Gaia

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

Lars.N

Gjest
    Gaia--Min drøm blir til virkelighet

omholt skrev:
    Vil legge til at jeg usikker på hvilke frekvensområdet jeg opplevde som noe resonant. For meg hørte det ut som øvre bassområde, men det kan også ha vært nedre mellomtone eller begge deler. På det aller meste vi spilte, så var det ikke merkbart. Jeg la merke til det på tre låter jeg hadde medbrakt og en som Snickers-is spilte. De tre mine var av A-Ha, Mary C. Carpenter og Mark Knopfler.

Forøvrig interessant det Karma skriver om hva som egentlig er nøytralt. Jeg har ikke svaret. Dette handler uansett om preferanser og også hva man er vant til. Hører man noe nytt og så trengs tid til å tillegne den nye klangbalansen. Merket det godt da jeg gikk fra en Marantz CD spiller med en god del varme til et Creative lydkort som virker å ikke legge til noe. Til å begynne savnet jeg varmen, men etter og ha brukt lydkortet en stund så syntes jeg Marantzen farget lyden for mye.
    Kan ikke si jeg opplevde at Gaia hadde en for varm klangbalanse, men heller litt mørk. Klarer heller ikke å pinpointe om dette var i øvre mellomtonen eller diskanten. Capri var nok tunet mer etter mine preferanser på dette området.
    Tør jeg spørre hva Creative ble brukt til?

Mvh

Laban

O

omholt

Gjest
    Og her koser du deg fortsatt med lyden?
    Må jo være fryktelig kjedelig å bare fokusere på musikken og ikke hifi og oppgradering. ;)

B

Back_Door

Gjest
    omholt skrev:
    Må jo være fryktelig kjedelig å bare fokusere på musikken og ikke hifi og oppgradering. ;)
    Med lyden??? Å nei du! Her koser man seg med MUSIKKEN!

Når man tar helikopter direkte til toppen, kan man nyte utsikten mens de andre leter etter veien nede i lia.. ;D

Mer seriøst: Alt kan forbedres. Også Gaia-systemet. Det er en del spennende på gang. I første omgang målinger med Clio, som vil gi et mye bedre grunnlag for finjustering. Deretter kommer det en meget interessant oppgradering som jeg vil komme tilbake til og fortelle om.. ;) Kan i denne omgang si at den tidligere nevnte matriseprosessor er droppet til fordel for noe helt nytt. I tillegg gjenstår noen justeringer i delefilter for bakdiskant.

O

omholt

Gjest
    Karma skrev:
    omholt skrev:
    Med lyden??? Å nei du! Her koser man seg med MUSIKKEN!

Når man tar helikopter direkte til toppen, kan man nyte utsikten mens de andre leter etter veien nede i lia.. ;D
    Hehe. Bra sagt.

Karma skrev:
    Mer seriøst: Alt kan forbedres. Også Gaia-systemet. Det er en del spennende på gang. I første omgang målinger med Clio, som vil gi et mye bedre grunnlag for finjustering. Deretter kommer det en meget interessant oppgradering som jeg vil komme tilbake til og fortelle om.. ;) Kan i denne omgang si at den tidligere nevnte matriseprosessor er droppet til fordel for noe helt nytt. I tillegg gjenstår noen justeringer i delefilter for bakdiskant.
    Spennende. Du får holde hos oppdatert.

B

Back_Door

Gjest
    På fredag hadde jeg et besøk som fikk betydelige konsekvenser! Som tidligere nevnt, har jeg ventet på å få utført justering av anlegget basert på Clio. Min forventning til forbedring av lyd har dog vært litt beskjeden. Dette fordi jeg allerede har vært meget imponert over lydkvaliteten fra Gaia.

Snickers møtte opp sammen med "General8". Bak generaltittelen skjulte det seg en meget hyggelig fyr fra Skien som selv nylig har opplevd god gevinst ved implementering av DEQX i sitt anlegg. For meg var det av stor interesse og nytte å få hans vurdering før og etter justering med Clio. Han har selv et anlegg med imponerende Montana XP høyttalere.

