
    1
    Er man da enig i at det som oftest er ørene som innspilles og ikke nytt utstyr som ankommer heimen ;)

Mvh Roald

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Karma skrev:
    Jeg skal ikke nå påstå, mer enn jeg har påstått det tidligere, at det var en feil med lyden under besøket fra RoDa og Mbare.
    Jeg kan bare konstatere at det i ettertid viste seg å være en feil i minnefunksjonen, uten at jeg kan påstå at det under dette besøket ga grunnlag for feil i lydbildet.
    Du har likevel et viktig poeng, som også andre har vist til personlige erfaringer om. Man tilvenner seg over tid feil i komponenter, og tror at alt er i orden.. Først den dagen man får ordnet feilen, hører man at jo det kunne da saktens bli bedre!
    Dersom dette er beskrivende for situasjonen hjemme hos meg under besøket, kan det være forklaringen på at de to besøkende herrer hørte det som jeg selv ikke hørte. Men hvorfor hørte da ikke konstruktøren det? Vel, det kan kanskje skyldes at han var mer fordypet i sin pc og sine tekniske forklaringer for gjestene, enn han var med personlig finlytting.
    Nå er ikke mine ører mer kompetente enn andres til å vurdere hva som er korrekt og ikke, dog heller ikke mindre kompetente.

Når det gjelder hvorvidt det var feil i lydbildet var det ingen tvil om at 2 av presetene var "på tur", men det siste (det som det ble spilt på) mener jeg skal ha vært identisk med slik lyden har vært frem til i dag.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Endre Askeland skrev:
    Det hadde vært meget interessant hvis Pedal kunne fått audiens hos Karma, og samtidig fått lov til å skrive litt om seansen.
    Pedal er en person som har min fulle tilit, og jeg er sikker på at han kan gi en god objektiv beskrivelse av det han opplever med Gaia.

Det som er det viktige for Hr Askeland er at Pedal er en respektert person her på sentralen og ellers i hifi Norge, og jeg betviler ikke hans kunnskaper om lyd, heller tvertimot. Derfor tror jeg han er bedre enn du og mange andre til å vurdere lydkvaliteten fra Gaia, og hans vurdering vil bli tatt seriøst av de fleste.
    Jeg tok deg på ordet.
    Anbefaler deg å lese siste nummer av Fidelity.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Jeg kjenner til konklusjonen(har gjort det en stund ;)) og kanskje nå får du fred i sjela ;D

Karma skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Det hadde vært meget interessant hvis Pedal kunne fått audiens hos Karma, og samtidig fått lov til å skrive litt om seansen.
    Pedal er en person som har min fulle tilit, og jeg er sikker på at han kan gi en god objektiv beskrivelse av det han opplever med Gaia.

Det som er det viktige for Hr Askeland er at Pedal er en respektert person her på sentralen og ellers i hifi Norge, og jeg betviler ikke hans kunnskaper om lyd, heller tvertimot. Derfor tror jeg han er bedre enn du og mange andre til å vurdere lydkvaliteten fra Gaia, og hans vurdering vil bli tatt seriøst av de fleste.
    Jeg tok deg på ordet.
    Anbefaler deg å lese siste nummer av Fidelity.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Kan vi konkludere med at Gaia er friskmeldt?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Etter all tidligere f...skap, er det nå på sin plass:

Sitat fra Fidelity nr 41:
    "Gaia er et av de beste høyttalersystem jeg har hørt, uansett pris."

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Men var det alt som ble konkludert med i artikkelen..........

Karma skrev:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Grattis Karma! Dette har jeg skjønt betyr litt for deg, og dette unner jeg deg til de grader!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Karma skrev:

Det viktigste er nå uansett at du er nøyd. Men for all del, hyggelig med skryt/ros.

I beste mening.

/jan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    BT skrev:
    Dersom ikke ET besøk skal veie mer enn ALLE andre, så har vel Gaia aldri vært sykemeldt?
    Reportasjen i siste Fidelity bekrefter stort sett det 90 % av besøkende har hevdet. I tillegg bekrefter den at de siste justeringer og korrigeringer har løftet resultatet enda mer.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Endre Askeland skrev:

Karma skrev:
    Dette var "sum summarium" som stod etter innvendinger relatert til potensialet med å implementere enda bedre elektronikk som føde til høyttalerne. Er det noen tolkningsproblemer for deg med det??
    Skjønner at du egentlig liker dette dårlig..

eiv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Gratiss med flott omtale og flotte høyttalere :)

Kan jeg spørre om hva slags musikk du hører på? Og hvilken sjanger du selv føler, spiller best på anlegget ditt?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.102
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gratulasjoner til Karma og Snickers-Is!

Karma skrev:
    Morsom formulering. Høres nesten ut som relativt rimelige saker. :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå må jeg pent vente til Fidelity kommer i Narvesen før jeg får lest testen, men ønsker å gratulere Karma med god omtale.

Dere kunne jo bare ha stolt på meg folkens. 8)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    eiv skrev:
    Gratiss med flott omtale og flotte høyttalere :)

Kan jeg spørre om hva slags musikk du hører på? Og hvilken sjanger du selv føler, spiller best på anlegget ditt?
    Takk!

Har aldri opplevd noe skille mellom hvordan anlegget takler ulike sjangre.
    Selv spiller jeg alt fra klassisk til jazz-rock.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Karma skrev:
    Endre Askeland skrev:

Karma skrev:
    Dette var "sum summarium" som stod etter innvendinger relatert til potensialet med å implementere enda bedre elektronikk som føde til høyttalerne. Er det noen tolkningsproblemer for deg med det??
    Først, gratulerer Karma. Godt å se at du har fått utbytte på investeringene dine og det var et dristig prosjekt du begikk deg innpå.

Men du som ellers er så reflektert, hvorfor har du så stort behov for anerkjennelse?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    coolbiz skrev:
    Gratulasjoner til Karma og Snickers-Is!

Karma skrev:
    Morsom formulering. Høres nesten ut som relativt rimelige saker. :)
    Det spesielle med dette system i denne utgave, er at elektronikken er relativt rimelig i forhold til selve høyttalerne. Samtidig er det ikke vanskelig å finne anlegg som i totalpris langt overgår mitt. Selv ikke på dette forum.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Karma skrev:
    BT skrev:
    Dersom ikke ET besøk skal veie mer enn ALLE andre, så har vel Gaia aldri vært sykemeldt?
    Reportasjen i siste Fidelity bekrefter stort sett det 90 % av besøkende har hevdet. I tillegg bekrefter den at de siste justeringer og korrigeringer har løftet resultatet enda mer.
    Det som var ment med friskmeldinga var vel at det har vært mye snakk om at det har vært mye trøbbel med DEQX'en og at det nå er i orden? ::)

"Karmas DEQX var ikke frisk"
    "..når deqx er frisk"
    "..ellers riktig at DEQX ikke var i orden"
    "..det var DEQX som viste seg å være syndebukken da"
    "..også basert på en defekt DEQX"

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Konklusjonen er helt ok for meg. Har ingen problemer med den. Det som jeg synes er interessant er tankene rundt elektronikken. Da spesielt med tanken på at "problemene" ikke kunne tillegges elektronikken som enkelte har hevdet her på sentralen. I denne sammenhengen er derfor Pedal's konklusjoner meget interessante. Synes ikke du det?

Karma skrev:
    Endre Askeland skrev:

Karma skrev:

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Anonym skrev:
    Først, gratulerer Karma. Godt å se at du har fått utbytte på investeringene dine og det var et dristig prosjekt du begikk deg innpå.

Men du som ellers er så reflektert, hvorfor har du så stort behov for anerkjennelse?
    Fordi midt opp i all min refleksjon, er også jeg kun et menneske!
    Da jeg gikk med i dette prosjektet, var jeg oppglødd og begeistret over å få være med på å utvikle et anlegg med slike ambisjoner i lille Norge. Det var svært spennende å få prøve å bidra til kombinering av ideer som var relativt ukjent.
    Dermed ble all jantelov, smålighet og fiendskap som møtte meg fra enkelte, så utrolig tungt å svelge.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Endre Askeland skrev:
    Godt spørsmål.
    Dette lurer jeg også på?

Anonym skrev:
    50 sekunder før du postet denne, svarte jeg på det spørsmålet. ;)

eiv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Er det så vanskelig å forstå at når man har brukt en halv mill og mer på ett anlegg, at det er litt hardt å svelge kritikk som tilsier at det spiller helt rævva?

O

Oblivion

Gjest
    Karma skrev:
    Dermed ble all jantelov, smålighet og fiendskap som møtte meg fra enkelte, så utrolig tungt å svelge.
    Du er ikke den første som har erfart dette - og sikkert ikke den siste heller...

Gaia har jeg aldri hørt - med unntak av første demoen på Horten messa - hvor ingenting var optimalt eller innspilt.

Jeg har hørt på endel av de dyreste anleggene her på HFS og mange som ikke er omtalt her.
    De fleste av disse kostbare anleggene har vært enorme skuffelser lydmessig og jeg har aldri omtalt
    mine personlige meninger om disse her på HFS.
    Noen hederlig unntak har det vært med anlegg som spiller formidabelt bra og da nødvendigvis ikke de med den høyeste prislappen...

P

Parelius

Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Godt spørsmål.
    Dette lurer jeg også på?

Anonym skrev:
    Et menneske som sier at det ikke er ute etter anerkjennelse fra sine medmennesker er jeg mer enn skeptisk til. Tror faktisk jeg ville ha meldt det ut av menneskeslekten.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg kjenner meg selv og andre, er det veldig menneskelig å ønske annerkjennelse. Jamfør Parelius.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    «Mitt anlegg og billedtråder» er vel stort sett her for å få anerkjennelse? Og litt tips og triks ;D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Endre Askeland skrev:
    Konklusjonen er helt ok for meg. Har ingen problemer med den. Det som jeg synes er interessant er tankene rundt elektronikken. Da spesielt med tanken på at "problemene" ikke kunne tillegges elektronikken som enkelte har hevdet her på sentralen. I denne sammenhengen er derfor Pedal's konklusjoner meget interessante. Synes ikke du det?
    Interessant, ja. Men på ingen måte uventet eller oppsiktsvekkende.
    Petter hevdet under besøket at jeg burde slippe å bekymre meg om høyttalere resten av min levetid. Han hevdet, som også kommer frem i artikkelen, at disse høyttalere fortjener elektronikk fra øverste hylle. Selv om resultatene i mitt oppsett ble vurdert til meget bra totalt sett, kunne oppsettet forbedres ytterligere ved bedre elektronikk.
    Her er han faktisk inne på det som også konstruktøren av anlegget lenge har vært klar over. Det er da også grunnen til at dette anlegget får en ny kilde/dac/korrigering som heter Theseus. Den vil forbedre det aller meste som har med disse elementer å gjøre. Den vil ha bedre dac og gi et langt bredere korrigeringsområde.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    RoDa skrev:
    Karma skrev:
    Dersom du med enkelte mener meg og at jeg står for en av dine beskrivelser, så ber jeg deg om å moderere dine uttalelser.
    Den "enkelte" vil i denne sammenheng vite svært godt hvem jeg sikter til. Litt selvransakelse vil dermed gjøre at det blir fullstendig bortkastet og unødvendig at jeg her skal begynne å nevne navn.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    Endre Askeland skrev:
    Godt spørsmål.
    Dette lurer jeg også på?

Anonym skrev:

Hvorfor kan vi ikke være litt mer rause? Å lytte til musikk skulle vel primært handle om rekreasjon, selv på kostbare "high-end" anlegg. Vi kan velge ulikt utstyr, men til syvende og sist er det vår helt personlige musikkopplevelse som gir oss noe.

Godt å se at ting ordner seg ;)

Mvh. RS

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:

Godt valg av jodlevann - sans årgang regner jeg med. Jeg synes også jodlevannet er velfortjent ... (for lenge siden) 8)

mvh
    KJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Besøket som foranlediget denne reportasjen i Fidelity, ble imøtesett med svært blandede følelser hos meg.
    Jeg har jo hatt tvilsomme erfaringer med personer som har hatt et anstrengt forhold til konstruktøren av mitt anlegg.
    I den sammenheng viser jeg til min tidligere tråd "Et anlegg i verdensklasse". Som sikkert mange husker, ble det der en veritabel kollisjon mellom Petter Dale og Kviserud. Med mine senere erfaringer, var det derfor med stor bekymring jeg tok i mot Petter her. Jeg tenkte at dette blir en ny slakt av anlegget og dermed "offisiell" konstatering av at vi hadde misslyktes.
    Hvor feil går det an å ta?? Petter fremsto som så til de grader proff! Her var det aldri snakk om å blande person og sak. Er det integritet dette kalles? Samtidig viste det seg at han var ferdig med snøen som falt i fjor, og hadde ikke noe problem med å forholde seg profesjonelt og menneskelig til Kviserud. Til opplysning kan også nevnes at Kviserud ikke var til stede under besøket. Han hadde dessverre ikke anledning.
    Petter viste seg å ha en egen evne til å vurdere delene av anlegget hver for seg. For meg er det uansett et underlig paradoks at det var Petter Dale som skulle ta frem igjen min gamle påstand; (eller egentlig den gang min målsetting) "Et anlegg i verdensklasse". Han skriver nemlig i overskriften "ET høyttalersystem i verdensklasse". At jeg også skulle oppleve å få høre fra Peter Dale "Kviseruds triumf", hadde jeg nok heller aldri drømt om.. ;)
    Uansett forventer jeg ikke at det tidligere brukte argumentet mot Roffe sin beskrivelse, en vennetjeneste, skal kunne brukes i dette tilfellet. ;)
    Min glede over denne reportasjen bør ikke være vanskelig å forstå, sett fra alt det jeg har opplevd. For meg er det en kraftig vitamininnsprøytning. Det kommer en vei videre for dette anlegg som bør vekke interesse for de som er opptatt av utvikling innen dette fag.

I denne sammenheng minner jeg om at det som egentlig er selve Gaia, er høyttalerne. En potensiell kunde vil kunne velge helt andre forsterkere og kilde enn det jeg har. Det er kapasiteten og kvaliteten til høyttalerne som er det vesentlige i denne reportasjen.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Karma skrev:
    Anonym skrev:

Fordi midt opp i all min refleksjon, er også jeg kun et menneske!
    Da jeg gikk med i dette prosjektet, var jeg oppglødd og begeistret over å få være med på å utvikle et anlegg med slike ambisjoner i lille Norge. Det var svært spennende å få prøve å bidra til kombinering av ideer som var relativt ukjent.
    Det er på sin plass med ytterligere presisering:
    Du må skille mellom det å kjøpe seg et anlegg basert på hyllevare, og det å delta i et pionerprosjekt av denne art. Hadde jeg kun kjøpt et "normalt" anlegg, var det eneste som virkelig betydde noe hva jeg selv mente. Når jeg derimot var med på et utviklingsprosjekt av denne art, blir saken noe annerledes. Dette prosjektet har målsetting og betydning laaangt utenfor min egen lille private andedam. Dersom et prosjekt av denne art ikke får anerkjennelse, er det egentlig dødt. At jantelov skal knekke prosjektet, er faktisk enda verre.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med fin reportasje! Høytalerne har vel aldri folk satt noen særlige spørsmålstegn ved, derimot elektronikken har vært heftig debatert og det sies vel her at den ikke er helt der oppe som det har vært hevdet? Jeg og flere andre har vel i flere anledninger ymtet innpå at forsterkere, dac og kilde ikke er helt High-end? Men jeg synes at det er knallmoro at totalen allikevel er mer enn bra! Gratulerer nok en gang!

Mvh.
    SAL

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Besøket som foranlediget denne reportasjen i Fidelity, ble imøtesett med svært blandede følelser hos meg.
    Jeg har jo hatt tvilsomme erfaringer med personer som har hatt et anstrengt forhold til konstruktøren av mitt anlegg.
    Jeg har ikke hatt et anstrengt forhold til konstruktøren av Gaia-anlegget, men jeg har hatt et svært anstrengt forhold til hvordan du og Snickers omtalte prosjektet her på sentralen (og jeg tror ikke jeg er alene). Ikke mye rom for ydmykhet eller respekt for folk som kom med kritikk. (Tenker ikke på noen spesiell episode, men det er et generelt inntrykk som festet seg etter å ha lest trådene om Gaia de siste årene.)

Uansett; grattis med et flott anlegg (som jeg ikke har hørt) og med den meget gode omtalen i Fidelity (som jeg ikke har lest).
    Jeg kan tenke meg det var deilig å få en slik omtale av systemet og jeg unner deg følelsen!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn