Det er på tide med en ode til en fantastisk hifi komponent. Min EAR 890 har vært med meg noen år nå. Og den er vel den komponenten som har vist seg mest fleksibel ut i fra hva jeg i utganspunktet hadde trodd.
Jeg startet med ett effekttrinn på mine tungdrevne Ascoltaer, oppnådde nirvana med to stk 890 på disse høyttalerne og konverterte til AG horn. Jeg trodde på dette tidspunktet at EAR 890 ville fases ut, men endte opp med bare å selge den ene ampen. Den andre står jaggu her enda... Selv om mine nåværende høyttalere er oppgradert fra 87dB til 107dB effektivitet (Ascolta kontra AG Duo Omega), og selv om jeg nå bruker kilder og preamper som koster en hel del mer enn ampen, så holder den jaggu mål den. Med rimelige Electro Harmonix KT90 rør (finnes ikke andre som produserer dem i dag) som man kan koste på seg å bytte ut hvert 2 år så man vet at de holder mål, så er det ganske tilfredsstillende å sette den tilbake til sin etterhvert vante plass, etter å ha hatt besøk av virile og småkåte utfordrere. Den fikser veldig mye av det andre kandidater byr på, samtidig så gjør den det med en sammensatthet og en autoritet som bare parkerer en del andre amper.
Hadde som dere sikkert har lest, besøk av FA og hans nyinnkjøpte bp 300b amp. Den er den første ampen som har vært her og gitt meg såpass å tenke på, at jeg må si meg nødt til å teste en sånn over litt tid. Jeg står ved alt av betraktninger som jeg skrev etter å ha hatt bp her på besøk noen timer, og føler faktisk at EAR 890 fremdeles holder mål i massevis. Det var imidlertid forskjeller mellom ampene, som jeg kunne tenke meg å sjekke ut nærmere og over litt mer tid. Muligvis at jeg slår til på FAs tilbud om å byttlåne amper noen dager.
Uansett så har jeg sett litt gjennom tråden, søkt litt på nett og funnet uforskammet lite skryt og omfattende omtale av denne imo fantastisk tilpasningsdyktige forsterkeren. Den var A-rangert i Stereophile, og har vært referansen til Positive Feedback anmelder Robert Levi (som tilsynelatende har avsluttet sitt samarbeide med PF) i flere år. Ellers har det bare vært sporadiske reviews. Jeg tror kanskje at 890 drukner litt mellom andre EAR modeller som kanskje i større grad inviterer til rør rulling, og vil med dette innlegget prøve å gjøre andre oppmerksomme på dette utrolig omgjengelige effekttrinnet, som ikke bør undervurderes hvis man er i markedet for en ny rørforsterker i prisklassen. EAR 890 og bp300b er priset noenlunde likt etter hva jeg kan se.
Etter å ha skrevet litt, fant jeg ut at det var på tide å google litt mer reviews. Hyggelig å se at jeg ikke er helt på viddene:
UltraAudio:
"The EAR 890 is a fine and worthy product. Though its sound isnt showy, and doesnt immediately call attention to itself with some striking yet eventually tiresome sonic characteristic, the more I listened, the more its general evenhandedness and superb midrange eventually worked on me an alluringly sensuous magic. I realized I was absolutely enjoying the music, swept along in both the thrill and the repose of its finer tones. And the 890 can handle all sorts of music, both complex and dense in textures, with complete aplomb, and sail through dynamically demanding passages with ease, always producing a pleasing saturation of tone. It has power and midrange subtlety, its physically attractive, and it has interesting features: dual volume controls, vertical-mount binding posts, RCA and XLR inputs, and it can be used as a stereo amp or as half of a pair of bridged monoblocks. Built with fine fit and finish in England, and a product of the duly deliberated engineering of electronics wizard Tim de Paravicini, the EAR 890 is indeed an amp for all seasons."
Art Dudley (Stereophile): Perhaps the most extraordinary thing about the EAR 890 was that, with the
exception of the Quads that I used it to drive, this was the first new audio
product in a very long time that I caught myself scheming to buy.I have an idea. The EAR 890's only significant flaw is in its engraved topplate, which is screwed to the top of that enameled chassis, and on which are inscribed the words "Technology at it's best!" For one thing, the exclamation point is unnecessary, and its removal would lend the statement more in the way of, you'll pardon the expression, quiet powerwhich Iimagine would appeal to Mr. de P in any event. Second, and more critical, is the inappropriate use of an apostrophe, denoting a contraction where there is nonea common mistake, and one that I saw many of my fellow teachers make with impunity when I taught sixth grade. (I think they shouldhave got the hot lead themselves. But it isor should I say it'sa sadly common thing nonetheless.) So I hereby offer my services as an English major to Tim de Paravicini, and I would gladly forgo monetary pay in favorof...oh, I don't know, perhaps some sort of barter arrangement. I will wait to see what he offers in return. I'm not holding my breath. An expensive amp, then, but one whose only apparent flaw is grammatical. I suppose it's possible that the EAR 890, whose designer suggests that he could make an amplifier of precisely identical performance using transistors instead of tubes, sounds as good as it does because of its ability to step out of the way of good-sounding recordings. But if that's so, I can't help thinking it steps out of the way more gracefully than most.
"It's the best tube amp I have listened to in my system! It is cost effective, powerful, maximally tuneful, user friendly, and you need only one chassis. It has new-think incorporated within its KT90 tube choice, and it's seductively musical. It works with inefficient, 4-ohm speakers like the Eidolons, and will probably power anything on the planet, from horns to electrostats to multi-driver designs, with musical authority. Plus, any normal audiophile can lift it without dastardly results. I not only recommend it, I'm buying the review sample to prove to my Positive Feedback friends that I stand behind my reviews! I highly recommend the E.A.R. 890 amplifier. It is class A+ in my audiophile domain, and my new tube reference."
- Robert H. Levi, Positive Feedback Online
"All in all, this is a great amplifier! It is extremely easy to set up and sounds good with little or no tweaking. It is about enjoying the music and not a finicky or touchy piece of gear. It is very cohesive and the tonality is excellent and very well integrated from highs to lows... Resolution and detail are excellent and they are presented in a relaxed, smooth manner. This EAR will not likely make "detail above all" types happy. The detail and nuances are there; they're not thrown at you, but are, more appropriately, part of the music's tapestry. Sound staging and imaging are terrific."
- EnjoytheMusic.com
Så, det var en passende ode til et effekttrinn som jeg som sagt mener har fått alt for lite oppmerksomhet i pressen.
Edit: leste hele artikkelen i UltraAudio nå i dag. Ser at de bruker 6550 rør i 890 (winged 6550c), og ble kun frarådet å bytte til KT90 rør pga en noe tunvinn/arbeidssom demonterings prosess for å bytte rørene. Jeg har hele tiden trodd at det kun var KT90 som var brukanes i denne ampen. Vet noen andre om man må gjøre inngrep i 890 for å bruke f.eks 6550 rør? Kan disse brukes, kan vel også KT88 brukes?