Slik jeg oppfattet hans første vurdering, mente han at mitt lydbilde var litt mørkt og med noe overfokus på bass.
    Dermed satte Snickers i gang med sine målinger. Dette pågikk store deler av dagen. Resultatet ble ganske så oppsiktsvekkende. Jeg har litt vanskelig for å sette ord på dette, men opplever generelt at lydbildet er mye mer balansert og homogent. Presisjon er også bedre. Den totale forbedring overgikk totalt mine egne forventninger, og bekrefter det fantastiske potensial i dette system. Jeg oppfattet at Generalen delte mine vurderinger, selv om han reiste før vi fikk tatt den siste og avgjørende justering.
    Det er nå en fryd å lytte til musikk på dette anlegg. Fra den øverste diskant til den laveste bass kan jeg vanskelig tenke meg at det kan bli særlig bedre. 8 X 15" og 4 X 8" basser gir en gjengivelse av f.eks. kanondrønn som jeg ikke tror så mange andre anlegg i Norge klarer å matche. Hiquphon diskanten er delt så høyt at kun dens sterkeste sider blir aktivisert. Resten av elementer og kombinasjonen av waveguide og hybrid-dipol gir et resultat som for meg gir en følelse av konsert i stua.
    Kan det fortsatt bli bedre? Klok av seneste erfaring vil jeg anta at det fortsatt kan bli bedre. Derfor har jeg gått med på et særdeles spennende prosjekt. Min DEQX og Squeezebox kommer til å få avløsning av THESEUS!

Jeg oppfordrer Snickers til å skrive i denne tråden både om hva han konkret oppnådde med Clio og ikke minst hva Theseus er for noe!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Karma skrev:
    Jeg oppfordrer Snickers til å skrive i denne tråden både om hva han konkret oppnådde med Clio og ikke minst hva Theseus er for noe!
    Rent konkret kan jeg jo si at presisjonen til et målesystem som Clio er i en annen liga enn et innebygget målesystem som i DEQX. Noe annet er selvsagt ikke å vente. Men en annen vesentlig faktor som det er lett å glemme bort er at man måler mye raskere med slike systemer. Dermed gjør vi unna 20 målinger på samme tid som 1 i DEQX. Dette gjør at det innsamlede vurderingsmaterialet blir vesentlig bedre og mer omfattende.

Prioriteten med Clio var å finne ut av følgende:
    - Har vi spesiell aktivitet i rommet som bør vies særlig fokus?
    - Har vi rimelig gunstig frekvensgang ut av høyttalerne?
    - Hvordan ser rommets overføringsfunksjon mellom høyttaler og lytteposisjon ut?
    - Hvordan er energibalansen i sweetspot?
    - Hvordan er etterslepet i rommet forøvrig?
    - Hvordan er energifordelingen i sweetspot?

Jeg skal ikke gå i detalj på resultatet av hvert av disse punktene, men jeg kan si så mye som at det var med fokus på overføringsfunksjonen mellom høyttaler og lytter at de siste justeringene ble gjort. Det var dette som flyttet lyden fra (IMHO) bra til ekstraordinær. Det er her det ligger mange faktorer som skaper signatur og får mange ting til å låte likt, samt også får en del innspillinger til å låte mindre bra.

Theseus ligger på mange måter i skjæringspunktet mellom DEQX og tradisjonell romkorreksjon. Den baserer seg på teknikken fra romkorreksjonssystemene, men den vil bearbeide høyttalere og rom uavhengig av hverandre. Den får også en rekke muligheter for spesielle tilpasninger, sånn som grad av romkorreksjon ift grad av høyttalerkorreksjon, implementering av energifordeling mellom mer seismiske og mer akustiske frekvenser, kartlegging av romartifakter osv. Den får selvsagt også styring for hybrid dipol og flere andre formater for spredningskontroll hvorav ett som kan brukes på høyttalere uten noen form for spredningskontroll fra starten av.

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Gaia. Hva skal en si? Store, men ikke ruvende. Imponerende og komplekse, men sømløse.

Som Karma har nevnt var det litt for mye bass for min smak. Det er ikke det at jeg ikke liker bass, men for mye vil etter min mening kunne gå utover noen instrumenters troverdighet.

Jeg fikk høre noen sanger med opprinnelige innstillingen før Isen satt igang med clio- målinger.
    Selv om det var bra når jeg kom, klarte Isen å hente ut utolig mye mer i løpet av kun kort tid, med clio- målingene.
    Musikken blir presentert på en uanstrengt og naturlig måte. Meget god 3D og luft ( Utrolig viktig for meg ). Anlegget er altspillende, men det er ikke vanskelig å høre om det spillles en god eller mindre god innspilling.
    Dynamisk? Hvor mange klarer en innspilling med 44db dynamikk på et realistisk volum??? Ganske så kult.
    Som noen har nevnt tidligere er dette på ingen måte et egoanlegg. Selv langt bak i rommet spiller det musikk. :)

Takk for at jeg fikk kommme å høre på juvelene dine Karma. ( IKKE misforstå juvelene ;D )

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Gjorde et raskt Googlesøk på Clio (-renault...;) ), men det var vanskelig å forstå hva dette er? Software? Er det noe lignende Audiolense? Hvordan skal det i så fall integreres i systemet?

Høres uansett spennende ut om det er mye bedre en DEQX :)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Clio er et proffesjonelt målesystem. Det finnes en del ulike versjoner, de har i tillegg noe utstyr som måleforsterkere, mikrofoner, utstyr for polarmålinger osv.

Les mer her: http://www.audiomatica.com/

I Gaia-oppsetet ble det benyttet som et hjelpemiddel ved fininnstilling av DEQX.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Dette er jo uhyre spennende. Hva er Theseus? Hardware? Software? (Antar jo at det er en form for hardware, siden det skal erstatte DEQX og SB...)

B

Back_Door

Gjest
    Theseus er også hardware ja. Det er et produkt under utvikling av "konstruktøren" ,som skal erstattet DEQX og Squeezebox fullt og helt. M.a.o. et bedre og bredere korreksjonsopplegg, pre og kilde i et apparat. Den vil få signalene fra min nettverksharddisk trådløst slik som Squeezebox i dag. Kvaliteten skal være på absolutt øverste hylle, og det skal dermed ikke innebære noen som helst form for kvalitetsreduksjon som har vært påstått for en del andre rimeligere korreksjonssystemer. Dette har jeg dog ikke inntrykk av er et problem når det gjelder DEQX, men Theseus vil uansett gi større muligheter for mer og bedre korreksjon. Den vil også ha et display/skjerm som gir meg enda mer informasjon om hva jeg spiller enn det jeg nå får fra Squeezebox. Eventuelt jitter blir en saga blott.
    Et high-end produkt som skal representere det beste som er mulig å få til for formålet. Dermed vil det passe godt sammen med Gaia.. ;)
    Det er ikke ventet at denne nye boksen blir spesielt rimelig..
    Vel, dette kan Snickers-is fortelle mye mer om(om han ønsker)

roffe: Det hadde kanskje vært interessant med et nytt besøk her?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Karma skrev:
    Det er ikke ventet at denne nye boksen blir spesielt rimelig..
    Vel, dette kan Snickers-is fortelle mye mer om(om han ønsker)
    Prisen er ikke fastsatt, men det er helt klart at det blir en del varianter, om ikke annet så i hvertfall for å kunne tilfredsstille ulike behov mht antall inn og utganger.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Gratulerer med oppgradering Karma!

Siden vi diskuterer Theseus her også....
    Kommer den til å basere seg på Pc "teknologi", evt modifisert DEQX, annen plattform...?

Hvor mener du man oppnår oppgradering i forhold til DEXQ..?
    Bedre korreksjonsmuligheter....?
    Mulighet for Group Delay correction...?
    Bedre DACer...?
    Bedre Volumkontroll..?
    Skjerming, power supply.....bybee filter ;D?

Mvh
    OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    OMF skrev:
    Kommer den til å basere seg på Pc "teknologi", evt modifisert DEQX, annen plattform...?
    Den vil ha mange komponenter du også finner varianter av i PC-verdenen.

OMF skrev:
    Hvor mener du man oppnår oppgradering i forhold til DEXQ..?
    Bedre korreksjonsmuligheter....?
    Den vil kunne prosessere mange flere filtre og mange flere punkter pr filter.

OMF skrev:
    Mulighet for Group Delay correction...?
    Ja, i den grad det er interessant.

OMF skrev:
    Bedre DACer...?
    Som jeg har vært inne på så mange ganger tidligere så synes jeg det er uendelig vanskelig å kåre seirende og tapende produkter innenfor dette emnet. Sagt på en annen måte, jeg kan ikke se noen parametre ved DEQX sin DAC-løsning som trenger oppgradering. Det er en del som har uttrykt at de er uenige, men de eneste tilfellene jeg vet de har klart å gjøre kvalitative vurderinger er ved bruk av samme kalibreringsfil. Jeg vet også at en vesentlig "oppgradering" ble gjort som følge av at brukeren opplevde bedre lyd i det aktuelle oppsettet når han sammenliknet uten bruk av kalibreringsfilter over hodet. For meg har det lite med DAC-ens kvalitet å gjøre, men det har definitivt med synergi å gjøre.

OMF skrev:
    Bedre Volumkontroll..?
    Her blir forholdet langt på vei som med DAC-er.

OMF skrev:
    Skjerming, power supply.....bybee filter ;D?
    Nå vil jeg heller ikke si at skjerming og PS er svake sider ved DEQX. Bybeefiltre, ja du kan jo gjette selv :D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig å høre om forbedringene Karma.
    Selv om DEQX er en fantastisk sak, så er det heller ingen tvil at den har begrensninger i forhold til PC baserte lydkorreksjons løsninger. Som Pedalen nevnte i Fidelity så har den en oppløsning på 4,096 tapper, men f.eks Audiolense bruker pr. dags dato 65,536 tapper. En PC basert løsning, slik som jeg anser Theseus vil være, har også fordelen at den mye enklere kan oppgraderes på software siden. Her er man ikke låst til svak prosessor/hardware kraft som med DEQX.
    Så det skal bli veldig spennende å høre om din kommende oppgradering.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Karma skrev:
    Takk for invitasjonen.
    En tur bortom deg en mørk og stormfull aften hadde vært moro, ja. :) Men da vil jeg være frisk, slik at hørselen er 100%. Akkurat nå er jeg lett forkjølet, med tilhørende midlertidig hørselsendring.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Takker for svar Snickers!

Jeg tror nok ikke antall taps er avgjørende for resultatet....hvor tett trenger du egentlig korreksjonspunktene dine....og siden disse tapsene så vidt jeg har forstått ikke kan plasseres logarytmisk - så blir konsekvensene ganske dramatiske hvis man feks skal tillate 96 kHz signaler. Men jeg oppfordrer til at vi tar den tekniske diskusjonene i en annen tråd.

Personlig har jeg tro på at group delay correction kan ha noe for seg. Også regner jeg med at Snicker gjør noe med det jeg anser som den største svakheten til DEQX - at man ikke kan korrigere høytalerne individuelt - noe som er et must for et godt resultat i bassen.

Jeg har allerede flagget min interesse for et slikt produkt - og også flagget noen "ønsker":
    Fullbalansert konstruksjon
    Må takle høyoppløste signaler
    Hvis den kan inneholde hele SW løsningen - slik at man bare kobler til en harddisk er jo det bra...
    Må se bra ut....

Også sover nok jeg litt bedre hvis det er lagt litt hifi galskap inn i konstruksjonen (les overdimmensjoneringer, fancy komponenter, osv..)

Hvor langt frem i tid er dette...?

Mvh
    OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Med fare for å komme på kant med bransjereglene... Jeg har fått direkte oppfordring til å svare i denne tråden, og forsøker å svare direkte på konkrete spørsmål. Om noen har problemer med det så benytt ytringsfriheten.

OMF skrev:
    Jeg tror nok ikke antall taps er avgjørende for resultatet....hvor tett trenger du egentlig korreksjonspunktene dine....og siden disse tapsene så vidt jeg har forstått ikke kan plasseres logarytmisk - så blir konsekvensene ganske dramatiske hvis man feks skal tillate 96 kHz signaler. Men jeg oppfordrer til at vi tar den tekniske diskusjonene i en annen tråd.
    96kHz mener jeg uansett den bør takle, men man kan spørre seg om behovet for høyere samplingfrekvenser. Uansett trenger man ikke låse seg til det ene eller det andre.

OMF skrev:
    Personlig har jeg tro på at group delay correction kan ha noe for seg. Også regner jeg med at Snicker gjør noe med det jeg anser som den største svakheten til DEQX - at man ikke kan korrigere høytalerne individuelt - noe som er et must for et godt resultat i bassen.
    Ja, og det er her jeg mener man kan ta det et skritt videre, nemlig finne det samspillet mellom høyttalerne som gir mest korrekt lyd i sweetspot og samtidig minst avvik. Min erfaring er at bass kan man, om man har tilstrekkelig headroom, korrigere med mest mulig prioritet på sweetspot.

OMF skrev:
    Jeg har allerede flagget min interesse for et slikt produkt - og også flagget noen "ønsker":
    Fullbalansert konstruksjon
    Fullbalansert synes jeg også er en fordel. Det åpner for lengre kabelstrekk, mindre kabelsensitivitet, bedre kompatibilitet med en del forsterkere og ikke minst er det ofte bedre samsvar mellom impedanser på balanserte produkter. Hvorvidt man prosesserer både neg og pos separat mener jeg er mindre interessant.

OMF skrev:
    Må takle høyoppløste signaler
    I og for seg også enig. Personlig mener jeg 96kHz er nok, men det er fullt mulig å sette opp systemet med 192kHz også. Imidlertid kan det påvirke oppløsningen i korreksjonen som du selv var inne på.

OMF skrev:
    Hvis den kan inneholde hele SW løsningen - slik at man bare kobler til en harddisk er jo det bra...
    Personlig foretrekker jeg å plassere harddisken et annet sted i nettverket. Da kan man benytte mer effektive kjøleløsninger, sikre backupløsninger osv, og man har ingen fysiske begrensninger mht lagringskapasitet.

OMF skrev:
    Må se bra ut....
    Kommer ikke på tale ;D

OMF skrev:
    Også sover nok jeg litt bedre hvis det er lagt litt hifi galskap inn i konstruksjonen (les overdimmensjoneringer, fancy komponenter, osv..)
    I blant får jeg inntrykk av at det dreier seg like mye om å holde kjeft om en del ting. Alle som kan litt elektronikk og kikker under lokket på high end ting ser som regel mye som ikke er særlig tiltrekkende, men som allikevel ikke behøver å innebære noe reelt kompromiss.

Rent teknisk er det ingen grenser for hva man KAN gjøre for å få et produkt til å fremstå som fancy. Man kan like gjerne lansere en MKII-versjon og argumentere for at SMPS strømforsyningen er blitt oppgradert til en linear, som å argumentere for at den gamle lineare har blitt oppgradert til en SMPS. Et ganske vilt eksempel på features jeg så forleden var der en produsent i sin oppramsing hadde med at knappene var riflet. I blant funderer jeg på om oppramsing av features har mest med saklig info å gjøre, eller om det har mer med nattesøvn å gjøre.

Igjen er det fullt mulig å lage ulike versjoner.

OMF skrev:
    Hvor langt frem i tid er dette...?
    De første eksemplarene skal ut sammen med noen høyttalere. Jeg håper å være såpass ferdig med disse rundt sommeren at det da er mulig å prøve ut prosessoren i andre oppsett, om ikke da Norge er konk før vi rekker å skifte regjering ;D

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    OMF skrev:
    Jeg tror nok ikke antall taps er avgjørende for resultatet....hvor tett trenger du egentlig korreksjonspunktene dine....og siden disse tapsene så vidt jeg har forstått ikke kan plasseres logarytmisk - så blir konsekvensene ganske dramatiske hvis man feks skal tillate 96 kHz signaler.
    Med en moderne pc prosessor til rådighet er ikke antall taps og høy samplingsfrekvens noe problem.
    Jeg kjører 96 kHz spor med 32k taps, (har også testet 64k taps), på en 5 år gammel pentium 4 2,66 GHz maskin uten problemer.

B

Back_Door

Gjest
    OMF skrev:
    Hei!
    Gratulerer med oppgradering Karma!

Mvh
    OMF
    Takker!

Ser du har fått svar som er mer verdt enn de jeg hadde klart å gi deg.. ;)

Min egen tanke med Theseus: At den i enda større grad enn DEQX skal hjelpe meg til å få ut det fulle potensial av mine råvarer. Potensialet i Gaia synes å være formidabelt! Samtidig føler jeg at bruken av Squeezebox i et oppsett som mitt, medfører en mental sperre for enkelte lyttere. Det KAN være morsomt å banne i kjerka, men ikke alltid like morsomt når fordommene sperrer for musikalske opplevelser. At Squeezebox, slik den er implementert i anlegget, egentlig fungerer utmerket, er resultatet på fredag uansett et godt eksempel på. ;D

B

Back_Door

Gjest
    roffe skrev:
    Karma skrev:
    Takk for invitasjonen.
    En tur bortom deg en mørk og stormfull aften hadde vært moro, ja. :) Men da vil jeg være frisk, slik at hørselen er 100%. Akkurat nå er jeg lett forkjølet, med tilhørende midlertidig hørselsendring.
    Gi beskjed når det passer. Et besøk sammen med J.R. hadde kanskje gitt bedre grunnlag for faglig forklaring/fordypning, men er selvsagt ingen forutsetning for en åpen dør eller musikalsk nytelse.. ;)

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Det høres spennende ut med disse justeringene karma. På dine og general8's beskrivelser høres dette definitivt ut som et steg i riktig retning, som stemmer godt med mine små innvendinger i vinter om noe mye bass og mangel på "luft".

Theseus høres jo også ut som en spennende utvikling, må si jeg er imponert over Snickers som tar på seg slike ambisiøse prosjekter. Ønsker der lykke til.

B

Back_Door

Gjest
    Veggen:

Dine tidligere kommentarer var dermed relevante, selv om jeg ikke fikk se lyset ordentlig før nå.. ;)

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    895
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Se her har det skjedd ting ja - utrolig artig at det går an å ta en ekstrem konstruksjon til nye høyder ved å benytte enda nyere teknologi. Dette viser jo absolutt at du har et meget fleksibelt oppsett. Lykke til :)

B

Back_Door

Gjest
    Takk for den Ludo!

Det fascinerende i sammenhengen er at hele gevinsten fra denne oppgraderingen hviler på anvendelse av teknologi. Type, metode og ikke minst operatør av teknologien er avgjørende. Tror ikke jeg kunne opplevd tilsvarende uansett hvor mye penger jeg hadde lagt ned i nye komponenter.
    Noe å tenke over? ;)

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    895
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Noe å tenke over? ;)
    Overhodet ikke ;D ;D Er jo sånn rørhue jeg... blir jo helt gæærnt med IC'er oppi der - hehehe ;)

Men seriøst så tror jeg nok at dette kan være et lite glimt av fremtiden - skal bli spennende å se hvordan utviklingen går videre på lydfronten.

