gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tre g'er:

griselekker, grattis, gutty.

gleder meg til lytterapport.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Gago skrev:
    tre g'er:

Takker, lytterapport kommer etterhvert!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Gago skrev:
    tre g'er:

Veldig enig :)

Stødig kamerahånd, meget bra og flotte bilder.
    Som Gago så gleder jeg meg også til noen inntrykk etterhvert og kanskje noen ord om den "gamle" vs den "nye" :)

/jan

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Selv med "dotter i ørene" hører jeg at her er kvaliteter som er opp en klasse fra Calypso. Spesielt i forhold til oppløsning og dynamikk. Men som sagt, skal jeg ikke mene for mye om lyden før det har fått spilt seg til litt og ørene mine er frie for "dotter" igjen. Skal få tatt noen bilder av Callistos indre når jeg skal til med tuberolling. Da vil jeg forsøke å spille uten topplokk for å gjøre det litt enklere å bytte rør.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.051
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fine feriebilder og gratulerer med nytt!! :)

R

bia

9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.886
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer, ser flott ut!

mvh

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takker gutter. Har sittet og fundert på det estetiske og nettopp funnet en løsning som jeg tror blir bra. I dag skal jeg luke i hagen med minigraver, så jeg får ikke gjort så mye i dag tror jeg. Vurderer også å bestille meg to skiferplater til racket. De nedre hyllene her er bare gråmalte hobbyplater, og jeg ser at de begynner å knele av vekten som nå står på dem. I dag er forøvrig ørene virksomme igjen, niks mer lokk. Callistoen har fått snart 40 timers innspilling, og dette blir bra :)

Aminox

Medlem
    Ble medlem
    17.11.2009
    Antall liker
    1
    gut_man skrev:
    I dag skal jeg luke i hagen med minigraver
    Dustorealpakka, tør ikke tenke på hva du bruker til og vanne blomstene med ;D

Gratulerer forsåvidt med forforsterker, den så rimelig lekker ut.......finnes det noe bilde av baksiden noe sted? Ser den har separat potmeter for hver kanal, hvordan løses det med fjernkontroll(dersom den har det da)?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Aminox skrev:
    gut_man skrev:

Gratulerer forsåvidt med forforsterker, den så rimelig lekker ut.......finnes det noe bilde av baksiden noe sted? Ser den har separat potmeter for hver kanal, hvordan løses det med fjernkontroll(dersom den har det da)?
    Mener TAS tok bilder av baksiden.. Har ikke bilder av den selv :(

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ok, da klarte jeg ikke holde meg lenger. NOS rør er installert :) Har også ommøblert litt i racket:

Syntes det så litt ryddigere ut med boksene over hverandre.

Når jeg installerte mine NOS rør, benyttet jeg samtidig muligheten for å ta noen bilder av boksene inni;
    Linjetrinn

psu

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Pokker ta :eek:

Det kaller jeg hardware. Og en dyktig fotograf :)

/jan

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Aminox skrev:
    gut_man skrev:

Jeg fant, jeg fant:

Volumkontrollen er en underfundig greie. Den styrer to motorer inni linjetrinn chassiset som dreier hvert sitt volum potmeter opp og ned. De to potmetrene er synkronisert, så med fjernkontroll slipper man å ratte på to potmeter. Ganske fiffig, og uten fjernis ville dette garantert blitt et irritasjonsmoment.

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ok, da er tiden kommet for å si litt om hvordan Callisto presterer lydmessig. Den nærmer seg nå 100 timers innspilling, så jeg regner med at den begynner å vise frem sine kvaliteter. Jeg har i hvertfall fått en del inntrykk å dele med dere.

Først og fremst må jeg si at Callisto gjør mer med lyden/musikken enn jeg hadde regnet med. Og her får jeg problemer med å beskrive hva som skjer. For forskjellene kontra Calypso er ikke bare bedre enkeltparameter, men musikken presenteres på en ganske annen måte. Det er forbedringer på enkeltparameter (kommer tilbake til dette), jøss, men jeg har lyst å gjøre et forsøk på å beskrive litt. Det er akkurat som om det er "overskudd" til å grave frem enda fler detaljer fra opptaksrom og hvert instrument/stemme. Jeg opplever en realisme ikke bare fra opptaksrom, men også fra stemmer og instrumenter som jeg ikke har opplevd før. Den beste sammenligningen jeg kan klare å komme med, er at Callisto gjør det samme for lyden som 1080p/blu ray gjør med film kontra vanlig dvd. Resultatet er ikke bare økt realisme, men også en mye mer avslappet og kontrollert lydgjengivelse. Sitter akkurat nå og hører på et av mine favorittband, Kopecky. De har en live i studio plate; Orion som er veldig intens. Trioen består av gitar, trommer og bass med innslag av avgrunnsdype synth sekvenser. Jeg pleier å bruke dette opptaket for å teste dynamiske egenskaper. Progrocken til Kopecky er ganske intens og har et veldig ærlig og kult lydbilde. Det skal gode egenskaper til i bassområdet for å klare å gjengi dyp synthbass, en kjempetung stortromme sammen med en bassgitar. Hvis ikke disse egenskapene sitter, flyter detaljene i bassområdet på dette opptaket ut. Når det stemmer, er det utrolig kult å høre på. Og det sitter definitivt med Callsito. Jeg har aldri hørt opptaket med så stor detaljeringsgrad.

Et annet kult band; Panzerballet: Finnes ikke anstrengthet over en litt lys og lett fuzzgitar sammen med en drivende saxofon. Her kan det lett gå galt og skjære ut hvis ikke oppløsningen og de dynamiske egenskaper i mellomtonen holder mål. Her er en vanvittig bra trommeslager som har et unikt cymbalarbeid med masse detaljer som tilføyer en lettflytende lekende dimensjon på dette bandet og deres prog/fusion aktige musikk. Disse cymbaldetaljene gjengis med Callisto så uanstrengt og flott og med så mye luft som jeg ikke har hørt dette opptaket med før. Skarptrommen er akkurat passe mørk med en utrolig naturlig snert.

Joda, Patricia Barber, og annen typisk testmusikk låter akkurat like imponerende som obskur prog med en utrolig stemmegjengivelse og flott detaljering, sammen med den neste ekstreme egenskapen jeg vil trekke frem; dynamikken.

Både makro og mikrodynamikken er helt rå med Callisto. Dette gjør at det graves frem små detaljer uten at det på noen måte oppleves som analytisk. Dette er bare vanvittig dynamisk og behagelig å høre på. Dynamikken gir seg ikke bare utslag i mellomtone og bass, men også på cymbaler som gjengis mer naturtro og med påfallende bedre oppløsning enn hva jeg har vært vant med. Et godt mainstream eksempel på dette, er Maria Menas: Apparently unaffected, hvor Marias stemme er utrolig bra tatt opp. Trommene er relativt beskjedent plassert i lydbildet og lyden mangler litt fylde på grunn av dette. Cymbalene derimot, er på dette opptaket utrolig flott oppløst og med Callisto i anlegget understrekes dette på en meget delikat måte uten at det blir overtydelig og plagsomt.

Jeg hadde en plan om å bruke de medfølgende rørene i innspillingsperioden, for så å sette inn anbefalte NOS rør som jeg har kjøpt inn. Den planen holdt i 50 timer :p De grunnleggende egenskapene som jeg har forsøkt å beskrive her, oppleves konstante med både orginalrør og med NOS rør. Når det er sagt, ble de gode egenskapene i dette linjetrinnet forsterket med de anbefalte NOS rør. Det ene Siemens Halske e88cc paret som jeg hadde kjøpt, var ikke i form og støyet, så jeg bruker et av de medfølgene par Electro Harmonix 6922 rør intil jeg får i hus et nytt Siemens Halske rør. Ellers er rørene jeg benyttter i linjetrinn; Telefunken ecc83 smooth plates (et par), RCA5692 red plates (et par) Siemens Halske e88cc (et par, skulle være to par men det ene paret måtte pensjoneres som sagt) I power supply har jeg satt inn et par Mullard xf2 el34 rør, ellers står tre par Sovtek 12ax7 (orginalrørene) som ikke skal ha videre å si for lyden igjen.

Som dere sikkert har forstått, er jeg superfornøyd med oppgraderingen.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Utrolig bra skrevet gutty :)
    Jeg må få tatt meg en tur igjen snart!!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    JanR skrev:
    FallenA skrev:
    Meget bra :)

Og du er vel ikke helt ferdig med rør rulling heller ?

/jan
    He he, man får ta det for hva det er. Skrevet på en rosa lykkesky.. Så finner man kanskje noe å sette fingeren på etterhvert. Men alt i alt, føler jeg meg rimelig sikker på at Callisto leverer varene og ikke begrenser resten av anlegget på noen måte. Rør skal rulles, jeg vurderer å putte i orginalrørene igjen for å høre hva som skjer. Jeg har også litt problemer med mikrofoni i ett av Telefunken 83 rørene, så jeg er på jakt etter nye av den sorten også. Ellers har jeg jo JJKT77 rør og Sylvania 6SN7 GT rør som skal testes, og det blir sikkert andre kandidater som kommer innom også.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    gut_man skrev:
    JanR skrev:
    FallenA skrev:

/jan
    He he, man får ta det for hva det er. Skrevet på en rosa lykkesky.. Så finner man kanskje noe å sette fingeren på etterhvert. Men alt i alt, føler jeg meg rimelig sikker på at Callisto leverer varene og ikke begrenser resten av anlegget på noen måte. Rør skal rulles, jeg vurderer å putte i orginalrørene igjen for å høre hva som skjer. Jeg har også litt problemer med mikrofoni i ett av Telefunken 83 rørene, så jeg er på jakt etter nye av den sorten også. Ellers har jeg jo JJKT77 rør og Sylvania 6SN7 GT rør som skal testes, og det blir sikkert andre kandidater som kommer innom også.
    Hei gut_man!

Gratulerer med fin preamp, ser veldig flott ut, så om du svever på en rosa sky, så synes jeg absolutt at du skal fortsette med det. :D
    Rør ja. Jeg synes at du skal sette inn originalrørene og bare spille musikk, rørrulling kan man gjøre når man kjenner utstyret godt, det gjør man ikke etter 50 timer.
    Folk må selvfølgelig ta sine egne valg, men jeg synes at enkelte skifter rør altfor fort i sine nye bokser, noen bytter jo rør nesten like ofte som ssm skifter komponenter. ;) :-X ;D

Kos deg med ampen, gratulerer igjen!!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Grunnen for det litt kjappe rørbyttet var en etterhvert hissig allergi mot de rimelige Sovtek rørene som de fleste Aesthetix greiene leveres med. Dessuten ville etter sigende NOS rør løfte prestasjonen til Callisto betydelig, samtidig som rapporter sier at konstruksjonen er snill mot rørene. Ikke så mye å tape mao, men jeg erkjenner at jeg var noe kjapp i avtrekket denne gang. Får skylde på Gago som lærte meg en lekse eller to om betydningen av å leke med dyre NOS rør :D Han er vant med å få skylda for mine påfunn :)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Det er ikke Telefunken røret som er mikrofoni synderen. Det er det gjenlevende Siemens Halske e88cc paret som er mikrofonisk. De synger hver gang jeg regulerer volum eller vrir på inngangsvelgeren. Ellers er de helt tyste. Det var da som bare f... Det låter aldeles nydelig hvis jeg ser bort fra mikrofonien. Er dette et generelt problem med SH rørene? Orginalrørene har ikke dette problemet. Skal teste litt med Telefunken e88cc jeg har liggende og høre hvordan de låter, for nå må jeg kjøpe inn to sett 88 rør. Begge mine SH sett har problemer :( Skal teste dem i Rhea før jeg forkaster dem. Har også sendt en mail og klaget på de to sist innkjøpte SH rørene, selgeren reklamerer med 3 måneders garanti og han har stadig slike rør for salg.
    edit: har nå testet Telefunken e88cc med stort hell. Ikke antydning til mikrofoni, og SH rørene funker greit i Rhea enn så lenge.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    gut_man skrev:
    Grunnen for det litt kjappe rørbyttet var en etterhvert hissig allergi mot de rimelige Sovtek rørene som de fleste Aesthetix greiene leveres med. Dessuten ville etter sigende NOS rør løfte prestasjonen til Callisto betydelig, samtidig som rapporter sier at konstruksjonen er snill mot rørene. Ikke så mye å tape mao, men jeg erkjenner at jeg var noe kjapp i avtrekket denne gang. Får skylde på Gago som lærte meg en lekse eller to om betydningen av å leke med dyre NOS rør :D Han er vant med å få skylda for mine påfunn :)
    Forstår deg godt, ikke anklager jeg deg heller. Har faktisk selv byttet rør "for kjapt", nå senest på powerampen min, fra de originale EH el34 Gold til en gjeng med Shuguang el34 rør med godt hell. ;D

