gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Treverk er jo kjempefint imo, liker designet til BP veldig godt.

Ellers er det lett å skifte ut treverket med noe annet (eller lakkere) da det kun er skrudd plank.

Skulle være gode forutsetninger for et permanet opphold, for min egen del er jeg ikke i tvil, BP blir i anlegget 8)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Venner meg vel til treverket etterhvert. Får finne frem sprittusjen og fargelegge den hvis det blir for hyttete med lyst treverk :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    gut_man skrev:
    Venner meg vel til treverket etterhvert. Får finne frem sprittusjen og fargelegge den hvis det blir for hyttete med lyst treverk :)
    Hehe gi deg a.
    I værste fall, pusse ned og lakkere/beise ?

Nå må jeg innrømme at jeg liker både utseende og valg av treverk/finish på de ampene.

/jan

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.987
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer gut_man, og takk for flott beskrivelse av lyd, som alltid.
    Man at du ikke klarer se at BP er vakker er skuffende, jeg har alltid vært svak for dette designet.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg er tilbøyelig til å være enig med gutty mht designet, selv om jeg har skiftet ut audion med bp.

men bp har jo bare en liten treramme.

skikkelig beitostølen-design? sjekk ampene til celius. ;D

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    hehe, smal sak å skifte farge, sprit tusj finish blir dog kanskje ikke så mye penere ;D

Hallo canales, er det BP du har nå?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Design og finish vokser på meg... Øya må tilvennes :) Er vant med krom og bling. Hadde i dag Shadow innom for å hjelpe meg med bias justering. Gary hadde justert, men foreslo at jeg sjekket. Det var littegranne å justere, men ikke allverden i følge mer kompetente BP entusiaster (takk for konsulenthjelp BHO). Nå vet jeg ihvertfall at bias er 100%, og det er jo fint :). Tok et bilde av ampen uten bunnplate når jeg først hadde den av;

Lyden, jo takk jeg smiler fra øre til øre fremdeles. Tror vi holder oss i BP mafiaen en stund ja :) Alt i alt tilfører sommerens oppgraderinger med Omega til AG, Callisto og BP en dynamisk konstrast som jeg ikke har hatt her i hula min før. Jeg har skrevet litt om det tidligere, men skal jeg oppsummere den lydmessige totalgevinsten, må det bli økt dynamisk kontrast. Dette gjelder i grunnen over hele fjøla i frekvens spekteret. Mange tenker på dynamikk, som bass trøkk. Det er imo alt for snevert. Den dynamiske kontrasten er imo det mest kritiske enkeltparameter for å gjengi instrumenter på en troverdig måte. Alt fra kontrabasser, trommesett, stemmer, gitarer og cymbaler osv. blir påvirket av dette parameteret. Musikken flommer i hula om dagen, livet er travelt men godt. Ser frem til turen til østlandet i forbindelse med Horten messa. Da blir det besøk hos stammefrender i hornalliansen.

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kult å lese at det er plutoniumsbra! ser frem til besøk i forkant av messen

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    65finger skrev:
    8) Ser frem til å besøke både stallen din, og JanR sin hule. Blir en fin oppkjøring til fest og moro i Horten 8)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Tiden har kommet for å teste litt rør i Callisto. Har liggende litt som jeg har tenkt å leke meg litt med. Etter anbefaling av Albert Porter (som må være en av de mest erfarne Callisto eierne som er aktiv på internasjonale fora, han har hatt alle modeller) har jeg brukt RCA 5692 red base i stedet for 6SN7 rør.

Jeg har også brukt Mullard El34 xf2 i psu, visstnok det eneste røret i psu som er av betydning for lyden. Så har det visstnok stor innvirkning også. Her hevder Albert at han har testet alt som kunne gå i sokkelen på forsvarlig vis, men Mullard røret var det som utvilsomt funket best.

Vermin har testet mye El34 rør i VTL'en sin og sverget siste tiden til JJ KT77. Lyden hos han har vært upåklagelig med disse rørene i ampen, så hvorfor ikke teste. Billige rør er det også. RCA red base, erstattes i første omgang med Sylvania 6SN7 GT rør.

Umiddelbart høres bassen strammere og mer homogen ut, men mellomtonen mangler kjøtt og blod. Noe anemisk... Patricia Barber mangler brystklang i forhold til hva jeg er vant med, og liker. Etter noen timer i kretsen, bedrer mellomtonen seg. Fremdeles mangler litt varme og fylde i forhold til RCA, men det kan like godt være at RCA tilfører varme. Bassen våkner imidlertid til liv på en måte som gjør at jeg vil bruke dette røret en stund før jeg evt. bytter tilbake. Rocke rør :D Ble såpass kult at jeg velger å utsette KT77 testen til en annen dag, så jeg får kose meg litt med lyden her! To be continued...

Vedlegg

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    gut_man skrev:
    65finger skrev:
    8) Ser frem til å besøke både stallen din, og JanR sin hule. Blir en fin oppkjøring til fest og moro i Horten 8)
    Husk og knipse bilder da, ingenting er som en drita finger i karbosjokk ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vermin skrev:
    gut_man skrev:
    65finger skrev:
    Husk og knipse bilder da, ingenting er som en drita finger i karbosjokk ;D
    Drita blir en fort på lavkarbo ;D merket det i helgen

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    KnB skrev:
    Hallo canales, er det BP du har nå?

hei, knb. lenge siden sist, godt å se deg tilbake i manesjen igjen.
    beklager at jeg ikke så spørsmålet ditt før nå.
    joda, det stemmer, jeg har byttet ut audion golden dream til fordel for bp s20 (med cryo'd trafoer).

fikk et innfall/anfall, håper jeg ikke angrer.
    s20'n kommer til norge kommende uke.

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Jøss s20, du kan jo ikke angre på det :) noe å glede seg til!
    Gleder meg til å høre erfaringer rundt denne.

Selv kjøpte jeg 300b delene som lå til salgs, skal begynne på dette om noen uker, er igang med å bestille deler som mangler. Om jeg kommer i mål med dette har en mulighet å teste bi amping med s10 og diy BP (lmc/gary versjon). dog s10 til kun diskant blir jo litt i overkant... ;D sorry for of topic i tråden din gutman.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hjemme etter en litt lengre tur enn planlagt :p (måtte seff treffe på trailervelt på Moi, noe som medførte en del køståing, og omkjøring) Jeg og Shadow har hatt en knall helg på østlandet. Takk til alle som har tatt imot oss, og huset oss. Ikke minst må man få takke for utsøkt servering av både vått og tørt. Så takk; JanR, 65finger og impulse! Får slenge på en takk til Rolfozzy for hyggelig selskap også :) LMC, BHO, Gary med flere sørget for en vellykket lørdagskveld med nachspiel på båten til LMC, kjempehyggelig.

Vi startet tidlig.. Et par transportoppdrag vi hadde påtatt oss, bidro til fullpakket bil. Vermins Thor preamp forlot hugh end land (litt vemodig å kjøre den bort) og Haavards H6 kloner fikk også sitte på. Nok prat, bilder er mye gøyere. Her er morgenstemning fra første stopp; Helleland (måtte jo ha kaffe og sjokolade til langturen):

Vi kjørte langt og lenger enn langt. Langs de mindre traffikerte riksveiene i innlandet slipper man fotobokser og den slags. Vi hadde garantert satt ny personlig rekord på strekningen, hadde det ikke vært for et dårlig skiltet veiarbeide på veien mellom Bø og Notodden. Vi måtte snu og kjøre en ehem, litt mindre hensiktsmessig vei østover. Og tiden gikk og gikk og gikk... Ja ja, var da en fin tur tross alt.

Vedlegg

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Det siste bildet der er vel fra Dalen i telemark?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Første hifi relaterte stopp på veien:

Jan var gjestfriheten selv, og serverte kaffe, brus, pils og digg :) Rolfozzy dukka også opp og bidro til en kjempehyggelig seanse. Litt flere bilder fra Jans hule;

Lyden hos Jan var kort oppsummert; Rock'n roll :) Fikk fot med en gang jeg inntok sweetspoten. Var litt overrasket over at disse store hjørnehønna var såpass kritiske på sweetspot som jeg opplevde. Har ikke hørt disse Klipsh klassikerne før, men likte godt hva jeg hørte. Har hørt Cornwall ved et par anledninger, og på de syntes jeg at mellomtone/diskant manglet en del oppløsning. Ble litt rufsete. Dette var overhodet ikke tilfelle på Khorna til Jan. Spilte med fin oppløsning. Planlegger et besøk hos BHO neste helg og gleder meg til å høre hans versjon av Khorn også! Eneste ankepunkt med lyden hos Jan, var som Jan selv gjorde oppmerksom på, en dip i mellombassområdet som gikk ut over homogeniteten i bassgjengivelsen. Dette skyldes tydeligvis rommet, og ikke anlegget. Jan hadde en tilsynelatende fornuftig plan for å få bukt med problemet. Likte totalt sett det jeg hørte. Et musikktips fikk man også med seg på veien, Thule på vinyl var tøft. Måtte kjøpe den på messa, takk for tipset Jan!

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    BHO skrev:
    Det siste bildet der er vel fra Dalen i telemark?
    Det stemmer på en prikk BHO/hawkeye :) Dalen it is, glemte å skrive det.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Må få i meg noe frokost før jeg må på et møte, så jeg rekker bare en liten teaser på hvor neste stopp var;

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Takk for titten guttær, neste gang så tar vi en helkveld/natt.

Fine bilder :)

/jan

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    gut_man skrev:
    Må få i meg noe frokost før jeg må på et møte, så jeg rekker bare en liten teaser på hvor neste stopp var;
    Gayville ;D ;D??

Garderoben til Village People??

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vårt nyeste æresmedlem som setter den fargen høyt... 8)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    He he, her var kreative forslag. Vi var et sted som må være et sant helvete å komme til om vinteren. Brattere bakke opp til huset, har jeg knapt vært borti. Stereoen var drøy kost for en stakkar som sliter med å venne seg til en treramme rundt effektforsterkeren, lyden derimot var ganske så behagelig ;D:

Her er verten i fri utfoldelse, for dem som må ha det inn med teskje; 65finger;

Shadow måtte seff få utløp for litt mekketrang som var undertrykket under en lang kjøretur, så vi fant noe greier han kunne skru litt på;

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Fader, hadde jeg vist shad var skru-nøden skulle jeg funnet fram en gammel kassettspiller jeg har stående og noen skrutrekkere ;D

/jan

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Loool, han blir litt rar hvis han ikke får mekka hver dag serru Jan ;D Nei, får vel si litt om lyden hos finger da; Litt medbragt sølvplatemusikk fikk jammen foten til å gå her også. Jeg dro i gang Tony Joe White - uncovered og likte godt hva jeg hørte. Dette anlegget må vel være noe av det mest gjennomførte mht. filosofi jeg har hørt. Samme konstruktør har utviklet/mekka alt, absolutt alt inkl. kabler og strømfilter. Til og med høyttalerelementer er Oblivions egne, ihvertfall bass og mellomtone elementer. Hvor mye han har gjort med diskantene kan kanskje finger si litt om. Digitalkilden var under produksjon etter hva jeg forstod, og TAG spilleren vikarierte på en overbevisende måte. Vel vel, tilbake til lyden. Oppløsning må vel være et stikkord som beskriver lyden. Ikke sånn misforstått kjølig og kald lyd, men flott oppløsning som fikk frem klangstrukturer i instrumenter som var intet mindre enn imponerende. Disse Oblivion elementene må ha noe med det å gjøre, for jeg hørte igjen noe av den samme ekstreme oppløsningen i mellomtonen hos impulse også på lørdag formiddag. Også han bruker et Oblivion element. Finger var klar på at bassene ikke helt spilte på lag med resten fordi de rett og slett ikke hadde fått nok "massasje" pga. lav deling. Jeg kan være enig i at man kunne høre at den nederste bassen ikke helt holdt takten med resten hele tiden, men det var ikke av en sånn karakter at det var noe jeg satt og irriterte meg over. Ellers synes jeg det var ganske så bra gjort, å få til en så bra lyd som finger har klart, i et rom med harde flater; parkett, kalkede? vegger og det som så ut å være betong tak. Man skulle tro at lyden lett kunne bli i hardeste laget, men så var det ikke. Med fingers musikksmak ville anlegget neppe fungert hvis rommet hadde kødda til lyden med hardhet o.l. Så mye mer fornuftig tror jeg ikke jeg har å komme med. For vi hadde mye annet fore denne kvelden enn å nerde med haifai;

Her er en krabat som rørte impulse langt inn i sjelen, han beskrev seg selv som veldig andektig da han frigjorde disse dråpene fra sitt glassfengsel, jeg er sikker på at jeg skimtet en liten tåre i øyekroken da smaksløkene jobbet med inntrykkene:

Historien bak denne flaska var ganske så rørende. Vi får vel neppe smake mer av denne noensinne :'( Historien kan kanskje Shadow berike oss med, så vi får detaljene riktig. God var den uansett. Som dere sikkert skjønner, ble det mer high end drikke, enn haifai etterhvert som kvelden skred frem. En kjempehyggelig kveld i godt selskap. Håper å få gjengjelde gjestfriheten i løpet av høsten gutter!

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    innholdet av de flasken bærer jeg preg av enda, ellers kan jeg glede herrene med at det er en 2 cm igjen av "godflaska" + resten av reiseflaskene i en gjenglemt sekk her i stallen. Tar det med når jeg skal til Egersund

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    AMT-diskantene er orginale mark&Daniels. De skal byttes ut med Oblivions egenutviklede. En oppgradering jeg gleder meg til :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Takk for frakthjelp gut_man.
    Desverre fikk jeg ikke pratet og vært sosial sammenmed deg og shadow. 3 dager på Lillehammer med studier tar på en sjel. Når jeg ser flaskene på bordet ville dt uansett vært dumt å møte opp, kunne fort gått på en small. Men ja, det luktet godt av den Chieftains flaska, on tro like bra som bandet.

Håvard

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    heheh, så ut som dere hadde en tøff kveld fredag.

synd jeg gikk glipp av både whiskeyen og messa, men det tar vi lett igjen senere.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Du gikk glipp av både det ene og det andre Canales ;D Fredagens vert losa oss trygt til Horten og merka oss behørlig så vi ikke skulle komme bort fra hverandre i folkemengden;

Det var mye fint å se på messa, men ble liksom ikke helt overbevist av lyden (som forventet). Klarte ikke la være å diskutere litt med Soundgarden gutta som solgte Mcintosh boomblaster til 60k og en Mcintosh romkorreksjon som ikke gjorde så fryktelig mye med lyden imo. men over 30 lapper, det skulle dem ha for boksen :-\ Når skoeskene som laget lyd (Dynaudio) kosta 44k, klarte jeg ikke annet enn å gi beskjed om hva jeg syntes om greiene :p Rip of imo! Da hadde Omega systemet hos Upgrade mye mer morro å tilby, til en latterlig lav pris :) Skulle gjerne ha lytta til de småtassene under litt bedre forhold. Tror de er et aldri så lite kupp til prisen. Kommer mer bilder etterhvert!

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Særlig det desperate blikket og det pistrete bandolæret. Særs ukledelig. ;D

rama

biskopen av holmlia