mk1classic
Hi-Fi freak
Jepp, du er forutinntatt.Om en DAC har SINAD på 119,9 eller 122,8 tror ikke jeg er så avgjørende, i alle fall ikke nok til at det kan bekreftes i noen blindtest (som folk ofte er glad i). Så lenge det tekniske er på stell, så tror jeg resten er smak og behag.
Du skriver at du med å ha sett målinger av produktet i forkant av kjøp, så vet du eksakt hvordan produktet vil lyde når du setter det inn i anlegget ditt - det har jeg litt vanskelig med å tro, men mulig du har hørsel godt over gjennomsnittet man har alltid X-faktoren med hvordan rommet påvirker idet lyden forlater høyttalerne, så en ørliten forskjell i SINAD og støygulv når man sammenligner 2 stk allerede gode resultater kan ikke bli annet enn en akademisk måleøvelse i REW som er vanskelig hørbar slik jeg ser det. Men mulig jeg er forutinntatt
Rommet er fjernet ved å bruke hodetelefoner
Men litt seriøst, alt under et tilstrekkelig lavt SINAD nummer er bra nok for støy og dynamisk forhold. Men hvis vi er under dette nivået og fortsatt så er det noen som mener de hører forskjell, så er ønskelig å kunne finne ut om de hører noe eller bare snakker tull ved hjelp av målinger
Men før vi kan si det er tull eller seriøst må vi kunne stole på målingene og vår tolkning av disse. Jeg hører dessverre ikke forskjell på en del kabler eller DACer, og stoler derfor mer på teknologien.
Når det gjelder min interesse for å vite før jeg kjøper, så er det ganske enkelt ingeniør i meg som vil vite, ikke anta eller stole på historefortellere (les selgere).
Jeg er tilhenger av å høre hva som ligger i opptaket før man tilfører noe til lyden gjennom en huskurve til høyttalere i et rom, eller EQ til et par hodetelefoner. Rommet er en konstant som kan håndteres utenfor denne diskusjonen, da det er et helt annet tema. Høyttalere har ennå mer å si på lyden
Når det gjelder målinger så er det mange som kun ser på SINAD nummeret på ASR. De bør også se på de andre målingene som Multitone IMD for DAC / forsterker. Det er greit å vite hvordan ting virker og henger sammen.
Hvordan ser "skogen" av Multitone IMD ut? Er den jevn og lav som en nyklippet gress eller er det ting som stikker seg ut i frekvensområdet.
Hvordan ser de overharmoniske egenskapene ut? Gjengi kun frekvensen, og bare en frekvens? Eller får du med en skog med andre små rundt? Hvordan påvirker dette lyden. Hvilke overtoner er ok, og hvilke er ikke OK å få flere av i lydbilde osv osv. Hva skjer når man setter sammen to produkter med høye over-harmoniske målinger?