Må jo være litt artig å være litt pionér også antar jeg :)

S

Storebror

Gjest
    [Edder&Galle]

Jeg synes dette nærmest er litt forunderlig.
    Hvor langt er det mulig å dra et anlegg i verdensklasse?
    Kan det bli bedre enn kildematerialet, eller finner det på egne bra-lyder selv?

Dersom anlegget har vist en flik av himmelen, speilet virkeligheten og gitt besøkende "vi er der dere!" felling.
    Hvordan kan det da være mulig å trekke det lengre? Uten å tilsette egne lyder?

Jeg synes det er gøy å lese at man innrømmer at det ikke var himmelen likevel, og at himmelen er enda høyere. Ærlig snakk.
    Det åpner jo også for at man ikke skal være like (forbannet) skråsikker i uttalelsene fremover...?

Kanskje kan det hende at det andre skriver og sier ikke bare er preik likevel, men faktisk grunnet at man har kommet litt lengre i søken på the holy grail. ;)

Dette er garantert fremtiden, og det er svært spennende å se at man forsker videre selv om det tidligere har virket som om toppen er nådd.
    Hvem vet hvilke oppdagelser man kommer til å gjøre i fremtiden. Du skal se man finner ut at ICE trenger videreutvikling og at kabler kan låte forskjellig..... ;D ;D

[/Edder&Galle]

R

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Akkurat som verdensrekorder forbedres innen idretten, vil det så lenge man ikke har det beviselig perfekte alltid kunne forbedre på noe som er i verdensklasse. Ikke forunderlig i det hele tatt.

B

Back_Door

Gjest
    Storebror skrev:
    Jeg går ut fra at du nå skriver like mye til deg selv som til meg? ;D

Føler meg nemlig i godt selskap. F.eks. med Fidelity som oppdager "verdens beste" i hvert nummer.. ;)

Som du innrømmer, forsøker jeg å være ærlig på min vei. Jeg oppdager og innrømmer dermed at det finnes nivåer som er bedre enn jeg trodde. Hvem gjør ikke det i denne hobby?? Selv de som har anlegg til det flerdobbelte av meg, publiserer til stadighet forbedringer.
    Verdensklasse?? Det bør man vel snart slutte å bruke mot meg. Har jeg ikke gang på gang understreket at det utsagnet representerte min målsetting for anlegget og ikke status? Det eneste jeg nå kan si med større sikkerhet enn før, er at målsettingen var oppnåelig! Det betyr ikke det samme som at ikke ting kan bli enda bedre..?

Synes du for øvrig at jeg generelt er for skråsikker i mine uttalser? Har du kanskje da noe å lære meg?
    Om min begeistring provoserer, så kan du kanskje heller lese andre tråder?
    (Kanskje du en dag får en sjanse til å få meg ned på jorden igjen?) Som journalist i et hifiblad, burde du kanskje heller vært mer genuint interessert i prinsippene bak systemet, enn å forsvare gamle bastioner og latterliggjøre de som vil og tør?

Det eneste jeg har kompetanse til å være skråsikker på, er min egen begeistring over musikken gjengitt over dette anlegg. ;) Analysering av HVORFOR, overlater jeg i større grad til de som kan mer enn meg om teknikk. Min egen teori om det største grunnlaget for suksess i dette system, er at hovedfokus er lagt på forholdet mellom anlegg og rom.

S

Storebror

Gjest
    Du drar det langt når du tillegger meg meninger som et tidsskrift jeg leverer artikler til har på trykk. Arrestér meg heller for innhold i mine artikler.
    Du drar det langt når du forteller meg hva og hvordan jeg skal skrive. Sist jeg leste Fidelity så var det plass til gode artikler fra gjesteskribenter? Her er det bare å legge seg over tastaturet. (Meg har du ekskludert, remember?)

Kan hende det er vanskelig å se paralellene, men tenk over dette:
    - Du forsto ikke hvordan det var mulig for en cdspiller å låte bedre enn andre gode spillere, den måtte da lage sin egen lyd.....
    - Jeg setter det på spissen og forstår ikke hvordan dette kremanlegget kan låte betraktelig bedre når det allerede kunne speile virkeligheten. ;)

R

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    "Mine tanker finnes på trykk i Fidelity" - 'nuff said....

S

Storebror

Gjest
    roffe skrev:
    Fortell gjerne

Edit:
    Det er jo interessant at du sår noe slags tvil om min troverdighet, eller hva det nå er du prøver på, men jeg setter pris på om du er litt mer konkrét. Tåkeprat og hentydninger liker jeg ikke.

R

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Storebror skrev:
    roffe skrev:
    Fortell gjerne
    Gjenkjenner du ikke et sitat (gåseøynene røper som regel at det dreier seg om et sitat) fra din egen signatur når du ser det? Klarer du ikke å koble det til din egen indignerte kritikk av at andre kobler generelle utsagn i fidelity til deg? Greit nok at du legger hodet lagelig til på stabben, men hvor nummen kan man være når man ikke merker at det blir hugget av?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.778
    Sted
    Østfold
    Rolf Inge:
    I motsetning til deg har ikke Karma et perfekt anlegg.

I likhet med alt tidligere arbeid med disse høyttalerne har jeg på forhånd visst hva jeg skulle rette opp, hvorfor det var viktig å endre det og hvorfor jeg var nødt til å gjøre tilleggsmålinger med Clio for å kunne avdekke disse tingene eksakt.

På samme måte vil Theseus representere en oppgradering fordi at til tross for alt som er gjort vet jeg også at det fortsatt finnes ting som kan gjøres bedre. I tillegg, tro det eller ei, vil ikke oppsettet bli perfekt med Theseus heller, blant annet fordi det ikke er mulig å prosessere uendelig, og dessuten beveger vi oss over fra et nivå av kjente psykoakustiske parametre til et område av mer eller mindre helt ukjente psykoakustiske parametre.

B

Back_Door

Gjest
    Storebror skrev:
    Du drar det langt når du tillegger meg meninger som et tidsskrift jeg leverer artikler til har på trykk. Arrestér meg heller for innhold i mine artikler.
    Du drar det langt når du forteller meg hva og hvordan jeg skal skrive. Sist jeg leste Fidelity så var det plass til gode artikler fra gjesteskribenter? Her er det bare å legge seg over tastaturet. (Meg har du ekskludert, remember?)

Kan hende det er vanskelig å se paralellene, men tenk over dette:
    - Du forsto ikke hvordan det var mulig for en cdspiller å låte bedre enn andre gode spillere, den måtte da lage sin egen lyd.....
    - Jeg setter det på spissen og forstår ikke hvordan dette kremanlegget kan låte betraktelig bedre når det allerede kunne speile virkeligheten. ;)

R
    Hva er grunnen til at du alltid har et behov for slike negative vinklinger rundt min person og mitt anlegg?
    Ekskludert? Det har du i tilfelle sørget for selv..
    For øvrig var mitt svar basert på hva du skrev, og ikke ment som å tillegge deg noe annet. Eksempler er uansett gode å ha.

Det jeg tidligere har hevdet om hva som er mulig å oppnå for gjengivelse av den innspilte musikk via en cd-spiller, står jeg ved! Det er jo nettopp derfor jeg har valgt å legge mine penger i kurven for spredningskontroll i videste forstand. Jeg har hele tiden ment at det her ligger muligheter for de største gevinster og det gunstigste forhold mellom investering og resultat. Jeg har ingen tro på at en cd-spiller til 0,5 mill. ville gitt like stor forbedring som de siste justeringer.. Det betyr dog ikke at ikke alle ingredienser må stå i et riktig forhold i et anlegg. Alt er jo tidligere forklart og underbygget, og dagens resultat viser i hvert fall meg selv at filosofien var riktig. Anlegget er rimelig kompromissløst, men da på områder som ser ut til å provosere slike typer som deg..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn