Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Gaia--Min drøm blir til virkelighet

Mye tullprat her ser jeg, får vel komme med mine kommentarer til seansen, selv om karma allerede har beskrevet greit hva vi gjorde.

Når det gjelder mine forventninger til resultatet vil jeg påstå jeg stilte åpen til sinns. (Til tross for hva jeg ser andre tror  ::) )

Jeg vet at det er kvalitetsforskjell på digitalutgangene til SB og TP boksene. Dette ble dokumentert av konstruktøren (Sean Adams) under utviklingsarbeidet på TP, publisert på slims forum. Det ble vist skop bilder av firkantpulser og målinger av jitter som helt klart viste forskjeller. (Jittermålingene for TP var forøvrig svært bra, noe av det laveste som er publisert, og de overgår flere (alle?) svindyre og anerkjente CD transporter.)

Min forståelse for digitalteknikk er også brukbar, med siv.ing elektronikk bakgrunn i tillegg til å ha lest endel om emnet. Jeg mener det finnes gode argumenter både teoretisk og empirisk for at kvaliteten på digitalssignalet kan påvirke lyden dersom anlegget forøvrig er følsom for det.

Jeg møtte derfor opp med lønnlig håp om å kunne skille de fra hverandre, og hadde også med meg remedier for å modifisere Karmas SB3. Jeg hadde ikke giddet å ta med meg dette dersom jeg ikke hadde noen tro på at det kunne ha noe for seg.

På den annen side var det jo allerede testet mot en svært god Linn CD transport uten å høre forskjeller, dette pekte vel mot at Gaia som system ikke er veldig følsom for digitalsignalet.

Nå ble jo resultatet av testen at verken jeg eller Karma kunne høre hvilken kilde som ble benyttet. Vi droppet derfor modifiseringen av SB fordi jeg ikke hadde noe tro på at det kunne gjøre SB bedre enn TP, og det ville dermed ikke være hørbart i Karmas anlegg.

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor vi ikke kunne høre forskjell ser jeg at det har kommet opp noen fantasifulle forslag. Jeg tror det mest nærliggende er at DEQX ikke er særlig følsom for variasjon i digitalsignalet på de nivåene vi snakker om her. Signalet blir jo kjørt gjennom omfattende logikkkretser med tilhørende bufre, internt klokket av DEQX, og antakelig er det svært lite av støy/timing/jitter som slipper igjennom.

Mer generelle lytteinntrykk av Gaia kommer i et senere innlegg.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2

Veggen skrev:
    nb skrev:
    Flott innsats gutter! Jeg skjønner dog ikke helt hvorfor det er så kontroversielt at en Squeezebox kan være digital kilde så god som nonen når folket ser ut til å godta at en PC kan være det ypperste innen digital "transport".
    Det er da stor forskjell på robust dataoverføring via nettverk eller USB, og på den relativt skjøre spdif protokollen.
    Kan du si noe mer om det?

Om datasignal er best, hvorfor sitter det da ikke en slags omformer i state-of-the-art spillere slik at de kan levere ut et bedre signal, og ikke minst hvorfor finnes ikke disse inngangene på DACene? Kanskje starte en egen tråd om dette så vi ikke ødelegger Karmas tråd?

B

Back_Door

Gjest

RoDa skrev:
    Spennende, helt klart.
    Almenngyldig? Ikke F....
    Ser du provoseres av resultatet.
    Minner om at intensjonen med testen var kun for egen nytte. Testen ble ikke utført på oppdrag for "allmennheten".
    Det er også grunnen til at jeg poster resultatene kun i min egen tråd om Gaia.
    Om noen tilfeldigvis vil ta til seg resultatene, er opp til hver enkelt. Om noen skulle hørt noe annet enn det jeg og Veggen gjorde her hos meg, må det i hvert fall være personer som har en god del bedre hørsel enn oss. Så vidt jeg vet, har både jeg og Veggen normal hørsel. ;)

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0

RoDa,

Jeg går ut ifra at du kjenner til betydningen av å ikke bruke volumkontroll, EQ, sound enhancers eller andre påvirkninger av signalet ved slike sammenligninger?
    Du er ganske krystallklar på at du hørte degradering, men som jeg har spurt deg før: siden denne var så åpenbar, slo det deg at enheten du testet kanskje var defekt, og ba du om en ny?
    Tross alt går ditt resultat mot det som en rekke hifi notabiliteter er kommet frem til når det gjelder spesielt Transporter -- så kanskje ville det verdt å anbefale å ta en ny lytt, eller å gå gjennom dine testnotater for å sikre deg mot ev. misvisning.

Hva er linken til din test, forøvrig?

B

Back_Door

Gjest

Soundproof skrev:
    RoDa,

Jeg går ut ifra at du kjenner til betydningen av å ikke bruke volumkontroll, EQ, sound enhancers eller andre påvirkninger av signalet ved slike sammenligninger?
    Du er ganske krystallklar på at du hørte degradering, men som jeg har spurt deg før: siden denne var så åpenbar, slo det deg at enheten du testet kanskje var defekt, og ba du om en ny?
    Tross alt går ditt resultat mot det som en rekke hifi notabiliteter er kommet frem til når det gjelder spesielt Transporter -- så kanskje ville det verdt å anbefale å ta en ny lytt, eller å gå gjennom dine testnotater for å sikre deg mot ev. misvisning.

Hva er linken til din test, forøvrig?
    Interessante spørsmål, men jeg ser at vi fort kan få en laaaaang avsporing i forhold til denne trådens egentlige tema. ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Karma skrev:
    RoDa skrev:
    Spennende, helt klart.
    Almenngyldig? Ikke F....
    Ser du provoseres av resultatet.

Så vidt jeg vet, har både jeg og Veggen normal hørsel. ;)
    Hehe, ikke vær redd.

Ingen som krangler på det, men jeg tror vi lytter anderledes.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold

RoDa skrev:
    Snickers-is skrev:
    Så, mener du at om DEQX ikke gir lydmessig forskjell mellom to digitalkilder er den dårligere enn en DAC som gir forskjell mellom to digitalkilder? Dette er et ja/nei-spørsmål.
    NEI, det tror jeg ikke.

Jeg tror det har mer med personene som lytter å gjøre.
    Hvordan man lytter og i hvilken setting/lytterom man lytter.

R
    Hvorfor skal det ha betydning dersom det i en gitt situasjon ikke er forskjell?

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola

Roda, dette må du forklare litt nærmere...evt i en annen tråd. Jeg kjenner hverken deg, Karma eller Veggen, men når man
    påstår at man lytter "anderledes"(det skrives forøvrig "annerledes") - så forutsetter det både kunnskap og innsikt i de man sammenligner
    seg med. Det har du kanskje - i så fall - fortell! Hvis ikke - fortell enda mer! ;)

Uansett, dette blir nok stridens eple de kommende år, jeg forsker selv på de samme tingene og tror etterhvert at hd(i et annet rom selvsagt)+nett+dac virkelig kan spille
    fletta av cd-spillere. Bare fravær av mekanisk støy skulle gi bedre forutsetninger...så kanskje Squeezeboxen allerede kan matche langt dyrere old-school drivverk...

O.

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0

Påstanden er vel at noen lytter bedre, og med riktigere oppsett enn andre, eller?

Og her ligger en ironi, siden det er meningen at hifi-journalister skal vurdere anlegg som skal anvendes av brede og ulike kundegrupper (fra flaggermusørede audiofile til jevne musikknytere).

Men det kunne være interessant å få denne skjerpede lytteopplevelsen bedre forklart, så den blir løftet fra påstand til noe man kan forholde seg til ... påstander om forskjeller er det nok av, syns jeg, dog synes det å svikte når de skal påvises.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

Persepsjonen er alltid i utvikling, sannsynlegvis gjennom heile livet, etter som sansane etter kvart endrar seg. Så eg trur vi lyttar annleis etter kvart, alle saman. Sjølv var eg meir fokusert på oppløysing og indre detaljar tidlegare, medan eg no lyttar meir etter generelle klangkarakterar, og heile tida har vore veldig fascinert av tredimensjonal attgjeving og luft mellom aktørane. Det heng sjølvsagt litt saman med dei andre faktorane eg nemner, men kan variere veldig utan samanheng med desse.
    Dei fleste hifiskribentar skriv på sin særeigne måte, der du helst bør lese det dei skriv over tid for å forstå korleis dei vektlegg ting. Men dei har nok relativt like sanseinntrykk, kanskje også same persepsjonsgrunnlag (iallfall i den grad den er kulturbetinga. Du lærast opp til ein del "audiofile dyder", akkurat som du må lære deg å forstå og vurdere andre inntrykk.

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Dog skrev:
    Roda, dette må du forklare litt nærmere...evt i en annen tråd. Jeg kjenner hverken deg, Karma eller Veggen, men når man
    påstår at man lytter "anderledes"(det skrives forøvrig "annerledes") - så forutsetter det både kunnskap og innsikt i de man sammenligner
    seg med. Det har du kanskje - i så fall - fortell! Hvis ikke - fortell enda mer! ;)
    Annleis, eller ainnerledes....... ;)

Forstår ikke at dette er så vanskelig.
    Noen liker 3D, noen MÅ ha 20Hz, noen liker trøkk, noen hører på klangfarger........osv

R

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7

RoDa skrev:
    Dog skrev:

Noen liker 3D, noen MÅ ha 20Hz, noen liker trøkk, noen hører på klangfarger........osv
    Du mener jo tydeligvis at din lytting skiller seg fra lyttingen til dem som har bidratt med sine inntrykk av anlegget i denne tråden. Hvis du konkretiserer litt mer hvordan du tror/mener din lytting skiller seg fra lyttingen til de som har lyttet til Gaia med ulike typer kilder så tror jeg det er lettere å forstå hva du mener.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola

Vanskelig er det ikke, so...which is it?

3D? 20Hz? Trøkk? Hva gjør at du lytter annerledes enn Karma og Veggen?
    Og implisitt(?), hvordan tror du det påvirker muligheten til å tydeligere skille mellom (i dette tilfellet) kilder?

[edit] Så nå at Roffe mer eller mindre stiller samme spørsmål...desto mer gleder vi oss til svaret! [/edit]

O.
    RoDa skrev:
    Dog skrev:

R

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Jeg tror at jeg selv lytter mer kvalitativt mens de lytter kvantitativt.

Vil helst ikke dra denne noe videre, da det både betyr å tråkke på tær samt anta ting om vegger og bakdører jeg ikke kan si siden jeg ikke har møtt dem.

Det er fra min side en måte å forklare at gutta nok ikke er "dårlige lyttere" men at vi lytter til anlegg / musikk på en annen måte.

R

K

kbwh

Gjest

Så har jeg hørt SB3 for første gang i et anlegg jeg kjenner fra før. Eller rettere sagt: Ikke hørt SB3.

I Stig Erik Tangens anlegg kan jeg ikke høre SB3.
    Signalvei: SB3 -> Delefilter i SW -> RME ADI-8 QS -> Gjallarhorn 418.

Jeg regner meg selv som en kvalitativ lytter, hehe.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

RoDa, jeg forstår nok ikke hva du mener, og heller ikke hvordan du kan ha noen formening om meg som lytter ettersom vi ikke kjenner hverandre. Tror derfor ikke vi kommer noe videre med dette i forumet.

Men vi bor jo temmelig nær hverandre tror jeg, holder selv til i horten og du er vel i moss synes jeg å ha oppfattet?
    Hva om vi møtes, tar en hyggelig prat og en felles lyttesesjon hvor du kan demonstrere forskjellene du mener å høre og hva du lytter etter. Så får vi se hvor langt vi står fra hverandre etter det.
    Jeg kan stille med SB, TP, DAC og åpent sinn.

Hva sier du til det?

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7

Jeg tror jeg skjønner hva RoDa mener, og jeg tror han tar ettertrykkelig feil. Jeg tror slett ikke målet med lyttingen eller metodikken er vesentlig forskjellig. Jeg tror heller ikke man hører så veldig ulike ting. Muligens er det noen forskjeller når det gjelder preferanser, men ikke så voldsomt og svart-hvitt som at noen bare vil ha kvantitet mens andre bare vil ha kvalitet. Alle vil ha kvalitet.

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0

Kvantitet vs Kvalitet. Og naturligvis lytter RoDa i henhold til sistnevnte, mens de som ikke hører forskjellene han så malende beskriver lytter i henhold til førstnevnte.

Sukk.

O

omholt

Gjest

Tro også jeg forstår Roda, og jeg mener han er mer utsatt for placebo med måten han lytter (over lengre tid). Men denne debatten bør kanskje taes i en annen tråd?

Ser frem til Veggens opplevelse av Gaia.

B

Back_Door

Gjest

Man må gjerne sette min personlige evne til å lytte i tvil. Det kan da settes på kontoen for manglende erfaring.
    Synes det dog er mer søkt å betvile de andre som har vært involvert i lytting hos meg sine tilsvarende evner.
    Minner f.eks. om at dersom Kviserud ikke klarer å høre forskjeller i lydgjengivelse, vil han få store problemer i sin jobb. Minner samtidig om at når det gjelder kildevalg til Gaia, har ikke Kviserud noen som helst forretningsmessig interesse i et slikt valg. Foreløpig selger han jo nemlig ikke slike produkter.
    At jeg legger mer vekt på kvantitet enn på kvalitet, er også en noe underlig antydning. Man trenger vel ikke komme opp i prisklassen til Gaia, om man bare søker kvantitet i lyden?
    Det beskrives ulike elementer og prioriteringer innen lyd. Da vil jeg minne om at vi lyttet først og fremst etter om det i det hele tatt var forskjeller. Vi kom aldri så langt at vi fikk begynne å evaluere hva forskjellene besto av, og om de var positive eller negative. Hvorfor ikke? Fordi vi klarte ikke å høre forskjeller. Uten forskjeller er det jo ingen ting å evaluere. ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest

Kom gjerne på besøk en tur, Veggen.
    For å høre på musikk ;)

Det er som sagt mange jeg er uenig med når det gjelder hva som er hørbart eller ei, men omgås og trives med dem allikevel.

Dersom jeg har fremstått som en av de som hører forskjell på alt, (som nedfryste kabler, vekkerklokker med møbelknotter på og klinkekuler på norgesglass) så er det ikke slik tingenes tilstand er. :D
    (Selv om jeghar blitt tatt på senga av forskjeller jeg ikke trodde eksisterte)

Ja, jeg mener det er hørbare forskjeller på noen kabler og at det er noe "mystisk" som foregår ved avspilling av digitale kilder som egentlig ikke burde vært der. Men siden jeg ikke har nok teknisk ballast til å mene noe om det, så velger jeg å stole på hva jeg hører. (Dvs tror jeg hører siden det er placebo og ikke abx ;))

Hva jeg - noe klønete - forsøker å åpne for, er at det ikke er sikkert at vi hører så mye forskjellig.
    Men at våre preferanser styrer hva vi hører etter og vektlegger i lydgjengivelsen fra anleggene våre.
    Jeg hadde vært en lykkelig mann om jeg kunne lagt vekk forskjellene og levd videre med Clas' venner.

Men der er jeg ikke (ennå?) :)

R

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

RoDa skrev:
    For å høre på musikk ;)
    Flott, jeg liker å høre på musikk.
    Og hvis jeg kan lære noe om lytting og bedre min evne til å høre forskjeller på ting desto bedre.

Vi får prøve å finne en passende dag, tar det på PM.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5

Karma: Har du undersøkt noe rundt DEQX sin nye boks... Virker som denne er oppgradert for å bli mer "audiofil"... i forhold til 2.6'n. Ser ut til å være mulig å oppgradere 2.6'n også...

mvh Kai

B

Back_Door

Gjest

kaap:

Det vil bli tatt til vurdering. Om oppgraderingen vil kunne bidra til hørbare lydforberdringer, avhenger vel også av om kvalitetsbegrensninger i min modell egentlig innebærer et problem relatert til den matching som er aktuell hos meg mot mine klasse d forsterkere. Det skal også gjøres et interessant forsøk med en spesiell matriseprosessor hos meg. Dette vil bidra til en viss avlastning for DEQX og et større område for justering.

R

Rolf_Da!

Gjest

Veggen skrev:
    RoDa skrev:
    For å høre på musikk ;)
    Flott, jeg liker å høre på musikk.
    Får takke for besøket.
    Nå ble det ikke mer enn bare musikk denne gangen, men hyggelig læll.

Moro å se at vi stort sett er ganske like til tross for at vi har forskjellige standpunkter.

Mvh
    Rolf

O

omholt

Gjest

Har vært innom Karma i helgen og lyttet til Gaia. Det var en flott opplevelse. Ble dessverre litt småsyk i forkant av helgen og måtte hive innpå noen Ibux en liten time før jeg ankom huset til eieren. Nevner det, da det kan ha hatt innvirkning på lyttingen. Allikevel mener jeg at jeg klarte å danne meg et bra inntrykk. Mine beskrivelser er relativt enkle og inneholder lite ”hi-fi” uttrykk og begreper. Det overlater jeg til andre. ;)

Har syntes at høyttalerne har fremstått pene på bilder, men de var enda flottere i virkeligheten. Som andre har sagt er de mindre ruvende enn hva som fremstår på bildene. Men så til det som betyr aller mest, nemlig lyden. Det første som slo meg var at dette virkelig spilte musikk og man fikk bare lyst til å høre mer og mer. Totaliteten var veldig bra. Etter mer testing med musikk jeg kjenner relativt godt, så kom noen svakheter frem. Mer om det senere. Plasseringen og rommets utforming tror jeg byr på store utfordringer. Med dette i bakhodet, opplevde jeg et lydbildet som totalt sett satt meget bra. Bedre enn det meste jeg har hørt rundt omkring og det er en prestasjon med tanke på rommet og hvor mye og dyp bass dette spiller. Her vil jeg si Gaia har lykkes svært godt. God presisjon, vokal plantet i midten og ingenting som stakk seg ut.

Klangbalansen var noe mørk i forhold til hva jeg er vant til. Savnet litt mer i øvre mellomtone og muligens noe i diskanten. Forsto at det var slik Karma foretrakk det. Og her ligger noe av genialiteten med systemet. Man kan tweake etter egne preferanser. Skal også nevnes at jeg har selv anlegg som låter litt for lyst for tiden, og jeg kan være litt farget av det. Diskanten stakk seg aldri ut slik som jeg ofte har opplevd det.

Dynamikken i anlegget er rå. Det minte meg veldig om det jeg har hørt av Avantgarde horn. Det kan spille øredøvende høyt uten noen forvrengning. Ble litt redd for ørene et øyeblikk da Karma spilte Infected Mushroom og dro mer og mer på volumet.;D For øvrig en ganske heftig opplevelse der bassen slo i mellomgulvet. Det var morsomt.

Bassen satt generelt bra. Noen sanger avslørte at et frekvensområde, i det jeg mener var øvre bassen, ga noe utglidning og mangel på stramhet. Resonans er et annet ord jeg bruker for å beskrive det jeg merket. Liker veldig godt super stram bass og her er det et forbedrings potensial. En forbedring her vil jeg tippe også kan være positivt for spesielt mellomtonen. Allikevel var jeg imponert over at bassen satt såpass bra som den gjorde med tanke på det ikke er gjort akustiske tiltak og rommets L-forming. I hjørnene bak lytteposisjonen var det ikke spesielt mye bass, noe som er meget uvanlig. Det jeg hørte av dypbass var veldig bra, men jeg tror ikke vi spilte så mye som gikk kjellerdypt. Bassen på Infected Mushroom var i vært fall meget god. Vi hørte så vidt på et klassisk opptak med pipeorgel. Det er musikk som jeg selv ikke lyttet til og har lite referanser og forholde meg til. Anlegg med mye og god dypbass har jeg heller i grunnen ikke lyttet noe særlig til og har lite å sammenligne med. Har hatt en bra 10” subwoofer i anlegget sammen med bl.a. B&W 703, men fikk aldri nok dypbass til å låte skikkelig bra i det oppsettet. Så på dette området blir det vanskelig å si noe, men nå er det heller ikke så mye musikk som går så fryktelig dypt.

Skal jeg si noe som jeg savnet i forhold til mine preferanser foruten det jeg har nevnt om øvre mellomtone og mer stramhet i øvre bassområde, så er det enda mer presisjon og nærhet til musikken. Det vet jeg kan bli enda bedre med akustiske tiltak og ikke minst bedre plassering. Gaia står jo usymmetrisk plassert med en sidevegg ganske tett på ene siden og lang avstand til vegg på andre siden. Har selv en litt lignende plassering og fikk ikke lydbildet til å sitte bra før jeg drepte siderefleksjonene på den ene siden.
    Høyttaler konstruktøren var ærlig på at anlegget ikke er ferdig tunet enda og at det har områder hvor det kan bli bedre. Skal bli spennende å høre hva en matrise prosessor kan gjøre og hva mer målinger av rommet vil fortelle.

Alt i alt virker konstruksjonen med kontrollert spredning og bruk av DEQX til å være særdeles vellykket. Anlegget er ikke perfekt eller foruten svakheter, men har lite artefakter i forhold til det meste jeg har lånt ørene til. Det som jeg har hørt som har hatt mindre artefakter har enten hatt et mye enklere rom, mye mindre høyttalere eller akustiske remedier.
    Mange takk til Karma for mulighet til å høre anlegget. Har allerede lyst til å komme tilbake.

Forøvrig så fikk jeg også mulighet til å høre på Capri hjemme hos Snickers-is. Her hadde høyttalerne ulik avstand til både frontvegg og muligens også sidevegger. Det var stor vindusoverflate bak høyttalerne uten gardiner og en crt TV plassert midt mellom høyttalerne. På høyre side var det en murvegg. I grunnen ingen forutsetninger for at det skulle låte bra. Med dette er nok det beste jeg har hørt av noe i den prisklassen som Capri vil befinne seg i. Det ble brukt en Behringer som sikkert har gjort mye. Savnet bass, men det kanskje ikke så rart etter lytteseansen med Gaia.:p Høyttalerne skal også endres med bl.a. større basselementer. Dette er høyttalere som jeg håper vi snart vil se på markedet. De virket regel rett til å være glimrende til prisen.

B

Back_Door

Gjest

Takker omholt for et hyggelig besøk, og for en svært god tilbakemelding! Slike tilbakemeldinger er svært nyttige som hjelp til å videreutvikle anlegget. Vi er alle forskjellige og har ofte en tendens til å prioritere forskjellig. Erfaringsgrunnlaget er også ofte totalt forskjellig. Dermed kan input fra andre være en meget god hjelp. Sitter man alene og bedømmer sitt anlegg, kan man bli utsatt for fenomenet " å ikke se skogen for bare trær". Man tror at man har nådd målet, men oppdager så, via andres input, at det kanskje er mer å gå på likevel.
    Jeg synes beskrivelsen til omholt er god, og jeg kjenner godt igjen de momenter han nevner. Et anlegg som er perfekt i forhold til alles personlige preferanser, finnes vel uansett ikke? Det er vel heller ikke et mål. Det avgjørende er at man selv blir fornøyd. På den veien kan andres bedømmelse være en hjelp til å oppdage sider ved anlegget som man selv kanskje har oversett til en viss grad. Både besøket fra omholt og fra "gjengen fra Hedemarken", har i så måte vært til inspirasjon og hjelp. Det mest fascinerende med Gaia, er muligheten til å justere det aller meste i forhold til egne preferanser. Jeg har ideelt sett (teoretisk?) en målsetting om nøytral klangbalanse. Det store spørsmålet blir da hva som egentlig er nøytralt. Her spiller det også en rolle hva slags musikk man vanligvis lytter til og dermed tuner til. Det kan godt hende at jeg har lent meg litt mot en noe varm klangbalanse hittil. Jeg liker ikke diskant som stikker seg ubehagelig ut, og det kan ha farget mine innstillinger. Når det gjelder øvre bass, blir saken kanskje noe mer kompleks. Forholdet er at jeg kan spille avsindig høyt, uten at rommet bidrar til mer problemer enn ved lavt volum. Om da inntrykket av øvre bass som omholt nevner skyldes innstilling, eller kanskje behov for akustiske tiltak på siden av venstre høyttaler er noe uvisst.
    Jeg ser frrem til å få målt selve rommet. Det vil bli et meget avgjørende verktøy å få målt rommets respons. Da først kan vi systematisere hvor vi skal sette inn de riktige tiltak. Den omtalte matriseprosessor vil også gi vesentlig større spillerom når det gjelder justeringer, spesielt i bassen. Tror det er første gang at man setter slikt verktøy inn i et hifi anlegg. Dette blir svært spennende, men det er mulig at vi ikke får utført det før ut på sensommeren. Det kan da også bli aktuelt med justeringer i delefilter, kanskje f.eks. i bakdiskanten. Når alt dette er utført, håper jeg på nytt besøk fra omholt og andre som har hjelpt meg på veien!
    Gaia har en enorm kapasitet, og min målsetting er oppfylt så langt. Jeg er 100 % fornøyd med valg av kilde og forsterkere. Det som gjenstår, er fintuning av klangbalansen og samspillet rom/høyttaler.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Interessant lesning Omholt. Jammen slo du meg ikke på tilbakemelding enda jeg har hatt over 2 måneder på meg siden jeg var hos Karma, flaut.
    Kjenner meg igjen i noen av momentene du nevner.

Jeg har hatt noen notater nedskrevet en stund, men ikke fått de helt ferdig på grunn av alt for mye annet som har foregått nå på våren, skal se igjennom og rydde opp litt og prøve å få det postet i løpet av dagen.

O

omholt

Gjest

Vil legge til at jeg usikker på hvilke frekvensområdet jeg opplevde som noe resonant. For meg hørte det ut som øvre bassområde, men det kan også ha vært nedre mellomtone eller begge deler. På det aller meste vi spilte, så var det ikke merkbart. Jeg la merke til det på tre låter jeg hadde medbrakt og en som Snickers-is spilte. De tre mine var av A-Ha, Mary C. Carpenter og Mark Knopfler.

Forøvrig interessant det Karma skriver om hva som egentlig er nøytralt. Jeg har ikke svaret. Dette handler uansett om preferanser og også hva man er vant til. Hører man noe nytt og så trengs tid til å tillegne den nye klangbalansen. Merket det godt da jeg gikk fra en Marantz CD spiller med en god del varme til et Creative lydkort som virker å ikke legge til noe. Til å begynne savnet jeg varmen, men etter og ha brukt lydkortet en stund så syntes jeg Marantzen farget lyden for mye.
    Kan ikke si jeg opplevde at Gaia hadde en for varm klangbalanse, men heller litt mørk. Klarer heller ikke å pinpointe om dette var i øvre mellomtonen eller diskanten. Capri var nok tunet mer etter mine preferanser på dette området.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Jeg har fått noen vennlige påminnelser om at jeg lovte å komme med mine lytteinntrykk av Gaia tidligere i denne tråden.
    Får bare beklage at ting har tatt sin tid, først ble jeg nok litt avsporet av diskusjonen om forskjellige lyttemetoder. Etter hyggelig besøk hos RoDa, hvor jeg oppfattet at vi ikke lyttet noe særlig forskjellig i praksis (kanskje tvert om?), så tok det andre livet meg igjen, og tiden har gått. Det er nå over 2 måneder siden jeg besøkte Karma, så inntrykkene har ihvertfall hatt god tid til å modnes. Vel, til saken:

MEKTIG.
    Dette ordet oppsummerer relativt godt mitt inntrykk av Gaia. Systemet har et trøkk og en fysisk tilstedeværelse som jeg kun tidligere har opplevd på konserter. Ingen hifianlegg jeg tidligere har hørt har vært i nærheten av dette. Det kunne spilles adskillig høyere, og dermed mer realistisk, enn hva som normalt er mulig i en vanlig stue før det blir slitsomt for ørene. Det gikk også fint å dempe volumet til mer normale stuenivåer og fremdeles kjenne på det enorme fundamentet i bunnen.

Bassløsningen med både dipol og lukket kasse fungerte svært godt. Det var jevn og god bass i rommet. Stua til Karma har en utstikker med spisebordavdeling som ikke synes på bildene, dvs den er tilnærmet L-formet. Dette er som kjent ikke optimalt, men hos Karma fungerte det godt og det var lite forskjell i bassnivå inne i L’en og i lytteposisjon. Tror snickers er inne på noe bra med basshybridløsningen sin.
    Jeg fikk kort demonstrert 2 forskjellige presets på DEQX, hvor hovedforskjellen var tuningen i bassområdet. Dette var fra hhv. før og etter besøket fra Hedmarksgjengen, og man kunne tydelig høre at det var lagt til mer i bunnen etter tilbakemeldingene derfra. Vi spilte denne kvelden hovedsaklig på denne Hedmark preseten, og jeg synes til tider det kunne bli noe vel basstungt. Uansett er det fine med et slikt system at man selv enkelt kan justere det inn etter opptak, smak og dagsform.

Mellomtonen gjorde det den skulle, og trakk ikke til seg oppmerksomheten på noen måte. Vokaler var godt tilstedeværende uten å føles unaturlige. Piano hørtes riktig ut, (her har jeg hørt noen ellers gode anlegg som kan slite litt). Men her er det selvfølgelig heller ikke noen blomstrende rørlyd, så de som liker den slags får se andre steder.

Der jeg hadde litt reservasjoner var i diskanten. Jeg er nok veldig bortskjemt på dette området med min egen AMT diskant, og i forhold til det jeg er vant til manglet det siste lille i oppløsning, luft, og vektløshet (sic!). Fioliner virket lett komprimert i de øverste overtonene og pustet ikke så fritt som jeg opplever hjemme. Nå skal det vel legges til at jeg aldri har hørt noe anlegg som er bedre enn mitt eget på akkurat dette.
    Mulig dette er et bevisst valg ved tuningen. Så vidt jeg forsto var det noen tanker om fintuning av det passive delefilteret til diskanten, og muligens videre aktiv deling oppover i frekvensene på sikt. Kanskje det hadde vært en ide å teste en annen forsterker, som f.eks. ASX2, for de høyeste frekvensene? De skal jo være bedre i diskantområdet enn ASP i følge visse hedmarkinger.

Dette med realisme tenkte jeg å dvele litt ved. Gaia er nok mer hifi i betydningen tro til opptaket enn de fleste andre anlegg. Dette gjelder nok spesielt ved dynamiske innspillinger, og det gjengir opptakene like røft som man som regel opplever på en konsert. Dette er i kontrast til en del andre highend anlegg jeg har hørt. Som eksempel vil jeg sammenligne med Avantgard/Accuphase anlegget som TAA import hadde på Hortenmessa i høst. Dette anlegget er noe av det beste jeg har hørt og fremsto som utrolig behagelig og vellydende. Men kanskje ikke utpreget realistisk? Disse to anleggene representerer derfor en slags ytterpunkter. Gaia har ikke den silkemyke øreinnsmigrende lyden som mange ser ut til å like, men er til gjengjeld mer ærlig mot kildematerialet.

Synes det er fantastisk morsomt at et slikt innovativt system er laget her i vår lokale hifiandedam. Både Snickers og Karma fortjener både heder og oppmerksomhet for dette. Håper hifipressen kjenner sin besøkelsestid, og gir dette systemet behørig dekning når konstruktøren mener det er klart.

Får rette en takk til Karma som gjestfritt tok i mot meg, det var en særs hyggelig og interessant kveld. Synd jeg ikke klarte å lure deg til å kjøpe en transporter, den er jo myye bedre enn den lusne squeezeboxen du har stående og ødelegge anlegget med negative placebovibber. ;)

B

Back_Door

Gjest

Veggen: Jeg hadde for lengst gitt deg opp!
    Så kommer du likevel med denne konstruktive tilbakemelding..
    Takk skal du ha!! ;)

B

Back_Door

Gjest

Veggen skrev:
    Der jeg hadde litt reservasjoner var i diskanten. Jeg er nok veldig bortskjemt på dette området med min egen AMT diskant, og i forhold til det jeg er vant til manglet det siste lille i oppløsning, luft, og vektløshet (sic!). Fioliner virket lett komprimert i de øverste overtonene og pustet ikke så fritt som jeg opplever hjemme. Nå skal det vel legges til at jeg aldri har hørt noe anlegg som er bedre enn mitt eget på akkurat dette.
    Mulig dette er et bevisst valg ved tuningen. Så vidt jeg forsto var det noen tanker om fintuning av det passive delefilteret til diskanten, og muligens videre aktiv deling oppover i frekvensene på sikt. Kanskje det hadde vært en ide å teste en annen forsterker, som f.eks. ASX2, for de høyeste frekvensene? De skal jo være bedre i diskantområdet enn ASP i følge visse hedmarkinger.
    Dette problemet skal kun være aktuelt om match mellom forsterker og element ikke er optimalt i forhold til denne teknologien.
    Jeg siterer fra roffe fra en annen tråd:

"Før ASX2 var tilgjengelig ble likevel ASP-modulene anbefalt av svært mange for bruk i hele frekvensområdet. Og riktig impedansmatchet har de en glimrende ytelse også i diskantområdet. ASP har ikke blitt et dårligere produkt selv om ASX2 har kommet på markedet. Man har bare fått et alternativ med noe som muligens er bedre egenskaper i forhold til matching med et større utvalg diskanter, og da er det naturlig å anbefale dette istedet."

Kanskje det du opplevde som forskjell fra ditt eget anlegg beror på den spesielle spredningskontroll jeg har? Det kan også selvsagt bero på min tuning. Som du skriver, skal det sjekkes om justeringer i delefilter for bakdiskant er aktuelt. Impedansmatch bør uansett være optimal i dette oppsettet. Høyttalerne er jo konstruert med tanke på drift av ICEpower.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold

Så vidt jeg har forstått var sammenlikningen med ASX gjort mot A-hanger moduler, og ikke mot ASP. Det utgjorde en betydelig forskjell hos meg i hvertfall.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6

Jeg har ingen anelse om ASX ville utgjøre en hørbar forandring, det var kun ment som et eksempel.

Poenget var vel at noen har ment at ASP kan ha en svakhet i diskantområdet og at det derfor kunne være verdt å teste ut dette ved å prøve med en annen forsterker.

Forskjellen jeg opplevde i diskanten var kun relativt til hva jeg er vant til og slett ikke dramatisk, men noe må man jo skrive i en omtale eller hur?

At alt ikke låter likt er jo artig i seg selv. ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.835
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Snickers-is skrev:
    Så vidt jeg har forstått var sammenlikningen med ASX gjort mot A-hanger moduler, og ikke mot ASP. Det utgjorde en betydelig forskjell hos meg i hvertfall.
    Min lille sammenlikning mot 125ASX2 er gjort med "250A hengende på 500ASP".

B

Back_Door

Gjest

Veggen skrev:
    Jeg har ingen anelse om ASX ville utgjøre en hørbar forandring, det var kun ment som et eksempel.

Poenget var vel at noen har ment at ASP kan ha en svakhet i diskantområdet og at det derfor kunne være verdt å teste ut dette ved å prøve med en annen forsterker.

Forskjellen jeg opplevde i diskanten var kun relativt til hva jeg er vant til og slett ikke dramatisk, men noe må man jo skrive i en omtale eller hur?

At alt ikke låter likt er jo artig i seg selv. ;)
    Jeg reagerte på ingen måte negativt på din kommentar om diskant. Prøvde bare å teoretisere litt rundt mulige forklaringer. Vi ser samtidig at ved vurderinger av lyd, får vi også demonstrert ulike preferanser. Det er det som gjør det morsomt og nyttig med lyttebesøk og påfølgende kommentarer. For at jeg skal få noe matnyttig ut av slike tilbakemeldinger, prøver jeg å forstå både preferansegrunnlag og mulige tekniske forklaringer.
    Når det gjelder diskantgjengivelse, har vel Gaia på mange måter like store utfordringer som langt mer beskjedne anlegg har. Det er jo ikke her at store dimensjoner tilfører mest fordeler i forhold til mindre utstyr. Dermed får man altså ikke noe gratis i denne sammenheng i Gaia systemet. Diskantgjengivelsen vektlegges selvsagt like mye som alt annet, og derfor er tilbakemeldinger som dine svært nyttige.

B

Back_Door

Gjest

Jeg har gjort meg noen tanker og ideer i løpet av min tid sammen med Gaia. I følge "konstruktørern" er det vesentligste videre forbedringspotensial nå å hente i forholdet rom-høyttaler. Det er jo samtidig den bærende idè fra starten av i dette prosjekt.
    Jeg har en oppfatning av, at de grunnleggende komponenter i et anlegg kun må ha en bestemt kvalitet for at anlegget skal få de arbeidsbetingelser som kreves. Det betyr et minimumsnivå for kilde, pre, dac og forsterkeri. Korrekt matching av alle disse komponenter, er uansett helt avgjørende. Over et visst nivå, synes det begrenset/tvilsomt hva man oppnår ved oppgradering. Synes testene vi har gjort med ulike cd-spillere, Squeezebox og Transporter koblet digitalt til DEQX, er illustrerende i denne sammenheng. Det hele dreier seg til slutt om forholdet mellom kost og nytte. Elementer som prestisje og eierglede ved dyre komponeneter legges bort i denne sammenheng. I forholdet mellom rom og høyttaler, er det så store gevinster å hente, at andre prioriteringer gir minimale bidrag i forhold. Dette da selvsagt på basis av at det grunnleggende i anlegget er GODT NOK. Det finnes svært mange kostbare anlegg, som spiller dårligere enn langt rimeligere anlegg. Det nytter ikke med kabler og forsterkere til en million, om ikke rommet spiller på lag med anlegget. Jeg har gang på gang opplevd hvordan vi har vært i stand til å forandre klangbalanse ol gjennom justeringer i dette anlegget. Skulle jeg forsøkt å fått gjort det samme gjennom oppgraderinger av komponenter, ville jeg blitt en fattig mann uten nødvendigvis et bedre resultat.
    Dette er i en grad kontroversielle tanker og påstander. Er effekten av kontrolltiltak av lydbølgenes oppførsel i rommet av så stor betydning, at det meste av andre elementer over et visst nivå blir av minimal betydning? Jeg vil ikke påstå for mye, ut over å referere erfaringer fra Gaia. Vi kan vel faktisk se på Gaia som et forskningsprosjekt i denne sammenheng, som fortsatt pågår.
    Et annet spørsmål melder seg også: Trenger man så store og kostbare høyttalere som Gaia? Jeg mener at den enorme kapasiteten som disse høyttalere har, gir seg utslag i et hørbart overskudd og en form for dynamikk og uanstrengthet som er vanskelig å kopiere i mindre høyttalere. De grunnleggende prinsipper rundt spredningskontroll, lar seg dog uansett kopiere i mindre utstyr også.
    Jeg vil understreke, at om jeg fikk frie tøyler fra min finansminister, ville jeg vært åpen for å prøve ut det meste.Hadde det vært mulig å oppnådd forbedring ved andre forsterkere, f.eks. rør i diskanten, ville jeg vært villig til å prøve. Poenget nå, er dog at vi har mye igjen å forsøke før vi er i mål på den veien vi har valgt. Her kommer skikkelig rommåling og mye større justeringsmuligheter inn.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold

Hadde du hatt uendelig frie tøyler tror jeg det ville endt opp omtrent som dette:

Spesialbygget rom, mye større enn det du har i dag.
    Akustisk behandling, hovedsaklig diffusjon på de fleste flater.
    Bassystem med 16x18" med en forsterker og en prosessor til hvert element.
    Resten er jeg ikke så sikker på om skulle vært gjort så mye med, annet enn kanskje å laget alt i Corian, liksom for å være heeeeelt på den sikre siden og litt til.

O

omholt

Gjest

Gode tanker karma.
    Tviler på at man kan komme noe særlig lengre med annen elektronikk. Foruten akustiske tiltak, så er det er nok først og fremst bedre romkorreksjon som kan løfte anlegget noen hakk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn