Takk for god rapport
@pedal. Kjenner meg igjen i din beskrivelse av DX7 Pro. Så Centaurus blir stående? Ingen "regifting" i jula
?
Du har jo hørt andre R2R- dacs og. Hvordan står Centaurus seg i det landskapet?
Centaurus er kommet for å bli. Den blir min nye «hverdags-DAC» som alle i familien kan betjene, og som vi bruker til streaming. Frem til nå har jeg fått ha anlegget i fred, men etter å ha hørt på Centaurus i går, forlangte kona å få appstyring fra egen mobiltelefon. Hvorpå hun satte seg i sweetspot, og ble sittende og finne frem julelåter. Frekke kjærringa.
R2R har fått en renessanse. Jeg har ikke hørt andre R2R DACer av nyere dato, men ser at utvalget er voksende. Utviklingen går sin gang, Lydkvaliteten forbedres hele tiden. Den som trodde at DAC-kapitelet ble lukket for 10 år siden av Benchmark, må tro om igjen. Den «transparente» DAC er en seiglivet myte.
Selve konverter-teknologien (R2R) og den digitale filtreringen er én faktor. Strømforsyning og analogdel er også viktig. Bruker man (mye) mer penger kan lydbildet bli enda større, det kan bli mer «ro» og fundament i dypbassen, og det kan graves frem enda mer detaljer/mikrodynamikk. Dette basert på erfaring fra min egen Phasure PC-rigg med avspilling (memory player) fra harddisk og softwarebasert upsampling. Men dette er et oppsett til +100.000,- som er håpløst dårlig på brukergrensesnitt.
Mitt anlegg er meget avslørende. 3-veis elektronisk deling. Alt over 600Hz gjengies av TAD 4003 kompresjonsdrivere, direkte forbundet til en OTL rørforsterker med en sølv i silke kabel. Ingen kondensator eller passive komponenter. Forsterkeren har like lav forvrengning som en transistorforsterker og måler flatt til 200kHz.
I denne settingen faller Topping DX7 Pro igjennom. Den låter litt mekanisk. Centaurus, derimot, slår DX7 Pro på hjemmebane (bedre oppløsning/detaljer)
samtidig som den har denne X-faktoren som trekker lytteren inn i musikken.
Jeg ser at mange entusiaster med avanserte digitalrigger, finner mer musikkglede med vinyl og tape som signalkilder. Kanskje de har til gode å høre en god R2R DAC som Centaurus?