Gradbøying av adjektiv

Hvordan staves komparativ av vond/ille?

  • Værre

    Stemmer: 0 0.0%
  • Verre

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Det er så vanvittig mange mennesker, både her på forumet og ellers i samfunnet, som skriver dette adjektivet feil, også i superlativsformen.

Med denne undersøkelsen ønsker jeg å kartlegge hvor omfattende dette problemet egentlig er. Håper alle svarer ærlig og intuitivt på dette spørsmålet og ikke finner ut den korrekte gradbøyinga av vond/ille for deretter å svare.

På forhånd takk! ;)
 
O

OldBoy

Gjest
Den var lett:

vond-vondere
ille-illere

Du må nok lage flere svaralternativer i avstemningsskjemaet ditt.

;D
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Den var lett:

vond-vondere
ille-illere

Du må nok lage flere svaralternativer i avstemningsskjemaet ditt.

;D
Du da, din tøysebukk! ;) ;D
 
K

knutinh

Gjest
"Hvem høyttalere vil dere anbefale?"

"Hvor mange bassere er det i den subben?"

"Jeg skal kjøpe meg sånn prosjektor"

-k
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
"Hvem høyttalere vil dere anbefale?"

"Hvor mange bassere er det i den subben?"

"Jeg skal kjøpe meg sånn prosjektor"

-k
;D

Det er dessverre alt for mange som gir blanke i å prøve å skrive korrekt norsk... ::)
De bare avfeier all kritikk med standardsvaret "du skjønner jo hva jeg mener".
- Joda, jeg skjønner hva du mener, men hva med generasjonene som følger? Hva skjer med deres språk hvis alle skriver slik de selv har lyst til og ingen regler følges?

Det første eksempelet ditt med feilbruk av eiendomspronomenet hvem blir nok snart tillatt da stadig flere benytter seg av det.

Hvem side, hvem bok, hvem forsterker... ::)

Ach... hjertesmerte!
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Ah... glimrende! Her strømmer det inn med gode eksempler! ;)
 
O

OldBoy

Gjest
Ah... glimrende! Her strømmer det inn med gode eksempler! ;)
Vær forsiktig nå!

Det er ikke noe som er værre/verre (stryk det som ikke passer! ;D) for en språkpurist enn å havne i gapestokken med en språkblunder på samvittigheten. Du skal bare vite at vi følger nådeløst med. ;D ;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Tror man må ha legimitasjon for å bevise at man er gammel nok til å svare.
 
O

OldBoy

Gjest
"Kvantesprang", som opprinnelig var noe så bittelite at man knapt kan forestille seg det, men som i dag har fått en helt annen betydning.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
For ikke å snakke om orddeling, som det florerer av her på sentralen.

Feil bruk av uttrykket "i forhold til" er også en klassiker som nå er på fremmarsj.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
"Kvantesprang", som opprinnelig var noe så bittelite at man knapt kan forestille seg det, men som i dag har fått en helt annen betydning.
Det tror jeg ikke du har rett i. Et kvantesprang har alltid vært en enorm overgang for de partiklene det er snakk om, og representerer også i overført betydning et stort og avgjørende skritt.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Tror mange også tar feil av ordet "forfordele". Noen her som vet hva det betyr, uten å slå det opp først?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.995
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det tror jeg ikke du har rett i. Et kvantesprang har alltid vært en enorm overgang for de partiklene det er snakk om, og representerer også i overført betydning et stort og avgjørende skritt.
Her er iallfall eg usamd. Sjølv om partikkelen, ut frå partikkel-synsstad kunne hatt slike kjensler, er dei sjellause, og har ikkje sånt.
Kvantesprang er vel den miste avstanden vi veit om? Mindre måtte vel vere diameteren på eit elektron?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Innsjinativ
Nucelar weapons
skjino
Eller som en av fjortisjentene til Karine Håland:

"Jeg skal gi typen min skjede til jul, gullskjede."


En av mine favoritter: Psykriatriker.

Jeg har aldri sett noen skrive det, men hørte det ofte på en tidligere arbeidsplass.

Deilig! ;D
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.186
Antall liker
2.701
Helt vanlig i dag, men temmelig uvanlig da jeg gikk på skolen:

Det er gøy med Nintendo, gøyere med Playstation, men gøyest med X-box.

Hmm...nå var det nå ikke spillkonsoller da jeg var ung. ::)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Irriterer meg over mange journalister som bruker er / har feil. Han er ikke kommet blir han har ikke kommet.
Og lignende. Mulig jeg har feil angående dette, men det irriterer likevel. ;D
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Irriterer meg over mange journalister som bruker er / har feil. Han er ikke kommet blir han har ikke kommet.
Og lignende. Mulig jeg har feil angående dette, men det irriterer likevel.   ;D
Hehe, da irriterer du deg over at folk ikke bøyer verb feil. ;D

"Han er ikke kommet" er en salig blanding av presens av verbet "å være" pluss perfektum av verbet "å komme" uten hjelpeverbet "har". Man kan ikke si "er kommet", "er startet", osv. på norsk.

Hvis du da sier "jammen, man kan da si 'er fullført'!", så er dette fordi tingen som har blitt fullført er objektet i setningen.

Altså:
- Oppdraget er fullført
- Jeg har fullført oppdraget

Ha meg unnskyldt hvis jeg har misforstått deg, men korrekt norsk er altså "Han har ikke kommet" i nevnte eksempel. ;)
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
For ikke å snakke om orddeling, som det florerer av her på sentralen.
Ja, da er nok dette noe for deg:

AMO* :)

* Et tips jeg fikk av forummedlemet AlexanderK for øvrig.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Ja, da er nok dette noe for deg:

AMO* :)

* Et tips jeg fikk av forummedlemet AlexanderK for øvrig.
Jepp, har vært sjef der i flere år nå. :)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Hehe, da irriterer du deg over at folk ikke bøyer verb feil. ;D

"Han er ikke kommet" er en salig blanding av presens av verbet "å være" pluss perfektum av verbet "å komme" uten hjelpeverbet "har". Man kan ikke si "er kommet", "er startet", osv. på norsk.

Hvis du da sier "jammen, man kan da si 'er fullført'!", så er dette fordi tingen som har blitt fullført er objektet i setningen.

Altså:
- Oppdraget er fullført
- Jeg har fullført oppdraget

Ha meg unnskyldt hvis jeg har misforstått deg, men korrekt norsk er altså "Han har ikke kommet" i nevnte eksempel. ;)

Jasså??

å være-er-var- har vært

å ha-har-hadde-har hatt

er og har er ikke samme verbet med forskjellig tid på mitt språk hanefar. Er det du eller jeg som er på viddene nå..? ???
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Måtte du ruge litt på den eller? Likestillingen er kommet til hønsegården og..? ;)

Vel i mangel av noe annet så konfererte jeg med min norsk-engelske ordbok som jeg har arvet etter min farfar.
Der slo jeg opp på komme, og det stod en masse eksempler på setninger med komme i, bla. er kommet.
 
O

OldBoy

Gjest
Det tror jeg ikke du har rett i. Et kvantesprang har alltid vært en enorm overgang for de partiklene det er snakk om, og representerer også i overført betydning et stort og avgjørende skritt.
"Alt er relativt", og sikkert også for de små partiklene vi snakker om. Men jeg lærte nå på skolen at kvanter representerte de aller minste og udelelige enheter for energi, så det er noe smått ved det også, selv om det altså kan oppleves som stort.
 
O

OldBoy

Gjest
Men fra det ene til det andre:

Hva med alt det man "mister" nå for tiden? Ikke bare lommebøker, kulepenner og denslags, men jammen mister man ikke fotballkamper og møter også. Ja enkelte presterer til og med å miste flyet sitt, når de ikke rekker det.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Hehe, da irriterer du deg over at folk ikke bøyer verb feil. ;D

"Han er ikke kommet" er en salig blanding av presens av verbet "å være" pluss perfektum av verbet "å komme" uten hjelpeverbet "har". Man kan ikke si "er kommet", "er startet", osv. på norsk.

Hvis du da sier "jammen, man kan da si 'er fullført'!", så er dette fordi tingen som har blitt fullført er objektet i setningen.

Altså:
- Oppdraget er fullført
- Jeg har fullført oppdraget

Ha meg unnskyldt hvis jeg har misforstått deg, men korrekt norsk er altså "Han har ikke kommet" i nevnte eksempel. ;)
Nå må du huske på at Komponenten skriver bergensk, og der er det helt andre regler enn i vanlig norsk. ;D
 
A

Akle

Gjest
Kan forstå hvordan man kan være kommet, men ikke hvordan man kan ha kommet...

Sikkert at det er meg og komponenten som er på viddene?
 
A

Akle

Gjest
Kan forsåvidt forstå hvordan man kan ha kommet også, men da er man over på noe helt annet ;).
 
A

Akle

Gjest
Grundig forvirret her nå. Siktet tydeligvis for høyt da jeg gikk til innkjøp av fremmedordbok i stede for vanlig ordbok.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Grundig forvirret her nå. Siktet tydeligvis for høyt da jeg gikk til innkjøp av fremmedordbok i stede for vanlig ordbok.
Ja dette var irriterende vanskelig å finne ut av, vet ikke hva dette kalles på fagspråket men:

Jeg søkte på google: "er kommet språk " og da kom dette opp:

"Språkrådet - Språk, kjønn og likestilling
Språk er kulturrelative uttrykk, og det er for naivt å tro at man ved å endre
... i dag uomtvistelig er kommet mye lenger enn på Jespersens og Kolsruds tid. ..."

Altså skriver de i språkrådet: er kommet. Bare så det er nevnt. Men det er nok Akle, språkrådet og jeg som er på viddene. Eller Vidden, som ligger et stykke innenfor Ulriken... i Bergen...;D
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
516
"Han er kommet" er helt riktig skrivemåte, men så vidt jeg vet likestilt med "har kommet". En bruker "å være" i forbindelse med verb som uttrykker bevegelse. Akkurat som på tysk. På tysk kan man derimot definitivt ikke skrive "Er hat gekommen."

Tror mange også tar feil av ordet "forfordele". Noen her som vet hva det betyr, uten å slå det opp først?
Noen tror at det er stas å bli forfordelt. Men det er faktisk ganske kipt å bli sittende igjen med nesten ingenting når de andre får alt ;)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Tror mange også tar feil av ordet "forfordele". Noen her som vet hva det betyr, uten å slå det opp først?
Det må jo være det forforsterkeren gjør med stereosignalet. ;D
 
Topp Bunn