Jeg hadde en pre tidligere med SH E88CC rør i, de var mikrofoniske.
    Veldig synd (og irriterende) for de spiller helt fantastisk. Men om SH "lider" av mikrofoni vet jeg ikke. :-\

Inductivius

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer.
    Enig at du bør kjøre inn pre og ørene dine før rør bytte ;)
    Men det er som det alltid er med denne hobbyen. Man kan liksom ikke bare sitte å vente...Det klør alltid i fingrene etter å presse ut all saft fra utstyret.
    Kommer innom når jeg kommer hjem neste uke :) Nå skal jeg ned på stranden her i Torremolinos for å brune den bleike skrotten 8)
    Snx.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    JanOlav skrev:
    gut_man skrev:
    JanR skrev:
    FallenA skrev:

/jan
    Hei gut_man!

Gratulerer med fin preamp, ser veldig flott ut, så om du svever på en rosa sky, så synes jeg absolutt at du skal fortsette med det. :D
    Rør ja. Jeg synes at du skal sette inn originalrørene og bare spille musikk, rørrulling kan man gjøre når man kjenner utstyret godt, det gjør man ikke etter 50 timer.
    Folk må selvfølgelig ta sine egne valg, men jeg synes at enkelte skifter rør altfor fort i sine nye bokser, noen bytter jo rør nesten like ofte som ssm skifter komponenter. ;) :-X ;D

Kos deg med ampen, gratulerer igjen!!
    Hvorfor i himlens navn drar du fram meg og mitt i denne settingen Jan Olav ?????

Det får vel bli opp til enhver enkelt hvorvidt de vil sitte å spille på russer-rør når man har tilsigende bedre i skuffen.

Litt som shadows sier over her , det handler vel om å få vitr potensiale når man har slike rør liggende , russer-røra kan du bruke om noen av krem-røra takker for seg Gutty,

Flott tråd , uberfeit preamp som sikkert spiller sabla bra for å si det mildt.....

Det er bare sprøyt å spille på de rørene som følger med om du vet du har bedre , rør som følger med er somregel noe billig skvip som kun er utvalgt for at det er billig , og innkjøpt i store batcher for slike leveranser.

Jeg kan ikke huse andre bokser enn HERRON Riaaen som har spillt helt ok med billigrør , av alt det jeg har hatt , og i flg Jan Olav bytter jeg ofte.

Nå har jeg i midlertid slått meg til ro med Lowterhorn , xv-1s og ny riaa , det spiller knakenes godt 8) 8) , Kan ikke huske jeg har hatt hverken heritage eller no annet fra Paul Klips som har vært noe i nærheten av disse Lowterne , men så koster jo elementene litt mer enn en 200 lapp også ;)

Mvh Espen

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Allnic Absorb-GEL rør"sokler"=null mikrofoni grunnet mekanisk feedback
    Acoustic Dimension
    mvh
    L

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    LMC skrev:
    Allnic Absorb-GEL rør"sokler"=null mikrofoni grunnet mekanisk feedback
    Acoustic Dimension
    mvh
    L
    Det så interessant ut, hvor kjøper du fra LMC? Ser jo ikke ut å være så mye dyrere enn Duende ringer som ikke funker for å kurere mikrofonien jeg opplever..

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Etter å ha ommøblert i racket, rakk ikke lenger digital kabelen fra htpc'en til dacen (jada jeg vet at det går an å kjøpe lenger kabel :)). Jeg har brukt spotify en del på denne måten og måtte finne på noe lurt. I tillegg er jeg møkka lei støyen fra viftene i pcen. Varmen som den produserer er også blitt ytterligere et argument for å flytte den til et tilstøtende rom. Så jeg slo alle fluer i en smekk og flesket i dag til med en sånn;

Har såvidt lest at det går an å spille spotify via denne, så jeg håper å få dette til :) Brukervennligheten har tiltalt meg i lengre tid, så får jeg se om lyden presterer så bra at den kan squeeze sølvplatene :) Den skal selvsagt kobles digitalt opp mot dCS.

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Kul dings den Squeezeboksen. Strever med å få Spotify til å funke. Masse ny, spennende og uutforsket musikk er på plass på harddisk! Tror jeg får tilkalle noen med litt bedre datakunnskap som kan hjelpe meg med Spotify. Lydkvaliteten på flac filer inn i dCS er upåklagelig. Har ikke sammenlignet direkte med cd spilleren min, men jeg tipper at om det er forskjell, så er den ikke stor. Kanskje dette bærer mot en Transporter. Har hørt mye lovord om denne koblet til dCS klokket som slave. Noen som har testet transporter klokket med habil dac/klokke mot Squeezebox?

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Utrolig morsom og spennende tråd! EAR virker meget interessant, tror jeg skal se å få testet noe sånt selv. ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    ceroxol skrev:
    Utrolig morsom og spennende tråd! EAR virker meget interessant, tror jeg skal se å få testet noe sånt selv. ;)
    Takker, EAR er en knallbra forsterker. Det er ikke uten grunn at Tim de Paravicini omtales som the king of tubes. I mitt oppsett låter den silkemykt samtidig som den er oppløst og har en knallbra bassgjengivelse. Det er kanskje overkill med 70w klasse A på 107db høyttalere, men det plager meg ikke nevneverdig. Eneste modifikasjonen som er gjort på den, er bytte av xlr terminaler til Furutech og bytte av smårør til Telefunken. Går og lurer på å kjøpe meg KT90 Ei rør, men det sitter litt langt inne å kjøpe rør til 5000, som sannsynligvis holder et par år. Mitt bruk tilsier at det er fornuftig å bytte effektrør etter ca to år og da er det ganske greit å bruke Electro Harmonix rørene som koster rundt 1500 å bytte :) Håper at ryktene om at Ei fabrikken skal på beina igjen, holder mål!

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    338
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    gut_man skrev:
    Kul dings den Squeezeboksen. Strever med å få Spotify til å funke. Masse ny, spennende og uutforsket musikk er på plass på harddisk! Tror jeg får tilkalle noen med litt bedre datakunnskap som kan hjelpe meg med Spotify. Lydkvaliteten på flac filer inn i dCS er upåklagelig. Har ikke sammenlignet direkte med cd spilleren min, men jeg tipper at om det er forskjell, så er den ikke stor. Kanskje dette bærer mot en Transporter. Har hørt mye lovord om denne koblet til dCS klokket som slave. Noen som har testet transporter klokket med habil dac/klokke mot Squeezebox?
    Trodde at det var en habil dac i Transporteren jeg. :eek:
    achri-d har vel testet transporter med/mot div. dcs modeller...

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    prnesse skrev:
    gut_man skrev:
    Trodde at det var en habil dac i Transporteren jeg. :eek:
    achri-d har vel testet transporter med/mot div. dcs modeller...
    Dacen i transporteren er sikkert bra den. Det jeg lurer på, er om lydforbedringen jeg kan oppnå med transporter klokket med dCS er betydelig bedre enn squeezebox digitalt (koax) inn i dCS. Begynner å bli mange bokser i anlegget mitt nå, og jeg er ikke helt klar for å skrote Forsell/BASE drivverket. Det er mulig at den planlagte "oppgraderingen" av racket med skiferplater vil kunne gi plass nok til en transporter oppå dCS riggen, så jeg holder muligheten oppe hvis det er en del å hente lydmessig.

I dag fikk jeg forøvrig to par Telefunken e88cc i posten. De ble plassert i Callisto, og nå er all mikrofoni borte. Har spilt med de medfølgende Electro Harmonix rørene i den ene 88 posisjonen. Det ble ytterligere et løft med bedre rør her.

