Gode venner av Topping

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Om en DAC har SINAD på 119,9 eller 122,8 tror ikke jeg er så avgjørende, i alle fall ikke nok til at det kan bekreftes i noen blindtest (som folk ofte er glad i). Så lenge det tekniske er på stell, så tror jeg resten er smak og behag.

Du skriver at du med å ha sett målinger av produktet i forkant av kjøp, så vet du eksakt hvordan produktet vil lyde når du setter det inn i anlegget ditt - det har jeg litt vanskelig med å tro, men mulig du har hørsel godt over gjennomsnittet ;) man har alltid X-faktoren med hvordan rommet påvirker idet lyden forlater høyttalerne, så en ørliten forskjell i SINAD og støygulv når man sammenligner 2 stk allerede gode resultater kan ikke bli annet enn en akademisk måleøvelse i REW som er vanskelig hørbar slik jeg ser det. Men mulig jeg er forutinntatt :)
    Jepp, du er forutinntatt.
    Rommet er fjernet ved å bruke hodetelefoner :D

Men litt seriøst, alt under et tilstrekkelig lavt SINAD nummer er bra nok for støy og dynamisk forhold. Men hvis vi er under dette nivået og fortsatt så er det noen som mener de hører forskjell, så er ønskelig å kunne finne ut om de hører noe eller bare snakker tull ved hjelp av målinger ;)
    Men før vi kan si det er tull eller seriøst må vi kunne stole på målingene og vår tolkning av disse. Jeg hører dessverre ikke forskjell på en del kabler eller DACer, og stoler derfor mer på teknologien.

Når det gjelder min interesse for å vite før jeg kjøper, så er det ganske enkelt ingeniør i meg som vil vite, ikke anta eller stole på historefortellere (les selgere).
    Jeg er tilhenger av å høre hva som ligger i opptaket før man tilfører noe til lyden gjennom en huskurve til høyttalere i et rom, eller EQ til et par hodetelefoner. Rommet er en konstant som kan håndteres utenfor denne diskusjonen, da det er et helt annet tema. Høyttalere har ennå mer å si på lyden ;)

Når det gjelder målinger så er det mange som kun ser på SINAD nummeret på ASR. De bør også se på de andre målingene som Multitone IMD for DAC / forsterker. Det er greit å vite hvordan ting virker og henger sammen.

Hvordan ser "skogen" av Multitone IMD ut? Er den jevn og lav som en nyklippet gress eller er det ting som stikker seg ut i frekvensområdet.
    Hvordan ser de overharmoniske egenskapene ut? Gjengi kun frekvensen, og bare en frekvens? Eller får du med en skog med andre små rundt? Hvordan påvirker dette lyden. Hvilke overtoner er ok, og hvilke er ikke OK å få flere av i lydbilde osv osv. Hva skjer når man setter sammen to produkter med høye over-harmoniske målinger?

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.869
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Først vil jeg si at jeg inntil i dag har vært svært fornøyd med min Topping E50 dac med Topping P50 strømforsyning.

I dag har imidlertid E50 funnet ut, helt av seg selv, at det er greit å slå seg av etter et minutts tid. Dette har nå skjedd mange ganger..

Noen som har forslag til fix?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Først vil jeg si at jeg inntil i dag har vært svært fornøyd med min Topping E50 dac med Topping P50 strømforsyning.

I dag har imidlertid E50 funnet ut, helt av seg selv, at det er greit å slå seg av etter et minutts tid. Dette har nå skjedd mange ganger..

Noen som har forslag til fix?
    Høres ut som den går i automatisk standby. -Aka den slår seg av 1 minuttet etter sist gang den merket den hadde signal inn.
    Du kan slå av denne automatiske standby i config-menyen på den.

Om den slår seg av når den spiller/har signal inn, så er det nok andre problemer med den.

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.869
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Høres ut som den går i automatisk standby. -Aka den slår seg av 1 minuttet etter sist gang den merket den hadde signal inn.
    Du kan slå av denne automatiske standby i config-menyen på den.

Om den slår seg av når den spiller/har signal inn, så er det nok andre problemer med den.
    Det er dessverre når den har signal inn den slår seg av. Har tatt tiden, og det varierer mellom ca 30 sek og ca et minutt.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Oki, da er det annet trøbbel med den ja.
    Hva får den av signal inn? -Optisk eller USB? Ev prøvd om problemet er på både optisk og USB?
    Viser den noe indikasjon i displayet rett før den slår seg av, eks om den indikerer standby eller tror den har fått OFF-komando?

Det du også kan prøve er en Factory Reset av den, så se om den fortsatt har samme trøbbel etter det.

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.869
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Oki, da er det annet trøbbel med den ja.
    Hva får den av signal inn? -Optisk eller USB? Ev prøvd om problemet er på både optisk og USB?
    Viser den noe indikasjon i displayet rett før den slår seg av, eks om den indikerer standby eller tror den har fått OFF-komando?

Det du også kan prøve er en Factory Reset av den, så se om den fortsatt har samme trøbbel etter det.
    Etter factory reset fikk jeg opp en feilmelding, d-3. Da kunne det være at dac var defekt, men man skulle prøve med en annen strømforsyning.

Erstattet P50 med en vanlig 5V veggvorte, og da fungerer E50 som den skal.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Etter factory reset fikk jeg opp en feilmelding, d-3. Da kunne det være at dac var defekt, men man skulle prøve med en annen strømforsyning.

Oki, så det var den P50 strømforsyningen som var problemet ja. Greit å finne ut av det. (y)
    Er vel muligens reklamasjon på den P50 om den er kjøpt her i landet og du ønsker å fortsette med en sånn?

Jeg kjører min Topping D50III på en extra Sony USB mobillader jeg hadde liggende. :cool:

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.126
    tweaks har litt quirks , men gir selvfølgelig bedre lydkvalitet på tross av problemene :p

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.869
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Den er kjøpt på hifisentralens nettbutikk. Jeg kjøpte den brukt, men har sendt serienummer til Høvdingen så får jeg se hva som skjer 😊

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.869
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7

Undernes tid er ikke forbi. Både høvdingen og jeg synes det var merkelig at P50 skulle være synderen, men han ville jeg skulle sende den inn for sjekk.
    Før jeg skulle sende den tenkte jeg at jeg kunne forsøke begge USB utgangene på P50, om det var en av dem som var defekt.

Som tenkt, så gjort, og nå har E50 fungert upåklagelig i noen dager med P50 som strømforsyning. Begge USB utgangene fungerer som dem skal. Må ha vært et poltergeist i strømmen her i huset den dagen 😉🤣

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.393
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Har noen gjort seg noen erfaringer med den nye Topping D 90 III discrete enda? Jeg lurer på hvordan den lyder i forhold til D 90 III Sabre.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.231
    Torget vurderinger
    1
    ^Det lurer jeg også på 😊

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.579
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ble også forundert over at jeg må bruke usb-kabel fra p50 til e30ii. Ble dog ikke skremt over feilmeldingen, den har jeg fått mange ganger før både på dx3pro og dx7pro.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn