gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Auk. Takker for info og hjelp så langt gutter. Er litt klokere og tror jeg har noen ideer om hvordan jeg kan få laget en testjigg.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Der var resten av huset gått til ro. Tid for et glass rødt og kveldens tema; DSD filer.
    DSD kveldens tema.jpg

Akkurat nå går det i gammal Genesis. En del av SACD/DSD filene er det gjort nitidig arbeid med. Ikke alt er gull, men f.eks Genesis katalogen har bedre lyd enn noen av vinylutgavene som står i hylla her. I går hadde jeg et 70 talls sveip i platehyllene og spilte utelukkende vinyl fra tiåret. En del av disse SACD/DSD utgivelsene har klart å bevare dynamikken og magien i en del av de gode 70 talls innspillingene imo.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har i dag hatt en interessant mail utveksling med Franc Kuzma. Jeg har forsøkt å søke etter andre som har opplevd samme problem som meg uten å lykkes i lengre tid så i morges tenkte jeg at det var på tide å sende en mail til Kuzma, forklare problemet og høre om de hadde forslag til løsning. Problemet er at når jeg bruker antiskatingen på 4 Point armen og Van den Hul pickupen virker det å være noe galt. Jeg får ikke stilt antiskating lav nok til å bli kvitt forvrengning på testskive og denne drar også armen utover når jeg hever og senker armliften. Sistnevnte fenomen har vært såpass stort at det har vært vanskelig å treffe spor på platene mine og til ganske stor irritasjon.

I mailen til Kuzma forklarte jeg problemet og at Kuzma oppgir minste innstilling på antiskating mekanismen til til 1 gram. Jeg mente at både ut fra VdH specs (recommended antiskating force 0,5-07g), testplate resultater og drifting på armliften indikerer at jeg ikke får justert antiskating lavt nok. Vekten er et justerbart lodd som henger i et "fiskesnøre". Kunne et lettere lodd løse mine problemer? For når jeg ikke bruker antiskating går armliften helt smooth.

Det tok under en time fra jeg sendte mail til en generell Kuzma adresse til Franc Kuzma selv hadde gitt meg svar. Han mente at dette med antiskating generelt var ganske så problematisk fordi det ikke er en statisk kraft og at når man finner en korrekt innstilling ved hjelp av testplater så vil dette punktet ikke være allmengyldig for korrekt antiskating over hele platesiden. Han har skrevet noe intressant om dette her; Kuzma tonearms - Kuzma Professional Turntables, Tonearms and Accessories for de som måtte være interesserte. Han anbefalte til å begynne med antiskating på mellom 1,3 og 1,6g og at jeg løste problemet med drift på armliften med å øke motstanden på gummien som armen hviler på i liften. Dette fenomentet hang sammen med antiskating og lav VTF og var tydeligvis kjent. Han hadde flere alterntiver som kunne løse dette bla. bytte skummet på armliften med myk gummi som ville hindre driftingen.

Det første og enkleste forslaget fra Kuzma løste imidlertid alle problemene; Ved behov for lavere antiskating enn 1g, ta av motvektsloddet på antiskatingmekanismen. Da vil vekten av pinnen som loddet er tredd på være tilstrekkelig. Voila så satt bias justeringssporene på test plata mi og armliften gikk som den skulle igjen! Og undertegnede fikk bekreftet sin hypotese om hva som var årsak til problemet. Morsomt når man får så kjapp og konstruktiv respons ved henvendelser til produsent. Siden jeg lærte litt om antiskating generelt og justering av Kuzma armen spesielt tenkte jeg at kanskje kunne være av interesse for andre også.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Har hatt litt kontakt med franc himself også (stabi/stogi hos meg) og det er prompte svar på alle spørsmål med konstruktive og hyggelige kommentarer. "A scholar and a Gentleman"!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Morrakaffe, morravinyl og planlegging av FLH prosjekt. I dag skal jeg innom Vermin en tur for å høre på LMC-Buffalo dac og å diskutere testrigg snekring for FLH. Går alt etter planen hentes JMLC-200 lånehønn hos Jaerbo ila neste uke. Fikk det ikke til å klaffe denne uka, men jeg har det ikke brenntravelt siden det spiller ehh helt greit på Nagaoka for å si det sånn. Har startet med å måle litt ifht størrelser og lytteavstander. Er noe mer positiv til at størrelsen kan funke i rommet. Med plassering av FE203 elementet på linje med OB bafler så nær baflene som mulig, vil horna ikke bygge mer enn 2cm lenger inn mot midten av rommet enn Nagaoka. Jeg vinner litt avstand mellom satelittene noe som forhåpentligvis gir enda litt bedre bredde i lydbilde samt bedre sammenheng med OB baflene når de skal deles høyere. Så får jeg håpe at lengden på hornet kompenserer litt for at deler av elementene på OB baflene blir dekket av hornet. Lengden på hornet og avstand fra dette til lytteposisjon var også noe jeg kjente litt på skepsis i forhold til, men så fant jeg dette bildet av H.R sine gamle.
    snoopy1.jpg

Synes ikke det ser avskrekkende ut. Avstand fra lytteposisjon til front på OB bafler er 3,90m og mine gode hjelpere Sluket og H.R mener det skal gå fint i forhold til integrasjon mellom FE203 og T500 diskant.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det bildet må jo være hjemme hos HR?
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Stemmer det LMC, stælt fra tråden hans :)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Håper du likte hva du hørte! :cool:

Testjigg blir nok en smal sak, blir svært spennende og høre frontlada Fostex. Sålenge rommet tillater det bør det bli mektig :D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Joda Vermin jeg likte godt hva jeg hørte. Det slo meg mest var at bassene var mer homogene, med bedre trøkk i mellombassen. Ellers spiller det jo storslagent, flott og uanstrengt. Fikk inspirasjonen jeg trengte for å spa fram motivasjon til å leke med FLH. Jammen ble jeg ikke inspirert til å skru litt på vinylriggen også. Etter å ha justert meg helt på viddene, låter det nå som det skal :) Forbanna drit-testplata mi ryker snart i søpla. 1,5 times nevrotisk justering etter testplata uten å lykkes. Det tok meg 15 minutter å få justert det inn på øret! Nå skal armen justeres fra bunnen av og feilen som jeg alltid har hatt på 5mm (overheng) skal til pers. Verminsky er kalt inn for å dobbeltsjekke om det er øynene mine som begynner å bli ubrukelige til finjustering av pickuper, med sin egen testplate for å sjekke om det kan være hifi-news testplata mi som er moden for dynga. Så får vi se om ører og testplater blir enige:cool:

Edit; testplata sporer helt fint på nyjustert Airtangent (for en takknemlig arm å justere) så jeg må nok bite i det sure eplet og sette opp 4 point armen helt fra scratch. Det krever grovt verktøy og assistanse:p Etter litt mer justering så er det ikke langt fra at det sitter gitt... Det hyggelige er jo at VdH pickupene alltid gir full lydmessig gevinst for den tiden man legger ned i nitidig justering. Når jeg vet at det fremdeles er litt å gå på 4point/Grasshopper er det kanskje bare å glede seg til det sitter 100% i stedet for 95%:) Greit å ha en 100% sporende arm/pickup combo (Airtangent/Canary) å teste opp mot. Dette ble en kjekk kveld!

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Nailed it!!!! Endelig. Er alt for nevrotisk til å vite at jeg spiller på en arm/pickup som ikke oppfører seg i henhold til standarden.. Nå sporer det som det skal både på øremåling og på testplate! Måtte gå gjennom alle grunninnstillinger på 4 Pointen igjen. Og gjett hvem som må ta skylda......Yours truly :p Slurv med basicen straffer seg alltid. Fikk som fortjent! Jaja, nå kan jeg ha fred i sjelen for det en stund :)

Skal innrømme at jeg la merke til at det var noe med overtonestrukturen som var så mye bedre når Verminsky drog i gang vinylen, at jeg skjønte at det måtte være noe som ikke var helt på stell hjemme. Det spilte mye mer avslappet og løssluppent hos ham. Jeg vet jo at selv om det er forskjeller på VdH pickuper, så var dette noe annet. Nå stemmer ting litt bedre overens og den fantastisk flotte overtonestrukturen som VdH pickupene klarer å trylle frem er på plass.

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Fortsettelse av føljetongen om antiskating. Her er Van den Hul sin forklaring på hvorfor VdH pickupene trenger antiskating eller bias lavere enn VTF:

The anti-skating force is necessary when you use a regular tone arm. So those few and proud owners of a linear
    tracker can read but don’t need to be bothered.
    The static anti-skating force is a minor force that pulls the arm to the outer rim of the groove during playing. This to
    compensate for the moment of force caused by the friction of the stylus in the groove (the force) and the moment arm
    (the distance between the tip and the vertical bearing).
    So, many arms have a little device close to the vertical bearing at their rear to compensate for this moment of force. As
    you will remember from your great physics lessons, two moments of force compensate each other when their direction is
    opposite. So playing causes a moment of force in clockwise direction and the compensating correction is automatically
    counterclockwise. It was a wise decision by the way to compensate. But as usual there are always new problems created
    when you try to solve old ones.
    One is the fact that music never has the same loudness, or stated otherwise, a record never has a constant amplitude or
    frequency. So a static compensation (the anti-skating force) has to deal with a dynamic problem. It doesn’t work well but
    it works better than no action. It depends on the difference in friction between the tip in a blank groove and the
    modulated tip how much you have to compensate.
    Round, spherical tips have much more friction in the groove (they really don’t fit well there) compared to special shapes
    like our VDH type 1 or VDH type 2. So it depends on the shape of the contact area between the stylus and the groove how
    much you have to compensate. The higher the frequencies cut in the record groove, also the higher the friction. For
    conical shapes (somewhat old-fashioned today and only mounted in cheap systems) the anti-skating force setting should
    be equal to the tracking force. With more groove-shape adapted stylus designs the anti-skating setting can be less. When
    a cartridge uses the VDH type 1 or VDH type 2 stylus, the anti-skating can be adjusted at 1/3 of the tracking force. This
    assuming that the scale on the tone arm is correct. Otherwise you have to listen to the sonic results.
    When the anti-skating setting is too high, the violins in the left channel on a record with classical music will distort during
    loud modulations. This is caused by missing contact between the stylus and the left groove wall. And when the antiskating
    setting is too low, the violoncellos will distort due to the missing contact between the stylus and the right groove
    wall. Keep in mind that a too high anti-skating force will give asymmetrical tip wear on the outer part of the stylus. I.e. the
    lifespan of the stylus is shortened by a too high anti-skating setting
    As you see a long story about a small topic. But it is vital for pleasant listening that the settings are done well.

Dette er tatt fra VdH sin utmerkede Phono FAQ pdf som ikke lenger ligger helt fremme i dagen på VdH sidene. Dette er et av de mest informative og best forklarende dokumenter jeg har. Anbefalt lesing for alle vinylhuer! Du finner den her: http://www.vandenhul.com/faq/general/phono-cartridges-faqs

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    I dag henter jeg JMLC lånehønn. Håper å ha lyd i dem i løpet av neste uke. Første skritt på veien testes as we speak; Deling i området 5-600Hz mellom basser og satelitter. Det funker som bare det! Det var viktig for meg da jeg valgte bass-system at det skulle være fleksibelt og kunne brukes mot ethvert fremtidig satelitt-system jeg måtte finne for godt å teste. Jeg har ikke testet ut så høy deling som dette tidligere, men har vært ganske rolig i forhold til at dette fremdeles liggger godt innenfor komfortsonen til OB bassene.

Hva endres da? Jo lydbildet trekkes litt utover mot bassene og mellomtonen fylles ut fint og naturlig nedover av bassene i enda større grad enn før. Skarptrommer får mer kjøtt og blod og kjennes godt i brystkassa når jeg drar på. Økt realisme, mer futt fart og morro.... Oh joy :)

Det begynner å ane meg at dette JMLC prosjektet kan bli riktig så morro med tanke på hva jeg forventer av økt dynamikk med FLH.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Jaerbu har laget heftige bakkamre og fester til hønna sine! Tungt var det også;)
    JMLC 200 Jaerbu.jpg

Den hyggelige nyheten er at hønna er grunnere fra elementet og ut enn jeg hadde fryktet, men det spørs om jeg får plassert testhønna så nær baffelen som jeg hadde håpet på. Gleder meg uansett til å prøve dette og håper det funker etter hensikten.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Knallfine bakkamre! Og det trengs noe solid, horna er ganske så tunge i seg selv - ikke no' plastikk dette :cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hmmm. Av og til er lysten større enn evnen. Tror vi kan skrinlegge dette for med de massive stativene som trengs for å støtte disse hønna og bakkamrene får jeg aldri i livet plassert dette på en fornuftig måte. Pokkersen
    IMG_1216 (2).jpg

Jammen bra at man er fornøyd i utgangspunktet!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.614
    Torget vurderinger
    23
    Du ER ikke fornøyd...... bare noe du innbiller deg! Kjenner du ikke hvordan trangen til å strekke strikken enda litt til river og sliter i kroppen...:cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Vel Nagaoka er vel tatt så langt som det lar seg gjøre føler jeg. Det prosjektet er krysset av for "i mål" og de låter vidunderlig, så det er ikke der problemet ligger. Et FLH prosjekt har ligget i luften hele tiden og nå har jeg hatt i overkant mye tid å fundere på alternativer og veien videre så da var det vel naturlig at det begynte å lage seg en plan da. Vel et er bare å revurdere alternativene, dra på seg syvmilsstøvlene og lytte på alternativene. Jeg kjenner noen som kjenner noen serru :D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, er vel mer rommet som ikke passer i JMLC-200 utskjæringen tenker jeg.. Skulle så gjerne hatt to meter til med bredde i dette rommet. Da hadde det garantert blitt dødsrått med Fostex i JMLC-200.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.674
    Spesialsydd, smal krybbe til ditt rom for JMLC 270\350 er da ingen utfordring, kun den rene vei! Komp.driver også, selvfølgelig ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Bare å finne frem tegnesakene Emo!!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.674
    Hehe, svinger stadig tegnesakene, høres ut som at du skal på en dyr reise ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Nå skal jeg først rundt og høre litt tenker jeg. Så får jeg se hva som skjer:cool: Har de siste dagene hatt en mistanke om at basstårna har stått for nær sidevegg når jeg har delt så høyt som opp mot 500Hz. Nattens prosjekt; bytte plass på basstårn og satelitter... Her skal intet være uprøvd!

Trenger uansett å lære litt om hvordan basstårna oppfører seg ved forskjellige plasseringer når jeg skal vurdere veien videre. Det var ihvertfall ikke feil å få større avstand mellom satelittene. Tror at jeg umiddelbart foretrekker dette oppsettet selv om jeg nok må ratte litt før alt sitter helt. Interessant å høre hvordan basstårna responderte på ny plassering selv om det ser uvant og litt rart ut med de digre tårna stående i midten. Med en skreddersydd FLH satelitt-løsning med et smalt fotavtrykk vil jeg sannsynligvis kunne få noe større avstand mellom basstårna og et litt mer homogent utseende. Summa summarum slik det står nå, er lydbildet større og bedre definert og en betoning opp mot delefrekvensområdet er borte. Kanskje man til og med får plass til å teste JMLC-200 hvis noen kommer opp med en smart og smekker understellsløsning :)

Sist redigert:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.674
    Sett påå JMLC foran bafflene og test, i det minste?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ta deg en tur til biltema og kjøp et par bukker til 80kr stk og et par stropper, så får du testet hvordan det låter

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Er noe skeptisk til om de biltemakrakkene tåler vekta av disse ruggene H.R.

Har det uansett ikke travelt for nå spiller det massivt her med deling på 500Hz og basstårna plassert på innsiden av satelitter. Har brukt en del tid på å justere ting på plass og har fått betalt for det mener jeg. Den alternative plasseringen gir masse bonus i forhold til å integrere høyttalersystemet bedre i rommet. Satelittene trives med større avstand og tegner opp et bredt fint lydbilde, mens basstårna spiller enda mer frigjort fra rommet med lengre avstand til sidevegg. Jeg føler overhodet ingen trang til å reversere siste ukes eksperiment for å si det sånn.

Jeg hører nå hvordan plasseringen av satelittene har kvalt en del liv spesielt i diskantområdet. Tipper at jeg ikke har fått nytt godt av T500 sitt spredingsmønster med den trange plasseringen for nå oppleves diskanten mye mer tilstedeværende uten at det er noe negativt med det. Tvert om! Den skaper mer rom og mer liv enn før. Har vært gjennom en hel del forskjellig musikk i løpet av helga og dette funker på alt jeg spiller!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Italiensk prog av høy kvalitet. Siste skiva til Museo Rosenbach er flott!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Stemningsbilde fra gårsdagens "workshop":
    mpd oppgradering.jpg

Installerte ny rykende fersk MPD versjon 2.4 fra Man. Som dere ser, er det etterhvert tvingende nødvendig å bytte ut rammelerretet med et nedtrekkslerret som kan trekkes ned foran basstårna. Jeg så imidlertid nok til å få installert det jeg skulle. Resultatet er bra! Enda mer oppløsning og 3d presentasjon av lyden samtidig som instrumenter og stemmer oppleves enda litt mer ekte. Kneppelydene som jeg var plaget med på kjøpte DSD filer mellom sanger/spor (vannmerke) er borte. Jeg er godt fornøyd med resultatet:cool:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ukyndig fikling (av undertegnede) for å få til autoboot av MPD førte til en midlertidig driftsstans av MPD avspilleriet mitt i dag. Tenkte det var en fin anledning til å teste JRiver for mac opp mot MPD for det har jeg ikke gjort tidligere. De gangene jeg har testet MPD mot JRiver har JRiver vært brukt på min htpc. Kanskje det ville stå seg bedre kjørt fra samme maskin som MPD vanligvis kjøres? Det var enkelt å få satt opp JRiver til å spille DSD så det tok ikke mange minuttene før alt var "good to go". Det tok ikke mange minuttene før MPD abstinensene meldte seg heller for her manglet både oppløsning og dynamikk. Det hele var grått, kjedelig og uengasjerende sammenlignet med Man made MPD som jeg har brukt en hel stund i stadig videreforedlede utgaver. Med litt kyndig veiledning fra Man fikk jeg MPD opp å gå igjen i kveld og skuldrende senkes igjen mens jeg spiller digitalis. Fremdeles mangler det litt på å nå opp til vinylriggene mine, spesielt i mellomtonen der vinylriggene (for tiden primært VPI/Airtangent) har et vanvittig kult realistisk smekk som ikke digitalisen helt klarer å kopiere selv om Man made MPD kommer veldig nært spesielt med DSD materiale som er på høyde på en del parameter.

Har ellers fått kloa i et interessant opptak som ligger litt utenfor min musikalske komfortsone, men som er tatt opp i native DSD og som jeg oppfatter det er så nært en rå master som man kommer med digitalformatet. Kommer tilbake med litt mer info om det etterhvert som jeg får fordøyd det!