Har også hatt en liten sammenligning mellom Forsell/Base og squeezebox. Lyden er noe mørkere og "graver" litt mindre dypt i opptakene med squeezebox. Jeg bruker bare en vanlig Black Magic rca kabel som digitalkabel mellom squeezebox og dCS, mens det er Nordost Moonglo sølvkabel (dedikert digitalkabel) som er navlestrengen mellom Forsell/BASE og dCS. Kommer til å leke litt videre med forskjellige kabler. Noen som har en Moonglo rca kabel å selge?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har hatt besøk av FallenA og Shadow i kveld. FA hadde med seg sin nyinnkjøpte Borderpatrol 300b forsterker. Jeg har ikke fått kjangsen til å prøve 300b i anlegget før, og var svært spent på hvordan EAR'en min ville klare seg i dette selskapet... For å konkludere veldig enkelt: Jeg kunne lett ha levd med BP's gode egenskaper, men kommer neppe til å selge min EAR til fordel for en slik kreasjon med det første. Noen ting likte jeg bedre med BP, mens EAR'en min har andre kvaliteter som passer meg bedre. Mellomtonen som BP presterte er magisk. Skulle gjerne hatt denne gløden ja. Dette var som forventet. EAR tangerte i mine ører oppløsningen til BP oppover, FA mente at BP'en hadde en bedre utklingning i de øvre frekvenser, mens jeg synes at de to forsterkerne var like i dette området. I bassområdet fremsto imidlertid EAR som en bedre match til mine preferanser. Den er strammere og bedre definert helt nederst i bassområdet. Her fløt BP litt ut imo. Nå skal det i rettferdighetens navn sies at mitt bass system er justert i forhold til EAR'en min, og noen av de opplevde forskjeller kan nok skyldes det. FA har heller ikke sjekket/justert bias på BP'en sin. Hvor mye dette har å si for lyden aner jeg ikke.

En runde med kabelbytter bekreftet hva jeg har registrert her tidligere; EAR og Callisto spiller best sammen med balanserte kabler. Med balanserte kabler mellom de to, ble mellomtonen fyldigere og mer klangrik på en måte. Skulle gjerne ha testet en sånn kabel som FA har mekket selv i balansert versjon, for den gjorde underverker på BP'en som desverre bare aksepterer rca koblinger. Jeg vet ikke om dette utslaget skyldes min EAR, eller om det er Callistoen som er bedre i balansert modus. Jeg har i grunnen lest tester som antyder at både EAR 890 og Callisto er best i ubalansert modus, men slik fungerer det ikke her hos meg altså.

Jeg ble veldig begeistret for lyden av BP. Jeg tror at med litt justeringer på bass systemet mitt, ville dette bli veeeldig bra! Og det handler nok også litt om preferanser og hva jeg er vant med. Borte bra, men hjemme best :) Slik er det nok med mange ting som speiler preferanser er jeg redd. Skulle gjerne hatt mellomtone gløden som 300b rørene tryllet frem. Skarptrommer har aldri vært gjengitt med en sånn realisme og et sånn smekk, for ikke snakke om stemmer. Rett og slett magisk! Likevel tror jeg at jeg ville ha tilbragt litt mer tid med BP før jeg evt. vurderte å bytte. Rett og slett for å finne ut om Callisto fungerer like bra i ubalansert modus som i balansert, om forelskelsen i den magiske mellomtonen i BP er noe som blir litt for mykt og romantisk i lengden, og om jeg ville få det herlige smekket i bassen som jeg får med EAR ved å justere litt på bassene mine, eller om denne forskjellen i bass gjengivelse rett og slett er forskjellene mellom 300b og KT90? Jeg vet ikke. Mulig jeg må forske litt videre på dette.

Gøy var det, og takk for besøket både FA og Shadow. Og takk for at jeg fikk teste BP'en din FA. Jeg tror ærlig talt med inngående kjennskap til dine preferanser både mht musikk og lyd, at BP vil være veldig riktig for deg. Skulle du kjenne at det rykker i lysten til å teste noe annet, er BP'en hjertelig velkommen for en mer inngående test hos meg :D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for i går gut_man. Det var herlig med litt avveksling fra småbarns rutiner ;)
    Utrolig hyggelig med slike "guttekvelder" innimellom.
    Når det kommer til systemet ditt slik det spiller nå, så er det aldeles fabelaktig. Ikke noe mer å si om det.
    Jeg har tidligere brukt opp alle superlativene på anlegget ditt, og nå med denne nye preen som nærmer seg innspilt, så føler jeg at jeg ikke har mer å si enn WOW"
    Anlegget ditt er nå så skreddersydd og fintunet, at man må jobbe veldig for å tilpasse lyden med andre komponenter.
    Når det kommer til BP, så var det herlig å høre at den var aldeles tyst på dine 107db høyttalere.
    Mine musikkpreferanser heller nok litt mer mot jazz og vokal enn deg, og foretrekker derfor egenskapene til 300b.
    Dette betyr ikke at BP ikke er alsidig nok til å spille hele musikkregisteret. Jeg elsker også prog og rock, og hørte jo at også dette spillte aldeles fortreffelig ;).
    Lydmessig så står jeg fremdeles på at BP antakelig var hakket bedre på ut klinging oppover, og jeg opplevde kanskje bassen/mellomtonen som noe mer nyansert i nederste mellomtoneområde. Men alt dette var egentlig marginalt, og mest sannsynlig var preferanser utslagsgivende her. Jeg synes kanskje BP trekker det lengste strået ihht. mine preferanser. Den virker på meg som noe mer åpen, og da særlig i mellomtoneområdet, samt gav noe mer fylde totalt sett.
    Mulig det var dette som kunne oppleves som det du sier "utflytende" i bassen.
    Som sagt alt dette er egentlig heeelt marginalt. Både EAR890 og BP er to aldeles fantastiske forsterkere, og jeg kan godt forså at KT90 konstruksjonen spiller mer etter dine musikkpreferanser.
    Men vi kan jo på sikt "byttlåne" noen dager, og prøve i hvert vårt anlegg. Både for å prøve annet, og for å se om man oppdager nye sider ved anlegget :)

Når det kommer til kabelen jeg har mekket meg, så var det artig å høre at det ikke bare var mine ører som hørte dens fortreffeligheter ;)

Igjen takk for en utrolig hyggelig kveld!!

Skal forøvrig lage meg ett sett til med denne kabelen.
    Vanskelig nok å flette fire ledere på denne måten, så jeg må tenke på hvordan jeg skal få det til på samme vis med en balansert utgave med 6 ledere.
    Men ikke umulig jeg får det til. Kanskje Shadow tilbyr seg termineringsjobben?! ;)

Edit:
    Da har jeg fått svar på hvordan jeg løser problemet med balansert kabel ;)
    "0" skal ikke inngå i selve fletten, men tvinnes rundt den flettede kabelen, som forøvrig alltid skal bestå av 4 ledere (i denne konstruksjonen). Så da er det håp for at man kan få mekket en balansert utgave.
    Forøvrig så er dette skikkelig håndarbeide som vi kanskje skulle gå sammen om på en syforenings kveld ila høsten?! ;D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Stiller på kabelflette forening jeg! Kabelen funka absolutt på ampen din. Når EAR ble satt på plass igjen, syntes jeg at det låt absolutt best balansert. Derfor kunne jeg godt tenke meg å teste ut en slik i balansert utførelse. Hvor mye sølv går det med for å lage 1 m kabel?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    gut_man skrev:
    Stiller på kabelflette forening jeg! Kabelen funka absolutt på ampen din. Når EAR ble satt på plass igjen, syntes jeg at det låt absolutt best balansert. Derfor kunne jeg godt tenke meg å teste ut en slik i balansert utførelse. Hvor mye sølv går det med for å lage 1 m kabel?
    Du kan lese endel her....
    http://www.svalander.se/shoppen/silver.htm

"Räkna med ca 1,4 x färdig längd då du ska fläta. Dvs för en meter färdig kabel krävs ca 4 x 1,4m."

Dvs. 11,2m pr. meter sett med kabler.
    Jeg opplevde at det gikk noe mer enn dette, men husker ikke eksakt. (kanskje 13m?!)

Josef Svalander har forøvrig en særdeles interessant side, og svarer kjapt og hyggelig på alle slags "rare" spørsmål :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Du skulle jo rett og slett hatt deg en slik en..... ;D

Eller en sånn.....