gut_man oppgraderer!
Begynner å bli en stund siden jeg har oppdatert noe her. Mye har skjedd på hifi fronten i sommer. Nytt forforsterkersett, nye jumpere BM Giant og en pickup på lån som har gitt meg en del å tenke på!
For å ta forsterkersettet fra Aesthetix først. Dette settet ble egentlig kjøpt inn som erstatning for en annen pre. Jeg fikk en kjempedal på Calypso og Rhea, som jeg ikke kunne si nei til når først leveranse av førstevalget gikk i vasken. Lyden fra Aesthetix komboen er i en annen divisjon enn min tidligere EAR pre/riaa. Alt er mye bedre oppløst, og har et mye bedre perspektiv. Dynamikken er også en helt annen historie. Kanskje er det mellomtonen som fortjener å trekkes frem som den mest i ørefallende forbedringen. Jeg har ikke hørt en bedre mellomtone her før, ikke så mange andre plasser heller. Det gjelder både oppløsning og dynamikk. Mellombassen virker også å bære bedre, med et bedre fraspark i musikken på basstrommer og bassgitarer. Sammenhengen mellom mellomtone/bass virker glattere og bedre med dette forsterkersettet i signalkjeden. Alt i alt føles det som å gå fra vanlig oppløsning på TV/film bildet til full HD oppløsning. Paralellen er dekkende for både oppløsning og dynamisk kontrast! For dem som har opplevd denne forskjellen på et stort lerret, er det ingen liten forbedring. Det er to forskjellige verdener. Det hevdes ofte i hifi pressen at man ikke skal undervurdere viktigheten av en kjempegod pre. Dette har jeg nå fått stadfestet på en fin måte synes jeg. Det er vanskelig å bedømme hver komponent for seg, da jeg ikke har sammenlignet Rhea med andre Riaa trinn før. Jeg har imidlertid en følelse av at det er denne som er rosinen i pølsa. En mer brukervennlig Riaa tror jeg man skal lete lenge etter. Uansett har jeg med denne todelte løsningen, muligheten for å oppgradere pre'en ved en senere anledning. En ARC ref 3 fristet, og kunne utmerket godt vært aktuell nå hvis den bare hadde hatt en kjempe god RIAA integrert. Med å ha skaffet meg Rhea, regner jeg med å ha skaffet meg en Riaa som kan følge med i videre oppgraderinger om behovet for et enda bedre linjetrinn skulle melde seg.Med mitt førstevalg på forsterkersiden; EAR 890 er det ingen støyproblemer overhodet. Jeg føler at den elektronikk kjeden jeg nå har koblet til mine AG Uno, gir ganske så ideelle arbeidsforhold for høyttalerne.
BM Giant jumpere var også et skritt i riktig retning i mine ører. Her snakker vi om absolutt hørbare forskjeller. Jeg har for å verifisere mine lytteinntrykk byttet tilbake til orginale sølv jumpere fra Avantgarde. IMO ble lyden med sølv jumpere litt for glatt og snill. Med BM ble bass og spesielt mellombass mye bedre. Mellomtone og diskant har et litt mer troverdig preg. Litt råere og mer dynamisk lyd her også kontra sølv jumperne. Jeg hadde Vermin, Shadow og FallenA innom på en lyttekveld der bla. bytte av jumpere stod på menyen. Vermin (som kjenner høyttalerne veldig godt) foretrakk lyden fra sølv, og de andre tror jeg ikke hadde preferanser, men klarte lett å høre forskjell.
For min egen del, vil jeg si at sommerens oppgraderinger, har bragt lydgjengivelsen enda nærmere mine preferanser. Jeg koser meg skikkelig hver gang jeg setter på en plate. Det er ingen åpenbare feil som irriterer og ødelegger for musikkgleden. Det er selvfølgelig forbedringspotensiale både her og der, men jeg er summa sumarum veldig godt fornøyd nå. Føler jeg har en oppløst og dynamisk lyd som nok heller litt mot det varme. Dette gjør at jeg kan skrue opp på realistiske nivåer på mange typer musikk med både vanlige og audioifile innspillinger. En mer nøytral tuning, ville ødelagt muligheten for realistiske lydnivåer på vanlige innspillinger av det tyngre slaget. For meg fungerer dagens oppsett ypperlig!
Hvor går så veien videre?
Tja, investeringskontoen er på vei til å fylles igjen. Av alternativer har jeg; Adjust+ justerings/måleverktøy for pickup/arm (denne har jeg vel egentlig bestemt meg for å kjøpe). Oppgradering av høyttaere til AG Duo (men mistenker at hornene blir for store i forhold kino lerret, og at de muligens blir for varme i lyden), Oppgradering av VPI TNT med superplatter, kjøp av Air Tight pc 3 eller pc 1 pickup, kjøpe Base plattformer til å ha under høyttalerne, og bytte spoler/og likerettingsdioder på Uno hvis det blir til at jeg beholder dem. Til slutt må jeg jo prøve ut litt forskjellige rør til pre.
Dette bringer meg til siste skudd på stammen; en lånt Air Tight pc3 flunk ny. Denne pickupen imponerer meg mer og mer. Den har en vanvittig delikat måte å servere musikken på. Oppløsningen kommer seg time for time nå. Mellomtonen er utrolig organisk, mens mellombass og bass presenteres tight og med et deilig trøkk. Sammenlignet med min Dynavector XV1-s, klarer den seg uforskammet bra. Da vi hadde lytteaften, byttet vi også rundt på pickupene. Air Tight hadde et mye bedre trøkk og en bedre mellomtone som virket mer organisk og delikat kontra DV. DV trakk imidlertid det lengste strået når det gjaldt oppløsning. Ved å øke VTF på Dynaen, rettet dette seg imidlertid, og DV fremsto som en pickup med både oppløsning og trøkk. Den virker også noe mer lineær gjennom hele frekvensområdet. Det er imidlertid noe med klangen i Air Tight som jeg ikke klarer å legge fra meg. På rock og prog som jeg hører mye på, synes jeg den har et litt mer livaktig trøkk i mellombassen. Den litt fyldigere mellomtonegjengivelsen kler også denne type musikk. Etter å ha eksperimentert litt med innstilinger på DV, mistenker jeg at jeg nok kan tyne enda mer ut av begge disse pickupene ved å eksperimentere mer med VTA, VTF, måle meg frem til rett Azimuth osv. Som det ligger an akkurat nå, frister det veldig å kjøpe PC3. Skal jeg gå for Air Tight PC1, må Dynaen min selges. Det sitter fremdeles litt langt inne, så jeg ser vel ikke akkurat for meg at det er fryktelig aktuelt akkurat nå...
Jakten på lydnirvana fortsetter, stay tuned