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Fikk en plate av en kompis her om dagen mot at jeg skrev noen ord om hva jeg syntes om den. Ikke vanskelig å skrive noen ord når opplevelsen er så bra som dette:)Plata det dreier seg om er denne:

folder.jpg

Yevgeny Svetlanov- Piano Concerto in Cminor/Alexander Skryabin- Symphony No.3 «The divine poem» utgitt på Water Lily Acoustics WLA-VS-75-SACD

Teknisk om opptaket: Opptaket er gjort I native DSD med to Pearl ELM 30 mikrofoner gjennom Millennia Media HV-3 mikrofon preamp til Tascam DS-98. Det er ikke foretatt noen støyreduksjon, eq, kompresjon eller limitering. Lokaler er: The great hall of the Saint Petersburg Philharmonia. Opptaket er gjort av Kavichandran Alexander som også har produsert, mastret av Dawn Frank og Gus Skinas på Super Audio Center, Boulder, CO, USA.

Musikken: Ukjent og upløyd mark for min del siden jeg ikke hører på klassisk til daglig. Har en del klassisk i samlingen og da spesielt som DSD filer så jeg har i hvert fall litt å sammenligne med lydmessig/produksjonsmessig.
    Selv om jeg ikke hører særlig mye på klassisk, er dette ganske fengende og enkelt å få tak på. Lyden er naken og virker ubehandlet. Her er knirking og ambient støy fra lokalet uten at det skjemmer lyden på noe vis. Det er tydelig at man har lagt vekt på å få med akustikken fra opptaksrommet heller enn nærfeltsplassering av mikrofoner. Det har sin sjarm og sine begrensninger. Hvis målet med hva vi holder på med er å trylle oss inn i konsertkokalet for å kunne oppleve konserten hjemme er dette fryktelig nære det målet. Virkelig morsomt! Jeg får også teste de dynamiske egenskapene i anlegget da full filharmoni med godt pådrag setter krav til høyttalerne. I mine ører blir også denne type musikk uendelig mye mer interessant når man spiller på realistiske nivåer kontra lavt da mange av mikrodetaljene og følelsen av å være tilstede i lokalet forsvinner på lave lyttenivåer.

Musikalsk er dette som sagt helt ok å få tak på for en som er grønn på klassisk musikk. Kommer til å spille dette igjen garantert. At dette opptaket er gjort med to mikrofoner uten noen flere fiksfakserier er imponerende og resultatet er svært underholdende dog krevende for anlegg og høyttalere. Et av sporene fra denne skiva havner på DSD demo spillelista mi, må bare høre gjennom den et par ganger for å bestemme meg for hvilket.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Kavi Aleksander kjente jeg godt og vanket mye med da jeg bodde i Stockholm mellom 1978-82
    han flakset rundt i hvit kjortel,langt svart hår og så ut som en ekte guru
    eneste han eide var en madrass og et par Beveridge, Berning pre og en Linn
    hans største drøm var å komme seg over til Amerika og lære seg oppptaksteknikk
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Haha, morsom anekdote LMC. Til info så er det oppgitt at det er brukt følgnede i monitor oppsettet: Beveridge 2SW2 høyttare og Beveridge RM1/2 preamp samt Berning TF10 så han holder seg til saker han kjenner jaffal;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    han kom fra en rik familie, gikk på kostskole i England , men da han var ferdig arrangerte foreldrene tvangsekteskap innenfor sin kaste...da stakk han ut i verden.
    desverre falt et tre ned over soverommet til foreldrene under en storm hjemme i India og de ble aldri forsont, så han stod dønn på egne ben
    etter endt studie dro jeg hjem til Oslo
    plutselig dukket han opp i Waterlily Acoustics
    rar verden...
    mvh
    Leif

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Høres ut som manuset til en meget severdig film! Innspillingen skal sjekkes ut. Takk for tips og gode historier gut og lmc

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn