gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.817
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    disse er jo komplette med innebygget switchmode supply
    da må det være en annen type kompisen tester på....
    hvorfor er det ingen som tester de nye AMS modulene?
    mvh
    Leif

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har både AMS 0100 og AMS1000 moduler i ampen min. I tillegg til to ALC 1000 moduler som forsyner basstårna.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    disse er jo komplette med innebygget switchmode supply
    da må det være en annen type kompisen tester på....
    hvorfor er det ingen som tester de nye AMS modulene?
    mvh
    Leif
    Hypex har vel ekstern SMPS som kan erstattes med linjær PSU.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    AMS0100 koster snaue 2000 plus kabinett. Den avgir ikke varme og veier ingenting. Skal man f eks bygge x antall 25 watts klasse A forsterkere blir det vesentlig dyrere :)
    En bør ha lik forsterkere til alle kanaler i et aktivt oppsett fordi det er billigst?

Jeg ser poenget med både billigere, mindre fysisk og mindre varme, men hvorfor mener du man burde ha lik forsterkere til kanalene i et aktivt oppsett? Jeg regner med du hadde en teknisk eller lydmessig tanke bak? :)

Ehh, fordi en nabo sa det :p
    Resten kan jeg stå inne for :cool:
    Husk at dette er en type utsagn og "etablert sannhet" hifihobbyen er utrolig påvirket av, og at folk faktisk henger seg opp i slike ting fordi det i utgangspunktet kan virke logisk. Ikke det farligste i verden, sånn sett, men likevel greit å styre unna.

Når det er sagt har jeg svingt tanken innom eksisterende CLC PSU fra F5'ene mine til en chipamp eller to.....

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Sitter her og gliser fra øre til øre. Gamle klassikere på tape er rett og slett dritkult! Fikk en forsendelse i posten i går med Gentle Giant, Deep Purple, Museo Rosenbach, Queen, Jethro Tull og Black Sabbath. Det er en litt deilig følelse å kunne nyte denne musikken så nært orginalopptaket som mulig. Musikken servert uten noen form for formatkonvertering, slik musikerne og produsent hørte og godkjente den endelige miksen. Attpåtil på samme type maskin som mange av disse opptakene opprinnelig er tatt opp med og mikset på. Bassen er gjennomgående både tight og god, i en helt annen liga enn noen av superopptakene jeg har og/eller har hørt av samme opptak. Resten er bare musikk som flyter uten noen som helst artefakter og begrensninger. Dette er vanskelig å beskrive, men det er farlig avhengigshetsskapende og fullstendig overlegent!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.817
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Man må oppleve det for å innse at det er slik det skal låte
    Folk skjønner ikke hva de går glipp av
    Hjertelig velkommen til tapens virkelighet

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Black Sabbath - Paranoid tror jeg må være den største overaskelsen av tapene i denne forsendelsen. Jeg har en glitrende DSD versjon av denne så det ante meg at orginalopptaket måtte være bra. Safety masteren overgår imidlertid alle forventninger... FFS for et trøkk8)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har vurdert tape, men det blir for tungvint for en bedagelig sjel som er bortskjemt med å styre all musikk via ipad'en.

Skal dog innrømmes at det hadde vært kjekt å ha bare for å demonstrere hvor bra det kan bli.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Tungvint har ikke slått meg som et argument engang. Med A80 kan man få et helt album på en 12" (15lps hastighet). Sammenliknet med LP, så slipper man å snu plata. Pris på tape og safety masters, ja det er et argument som jeg fullt ut forstår. For det koster å havne på dette kjøret. Forskjellen ifht andre medier er at størsteparten av kostnaden legges i software og dersom man først og fremst er musikk elsker og dernest hifi-nerd, så er det i grunnen ikke så frastøtende å legge penger i software. For min del er dette et helt tydelig veiskille. Det kommer nok til å bli tynnet ut noe i utstyrs-stallen her for å finansiere mer safety masters etterhvert.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hvis utvalget passer ens musikksmak, så er jo dette en "no brainer" for en musikkelsker.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Det er et godt poeng musicman! Dersom man kun lytter til nyere musikk og ikke liker jazztrioer, pianomusikk og felegnukk så er nok ikke tape tingen å investere i. Heldigvis finnes det håp for sånne som meg, det handler om å finne kilder som kan levere det man er ute etter. For min del, er det nok å kunne få boltre seg i safety masters fra 70 og tidlig 80 tall. Så håper jeg at trenden fører til at noen av de som tross alt enda spiller inn musikken sin helt analogt (for det er en trend) gir ut musikken på tape. Akkurat nå fores A80 med safety master av Jethro Tull - Thick as a brick.... 8) Sykt bra!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Jypling.. Hør tidlig Queen og reflekter litt over hva de har betydd for utviklingen av progrock. De er en del av arnen, enten du liker det eller ei..:p:cool:

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.069
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jypling.. Hør tidlig Queen og reflekter litt over hva de har betydd for utviklingen av progrock. De er en del av arnen, enten du liker det eller ei..:p:cool:
    YES!
    Selv om de var veldig trege før de turte ta i en synthesizer... (første gang med "The Game").

Arne K

8

8x12_TOM

Gjest
    Bånd er drittøft, og det er artig at noen tar det helt ut. men det fanger nok litt smalt foreløpig.
    JJ du må bli bedre på å bidra positivt, ikke bare fortelle alle andre hva som er riktig og galt

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, så så. Både JJs og mine kommentarer er gjort med glimt i øyet. Ingen av oss har spesielt såre tær og har neppe tenkt å anlegge det heller :eek:Sleng i vei med leppa du JJ, det er bare morro!

D

Dåbbel J

Gjest
    Bånd er drittøft, og det er artig at noen tar det helt ut. men det fanger nok litt smalt foreløpig.
    JJ du må bli bedre på å bidra positivt, ikke bare fortelle alle andre hva som er riktig og galt
    Når du prater piss så kan jeg det og....
    Jeg bidrar på den måte jeg gjør og kommer til og fortsette med det, og du vet faktisk ikke en dritt om hvordan jeg bidrar.
    Bidrar med langt mer enn det som blir publisert og serru :cool:

Ellers så er jeg veldig nøyd med at andre tar det helt ut lydmessig med tape (uten å ha hørt siste versjoner, sist jeg hørte tape var på midten av 70 tallet og var 4-5 år) Men tapemediet blir rett og slett for dyrt for meg. Det og gi så mye per tittel svarer seg rett og slett ikke. God lyd eller ei.

8

8x12_TOM

Gjest
    Hehe, så så. Både JJs og mine kommentarer er gjort med glimt i øyet. Ingen av oss har spesielt såre tær og har neppe tenkt å anlegge det heller :eek:Sleng i vei med leppa du JJ, det er bare morro!
    Dette er fullstendig klar over.;)

Og som den gretne gamle gubben han er, så bet han på

D

Dåbbel J

Gjest
    8x.... regner med at du gir den meldingen der til alle som ikke bidrar positivt i dine øyne..... og bifaller det du kommer med :cool:

Stå på :rolleyes:

D

Dåbbel J

Gjest
    Ja - og du er jo ALLTID først ute med det og ........ gratulerer ;)

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Lenge siden forrige oppdatering fra meg. Har endelig fått montert armer i ny-plinth. Det spiller som bare det. Superfornøyd med å kunne veksle mellom to armer på Lencoen. Audio Technica mono pu montert i FR64 arm og endelig har jeg Colibri lyd igjen. Hver gang jeg har vært uten Colibrien en stund, er det som å komme hjem igjen når denne fuglen kvitrer. Det speller bra, og jeg er veldig godt fornøyd med det nye PTP 6 plinthet. Jeg fikk plinth-makeren til å lakkere det lille som er synlig av PTP slik at det skulle gå mest mulig i ett med resten.

Burde sikkert vært litt mer nøye med lyssetting, for dette bildet avslører veldig mye mer enn det blotte øye gjør. Ingen tegn til gjennomslag av finerstriper til vanlig.

Ellers går det mest i tape om dagen... Fikk Jimi Hendrix - Axis: bold as love for litt siden. Vanvittig kult å høre Jimi med band spille som om de skulle vært i stua her. Satt stort sett med haka i gulvet de første gjennomspillingene. Dynamikkbombe! Sparer til flere safety masters...

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.022
    Torget vurderinger
    23
    Du må sparkle/slipe 14 ganger eller heldekke med stålplast skal du få bukt med endeved på finer! Men fint er det uansett.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Var litt unna sentralen en periode, hadde ikke fått med meg at du var blitt studer eier, var tilbake og leste ettpar av innleggene skrevet der hvor du var litt mer enn "ganske" fornøyd ..
    Det hørtes helt fenomenalt bra ut - seint , men godt - gratulerer ! ikke mange her som viser slik dedikasjon til hifi -

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Et meget hyggelig besøk og gjensyn var det, vi ble vel enige om at det må være ca. 10-12 år siden du var her og hentet platespilleren? Dedikerte og engasjerte folk settes pris på her i huset. Det ble en veldig givende tape prat.

For meg så er det en befrielse at andre også har begynt og forstå meg, til nå så har det bare vært samboer og LMC som skjønner meg når tape praten er på det ivrigste.:). (..og et par andre som vet hva det går i...).

Sitter forresten og spiller en nydelig Classic Records utgivelse av Selling England By The Pound, det er nok min favoritt Genesis.....:cool:

IMG_2539.jpg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Det blir garantert ikke så lenge til neste gang Jim I! Genesis står nok øverst på lista for neste tapebestilling:cool: Selling England eller Seconds Out (takk for tipset Vermin, den sto urørt i platesamlinga mi helt til du tipsa meg om den) grubles det hardt på.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Rapport fra østfronten (Tomsk, Sibir):
    Boltrer meg i billig champis og kaviar....
    2017-03-18 19.00.53.jpg

Vi omsvermes av unge studiner...
    2017-03-18 11.43.47.jpg

Gratis børst over alt. Til og med når vi jobber!
    2017-03-17 16.21.03.jpg

Øver meg på slukface... Det var ganske enkelt når den russiske kokka rasjonerte frokosten og gut_man ble avsett med en bolle velling og en loffskive uten noe på.
    2017-03-18 08.50.55.jpg

Eksotisk utsikt fra hotellet:
    2017-03-16 18.36.19.jpg

Besøkte det anatomiske museet på det medisinske fakultetet. Et av de beste i Russland. For oss som er litt spesielt interesserte var det en utrolig opplevelse. For andre ville det nok medført besvimelser og det som verre er. Rett og slett noen av de flotteste preparater jeg noensinne har sett! Ingen bilder fra den seansen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.022
    Torget vurderinger
    23
    Jeg sa du skulle ta med kaviar til meg!!!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Har du kaviar preferanser Slukster? Eller er juksekaviariplastpådetlokalesupermarkedet et greit alternativ? Jævlig billig, men ikke godt....
    edit: Kanskje vi skulle finne et påskudd for å introdusere Sluket for Russland?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn